Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ برابر با  ۰۷ اکتبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱  برابر با ۰۷ اکتبر ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۱۴)

۱۵ مهر ۱۳۹۱ـ۶ اکتبر ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

مرگ روزانه ۳۷۸ ايرانی به دليل بيماری های قلبی

ايران، چهارمين کشور پرطلاق دنيا

سرطان معده کشنده ترين سرطان ميان ايرانی ها

۸۵ درصد بيمارستان‌ها ی تهران و البرزفرسوده‌اند

افزايش ۱۵درصدی كودكان كار در تهران

کاهش ۳۰ درصدی نيروی کار در صنعت خودروسازی اصفهان

پزشکی قانونی : مرگ ۸ هزار ايرانی در تصادفات سال ۹۱

تاثير پارازيت ها بر افزايش سقط جنين

تعطيلی ۳۰ درصد چاپخانه‌های قم بعلت افزايش هزينه ها

۷۰درصد هزينه های درمان بردوش بيماران سرطانی

بيکاری ۱۳۰۰ کارگر پويا خودرو شرق طی ۸ ماه

بيش از ۹۰ در صد درخواست‌های طلاق از سوی زنان است

سالانه ۱۸۰ هزار نخبه ايران را ترک مي‌کنند

بيشترين نرخ بيکاری فارغ‌التحصيلان دانشگاهی مربوط به رشته‌های صنعت و فرآوري، کامپيوتر و روزنامه‌نگاری است.

 

۱۵مهر: مرگ روزانه ۳۷۸ ايرانی به دليل بيماری های قلبی

سلامت نيوز : بيماری های قلبی عروقی اولين علت مرگ در دنيا هستند و پيش بينی می شود همچنان در اين رتبه باقی بمانند. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال 2005، بيماری های قلبی- عروقی 5/17 ميليون نفر قربانی داشته است كه 30 درصد كل مرگ های دنيا را شامل می شود و پيش بينی می شود اين رقم تا سال 2030 به23 ميليون نفر افزايش يابد.

به گزارش سلامت نيوز به نقل از کيهان بررسی های انجام شده درسال 83 و در 29 استان ايران نشان می دهد كه بيماری های قلبی-عروقی 138 هزار قربانی گرفته است؛ يعنی حدود 378 نفر در روز كه البته متوسط سن مرگ ناشی از اين بيماری ها حدود 69 سال بوده است. بر اين اساس بررسی ها حاكی از آن است كه اولين علت مرگ در كشور در سال 83، بيماری های قلبی- عروقی بوده است.

در حال حاضر بيماری های غيرواگير مهم ترين علت مرگ و بار بيماری در جهان هستند و تخمين زده می شود 80 درصد از 35ميليون مرگ ناشی از بيماريهای مزمن درسال 2005 در كشورهای بادرآمد پايين يا متوسط رخ داده است.

پيش بينی علل عمده مرگ در سراسر جهان در تمام سنين درسال 2005 نشان می دهد كه 61 درصد مرگ ها از بيماری های مزمن ناشی می شود كه سهم بيماری های قلبی -عروقی در اين ميان، 30 درصد است. همچنين 48 درصد بار بيماری ها ناشی از بيماری های مزمن است كه 10 درصد آنها به علت بيماری های قلبی-عروقی است.

همچنين پيش بينی می شود تا سال 2015 حدود 64 ميليون مرگ رخ دهد كه 20 ميليون آنها به علت بيماری های قلبی- عروقی و عمدتا ناشی از بيماری های قلبی و سكته مغزی خواهدبود.

همچنين در كشور ما، نسبت سال های از دست رفته عمر ناشی از بيماری های قلبی- عروقی حدود يك چهارم مجموع سال های از دست رفته عمر است و اين بيماری ها پس از حوادث و سرطان ها، سومين علت از دست رفتن سال های عمر هستند. در مجموع بيش از دو سوم سال های از دست رفته عمر به علت بيماری های قلبی- عروقی و ناشی از بروز سكته های قلبی و مغزی است.

شهرنشينی و شيوع بالای عوامل خطر بيماری های قلبی- عروقی در ايران

عليه حجت زاده، كارشناس مسئول پيشگيری از بيماری های قلبی-عروقی وزارت بهداشت با تأكيد بر اهميت پيشگيری از عوامل خطر بروز اين بيماری ها می گويد: مرگ های ناشی از بيماری های مزمن بين سال های 2005 تا 2015، 17 درصد يعنی از 35 ميليون مرگ به 41 ميليون افزايش خواهد يافت و لازم است اقدام اساسی برای اين بيماری ها صورت گيرد.

وی معتقد است: شيوع عوامل خطر بيماری های قلبی- عروقی در ايران زياد است، به طوری كه در پنجمين دور بررسی نظام مراقبت عوامل خطر بيماری های غيرواگير در ايران در سال1388، در هر دو جنس و در گروه سنی 15 تا44سال تنها 4 درصد و در گروه سنی 45تا 64سال فقط يك درصد بدون عامل خطر بودند.

حجت زاده می گويد: افزايش اميد به زندگی و شيوع بالای عوامل خطر بيماری های قلبی- عروقی كه ناشی از شيوه زندگی شهرنشينی و تغييرات اقتصادی اجتماعی است، سبب افزايش بروز بيماری های قلبی- عروقی و به تبع آن افزايش مرگ شده است؛ بطوری كه بررسی های انجام شده در سال88 نشان می دهد كه حدود 55درصد افراد 15 تا 65سال كشور دارای حداقل سه عامل خطرزای قلبی- عروقی هستند.

وی بر اهميت خدمات پيش بيمارستانی و بيمارستانی فوريت های قلبی- عروقی در كاهش مرگ ناشی از اين بيماری ها تأكيد می كند و می گويد: به همين منظور بر تهيه و اجرای برنامه ثبت سكته های قلبی در بيمارستان های كشور تأكيد شده است تا از اطلاعات آن در ارتقای ارائه خدمات استفاده شود.

حجت زاده، فشار خون بالا، كلسترول خون بالا، قند خون بالا، مصرف سيگار، مصرف كم ميوه و سبزي، اضافه وزن، چاقی و كم تحركی را از مهم ترين عوامل خطر بروز بيماری های قلبی و سكته مغزی عنوان می كند و می افزايد: نكته مهم آن است كه با كنترل عوامل خطر اصلی كه شامل مصرف دخانيات، رژيم غذايی ناسالم و كم تحركی هستند، می توان از 80درصد اين مرگ های زودرس جلوگيری كرد.

قلبی سالم، خانه ای سالم، دنيايی سالم

برای پيشگيری از بيماری های قلبی- عروقی و مرگ ناشی از آن راهبردها و راهكارهای زيادی انديشيده شده است؛ از جمله روز جهانی قلب (آخرين يك شنبه سپتامبر هر سال) كه توسط بنياد جهانی قلب در سال2000 پيشنهاد شد و هدف از بزرگداشت اين روز اطلاع رسانی افراد درمورد بيماری های قلبی- عروقی به عنوان بزرگ ترين علت مرگ در دنيا است.

باتوجه به اهميت و نقش خانواده در سلامت قلب و عروق، شعار سال2012 روز جهانی قلب همان موضوع سال گذشته يعنی «قلبی سالم، خانه ای سالم، دنيايی سالم» است و البته بر سلامت قلب زنان و كودكان تأكيد دارد.

به گفته حجت زاده، برخی تصور می كنند بيماری قلبی و سكته مغزی بيماری سالمندان و همچنين بيماری مردان است، اما اين يك تصور اشتباه است. بيماری های قلبی- عروقی در زنان به اندازه مردان خطر ايجاد می كند؛ اما اين خطر بطور جدی كمتر تخمين زده شده است. تقريباً نيمی از 5/17ميليون مرگ سالانه ناشی از بيماری های قلبی- عروقی دنيا در زنان رخ می دهد. در حقيقت اين بيماری اولين عامل مرگ در زنان است كه يك مرگ از هر سه مرگ را شامل می شود؛ يعنی حدود يك مرگ در هر دقيقه است. بنابراين لازم است كه زنان درمورد خطر بيماری های قلبی- عروقی و اقدامات حفاظتی برای خود و افراد خانواده آگاهی داشته باشند.

 

 

۱۴مهر : ايران، چهارمين کشور پرطلاق دنيا

 

آفتاب: انگار "با لباس سفيد به خانه بخت رفتن و با لباس سفيد بيرون آمدن" مربوط به گذشته های خيلی دور است، چراکه متاسفانه امروزه حقيقت تلخ "طلاق" به تمام خانواده های ايرانی ورود پيدا کرده و به ندرت کسی می تواند ادعا کند که در خانواده شان نشانی از اين پديده وجود ندارد؛ پديده ای قبح شکسته که ممکن است گاه به مناسبتش جشن هم برگزار شود!

بر پايه آمار و اسناد سازمان ثبت احوال، در سال 90، 874 هزار و 792 واقعه ازدواج و 142 هزار و 841 واقعه طلاق در كشور به ثبت رسيده (نسبت ازدواج به طلاق: 6.1) که اگر اين اعداد را نسبت به سال ۸۹ قياس کنيم، با رشد 4.1 درصدی طلاق و کاهش 1.9 درصدی ازدواج روبرو خواهيم شد؛ افزايش و كاهشى كه فراتر از نمودارهاى آمارى و در دل خود افزايش آمار زنان سرپرست خانوار، كودكان بى سرپرست، بيكاران، جويندگان كار، مستاجران و فراتر از همه رشد اختلالات روحى و روانى را به دنبال دارد.

اين در حالی است که بررسى روند «نسبت ازدواج به طلاق ثبت شده» در سه ماهه اول سال 91، با نشان دادن نسبت 6.4 بيانگر استمرار اين روند بوده و نشان می دهد که در مقابل تقريبا هر شش ازدواج ثبت شده در كشور يك طلاق هم به ثبت رسيده است؛ آماری ميانگين که در استان‌های تهران و البرز به پايين ترين ميزان خود رسيده (تقريبا به ازاى هر سه ازدواج يك طلاق)، در استان‌هاى سمنان، قم، اصفهان، مازندران و مركزي، هم وضعيت چندان مناسبى نداشته (تقريبا به ازاى هر پنج ازدواج ثبت شده يك طلاق) و در استان‌هاى سيستان و بلوچستان، كهگيلويه و بويراحمد، چهارمحال بختيارى بهترين وضعيت در سطح کشورمان را نشان می دهد.

آمارهاى مربوط به ازدواج و طلاق سال 1390 با نسبت 1/6 هم روند مشابهى را نشان مى دهد. روند نسبت ازدواج و طلاق ثبت شده طى سال هاى 1383-1389 نيز بيانگر اين است كه اين نسبت با در پيش گرفتن روند نزولي، از 8/9 در سال 83 به 4/5 در سال 89 رسيده است. در سال 83 در مقابل هر طلاق 8/9، در سال 84 در مقابل هر طلاق 4/9، در سال 85 در مقابل هر طلاق 3/8، در سال 86در مقابل هر طلاق 4/8، در سال 87 در مقابل هر طلاق هشت مورد، در سال 88 در مقابل هر طلاق 1/7 و نهايتا در سال 89 در مقابل هر طلاق 5/4 ازدواج به ثبت رسيده است.

 

 

 

 

۱۴ مهر: سرطان معده کشنده ترين سرطان ميان ايرانی ها

سلامت نيوز: رييس مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی تاکيد کرد: «شايع‌ترين سرطان در مردان ايرانی و کشنده‌ترين سرطان در مردان و زنان ايرانی سرطان معده است. »....

دکتر محمداسماعيل اکبری گفت: «سرطان معده يک سرطان اجتماعی ناشی از فقر و نقص‌های علمی و فنی است و يکی از دلايل عمده ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش مانند مری و معده، رعايت نکردن بهداشت دهان و دندان است و افرادی که دندان‌های بيشتری از دست داده‌اند يا آلودگي‌های لثه‌ای به‌ويژه التهاب لثه دارند، بيشتر به سرطان مری و معده دچار مي‌شوند.» اين استاد دانشگاه بيماري‌های دهان و دندان را در ابتلا به سرطان پستان نيز موثر دانست و افزود: «يک دندان افتاده يک بمب انفجاری برای بيماران قلبی و عروقي، بيماري‌های مغزی و سرطان‌هاست و اين قضيه در تحقيقات علمی ثابت شده است

مورد ديگری که دکتر اکبری به آن اشاره کرد، مصرف زياد نمک است: «مصرف نمک در کشور ما 5/3 برابر بيشتر از استانداردهای جهانی است و مصرف بي‌رويه نمک عامل خطرسازی برای ابتلا به سرطان‌های گوارشی محسوب مي‌شود

 

 

۱۴مهر.وزير: ۸۵ درصد بيمارستان‌ها ی تهران و البرزفرسوده‌اند

ايلنا

بيمارستان سينا ۱۳۸ سال، بيمارستان امام خمينی ۷۸ سال و بيمارستان شهيد اکبرآبادی ۱۰۰ سال عمر دارند‌. 

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۸۵ درصد بيمارستان‌ استان‌های تهران و البرز فرسوده هستند و متاسفانه ساخت و ساز جديدی هم در آن‌ها صورت نمي‌گيرد‌. 

به گزارش خبرنگار ايلنا، مرضيه وحيددستجردی صبح امروز در حاشيه مراسم افتتاح اتاق‌های عمل جديد بيمارستان شفا يحيايان، گفت‌: ۷۰ تا ۷۵ درصد بيمارستان‌ها بافت فرسوده دارند‌ كه اين گونه بيمارستان‌ها درشان ارايه خدمات به مردم نيست. 

وی تصريح کرد‌: خوشبختانه با توجه به اينکه ۶۷ هزار تخت بيمارستانی در حال طراحي، ساخت و مطالعه است به تدريج اين رقم معکوس خواهد شد و بيمارستان‌های نوساز، جديد و مقاوم ايجاد خواهيم کرد‌. 

دستجردی تاکيد کرد‌: کلنگ ساخت بيمارستان‌های جايگزين در تهران بيش از هر چيزی نياز است زيرا تهران به عنوان پايتخت کشور تنها به ۱۳ ۱۴ ميليون تهرانی سرويس نمي‌دهد بلکه به کل جمعيت کشور خدمات ارايه مي‌ کند. ‌وزير بهداشت در خاتمه خاطرنشان کرد‌: با توجه به اينکه ۸۵ درصد بافت بيمارستان‌های تهران فرسوده هستند، بايد نهضت ساخت بيمارستان‌های جديد وجايگزين در تهران آغاز شود.

۱۲مهر: افزايش ۱۵درصدی كودكان كار در تهران

ايلنا

مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از افزايش ۱۵درصدی تعداد کودکان کار در سطح شهر خبر داد.

وی با اشاره به اينکه کودکان جمع شده ۵ تا ۱۷ سال سن دارند، درباره همکاری سازمان بهزيستی با مديريت شهری برای تحويل به موقع کودکان کار، افزود:  با تعاملات اخير، همکاری بهزيستی بهبود يافته است و معمولا در‌ همان روز جمع آوري، کودکان تحويل بهزيستی داده مي‌شود اما اينکه بهزيستی با اين کودکان چه مي‌کند و چه قدر از اين تعداد به فرايند و چرخ جامعه بر مي‌گردد، جای بحث دارد.

مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با تاکيد بر اينکه معمولا ۳۰ درصد کودکان کار جمع آوری شده دوباره به شهر باز مي‌گردند و تکراري‌اند‏‌، گفت: سازمان بهزيستی امکانات محدودی دارد و نمي‌توانند در برابر خانواده‌ای که کودکش را تحويل مي‌گيرد اما باز به دليل مشکل اقتصادی به سطح شهر برمي‌گردند بدون طی کردن روند قضايی کاری کند يا مانع از تحويل کودک شود.

 

۱۱مهر: کاهش ۳۰ درصدی نيروی کار در صنعت خودروسازی اصفهان

ايلنا

رييس انجمن خودرو نيرو محرکه اصفهان با اعلام اشتغال ۲۵ هزار کارگر در صنعت خودروسازی اصفهان در گذشته، از کاهش ۳۰درصدی نيروی کار در اين صنعت خبر داد.

به گزارش خبرنگار ايلنا از اصفهان، ابراهيم احمدي، با اشاره به وجود ۲۵۰ واحد توليدی در زمينه خودرو در اين استان، اظهار کرد: حدود ۱۰۰ واحد از اين تعداد برای خودروساز‌ها کار مي‌کنند که متاسفانه تنها با ۴۰ درصد ظرفيت خود فعالند.

او مهم‌ترين چالش صنعت خودرو را ثابت ماندن قيمت خودرو در برابر گران شدن مواد اوليه دانست و گفت: از سال گذشته تا امروز مواد اوليه ۱۲۰ درصد افزايش قيمت داشته در حالی که خودرو تنها ۳۰ درصد گران شده است.

رييس انجمن خودرو نيرومحرکه اصفهان افزايش واردات را يکی ديگر از مشکلات اين صنعت عنوان کرد و افزود: طبق آمار ارايه شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت در شش ماه اول امسال نسبت به سال قبل با ۲۹ درصد افزايش واردات روبرو بوده‌ايم.

وی با اشاره به اينکه ۲۵ تا ۳۰ درصد مواد اوليه اين صنعت از خارج از کشور وارد مي‌شود، اظهار کرد: در مقابل حجم صادرات ما خيلی پايين است.

 

۱۰مهر : پزشکی قانونی : مرگ ۸ هزار ايرانی در تصادفات سال ۹۱

عصر ايران:پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در پنج ماهه نخست سال جاری هشت هزار و 540 نفر جان خود را از دست دادند، اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد تلفات حوادث رانندگی نه هزار و 44 نفر بود، 5.6 درصد کاهش يافته‌است.

روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: از کل فوت شدگان حوادث رانندگی پنج ماهه امسال، شش هزار و 717 نفر مرد و يکهزار و 823 نفر زن بودند.

همچنين در اين مدت پنج هزار و 176 مورد از تصادفات فوتی در مسيرهای برون‌شهري، دو هزار و 475 مورد در مسيرهای درون‌شهري، 839 مورد در جاده‌های روستايی و 50 مورد در مسيرهای معلوم گزارش شده‌است.

 

مرگ 687 تهرانی در تصادفات سال 91

 

بر اساس اين گزارش در پنج ماهه نخست امسال به ترتيب استان‌های تهران با 687 فوتي، خراسان رضوی با 651 فوتی و فارس با 638 فوتی بيشترين و استان‌های ايلام با 63 فوتي،‌ کهگيلويه و بويراحمد با 65 فوتی و خراسان جنوبی با 87 فوتی کمترين تلفاتت ناشی از حوادث رانندگی را به خود اختصاص می دهند.

اين گزارش می افزايد: در پنج ماهه امسال به ترتيب ماه‌های تير با يکهزار و 933، مرداد با يکهزار و 821 و خرداد با يکهزار و 709 نفر بيشترين و ماه‌های ارديبهشت و فروردين با يکهزار و 538 و يکهزار و 539 نفر کمترين تلفات حوادث رانندگی را داشته‌اند.

 

يکهزار و 821 فوتی در حوادث رانندگی مرداد

 

در مرداد امسال نيز يکهزار و 821 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که اين رقم درمقايسه با مدت مشابه سال قبل 9.9 درصد کاهش يافته‌است.

بر اساس اين گزارش يکهزار و481 نفر از تلفات حوادث رانندگی مرداد ماهه امسال مرد و 340 نفر زن بودند.

 

۱۰مهر : تاثير پارازيت ها بر افزايش سقط جنين

شبکه‌ی ايران زنان: رئيس مرکز تحقيقات سلولی صارم از افزايش سقط جنين و بارداری خارج از رحم در دو سال اخير خبر داد و گفت: بر اساس آمار مراجعان به بيمارستان فوق تخصصی صارم، طی دو سال اخير، آمار سقط جنين غير عمدي۳.۵ درصد و آمار بارداری خارج رحم حدود ۲درصد افزايش يافته است .

به گزارش ايرنا دکتر ابوطالب صارمی با اعلام اين خبر افزود :به نظر می رسد با توجه به افزايش پارازيت ها و امواج الکترومغناطيسی در محيط اطراف، شاهد افزايش اين آمار بوده ايم.

وی ادامه داد: در حالي، ميزان سقط غير عمدی جنين در فروردين تا مرداد سال ۸۹ در اين مرکز درمانی ۳۸ مورد گزارش شده که در مدت مشابه سال ۹۰ اين آمار به ۶۷ مورد و در سال ۹۱ به ۱۱۴ مورد افزايش يافته است.

صارمی خاطر نشان کرد :آمار بارداری های خارج از رحم در اين مدت نيز از ۹ مورد در سال ۸۹ به ۱۳ مورد در سال ۹۰ و ۱۶ مورد به سال ۹۱ رسيده که آمارها بيانگر سير صعودی اين عارضه است.

وی اختلالات ژنتيکي، بالا بودن سن مادر (بالای ۴۰ سال)، کم کاری تيروئيد، ديابت، مصرف سيگار و الکل، برخی سموم محيطي، فيبروم و چسبندگی رحم و نيز اختلالات شکلی رحم را جزو عوامل موثر بر سقط عنوان کرد.

رئيس مرکز تحقيقات سلولی صارم ،استرس، آلودگی هوا و تغذيه نامناسب را به عنوان عوامل اصلی بارداری خارج از رحم در جوامع شهری عنوان کرد و گفت: به نظر می رسد، آنچه سبب افزايش ناگهانی بارداری های خارج از رحم طی مدت مورد مطالعه شده، تاثير امواج پارازيت است.

صارمی از افزايش آمار ناباروری در کشور به ويژه در ميان مردان به عنوان يکی از پيامدهای امواج الکترومغناطيسی نام برد و گفت: اين امواج سلول های جنسی مردان را تحت تاثير قرار می دهد و نقص سلول های جنسی و ناباروری را در مردان به دنبال دارد. همچنين اين امواج بر کيفيت تخمک و اسپرم نيز آثار منفی بر جای می گذارد.

وی ادامه داد: امواج الکترومغناطيسی که مردم آن را حس نمی کنند، عوارض متعددی روی آنان داشته، سبب سردرد، بی حوصلگي، عصبانيت، بی قراری و افسردگی می شود. از سوی ديگر اين امواج با اثر گذاشتن روی سلول های DNA انسان در روند تکثير سلولی اختلال ايجاد کرده که در نسل های بعد شاهد پيامدهای منفی آن خواهيم بود.

 

۹مهر : تعطيلی ۳۰ درصد چاپخانه‌های قم بعلت افزايش هزينه ها

کلمه

رئيس اتحاديه چاپخانه داران قم از تعطيلی ۳۰ درصد چاپخانه‌های اين استان بر اثر نوسانات قيمت کاغذ و افزايش هزينه‌های انرژی طی ماه‌های اخير خبر داد.

جهانگير رضايی در گفتگو با مهر، ضمن اشاره به وضعيت نامساعد کاغذ اظهار داشت: بسياری از چاپخانه داران تيراژ کارهای خود را به ۳۰۰ تا ۴۰۰ کاهش داده اند و بسياری از افراد شاغل در چاپخانه ها دچار بيکاری شده اند.

وی ادامه داد: با توجه به هزينه های زياد چاپخانه‌ها مانند هزينه‌های انرژي، کارگران و بسياری هزينه‌های جانبی ديگر، چاپخانه داران در شرايط بسيار سختی به سر مي‌برند و در حال حاضر حدود ۳۰ درصد چاپخانه‌های استان کار خود را تعطيل کرده‌اند و چاپخانه‌هايی که هنوز مشغول به کار هستند نيز ساعات کاری خود را بسيار کاهش داده اند.

 

۹مهر: ۷۰درصد هزينه های درمان بردوش بيماران سرطانی

سلامت نيوز : با وجود گذشت ۶ ماه از سال تنها يک چهارم از بودجه 200ميليارد تومانی درمان رايگان بيماران خاص و سرطانی تخصيص يافته است و همين امر روند درمان و پرداخت هزينه های کمرشکن بيماران سرطانی و خاص را مختل کرده است به اين دليل در حال حاضر وزارت بهداشت تنها ۳۰ درصد از اين هزينه ها را می پردازد؛ بودجه ای که در صورت تخصيص کامل آن تا پايان سال می تواند پوشش هزينه های دارو و درمان بيماران سرطانی را از 30درصد کنونی به 100درصد افزايش دهد.

دکتر رضايی مديرکل بودجه و اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت در گفت وگو با خراسان با اشاره به اختصاص يافتن بودجه 200ميليارد تومانی برای درمان بيماران خاص و سرطانی در بودجه سال ۹۱ گفت: با وجود گذشت ۶ ماه از سال جاری تنها 50ميليارد تومان از بودجه 200ميليارد تومانی درمان بيماران خاص و سرطانی به معاونت درمان وزارت بهداشت برای پرداخت به بيمارستان های قطب درمان سرطان و مراکز درمانی بيماران خاص تخصيص يافته است.

 

اعتبارات درمان بيماران خاص و سرطانی به طور کامل تخصيص نمی يابد

 

وی خاطرنشان کرد:در حال حاضر وزارت بهداشت تنها قادر به پرداخت 30درصد از هزينه های دارو و درمان بيماران سرطانی است. وی اشاره ای نيز به اعتبار110ميليارد تومانی اختصاص يافته در بودجه سال گذشته برای درمان اين دسته از بيماران کرد و گفت:سال گذشته نيز تنها 80ميليارد تومان از اين بودجه به وزارت بهداشت تخصيص يافت و با توجه به وضعيت موجود به نظر می رسد تنها 130ميليارد تومان از بودجه بيماران خاص تا پايان سال به معاونت درمان وزارت بهداشت پرداخت شود.

 

فقط ۳۰ درصد هزينه داروهای گرانقيمت سرطانی پرداخت می شود

 

رضايی محل هزينه کرد بودجه درمان بيماران خاص را تأمين داروهای بيماران سرطاني، هموفيلي، تالاسمي، ام اس، بيماران دياليزی و پرداخت هزينه جراحي، راديوتراپی و شيمی درمانی اين دسته از بيماران دانست و اظهار داشت: در ۶ ماهه ابتدايی امسال و با اجرای پروتکل درمانی سرطان سينه با داروی هرسپتين، 80 درصد از هزينه های درمانی بيماران مبتلا به سرطان سينه توسط وزارت بهداشت پرداخت شده است. اين درحالی است که به دليل تخصيص نيافتن به موقع و متناسب با زمان بودجه در نظر گرفته شده برای درمان بيماران سرطانی و خاص، معاونت درمان تنها موفق به پرداخت 30درصد از هزينه های داروهای گرانقيمت ديگر سرطان ها شده است.

 

اظهار اميدواری برای کاهش سهم ۷۰ درصدی بيماران سرطانی به ۳۰ درصد

 

اين مقام مسئول در وزارت بهداشت اظهار اميدواری کرد:در صورت تخصيص به موقع و کامل بودجه اختصاص يافته برای درمان اين دسته از بيماران، امکان پرداخت بخش عمده ای از هزينه های دارويی و درمان بيماران سرطانی فراهم شود و سهم بيمار از ۷۰ درصد کنونی به ۳۰ درصد کاهش يابد.

وی افزود: ساليانه بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ بيمار مبتلا به سه بيماری صعب العلاج اسکوليوز، صرع مقاوم به درمان و پارکينسون برای درمان به خارج از کشور اعزام می شدند که با پرداخت هزينه های درمانی شان در داخل کشور ديگر نيازی به اعزامشان به بيمارستان های خارج از کشور نيست و سالانه ۱۰۰ نفر از اين بيماران در بيمارستان های دانشگاهی تحت عمل جراحی قرار می گيرند.رضايی همچنين از پرداخت هزينه های جراحی بيماران نيازمند به تعويض مفصل در کشور خبر داد و گفت: امسال برای اولين بار تمامی هزينه های درمانی بيماران نيازمند به تعويض مفصل توسط وزارت بهداشت پرداخت می شود.

 

۸مهر: بيکاری ۱۳۰۰ کارگر پويا خودرو شرق طی ۸ ماه

ايلنا

دبير خانه کارگر تهران از بيكاری ۱۳۰۰ نفر از کارگران کارخانه پويا خودرو شرق خبر داد و اعلام كرد: اين كارخانه هم اكنون تعطيل شده است.

اسماعيل حق پرستی در توضيح اين خبر به ايلنا گفت: مالکان خصوصی کارخانه قطعه سازی پويا خودرو شرق به سبب انعقاد قرارداد توليد با کارخانه‌های خودرو ساز که ناشی از بحرانهای اقتصادی طی سالهای اخير صورت گرفته است، ناچار شده‌اند از بهمن ماه سال ۹۰ به مرور تمامی ۱۳۰۰ کارگر خود را اخراج کرده و اين کارخانه را تعطيل کنند.

 

۷مهر: بيش از ۹۰ در صد درخواست‌های طلاق از سوی زنان است

ايلنا: يک آسيب‌شناس گفت: بر اساس تحقيقات دانشگاهی بيش از ۹۰ در صد درخواست‌های طلاق از سوی زنان صورت مي‌گيرد و زنان در پی وادارکردن شوهر به طلاق هستند.

مصطفی فروتن در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا، با اعلام اين مطلب ضمن اشاره به علل اصلی طلاق، گفت: بارز‌ترين علل طلاق در ۴ دستهٔ خشونت خانگي، اعتياد، فقر و مشکلات اقتصادی و مسائل جنسی تقسيم مي‌شود که هرکدام از اين علت‌ها تاکيد بر آموزش مهارت‌های لازم زندگی دارد و متاسفانه ۷۵ درصد از دلايل طلاق ناشی از عدم يادگيری مهارت‌های ازدواج است.

وی ضمن بررسی علل اصلی طلاق افزود: فقر و مشکلات اقتصادی به معنای ضعف و ناتوانی در تامين نياز‌های اصلی زندگی مشترک، منشا اصلی ۲۵ درصد از طلاق‌ها است.

اين آسيب‌شناس ضمن تاکيد بر اهميت مسائل جنسی در زندگی مشترک خاطر نشان کرد: درصد زيادی از طلاق‌ها به دليل عدم يادگيری مسائل جنسی بين زوج‌ها است که با آموزش مناسب و درست مي‌توان تا حد زيادی از طلاق‌ها با دليل مسائل جنسی کاهش داد.

 

۶مهر : سالانه ۱۸۰ هزار نخبه ايران را ترک مي‌کنند

جـــرس: مجله «همشهری جوان» در گزارشی به نقل از صندوق بين‌المللی پول از خروج سالانه حدود ۱۸۰ هزار نخبه از ايران خبر داد.

به گزارش «الف»، خروج اين تعداد از نخبه‌ها معادل خروج سالانه ۵۰ ميليارد دلار ارز از ايران است.

بر اساس اين گزارش، آمريکا حدود ۱۰ هزار دانشجوی ايراني، بيش از ۲۵۰ هزار مهندس و پزشک ايرانی و بالای ۱۷۰ هزار ايرانی با تحصيلات عالی را در خود جای داده است. در اوکراين حدود ۵ هزار دانشجوی ايرانی تحصيل می کنند. دانشگاه های هند و مالزی هم که به نوعی شعبه خودمان در مرز جغرافيايی ديگری هستند! مطابق آماری که سال گذشته ارائه شده و حتماً تا امسال رشد چشمگيری داشته، حدود ۱۰ هزار دانشجو در هند به سر می برند و ۱۰ هزار دانشجوی کارشناسی و ۳۵۰۰ دانشجوی تحصيلات تکميلی ايرانی در مالزی شاغل به تحصيل هستند. از تعداد دقيق دانشجويان تحصيلی مقيم کشورهای امارات، عراق، پاکستان، کويت، قطر، سوئد، روسيه، بحرين، انگليس، اسپانيا، ايتاليا و فيليپين هستند.

 

مهمترين بخش‌های اين گزارش به اين شرح است:

 

از مجموع ۲۲۵ دانش آموز ايرانی که در سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۶ در ۵۳ المپياد جهانی شرکت کردند بيش از ۱۴۰ نفر معادل ۶۲.۹ درصد آن‌ها هم اکنون در يکی از دانشگاه‌های مطرح دنيا در آمريکا و کانادا تحصيل مي‌کنند.

در حال حاضر ۶۹.۲ درصد مدال آوران در المپياد فيزيک، ۷۶.۷ درصد رياضي، ۵۰ درصد کامپيو‌تر و ۵۰ درصد شيمی عضو دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتی بر‌تر و تاثير گذار دنيا هستند.

آمريکا حدود ۱۰ هزار دانشجوی ايراني، بيش از ۲۵۰ هزار مهندس و پزشک ايرانی و بالای ۱۷۰ هزار ايرانی با تحصيلات عالی را در خود جای داده است.

مطابق آماری که سال گذشته ارائه شده و حتماً تا امسال رشد چشمگيری داشته، حدود ۱۰ هزار دانشجو در هند به سر مي‌برند و ۱۰ هزار دانشجوی کار‌شناسی و ۳۵۰۰ دانشجوی تحصيلات تکميلی ايرانی در مالزی شاغل به تحصيل هستند.

مطابق آماری که منتشر شده، ۹۴ درصد از المپيادي‌های رفته از ايران از فارغ التحصيلان دانشگاه شريف بوده‌اند و بيش از نيمی از آن‌ها روانه آمريکا شده‌اند.

طبق آمار رسمی اداره گذرنامه، در سال ۸۷ روزانه دو نفر با مدرک دکترا، ۱۵ نفر با مدرک کار‌شناسی ارشد، و صد‌ها نفر با مدرک کار‌شناسی از کشور مهاجرت کرده‌اند.

بيشتر از ۴.۵ ميليارد دلار از سرمايه‌های ايران به صورت نيروی انسانی متخصص به آمريکا و شش ميليارد دلار ديگر به کشورهای اروپايی منتقل شده است.

مجموع اين سرمايه برابر با يک ششم کل بودجه کشور در سال گذشته و برابر با بيش از ۲۰۰ ميليون بشکه نفت است.

آماری که معاون امور اسناد هويتی سازمان ثبت احوال درباره ايرانيان خارج از کشور در اختيار رسانه‌ها قرار داده، نشان مي‌دهد که آمريکا، امارات متحده عربي، انگليس، کانادا، آلمان، فرانسه و سوئد با ميزبانی از سه ميليون و ۴۹۵ هزار ايراني، اصلي‌ترين مقصد ايرانيان مهاجر است.

 

۵مهر :بيشترين نرخ بيکاری فارغ‌التحصيلان دانشگاهی مربوط به رشته‌های صنعت و فرآوري، کامپيوتر و روزنامه‌نگاری است.

دنيای اقتصاد: وضعيت اشتغال و بيکاری فارغ‌التحصيلان دانشگاهی به نوعی بيانگر تطبيق سياست‌های آموزش عالی با برنامه‌های اشتغالزايی است؛ اين امر از آن رو حائز اهميت است که همواره بازار کار به عنوان يکی از دغدغه‌های افراد در حين آموزش و پس از اتمام دوران تحصيل در سطح آموزش عالی بوده است.

در حالی که مشاهدات عينی در سطح جامعه به نوعی مبين بازماندن بسياری از تحصيلکردگان نظام آموزش عالی کشور از بازار کار يا اشتغال آنها در حوزه‌های غير مربوط به رشته تحصيلی است، گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری مهر که بر مبنای اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دست آمده نيز به نوعی اين مشاهدات را تاييد مي‌کند. طبق اين گزارش، بيشترين نرخ بيکاری مربوط به رشته‌های صنعت و فرآوري، کامپيوتر و روزنامه‌نگاری است. کمترين نرخ بيکاری نيز با 9/3 درصد متعلق به رشته خدمات حمل‌ونقل است.

براساس آخرين گزارش مرکز آمار ايران از سرشماری نفوس و مسکن سال 90، بيش از سه ميليون و 100 هزار نفر جمعيت بيکار در کشور وجود دارد که از اين تعداد يک ميليون نفر زن و دو ميليون و 200 هزار نفر مرد هستند. گزارش مرکز آمار همچنين بيانگر آن است که تعداد کل دانش‌آموختگان مقطع عالی کشور در سال 90 نسبت به پنج سال قبل چيزی در حدود سه ميليون و 612 هزار و 542 نفر افزايش يافته است.

مساله بالا بودن آمار بيکاران جوان کشور به نوعی ديگر در بررسی بيکاری جوانان 15 تا 24 ساله نيز مشهود است؛ چرا که بيشترين درصد فارغ‌التحصيلان دانشگاهی در سنين 20 تا 30 سال قرار مي‌گيرند. اين گروه سنی در بهار امسال نرخ بيکاری 6/28 درصدی را تجربه کردند. مردان تا 24 سال در فصل اول سال 8/25درصد و زنان 5/39 درصد بيکاری را تجربه کردند. اما آن گونه که خبرگزاری مهر به نقل از آمارهاى وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارش داده، حدود 900 هزار نفر از کل بيکاران کشور را فارغ‌التحصيلان دانشگاهی تشکيل مي‌دهند که بالاترين تعداد بيکاران در رشته‌های صنعت و فرآوري، کامپيوتر، هنر و روزنامه‌نگاری قرار دارند.

براساس آمار منتشر شده از اشتغال و بيکاری 23 رشته اصلی دانشگاهي، کمترين نرخ بيکاری با 9/3 درصد متعلق به رشته خدمات حمل‌ونقل است، به طوری که از تعداد هشت هزار و 68 نفر تحصيلکردگان اين حوزه، تعداد هفت هزار و 754 نفر شاغل و 313 نفر بيكار هستند. پس از آن نيز رشته‌های تربيت معلم و علوم تربيتی با 7/7 درصد و بهداشت با هشت درصد، کمترين نرخ بيکاران را به خود اختصاص داده‌اند.

طبق همين اطلاعات، بيشترين تعداد بيکاران نيز مربوط به رشته صنعت و فرآوری است که از کل 39 هزار و 795 نفر تحصيلکرده اين رشته تعداد 23 هزار و 223 نفر شاغل و تعداد 16 هزار و 572 نفر نيز بيکار هستند. پس از آن، بيشترين نرخ بيکاری با 4/30 درصد مربوط به رشته کامپيوتر و 3/30 درصد متعلق به رشته روزنامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی است.

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©