Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ برابر با  ۲۰ نوامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱  برابر با ۲۰ نوامبر ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۱۹)

۲۹ آبان ۱۳۹۱ـ۱۹ نوامبر ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ا فزايش كودك آزاری در سايه خلأ قانونی

تورم‌ مهر ماه به‌ بالاترين‌ رقم ۱۶سال‌ اخير رسيد

رئيس سازمان نظام پزشکی: سهم مردم در پرداخت هزينه های درمانی به ۶۰ درصد رسيده است

۷۰ درصد از کارگران بيمه بيکاری ندارند

مرگ سالانه ۴۰۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا

در هفت ماه ابتدايی امسال،با ثبت ۲۸ هزار و ۵۶۳مرگ در تهران فقط ۱۵ نفر به مرگ طبيعی مرده اند

بيش از پنج ميليون ايرانی مقيم خارج از کشور/۵ درصد مهاجران کل دنيا ايرانی هستند

سالانه يک و نيم درصد جنگلهای کشور از بين مي‌رود/ در جهان رتبه اول فرسايش خاک را داريم/ ۲۵۲ تالاب کشور در حال نابودی

آمار بيکاری در مرز بحران/ برآورد کارشناسان: پنج ميليون نفر در کشور بيکارند

کمبود پرستار در ايران و صادرات پرستار به کشورهای همسايه

تصادفات رانندگی و اعتياد دلايل بيشترين مرگ‌های غيرطبيعی

 

۲۹آبان :ا فزايش كودك آزاری در سايه خلأ قانونی

سلامت نيوز : در حالی كه لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان در مجلس هنوز نهايی نشده است، گزارش متاثركننده ديگری از كودك‌آزاری منتشر شد. روز گذشته خبر وقوع يک کودک آزاری ديگر كه به قتل «اميرعلی» 5ساله منجر شد، احساسات عمومی را جريحه دار كرد. آمارهای منتشر شده از سال گذشته نشان مي‌دهد كه به‌طور ميانگين هر روز 20 مورد كودك آزاری در كشور گزارش مي‌شود كه 50‌درصد آن در خصوص آزار جسمی كودكان است. 5/ 48 درصد از كودك آزاري‌ها به وسيله پدران و 8 /23 درصد از اين موارد به دست مادران انجام مي‌شود.

به گزارش سلامت نيوز به نقل از تهران امروز ؛ از سوی ديگر گفته مي‌شود كه 85 درصد كودك آزاري‌ها به وسيله والدين معتاد انجام مي‌شود.

 

 

 

۲۹آبان : تورم‌ مهر ماه به‌ بالاترين‌ رقم ۱۶سال‌ اخير رسيد

آفتاب: با تداوم گراني‌های كنونی قابل پيش‌بينی است كه دولت احمدي‌نژاد ركوردهای تورمی دولت رفسنجانی را بيش از اين بشكند و رسيدن به ركورد جاودانه ۵۸ درصدی تورم نقطه به نقطه ارديبهشت سال ۱۳۷۴ نيز با روند كنوني، دور از دسترس نيست.

با وجودی كه دستگاه‌های آماری دولت تلاش دارند با ارائه قطره‌چكانی و ناقص آمار نرخ تورم، جزئيات تكان‌دهنده افزايش قيمت‌ها در سال جاری را پنهان كنند، همين آمارهای كلی منتشرشده نيز بيانگر وضعيت خطرناك حركت صعودی شاخص تورم است.

با اين حال، همين ارقام محدودی كه بانك مركزی منتشر كرده (در صورت صحت) بيانگر حقايق نگران‌كننده‌ای است. بر اساس گزارش جديد بانك مركزي، شاخص بهای كالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران در مهرماه ۱۳۹۱ به عدد ۸/۳۶۴ رسيد. اين آمار گويای آن است كه نرخ تورم نقطه به نقطه (ميزان رشد قيمت‌ها در فاصله يك‌ساله مهر ۹۰ تا ۹۱) به ركورد ۳۲ درصد رسيده است كه بالاترين نرخ تورم در ۱۶ سال گذشته، يعنی از فروردين ۱۳۷۵ تاكنون، محسوب مي‌شود. در فروردين سال ۱۳۷۵ شاخص نقطه به نقطه تورم به ۳۵ درصد رسيده بود. با تداوم گراني‌های كنونی قابل پيش‌بينی است كه دولت احمدي‌نژاد ركوردهای تورمی دولت رفسنجانی را بيش از اين بشكند و رسيدن به ركورد جاودانه ۵۸ درصدی تورم نقطه به نقطه ارديبهشت سال ۱۳۷۴ نيز با روند كنوني، دور از دسترس نيست.

به گزارش نيمروز،از لحاظ رشد ماهانه تورم نيز در مهرماه سال جاری دولت احمدي‌نژاد توانسته كه ركورد ۱۳ سال اخير را بشكند. تورم ماهانه ۶/۴ درصدی مهرماه امسال بالاترين نرخ تورم ماهانه از فروردين ۱۳۷۸ تاكنون محسوب مي‌شود. در آن دوره نرخ تورم ماهانه به ۵/۵ درصد رسيده بود. بالاترين نرخ تورم ماهانه نيز به دولت رفسنجانی و در بهمن ۱۳۷۳ با ۷/۷ درصد اختصاص دارد. بايد ديد در ماه‌های باقي‌مانده از عمر دولت احمدي‌نژاد، اين ركورد جاودانه نيز شكسته خواهد شد؟

 

 

 

۲۷آبان : رئيس سازمان نظام پزشکی: سهم مردم در پرداخت هزينه های درمانی به ۶۰ درصد رسيده است

خبر آنلاين:به گفته رئيس سازمان نظام پزشکی قيمت لوازم مصرفی پزشکي، 245 درصد افزايش داشته است و بدهی بيمارستان‌های دولتی به شرکت‌های پخش دارويی به مرز 750 ميليارد تومان رسيده است .

محمد حسين نجاتی: سهم مردم در پرداخت هزينه های درمانی بی سر وصدا و در پشت پرده بحران های جنجالی وزارت بهداشت در حال افزايش است. شهاب الدين صدر رئيس سازمان نظام پزشکی کشور در اين باره می گويد: طبق اعلام مسوولان وزارت بهداشت، ميزان بار هزينه‌های سلامت که به مردم تحميل مي‌شود روز به روز در حال افزايش است؛ به طوری که طی يکی  دو سال گذشته سهم مردم در پرداخت هزينه‌های سلامت 54 درصد، سهم بيمه‌ها 7 درصد و سهم دولت 21 درصد بوده است اما اکنون سهم مردم در پرداخت هزينه‌های سلامت به بيش از 60 درصد افزايش يافته است.

مسئله ای که باعث افزايش ميزان هزينه های کمر شکن درمانی برای مردم شده است . علاوه بر معضل کمبود دارو که به بخشی از مراجعه کنند گان مراکز درمانی و بيماران بيماری های خاص مشکلاتی را تحميل می کند، افزايش هزينه های درمانی جامعه ايران را دچار مشکلات اقتصادی و معيشتی می کند. هم اکنون طبق آمار های موجود بيش از 13 درصد مردم در شهر تهران، زير بار هزينه های کمر شکن درمانی هستند. هزينه های کمر شکنی که معادل با 40 درصد کل سرمايه مادی يک شهروند است و اين رقم و درصد به مراتب در شهر های کوچک و کمتر توسعه يافته نسبت به تهران متفاوت است.

با اين حال شهاب الدين صدر رئيس سازمان نظام پزشکی کشور در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به افزايش 245 درصدی قيمت لوازم مصرفی پزشکی می گويد: قيمت لوازم مصرفی پزشکي، 245 درصد افزايش داشته است. گاز هليوم برای انجام MRI از 677 درصد افزايش برخوردار بوده است. فيلم راديولوژی نيز 24 درصد افزايش قيمت داشته است. در کنار اين افزايش قيمت‌ها که تمام هزينه‌ها را در حوزه سلامت تحت تاثير قرار مي‌دهد، قيمت گاز 11 برابر، آب 5.6 برابر و برق نيز چند برابر شده است. اين موارد حاکی از آن است که تدابير لازم برای بخش سلامت صورت نگرفته و ارائه خدمات در بخش‌های دولتی و خصوصی را با مشکل مواجه کرده است.

نياز دو ميليارد دلاری برای واردات دارو

بدهی 750 ميليارد تومانی بيمارستان‌های دولتی به شرکت‌های پخش دارويی

رييس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه بدهی بيمارستان‌های دولتی به شرکت‌های پخش دارويی را 750 ميليارد تومان، بدهی بيمه‌ها به بيمارستان‌های دولتی را 1400 ميليارد تومان دانست و ادامه داد: بيمارستان‌های خصوصی نيز تنها از بيمه‌های تکميلی 200 ميليارد تومان طلب دارند. مجموعه چنين عواملی سبب مي‌شود تا حوزه سلامت در گردش اقتصادی خود با مشکل روبرو شده و بار اين افزايش هزينه‌ها به مردم تحميل شود.

صدر افزود: از طرف ديگر در سال 76 تنها سه شرکت وارد کننده دارو و شش شرکت توزيع‌ کننده در کشور وجود داشتند، اما طی يکی دو سال اخير، تعداد شرکت‌های وارد کننده به 120 مورد و تعداد شرکت‌های توزيع‌ کننده نيز به 134 مورد افزايش يافته است. با وجود نامگذاری امسال بعنوان سال «توليد ملی و حمايت از کار و سرمايه ايرانی»، به جای آن که در مسير حمايت از توليد باشيم، روند واردات چشمگير شده، چرا که سود واردات برای افراد سودجو بيشتر است. به طور قطع لازم است دولت از توليدکننده‌ها حمايت بيشتری داشته باشد.

 

۲۶آبان : ۷۰ درصد از کارگران بيمه بيکاری ندارند

خبرآنلاين:از ميان 198 کشور جهان، تنها 72 کشور دارای سيستم بيمۀ بيکاری برای کارگران هستند.

طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان جهانی کار که روز چهارشنبه منتشر شد، نزديک به 70 درصد از کارگران در سراسر جهان فاقد بيمۀ بيکاری هستند.

به گزارش خبرآنلاين به نقل از پايگاه اينترنتی نوول آبزرواتور، در ميان 198 کشور، تنها 72 کشور دارای سيستم بيمۀ بيکاری هستند که غالباً کشورهايی هستند که مردم در آن دارای درآمد متوسط و يا بالايی دارند. در صورتی که به اين آمار، جمعيت کارگرانی که برای مدت طولانی و روزهای بيکاری آينده، بيمۀ بيکاری پرداخت نکرده اند را اضافه کنيم، تعداد اين کارگران به 86 درصد می رسد. فلورانس بونه يکی از کارشناسان سازمان جهانی کار می گويد: اين آمار بدان معناست که بيش از 86% از جمعيت 40 ميليونی کارگران که از سال 2008 شغل شان را از دست داده اند، هيچ درآمدی ندارند.

گفتنی است طبق تحقيق صورت گرفته از سوی سازمان جهانی کار، تنها 16 کشور نسبت به پرداخت بيمۀ بيکاری جوانان پس از شغل اول آنها اقدام کرده است. در آمريکای شمالی و اروپا، 80% از بيکاران، بيمۀ بيکاری دريافت می کنند در حاليکه در آفريقا، اين رقم به کمتر از 10% تنزل پيدا می کند. در آمريکای لاتين و حوزۀ کارائيب، 40% از بيکاران بيمۀ بيکاری دريافت می کنند و اين رقم در خاورميانه و آسيا به کمتر از 20% می رسد.

 

 

۲۵آبان : مرگ سالانه ۴۰۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا

کلمه: مطابق آمار وزارت بهداشت، سالانه بيش از ۴ هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

اين آمار را رشيدی مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هوای شهر تهران ارائه کرد و افزود: متاسفانه در کشور ما خصوصاً در کلان شهر تهران کلکسيونی از آلاينده ها وجود دارند که طبق آمار جهانی سالانه ۸ ميليارد دلار به خاطر وجود اين آلاينده ها به کشور خسارت وارد می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رشيدی که در همايش دو روزه ی جريان آلودگی هوا سخن می گفت، اشاره کرد: آزبست از جمله آلاينده های سرطان زايی است که ميزان آلايندگی آن در جايگاه های سوخت ۱۰ برابر استاندارد است.

 

۲۴آبان : در هفت ماه ابتدايی امسال،با ثبت ۲۸ هزار و ۵۶۳مرگ در تهران فقط ۱۵ نفر به مرگ طبيعی مرده اند

آفتاب: اين آماری است که مسئولان سازمان بهشت زهرا(س) شهرداری ارائه مي‌دهند و مي‌گويند در هفت ماه ابتدايی امسال، گريبان 28 هزار و 563 تهرانی را گرفته است. از ميان متوفي‌ها بيشترين افراد بر اثر بيماري‌های قلبی و بعد از آن بر اثر انواع سرطان‌ها از دنيا رفته‌اند. البته تنوع سرطان‌ها در تهران خودش مسئله مهمي‌است چرا که آمارها نشان مي‌دهد 2384 تهرانی بر اثر 33 نوع سرطان جان خود را از دست داده اند.

به گزارش قانون ؛ شرايط محيطی و شيوه زندگی در تهران به دليل وضعيت آلودگی هوا و آلودگي‌های صوتي، استرس و عوامل ترافيکی و فشارهای ناشی از هزينه‌های اقتصادی از عوامل مهم رسيدن زودتر به حقی چون "مرگ" است.

هفت ماه ابتدايی سال 91 بر اساس آمار سازمان بهشت زهرا با ثبت 28 هزار و 563 مرگ در تهران همراه بود که ايست قلبی با ثبت 2 هزار و 973 مورد مرگ، بيشترين علت مرگ و مير به شمار مي‌رود. علتی که در اين مدت، زندگی يک هزار و 624 مرد و يکهزار و 301 زن را در تهران به همراه 48 نوزاد به پايان رساند.

مشکل قلبی تهراني‌ها

ميانگين سنی فوت شدگان به دليل ايست قلبی در تهران 46 سال است که در دهه‌های قبل، اين سن "اول چل چلی" افراد بود و اکنون با سخت و سخت تر شدن شرايط زندگي، پايانی بر آمال و آرزوهای شهروندان است. نکته قابل تامل در اين ميان در رتبه دوم قرار داشتن آنفاکتوس يا همان سکته قلبی با ثبت دو هزار و 538 فوتی به عنوان عاملی مهم در مرگ و مير شهروندان تهرانی است که رتبه سوم را نيز به نارسايي‌های قلبی با يکهزار و 978 مورد فوتی مي‌دهد.

اينکه مشکلات قلبی قاتل شماره يک تهراني‌ها به شمار مي‌رود، شايد از نگاه خيلي‌ها عادی و طبيعی به نظر مي‌رسد اما نکته مهم رسيدن ميانگين سن فوت شهروندان تهرانی به 54 سال در هفت ماه ابتدايی امسال است که در سال‌های نه چندان دور، ميانگين سن مرگ و مير در شهری چون تهران حداقل پنج تا 10 سال بيش از ميانگين فعلی بود و اين يعنی که تهراني‌ها نسبت به گذشته، زودتر مي‌ميرند.

سرطان در تهران ريشه مي‌دواند

تحليل آماری علل مرگ و مير تهراني‌ها نشان مي‌دهد که بعد از مشکلات قلبي، انواع سرطان‌های مختلف جان شهروندان تهرانی را مي‌گيرد. ثبت 2384 مرگ بر اثر 33 نمونه سرطان در هفت ماه اول سال نشان مي‌دهد سرطان حرکتی خزنده را آغاز کرده است. در ميان سرطان‌ها، سرطان‌های بدخيم معده، ريه و پروستات، بيشترين علت‌های فوت را تشکيل مي‌دهند. سرطان بعد از مشکلات قلبي، بلای اصلی جان تهراني‌هاست که 1068 نفر از متوفيان سرطانی زن و بقيه مرد هستند.

ديابت شيرين، نارسايي‌های کليه، فشار خون، بيماري‌های عروق و مغزي، تومور مغزي، سپسيسو بيماري‌های داخلی از ديگر علل پايان عمر زودرس تهراني‌ها به شمار مي‌رود اما در اين ميان فوت بيش از 1300 تهرانی به طور مستقيم به دليل نارسايي‌های تنفسي، از جمله موضوعاتی است که مي‌تواند نقش آلودگی هوای تهران را به عنوان عامل پنهان در مرگ شهروندان پر رنگ کند. اگرچه کارشناسان و مسئولان معتقدند آلودگی هوای شهر به طور مستقيم، آماری از مرگ و مير را بر جای نمي‌گذارد اما اين علت، باعث بروز مشکلات و بيماري‌ها و نارسايي‌های مختلف در شهروندان مي‌شود که اعداد مختلفی از تعداد مرگ و مير نيز برجای مي‌گذارد.

شوک زده نشويد

اما يکی از علت‌های جالب توجه برای مرگ و مير تهراني‌ها، "شوک" است که در هفت ماه نخست امسال، جان 146 تهرانی را گرفت. شوک عفونی با 59 فوتي، شوک سپتيک با 345 فوتی و شوک کارديوژنيک با 228 مورد از ديگر اعضای خانواده شوک به عنوان يکی از علل مرگ و مير شهروندان به شمار مي‌رود.با آنکه پيشرفت‌های علم و تکنولوژی و دستاوردهای پزشکی به طور دقيقه ای در دنيا اتفاق مي‌افتد و خيلی از امراض گذشته، اکنون به راحتی درمان مي‌شود، اما هنوز مي‌توان نامي‌از "سل، حصبه، طاعون، ديفتيري، مننژيت، تب مالت و کزار" در ميان علل مرگ تهراني‌ها پيدا کرد.

مردان بيش از زنان مي‌ميرند

نگاهی به آمار فوتي‌های شهر تهران بيانگر اين نکته است که در تهران، مردان بيش از زنان مي‌ميرند و در هفت ماه مرگ 16 هزار و 198 مرد و 11 هزار و 78 زن ثبت شد. اين يعنی مردان 30 درصد بيش از زنان در تهرانی فوت مي‌کنند و بايد بيش از گذشته به کيفيت زندگی خود و سلامت خود برای افزايش طول عمر توجه کنند. ثبت يکهزار و 278 فوت کودکان در هفت ماه اول امسال در تهران نيز آماری جالب توجه است که مرگ داخل رحم با 623 فوتی بيشترين علت فوت نوزادان به شمار مي‌رود.

علتی که بسيار عجيب و البته مبهم است. اگرچه در ميان علت‌های فوت، کهولت سن با سهم 3/4 درصدی در علل فوت تهراني‌ها ديده مي‌شود اما همين آمار مي‌گويد تنها 15 نفر در تهران به مرگ طبيعی از دنيا رفته اند و اين يعنی نياز به توجه بيشتر مردم و مسئولان به کيفيت زندگی در شهر و لزوم ايجاد شرايطی برای آرام زيستن بی شک بالا بردن امنيت زندگی با ايجاد بسترهای سالم اجتماعی است. البته بايد گفت تهراني‌ها به دلايل متعدد که نياز به کالبدشکافی دقيق دارد، آرام آرام مي‌ميرند.

 

۲۳آبان : بيش از پنج ميليون ايرانی مقيم خارج از کشور/۵ درصد مهاجران کل دنيا ايرانی هستند

ايرنا

معاون پشتيبانی و تشريفات شورای عالی ايرانيان خارج از کشور گفت: بيش از پنج ميليون نفر از ايرانيان مقيم خارج از کشور هستند که حدود هفت درصد جمعيت کشور را تشکيل می دهند.

علی شعبانی روز سه شنبه در نشست مديران روابط عمومی دستگاه های عضو شورای عالی ايرانيان خارج از کشور که در محل اين شورا برگزار شد، افزود: ايرانيان مقيم خارج از کشور پنج درصد مهاجران کل دنيا را تشکيل می دهند که به لحاظ تحصيلی و تخصصی رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده اند.

وی با بيان اينکه بيش از دو هزار و 500 ميليارد دلار سرمايه های ايرانيان خارج از کشور قابل انتقال و سرمايه گذاری در پروژه های مختلف است، اظهار داشت: بيش از 50 هزار نفر از ايرانيان در آمريکا عضو هيات علمی دانشگاه ها هستند، ضمن اينکه بيش از 100 هزار نفر از پزشکان زبده و ماهر ايرانی در خارج از کشور مشغول فعاليت هستند.

اين مقام مسوول با اشاره به اينکه ايرانيان خارج از کشور در حوزه آی تي، فناوری الکترونيک، اکتشافات و اختراعات سهم قابل ملاحظه ای را از آن خود کرده اند، يادآور شد: در کشور مالزی حدود 160 مورد اختراع و اکتشاف از سوی ايرانيان مقيم اين کشور به ثبت رسيده است.

 

۲۳آبان : سالانه يک و نيم درصد جنگلهای کشور از بين مي‌رود/

 در جهان رتبه اول فرسايش خاک را داريم/ ۲۵۲ تالاب کشور در حال نابودی

اسماعيل کهرم فعال محيط زيست در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا در رابطه با مهم‌ترين چالش امروز محيط زيست کشور، تاکيد کرد: نگرش غلط به مقوله محيط زيست مهم‌ترين چالش در اين زمينه است و در حاليکه ما از حضور يک سازمان عريض و طويل برای حفاظت از محيط زيست کشورمان خشنود هستيم و فکر مي‌کنيم که در اين زمينه اختيارات کافی و مناسبی را به دست آورده‌ايم، حضور افراد ناکارآمد در اين سازمان موجب شده است تا اين سازمان نتواند عملکرد مناسبی در زمينه حفاظت از محيط زيست داشته باشد.

اين فعال محيط زيست در رابطه با اتفاقات ناگوار ناشی از عدم حفاظت از محيط زيست تصريح کرد: چرا با وجود سازمان حفاظت محيط زيست، ايران رتبه اول فرسايش خاک در جهان را به خود اختصاص داده است و هرساله بالغ بر يک و نيم درصد جنگلهای کشور از بين مي‌رود و همچنين تمام دشت‌ها به علت خشکی آب‌های زيرزمينی در حال فرونشست است.

وی ادامه داد: متاسفانه از ۲۵۲ تالاب دائمی و غيردائمی کشور، همگی در حال نابودی هستند و با وجود اين همه نابسامانی عملکرد خوبی را از سازمان حفاظت از محيط زيست شاهد نبوده‌ايم.

 

 

۲۲آبان :آمار بيکاری در مرز بحران/ برآورد کارشناسان: پنج ميليون نفر در کشور بيکارند

کلمه: آمارهای رسمی از ۲٫۸ تا ۳ ميليون بيکار در کشور حکايت دارد. اين در حالی است که مبنای اشتغال در اين آمار تنها يک ساعت در هفته است. کارشناسان اما ميزان تقريبی بيکاران را در کشور در حدود ۵ ميليون نفر می دانند. اين موضوع می تواند معضلات متعدد اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش فرارو، کاهش ۵۰ درصدی توليد در نتيجه مشکلات اقتصادی باعث تعديل نيرو در بسياری از کارخانه ها شده است. تا جايی که تنها در يک مورد انجمن قطعه سازان کشور چندی پيش نسبت به بيکاری ۷۰۰ هزار نفر در صورت عدم مساعدت ارزی دولت هشدار داده بود.

به گفته کارشناسان سياست های غلط دولت در زمينه اقتصاد، واردات بی رويه کالا، عدم پرداخت يارانه توليد و در نتيجه تضيف بخش صنعت، نوسانات ارزی و افزايش قيمت مواد اوليه کارخانه ها، عدم پايبندی دولت به تعهدات در زمينه اشتغال و بسياری ديگر از موارد همگی دست به دست هم داده‌اند تا نرخ بيکاری در کشور به ۱۲٫۹ درصد برسد.

بر اساس آمارهای ارائه شده از مرکز آمار سهم بخش صنعت در اشتغال تنها ۳۳٫۴ بوده است و نزديک به نيمی از جمعيت فعال کشور در بخش خدمات مشغول به کار هستند. اين به آن معنی است بخش توليد سهم قابل توجه ای از اشتغال را به خود اختصاص نداده است و علاوه بر اين با توجه به مشکلات بخش توليد همين ميزان هم با خطر کاهش روبرو است. با توجه به کاهش توليد در بخش صنعت در چند سال اخير و افزايش بی رويه واردات، نگرانی ها از افزايش نرخ بيکاری شدت گرفته است.

دولت در حالی از ناممکن بودن وعده ايجاد ۲٫۵ ميليون شغل خبر می دهد که بر اساس آمار های ارائه شده ميزان بيکاری در ميان جوانان ۲۰ تا ۳۲ سال به ۳۵ درصد رسيده است. اين عده که از موثرترين گروه های نيروی کار کشور محسوب می شوند، و در هرم جمعيتی کشور از جايگاه خاصی برخوردار هستند، با وجود اين معضل می توانند در معرض بسياری از مشکلات اجتماعی باشند.

او گفت: «بنابراين نرخ بيکاری ما سال به سال رشد پيدا مي‌کند و ما در محدوده سني۲۰ تا ۳۲ سال که نسل جوان ماست، نرخ بيکاری نزديک به ۳۵ درصد داريم ضمن اينکه وضعيت اشتغال صرفا محدود به اين نمي‌شود

 

۲۰آبان : کمبود پرستار در ايران و صادرات پرستار به کشورهای همسايه

سلامت نيوز : کمبود پرستار در بيمارستان های کشور با اجرانشدن قانون تعرفه پرستاری موجب شده تا نظام درمانی کشور با بحران نيروی پرستاری و خداحافظی برخی پرستاران مواجه شود. اين در حالی است که برخی کشورها خواستار استخدام پرستاران ايرانی با حقوق ماهانه دو هزار دلار يا 6 ميليون تومان شده اند.

به گزارش سلامت نيوز به نقل ازحمايت ؛ سال 1294 هجری شمسی بود که نخستين آموزشگاه پرستاری در اروميه توسط يک گروه مذهبی آمريکايی گشايش يافت. بعد در سال 1314 در شهرهای تبريز، مشهد، شيراز و در سال 1327 در تهران تأسيس شد. با تشکيل وزارت بهداشت - درمان و آموزش پزشکی در مهر ماه 1364 و ادغام مراکز آموزش رشته های مختلف گروه پزشکی دانشگاه ها و وزارت بهداری و ايجاد دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی درحال حاضر برنامه آموزش پرستاری در مقاطع کارشناسي، کارشناسی ارشد و دکتری دردانشکده های پرستاری - مامايی در حال اجرا ست.

طرف حساب 170 هزار پرستار خداست

بر اساس آخرين آمارها کشورمان بالغ بر 170 هزار پرستار دارد که سالانه حدود هشت هزار نفر از ۱۳۰ دانشکده پرستاری در مقاطع کارشناسي، کارشناسی ارشد و دکتری فارغ التحصيل می شوند. ولی همچنان اين شغل پر زحمت سال هاست از ديد مسئولان مخفی مانده و کسی صدای مشکلات اين قشر را نمی شنود. شايد فرمايش مقام معظم رهبری آرام بخش مشکلات اين قشر گمنام جامعه باشد که فرموده اند: «طرف حساب پرستار فقط خداست.»خردادماه امسال بود که رييس جمهور با استخدام 25 هزار نيرو در وزارت بهداشت موافقت کرد که بخشی از آن پرستاران بودند ولی غافل از اينکه مشکل پرستاران همچنان به قوت خود باقی است.

همان گونه که می دانيم شغل پرستاری باوجود آن که در تقسيم بندی جزو مشاغل سخت قراردارد اما ساعت كار زياد همراه با اضافه كار اجباری پرستاران باعث شده توان اين افراد برای خدمت بيشتر به بيماران تحليل رود، واين در حالی است که پرستاران معتقدند از كمترين ميزان توجه مسئولان و متوليان امر سلامت برخوردارند.

 

کارکرد دو برابری پرستاران در ايران

بر اساس اين گزارش يكی از مشكلات جامعه پرستاری كشور كه از آن به عنوان مهمترين معضلات گريبان گير پرستاران ياد می شود، كمبود نيروی پرستاری است كه باعث اضافه كاری اجباری شده در حالی كه پرستاری در رديف مشاغل سخت و زيان آور قرار دارد و يك پرستار نبايد بيش از 167 ساعت كار در ماه داشته باشد اما اغلب پرستاران در بيمارستان ها، بين 280 تا 300 ساعت كار ماهانه دارند.

 

صادرات پرستاران 6 ميليون تومانی

نکته جالب اين است که يکی از کشورهای همسايه برای جذب ۳۰ هزار پرستار با حقوق ماهانه ۲۰۰۰ دلار درخواست داده است. اين در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت می گويند: ما مخالف اعزام پرستار به خارج از کشور هستيم ولی نمی توان پرستار را به زور نگه داشت.مسئولان می گويند در بيمارستان های تهران کمبود شديد نيروی پرستاری داريم.

 

۱۹آبان: تصادفات رانندگی و اعتياد دلايل بيشترين مرگ‌های غيرطبيعی

سلامت نيوز: نگاهی گذرا به روند مرگ‌ومير در کشور نشان مي‌دهد که تصادفات رانندگي،سوء مصرف مواد‌مخدر و روانگردان و سوختگی دلايل بيشترين مرگ‌های غيرطبيعی در کشور هستند.

در تهران علاوه بر مرگ‌ومير ناشی از تصادفات، مرگ ناشی از مصرف مواد‌مخدر و روانگردان رقمی چشمگير دارد به‌طوری که آن را سرآمد شهر‌های ديگر کرده است.براساس آمار سازمان بهشت زهرا در سال گذشته 51هزار و 406هزار نفر در بهشت زهرای تهران دفن شده‌اند. در اين فهرست کودکان پنج تا 9سال کمترين فوت‌شدگان از نظر سنی هستند که 187نفر پسر و 123نفر دختر را شامل مي‌شوند و بيشترين فوت‌شدگان از نظر سنی را افراد 65سال به بالا تشکيل مي‌دهند که 14832نفر مرد و 13176نفر زن هستند. بيشترين علت فوتِ دفن‌شدگان در بهشت زهرا در سال 90سکته و نارسايی قلبی و سکته مغزی است.

کمترين علت مرگ در اين سال را بيماري‌هايی چون سل دستگاه تنفسي، حصبه، جذام، کزاز و طاعون تشکيل داده است. کمترين تعداد متوفيات در منطقه 22و بيشترين آنها در منطقه چهار تهران رخ داده است. البته علت بسياری از مرگ‌های طبيعی ايست قلبی يا مغزی عنوان و در کنار آن جمله «بعدا تأييد مي‌شود» ذکر شده است. به گزارش روابط عمومی سازمان بهشت زهرا در هفت‌ماه اول امسال کل فوت‌شدگانی که در بهشت زهرا دفن شده‌اند 28هزار و 563نفر بوده‌اند که شامل 11هزار و 78نفر زن و 16هزار و 198نفر مرد مي‌شوند. تا‌کنون کمترين علت مرگ برونشکتازی و بيشترين آن کماکان ايست قلبی عنوان شده است. کمترين متوفيان هفت ماه نخست امسال نيز در منطقه 22و بيشترين آنها درمنطقه 2 زندگی مي‌کرده اند.

براساس داده‌های آماری سازمان پزشکی قانوني، در سال گذشته 40هزار و 764نفر به‌صورت غيرطبيعی درگذشته‌اند. بيشترين اين مرگ‌ها بر اثر حوادث رانندگی بوده که شامل 4625نفر زن و 16364 نفر مرد مي‌شود. در نيمه اول سال‌جاری 10هزار و 609نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند که78.1درصد آنان مرد و 21.9درصد زن بوده‌اند. اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 5.4درصد کاهش يافته است. بيشترين کاهش در تلفات حوادث رانندگی با15.8درصد مربوط به فروردين‌ماه بوده است. همچنين 61.3درصد کشته‌های تصادفات مربوط به جاده‌های برون شهري، 28.3درصد در راه‌های درون‌شهري،9.9درصد در جاده‌های خاکی و روستايی و محل تصادف پنج دهم درصد از اين موارد نامعلوم بوده است. در اين مدت استان‌های تهران (828نفر)، فارس (815نفر) و خراسان رضوی (813نفر) به‌ترتيب بيشترين و استان‌های کهگيلويه و بويراحمد (77نفر) و ايلام (79نفر) کمترين تعداد کشته‌های حوادث رانندگی را داشته‌اند.

بيشترين افزايش مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی طی نيمه اول سال‌91 در مقايسه با مدت مشابه سال‌گذشته در استان‌های مرکزی (21.7درصد) و آذربايجان‌غربی (20.9درصد) و بيشترين کاهش در استان‌های کردستان (27- درصد) و يزد (21.4- درصد) ثبت

شده است.

سوء مصرف مواد‌مخدر پس از حوادث رانندگی بيشترين مرگ‌ومير را به‌خود اختصاص داده است. براساس آمارهای پزشکی قانوني، موارد مرگ مردهای معتاد حدود 17برابر زنان معتاد بوده است. البته اين به‌دليل فراوانی چندين برابری معتادان مرد نسبت به معتادان زن است. اين نسبت در شش‌ماه اول امسال به حدود 14برابر رسيده است.

از ميان فوتي‌های سوء مصرف مواد‌مخدر در سال گذشته، سه هزار و 394نفر مرد و 199نفر زن بودند. بيشترين فوتي‌های سوءمصرف مواد در سال گذشته با عدد 986نفر مربوط به استان تهران است و پس از آن استان اصفهان با 364فوتی و فارس با 242فوتی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنين استان‌های آذربايجان‌غربی با 11، کردستان با 12و کهگيلويه و بويراحمد با 14فوتی به‌ترتيب کمترين ميزان مرگ ناشی از سوء‌مصرف مواد‌مخدر را داشته‌اند. مرگ ناشی از سوء مصرف مواد‌مخدر در نيمه اول امسال کماکان دومين دليل مرگ‌های غيرطبيعی در کشور است.

 

در نيمه اول امسال 1354نفر به‌دليل سوء مصرف مواد‌مخدر و روانگردان فوت کرده‌اند که 1267نفر مرد و 87نفر زن بوده‌اند. در تهران اين آمار در مجموع 224نفر (15نفر زن و 209نفر مرد) بوده است. سوختگی سومين دليل مرگ غيرطبيعی است. به گزارش روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی امسال 542نفر زن و 519نفر مرد به‌دليل حوادث سوختگی جان خود را از دست داده اند. در سال گذشته 2063نفر به اين دليل جان خود را از دست داده اند.

در حوادث سقوط از بلندی نيز تعداد مردان بيشتر از زنان است. در سال گذشته 1629نفر مرد در برابر 217نفر زن از بلندی سقوط کرده و جان خود را از دست داده‌اند. اين رقم تقريبا هفت برابری در نيمه اول امسال نيز حفظ شده است به‌طوری که 835نفر مرد، 110نفر زن و در مجموع 945نفر به اين دليل فوت کرده‌اند.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©