Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ برابر با  ۱۷ اگوست ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱  برابر با ۱۷ اگوست ۲۰۱۲
ایران در آئینه آمار(۱۰۸)

ایران در آئینه آمار(۱۰۸)

۲۵ مرداد ۱۳۹۱ـ ۱۵ اگوست ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

كارخانه‌هاى تعطيل خوزستان نرخ بيكارى رسمى را نقض مي‌كنند

دولت"کول برها"را هم شاغل حساب ميکند

نرخ بيكارى در خوزستان بيش از ۲۵ درصد

هجوم زنان به بازار کار/ افزايش تعداد زنان بيکار به ۹۱۶ هزار نفر

نيمی از بازار کار ايران در اختيار شغل‌های خدماتی و غيرمولد

ازدواج ۱۸۰۰ کودک زير ۱۵سال در بهار ۹۱

ادامه موج بيکاری تا سال ۹۴

كارگران معادن طبس در جستجوى بيمارستان كشته مي‌شوند

برنامه‌های مسئولان جمهوری اسلامی برای افزايش جمعيت ايران

شغل‌هاى كاغذى حقيقت بيكارى را چاره نمي‌كند

احتمال تعطيلی واحدهای بزرگ توليدی در خوزستان

۳۵ درصد جمعيت ايران تحت پوشش هيچ بيمه اى نيستند

گزارش نقض حقوق بشر درتيرماه

ده ميليون کارگر ايرانی در بحران معيشتی

محروميت ۲۰درصدی ۵ استان از شبکه آب

 

۲۵مرداد :كارخانه‌هاى تعطيل خوزستان نرخ بيكارى رسمى را نقض مي‌كنند

ايلنا: دبير خانه کارگر خوزستان گفت: بسيارى از کارگران خوزستانی در سال گذشته شغل خود را از دست دادند و تعداد زيادی از آنان به ناچار برای تامين مخارج زندگی خود به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند که احتساب اشتغال آنان در نرخ بيکاری صحيح نيست.

آقايار حسينی مستندات نرخ بيکاری 10 درصدى خوزستان از سوی مرکز آمار کشور را غير واقعی خواند و گفت: رقم واقعی نرخ بيکاری در استان خوزستان بيش از ۲۵ درصد است.

اين فعال کارگری افزود: با وجود افزايش مشکلات واحد‌های توليدی در استان که به تعطيلی و يا تعديل گسترده نيروی کار انجاميده است ارائه آمار غير واقعی ۱۰ درصدی نرخ بيکاری نادرست است.

حسينی با ذکر مثالی در اين زمينه ياد آور شد: تعطيلی و تعديل كارگران کارخانجاتی همانند تسويه شکر اهواز، لوله سازی خوزستان، کشتی سازی اروندان، آرمين گستر آبادان، خرم نوش اهواز، زمزم اهواز، و ده‌ها نمونه ديگر نقض كننده‌ى ادعاى نرخ بيكارى 10 درصدى خوزستان است.

او در انتقاد به تعريف يک ساعت کار در هفته به عنوان شغل، عنوان کرد: تعريف يک ساعت کار در هفته که درآمد آن جوابگوی مخارج زندگی نيست شغل محسوب نمي‌شود.

 

۲۵مرداد: دولت"کول برها"را هم شاغل حساب ميکند

آفتاب: کول بری کاری است که در مرزهای کردستان اتفاق می افتد و مردم کالاهايی که می خواهند از مرز عبور بدهند، بر روی دوش کول برها ميگذارند و از مسيرهای ناهموار عبور ميدهند. اين بارها بسيار سنگين است و گاه تا ۱۰۰ کيلو هم می رسد. نماينده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آمارهايی که دولت اعلام ميکند گفت: آمارهای دولت بيانگر آن است که ميزان بيکاری در مرز ۱۱ درصد است، اما استاندار کردستان به صراحت اعلام کرده که ميزان بيکاری استان کردستان بالای ۲۰ درصد است.

محسن بيگلری عضو فراکسيون رهروان ولايت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مجلس نيوز ٬ با انتقاد از اينکه دولت مدعی کاهش بيکاری است ، گفت: متاسفانه دولت هر حرکتی برای کسب يک لقمه نان بخور و نمير را هم کار حساب می کند.

وی با اعلام اينکه در کردستان بحثی به نام "کول بری" داريم، گفت: آقايان اين کارها را هم جزو آمار اشتغال حساب می کنند در حالی که اينها درآمدهای ناچيزی دارند.

 

۲۵مرداد: نرخ بيكارى در خوزستان بيش از ۲۵ درصد

 

ايلنا: دبير خانه کارگر خوزستان گفت: بسيارى از کارگران خوزستانی در سال گذشته شغل خود را از دست دادند و تعداد زيادی از آنان به ناچار برای تامين مخارج زندگی خود به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند که احتساب اشتغال آنان در نرخ بيکاری صحيح نيست.

آقايار حسينی مستندات نرخ بيکاری 10 درصدى خوزستان از سوی مرکز آمار کشور را غير واقعی خواند و گفت: رقم واقعی نرخ بيکاری در استان خوزستان بيش از ۲۵ درصد است.

حسينی با ذکر مثالی در اين زمينه ياد آور شد: تعطيلی و تعديل كارگران کارخانجاتی همانند تسويه شکر اهواز، لوله سازی خوزستان، کشتی سازی اروندان، آرمين گستر آبادان، خرم نوش اهواز، زمزم اهواز، و ده‌ها نمونه ديگر نقض كننده‌ى ادعاى نرخ بيكارى 10 درصدى خوزستان است.

او با اشاره به اينکه آمار ارائه شده مرکز آمار کشور غير واقعی به نظر مي‌رسد تصريح کرد: در هر خانواده خوزستانی حداقل يک يا دو نيروی آماده بکار تحصيل کرده وجود دارند که به جهت نبود اشتغال مناسب همچنان جويای کار هستند.

 

۲۴مرداد :هجوم زنان به بازار کار/ افزايش تعداد زنان بيکار به ۹۱۶ هزار نفر

خبرگزاری مهر: ارتقای تحصيلات زنان، شکستن نگاه سنتی و دور شدن از چارچوب‌های قديمی باعث نزديک شدن رقابت زنان با مردان در مشاغل مختلف و افزايش تعداد بيکاران زن به 916هزار نفر شده است، با اين حال دهه پيش‌رو حضور زنان در بازار کار تا 2.5 برابر افزايش مي‌يابد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با افزايش تقاضا برای کار در حدود دو دهه اخير و بالا رفتن تعداد کارجويان مرد، در جمعيت زنان نيز تغييراتی ايجاد و متقاضيان کار در اين گروه نيز افزايش يافته است.

به عبارتي، به نسبت رشدی که در تعداد کارجويان مرد کشور در دهه های 70 و 80 اتفاق افتاد، در بين زنان نيز تقاضا برای کار بالا رفت که اين موضوع به تغيير جايگاه زنان در جامعه نيز مربوط می شود.

هم اکنون طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ايران، 916 هزار نفر از بيکاران کشور در بهار سال جاری را زنان تشکيل می دهند و نرخ بيکاری در اين گروه نيز 20 درصد است در حالی که در مدت زمان مشابه نرخ بيکاری برای مردان معادل 11.2 درصد بوده است.

 

۲۴مرداد :نيمی از بازار کار ايران در اختيار شغل‌های خدماتی و غيرمولد

ايلنا: نيمی از بازار کار ايران در اختيار شغل‌های خدماتی و غيرمولد قرار گرفته است. اين عبارت، چکيده گزارش بهار مرکز آمار ايران از نرخ بيکاری و همچنين سهم بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات از بازار کار کشور است که از ضعف زيرساخت‌های اقتصادی و صنعتی کشور، در ايجاد شغل برای شهروندان کشور نشان دارد.

به گزارش ايلنا، طبق آخرين گزارش مرکز آمار ايران از سهم بخش‌های مختلف از اشتغال کشور، صنعت کشور تنها ۴. ۳۲ درصد در اشتغال کشور سهم دارد و بيشترين سهم از کل آمار افراد شاغل در کشور مربوط به شغل‌های خدماتی با ۳. ۴۷ درصد است و بخش کشاورزی با وجود پتانسيل‌های موجود در کشور تنها ۳. ۲۰ درصد در اشتغال سهم دارد. مشاهده اين آمار نشان مي‌دهد زيرساختهای اقتصادی و صنعتی ايران، همچنان در زمينه توليد و فعاليتهای صنعتی دچار مشکل است که در بلند مدت مي‌تواند در زمينه ميزان صادرات، درآمدهای غيرنفتی و... تاثيرات منفی از خود برجای گذارد.

ابهام در سهم ۲۰ درصدی کشاورزی از اشتغال

عليرغم اعلام سهم ۲۰ درصدی کشاورزی از اشتغال کشور، هنوز ترديدهايی در اين زمينه وجود دارد و کار‌شناسان معتقدند که نحوه آمارگيری مرکز آمار ايران در اين زمينه صحيح نبوده است و بايد روش صحيح انتخاب شود.

اين درحالی است که طبق آمار منتشر شده، حدود ۲۰ درصد از جمعيت کشورهای توسعه يافته در بخش کشاورزی فعاليت مي‌کنند و با گسترش اين بخش، نه تنها به توسعه صادرات کمک مي‌کنند، بلکه با واردات ارز و توليد ثروت برای کشور، زمينه بي‌نيازی به کشورهای ديگر و مقابله با خروج ثروت را نيز موجب مي‌شوند.

 

۱۱ مرداد :ازدواج ۱۸۰۰ کودک زير ۱۵سال در بهار ۹۱

خبرآنلاين:آمارهای رسمی حاکی از ازدواج ۱۸۰۰ کودک زير ۱۵سال در بهار ۹۱ است.

بنابر اظهارات مديرکل آمار، اطلاعات جمعيتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال، تمام اين ازدواج ها با اجازه دادگاه به ثبت رسيده است.

به گفته علی اکبر محزون، در سال گذشته هم ۷۴۴۰ ازدواج در سنين کمتر از ۱۵ سالگی در کشور رخ داده که اين رقم برای سه ماهه نخست امسال ۱۸۰۵ ازدواج است.

اين در حالی است که روحانيون و مراجع دينی در ايران درباره ازدواج کودکان سکوت کرده اند.

اما محمد علی اسفنانی می گويد، اينکه فقها به اين موضوع ورود نمی کنند، شايد به خاطر اين باشد که اگر اين سن دست کاری شود فرد به وظايف شرعی خود عمل نکند.

اسفنانی با بيان اينکه شروع بلوغ شرعی در سن ۹ سالگی به اين معنا نيست که دختربه بلوغ جسمی و جنسی رسيده باشد می گويد: به نظر من سن بلوغ برای دختران در ۹ سالگی در اسلام، صرفاً برای بيان نوعی علامت است که دختر در اين سن نوعاً آمادگی ازدواج دارد. بديهی است برای ازدواج علاوه بر سن بلوغ، شرايط ديگر روحي، فرهنگي، اجتماعی و... لازم است و سن شرعی بلوغ تنها يکی از شرايط جواز ازدواج است، نه همه آن.

 

۱۱ مرداد :ادامه موج بيکاری تا سال ۹۴

آفتاب: افزايش تعداد فارغ‌التحصيلان دانشگاهی کشور نه تنها باعث ايجاد پديده"تورم شغلی"و انباشت تقاضا برای کار در برخی رشته‌ها شده است بلکه تاخير کارجويان در ورود به بازار کار نيز موجب ادامه موج بيکاری تا سال 94 خواهد شد.

بررسی جديدترين تغييرات جمعيتی کشور در يک دوره 5 ساله نشان می دهد که با وجود حرکت ايران به سمت کشوری با جمعيت ميانسال، هنوز هم بخش قابل توجهی از جمعيت کل کشور را جوانانی تشکيل می دهند که به صورت بالقوه مستعد و متقاضی ورود به بازار کار از نوع مشاغل با پرستيژ و لوکس هستند.

به گزارش مهر،رسيدن ميانگين سنی کشور به 29.86 سال در سال گذشته با اينکه نسبت به سال 85 نشان دهنده پيرتر شدن جمعيت کشور و قرار گرفتن در شرايط عبور از جوانی است اما همواره بر اين موضوع بسيار بااهميت تاکيد دارد که موج تقاضا برای اشتغال و ورود به عرصه های مختلف بازار کار؛ همچنان به عنوان يک مسئله اساسی و چالش در کشور تا حداقل نيمه دهه 90 ادامه خواهد داشت.

 

موج بيکاری تا نيمه دهه 90

 

با اينکه طبق گزارش اخير مرکز آمار ايران؛ ديگر آن رشد افسانه ای جمعيت در خانوارهای دهه 60 در دهه های 70 تا 90 تکرار نشده اما رسيدن متولدين دهه 60 به بازار کار و سن حداکثر 31 سال؛ نشان دهنده باقی بودن پديده تورم جمعيتی جوان در ايران است.

در حال حاضر 31.4 درصد جمعيت 75 ميليونی ايران مرد و در سن 15 تا 29 سال قرار دارند و 31.7 درصد زنان ايرانی نيز دارای چنين وضعيتی هستند.

ادامه روند ورود سيل آسای جوانان و تاخير متولدين دهه 60 در ورود به بازار کار که قرار بود بعد از نيمه دهه 70 تا نيمه 85 عموما شاغل شوند؛ باعث شده است تا پديده انباشت تقاضا برای اشتغال در کشور مشهود و به عنوان اساسی ترين دغدغه بسياری از جوانان به ويژه کارجويان فارغ التحصيل دانشگاهی محسوب شود.

 

تاخير 6 ساله در ورود به کار

 

هم اکنون چيزی بيشتر از 23 ميليون و 500 هزار نفر از جمعيت کشور مردان دارای سنين 15 تا 29 سال هستند و در اين گروه سنی جمعيت زنان نيز بالغ بر 24 ميليون نفر است. اين گروه سنی به تنهايی حدود 48 ميليون نفر از کل جمعيت کشور را شامل می شود. البته تنها بخشی از اين جمعيت کلی می تواند شرايط فعاليت به لحاظ اقتصادی را داشته باشند که عموما در حد 50 درصد برآورد می شود.

بر اين اساس، طبق گزارشات قبلی مرکز آمار ايران، جمعيت شاغل کشور و فعال به لحاظ اقتصادی چيزی حدود 22 ميليون نفر بوده است که با اينکه بخشی از اين جمعيت شاغل غير از سنين 15 تا 29 سال است و حتی تا دوره بازنشستگی و 60 سال نيز در اين گروه وجود دارد؛ اما حداقل 50 درصد فعالان فعلی اقتصادی کشور در سنين اصلی کار و کمتر از 30 سال قرار دارند.

با اينکه جوان بودن جمعيت کشور از گزارشات مرکز آمار ايران قابل دريافت است، اما اهميت يافتن موضوع اشتغال برای اين گروه سنی نيز مشهود و قابل حدس زد. اين مرکز در آخرين گزارشات خود در زمينه جمعيت بيکاران کشور متعقد است چيزی حدود 3 ميليون نفر از متقاضيان کار کشور بيکار مانده اند و مابقی افراد در سن کار کشور يا شاغل شده اند و يا به دلايلی مانند ادامه تحصيل و يا در مورد زنان ازدواج، از ورود به بازار کار به صورت دائم و يا موقت منصرف شده اند.

مقامات مرکز آمار ايران معتقدند در صورت تغيير اين استاندارد حتی به 8 ساعت کار در هفته نيز در وضعيت نرخ بيکاری نوسان چندانی ايجاد نخواهد شد. آنها می گويند بعضا چنين گزارشاتی را نيز به درخواست دولت تهيه و ارائه کرده اند.

 

دلايل انصراف از اشتغال

 

يکی ديگر از مهم ترين موضوعات مربوط به آمارهای جمعيتی کشور در حال حاضر رشد قابل توجه جوانان فارغ التحصيل دانشگاهی است به نحوی که افراد دارای تحصيلات دانشگاهی در سال 85 بالغ بر 3 ميليون و 612 هزار نفر بودند که در سال گذشته فقط در بخش مردان به بيش از 5 ميليون و 474 هزارنفر بالغ شده است.

همچنين در سال 90 جمعيت زنان دارای تحصيلات دانشگاهی به ميزان 5 ميليون و 23 هزار نفر اعلام شده است که روند افزايش تعداد فارغ التحصيلان دانشگاهی مرد و زن در سال های گذشته نشان دهنده باقی ماندن ترافيک کارجويان در ورود به بازار کار کشور است چرا که عقيده بسياری از کارشناسان بازار کار، دولت در سال های اخير با اينکه تلاش هايی را برای ايجاد فرصت های شغلی جديد انجام داد اما مجموعا چندان موفقيتی در اين کار حاصل نشد.

 

ادامه موج تقاضا برای کار تا سال ۹۴

 

اين مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، بيان داشت: در هر صورت، هم اکنون جامعه با تاخير ورود کارجويان به بازار کار مواجه است و در مواردی اين تاخيرها تا چندسال نيز ادامه می يابد.

فروزان مهر خاطر نشان کرد: آن بخش از فشار تورم جمعيتی دهه 60 که بايد در سال های آغازين دهه 80 در بازار کار خودشان را نشان دهند، در نيمه پايانی دهه 90 در حال ورود به بازار کار هستند.

وی اين مطلب را هم افزود که بروز اين مسئله به يکباره کشور را با يک موج و فشار تقاضای کار مواجه کرده است. بر اساس بررسی ها و مطالعاتی که در اسناد توسعه کشور صورت گرفته است، اتنظار داريم با وضعيت موجود پيک تقاضا تا سال 94 ادامه داشته باشد.

 

10 مرداد : كارگران معادن طبس در جستجوى بيمارستان كشته مي‌شوند

ايلنا: يک فعال کارگری در طبس اعلام کرد: شهرستان طبس با بيش از ۱۴۵ واحد توليدی و صنعتی کوچک بزرگ، ۵۰ هزار کارگر بيمه شده و بيش از ۳۵۰۰ بازنشسته و مستمری بگير، فاقد امکانات درمانی تامين اجتماعی است.

 

۵مرداد : برنامه‌های مسئولان جمهوری اسلامی برای افزايش جمعيت ايران

دويچه وله :پس از سخنان آيت‌الله خامنه‌ای درباره لزوم افزايش جمعيت، اعتبار مربوط به کنترل جمعيت حذف شد. نمايندگان مجلس نيز به دنبال لغو قانون تنظيم خانواده هستند تا فرزند چهارم به بعد خانواده‌ها نيز بتوانند دفترچه بيمه بگيرند.

به گزارش "خبرآنلاين"، از اين پس وزارت بهداشت همه برنامه‌های خود را در راستای پرداختن به اهداف سلامت خانواده و توجه به سلامت مادران، نوزادان، كودكان و سلامت باروری منعطف كرده است. در همين ارتباط اعتبار ذيل رديف ۱۲۹۰۰۰ با كد طبقه‌بندی ۳۰۳۰۶ برای كنترل جمعيت در سال جاری حذف و صفر شده است.

پيش‌تر آيت‌الله علی خامنه‌اي، رهبر جمهوری اسلامي، روز سه‌شنبه (۳ مرداد / ۲۴ ژوييه) در ديدار با مسئولان نظام تاکيد کرده بود که مسئولان بايد بعد از سال ۱۳۷۱ سياست‌ کنترل جمعيت را کنار مي‌گذاشتند. آيت‌الله علی خامنه‌ای با بيان اين‌که در صورت ادامه سياست کنترل جمعيت "دچار پيری و در ‌نهايت کاهش جمعيت خواهيم شد"، از مسئولان خواسته بود که کشور را از حالت هر خانواده يک يا دو بچه خارج کنند تا جمعيت ايران به ۱۵۰ تا ۲۰۰ ميليون نفر برسد.

در ادامه اين گزارش آمده است: «امروز اغلب زوج‌های جوان يا فاقد فرزند هستند يا حداکثر يک فرزند دارند. خانواده‌هايی که دو فرزند دارند انگشت‌شمار و زوج‌های جواني‌ که سه فرزند دارند در بين فاميل انگشت‌نما هستند.»

بر اساس نتايج آخرين سرشماري، جمعيت ايران به ۷۵ ميليون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر رسيده است. اين آمار حاکی از کاهش رشد جمعيت ايران است.

طبق اين سرشماري، در حالی که جمعيت ايران به سمت ميانسالی پيش مي‌رود، ‌رشد جمعيت با کاهشی زياد از ۶۲ / ۱ درصد به ۲۹ / ۱ درصد رسيده است.

محمدجواد محمودی در روزهای قبل به روزنامه "اعتماد" گفته بود که افزايش ميزان باسوادی زنان، توسعه‌ شهرنشيني، گرايش زنان به تحصيلات و آموزش عالی و افزايش سن ازدواج ازجمله دلايل كاهش سريع ميزان زاد و ولد در ايران است.

 

 ۵مرداد : شغل‌هاى كاغذى حقيقت بيكارى را چاره نمي‌كند

ايلنا: رئيس مجمع نمايندگان خراسان شمالی از دستگاه‌های اجرايی خواست به جای ارائه گزارش و آمارهای سطحی در حوزه اشتغال، برای رفع بيکاری مردم در اين استان تمام توان خود را به کار گيرند.

«عبدالرضا عزيزی» در گفتگو با خبرنگار ايلنا در بجنورد با اشاره به ادعای معاون برنامه ريزی استانداری خراسان شمالی که در سال گذشته اعلام کرده است به جای ۲۶هزار شغل ۲۹هزار شغل ايجاد شده است، خواستار اعلام مستندات اشتغالزايى توسط استانداری شد.

رئيس کميسيون اجتماعی مجلس با اشاره به ادعای دولت که در دو سال اخير ۴ ميليون شغل ايجاد كرده است، گفت: به‌رغم آمارهای وزارت کار در عمل در کشور ما بيکاری بيداد مي‌کند و ما در واقعيت در حوزه‌های نمايندگى خود با بيکاری عمده جوانان مواجه هستيم.

نماينده مردم شيروان در مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه بانک‌ها با سرمايه گذاران همکاری نمي‌کنند، گفت: کارخانجات با کمبود نقدينگی روبه‌رو هستند و بانک‌ها با سود ۲۶ درصدی به توليدكنندگان وام مي‌دهند که چنين سودی در هيچ کشور غير اسلامی از سرمايه گذاران گرفته نمي‌شود.

معاون استاندار: سال گذشته 29هزار و 700 شغل ايجاد کرديم

انتقاد به آمارهای دولت از سوی نمايندگان مردم و تشکل‌های کارگری در حالی است که معاون برنامه ريزی استانداری خراسان شمالی طی جلسه رسمی در استانداري، ادعا کرد: سال گذشته سهميه خراسان شمالی در ايجاد اشتغال و فرصت شغلی ۲۶هزار و ۶۰۰نفر بود که استان توانست ۲۹هزار و ۷۰۰ فرصت شغلی را محقق نمايد.

 

حسين قلي‌زاده خاطر نشان کرد: در سال گذشته اعتبار مشاغل خانگی استان ۲۳ميليارد تومان بوده که از اين ميزان نزديک به 13.5 ميليارد تومان جذب شده است.

قلي‌زاده همچنين سهم ايجاد اشتغال و فرصت شغلی در سال ۹۱ را به تفکيک شهرستانی اعلام کرد و گفت: سهميه اشتغال شهرستان‌های شيروان۴هزار و۷۵۶نفر، فاروج هزار و ۸۴۴ نفر، گرمه هزار و ۱۲۸ نفر، اسفراين ۴هزار و۳۰۲ نفر، جاجرم هزار و۶۵۹ نفر، مانه و سملقان ۳هزار و ۱۰نفر و بجنورد۹هزار و ۸۰۷ نفر اعلام شده است.

گفتنى است نرخ بيکاری در استان خراسان شمالی با ۸۴۰ هزار نفر جمعيت و ۷ شهرستان طبق اعلام مرکز آمار 9.2 درصد است، رقمى كه همواره مورد اعتراض مقامات غير دولتى قرار گرفته است.

 

 ۵مرداد : احتمال تعطيلی واحدهای بزرگ توليدی در خوزستان

آفتاب: دبير خانه کارگر خوزستان درباره تعطيلى واحد‌هاى بزرگ توليدى در اين استان هشدار داد.

آقايار حسينی با اشاره به اينكه کارگران كارخانه لوله سازی خوزستان بيش از دو سال است بلاتکليف‌اند، گفت: اين در حاليست که لوله سازی خوزستان در گذشته از شرکت‌های نمونه بخش دولتی محسوب مي‌شد و از زمان واگذاری به بخش خصوصی وضعيت نابسامانی يافت.

اين فعال كارگرى اضافه كرد: کارخانه لوله سازی در دو سال گذشته هيچ توليدی نداشته و از پرداخت بيش از ۲۰ ماه حقوق کارگران خود ناتوان بوده است و اين کارگران همچنان بلاتکليف هستند.

 

70 کارگر کارخانه کامکار سيرجان بيكار شدند

 

رئيس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کرمان اعلام کرد: ۷۰ کارگرقراردادی کارخانه پيچ مهره سازی کامکار سيرجان پس از خاتمه مدت قراردادشان بيکار شدند.

اين مقام کارگری افزود: اين واحد توليدی با ۲۰ کارگر رسمی و ۱۸۰ کارگر قراردادی به جهت کاهش سفارشات پيچ مهره ناچار شده است تعداد ۷۰ کارگر قراردادی خود را با سوابق ۲ تا ۱۷ سال از تاريخ يکم تير ماه سال جاری تمديد قرار داد نکند.

 

۵مرداد :۳۵ درصد جمعيت ايران تحت پوشش هيچ بيمه اى نيستند

خراسان:نماينده مردم اردکان ادامه داد: حدود 35 درصد جمعيت کشور تحت پوشش هيچ بيمه اى نيستند و سالانه جمعيت زيادى به دليل مشکلات اقتصادى و هزينه هاى کمرشکن درمان به جمعيت زير فقر کشور اضافه مى شوند.

 

 

۵مرداد : گزارش نقض حقوق بشر درتيرماه

ندای سبز:مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر اقدام به انتشار گزارش آماری ماهانه از وضعيت حقوق بشر ايران ويژه تير ماه ۱۳۹۱ کرد.

در اين نوشتار ۲۱۶ گزارش حقوق بشری منتشره تير ماه در ۱۱ رسته حقوقی مورد بررسی قرار گرفته است. و علاوه بر تلاش برای ارتقای دقت گزارشات، سعی شده است جنبه‌های آموزشی نيز در گزارش تقويت شود. بررسی حقوقی اخبار و گزارشات مهم و پرداختن به گزارشاتی که بيشترين و کمترين توجه را به خود اختصاص داده است در کنار استفاده از محاسبات آماری و نموداری را بايد از ديگر نکات برجسته اين گزارش دانست‫.

نقض حقوق بشر توسط دولت ايران در تيرماه سال ۱۳۹۱ نيز هم‌چون گذشته در حوزه‌های مختلف ادامه يافت. بر اين اساس غلامرضا خسروی زندانی سياسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوين که از سال ۸۶ در بازداشت وزارت اطلاعات به سر می برد، با استناد به گفته‌ی نصيرپور، داديار اجرای احکام اوين، در ۲۰ شهريور ماه سال‌جاری اعدام خواهد شد. اين زندانی که سابقه‌ی بازداشت در سال ۶۰ را نيز دارد به اتهام کمک مالی به يک تلويزيون ماهواره‌ای وابسته به اپوزيسيون در سال ۸۶ بازداشت و با اتهاماتی نظير جاسوسی و کمک مالی به يک گروه سياسی معاند نظام مواجه شد. وی ابتدا به سه سال حبس تعزيری و سه سال تعليقی محکوم شد اما در نهايت با شکايت وزارت دفاع در سال ۸۹ به اعدام محکوم شد.

هم‌چنين حکم اعدام ۵ فعال سياسی اهوازی به نام‌های محمد على عمورى، هادى راشدى، هاشم شعبانى، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه که در زندان اين شهر بسر مي‌برند، از سوی شعبه‌ی ۳ دادگاه انقلاب اهواز به رياست قاضی سيد محمد باقر موسوی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق محاربه با خدا و رسول خدا به ايشان ابلاغ شد. هاشم شعبانی بدليل فقر مالی از حق داشتن وکيل در جلسات دادگاه محروم بوده است و اين در حالی است که دادگاه بايد در اينگونه موارد وکيل تسخيری در اختيار متهم قرار دهد.

در خرداد ماه سال جاری نيز ۴ زندانی سياسی عرب از مناطق جنوب غرب ايران با همين اتهام‌ها اعدام شدند که سه نفر از آن‌ها برادر بوده‌اند.

در همين زمينه دو شهروند نيز به جرم استفاده از مشروبات الکلی در خراسان رضوی به اعدام محکوم شدند. به گفته‌ی رئيس دادگستری استان خراسان رضوی اين دو تن برای سومين بار مرتکب شرب خمر شده بودند و در دو مرتبه‌ی گذشته "حد" در مورد آن‌ها اجرا شده بود.

محمدصديق کبودوند، فعال حقوق بشر در بند از روز شنبه ششم خرداد ماه دست به اعتصاب غذا زده بود، اين فعال حقوق بشر بار‌ها اعلام کرده که به دليل بيماری صعب العلاج فرزندش نياز است که وی به مرخصی رفته و در کنار وی برای درمان او بکوشد. اما مسئولان قضايی به اين خواسته تن نمي‌دهند.کم توجهی به اخبار نقض حقوق بشر

علاوه بر اين وزارت اطلاعات استان سمنان در طول چند ماهه اخير اقدام به افزايش فشار عليه بهائيان ساکن شهر دازگاره‌ افشار از توابع شهر سنگسر در استان سمنان کرده تا جايی که در راستای نابودی اين منطقه و تخليه‌ی ساکنان آن، بند ذخيره‌ی آب دازگاره را تخريب و احشام و دام کشاورزان بهايی را مصادره نموده است.

بر اساس گزارش‌های گردآوری شده از سوی نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، در محدوده زمانی تير ماه سال ۱۳۹۱ تعداد ۲۱۶ گزارش از سوی حداقل ۳۷ منبع خبری يا حقوقی انتشار يافته است.در بررسی موردی ۲۱۶ گزارش تيرماه، تعداد ۵۷۲۶۸ مورد نقض حقوق که ۵۱۸۲۱ مورد آن نقض مستقيم حقوق بنيادين بشر با حضور آمر در تطبيق با اعلاميه جهانی حقوق بشر و تعداد ۵۴۴۷ مورد آن نقض حقوقی است که در عين وجود معاهدات بين المللي، نقض بنيادين حقوق بشر محسوب نمي‌شود؛ ارزيابی شده است.

"در حال حاضر در گزارشی که پيش رو است، ميزان موارد نقض حقوق نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸% کاهش و نسبت به ماه قبل نيز ۱۲% کاهش داشته است."

در تير ماه سال جاری ۴۵ گزارش در مورد نقض حقوق کارگران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران به ثبت رسيد مجموع موردی اين نقض حقوق بالغ بر ۱۱۸۰۴ مورد است.

بر اساس اين گزارش‌ها ۳۱۳۶ کارگر به دليل تعطيلی کارخانه و يا تعديل نيرو از کار اخراج شدند، در مجموع ۲۳۰۵ نفر ۶۱ ماه از حقوق تعويقی برخوردار بودند.

بر اثر سوانح در محل کار به دليل فقدان ايمنی شغلی ۱۱ کارگر جان خود را از دست دادن و ۲۵ تن نيز مصدوم شدند۵۴۴۷ کارگر از کار بيکار شدند، ۳۹ کارخانه يا واحد توليدی تعطيل شد

در طی اين ماه دست کم ۱ فعال کارگری محاکمه و دو فعال کارگری نيز توسط دادگاه انقلاب به ۱۰۸ ماه حبس تعزيری و هفت ميليون ريال جريمه نقدی محکوم شدند.

در ماه گذشته از مجموع ۱۴ گزارش ثبت شده، تعداد ۷۲ مورد نقض حقوق اقليت‌های مذهبی در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

بخشی از اين آمار مربوط به بازداشت ۲۰ تن از اقلييت های مذهبی بوده است و از سوی ديگر ۲۰ تن به اداره اطلاعات احضار و ۱۱ تن نيز توسط دستگاه قضايی مورد محاکمه قرار گرفت.از فعاليت اقتصادی يک شهروند بهايی ممانعت به عمل آمده است.

هم چنين ۸ تن از اقلييت های مذهبی از سوی دستگاه قضايی به ۳۲۷ ماه حبس تعزيری و ۹۷ ميليون ريال جريمه نقدی محکوم شدند. هم چنين نيروهای امنيتی در مراجعه به منزل شهروندان اقدام به تفتيش منزل ۱۲ شهروند نمودند.

 

در ماه گذشته از مجموع ۵ گزارش ثبت شده، تعداد ۲۸ مورد نقض حقوق اقليت‌های قومی در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

از اين تعداد مي‌توان به بازداشت ۲۶ شهروند و احضار يک تن ديگر به دادگاه جهت محاکمه و ضرب و شتم يک تن ديگر اشاره داشت.

در ماه گذشته از مجموع ۱۱ گزارش ثبت شده، تعداد ۳۰۶ مورد نقض حقوق اصناف در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

پلمپ ۲۹۶ چايخانه، قهوه خانه و مراکز پذيرايي، بازداشت ۱ تن از فعالين صنفی از جمله موراد نقض حقوق صنفی در طی ماه گذشته بوده است.

در ماه گذشته از مجموع ۷ گزارش ثبت شده، تعداد ۷ مورد نقض حقوق فرهنگی در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

در اين حوزه بايستی به ممانعت از سخنرانی ۵ تن و ابطال مجوز يک تن ديگر نيز اشاره داشت.

در ماه گذشته از مجموع ۱ گزارش ثبت شده، تعداد ۱ مورد نقض حقوق زنان در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

قتل ناموسی يک زن در شهر يزد تنها مورد دهشتناک خشونت عليه زنان در طی ماه گذشته بوده است.

در ماه گذشته از مجموع ۵ گزارش ثبت شده، تعداد ۴۳۰۰۵مورد نقض حقوق زنان در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

در اين بخش بايستی به وجود ۴۳۰۰۰ کودک متاهل و دو مورد قتل کودکان توسط والدين و يک مورد آزار جنسی کودکان و دو مورد تنبيه فيزيکی کودکان اشاره کرد.

در ماه گذشته از مجموع ۲۹ گزارش ثبت شده، تعداد ۱۴۳ مورد صدور و اجرای حکم اعدام در زندان ها و يا در ملاء عام توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

در تير ماه سال جاري، حسب گزارشات به ثبت رسيده، ۱۰۸ شهروند به اعدام محکوم شدند و ۳۱ زندانی نيز بر اساس اتهام جرايم مواد مخدر، تجاوز و جاسوسی اعدام شدند.

۲۸ زندانی با اعلام رسمی قوه قضائيه اعدام شدند و ۳ زندانی نيز به صورت غير رسمی از سوی نهادهای مدافع حقوق بشر اجرای حکم اعدامشان اعلام شد.

در ماه گذشته از مجموع ۷ گزارش ثبت شده، تعداد ۸ مورد نقض حقوق دانشجويان در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

بر اساس اين گزارش ۳ دانشجو بازداشت و ۳ دانشجو از دانشگاه اخراج و ۲ تن نيز از حق تحصيل محروم شدند

در ماه گذشته از مجموع ۵۱ گزارش ثبت شده، تعداد ۹۴ مورد نقض حقوق زندانيان در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

اين تعداد گزارش مربوط به زندانيان نگهداری در محيط نامناسب ۱۲ مورد، محروميت از ملاقات حضوری و کابينی ۲۱ مورد، محروميت از رسيدگی پزشکی ۲۰ مورد، انتقال اجباری به محل نامعلوم ۷ مورد، انتقال ۳ نفر به انفرادي، اعتصاب ۴ زندانی سياسي، استفاده از دست بند و پايند و تحت فشار قرار دادن زندانی ۴ مورد، عدم رسيدگی به دادخواهی زندانيان ۲ مورد، ۱ مورد تبعيد زندانيان، ، ۱ مورد عدم تفکيک جرايم، ۳ مورد عدم دسترسی به وکيل از جمله موراد حقوقی نقض شده در حوزه زندانيان بوده است.

هم چنين در بررسی تعداد گزارشات مربوط به بازداشت شدگان نيز، بلاتکليفی بازداشت شدگان ۱ مورد، ۶ مورد، عدم دسترسی بازداشت شده به وکيل ۱ مورد و يک مورد نگهداری بازداشت شدگان در انفرادی بوده است.

در ماه گذشته از مجموع ۴۱ گزارش ثبت شده، تعداد ۱۸۰۰ مورد نقض حقوق در حوزه انديشه و بيان توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

بر اساس اين آمار ۴۳ تن از فعالين در اين حوزه بازداشت، ۴ تن احضار به اطلاعات و دادگاه انقلاب و ۱۲ نفر ديگر نيز در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفتند.

دست کم ۱۶۲۲ گيرنده ماهواره توسط نيروی انتظامی ضبط و توقيف شده است و ۱۰۰ سايت اينترنتی از سوی کميته فيلترينگ مسدود شد، يک نفر ممنوع الخروج و يک مورد هم از مراسم و سخنرانی ممانعت بعمل آمد و ۲ کافی نت نيز پلمپ شد.

همينطور ۹ تن از فعالين نيز جمعا به ۲۱۹ ماه حبس تعزيري، ۶ ماه حبس تعليقی و ۲۱۳۰۰۰۰۰۰ ريال جريمه نقدی و ۱۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.

 

۴مرداد :ده ميليون کارگر ايرانی در بحران معيشتی

جـــرس: بنا به گزارش ها، حدود ده ميليون کارگر در ايران زندگی می کنند، که حقوق اغلب آنها زير خط فقر است.

بر اساس گزارش کارشناسان، با تفسير خودسرانه و غير کارشناسی اصل ۴۴ قانون اساسی بدون در نظر گرفتن اصل ۴۳ و در نتيجه اختصاصی سازی کارخانجات دولتی و ملی و سپس در اين اواخر آزادسازی يارانه ها، زمينه ای فراهم شد که بی اعتنايی به معيشت جامعه کارگري، روز به روز به امری بديهی تر از قبل در ميان مسئولين دولتی تبديل شود.

نرخ سبد هزينه خانواده کارگری هم اکنون بيش از يک ميليون و ۶۰۰ هزار تومان است در حالی که حداقل دستمزد کارگران برای امسال ۳۸۹ هزار تومانی تعيين شده است. اين عدم توازن موجب می شود که جامعه کارگری و خانواده های شان بيشترين فشار روحی و اقتصادی را از شرايط اسفبار جامعه تحمل کنند.

سالهاست که رابطه بين دستمزد و معاش در اقتصاد ايران قطع شده است و متاسفانه در اقتصادی تورم زده شاهد افزايش شديد شکاف بين شاخص دستمزد و شاخص بهای کالاهای مصرفی هستيم. دولت در سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ به طور متوسط سالانه حداقل دستمزد را حدود ۳۲ هزار تومان افزايش داده است. اين ميزان افزايش دستمزد به رغم آنکه بالا‌ترين رشد حداقل دستمزد طی دو دهه گذشته محسوب مي‌شود ولی در عمل مي‌بينيم که کفاف معيشت خانواده‌های کارگری را نمي‌دهد، که دليل اصلی آن را بايد در تورم شديد قيمت کالاهای مصرفی پيدا کرد.

مقايسه حداقل دستمزد ۱۰۶ هزار تومانی در سال ۱۳۸۳ با حداقل دستمزد ۳۳۰ هزار تومان سال ۱۳۹۰ نشان مي‌دهد، در اين دوره شاهد سه برابر شدن حداقل دستمزد و افزايش ۲۲۴ هزار تومانی آن بوده‌ايم ولی اگر بر مبنای سال پايه ۱۳۸۳ نرخ دستمزد واقعی را بعد از کسر تورم سالانه محاسبه کنيم، واقعيت شکل ديگری به خود مي‌گيرد.

در سال ۱۳۸۳ قيمت هر کيلوگرم گوشت مرغ بين ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان و قيمت گوشت گوسفندی در‌ همان سال بين ۴۲۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان اعلام شده است و اين ارقام در سال ۱۳۹۱ برای هر کيلو گوشت مرغ به صورت ميانگين نزديک به ۸ هزار تومان و برای هر کيلو گوشت به صورت ميانگين حدود ۲۰ هزارتومان اعلام شده است که به هيچوجه تناسبی با ميزان افزايش دستمزد‌ها در سال ۹۱ ندارد.

قانون کار نحوه تعيين دستمزد کارگران را مشخص کرده است. متن ماده ۴۱ قانون کار به شرح ذيل است:

‌ماده ۴۱  شورای عالی کار همه ساله موظف است، ميزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و يا صنايع مختلف با توجه به معيارهاي‌ذيل تعيين نمايد:

۱٫ حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران اعلام مي‌شود.

۲٫ حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ويژگي‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد بايد به اندازه‌ای باشد تا‌ زندگی يک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام مي‌شود را تأمين نمايد.

اما نه تنها اعلام حداقل دستمزدها ارتباطی با تورم واقعی در کشور ندارد بلکه دولت با افزايش نمايندگان خود در شورای عالی کار و به دست آوردن حق رای بيشتری از نمايندگان کارفرمايان و کارگران، در عمل سه جانبه گرايی را نقض کرده است. در خلأ تشکل های مستقل کارگری و با اعمال نظر دولت در اين حوزه، فعالان کارگری ای که به عنوان نمايندگان جامعه کارگری کشور در شورا عالی کار عضو دارند، نمی توانند در مقابل اين نابرابری ها اقدامی انجام دهند.

اين فعال کارگری از ناتوانی جامعه کارگری در تامين ابتدای ترين نيازهای ضروری روزانه خبر داد و گفت: دستمزد‌ها و دريافتی کارگران در برابر امواج پي‌درپی گرانی و تورم که بعضا تا ۴۰ درصد هم مي‌رسد بسيار ناچيز است. هم اکنون اکثر کارگران نه تنها قادر به تأمين نيازهای اوليه مانند درمان و دارو و بهداشت خود نيستند، بلکه از تأمين ضروري‌ترين مواد خوراکی از جمله نان نيز ناتوان شده‌اند.

 

  4مرداد :محروميت ۲۰درصدی ۵ استان از شبکه آب

مهر: ۲۰ تا ۳۵ درصد جمعيت ۵ استان گيلان، سيستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان هنوز امکان دسترسی به شبکه آبرسانی عمومی را نيافته‌اند.

بررسی جديدترين آمار ۵ ساله کشور در زمينه وضعيت آبرسانی به شهرها و روستاهای کشور نشان می دهد که ۴۱۲ هزار نفر نيز نيازهای آبی خود را از طريق تانکر های ثابت و سيار تامين می کنند که معادل ۱.۹ درصد جمعيت کشور هستند. در اين بخش ۴۳۴ هزار نفر معادل ۲.۱ درصد کشور از طريق دسترسی به آب بسته بندی شده در قالب بطری و گالن آب مورد نياز خود را تامين می کنند.

به گزارش مهر بخشی نيز معادل ۱ درصد جمعيت به تعداد ۲۱۸ هزار نفر از طريق رودخانه ها، برکه ها، جويبارها، آب باران و مواردی از اين دست منابع آبی مورد نياز خود را تامين می کنند.

در حال حاضر در استان هايی مانند گيلان، سيستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان بين ۶۵ تا ۸۰ درصد شبکه آبرسانی عمومی ايجاد شده است و می توان گفت اين ۵ استان در بخش دسترسی به شبکه عمومی آب در پايين ترين رده کشوری قرار دارند.

به صورت کلی از ۳۱ استان کشور در ۲۶ استان بين ۸۵ تا ۹۸ درصد دسترسی به شبکه آبرسانی عمومی ايجاد شده است. با اينکه استان اصفهان به لحاظ کمبود منابع آبی و احتمال جيره بندی در تابستان امسال يکی از استان های دارای مشکل عنوان شده است، اما شبکه آبرسانی عمومی در آن همرديف البرز و قزوين در رده های اول تا سوم کشور قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۱۱ مرداد :ازدواج ۱۸۰۰ کودک زير ۱۵سال در بهار ۹۱

خبرآنلاين:آمارهای رسمی حاکی از ازدواج ۱۸۰۰ کودک زير ۱۵سال در بهار ۹۱ است.

بنابر اظهارات مديرکل آمار، اطلاعات جمعيتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال، تمام اين ازدواج ها با اجازه دادگاه به ثبت رسيده است.

به گفته علی اکبر محزون، در سال گذشته هم ۷۴۴۰ ازدواج در سنين کمتر از ۱۵ سالگی در کشور رخ داده که اين رقم برای سه ماهه نخست امسال ۱۸۰۵ ازدواج است.

اين در حالی است که روحانيون و مراجع دينی در ايران درباره ازدواج کودکان سکوت کرده اند.

اما محمد علی اسفنانی می گويد، اينکه فقها به اين موضوع ورود نمی کنند، شايد به خاطر اين باشد که اگر اين سن دست کاری شود فرد به وظايف شرعی خود عمل نکند.

اسفنانی با بيان اينکه شروع بلوغ شرعی در سن ۹ سالگی به اين معنا نيست که دختربه بلوغ جسمی و جنسی رسيده باشد می گويد: به نظر من سن بلوغ برای دختران در ۹ سالگی در اسلام، صرفاً برای بيان نوعی علامت است که دختر در اين سن نوعاً آمادگی ازدواج دارد. بديهی است برای ازدواج علاوه بر سن بلوغ، شرايط ديگر روحي، فرهنگي، اجتماعی و... لازم است و سن شرعی بلوغ تنها يکی از شرايط جواز ازدواج است، نه همه آن.

 

۱۱ مرداد :ادامه موج بيکاری تا سال ۹۴

آفتاب: افزايش تعداد فارغ‌التحصيلان دانشگاهی کشور نه تنها باعث ايجاد پديده"تورم شغلی"و انباشت تقاضا برای کار در برخی رشته‌ها شده است بلکه تاخير کارجويان در ورود به بازار کار نيز موجب ادامه موج بيکاری تا سال 94 خواهد شد.

بررسی جديدترين تغييرات جمعيتی کشور در يک دوره 5 ساله نشان می دهد که با وجود حرکت ايران به سمت کشوری با جمعيت ميانسال، هنوز هم بخش قابل توجهی از جمعيت کل کشور را جوانانی تشکيل می دهند که به صورت بالقوه مستعد و متقاضی ورود به بازار کار از نوع مشاغل با پرستيژ و لوکس هستند.

به گزارش مهر،رسيدن ميانگين سنی کشور به 29.86 سال در سال گذشته با اينکه نسبت به سال 85 نشان دهنده پيرتر شدن جمعيت کشور و قرار گرفتن در شرايط عبور از جوانی است اما همواره بر اين موضوع بسيار بااهميت تاکيد دارد که موج تقاضا برای اشتغال و ورود به عرصه های مختلف بازار کار؛ همچنان به عنوان يک مسئله اساسی و چالش در کشور تا حداقل نيمه دهه 90 ادامه خواهد داشت.

 

موج بيکاری تا نيمه دهه 90

 

با اينکه طبق گزارش اخير مرکز آمار ايران؛ ديگر آن رشد افسانه ای جمعيت در خانوارهای دهه 60 در دهه های 70 تا 90 تکرار نشده اما رسيدن متولدين دهه 60 به بازار کار و سن حداکثر 31 سال؛ نشان دهنده باقی بودن پديده تورم جمعيتی جوان در ايران است.

در حال حاضر 31.4 درصد جمعيت 75 ميليونی ايران مرد و در سن 15 تا 29 سال قرار دارند و 31.7 درصد زنان ايرانی نيز دارای چنين وضعيتی هستند.

ادامه روند ورود سيل آسای جوانان و تاخير متولدين دهه 60 در ورود به بازار کار که قرار بود بعد از نيمه دهه 70 تا نيمه 85 عموما شاغل شوند؛ باعث شده است تا پديده انباشت تقاضا برای اشتغال در کشور مشهود و به عنوان اساسی ترين دغدغه بسياری از جوانان به ويژه کارجويان فارغ التحصيل دانشگاهی محسوب شود.

 

تاخير 6 ساله در ورود به کار

 

هم اکنون چيزی بيشتر از 23 ميليون و 500 هزار نفر از جمعيت کشور مردان دارای سنين 15 تا 29 سال هستند و در اين گروه سنی جمعيت زنان نيز بالغ بر 24 ميليون نفر است. اين گروه سنی به تنهايی حدود 48 ميليون نفر از کل جمعيت کشور را شامل می شود. البته تنها بخشی از اين جمعيت کلی می تواند شرايط فعاليت به لحاظ اقتصادی را داشته باشند که عموما در حد 50 درصد برآورد می شود.

بر اين اساس، طبق گزارشات قبلی مرکز آمار ايران، جمعيت شاغل کشور و فعال به لحاظ اقتصادی چيزی حدود 22 ميليون نفر بوده است که با اينکه بخشی از اين جمعيت شاغل غير از سنين 15 تا 29 سال است و حتی تا دوره بازنشستگی و 60 سال نيز در اين گروه وجود دارد؛ اما حداقل 50 درصد فعالان فعلی اقتصادی کشور در سنين اصلی کار و کمتر از 30 سال قرار دارند.

با اينکه جوان بودن جمعيت کشور از گزارشات مرکز آمار ايران قابل دريافت است، اما اهميت يافتن موضوع اشتغال برای اين گروه سنی نيز مشهود و قابل حدس زد. اين مرکز در آخرين گزارشات خود در زمينه جمعيت بيکاران کشور متعقد است چيزی حدود 3 ميليون نفر از متقاضيان کار کشور بيکار مانده اند و مابقی افراد در سن کار کشور يا شاغل شده اند و يا به دلايلی مانند ادامه تحصيل و يا در مورد زنان ازدواج، از ورود به بازار کار به صورت دائم و يا موقت منصرف شده اند.

مقامات مرکز آمار ايران معتقدند در صورت تغيير اين استاندارد حتی به 8 ساعت کار در هفته نيز در وضعيت نرخ بيکاری نوسان چندانی ايجاد نخواهد شد. آنها می گويند بعضا چنين گزارشاتی را نيز به درخواست دولت تهيه و ارائه کرده اند.

 

دلايل انصراف از اشتغال

 

يکی ديگر از مهم ترين موضوعات مربوط به آمارهای جمعيتی کشور در حال حاضر رشد قابل توجه جوانان فارغ التحصيل دانشگاهی است به نحوی که افراد دارای تحصيلات دانشگاهی در سال 85 بالغ بر 3 ميليون و 612 هزار نفر بودند که در سال گذشته فقط در بخش مردان به بيش از 5 ميليون و 474 هزارنفر بالغ شده است.

همچنين در سال 90 جمعيت زنان دارای تحصيلات دانشگاهی به ميزان 5 ميليون و 23 هزار نفر اعلام شده است که روند افزايش تعداد فارغ التحصيلان دانشگاهی مرد و زن در سال های گذشته نشان دهنده باقی ماندن ترافيک کارجويان در ورود به بازار کار کشور است چرا که عقيده بسياری از کارشناسان بازار کار، دولت در سال های اخير با اينکه تلاش هايی را برای ايجاد فرصت های شغلی جديد انجام داد اما مجموعا چندان موفقيتی در اين کار حاصل نشد.

 

ادامه موج تقاضا برای کار تا سال ۹۴

 

اين مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، بيان داشت: در هر صورت، هم اکنون جامعه با تاخير ورود کارجويان به بازار کار مواجه است و در مواردی اين تاخيرها تا چندسال نيز ادامه می يابد.

فروزان مهر خاطر نشان کرد: آن بخش از فشار تورم جمعيتی دهه 60 که بايد در سال های آغازين دهه 80 در بازار کار خودشان را نشان دهند، در نيمه پايانی دهه 90 در حال ورود به بازار کار هستند.

وی اين مطلب را هم افزود که بروز اين مسئله به يکباره کشور را با يک موج و فشار تقاضای کار مواجه کرده است. بر اساس بررسی ها و مطالعاتی که در اسناد توسعه کشور صورت گرفته است، اتنظار داريم با وضعيت موجود پيک تقاضا تا سال 94 ادامه داشته باشد.

 

10 مرداد : كارگران معادن طبس در جستجوى بيمارستان كشته مي‌شوند

ايلنا: يک فعال کارگری در طبس اعلام کرد: شهرستان طبس با بيش از ۱۴۵ واحد توليدی و صنعتی کوچک بزرگ، ۵۰ هزار کارگر بيمه شده و بيش از ۳۵۰۰ بازنشسته و مستمری بگير، فاقد امکانات درمانی تامين اجتماعی است.

 

 

 

 

 

۵مرداد : برنامه‌های مسئولان جمهوری اسلامی برای افزايش جمعيت ايران

دويچه وله :پس از سخنان آيت‌الله خامنه‌ای درباره لزوم افزايش جمعيت، اعتبار مربوط به کنترل جمعيت حذف شد. نمايندگان مجلس نيز به دنبال لغو قانون تنظيم خانواده هستند تا فرزند چهارم به بعد خانواده‌ها نيز بتوانند دفترچه بيمه بگيرند.

به گزارش "خبرآنلاين"، از اين پس وزارت بهداشت همه برنامه‌های خود را در راستای پرداختن به اهداف سلامت خانواده و توجه به سلامت مادران، نوزادان، كودكان و سلامت باروری منعطف كرده است. در همين ارتباط اعتبار ذيل رديف ۱۲۹۰۰۰ با كد طبقه‌بندی ۳۰۳۰۶ برای كنترل جمعيت در سال جاری حذف و صفر شده است.

پيش‌تر آيت‌الله علی خامنه‌اي، رهبر جمهوری اسلامي، روز سه‌شنبه (۳ مرداد / ۲۴ ژوييه) در ديدار با مسئولان نظام تاکيد کرده بود که مسئولان بايد بعد از سال ۱۳۷۱ سياست‌ کنترل جمعيت را کنار مي‌گذاشتند. آيت‌الله علی خامنه‌ای با بيان اين‌که در صورت ادامه سياست کنترل جمعيت "دچار پيری و در ‌نهايت کاهش جمعيت خواهيم شد"، از مسئولان خواسته بود که کشور را از حالت هر خانواده يک يا دو بچه خارج کنند تا جمعيت ايران به ۱۵۰ تا ۲۰۰ ميليون نفر برسد.

در ادامه اين گزارش آمده است: «امروز اغلب زوج‌های جوان يا فاقد فرزند هستند يا حداکثر يک فرزند دارند. خانواده‌هايی که دو فرزند دارند انگشت‌شمار و زوج‌های جواني‌ که سه فرزند دارند در بين فاميل انگشت‌نما هستند

بر اساس نتايج آخرين سرشماري، جمعيت ايران به ۷۵ ميليون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر رسيده است. اين آمار حاکی از کاهش رشد جمعيت ايران است.

طبق اين سرشماري، در حالی که جمعيت ايران به سمت ميانسالی پيش مي‌رود، ‌رشد جمعيت با کاهشی زياد از ۶۲ / ۱ درصد به ۲۹ / ۱ درصد رسيده است.

محمدجواد محمودی در روزهای قبل به روزنامه "اعتماد" گفته بود که افزايش ميزان باسوادی زنان، توسعه‌ شهرنشيني، گرايش زنان به تحصيلات و آموزش عالی و افزايش سن ازدواج ازجمله دلايل كاهش سريع ميزان زاد و ولد در ايران است.

 

 

 ۵مرداد : شغل‌هاى كاغذى حقيقت بيكارى را چاره نمي‌كند

ايلنا: رئيس مجمع نمايندگان خراسان شمالی از دستگاه‌های اجرايی خواست به جای ارائه گزارش و آمارهای سطحی در حوزه اشتغال، برای رفع بيکاری مردم در اين استان تمام توان خود را به کار گيرند.

«عبدالرضا عزيزی» در گفتگو با خبرنگار ايلنا در بجنورد با اشاره به ادعای معاون برنامه ريزی استانداری خراسان شمالی که در سال گذشته اعلام کرده است به جای ۲۶هزار شغل ۲۹هزار شغل ايجاد شده است، خواستار اعلام مستندات اشتغالزايى توسط استانداری شد.

رئيس کميسيون اجتماعی مجلس با اشاره به ادعای دولت که در دو سال اخير ۴ ميليون شغل ايجاد كرده است، گفت: به‌رغم آمارهای وزارت کار در عمل در کشور ما بيکاری بيداد مي‌کند و ما در واقعيت در حوزه‌های نمايندگى خود با بيکاری عمده جوانان مواجه هستيم.

نماينده مردم شيروان در مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه بانک‌ها با سرمايه گذاران همکاری نمي‌کنند، گفت: کارخانجات با کمبود نقدينگی روبه‌رو هستند و بانک‌ها با سود ۲۶ درصدی به توليدكنندگان وام مي‌دهند که چنين سودی در هيچ کشور غير اسلامی از سرمايه گذاران گرفته نمي‌شود.

معاون استاندار: سال گذشته 29هزار و 700 شغل ايجاد کرديم

انتقاد به آمارهای دولت از سوی نمايندگان مردم و تشکل‌های کارگری در حالی است که معاون برنامه ريزی استانداری خراسان شمالی طی جلسه رسمی در استانداري، ادعا کرد: سال گذشته سهميه خراسان شمالی در ايجاد اشتغال و فرصت شغلی ۲۶هزار و ۶۰۰نفر بود که استان توانست ۲۹هزار و ۷۰۰ فرصت شغلی را محقق نمايد.

 

حسين قلي‌زاده خاطر نشان کرد: در سال گذشته اعتبار مشاغل خانگی استان ۲۳ميليارد تومان بوده که از اين ميزان نزديک به 13.5 ميليارد تومان جذب شده است.

قلي‌زاده همچنين سهم ايجاد اشتغال و فرصت شغلی در سال ۹۱ را به تفکيک شهرستانی اعلام کرد و گفت: سهميه اشتغال شهرستان‌های شيروان۴هزار و۷۵۶نفر، فاروج هزار و ۸۴۴ نفر، گرمه هزار و ۱۲۸ نفر، اسفراين ۴هزار و۳۰۲ نفر، جاجرم هزار و۶۵۹ نفر، مانه و سملقان ۳هزار و ۱۰نفر و بجنورد۹هزار و ۸۰۷ نفر اعلام شده است.

گفتنى است نرخ بيکاری در استان خراسان شمالی با ۸۴۰ هزار نفر جمعيت و ۷ شهرستان طبق اعلام مرکز آمار 9.2 درصد است، رقمى كه همواره مورد اعتراض مقامات غير دولتى قرار گرفته است.

 

 

 ۵مرداد : احتمال تعطيلی واحدهای بزرگ توليدی در خوزستان

آفتاب: دبير خانه کارگر خوزستان درباره تعطيلى واحد‌هاى بزرگ توليدى در اين استان هشدار داد.

آقايار حسينی با اشاره به اينكه کارگران كارخانه لوله سازی خوزستان بيش از دو سال است بلاتکليف‌اند، گفت: اين در حاليست که لوله سازی خوزستان در گذشته از شرکت‌های نمونه بخش دولتی محسوب مي‌شد و از زمان واگذاری به بخش خصوصی وضعيت نابسامانی يافت.

اين فعال كارگرى اضافه كرد: کارخانه لوله سازی در دو سال گذشته هيچ توليدی نداشته و از پرداخت بيش از ۲۰ ماه حقوق کارگران خود ناتوان بوده است و اين کارگران همچنان بلاتکليف هستند.

 

70 کارگر کارخانه کامکار سيرجان بيكار شدند

 

رئيس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کرمان اعلام کرد: ۷۰ کارگرقراردادی کارخانه پيچ مهره سازی کامکار سيرجان پس از خاتمه مدت قراردادشان بيکار شدند.

اين مقام کارگری افزود: اين واحد توليدی با ۲۰ کارگر رسمی و ۱۸۰ کارگر قراردادی به جهت کاهش سفارشات پيچ مهره ناچار شده است تعداد ۷۰ کارگر قراردادی خود را با سوابق ۲ تا ۱۷ سال از تاريخ يکم تير ماه سال جاری تمديد قرار داد نکند.

 

 

 

 

 

۵مرداد :۳۵ درصد جمعيت ايران تحت پوشش هيچ بيمه اى نيستند

خراسان:نماينده مردم اردکان ادامه داد: حدود 35 درصد جمعيت کشور تحت پوشش هيچ بيمه اى نيستند و سالانه جمعيت زيادى به دليل مشکلات اقتصادى و هزينه هاى کمرشکن درمان به جمعيت زير فقر کشور اضافه مى شوند.

 

 

۵مرداد : گزارش نقض حقوق بشر درتيرماه

ندای سبز:مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر اقدام به انتشار گزارش آماری ماهانه از وضعيت حقوق بشر ايران ويژه تير ماه ۱۳۹۱ کرد.

 

در اين نوشتار ۲۱۶ گزارش حقوق بشری منتشره تير ماه در ۱۱ رسته حقوقی مورد بررسی قرار گرفته است. و علاوه بر تلاش برای ارتقای دقت گزارشات، سعی شده است جنبه‌های آموزشی نيز در گزارش تقويت شود. بررسی حقوقی اخبار و گزارشات مهم و پرداختن به گزارشاتی که بيشترين و کمترين توجه را به خود اختصاص داده است در کنار استفاده از محاسبات آماری و نموداری را بايد از ديگر نکات برجسته اين گزارش دانست‫.

نقض حقوق بشر توسط دولت ايران در تيرماه سال ۱۳۹۱ نيز هم‌چون گذشته در حوزه‌های مختلف ادامه يافت. بر اين اساس غلامرضا خسروی زندانی سياسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوين که از سال ۸۶ در بازداشت وزارت اطلاعات به سر می برد، با استناد به گفته‌ی نصيرپور، داديار اجرای احکام اوين، در ۲۰ شهريور ماه سال‌جاری اعدام خواهد شد. اين زندانی که سابقه‌ی بازداشت در سال ۶۰ را نيز دارد به اتهام کمک مالی به يک تلويزيون ماهواره‌ای وابسته به اپوزيسيون در سال ۸۶ بازداشت و با اتهاماتی نظير جاسوسی و کمک مالی به يک گروه سياسی معاند نظام مواجه شد. وی ابتدا به سه سال حبس تعزيری و سه سال تعليقی محکوم شد اما در نهايت با شکايت وزارت دفاع در سال ۸۹ به اعدام محکوم شد.

هم‌چنين حکم اعدام ۵ فعال سياسی اهوازی به نام‌های محمد على عمورى، هادى راشدى، هاشم شعبانى، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه که در زندان اين شهر بسر مي‌برند، از سوی شعبه‌ی ۳ دادگاه انقلاب اهواز به رياست قاضی سيد محمد باقر موسوی به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق محاربه با خدا و رسول خدا به ايشان ابلاغ شد. هاشم شعبانی بدليل فقر مالی از حق داشتن وکيل در جلسات دادگاه محروم بوده است و اين در حالی است که دادگاه بايد در اينگونه موارد وکيل تسخيری در اختيار متهم قرار دهد.

در خرداد ماه سال جاری نيز ۴ زندانی سياسی عرب از مناطق جنوب غرب ايران با همين اتهام‌ها اعدام شدند که سه نفر از آن‌ها برادر بوده‌اند.

در همين زمينه دو شهروند نيز به جرم استفاده از مشروبات الکلی در خراسان رضوی به اعدام محکوم شدند. به گفته‌ی رئيس دادگستری استان خراسان رضوی اين دو تن برای سومين بار مرتکب شرب خمر شده بودند و در دو مرتبه‌ی گذشته "حد" در مورد آن‌ها اجرا شده بود.

محمدصديق کبودوند، فعال حقوق بشر در بند از روز شنبه ششم خرداد ماه دست به اعتصاب غذا زده بود، اين فعال حقوق بشر بار‌ها اعلام کرده که به دليل بيماری صعب العلاج فرزندش نياز است که وی به مرخصی رفته و در کنار وی برای درمان او بکوشد. اما مسئولان قضايی به اين خواسته تن نمي‌دهند.کم توجهی به اخبار نقض حقوق بشر

علاوه بر اين وزارت اطلاعات استان سمنان در طول چند ماهه اخير اقدام به افزايش فشار عليه بهائيان ساکن شهر دازگاره‌ افشار از توابع شهر سنگسر در استان سمنان کرده تا جايی که در راستای نابودی اين منطقه و تخليه‌ی ساکنان آن، بند ذخيره‌ی آب دازگاره را تخريب و احشام و دام کشاورزان بهايی را مصادره نموده است.

بر اساس گزارش‌های گردآوری شده از سوی نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، در محدوده زمانی تير ماه سال ۱۳۹۱ تعداد ۲۱۶ گزارش از سوی حداقل ۳۷ منبع خبری يا حقوقی انتشار يافته است.در بررسی موردی ۲۱۶ گزارش تيرماه، تعداد ۵۷۲۶۸ مورد نقض حقوق که ۵۱۸۲۱ مورد آن نقض مستقيم حقوق بنيادين بشر با حضور آمر در تطبيق با اعلاميه جهانی حقوق بشر و تعداد ۵۴۴۷ مورد آن نقض حقوقی است که در عين وجود معاهدات بين المللي، نقض بنيادين حقوق بشر محسوب نمي‌شود؛ ارزيابی شده است.

"در حال حاضر در گزارشی که پيش رو است، ميزان موارد نقض حقوق نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸% کاهش و نسبت به ماه قبل نيز ۱۲% کاهش داشته است."

در تير ماه سال جاری ۴۵ گزارش در مورد نقض حقوق کارگران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران به ثبت رسيد مجموع موردی اين نقض حقوق بالغ بر ۱۱۸۰۴ مورد است.

بر اساس اين گزارش‌ها ۳۱۳۶ کارگر به دليل تعطيلی کارخانه و يا تعديل نيرو از کار اخراج شدند، در مجموع ۲۳۰۵ نفر ۶۱ ماه از حقوق تعويقی برخوردار بودند.

بر اثر سوانح در محل کار به دليل فقدان ايمنی شغلی ۱۱ کارگر جان خود را از دست دادن و ۲۵ تن نيز مصدوم شدند۵۴۴۷ کارگر از کار بيکار شدند، ۳۹ کارخانه يا واحد توليدی تعطيل شد

در طی اين ماه دست کم ۱ فعال کارگری محاکمه و دو فعال کارگری نيز توسط دادگاه انقلاب به ۱۰۸ ماه حبس تعزيری و هفت ميليون ريال جريمه نقدی محکوم شدند.

در ماه گذشته از مجموع ۱۴ گزارش ثبت شده، تعداد ۷۲ مورد نقض حقوق اقليت‌های مذهبی در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

بخشی از اين آمار مربوط به بازداشت ۲۰ تن از اقلييت های مذهبی بوده است و از سوی ديگر ۲۰ تن به اداره اطلاعات احضار و ۱۱ تن نيز توسط دستگاه قضايی مورد محاکمه قرار گرفت.از فعاليت اقتصادی يک شهروند بهايی ممانعت به عمل آمده است.

هم چنين ۸ تن از اقلييت های مذهبی از سوی دستگاه قضايی به ۳۲۷ ماه حبس تعزيری و ۹۷ ميليون ريال جريمه نقدی محکوم شدند. هم چنين نيروهای امنيتی در مراجعه به منزل شهروندان اقدام به تفتيش منزل ۱۲ شهروند نمودند.

 

در ماه گذشته از مجموع ۵ گزارش ثبت شده، تعداد ۲۸ مورد نقض حقوق اقليت‌های قومی در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

از اين تعداد مي‌توان به بازداشت ۲۶ شهروند و احضار يک تن ديگر به دادگاه جهت محاکمه و ضرب و شتم يک تن ديگر اشاره داشت.

در ماه گذشته از مجموع ۱۱ گزارش ثبت شده، تعداد ۳۰۶ مورد نقض حقوق اصناف در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

پلمپ ۲۹۶ چايخانه، قهوه خانه و مراکز پذيرايي، بازداشت ۱ تن از فعالين صنفی از جمله موراد نقض حقوق صنفی در طی ماه گذشته بوده است.

در ماه گذشته از مجموع ۷ گزارش ثبت شده، تعداد ۷ مورد نقض حقوق فرهنگی در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

در اين حوزه بايستی به ممانعت از سخنرانی ۵ تن و ابطال مجوز يک تن ديگر نيز اشاره داشت.

در ماه گذشته از مجموع ۱ گزارش ثبت شده، تعداد ۱ مورد نقض حقوق زنان در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

قتل ناموسی يک زن در شهر يزد تنها مورد دهشتناک خشونت عليه زنان در طی ماه گذشته بوده است.

در ماه گذشته از مجموع ۵ گزارش ثبت شده، تعداد ۴۳۰۰۵مورد نقض حقوق زنان در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

در اين بخش بايستی به وجود ۴۳۰۰۰ کودک متاهل و دو مورد قتل کودکان توسط والدين و يک مورد آزار جنسی کودکان و دو مورد تنبيه فيزيکی کودکان اشاره کرد.

در ماه گذشته از مجموع ۲۹ گزارش ثبت شده، تعداد ۱۴۳ مورد صدور و اجرای حکم اعدام در زندان ها و يا در ملاء عام توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

در تير ماه سال جاري، حسب گزارشات به ثبت رسيده، ۱۰۸ شهروند به اعدام محکوم شدند و ۳۱ زندانی نيز بر اساس اتهام جرايم مواد مخدر، تجاوز و جاسوسی اعدام شدند.

۲۸ زندانی با اعلام رسمی قوه قضائيه اعدام شدند و ۳ زندانی نيز به صورت غير رسمی از سوی نهادهای مدافع حقوق بشر اجرای حکم اعدامشان اعلام شد.

در ماه گذشته از مجموع ۷ گزارش ثبت شده، تعداد ۸ مورد نقض حقوق دانشجويان در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

بر اساس اين گزارش ۳ دانشجو بازداشت و ۳ دانشجو از دانشگاه اخراج و ۲ تن نيز از حق تحصيل محروم شدند

در ماه گذشته از مجموع ۵۱ گزارش ثبت شده، تعداد ۹۴ مورد نقض حقوق زندانيان در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

اين تعداد گزارش مربوط به زندانيان نگهداری در محيط نامناسب ۱۲ مورد، محروميت از ملاقات حضوری و کابينی ۲۱ مورد، محروميت از رسيدگی پزشکی ۲۰ مورد، انتقال اجباری به محل نامعلوم ۷ مورد، انتقال ۳ نفر به انفرادي، اعتصاب ۴ زندانی سياسي، استفاده از دست بند و پايند و تحت فشار قرار دادن زندانی ۴ مورد، عدم رسيدگی به دادخواهی زندانيان ۲ مورد، ۱ مورد تبعيد زندانيان، ، ۱ مورد عدم تفکيک جرايم، ۳ مورد عدم دسترسی به وکيل از جمله موراد حقوقی نقض شده در حوزه زندانيان بوده است.

هم چنين در بررسی تعداد گزارشات مربوط به بازداشت شدگان نيز، بلاتکليفی بازداشت شدگان ۱ مورد، ۶ مورد، عدم دسترسی بازداشت شده به وکيل ۱ مورد و يک مورد نگهداری بازداشت شدگان در انفرادی بوده است.

در ماه گذشته از مجموع ۴۱ گزارش ثبت شده، تعداد ۱۸۰۰ مورد نقض حقوق در حوزه انديشه و بيان توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

بر اساس اين آمار ۴۳ تن از فعالين در اين حوزه بازداشت، ۴ تن احضار به اطلاعات و دادگاه انقلاب و ۱۲ نفر ديگر نيز در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفتند.

دست کم ۱۶۲۲ گيرنده ماهواره توسط نيروی انتظامی ضبط و توقيف شده است و ۱۰۰ سايت اينترنتی از سوی کميته فيلترينگ مسدود شد، يک نفر ممنوع الخروج و يک مورد هم از مراسم و سخنرانی ممانعت بعمل آمد و ۲ کافی نت نيز پلمپ شد.

همينطور ۹ تن از فعالين نيز جمعا به ۲۱۹ ماه حبس تعزيري، ۶ ماه حبس تعليقی و ۲۱۳۰۰۰۰۰۰ ريال جريمه نقدی و ۱۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.

 

۴مرداد :ده ميليون کارگر ايرانی در بحران معيشتی

جـــرس: بنا به گزارش ها، حدود ده ميليون کارگر در ايران زندگی می کنند، که حقوق اغلب آنها زير خط فقر است.

بر اساس گزارش کارشناسان، با تفسير خودسرانه و غير کارشناسی اصل ۴۴ قانون اساسی بدون در نظر گرفتن اصل ۴۳ و در نتيجه اختصاصی سازی کارخانجات دولتی و ملی و سپس در اين اواخر آزادسازی يارانه ها، زمينه ای فراهم شد که بی اعتنايی به معيشت جامعه کارگري، روز به روز به امری بديهی تر از قبل در ميان مسئولين دولتی تبديل شود.

نرخ سبد هزينه خانواده کارگری هم اکنون بيش از يک ميليون و ۶۰۰ هزار تومان است در حالی که حداقل دستمزد کارگران برای امسال ۳۸۹ هزار تومانی تعيين شده است. اين عدم توازن موجب می شود که جامعه کارگری و خانواده های شان بيشترين فشار روحی و اقتصادی را از شرايط اسفبار جامعه تحمل کنند.

 

 

سالهاست که رابطه بين دستمزد و معاش در اقتصاد ايران قطع شده است و متاسفانه در اقتصادی تورم زده شاهد افزايش شديد شکاف بين شاخص دستمزد و شاخص بهای کالاهای مصرفی هستيم. دولت در سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ به طور متوسط سالانه حداقل دستمزد را حدود ۳۲ هزار تومان افزايش داده است. اين ميزان افزايش دستمزد به رغم آنکه بالا‌ترين رشد حداقل دستمزد طی دو دهه گذشته محسوب مي‌شود ولی در عمل مي‌بينيم که کفاف معيشت خانواده‌های کارگری را نمي‌دهد، که دليل اصلی آن را بايد در تورم شديد قيمت کالاهای مصرفی پيدا کرد.

مقايسه حداقل دستمزد ۱۰۶ هزار تومانی در سال ۱۳۸۳ با حداقل دستمزد ۳۳۰ هزار تومان سال ۱۳۹۰ نشان مي‌دهد، در اين دوره شاهد سه برابر شدن حداقل دستمزد و افزايش ۲۲۴ هزار تومانی آن بوده‌ايم ولی اگر بر مبنای سال پايه ۱۳۸۳ نرخ دستمزد واقعی را بعد از کسر تورم سالانه محاسبه کنيم، واقعيت شکل ديگری به خود مي‌گيرد.

در سال ۱۳۸۳ قيمت هر کيلوگرم گوشت مرغ بين ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان و قيمت گوشت گوسفندی در‌ همان سال بين ۴۲۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان اعلام شده است و اين ارقام در سال ۱۳۹۱ برای هر کيلو گوشت مرغ به صورت ميانگين نزديک به ۸ هزار تومان و برای هر کيلو گوشت به صورت ميانگين حدود ۲۰ هزارتومان اعلام شده است که به هيچوجه تناسبی با ميزان افزايش دستمزد‌ها در سال ۹۱ ندارد.

قانون کار نحوه تعيين دستمزد کارگران را مشخص کرده است. متن ماده ۴۱ قانون کار به شرح ذيل است:

‌ماده ۴۱  شورای عالی کار همه ساله موظف است، ميزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و يا صنايع مختلف با توجه به معيارهاي‌ذيل تعيين نمايد:

۱٫ حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران اعلام مي‌شود.

۲٫ حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ويژگي‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد بايد به اندازه‌ای باشد تا‌ زندگی يک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام مي‌شود را تأمين نمايد.

اما نه تنها اعلام حداقل دستمزدها ارتباطی با تورم واقعی در کشور ندارد بلکه دولت با افزايش نمايندگان خود در شورای عالی کار و به دست آوردن حق رای بيشتری از نمايندگان کارفرمايان و کارگران، در عمل سه جانبه گرايی را نقض کرده است. در خلأ تشکل های مستقل کارگری و با اعمال نظر دولت در اين حوزه، فعالان کارگری ای که به عنوان نمايندگان جامعه کارگری کشور در شورا عالی کار عضو دارند، نمی توانند در مقابل اين نابرابری ها اقدامی انجام دهند.

اين فعال کارگری از ناتوانی جامعه کارگری در تامين ابتدای ترين نيازهای ضروری روزانه خبر داد و گفت: دستمزد‌ها و دريافتی کارگران در برابر امواج پي‌درپی گرانی و تورم که بعضا تا ۴۰ درصد هم مي‌رسد بسيار ناچيز است. هم اکنون اکثر کارگران نه تنها قادر به تأمين نيازهای اوليه مانند درمان و دارو و بهداشت خود نيستند، بلکه از تأمين ضروري‌ترين مواد خوراکی از جمله نان نيز ناتوان شده‌اند.

 

 

 

  4مرداد :محروميت ۲۰درصدی ۵ استان از شبکه آب

مهر: ۲۰ تا ۳۵ درصد جمعيت ۵ استان گيلان، سيستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان هنوز امکان دسترسی به شبکه آبرسانی عمومی را نيافته‌اند.

بررسی جديدترين آمار ۵ ساله کشور در زمينه وضعيت آبرسانی به شهرها و روستاهای کشور نشان می دهد که ۴۱۲ هزار نفر نيز نيازهای آبی خود را از طريق تانکر های ثابت و سيار تامين می کنند که معادل ۱.۹ درصد جمعيت کشور هستند. در اين بخش ۴۳۴ هزار نفر معادل ۲.۱ درصد کشور از طريق دسترسی به آب بسته بندی شده در قالب بطری و گالن آب مورد نياز خود را تامين می کنند.

به گزارش مهر بخشی نيز معادل ۱ درصد جمعيت به تعداد ۲۱۸ هزار نفر از طريق رودخانه ها، برکه ها، جويبارها، آب باران و مواردی از اين دست منابع آبی مورد نياز خود را تامين می کنند.

در حال حاضر در استان هايی مانند گيلان، سيستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان بين ۶۵ تا ۸۰ درصد شبکه آبرسانی عمومی ايجاد شده است و می توان گفت اين ۵ استان در بخش دسترسی به شبکه عمومی آب در پايين ترين رده کشوری قرار دارند.

به صورت کلی از ۳۱ استان کشور در ۲۶ استان بين ۸۵ تا ۹۸ درصد دسترسی به شبکه آبرسانی عمومی ايجاد شده است. با اينکه استان اصفهان به لحاظ کمبود منابع آبی و احتمال جيره بندی در تابستان امسال يکی از استان های دارای مشکل عنوان شده است، اما شبکه آبرسانی عمومی در آن همرديف البرز و قزوين در رده های اول تا سوم کشور قرار دارد.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©