Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ برابر با  ۱۵ اکتبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱  برابر با ۱۵ اکتبر ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۱۵)

۲۳ مهر ۱۳۹۱ـ۱۴ اکتبر ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ازدواج ۱۷۷۳ کودک ۱۰ تا ۱۴ ساله همدانی

باران حوادث و سربی پناه کارگران:حوادث کارتنها درسال گذشته در اصفهان 104 مرگ، 352 نقص و قطع عضو،52 مرگ در بخش ساختمان..

مرگ سالانه ۲۲۶ ايرانی در سيلاب

۸۰ درصد مردم ايران با کمبود ويتامين D مواجهند

بيکاری ۱۰۰۰ کارگر «پارت لاستيک» مشهد در يك سال گذشته

جدول تغييرات نرخ بيکاری در ۳۱ استان/ افزايش نرخ بيکاری در ۱۴ استان

زنان و جوانان قربانيان افزايش بيکاری در ايران

احمد شهيد در گزارش سوم خود:ايران همچنان به نقض حقوق‌بشر ادامه مي‌دهد

واردات ۷۱۶ ميليون دلار سواری لوکس(پورشه و بنز...) با ارز مرجع

بي‌سوادی ۳۴۰ هزار کودک ۶ تا ۹ ساله به علت فقر اقتصادی

گزارش صندوق بين المللی پول: رشد اقتصادی ايران منفی ۹ دهم درصد

از اکتبر تا اکتبر / ۴۸۸ نفر اعدام شدند و ۳۳۳ تن محکوم به اعدام

توليد خودرو ۶۶ درصد كاهش يافت

درياچه اروميه ۱۲۰ هزار کيلومتر کوچک‌تر شد/ تبديل ۵جزيره درياچه اروميه به خشکی

دولت هنوز ريالی از ۶هزار ميليارد سهم سلامت را نداده است

افزايش ۱۰۰ درصدی قيمت فولاد و ۲۰ درصدی سيمان؛ منتظر گران تر شدن مسکن باشيد

کارخانه آب معدنی پلور با ۲۵۰ کارگر تعطيل شد

ايران در رتبه ۱۳۸ گردشگری جهان عليرغم رتبه ۱۰ در جاذبه ها

 

۲۳ مهر :ازدواج ۱۷۷۳ کودک ۱۰ تا ۱۴ ساله همدانی

ايسنا :معاون سياسي، امنيتی استاندار همدان گفت: از ۳۴۲۸ مورد طلاق ثبت شده در استان، ۶۴۷ مورد در زندگي‌های کمتر از يک سال رخ داده است که اين يک هشدار جدی محسوب مي‌شود.

«علی اکبر فاميل کريمی» در ستاد ساماندهی امور جوانان استان همدان، اظهار کرد: سال گذشته در افراد بين ۱۰ تا ۱۴ سال، ۱۷۷۳ مورد، ۱۵ تا ۱۹ سال ۸۷۰۵ مورد، ۲۰ تا ۲۴ سال ۷۷۶۴ مورد، ۲۵ تا ۲۹ سال ۲۷۴۵ مورد، ۳۰ تا ۳۴ سال ۱۲۳۲ مورد، ۳۵ تا ۳۹ سال ۵۰۵ مورد، ۴۰ تا ۴۴ سال ۲۱۴ مورد، ۴۵ تا ۴۹ سال ۱۱۸ مورد، ۵۰ تا ۵۴ سال ۹۷ مورد، ۵۵ تا ۵۹ سال ۶۹مورد، ۶۰ تا ۶۴ سال ۴۰ مورد، ۶۵ تا ۶۹ سال ۳۸ مورد، ۷۰ تا ۷۴ سال ۲۲ مورد و ۷۵ به بالا ۲۷ مورد ازدواج به ثبت رسيده است.

 

۲۳مهر : باران حوادث و سربی پناه کارگران:

حوادث کارتنها درسال گذشته در اصفهان 104 مرگ، 352 نقص و قطع عضو،52 مرگ در بخش ساختمان..

ايلنا

در سال ۹۰ بيش از هزار و ۷۳۹ مورد حادثه ناشی از کار در استان اصفهان رخ داده که ۶ درصد آن‌ها منجر به فوت، ۱۲۰ مورد نقص عضو، ۲۳۲ مورد قطع عضو، ۷۶۰ مورد شکستگی و ۶۲۳ مورد منجر به ساير حوادث شده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا در اصفهان، پس از مشکلات معيشت و دستمزد، «حوادث ناشی از کار»، چالش برانگيز‌ترين موضوع در جامعه کارگری اصفهان به شمار مي‌آيد که با نگاهی به آمار تکان دهنده جراحات، قطع عضو و حتی مرگ و مير اين قشر در محيط‌های کار، مي‌توان دغدغه ۶۰ درصد از جمعيت استان، برای سالم برگشتن نان آورشان را درک کرد.

بر اساس آمارهايی که رئيس اداره بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان اعلام کرده، در سال ۹۰ بيش از هزار و ۷۳۹ مورد حادثه ناشی از کار در استان رخ داده که ۶ درصد آن‌ها منجر به فوت، ۱۲۰ مورد نقص عضو، ۲۳۲ مورد قطع عضو، ۷۶۰ مورد شکستگی و ۶۲۳ مورد منجر به ساير حوادث شده است.

 

مرگ ۵۲ کارگر در کارگاههای ساختمانی

 

امير مسعود حاجی رستم تعداد مرگ‌های ناشی از حوادث کار اصفهان در سال گذشته را ۱۰۴ نفر اعلام کرد که نسبت به سال ۸۹، که ۱۰۳ حادثه بود، افزايش مختصری نشان مي‌دهد. اما کارگاههای ساختمانی مهم‌ترين سهم را در وقوع اين حوادث ناگوار دارند تا جايی که ۵۰ درصد متوفيان ناشی از حوادث کار در بخش ساختمان بوده‌اند. بخش صنعت نيز با ثبت ۹۱۲ حادثه کار در جايگاه دومين بخش پرحادثه قرار مي‌گيرد اما در مقايسه تعداد شاغلان ساختمان و بخش صنعت، آمار و ضريب وفور حوادث در بخش ساختمان بيش از صنعت است.

بسياری از کارگران ساختمانی بيمه نيستند

سعيد وحيد با اشاره به ثبت نام بيش از ۳۰ هزار کارگر برای قرار گرفتن زير پوشش بيمه، گفت: اين رقم بر اساس آمارهايی است که اداره کل فنی و حرفه‌ای استان منتشر کرده و رقم دقيقی از کارگران متقاضی بهره‌مندی از خدمات بيمه، وجود ندارد.

 

بيمه برای کارگران، حکم طلا را دارد

 

وی سهميه‌های اعلام شده برای بيمه کارگران ساختمانی استان اصفهان را در سالهای ۸۹ و ۹۰، به ترتيب ۱۴ هزار و ۶۰۰ و ۱۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: به طور کلی در دو سال گذشته ۲۴ هزار و ۶۰۰ کارگر ساختماني، بيمه شده‌اند و تعداد متقاضيان در سال جاری نيز قابل توجه است چرا که بيمه برای يک کارگر ساختماني، حکم طلا را دارد.

 

۲۳ مهر: مرگ سالانه ۲۲۶ ايرانی در سيلاب

مهر

آمارها نشان مي‌دهد در 53 سال گذشته بيش از 12 هزار شهروند ايرانی بر اثر سيلاب جان خود را از دست داده اند. اين در حالی است که بر خلاف ادعای سازمان مديريت بحران مبنی بر انجام 1200 برنامه مقابله با سيلاب همچنان سيل جان شهروندان را تهديد می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع سيل و وقوع سيلاب و راههای پيشگيری از آن پس از تشکيل سازمان مديريت بحران کشور دردستور کار اين سازمان قرار گرفت ولی پس از گذشت چهار سال از تاسيس اين سازمان همچنان سيل جان شهروندان را تهديد می کند. بر اساس اين گزارش، بررسی آمار و ارقام نشان می دهد 58 درصد کل افرادی که در اثر بلايای طبيعی در جهان کشته شده اند مربوط به سيلاب بوده است. در واقع سيلاب از نظر تلفات جانی و مالی مهيب ترين بلای طبيعی در جهان محسوب می شود.

آمارها حاکی از آن است که در ايران‌ طی 53 سال يعنی از سال 1330 تا 1383 تعداد چهار هزار و 185 مورد سيل حادثه خيز رخ داده است.

مرگ 12 هزار شهروند ايرانی بر اثر سيلاب در 53 سال

در اين مدت پنج هزارو 821 شهر و 245 هزار واحد مسکونی بر اثر سيلاب‌خسارت‌ ديده‌ اند و 12 هزار نفر تلفات ‌انسانی اين حوادث بوده اند. همچنين471 هزار رأس دام قربانی و يک ميليون هکتار از اراضی کشاورزی هم تخريب شده است.

از سوی ديگر بر اساس آخرين آمارها 13 درصد تلفات انسانی در ايران بر بلايای طبيعی بر اثر سيل بوده است.

شرکت مديريت منابع آب ايران وابسته به وزارت نيرو نيز در گزارشی اعلام کرده است: از سال 1331 تا 1370 يعنی در يک دوره 40 ساله بيش از 1890 رخداد سيل ثبت شده است که خسارات جبران ناپذير اقتصادی در بر داشته است.

 

دهه 60- تعداد سيل: 1008 رخداد ..................... خسارت سالانه سيل 88 ميليارد تومان

 

دهه 50- تعداد سيل: 440 رخداد ...................... خسارت سالانه سيل 44 ميليارد تومان

 

دهه 40- تعداد سيل: 251 دخداد ....................... خسارت سالانه سيل 15 ميليارد تومان

 

دهه 30- تعداد سيل: 191 رخداد ...................... خسارت سالانه سيل 12 ميليارد تومان

 

مرگ سالانه 75 نفر بر اثر سيلاب در 25 سال

همچنين آمارها نشان می دهد از سال 1350 تا 1375 در مدت 25 سال، سيل 916 ميليارد تومان خسارت و جان 1882 نفر را گرفته است يعنی سالانه 75 نفر در اين 25 سال جان خود را بر اثر سيل از دست داده اند.

 

مرگ 7 شهروند بر اثر سيلاب در 24 ساعت گذشته

بر اساس اين گزارش هنوز هفته کاهش اثرات بلای طبيعی به پايان نرسيده که درهفته جاری بر اثر بارندگی شديد در بهشهر 7 نفر از شهروندان جان خود را از دست دادند اين در حالی است که برخی از مسئولان دليل آن را تعلل در اطلاع رسانی به موقع حادثه سيل عنوان کرده اند.

نکته قابل تامل اين است که حسين درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر به مهر می گويد: از ابتدای سال 90 تا کنون 40 مورد سيل و آب گرفتگی در مازندران داشته ايم که بيشتر در بهشهر و ساری و نکا بوده است و 3900 نفر هم حادثه ديده اند!

 

۲۲ مهر :۸۰ درصد مردم ايران با کمبود ويتامين D مواجهند

کلمه: پنجره هايی که به دليل فرهنگ غلط همسايگی بايد با ضخيم‌ترين پرده ها پوشانده شود و در تمام طول روز، فضای خانه از لمس نور طبيعی آفتاب بی بهره بماند. به واقع ما در ايران، از آفتاب مي‌گريزيم. تنها منبع غنی از اين ويتامين، نور خورشيد است و صرفا در اثر مواجهه با آفتاب، سنتز ويتامين D اتفاق مي‌افتد که اين شيوه دريافت هم در ايران به دلايل عديده امکان‌پذير نيست.

دختران دبيرستانی اصفهان، چهار برابر پسران کمبود ويتامين D دارند

 

نتايج تحقيقی که در سال ۸۳ در شهر اصفهان و از سوی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد نشان داد به علت دوری از نور خورشيد، کمبود ويتامين D در دختران دبيرستانی شهر اصفهان چهار برابر شايع‌تر از پسران است. بر مبنای نتابج اين تحقيق که ۳۱۸ دانش‌آموز، ۱۵۳ پسر و ۱۶۵ دختر در گروه سنی ۱۴ تا ۱۸ سال مورد مطالعه قرار گرفته بودند، کمبود ويتامينD 2/46 درصد گزارش شد که ۱/۷۲ درصد از دختران و ۳/۱۸ درصد از پسران دچار کمبود شديد ويتامين D بودند.

 

بيش از ۵۰ درصد ايرانيان کمتر از ۴۰ سال، کمبود ويتامين D دارند

 

مردادماه سال ۸۸، دکتر فرهاد غريب‌دوست ، رييس مرکز روماتيسم ايران بر مبنای نتايج پژوهش انجام‌شده در سال ۸۸ در اين مرکز خبر داد که بيش از ۵۰ درصد افراد کمتر از ۴۰ سال کشور از کمبود ويتامين D رنج مي‌برند. به گفته وی جمعيت مورد مطالعه در اين تحقيق، ۶۸۹ بيمار مراجع به مرکز روماتيسم ايران بودند و کمبود ويتامين D در ۵۴ درصد زنان و ۳۶ درصد مردان کمتر از ۴۰ سال مراجعه‌کننده به اين مرکز مورد تاييد قرار گرفت. وی همچنين به نتايج مطالعات مشابه پيشين در استان‌های گلستان، خراسان رضوي، فارس، بوشهر و آذربايجان شرقی اشاره کرد و از کمبود ۴۴ الی ۵۴ درصدی ويتامين D در جمعيت مورد مطالعه خبر داد.

 

بيش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان شهر تهران کمبود ويتامين D دارند

 

حاجي‌فرجی در نيمه دوم زمستان ۹۰ همچنين از نتايج تحقيقی که از سوی اين مرکز و در فاصله سال‌های ۸۶ تا ۸۷ در ۱۲ منطقه شهر تهران انجام‌شده خبر داد که بر مبنای اين نتايج، بيش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان به کمبود شديد ويتامين D دچار بودند که اين کمبود در پسران، ۸۵ تا ۹۰ درصد و در دختران، ۹۰ تا ۹۵ درصد گزارش شده بود. به گفته حاجي‌فرجي، گزارش اين تحقيق در اختيار وزارت بهداشت قرار گرفت و پيشنهاد اعضای انستيتو اين بود که شير و آبميوه توزيع‌شده در مدارس، با ويتامين D و کلسيم غني‌سازی شود اما اين پيشنهاد هنوز در انتظار طرح در شورای سياستگذاری سلامت است. نيستانی به «اعتماد» درباره جزييات اين تحقيق مي‌گويد: «زمستان سال ۸۶ با اجرای يک طرح استاني، ۱۱۰۰ دانش‌آموز دبستانی ۹ الی ۱۱ ساله از ۶۰ دبستان در شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفتند و نتايج آزمايش‌های ما نشان داد بيش از ۹۰ درصد کودکان شهر تهران در فصل زمستان دچار درجاتی از کمبود ويتامين D هستند و اين مساله بسيار تکان‌دهنده است .

 

۲۲ مهر: بيکاری ۱۰۰۰ کارگر «پارت لاستيک» مشهد در يك سال گذشته

ايلنا

نماينده كارگران بيكار شده مجموعه صنعتی پارت لاستيک مشهد، از بيکاری حدود۱۰۰۰ کارگر اين کارخانه در يک سال گذشته خبر داد.

اين فعال كارگری در اين باره به ايلنا گفت: کارخانه پارت لاستيک مشهد در سال گذشته ۲۵۰۰ کارگر داشته است اما در طول يک سال گذشته حدود ۱۰۰۰ کارگر اين کارخانه تعديل شده‌اند و کارگران شاغل فعلی نيز با چندين ماه حقوق معوقه رو به رو هستند. همچنين تعداد زيادی از آن‌ها به صورت روز مزدی برای کارخانه کار مي‌کنند.

اين کارگر در پايان اظهار داشت: مجموعه صنعتی پارت لاستيک، قطعات لاستيکی کارخانه‌های ايران خوردرو و سايپا را توليد مي‌کند. تحريم‌های ضد بشری و برخی سياست‌های نادرست اقتصادی باعث کاهش خريد دو کارخانه ايران خوردرو و سايپا از مجموعه صنعتی مذکور شده و برای اين کارخانه مشکل به وجود آورده است.

 

۲۲ مهر: جدول تغييرات نرخ بيکاری در ۳۱ استان/ افزايش نرخ بيکاری در ۱۴ استان

آفتاب: بررسی آمار نرخ بيکاری و وضعيت اشتغال در استانهای کشور در دوره يکساله بهار 90 تا بهار 91 نشان می دهد که با وجود ادعای دولت مبنی بر اشتغال زايی ميليونی طی دو سه سال اخير، نرخ بيکاری در استان ها چندان تغيير مناسبی نداشته و حتی در 10 استان نيز بيکاری از 2 تا 3.8 درصد در دوره مورد بررسی افزايش داشته است.

در بيش از 30 درصد کل استان های کشور نه تنها اشتغال زايی 1 ميليون و 600 هزار نفری سال 90 ديده نمی شود بلکه اوضاع بيکاری و تلاش جوانان برای ورود به بازار کار استان هايی مانند مرکزي، مازندران، گيلان، لرستان و قم سخت‌تر نيز شده است.

 

۲۲ مهر : زنان و جوانان قربانيان افزايش بيکاری در ايران

 

دويچه وله :آمارهای رسمی منتشر شده در مورد بيکاری در ايران نشان مي‌دهد جوانان و زنان قربانيان اصلی ناتوانی دولت در تحقق وعده‌های خود هستند. دولت مدعی شده بود در سال ۱۳۹۰ بيش از دو ‌و نيم ميليون شغل ايجاد مي‌کند.

بر اساس تازه‌ترين اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ايران، نرخ بيکاری سه ماهه‌ی ابتدای سال‌جاری خورشيدی در ۲۱ استان ايران دورقمی است. همچنين اين نرخ در۹ استان تک‌رقمی و برای ۴ استان بالای ۱۷ درصد است. خراسان جنوبی کمترين و ايلام بيشترين تعداد بيکاران را دارند.

بر اساس اين آمار نرخ بيکاری در سال گذشته خورشيدي، ۳ /۱۲ درصد بوده است که نسبت به سال ۱۳۸۹ يک و دو دهم درصد کمتر است. درصد بيکاری جوانان ۱۵ تا ۲۵ ساله ۵ /۲۶ درصد برآورد شده که نسبت به متوسط بيکاری نزديک به ۱۴ درصد بالاتر است.

اين آمار نشان مي‌د‌هد که نيروي‌های کار جوان در اين سال کمتر توانسته اند شغل مناسبی برای خود بيابند. برخی کارشناسان اين اتفاق را ناشی از ورود موج جوانانی ‌مي‌دا‌نند که بر اساس برنامه افزايش جمعيت در سال‌های جنگ ميان ايران و عراق در دهه‌ی شصت، متولد شده‌اند.

نگاهی به گزارش مرکز آمار ايران بر اين نکته تاکيد مي‌کند که قربانی اصلی نرخ بالای بيکاری در ايران زنان و دختران هستند. در حالی که بيکاری زنان در سال ۱۳۸۴ در حدود ۳۳ درصد بود اين رقم در سال ۱۳۹۰ به ۴۳ درصد رسيده است.

نگران کننده‌تر اينکه آمار بيکاری زنان در سال ۱۳۹۰ با وجود کاهش متوسط نرخ بيکاری اين سال نسبت به سال ۱۳۸۹، افزايش يک و نيم درصدی داشته است. همچنين اختلاف نرخ بيکاری مردان و زنان در سال ۱۳۸۴ از ۱۰ درصد به رقم ۲۰ درصد در سال ۱۳۹۰ رسيده است.

 

برنامه‌ی "جهشی" دولت برای کاهش بيکاری

 

همزمان با وعده محمود احمدي‌نژاد برای ايجاد بيش از ۲ ميليون و پانصد‌هزار فرصت شغلی جديد در سال ۹۰ کارشناسان اقتصادی با اشاره به اينکه هر ساله‌ صدها هزار نفر شغل خود را به علت رکود اقتصادی و ورشکستگی صنايع از دست مي‌دهند، تصريح کردند که وعده‌های رييس دولت کارشناسی نيست و محقق نخواهد شد.

در همان زمان محمدرضا ميرتاج‌الدينی روز ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران -ايرنا- گفت: «دولت از سال ۱۳۸۹ برنامه‌های جهشی را برای رفع معضل بيکاری و ايجاد اشتغال در کشور به اجرا گذاشته است

وزير کار و امور اجتماعی ايران در اوايل سال جاری با اشاره به عدم تحقق وعده دولت برای ايجاد دو ميليون و ۵۰۰ هزار شغل مدعی شد که ‌در سال ۱۳۹۰ نزديک به يک ميليون و ۶۰۰ هزار فرصت شغلی جديد ايجاد شده است.

رد آمار دولتی اشتغال توسط کارشناسان

با اين حال همين آمار دولتی نيز مورد قبول کارشناسان و فعالان حوزه کارگری قرار نگرفته است. به گزارش وب‌سايت فرارو، با توجه به شمار بيمه‌شدگان تامين اجتماعی در سال ۱۳۹۰، دولت حداکثر توانسته است ۳۰۰ هزار شغل جديد ايجاد کند.

در اين‌باره حسين راغفر، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ايران -ايلنا- در ماه‌های ابتدايی سال ۱۳۹۱ با رد آمار دولتی شغل‌های ايجاد شده، تصريح کرد در طی يک سال گذشته صدها هزار کارگر، شغل خود را از دست داده‌اند.

وی واردات بي‌رويه کالای خارجی و ورشکستگی واحدهای توليدی کشور را نشانه‌‌ای از نادرست بودن آمار دولتی در خصوص ايجاد اشتغال عنوان کرد. راغفر پيش‌بينی کرد که سال جاری خورشيدی نرخ بيکاری افزايش بي‌سابقه خواهد داشت و به بالاترين رقم در سه دهه اخير مي‌رسد.

ترس از بيکاری پنهان

در همين حال فعالان کارگری از پديده‌ی "بيکاری پنهان" به عنوان يکی از مشکلات کارگران ايران ياد مي‌کنند. به گفته‌ی عبدالله مختاري، عضو هيات مديره‌ی کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، نيمی از کارگران ايرانی دچار بيکاری پنهان شده‌اند.

به باور وي، افزايش بي‌سابقه تورم دليل اصلی بروز اين مشکل است. مختاری تصريح مي‌کند: «نرخ تورم هزينه‌ی سبد خانوار کارگری را بيش از ۳۰ درصد افزايش داده و کارگران قادر به تامين مايحتاج اصلی زندگی خود نيستند

نوعی از "بيکاری پنهان" وجود نيروی انسانی اضافی در بازار کار است. ‌در اين شرايط کارگران مزد کافی دريافت نمي‌کنند و در نتيجه نيروی کار به طور کامل مورد استفاده قرار نمي‌گيرد.

 

۱مهر : احمد شهيد در گزارش سوم خود:ايران همچنان به نقض حقوق‌بشر ادامه مي‌دهد

صدای آلمان

احمد شهيد در گزارش تازه خود به ده‌ها مورد نقض حقوق‌‌بشر در ايران اشاره کرده است. گزارشگر سازمان ملل از مقامات ايرانی خواسته است که اعدام‌ها را متوقف و زندانيان سياسی و عقيدتی را هر چه زودتر آزاد کنند.

سومين گزارش احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل پيرامون وضعيت حقوق‌بشر در ايران منتشر شد. احمد شهيد در گزارش خود ۱۲۴ مورد نقض حقوق‌بشر را از بهمن ماه ۱۳۹۰ تا تير ۱۳۹۱ مستند کرده است.

گزارشگر ويژه سازمان ملل از دولت ايران خواسته است که تمامی زندانيان سياسی و عقيدتی را آزاد کند و از اجرای مجازات اعدام دست بردارد.

گزارش سوم احمد شهيد در ۲۳ صفحه تنظيم و به بخش‌های مختلفی همچون حقوق ‌مدنی و سياسی شهروندان، حقوق فرهنگی و اجتماعی مردم و حقوق کودکان تقسيم شده است. احمد شهيد در بخش پايانی پيشنهادهايی را نيز عنوان کرده است.

اين انتقادها در حالی مطرح مي‌شود که جمهوری اسلامی ايران تا کنون اجازه سفر به احمد شهيد نداده و درخواست‌های مکرر وی برای بازديد از زندان‌های ايران و گفت‌وگوی مستقيم با زندانيان و شاهدان بي‌پاسخ مانده است. احمد شهيد برای تهيه گزارش خود با بيش از ۲۲۱ نفر شاهد گفت‌وگو داشته است.

بر اساس گزارش احمد شهيد زندانيان در ايران تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار مي‌گيرند.

گزارش شهيد تصريح مي‌کند که اعدام‌شدگان از محاکمات منصفانه برخوردار نبوده‌اند. در سال ۲۰۱۱ ميلادی بنا به آمار رسمی ۶۷۰ نفر در ايران اعدام شده‌اند.

 

شکنجه‌ی زندانيان

گزارش همچنين به سن بلوغ ۹ سال برای دختران و ۱۴ سال برای پسران اشاره کرده و پيامدهای ناگوار حقوقی و جزايی آن را برجسته کرده است.

بر اساس گزارش تازه اتهاماتی همچون "محاربه" و "فساد فی الارض" جرايمی سنگين به شمار مي‌آيند و بر اساس آن مي‌توان به "قطع دست وپا"، تبعيد يا اعدام متهمان حکم داد.

در گزارش آمده است که «بسياری افرادی که با آنان گفت‌وگو صورت گرفته، تاييد مي‌کنند که بسياری از زندانيان سياسی و عقيدتی به جرم محاربه و فساد فی الارض محکوم شده‌اند

 

۲۰ مهر: واردات ۷۱۶ ميليون دلار سواری لوکس(پورشه و بنز...) با ارز مرجع

زهره طبيب‌زاده نوری عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در خصوص علت اجازه واردات اتومبيل‌های لوکس با استفاده از ارز با نرخ مرجع اظهار داشت: آمار نشان مي‌دهد که 40 هزار خودروی سواری لوکس در سال گذشته به کشور وارد شده است که ارزش آن حدود 830 ميليون دلار بوده است.

وی افزود: 86 درصد اين واردات با ارز مرجع يعنی رقمی حدود 716 ميليون دلار بوده که در سال گذشته وارد کشور شده است.

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس خاطرنشان کرد: در حالی که زمزمه تحريم‌ها و مشکلات اقتصادی از سال گذشته شروع شده بود، از آن بدتر آمار گمرکات در حال حاضر نشان مي‌دهد که در 5 ماهه نخست امسال حدود 15 هزار و 700 دستگاه خودروی لوکس با مبلغ 341 ميليون دلار وارد کشور شده که چيزی حدود 78 درصد اين مبلغ يعنی 265 ميليون دلار ارز مرجع برای واردات ماشين‌هايی مثل پورشه و بنز و امثال آن مصرف شده است.

 

۲۰مهر : بي‌سوادی ۳۴۰ هزار کودک ۶ تا ۹ ساله به علت فقر اقتصادی

کلمه

 

يک نماينده مجلس از بيسوادی ۳۴۰ هزار کودک ۶ تا ۹ ساله به علت فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده‌ها خبر داد.

او با ابراز تاسف از اين آمار با بيان اينکه بسياری از کشورهای دنيا به سمت ريشه‌کن کردن بيسوادی حرکت کرده‌اند، گفته است: در چنين شرايطی بيسوادی تعدادی از کودکان و نوجوانان جای سوال دارد.

 

۱۹مهر: گزارش صندوق بين المللی پول: رشد اقتصادی ايران منفی ۹ دهم درصد

آفتاب: صندوق بين المللی پول در جديد ترين گزارش شش ماهه خود از اوضاع اقتصادی جهان ، اقتصاد ايران را نيز مورد ارزيابی قرار داده است.

در اين گزارش با اشاره به وضعيت اقتصادی ايران می نويسد برای نخستين بار در قريب به دو دهه گذشته اقتصاد ايران در سال 2012 رشد منفی داشت ؛ رشد اقتصادی ايران در سال 2012 منفی 9 دهم درصد است. اين رقم ، طی دو دهه اخير بی سابقه است.

صندوق بين المللی پول همچنين پيش بينی کرده که اقتصاد ايران در سال 2013 به رشد مثبت خواهد رسيد ولی اين رشد ، تنها هشت دهم درصد خواهد بود.

متوسط نرخ رشد اقتصادی در ميان صادرکنندگان نفت در خاورميانه و شمال آفريقا ، 6.6 درصد است.

به گزارش عصر ايران،همچنين در گزارش صندوق تورم ايران در سال 2012 بيش از 25 درصد ذکر شده و اين در حالی است که تورم کشورهای نفت خيز منطقه در همين سال 11 درصد گزارش شده است.

در گزارش صندوق در برآورد کلی از اقتصاد ايران آمده است که اقتصاد ايران عليرغم تحريم ها دچار فروپاشی نخواهد شد و از سال 2013 رشد اقتصادی ايران مثبت می شود و تورم هم به 21 درصد کاهش می يابد.

گفتنی است گزارش صندوق بين المللی پول که روز گذشته منتشر شد پيش از قضايای اخير بازار ارز در ايران تنظيم شده است.

 

۱۹مهر: از اکتبر تا اکتبر / ۴۸۸ نفر اعدام شدند و ۳۳۳ تن محکوم به اعدام

هرانا : بر اساس گزارش نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران از دهم اکتبر سال ۲۰۱۱ تا به امروز ۴۸۸ نفر که تحت اتهامهای مختلف از سوی دستگاه قضايی به اعدام محکوم شده بودند در زندانهای مختلف کشور و يا در ملاء عام اعدام شدند و در طی همين دوره زمانی دستگاه قضايی ۳۳۳ تن ديگر را به اعدام محکوم کرده است.

طبق اين گزارش ۱۲% اجرای احکام اعدام (۵۷ تن) در انظار عمومی انجام پذيرفته که نسب به سال گذشته ۱۹% افزايش داشته است و در بررسی کلی آمار اجرای حکم اعدام، نسبت به سال گذشته ۱% افزايش مشاهده مي‌شود

 

۱۹مهر: توليد خودرو ۶۶ درصد كاهش يافت

ايسنا

طبق آمار رسمى منتشر شده، در شش ماهه نخست امسال نيز توليد انواع محصولات سوارى 42.3 درصد، وانت 39.9 درصد، ميني‌بوس و ميدل‌باس 92.7 درصد، اتوبوس 62.2 درصد، كاميونت، كاميون و كشنده 32.8 درصد و ون و آمبولانس 100 درصد نسبت به شش ماه نخست سال گذشته كاهش يافته است.

به اين ترتيب آمارهاى توليد صنعت خودرو كشور كاهش 66.2 درصدى را در شهريورماه و 42 درصدى را در شش ماهه نخست امسال نشان مي‌دهد.

در شهريورماه امسال در حالى 53 هزار و 27 دستگاه انواع خودرو توليد شد كه آمار توليد شهريور سال گذشته 156 هزار و 958 دستگاه بوده است. توليد خودرو در شش ماهه نخست امسال نيز 459 هزار و 440 دستگاه بود در حاليكه در شش ماه نخست سال گذشته 792 هزار و 286 دستگاه خودرو توليد شد.

اين وضعيت در حالى است كه پيش از اين معاون امور صنايع و اقتصادى وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار كرده بود كه افت توليد خودرو از مهرماه متوقف خواهد شد به‌گونه‌اى كه توليد انواع محصولات خودرويى در مهر امسال برابر با مهر ماه سال گذشته خواهد بود.

 

۱۸مهر : درياچه اروميه ۱۲۰ هزار کيلومتر کوچک‌تر شد/ تبديل ۵جزيره درياچه اروميه به خشکی

 

فارس: معاون رئيس جمهور با بيان اينکه درياچه اروميه 120 هزار کيلومتر کوچک‌تر شده و پنج جزيره آن به خشکی تبديل شده است، گفت: درياچه اروميه در وضعيت بسيار مبهم و دردناکی از لحاظ زيست محيطی قرار دارد.

 

۱۸مهر: دولت هنوز ريالی از ۶هزار ميليارد سهم سلامت را نداده است

سلامت نيوز: رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: دولت هنوز يک ريال از 6 هزار ميليارد تومان سهم سلامت را به وزارت بهداشت پرداخت نکرده است.

دکتر حسينعلی شهرياری در گفتگو با مهر، از عملکرد دولت در حوزه سلامت انتقاد کرد و گفت: متاسفانه به غم اينکه پرداخت 6 هزار ميليارد تومان سهم سلامت به وزارت بهداشت در قانون بودجه آمده است اما هنوز ريالی از اين پول از سوی دولت پرداخت نشده است.

وی در پاسخ به اين سئوال که گفته می شود پرداخت اين پول منتفی شده است، اظهارداشت: هرگز چنين چيزی نيست. چون قانون منتفی نمی شود که دولت بخواهد از اجرای آن خودداری کند.

شهرياری با اشاره به اختيارات قانونی مجلس شورای اسلامی برای پيگيری اين قبيل موارد، افزود: قرار است اين هفته از طريق ماده قانونی اختيارات مجلس و طبق تبصره 6 ماده 33 و ماده 233 آيين نامه مجلس، دولت را موظف کنيم تا اين مصوبه را هرچه زودتر اجرايی کند.

سال گذشته نيز دولت از محل سهم 3150 ميليارد تومانی وزارت بهداشت، 1150 ميليارد آن را به وزارت راه و شهرسازی پرداخت کرد و تلاش برای بازگرداندن اين پول به حساب وزارت بهداشت بی نتيجه ماند.

 

۱۸مهر :  افزايش ۱۰۰ درصدی قيمت فولاد و ۲۰ درصدی سيمان؛ منتظر گران تر شدن مسکن باشيد

کلمه

 

رئيس کانون سراسری انبوه سازان از افزايش ۱۰۰ درصدی قيمت فولاد خبر داد و گفت: قيمت سيمان در هفته های اخير ۲۰ درصد افزايش يافته است.

ايرج رهبر در گفتگو با مهر با اشاره به افزايش قيمت در بخش مصالح ساختماني، اظهار داشت: افزايش قيمت در چند هفته گذشته به خصوص در بخش فولاد و سيمان بسيار نگران کننده بوده به طوری که قيمت فولاد در هفته های گذشته ۱۰۰ درصد افزايش داشته است.

رئيس کانون سراسری انبوه سازان افزود: قيمت فولاد تا چند هفته گذشته در بازار با نرخ ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان خريد و فروش می شد اما هم اکنون اين رقم به ۲۱۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان رسيده است.

وی با بيان اينکه عمده مصرف در بخش ساختمان مربوط به فولاد است، بيان کرد: افزايش قيمت در اين بخش تاثير زيادی را در ساخت و ساز می گذارد و قيمت تمام شده را افزايش می دهد.

رهبر به افزايش ۲۰ درصدی قيمت سيمان اشاره کرد و افزود: فولاد و سيمان دو کالای اساسی در ساخت وساز هستند که افزايش قيمت در اين بخش نگرانی زيادی را برای انبوه سازان به خصوص در بخش مسکن مهر به وجود آورده است.         

 

۱۶مهر : کارخانه آب معدنی پلور با ۲۵۰ کارگر تعطيل شد

کلمه

دبير اجرايی خانه کارگر مازندران معتقد است؛ سياست‌های غلط اقتصادی دولت در تثبيت نرخ ارز و سوء مديريت کارفرمايان،بسياری از کارخانجات مازندران را به تعطيلی کشانده است.

نصرالله دريابيگی با اشاره به وضعيت نامطلوب جامعه کارگری به ويژه کارگران مازندران به ايلنا گفت: کارگران همانند ديگر اقشار مستضعف جامعه، قربانی سوء مديريت کارفرمايان و بي‌تدبيری مسئولان دولتی شده و از اين رو با مشکلاتی نظير، اخراج از کار، حقوق معوقه، نبود ايمنی در محيط کار، نحوه قرارداد کار مواجه هستند.

او افزود: متاسفانه طی چند سال گذشته حدود ۶۰ درصد از کارخانجات در شهرک‌های صنعتی مازندران به لحاظ سياست‌های غلط اقتصادی و واردات بي‌رويه کالاهای خارجي، تعطيل و يا در آستانه تعطيلی قرار دارند.

اين فعال کارگری قاچاق کالا و واردات بي‌رويه کالای خارجی را از ديگر مشکلات جامعه کارگری عنوان کرد و يادآور شد: کارخانه توليد کنننده آب معدنی پلور در شهرستان آمل با ۲۵۰ کارگر طی هفته گذشته تعطيل و واحد توليد کننده پوشينه بافت در محمود آباد مازندران نيز با تعداد زيادی از کارگران تمديد قرار داد نکرده است و همچنين کارخانه هيوا الکتريک بابلسر نيز از پرداخت ۶ ماه از حقوق معوقه ۵۵ کارگر خود خودداری مي‌کند.

نماينده کارگران استان مازندران با بيان اينکه بيش از نيمی از جمعيت مازندران مشمول قانون کار است افزود: نيمی از اين جمعيت مشمول قانون کار و بيمه نيستند و بسياری از کارفرمايان از اجرای قانون کار و عدالت اجتماعی طفره مي‌روند.

دريابيگی با اشاره به پايين بودن دستمزد کارگران اظهار داشت: کارگران با افزايش روزمره نرخ تورم و رکود اقتصادی و با دريافت حداقل حقوقی که کفاف هزينه‌های آنان را نمي‌دهد، قدرت خريد ندارند.

 

 

۱۶مهر : ايران در رتبه ۱۳۸ گردشگری جهان عليرغم رتبه ۱۰ در جاذبه ها

 

ايلنا - مشهد: يکی از بزرگترين سرمايه گذاران گردشگری کشور گفت: ايران در سراسر مرزهای سرزمينی خود، دارای جاذبه‌های گردشگری بسيار زيادی چون جاذبه‌های تاريخي، زيارتي، طبيعی و باستانی است و بايد از اين ظرفيت‌ها به بهترين نحو ممکن استفاده شود.

وی اظهار داشت: ايران از لحاظ جاذبه‌های گردشگری در ميان 10 کشور اول دنيا قرار دارد، اما نکته تامل‌برانگيز اين است که ايران به‌ لحاظ سرمايه‌گذاری در گردشگری و فرصت‌های شغلی ايجاد شده توسط گردشگري، به ترتيب در رده 138 و 137 دنيا است.

مديرعامل مجتمع سپاد سهم بخش گردشگری در توليد ناخالص ملی را نيز اندک ارزيابی کرد و ادامه داد: ايران از اين نظر در رده 127 دنيا قرار دارد.

درهمی افزود: طبق پيش‌بيني‌های سازمان جهانی گردشگري، تا سال 2021 نيز جايگاه خوبی برای ايران تصور نشده است و اين امر گوشزد مي‌کند که سرمايه‌گذاري‌ها در اين بخش بايد افزايش پيدا کند.

وی افزود: برای مثال، سالانه عنوان مي‌شود که نزديک به 27 ميليون زائر به مشهد مي‌آيند و يا اينکه تعداد فضاهای اقامتی در مشهد به 85 هزار تخت رسيده است و اين آمار به هيچ عنوان با يکديگر سنخيت ندارد.

درهمی در ادامه با قياس ميان ايران و برخی کشورهای ديگر در زمينه گردشگری يادآور شد: در کشوری مانند مالزي، 16درصد فرصت‌های شغلي، از گردشگری ناشی مي‌شود و اگر ما نيز بتوانيم آمار گردشگر خارجی خود را به 25 ميليون نفر برسانيم، قطعا نرخ بيکاری در ايران، صفر مي‌شود.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©