Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ برابر با  ۲۳ دسامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۳ دی ۱۳۹۱  برابر با ۲۳ دسامبر ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۲۲)

۲ دی ۱۳۹۱ـ۲۲ دسامبر ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

۲ و نيم ميليون کودک به جای تحصيل، کار مي‌كنند/تشويق کار کودک توسط آموزش و پرورش با برگزاری «جشنواره دانش آموزان نان آور»

سالانه ۴۵ هزار ايرانی قربانی هوای آلوده مي‌شوند

از هر ۳ ازدواج در استان تهران ۱ مورد منجر به طلاق مي‌شود

قربانيان حوادث كار روی كاغذ‌های آمار:۱۱۰۹ کشته تنها در يکسال،۱۲ درصد رشد

سوء تغذيه عامل مرگ ۵۴ درصد کودکان

رشد ۲۴ درصدی حوادث حين کار/ سقوط از ارتفاع مرگ آور‌ترين حادثه برای کارگران

پزشکی قانونی: روزانه ۱۱معتاد در کشور جان مي‌دهند

افزايش ۴۴ درصدی واردات سيگار در سال جاری/ واردات ۲۷۰۰۰ خودروی لوکس از فروردين تا آبان ۹۱

حدود ۴۵ هزار ايرانی در ۳ سال به ۴۴ کشور پناهنده شده‌اند

ارزمرجع دارو به واردات خودروهای لوکس و محصولات آرايشی اختصاص يافته است

رئيس سازمان نهضت سوادآموزی کشور: قريب به ۱۰ ميليون بي‌سواد در کشور وجود دارد

سه هزار قالی باف در خراسان رضوی بيکار شدند

 

۲دی: ۲ و نيم ميليون کودک به جای تحصيل، کار مي‌كنند/تشويق کار کودک توسط آموزش و پرورش با برگزاری «جشنواره دانش آموزان نان آور»

ايلنا

برگزاری جشنواره دانش آموزان نان آورخانواده، تشويق کار کودک است

فرشيديزدانی فعال حقوق کودک با اشاره به برگزاری جشنواره نان آوران در سال حمايت از کار، توليد و سرمايه ملی گفت: برگزاری چنين جشنواره‌ای ضد توليد ملی است زيرا کار کردن کودک باعث مي‌شود آن‌ها توانمند نشوند و از حضور در عرصه اجتماعی و اقتصادی باز بمانند و نتوانند نقش مفيدی ايفا کنند و در نتيجه اين امر به زيان توليد ملی می باشد.

يزدانی بخش زيادی از کار کودک را ناشی از ناکارآمدی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: نزديک به ۵ / ۲ ميليون کودک خارج از چرخه تحصيل وجود دارد و به جای اينکه به مدرسه بروند مشغول به کارهستند.

 

اين فعال حقوق کودک افزود: بخشی ازاين آمار به طور رسمی درآمار نيروی کار وجوددارد ودر بخش ديگر آماری موجود نيست.

 

 

۱دی : سالانه ۴۵ هزار ايرانی قربانی هوای آلوده مي‌شوند

صدای آلمان

رئيس ستاد محيط زيست شهرداری تهران مي‌گويد هر سال ۴۵ هزار نفر در ايران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست مي‌دهند. به گفته‌ی مسئولان حفاظت از محيط زيست، سوخت و خودروی غيراستاندارد منشا اصلی آلودگی است.

 

 

ميزان بنزين هوای تهران۴ تا ۱۰ برابر استاندارد

 

محمد هادی حيدرزاده، رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداری تهران مي‌گويد در ايران ۷۰ درصد سرطان‌ها به نوعی مرتبط با محيط زيست و مسايل انسانی است و سالانه ۴۵ هزار نفر قربانی آلودگی هوا مي‌شوند.

 

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ايرنا) حيدرزاده روز پنج‌شنبه، ۳۰ آذر در هشتمين همايش سالانه انجمن سرطان ايران گفته است که با وجود اجرای برنامه جامعه کنترل آلودگی هوا، ۸۰ درصد اين آلودگی در تهران ناشی از منابع متحرک است.

به گفته‌ی رئيس ستاد محيط زيست شهرداری ميزان بنزين موجود در هوای تهران و اغلب شهرهای بزرگ ايران چهار برابر استانداردهای جهانی است. او ميزان گوگرد خودروهای ديزل در ايران را ۲۰ برابر متوسط خودروهای مشابه در جهان اعلام کرده است.

سوخت و خودروها غيراستاندار عامل اصلی آلودگی هوا در شهرهای ايران هستند

قائم مقام سازمان حفاظت از محيط زيست روز جمعه گفت وزارت نفت برای بهبود کيفيت فرآورده‌های نفتی حدود ۱۵ ميليارد دلار در هفت پالايشگاه کشور سرمايه‌گذاری کرده و قرار است تا پايان سال، استاندارد سوخت را از يورو ۲ به يورو ۴ ارتقاء دهد.

سوخت زياد خودروها و موتورسيکلت‌های ساخت داخل نيز يکی ديگر از عوامل مهم افزايش آلودگی به شمار مي‌آيد. گفته مي‌شود برخی از اين خودروها در ۱۰۰ کيلومتر در شهر حدود ۱۸ ليتر بنزين مصرف مي‌کنند.

«درجا زدن در بحث آلودگی هوا»

مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال گذشته ميلادی حدود ۳ ميليون و ۳۰۰ هزار نفر در کشورهای مختلف بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند. اين سازمان برآورد مي‌کند بيش از يک سوم اين قربانيان بر اثر آلودگی هوای محيط‌های شهری درگذشته‌‌اند.

مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوای شهر تهران در مورد سهم پايتخت از قربانيان آلودگی هوا مي‌گويد آمار مرگ و مير را بايد وزارت بهداشت اعلام کند اما برآورد مي‌شود سالانه ۴ تا ۵ هزار نفر در تهران بر اثر بيماري‌های مرتبط با آلودگی هوا جان خود را از دست بدهند. "پژوهشکده سل و بيماري‌های ريوی" چندی پيش اين رقم را ۱۳ هزار نفر اعلام کرده بود.

يوسف رشيدی هشتم آبان ماه در نشست "ترافيک و رسانه" گفت: «ميزان آزبست در تهران ۵۰ تا ۱۰۰ برابر شهرهای پاک است.» آزبست (پنبه نسوز) عمدتا از طريق لنت ترمز و صفحه کلاج خودروها در هوا منتشر مي‌شود و از عوامل ابتلا به سرطان ريه شناخته شده است.

 

۳۰آذر :از هر ۳ ازدواج در استان تهران ۱ مورد منجر به طلاق مي‌شود

 

ايلنا: مديركل ثبت احوال استان تهران گفت: در سال جاری ۲۰ هزار و ۸۹۷ واقعه طلاق به ثبت رسيده است که آمار‌ها بيانگر اين است که اين واقعه ۶ درصد رشد داشته روزانه ۹۰ ازدواج رخ داده که در هر ساعت از روز ۴ طلاق صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، سيد احمد قشمی امروز صبح در نشست خبری با بيان اينکه در هر ماه ۴۹۴ نفر در استان تهران به دنيا مي‌آيد، اظهار کرد: در واقع هر ساعت ۲۱ نوزاد متولد مي‌شود و تعداد ولادت‌های ثبت شده مردان ۶۲ هزار و ۷۸۲ مورد و تعداد ولادت‌های ثبت شده زنان ۵۸ هزار و ۶۳۹ مورد است.

وی با بيان اينکه نسبت جنسی ولادت برابر است با ۱۰۷ نوزاد پسر و ۱۰۰ نوزاد دختر، تصريح کرد: بيشترين ولادت‌های ثبت شده مادر در گروهی سنی ۲۵ تا ۲۹ است و رشد مواليد در ۸ ماهه امسال به نسبت سال گذشته ۱/۵ درصد رشد داشته است.

مديركل ثبت احوال استان تهران در باره واقعه فوت نيز گفت: در ۸ ماه امسال روزانه ۱۳۵ فوت رخ داده است در واقع در هر ساعت از روز ۶ مورد فوت صورت مي‌گيرد تعداد فوت‌های ثبت شده درمردان ۱۹ هزار و ۶۴ مورد و در بخش زنان ۱۴ هزار و ۲۶۷ مورد است.

وی با بيان اينکه وقايع فوتی در ۸ ماهه امسال در مقايسه با سال گذشته ۸ درصد کاهش يافته است، تصريح کرد: در مجموع در ۸ ماهه امسال ۳۶ هزار و ۴۳۱ واقعه فوت رخ داده است و بيشترين علت‌های فوت قلبی و عروقی است و بعد از آن سرطان و تومور‌ها است البته ۱۳ مورد ديگر علت فوت در استان تهران شناسايی شده است.

قشمی با اشاره به اينکه ثبت واقعی ازدواج در ۸ ماه امسال ۱/۷ دهم کاهش داشته است، گفت: در مجموع امسال ۷۲ هزار و ۲۴۸ واقعه ازدواج به ثبت رسيده است و در هر شبانه روز ۲۸۷ مورد و در هر ساعت ۱۲ ازدواج صورت مي‌گيرد بيشترين ازدواج ثبت شده در فاصله سنی ۲۵ تا ۲۹ برای مردان و ۲۰ تا ۲۴ برای زنان است.

وی ادامه داد: ميانگين سن ازدواج ثبت شده در ۸ ماه امسال برای زوج برابر است با ۲۸/۸ و برای زوجه ۲۴/۸ است.

به گفته مديركل ثبت احوال استان تهران در سال جاری ۲۰ هزار و ۸۹۷ واقعه طلاق به ثبت رسيده است که آمار‌ها بيانگر اين است که اين واقعه ۶ درصد رشد داشته روزانه ۹۰ ازدواج رخ داده که در هر ساعت از روز ۴ طلاق صورت گرفته است.

قشمی گفت: بيشترين طلاق‌های ثبت شده مربوط به کسانی است که طول مدت ازدواجشان يک تا ۲ سال بوده و بعد کسانی که کمتر از يک سال ازدواج کرده‌اند همچنين بيشترين طلاق ثبت شده زوج در فاصله سنی ۳۰ تا ۳۴ سال و زوجه در فاصله سنی ۲۵ تا ۲۹ سال است.

وی تاکيد کرد: نسبت ازدواج به طلاق در استان تهران برابر است با ۳/۲ درصد يعنی هر سه مورد ازدواج به يک طلاق ختم مي‌شود.

 

مديركل ثبت احوال استان تهران درباره فراوانی نام‌های انتخاب شده در استان در ۶ ماهه نخست گفت: اميرعلي، محمدطا‌ها، اميرحسين، ابوالفضل، علي، اميرعباس، محمدمهدي، محمد، حسين، طا‌ها، اميرمهدي، اميرمحمد، محمدحسين، ماهان، پارسا برای پسران و فاطمه، زهرا، نازنين زهرا، ريحانه، هستي، سارينا، ر‌ها، باران، ستايش، النا، ثنا، زينب، يسنا، هليا و الينا بيشترين فراوانی برای نوزادان دختر است.

 

قشمی همچنين با بيان اينکه در سال جاری ۹ هزار و ۱۶ مورد تغيير نام خانوادگی در استان تهران به ثبت رسيده است گفت: بيشترين درخواست‌ها در بخش بلامعارص با تعداد ۱۶۳۶ مورد صورت گرفته است.

 

افزایش سن ازدواج و رشد نرخ طلاق، از وضعیتی خبر می دهد که کلان شهرهای کشور با آن رو برو هستند. فشارهای اجتماعی، تاثیرات بحران های اقتصادی و نابسامانی های فرهنگی در کنار رشد آگاهی و استقلال عمل در میان جوانان باعث شده است که از یک سو، سن ازدواج بالا برود و از سوی دیگر تداوم خانواده های بحرانی امکان ناپذیر گردد. چنین وضعیتی نشانه بحران اجتماعی است که هر روز ابعاد تازه ای بخود می گیرد. این آمار نشان می دهد که تمامی تبلیغات کرکننده ی رسانه های حکومتی و منبرنشینان هیچ تاثیری بر وضعیت بحرانی اجتماعی در کشور ندارند.

از هر 3 ازدواج در استان تهران 1 مورد منجر به طلاق می‌شود/ رشد موالید 1.5 درصد رشد داشته است

ایلنا: مدیركل ثبت احوال استان تهران گفت: در سال جاری ۲۰ هزار و ۸۹۷ واقعه طلاق به ثبت رسیده است که آمار‌ها بیانگر این است که این واقعه ۶ درصد رشد داشته روزانه ۹۰ ازدواج رخ داده که در هر ساعت از روز ۴ طلاق صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید احمد قشمی امروز صبح در نشست خبری با بیان اینکه در هر ماه ۴۹۴ نفر در استان تهران به دنیا می‌آید، اظهار کرد: در واقع هر ساعت ۲۱ نوزاد متولد می‌شود و تعداد ولادت‌های ثبت شده مردان ۶۲ هزار و ۷۸۲ مورد و تعداد ولادت‌های ثبت شده زنان ۵۸ هزار و ۶۳۹ مورد است.

وی با بیان اینکه نسبت جنسی ولادت برابر است با ۱۰۷ نوزاد پسر و ۱۰۰ نوزاد دختر، تصریح کرد: بیشترین ولادت‌های ثبت شده مادر در گروهی سنی ۲۵ تا ۲۹ است و رشد موالید در ۸ ماهه امسال به نسبت سال گذشته 1.5 درصد رشد داشته است.

مدیركل ثبت احوال استان تهران در باره واقعه فوت نیز گفت: در ۸ ماه امسال روزانه ۱۳۵ فوت رخ داده است در واقع در هر ساعت از روز ۶ مورد فوت صورت می‌گیرد تعداد فوت‌های ثبت شده درمردان ۱۹ هزار و ۶۴ مورد و در بخش زنان ۱۴ هزار و ۲۶۷ مورد است.

وی ادامه داد: میانگین سن ازدواج ثبت شده در ۸ ماه امسال برای زوج برابر است با 28.8 و برای زوجه 24.8 است.

به گفته مدیركل ثبت احوال استان تهران در سال جاری ۲۰ هزار و ۸۹۷ واقعه طلاق به ثبت رسیده است که آمار‌ها بیانگر این است که این واقعه ۶ درصد رشد داشته روزانه ۹۰ ازدواج رخ داده که در هر ساعت از روز ۴ طلاق صورت گرفته است.

قشمی گفت: بیشترین طلاق‌های ثبت شده مربوط به کسانی است که طول مدت ازدواجشان یک تا ۲ سال بوده و بعد کسانی که کمتر از یک سال ازدواج کرده‌اند همچنین بیشترین طلاق ثبت شده زوج در فاصله سنی ۳۰ تا ۳۴ سال و زوجه در فاصله سنی ۲۵ تا ۲۹ سال است.

وی تاکید کرد: نسبت ازدواج به طلاق در استان تهران برابر است با 3.2 درصد یعنی هر سه مورد ازدواج به یک طلاق ختم می‌شود.

 

۲۸ آذر : قربانيان حوادث كار روی كاغذ‌های آمار:۱۱۰۹ کشته تنها در يکسال،۱۲ درصد رشد

ايلنا

در سالهای گذشته معادن ذغال سنگ ايران همواره برای کارگران يکی از حادثه خيز‌ترين محيط‌های کار محسوب شده‌اند. معدن باب نيزو و هجدک در کرمان در چند سال اخير با انفجار و ريزش به قتل‌گاه کارگران تبديل شده‌اند.

در حالی که سازمان پزشکی قانونی روز گذشته از کشته شدن يک هزار و ۱۰۱ نفر در جريان حوادث کار سال ۹۱ خبر داده بود با انفجار بامداد امروز معدن يال شمالی حداقل هشت کشته ديگر به آمار منتشره افزوده شد.

به گزارش ايلنا، در گزارشی که از سوی سازمان پزشکي‌قانونی منتشر شده بود آمده است: در هفت ماه نخست سال ۹۱ يکهزار و ۱۰۱ نفر بر اثر حوادث ناشی از کار فوت کرده‌اند که اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته‌است.

گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی نشان مي‌دهد که از ابتدای سال ۹۱ تا پيش از انفجار معدن يال شمالي، اصابت اجسام سخت ۲۳۶ نفر، برق‌گرفتگی ۱۷۳ نفر، سوختگی ۶۴ نفر و کمبود اکسيژن ۳۴ نفر را در حين انجام کار کشته است.

رشد مرگ و مير بر اثر حوادث ناشی از کار در حالی است که به گفته مسولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارفرمايان در بروز حوادث ناشی از کار سهم به سزايی دارند. به عنوان مثال رئيس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان چندی پيش از وقوع هزار و ۱۱۷ حادثه برای کارگران اين استان در سال جاری رخ داده بود كه كارفرمايان بين ۷۰ تا ۷۵ مقصر بوده‌اند.

 

قربانيان از نگاه آمار تامين اجتماعی

 

کشته شدن کارگران در جريان حوادث حين کار پديده جديدی نيست، براساس آمارهای منابع رسمی از جمله سازمان تامين اجتماعی هر سال در جريان بروز حوادث حين کار عده‌ای کشته و زخمی مي‌شوند. اين سازمان در تازه‌ترين آمار خود اعلام کرده است: در سال گذشته حدود ۱۰ ميليون کارگر بيمه شده در سراسر کشور در معرض حوادث ناشی از کار قرار داشته‌اند.

به گزارش ايلنا به نقل از سالنامه آماری سال ۱۳۹۰ سازمان تامين اجتماعي، در سال گذشته ۲۱ هزار و ۴۷۷ مورد حادثه حين کار در کشور رخ داده است که درجريان آن ۲۰ هزار و ۳۹۹ نفر بيمه شده قربانی شده‌اند.

براين اساس از مجموع اين تعداد قربانی حوادث حين کار، ۸۵ نفر فوت، ۱۸۵ نفر از کار افتاده کلی (بيش از ۶۶ درصد ازکار افتاده)، ۲۷۵ نفر از کار افتاده جزئی (بين ۳۳ تا ۶۶ درصد از کار افتاده)، ۸۶۵ نفر غرامت عضو (کمتر از ۳۳ درصد از کار افتاده) و ۱۸ هزار و ۹۸۹ نفر بهبودی کامل پيدا کرده‌اند.

به موجب اين آمار بيمه شدگان تعداد مرد حادثه ديده ۲ هزار و ۳۰ نفر و تعدا بيمه شدگان زن حادثه ديده ۳۶۹ نفر گزارش شده است که از اين تعدا ۴ هزار و ۶۵۱ نفر را بيمه شدگان مجرد و ۱۵ هزار و ۷۴۸ نفر باقيمانده را بيمه‌شدگان مجرد تشکيل داده‌اند.

در سالنامه آماری سال ۹۰ سازمان تامين اجتماعی آمده است: در مجموع يک ميليون ۲۹ هزار و ۸۴۱ بيمه شده به دليل جراحت در حوادث حين کار تحت معالجه قرار گرفتند که در اين ميان به ۹۹۵ هزار و ۷۱۵ نفر از اين قربانيان بصورت سرپايی و به ۳۴ هزار و ۱۲۶ قربانی ديگر بصورت بستری خدمات درمانی ارائه شده است.

اين درحالی است در سالنامه منتشر شده جمعيت بيمه شدگان در معرض وقوع حادثه ۱۰ ميليون و۸۷۳ هزار و ۷۹۹ نفر در سراسر کشور ذکر شده است.

گزارش سالنامه آماری سازمان تامين اجتماعی در خصوص علل وقوع حوادث حين کار در سال ۱۳۹۰ مي‌افزايد: وسايل بي‌حفاظ (۱۰۷۲ مورد)، وسايل معيوب (۸۱۵ مورد)، بي‌احتياطی (۱۲۰۴۰ مورد)، نور ناقص (۱۹ مورد)، لباس خطرناک (۱۵ مورد)، فقدان اطلاعات (۳۳ مورد) و ساير علل (۷۲۳۶ مورد) از جمله علل بروز حوادث حين کار در سال گذشته بوده‌اند.

 

 

۲۸آذر :سوء تغذيه عامل مرگ ۵۴ درصد کودکان

کلمه

 

طبق اعلام مدير گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی سوء تغذيه عامل مرگ ۵۴ درصد کودکان است.

به گفته علی اکبر سياري، اولين مطالعه کشوری بر روی تغذيه کودکان در سال ۷۴ نشان داد که ۱۵.۵ درصد کودکان زير ۵ سال دچار کمبود وزن متوسط و شديد بوده و ۶.۸ درصد آنها دچار کوتاهی قد هستند. اين آمار بيشترين درصد را در سيستان و بلوچستان با ۲۷.۷ درصد نشان داده است.

در مطالعه ديگری که در سال ۸۹ انجام شده است شاخص کمبود وزن و کوتاهی قد به ترتيب به ۹.۴ و ۸.۷ درصد رسيده است و در سيستان و بلوچستان به ۲۳ درصد کاهش يافته است.

اين متخصص کودکان تصريح کرد: متأسفانه از ۱۳۲ ميليون کودکی که سالانه در دنيا متولد مي‌شود ۱۰ ميليون نفر در سال اول تولد فوت مي‌کند. در کشور ما سالانه يک ميليون و ۴۰۰هزار نوزاد متولد مي‌شود که ۲۳.۵ درصد آنها در بيمارستانها بستری شده و حدود ۱۰درصد با وزن کم متولد مي‌شوند.

به گزارش سايت آفتاب، سياری گفت: کمبود وزن در خانواده‌های فقير، کم سواد و محروم از لحاظ بهداشتی و درمانی بيشتر است. حدود ۲۱هزار نوزاد در سال در کشور فوت مي‌کند که آخرين گزارش مرگ نوزادان ۱۵ نفر در يک هزار تولد زنده گزارش شده است.

وی گفت: مرگ کودکان زير يک سال کشور ۱۸ در يک هزار تولد زنده است که متوسط جهانی اين شاخص ۴۹ است. در کشور ما حدود ۵ ميليون و ۶۰۰ هزار کودک زير ۵ سال و يک ميليون و ۸۰۰ هزار کودک ۶ تا ۱۸ سال زندگی مي‌کند و تقريباً يک سوم جمعيت کشور را کودکان و نوجوانان تشکيل مي‌دهد. شاخص مرگ کودکان در ايران نسبت به کشورهای جهان سوم خوب است اما در مقايسه با کشورهای توسعه يافته خيلی عقب هستيم.

هم چنين کودکان ايرانی به شدت با کمبود ريزمغذي‌هايی مانند آهن، روي، ويتامين Aو D مواجه هستند که مشکل اضافه وزن و سوءتغذيه را نيز بايد به آن افزود.

او افزوده است: کمبود روی در ۱۸.۷ درصد کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه وجود دارد که بالاترين ميزان آن در منطقه جنوب و جنوب شرق کشور بوده که به ۶۸ درصد مي‌رسد.

از سويی کم خونی در کودکان ۶ ساله حدود ۱۳.۲ درصد است که بدترين وضعيت در جنوب و جنوب شرق کشور در حدود ۵۳.۴ درصد متغير است. همچنين کمبود آهن برای کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه ۳۳درصد و در کودکان ۶ ساله ۲۶ درصد است.

سياری در تعريف سلامت برخورداری همگانی بين گروه‌های آسيب پذير مانند کودکان از رفاه کامل جسمي، رواني، اجتماعی و معنوی توصيف کرد و گفت: فقر و محروميت، گرسنگي، بيکاري، فساد و تورم، بيسوادي، عقب ماندگي، محروميت از خدمات بهداشتی و درماني، ناامنی باعث بروز بيماري‌های نوپديد مانند ايدز و عفونتها شده است که نيازمند عزم بين‌المللی و سرمايه‌گذاری ملی در توسعه دسترسی مردم به اين خدمات است.

 

 

۲۷آذر: رشد ۲۴ درصدی حوادث حين کار/ سقوط از ارتفاع مرگ آور‌ترين حادثه برای کارگران

به گزارش ايلنا، براساس رتبه بندی سازمان پزشکی قانونی سقوط از بلندی با ۴۵۶ فوتی (۴۵۳ مرد و سه زن)، اصابت اجسام سخت با ۲۳۶ فوتی (۲۳۵ مرد و يک زن)، برق‌گرفتگی با ۱۷۳ فوتی (۱۷۲ مرد و يک زن)، سوختگی با ۶۴ فوتی (۵۸ مرد و شش زن) و کمبود اکسيژن با ۳۴ فوتی مرد به ترتيب رتبه‌های اول تا پنجم مرگ آور‌ترين حوادث حين کار را به خود اختصاص داده‌اند.

در گزارش سازمان پزشکی قانونی همچنين آمده است: مرگ و مير ناشی از حوادث کار در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد افزايش يافت و از ۸۸۸ نفر در هفت ماهه سال گذشته به يکهزار و ۱۰۱ نفر در سال جاری رسيده است.

اين گزارش مي‌افزايد: در هفت ماهه امسال بيشترين مرگ‌های ناشی از حوادث کار با ۱۷۷ مورد در شهريور ماه و کمترين آن با ۱۰۹ مورد در فروردين ماه ثبت شده‌ است، مرگ‌های ناشی از حوادث کار مهر ماه امسال نيز نسبت به مهر ماه سال گذشته رشد زيادی داشت، به طوری که از ۱۰۹ فوتی در مهر ماه سال گذشته به ۱۷۴ مورد در مهرماه امسال رسيد که اين افزايش، معادل ۵۹. ۶ درصد رشد مي‌باشد.

طی اين مدت همچنين استان‌های تهران با ۱۴۰ فوتی (همگی مرد)، اصفهان با ۹۴ فوتی (همگی مرد) و خراسان رضوی با ۷۲ فوتی (۷۱ مرد و يک زن) بيشترين و استان‌های چهارمحال و بختياری با دو فوتي، خراسان جنوبی با سه و زنجان با چهار فوتی کمترين موارد مرگ بر اثر حوادث کار را داشته‌اند.

بر اساس بررسي‌های سازمان پزشکی قانونی کشور در ۱۰ سال گذشته (۱۳۸۱ الی ۱۳۹۰)، نه هزار و ۶۲۵ نفر بر اثر حوادث کار در کشور جان باختند که بيشترين آن با يکهزار و ۵۰۷ فوتی در سال ۱۳۹۰ وکمترين آن با ۴۶۱ فوتی در سال ۱۳۸۱ ثبت شده‌است.

بنابر اين گزارش مرگ و مير حوادث کار از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۷ سير صعودی داشت اما در سال ۱۳۸۸ با کاهش اين آمار در کشور مواجه بوديم، اين درحالی است که مرگ بر اثر حوادث کار در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال قبل از آن مجدداً افزايش يافت و ۱۶. ۹ درصد بيشتر شد. يادآور مي‌شود مطابق آمارهای موجود به طور متوسط در هر سال ۹۶۳ نفر و روزانه ۲. ۷ نفر بر اثر حوادث کار در کشور جان خود را از دست مي‌دهند.

گفتنی است خبرگزاری ايلنا تنها ظرف هفته گذشته شش خبر رسمی از مرگ و مصدوميت شديد كارگران ساختمانی بر اثر سقوط از چاه آسانسور منتشر كرده است كه بديهی است انتشار اين تعداد خبر رسمی - از خيل وقايعی كه هيچ‌گاه به سطح رسانه نمي‌رسند - از وقوع حاوادثی مشابه در يك بازه زمانی كوتاه، ضرورت بازرسي‌های مستمر و كارشناسانه بازرسان وزارت كار را نشان مي‌دهد.

 

۲۵آذر :پزشکی قانونی: روزانه ۱۱معتاد در کشور جان مي‌دهند

آفتاب: سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: روزانه حدود ۱۱ معتاد در کشور جان خود را از دست مي‌دهند و طی ۹ سال گذشته ۳۷ هزار و ۶۸۹معتاد در کشور جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش سازمان پزشکی قانوني، مرگهای ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، از سال ۱۳۸۲ به بعد، دومين عامل مرگ‌های غير طبيعی پس از تصادفات بوده است.

در سال ۱۳۸۴ حدود ۴هزار و ۷۴۰ نفر به علت سوء مصرف مواد جان باختند و اين سال بالاترين آمار ۹ ساله گذشته است. روند کاهشی مرگهای ناشی از سوءمصرف مواد مخدر از سال ۱۳۸۴ به بعد آغاز شد به طوری که کمترين آمار اين قبيل مرگها با ۳ هزار و ۵۹۳ فوتی (طی ۹ ساله گذشته) در سال ۱۳۹۰ روی داد.

سازمان پزشکی قانونی کشور اضافه کرد: طی هفت ماه سال جاری نيز هزار و ۵۵۶ نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست دادند، اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتي‌های مواد مخدر ۲ هزار و ۱۶۹ مورد بود،‌۲۸.۳ درصد کاهش يافته‌ است.

از کل فوتي‌های سوء مصرف مواد مخدر در هفت ماهه امسال، هزار و ۴۵۴ نفر مرد و ۱۰۲ نفر زن بودند. همچنين طی اين مدت بيشترين تعداد فوتي‌های مواد مخدر با ۲۴۴ مورد در شهريور ثبت شده ‌است.

بر اساس اين گزارش در هفت ماهه امسال استان‌های تهران، اصفهان و فارس به ترتيب با ۲۴۶ فوتي، ۱۵۰ فوتی و ۱۲۲ فوتی بيشترين و استان‌های کهگيلويه و بويراحمد، خراسان جنوبی و بوشهر با يک، ۸ و ۹ فوتی کمترين مرگ ناشی زا سوء مصرف مواد را داشته‌اند.

بررسی آماری سازمان پزشکی قانونی نشان مي‌دهد از سال ۱۳۸۲ به بعد (در ۹ سال گذشته) ۳۷ هزار و ۶۸۹ نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند. متوسط ساليانه مرگ به علت سوءمصرف مواد مخدر در ۹ سال گذشته ۴ هزار و ۱۸۸ و متوسط روزانه مرگ معتادان ۱۱.۵ نفر در هر روز بوده است.

 

۲۵آذر : افزايش ۴۴ درصدی واردات سيگار در سال جاری/ واردات ۲۷۰۰۰ خودروی لوکس از فروردين تا آبان ۹۱

 

کلمه

طی ۸ ماهه سال ۹۱ واردات سيگار ۴۴٫۳۹ درصد افزايش ارزشی و ۱۲۳٫۱۱ درصد افزايش وزنی داشته است.

به گزارش ايلنا، بر اساس آمار گمرک ج.ا.ايران طی ۸ ماهه سال ۹۱ ميزان صادرات قطعی کالاهای غير نفتی بدون احتساب ميعانات گازی رقمی به ارزش ۲۱ هزار و ۶۷۵ ميليون دلار بوده است و ارزش کل واردات در مدت ياد شده معادل ۳۷ هزار و ۳۶۵ ميليون دلار بوده که با مقايسه اين ارقام تراز بازرگانی خارجی با کسری ۱۵ هزار و ۶۹۱ ميليون دلار مواجه بوده است.

بر اين اساس صادرات و واردات آبان ۹۱ نسبت به آبان سال گذشته به ترتيب ۱٫۲ و ۳٫۹ درصد رشد داشته است.

شايان ذکر است، در اين مدت ۷۲۶ميليون دلار خشکبار به ۲۳ کشور اروپايی و آسيايی از جمله هندوستان، انگلستان، ايتاليا، المان و کشورهای حاشيه خليج فارس صادر شده است. که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷و نيم درصد رشد داشته است.

همچنين طی هشت ماهه سال ۹۱ حدود ۱ هزار و ۲۶۱ تن انواع پوشاک به ارزش ۱۴ هزار و ۴۸۰ هزار دلار از سه کشور امارات متحده عربي، چين و ايتاليا وارد کشور شده است.

که واردات اين کالاها نسبت به سال قبل ۹۹ درصد کاهش وزنی و ۱۰٫۴۲ درصد افزايش ارزشی داشته است.

طی اين مدت حدود ۷ هزار و ۵۷۹ تن سيگار به ارزش ۷۹ هزار و ۵۲۷ هزار دلار وارد کشور شده که واردات اين محصول نسبت به سال قبل ۱۲۳٫۱۱ درصد افزايش وزنی و ۴۴٫۳۹ درصد افزايش ارزشی داشته است.

آمار گمرک ايران حاکی از واردات بيش از ۲۷ هزار دستگاه خودروی سواری لوکس به کشور طی هشت ماه نخست سال جاری است که اين ميزان واردات نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد ۹٫۶ درصدی را نشان می دهد.

 

۲۴آذر: حدود ۴۵ هزار ايرانی در ۳ سال به ۴۴ کشور پناهنده شده‌اند

صدای آلمان

ديده‌بان حقوق بشر در گزارش جديد خود از افزايش سرکوب فعالان مدنی در ايران شکايت کرده است. اين سازمان مي‌گويد، از انتخابات سال ۱۳۸۸ تا کنون موج فرار از ايران و تلاش برای اخذ پناهندگی دائما در حال افزايش است.

سازمان بين‌المللی ديده‌بان حقوق بشر در گزارش منتشره در روز جمعه (۲۴ آذر/ ۱۴ دسامبر) نوشت، جامعه فعالان مدنی ايران در سه سال گذشته به عرصه‌ای برای "کمپين سرکوب" تبديل شده است.

 

"موج فرار به خارج از کشور افزايش يافته است"

 

بر پايه آمار دفتر کميسرعالی ملل متحد برای پناهندگان (آنکر)، در سال ۲۰۰۹ ميلادی ايرانی ها ۱۱ هزار و ۵۳۷ درخواست پناهجوئی به ۴۴ کشور تحويل دادند. اين تعداد در سال ۲۰۱۰ به ۱۵ هزار و ۱۸۵ و در سال ۲۰۱۱ به ۱۸ هزار و ۱۲۸ مورد رسيده است.

 

ترکيه دارنده بالاترين شمار پناهجويان ايرانی

 

بر پايه گزارش ديده‌‌بان حقوق بشر، بالاترين شمار درخواست پناهجويی ايرانيان را ترکيه دريافت کرده است. بين سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ شمار پناهجويان ايرانی ۷۲ درصد افزايش داشته است. تعداد چشمگيری از پناهجويان ايراني، به ويژه پناهجويان کرد نيز به کردستان عراق پناه برده‌اند.

ديده‌بان حقوق بشر بر پايه گفت‌وگوهايی که با پناهندگان و پناهجويان ايرانی داشته مي‌نويسد، آن‌ها از دشواری شرايط و بلاتکليف بودن طولانی برای دريافت پاسخ شکوه مي‌کنند.

به نوشته رويترز، اين سازمان در طول سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ با بيش از ۵۰ پناهجو و پناهنده ايرانی در ترکيه و کردستان عراق گفت‌وگو کرده است.

پناهجويان ايرانی ترکيه از محدوديت آزادی سفر، هزينه‌های سنگين زندگي، عدم دريافت اجازه کار و عدم دسترسی به خدمات بهداشتی سخن مي‌گويند.

 

۲۴آذر : ارزمرجع دارو به واردات خودروهای لوکس و محصولات آرايشی اختصاص يافته است

 

آفتاب: درحالی چندی پيش وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که نمي‌داند ارز مرجع اختصاص يافته برای واردات دارو در کجا مصرف شده که معاون وی در تازه ترين اظهارات خود با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی رسما اختصاص ارز مرجع دارو به واردات خودروهای لوکس و محصولات آرايشی را تائيد کرد.

از ميزان دقيق ارز مرجع اختصاص يافته به واردات خودروهای لوکس آمار و اطلاعاتی در دست نيست اما آمار گمرک ايران حاکی از واردات بيش از ۲۷ هزار دستگاه خودروی سواری لوکس به کشور طی هشت ماه نخست سال جاری است که اين ميزان واردات نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد ۹.۶ درصدی را نشان می دهد.

از سوی ديگر آمار نشان مي‌دهد که در مهر ماه سال جاری و در شرايطی که کشور با محدوديت‌های ارزی روبرو شده بود، حدود ۴۰۰۰ دستگاه خودروی لوکس وارد کشور شد. در آبان ماه نيز بيش از ۴۱۰۰ دستگاه خودروی لوکس وارد کشور شد.

اما موضوع واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع آنقدر داغ بوده که پای وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نيز به اين ماجرا باز شده است. مرضيه وحيد دستجردی چندی پيش درباره اين‌که گفته مي‌شود ارز مرجع اختصاص يافته برای واردات دارو به واردات خودروهای لوکس داده شد، گفته "ما هم مثل شما نمي‌دانيم ارز دارو به چه مصرفی رسيده است!"

به گفته احمد شيبانی "کميته تدابير ويژه وزارت بهداشت از اسفند ماه سال ۱۳۹۰ پيگير تامين و ذخيره‌سازی داروهای حياتی و موردنياز کشور بود اما متاسفانه با وجود پيگيري‌ها و مکاتبات فراوان تاکنون فقط يک سوم ارز موردنياز برای تامين دارو در اختيار حوزه سلامت قرار گرفته است."

پيشتر نيز رسول خضري، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرده بود که در هفت ماهه امسال تنها يک پنجم از ارز واردات دارو از سوی بانک مرکزی اختصاص داده شده است

براساس اطلاعاتی که چندی پيش منتشر شد، از ۲.۵ ميليارد دلار نياز ارزی کشور برای واردات دارو از ابتدای سال تاکنون تنها ۶۰۰ ميليون دلار ارز مرجع تامين شده است. با اين وجود سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور در گفت وگو با ايسنا خبر داده که بانک مرکزی از ابتدای امسال تا ۲۲ آذر ماه معادل ۱.۴ ميليارد دلار برای واردات دارو و اقلام دارويی به نرخ مرجع پرداخت کرد.

براساس آمار گمرک ايران در هشت ماهه ۱۳۹۱ وزن و ارزش داروهای خرده‌فروشی فاقد توليد داخل به ترتيب به ۲۸۰۰ تن و ۴۵۸.۸ ميليون دلار رسيد. اين ميزان واردات از نظر وزنی و ارزشی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ترتيب ۲.۴ درصد افزايش و ۱۴.۳ درصد کاهش يافته است.

در همين مدت اما واردات خودروهای لوکس به کشور از نظر تعداد و ارزش به ترتيب ۹.۶ و ۱۸.۵ درصد افزايش يافت.

 

۲۴آذر: رئيس سازمان نهضت سوادآموزی کشور: قريب به ۱۰ ميليون بي‌سواد در کشور وجود دارد

خبرگزاری فارس: رئيس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: 9 ميليون و 700 هزار نفر در کشور بر اساس سرشماری سال 90 بی سواد بالای شش سال داريم.

خبرگزاری فارس: قريب به 10 ميليون بي‌سواد در کشور وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان علی باقرزاده در پانزدهمين اجلاس ادواری روسای شورای اسلامی استان‌های کشور به بررسی بی سوادی در کشور پرداخت و اظهار کرد: بر اساس تعاريف مرکز آمار جمهوری اسلامی ايران و اساس نامه مجلس شورای اسلامی برای نهضت سوادآموزي، تعريفی از مرز باسوادی و بی سوادی ارايه شده که اين مهم از سوی سازمان نهضت سوادآموزی و سازمان يونسکو مي‌باشد. وی افزود: بر اساس اين تعريف با سواد کسی است که مهارت خواندن و نوشتن متون فارسی يا هر زبان ديگری را دارد، اين در حالی است که در ايران مهارت کلمه به کلمه خواندن قران و روخوانی هم شامل آن مي‌شود.

رئيس سازمان نهضت سوادآموزی کشور اضافه کرد: هر جا سخن از بی سوادی است منظور کسی است که بر اساس سرشماري‌ها اين مهارت‌ها را ندارد.

وی با اشاره به اينکه بيشتر آمار بی سوادی مربوط به مناطق شهری است، اظهار کرد: با توجه به سرشماری سال 90، در گروه سنی شش سال به بالا نه ميليون و هفتصد هزار نفر بی سواد هستند که اين رقم شامل 18درصد بی سواد جمعيت بالای پانزده سال سواد است.

باقرزاده با بيان اينکه 44 درصد بي‌سوادان کشور در روستاها زير 50 سال هستند، افزود: 55 درصد بي‌سوادان در شهرها، 24 درصد در مراکز استان و حاشيه شهرها، هفت درصد در سی شهر بزرگ و 22 درصد در شهرهای کوچک است.

وی تصريح کرد: از نه ميليون و هفتصد هزار بي‌سواد کشور 3ميليون و 800 هزار نفر زير 50 سال است.

رئيس سازمان نهضت سوادآموزی کشور به گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: در بين 139 کشور، ايران از لحاظ باسوادی رتبه 87 و در بين 24 کشور رتبه 15 را به خود اختصاص داده است.

وی تصريح کرد: يک سوم جمعيت بزرگ سال کشور بي‌سواد يا دارای تحصيلات ابتدايی بوده و يک و نيم ميليون نفر از اوليای دانش آموزان نيز بي‌سواد هستند. متوسط سال‌های تحصيل بزرگ‌سالان غير محصل هفت سال است.

رئيس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بيان اينکه حدود 3 ميليون و 456 هزار نفر از اين تعداد بي‌سوادان در گروه سنی 10 تا 49 سال مي‌باشند، گفت: گروه سنی 10 تا 49 سال، گروه سنی بسيار مهمی است که در اقتصاد، فرهنگ و تمام مؤلفه های زندگی نقش مؤثری دارند.

وی همچنين به آمار جهانی اشاره کرد و افزود: هفتصد و هشتاد ميليون بي‌سواد در جهان وجود دارد که هفتاد درصد اين آمار شامل 8 کشور هند، پاکستان، چين، بنگلادش، مصر، اتيوپي، اندونزی و نيجريه است.

باقر زاده تصريح کرد: در حال حاضر 15 درصد مردم در دوره سنی بالای ده سال هنوز مهارت خواندن و نوشتن ندارند، اين در حالی است که در حال حاضر آمار بی سوادی زنان و مردان نزديک به هم است و باسواد کردن مردم بسيار سخت شده است.

 

۲۴آذر: سه هزار قالی باف در خراسان رضوی بيکار شدند

ايلنا

کاهش ۳۷/۵ درصدی دار قالی در بين مددجويان کميته امداد امام خمينی خراسان رضوی با احتساب اينکه هر دار قالی برای سه نفر اشتغال زايی مي‌کند، موجب بيکاری حدود سه هزار نفر از قالي‌بافان اين استان شده است.

غلامرضا محسنی با اشاره به اينکه هر دار قالی برای ۳ نفر ايجاد اشتغال مي‌کند، ادامه داد: در اين نشست برنامه سهميه‌ای برای هر شهرستان و برای فعال کردن و توليد فرش در ادامه سال جاری و سال ۹۲ تدوين شد تا از اين پس شاهد افزايش توليد فرش و دارهای فعال قالی در بين مددجويان اين اداره باشيم.

محسني، ضمن اشاره به يک هزار و۶۰۰ دار قالی فعال در سالهای پيش از ۸۹، اظهار کرد: دارهای فعال قالی در سالهای قبل از ۸۹ يک هزار و۶۰۰ مورد بوده است که اين تعداد در سال جاری به ۶۰۰ مورد کاهش يافته است.

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©