Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۱ برابر با  ۱۱ جولای ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۱  برابر با ۱۱ جولای ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

 

 

ایران در آئینه آمار(۱۰۵)

۲۰ تیر ۱۳۹۱ـ ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

آيا در سال گذشته ۱/۴ميليون شغل ايجاد شد؟

بيش از ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار با مستمرى ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان زندگى مى کنند

برگ زرين ديگری از پاسداشت محيط زيست در ايران:

 "قله دماوند" تا 200 سال آينده از بين می رود

شهرهای حاشيه درياچه اروميه در خطر سونامی نمک

بيکاری و نبود تفريحات سالم و بالا بودن هزينه تفريحات سالم،‌

 عاملی برای تحريک جوانان به سمت مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی است

۲ برابر شدن هزينه‌هاى خانوار ايرانى طى پنج سال

مرگ‌روزان ۳  نفر به‌دليل غرق‌شدگی

تهديد شغل ۱۰۰ هزار کارگر نساجی اصفهان

در سه ماهه اول امسال بيش از ۱۰۰ سايت ايرانى و خارجى فيلتر شده است

برنج ايرانی در انبار ؛ برنج خارجی در بازار

مشکل زباله‌های تهران جدی است: جمع آوری کارگران خدمات شهری از اتباع خارجی هستند

بيکاری ۴ هزار کارگر در پی تعطيلی ۳۵ کوره پزخانه در پاکدشت

کميساريای عالی سازمان ملل متحد: ايران دومين کشور پذيرنده پناهنده در جهان!

دستمزد کارگران فقط نياز۱۰ روز خانوار کارگری را تامين مي‌کند

صادرات غير نفتی سه ماهه نخست سال جاری ايران

 ۸ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار و واردات ۱۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار

وقتی اجاره بی وقفه بالا می رود :

تاثير هدفمندی بر بازار مسکن

كاهش 40 درصدى توليد خودرو در سال جارى

فقر عامل ازدواج دختران در سنين پايين / ۴۳هزار نفر ازدواج زير ۱۵ سال طی يک سال

 

 

۲۰تير :آيا در سال گذشته ۱/۴ميليون شغل ايجاد شد؟

آفتاب: پس از آنکه رئيس‌جمهور خبر ايجاد 5/2 ميليون فرصت شغلی جديد برای سال 1390، ‌را اعلام کرد، يک‌سال بعد رئيس مرکز آمار ايران درخصوص تعداد شغل‌های ايجاد شده در سال 1390 گفت: در سال 1389 تعداد بيکاران کشور سه‌ميليون و دويست هزار نفر بود که اين تعداد در سال 1390 به دوميليون و هشتصدهزار نفر رسيد. پس تعداد بيکاران کشور در سال 1390 چهارصد هزار نفر کاهش يافت. وی نتيجه‌گيری کرد چون در سال 1390 از يک ميليون دويست هزار نيروی جديد کار وارد شده به بازار کار، يک ميليون نفر به کار مشغول شده‌اند.

بنابراين در سال 1390 يک ميليون و چهارصد هزار شغل جديد ايجاد شده است. به همين دليل نرخ بيکاری از 5/13 درصد در سال 1389 به 3/12 درصد در سال 1390 تقليل يافته است.

در حالی که مستند به گزارش رسمی منتشر شده از سوی معاونت برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رئيس‌جمهور، تعداد مشاغل ايجاد شده در سال 1388 فقط 358 هزار نفر بوده است، ادعای ايجاد يک ميليون و چهارصد هزار شغل طی يکسال يعنی افزايش حدود 400 درصدی ايجاد فرصت‌های شغلی جديد برای سال 1390، قابل تأمل خواهد بود. از اين رو در جهت آگاهی از واقعيت‌های بازار کار ايران و قضاوت کارشناسی نسبت به ادعاهای اعلام شده، مطالعه ديگر شاخص‌های مرتبط با جمعيت و اشتغال ضروری و روشنگر خواهد بود.

 

در اين رابطه با مراجعه به سايت مرکز آمار ايران مشخص مي‌شود:

 

1ـ نرخ مشارکت اقتصادی يا نرخ فعاليت از 3/38 درصد در سال 1389 به 9/36 درصد در سال 1390 کاهش يافته است. با عنايت به اينکه اين نرخ نسبت جمعيت فعال به جمعيت در سن کار است. لذا کاهش نرخ فعاليت يا مشارکت اقتصادی مي‌تواند به دليل کاهش جمعيت فعال باشد.

2ـ بنا به تعريف، جمعيت فعال آن دسته از جمعيت در سن کار بوده که جويای کار مي‌باشند، به‌طوريکه اگر اين جمعيت کار پيدا کرده باشند به‌ آنها شاغل گفته و اگر فاقد شغل باشند بيکار محسوب مي‌شوند. پس مشخصه اصلی جمعيت فعال، اين است که هم در سن کار باشند و هم جويای کار، بنابراين اگر جمعيتی در سن کار باشند ولی بنا به هر دليل جويای کار نباشند، جمعيت غيرفعال را تشکيل مي‌دهند مثل دانشجويان که در سن کار هستند ولی چون به دليل تحصيل جويای کار نمي‌باشند پس جزء جمعيت غيرفعال محسوب خواهند شد. در اين راستا اطلاعات مرکز آمار نشان مي‌دهد که جمعيت فعال کشور از 23 ميليون و 875 هزار نفر در سال 1389 به 23 ميليون و 387 هزار نفر در سال 1390 تقليل يافته يعنی طی يکسال 488 هزار نفر از جمعيت فعال کشور کم شده است.

کاهش جمعيت فعال در سال 1390 حاکی از اين است، تعدادی که در سال 1389 جويای کار بودند، در سال 1390 ديگر جويای کار نيستند. بنابراين اگر تعداد 400 هزار نفر از بيکاران ـ آن‌طور که مسئول مرکز آمار اعلام نموده است ـ شغل پيدا کرده با‌شند، پس بايد در تعداد جمعيت فعال که مجموع شاغلين و بيکاران است تغييری حاصل نشود، زيرا عملاً از تعداد بيکاران کم و به تعداد شاغلين اضافه مي‌شود. ولی کاهش 488 هزار نفری جمعيت فعال، نشان مي‌دهد که اين تعداد در سال 1390 ديگر جويای کار نبوده‌اند.

سه دليل برای چنين پديده‌ای قابل ارائه است: يا اين تعداد از کشور خارج شده‌اند، يا از پيدا کردن شغل منصرف شده و ديگر جويای کار نيستند و يا به انگيزه پيدا کردن فرصت تحصيلي، ديگر به دنبال فرصت شغلی نبوده و متقاضی کار نمي‌باشند.

3ـ آمار اعلام شده از سوی رئيس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ريزی آموزش عالي، گويای اين واقعيت است که تعداد دانشجويان کشور از 3 ميليون و 790 هزار نفر در سال 1389 به 4 ميليون و 117 هزار نفر در سال 1390 ارتقا يافته است، يعنی 327 هزار نفر در سال 1390 نسبت سال 1389 با دانشجو شدن از جمعيت فعال به جمعيت غيرفعال پيوسته‌اند و چون ديگر متقاضی شغل محسوب نمي‌شوند، لذا با توجه به تعريف بيکار اين تعداد از جمعيت بيکار نيز کاسته خواهد شد.

هرچند صرف‌نظر از اينکه براساس تعاريف ارائه شده از اشتغال و بيکاری و يا جمعيت فعال و غير فعال در بازار کار، مي‌توان عده‌ای از جوانان را با ايجاد فرصت تحصيلی موقتاً از جمع بيکاران خارج نمود، ولی اين پرسش مطرح مي‌شود که آيا واقعاً مي‌توان اعلام کرد که بيکاری کاهش و نهايتاً اشتغال افزايش يافته است؟

 

 

۲۰تير: بيش از ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار با مستمرى ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان زندگى مى کنند

خراسان

بيش از ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کميته امداد بالاى ۶۰سال و همچنين ۲۳ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستى بالاى ۵۰ سال به دليل داشتن توان کار نمى توانند تحت پوشش بيمه اجتماعى قرار بگيرند و مجبورند تنها با مستمرى ۴۰ تا ۷۰هزار تومان روزگار بگذرانند. به گزارش ايسنا، بر اساس آمار ارائه شده توسط کميته امداد امام خمينى(ره)، از يک ميليون و ۳۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کميته امداد امام خمينى(ره) تنها ۱۱۰ هزار زن سرپرست خانوار از پوشش بيمه اجتماعى برخوردارند، در حالى که هدف گذارى براى پوشش ۲۵۰ هزار زن سرپرست خانوار انجام شده است، اما طبق آمارها بخش عمده اين زنان تنها به دليل سنشان خارج از چرخه پوشش بيمه هاى اجتماعى قرار دارند.نوروزي، مديرکل حمايت هاى اجتماعى کميته امداد امام خمينى(ره)، در گفت وگو با ايسنا با تشريح ابعاد خانوارهاى تحت پوشش کميته امداد که سرپرست زن دارند، عنوان کرد: بعد خانوار ۶۱ درصد از خانوارهاى داراى سرپرست زن يک نفر و ۲۱درصد ۲ نفر است، چرا که اغلب آن ها را، زنان مطلقه جوان و يا زنان مسن بالاى ۶۰ سال تشکيل مى دهند.

وى اظهار کرد: ۱۷ درصد از اين زنان کمتر از ۴۰ سال، ۳۸ درصد بين ۴۰ تا ۵۵ و ۵۵ درصد بالاى ۶۰ سال دارند.نوروزيان افزود: از مجموع خانوارهاى با سرپرست زن، ۷۹ درصد به علت فوت سرپرست، ۱۳ درصد به علت طلاق و ۴ درصد باقى مانده به علت مفقودى سرپرست، از کارافتادگى و ... تحت پوشش کميته امداد امام خمينى(ره) قرار گرفتند.به گفته وي، ۴۹ درصد از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش امداد، شهرى و ۴۱ درصد روستايى هستند.

۱۱۰ هزار زن سرپرست خانوار مددجوى کميته امداد بيمه اجتماعى شدند

 

مديرکل حمايت هاى اجتماعى کميته امداد امام خمينى(ره)، در ادامه با بيان اين که ۵۵ درصد از کل زنان سرپرست خانوار کشور تحت پوشش کميته امداد قرار دارند، عنوان کرد: در حال حاضر ۱۱۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بيمه اجتماعى هستند و هدف گذارى براى پوشش ۲۵۰ هزار زن سرپرست خانوار انجام شده است. وى در ادامه، با اشاره به پرداخت مستمرى ۴۰ تا ۷۰ هزار تومانى به اين زنان عنوان کرد: رويکرد امداد، رويکرد توانمندسازى اجتماعي، فرهنگى و اقتصادى اين زنان است.

 

۲۳ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستى با سن بالاى ۵۰ سال فقط مستمرى مى گيرند

 

نفريه، معاون امور اجتماعى سازمان بهزيستى کشور نيز در اين باره با اشاره به اين که بر اساس قانون زنان سرپرست خانوار ۱۸ تا ۵۰ سال مى توانند تحت پوشش بيمه اجتماعى قرار گيرند، به خراسان گفت: دليل اين امر اين است که بر اساس قانون اين افراد بايد حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت بيمه را داشته باشند. وى افزود: زنان سرپرست خانوار بالاى ۵۰ سال نه امکان قرار گرفتن تحت پوشش بيمه اجتماعى را دارند و نه امکان کارآفرينى و بازتوانى آن ها وجود دارد. بنا به گفته اين مسئول، بر اساس آمار بانک اطلاعات سازمان بهزيستى ۲۳ هزار زن سرپرست خانوار بالاى ۵۰ سال امکان بازتوانى و توانمندسازى ندارند و علاوه بر اين، داراى شرط تحت پوشش قرار گرفتن بيمه اجتماعى نيز نيستند.

وى افزود: ۲۳ هزار زن سرپرست خانوار بالاى ۵۰ سال تنها مستمرى ۴۰ تا ۸۰ هزار تومانى را با توجه به بعد خانوار دريافت مى کنند. وى افزود: همچنين سازمان بهزيستى در مواردى که برخى اعضاى خانواده اين زنان امکان بازتوانى و توانمندسازى را داشته باشند آن ها را با امکانات و اعتباراتى که در اختيار دارند تحت پوشش قرار مى دهد و در صورت خودکفا شدن اعضاى خانواده، اين زنان از چرخه حمايت خارج مى شوند. اما اگر اين زنان، خانواده موثرى نداشته باشند همچنان تحت حمايت هاى دريافت مستمرى باقى مى مانند. معاون امور اجتماعى سازمان بهزيستى همچنين با اشاره به ادامه بيمه اجتماعى زنان سرپرست خانوار گفت: تاکنون ۳۷ هزار زن سرپرست خانوار روستايى و ۵۵ هزار زن سرپرست خانوار شهرى تحت پوشش سازمان بهزيستى بيمه اجتماعى قرار گرفته اند.

وى افزود: همچنين پيشنهادى در سازمان بهزيستى در حال بررسى است که طبق آن اگر زنان بالاى ۵۰ سال حداقل يک يا ۲ سال سابقه پرداخت بيمه داشته باشند، به نوعى تحت پوشش بيمه اجتماعى قرار مى گيرند که در صورت موافقت امکان حمايت از تعدادى از زنان بالاى ۵۰ سال ميسر مى شود. اين مسئول تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستى را ۱۷۴ هزار نفر اعلام کرد.

 

ازدواج سالانه ۷ تا ۹ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار مددجوى کميته امداد

 

نوروزيان، مديرکل حمايت هاى اجتماعى کميته امداد در ادامه با اشاره به ارائه تسهيلات از سوى کميته امداد براى ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: سالانه ۷ تا ۹ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش امداد، با استفاده از اين تسهيلات ازدواج مى کنند، ضمن اين که از سال گذشته نيز جهيزيه اى معادل جهيزيه دختران به زنان سرپرست خانوار پرداخت مى شود. وى در ادامه، عنوان کرد: ۲۰۰ هزار خانوار فاقد سرپرست تحت پوشش کميته امداد، ۲۷۰ هزار فرزند يتيم دارند و از طريق حمايت ۵۸۰ هزار حامى ماهانه ۵۰ هزار تومان دريافت مى کنند.

 

۱۹تير :برگ زرين ديگری از پاسداشت محيط زيست در ايران: "قله دماوند" تا 200 سال آينده از بين می رود

عصرايران: قله دماوند که نمادی از ايران به شمار می رود ، تا 200 سال آينده از جغرافيا به تاريخ منتقل می شود. اين ، نتيجه محاسبات دکتر اسماعيل کهرم ، فعال و متخصص محيط زيست است.

به گزارش عصرايران ، اين استاد محيط زيست که در يک گفت و گوی زنده راديويی شرکت کرده بود ، با ابراز نگرانی از آينده قله دماوند گفت: معدن های "پوکه" سال هاست که پيکره دماوند را می تراشند و از بين می برند به گونه ای که در هر روز بين 500 تا 800 کاميون از کوه دماوند ، پوکه می برند و باعث نااستواری اين قله می شوند. ادامه اين روند در دراز مدت ، باعث از بين رفتن تدريجی دماوند خواهد شد.

وی افزود: چراهای بی رويه نيز پوشش گياهی دماوند را از بين می برد و موجب فرسايش خاک ان می شود. به علاوه اعزام مکرر گروه های چند هزار نفری به اين قله ، آسيب های متعددی را بر آن وارد می کند.

کهرم تصريح کرد: بر اساس محاسباتی که انجام داده ام ، اگر وضعيت نگهداری دماوند به همين شکل ادامه يابد و از جمله فکری به حال برداشت های کلان پوکه از اين کوه نشود ، ظرف مدت 200 سال ، قله دماوند از بين خواهد رفت و ما ، چيزی بدين نام نخواهيم داشت.

 

۱۹تير :شهرهای حاشيه درياچه اروميه در خطر سونامی نمک

ايرن: نماينده مردم اروميه در مجلس گفت: زمانی که باد از غرب به شرق مي‌وزد شهرهای شبستر، تبريز، آذرشهر، عجب شير و ... مورد حمله سونامی نمک قرار خواهند گرفت.

نماينده مردم اروميه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اينکه نجات درياچه اروميه از مهمترين دغدغه‌های ما است، تصريح کرد: موضوع درياچه اروميه را به شدت پيگيری مي‌کنيم تا به سرانجام برسد.

وی به موضوع طرح انتقال آب از سد ارس به درياچه اروميه اشاره کرد و افزود: مطالعات انتقال آب از سد ارس به درياچه اروميه به اتمام رسيده و در حال حاضر همه منتظريم تا وزارت نيرو پيمانکار اين طرح را مشخص کند تا اين پروژه عملياتی شود.

قاضي‌پور اضافه کرد: اين پروژه حدود 2 سال به طول مي‌انجامد که بايد 117 کيلومتر خط لوله انتقال آب به درياچه اروميه ايجاد شود.

وی تاکيد کرد: وزارت نيرو اگر بخواهد مي‌تواند همين فردا اين پروژه را به پيمانکار بدهد اما دليل عدم انجام اين کار را نمي‌دانيم.

 

۱۹تير : بيکاری و نبود تفريحات سالم و بالا بودن هزينه تفريحات سالم،‌

 عاملی برای تحريک جوانان به سمت مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی است

قانون:چندی پيش بود که سردار احمدی مقدم که برای ارائه گزارش و پاسخ به سوال برخی از نمايندگان به مجلس رفته بود از کاهش 30 درصدی کشف مشروبات الکلی در کشور خبر داد و اعلام کرد: کنترل باندهای فساد ، مشروبات الکلی در دستور کار قرار دارد. در سال 84 پليس 5 ميليون بطری مشروبات الکلی را کشف کرد در حاليکه اين آمار در سال گذشته با کاهش 30 درصدی به 3.5 ميليون بطر کشف رسيد.

بررسی ميدانی بازار خرده‌فروشی اين کالای ممنوعه نشان مي‌دهد که سود خالص اين تجارت معمولاً بيش از 300درصد و گاه تا 500 درصد است. به طور نمونه، نوعی ازمشروبات الکلی به صورت تک فروشی در دبی قيمتی حدود 25 هزار تومان دارد که خريد عمده آن، قيمت هر بطری آن را به کمتر از 10 هزار تومان مي‌رساند. وقتی اين محموله وارد کشور و به دست واسطه مي‌رسد قيمتی حدود 40 هزار تومان مي‌يابد که در مرحله آخر و برای فروش به بيش از 60 هزار تومان مي‌رسد. سودی که بسياری را وسوسه مي‌کند با وجود تمام ممنوعيت‌ها به اين تجارت نامشروع روی بياورند.

سال گذشته خبرگزاری مهر در گزارشي، ارزش روزانه ورود مشروبات الکلی به کشور را دو ميليارد تومان اعلام کرد. اين گزارش همچنين ارزش سالانه مشروبات الکلی در ايران را ۷۳۰ ميليون دلار ارزيابی کرده بود. البته اين رقم تنها مربوط به بخش کشف شده و آمارهای رسمی بازار مشروبات الکلی در ايران به شمار مي‌آيد.

 

افزايش قيمت مشروبات در تعطيلات

به گفته يکی از همين فروشندگان مشروبات الکلی تعطيلي‌ها باعث افزايش قيمت مشروبات الکلی مي‌شود به‌گونه ای که با روزهای عادی حداقل 5 هزار تومان اختلاف قيمت دارد. او قيمت‌های مشروبات الکلی را به لحاظ حجم، نوع و مارک از حدود 5 هزار تومان تا نزديک 200 هزار تومان اعلام مي‌کند.

 

مرگ و نابينايی به خاطر مصرف الکل

جدا از مضرات مصرف مشروبات الکلی و عوارض آن بر جسم و روان افراد،‌ سوءمصرف آن موجب مرگ افراد خواهد شد بگونه‌ای که در دهه دوم خردادماه سالجاری بر اثر سوء‌مصرف مشروبات الکلي، هفت‌نفر جان خود را از دست داده و 17 نفر به خاطر مسموميت ناشی از مصرف راهی بيمارستان‌ها شده‌اند.

 

مجازات شرب خمر

طبق قانون مجازات اسلامي، جزای خوردن مسکر اعم از اينکه کم باشد يا زياد، مست کند يا نکند، خالص باشد يا مخلوط به حدی که آن را از مسکر بودن خارج نکند، 80 ضربه شلاق است اما اگر فرد چند بار شرب خمر کرده باشد و بعد از هر بار حد بر او جاری شده باشد، درمرتبه سوم کشته (اعدام) خواهد شد. هر چند که در چند سال اخير کمتر شنيده‌ايم افراد به خاطر شرب خمر اعدام شده باشند اما اخيرا رييس دادگستری مشهد از صدور حکم اعدام برای دو فردی خبر داد که برای بار سوم شرب خمر کرده‌اند.

همچنين طبق ماده 175 همين قانون، افرادی که به ساختن، تهيه،‌ خريد، فروش، حمل و عرضه مشروبات الکلی بپردازند به 6ماه تا 2 سال حبس و يا اگر وسايل آن را فراهم کنند در حکم معاون جرم بوده و تا 74 ضربه شلاق محکوم مي‌شوند.

 

۱۸تير :۲ برابر شدن هزينه‌هاى خانوار ايرانى طى پنج سال

ايسنا:بر اساس آمارهاى رسمى بانك مركزى متوسط هزينه ناخالص سالانه خانوار ايرانى طى سال‌هاى 85 تا 89 از هفت ميليون به 14 ميليون تومان افزايش يافته است.

در آخرين بررسى بانك مركزى از متوسط هزينه ناخالص سالانه خانوار در مناطق شهرى ايران اين ميزان بيش از 14.1 ميليون تومان گزارش شده است.

اين ميزان طى سال 88 بيش از 12.7 ميليون تومان، طى سال 87 بيش از 11.5 ميليون تومان، طى سال 86 بيش از 9.8 ميليون تومان و در سال 85 نيز 7.7 ميليون تومان بوده است.

بر اين اساس اين مقايسه‌ها حاكى از افزايش 11 درصدى متوسط هزينه ناخالص سالانه خانوار طى سال 89 در مقايسه با سال 88 و افزايش 10 درصدى اين ميزان طى سال88 در مقايسه با سال 87 بوده است.

همچنين اين بررسي‌ها نشان مي‌دهد بيشترين سهم اقلام در سال 89 مربوط به گروه مسكن، آب، برق، گاز و ساير سوخت‌ها با 30 درصد سهم از كل اقلام بوده كه اين گروه در سال 88 معادل 4.4 درصد و در سال 89 معادل 6.9 درصد افزايش قيمت داشته‌ است.

 

۱۷تير: مرگ‌روزان ۳  نفر به‌دليل غرق‌شدگی

مهر

آمارهای پزشکی قانونی نشان مي‌دهد درياها، رودخانه ها و سدهای کشور روزانه جان سه شهروند را مي‌گيرد. براساس اين آمارها از سال 1380 تا سال 1390 (در مدت 10 سال) بيش از 13 هزار و 400 نفر بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، هر چند که سال 82 با يکهزار و 515 مورد بيشترين آمار غرق شدگی را از آن خود کرده است ولی مرگ سالانه يک هزار و 240 شهروند در آبهای کشور نوعی هشدار برای مسئولان ستاد دريا اعم از استانداريهای مربوطه، فدراسيون نجات غريق، وزارت کشور و هلال احمر است.

 

افزايش 9 درصدی غرق شدگی

نکته قابل تاسف اين است که آمارهای سال جاری نشان می دهد قربانيان دريا و رودخانه ها افزايش 9 درصدی داشته است يعنی در سه ماهه سال جاری 302 شهروند (فروردين 87 نفر، ارديبهشت 78 و خرداد 137 نفر) جان خود را از دست داده اند. هر چند آمار پزشکی قانونی تفکيک شده نيست و مرگ يک نفر در حوض آب خانه اش هم در آمار دريا محاسبه می شود ولی بر اساس آمار فدراسيون نجات غريق تنها در استانهای گيلان و مازندران و گلستان در سال گذشته 250 کشته داشته ايم.

سازمان امداد و نجات: امسال غرق شدگی را تا 50 درصد کاهش می دهيم

در سال جاری در حالی وارد فصل تابستان شده ايم که آمار قربانيان غرق شدگی در تابستان سال گذشه 467 نفر بوده و امسال پيش بينی می شود اين آمار افزايش يابد. ولی محمود مظفر رئيس سازمان امداد و نجات کشور در گفتگو با خبرنگار مهر می گويد: در تابستان سال جاری 992 پست ساحلی در سواحل کشور با 5765 امدادگر و نجات گر ايجاد شده است تا مانع از رخداد حوادث دريايی شويم. تلاش می کنيم با اجرای طرح ملی کاهش غريق در سواحل گيلان، مازندران و گلستان غرق شدگی را تا 50 درصد کاهش دهيم.

به گفته اسفندياري، يک ناجی غريق تنها ماهانه آن هم برای تابستان حدود 500 هزار تومان حقوق می گيرد آنهم اگر استانداريها به موقع بدهند. با اين تفاسير ناجی غريق ما می رود به سمت فروش تنقلات در کنار ساحل چون سودش از حقوقی که می گيرد بيشتر است.

 

نجات جان 9 هزار غريق در سال 90

اسفندياری اظهار داشت: مسئولان بدانند که در سال گذشته بيش از 55 ميليون گردشگر ميمهمان سواحل دريای مازندران، گيلان و گلستان بودند که تيمهای نجات غريق فدراسيون توانستد جان حدود 9 هزارغريق را نجات دهند هر چند بيش از 250 نفر جان خود را از دست دادند.

بی تفاوتی شهرداريها برای استخدام نجات غريق

به گفته اين مقام مسئول،اکنون 15 هزار نجات غريق زن و 55 هزار نجات غريق مرد در کشور وجود دارند که بيشتر جذب بخش خصوصی می شوند.

وی با انتقاد از شهرداريها گفت: آمارها نشان می دهد در سطح کشور 1600 استخر عمومی و صدها استخر خصوصی وجود دارد که 700 تای آن در تهران است ولی شهرداريها هيچ اقدامی برای استخدام نجات غريق نمی کنند.

اسفندياری گفت: آب پشت سدها، رودخانه های بزرگی مانند کارون و اروند و درياها و درياچه و استخرها همگی بايد در طرح های ويژه ای نظارت شده و دارای نجات غريق و تجهيزات باشند تا به موقع از مرگ شناگر جلوگيری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سالانه در جهان بيش از 11 ميليون نفر جان خود را در درياها و رودخانه ها از دست می دهند که سهم ايران سالانه 1250 قربانی است. در اين ميان مسئولان فدراسيون نجات غريق مدعيند با حداقل امکانات و تجهيزات در مدت هشت سال توانسته اند جان 54 هزار شهروند را در سه دريای مازندران، گيلان و گلستان نجات دهند.

 

17تير: تهديد شغل ۱۰۰ هزار کارگر نساجی اصفهان

ايلنا: شكى نيست كه افزايش قيمت حامل‌هاى انرژي، نرسيدن بسته‌های حمايتی هدفندی يارانه‌ها، تحريم‌ها و بالا بودن نرخ بهره بانکی مشکلاتی برای صنعتگران استان اصفهان ايجاد کرده اما اين مشکلات، از بحرانی که کارگران و حقوق بگيران با آن دست و پنجه نرم مي‌کنند، سخت‌تر نيست.

 

به گزارش خبرنگار ايلنا در اصفهان، حدود يک دهه پيش بود که داستان بحران در صنعت نساجی اصفهان آغاز شد، اين زخم کهنه، از اوايل دهه ۸۰ با فرسودگی ماشين آلات و کمبود سرمايه در گردش کارخانه‌ها سرباز کرد و با موجی که از اعتراض کارگران و تعطيلی واحد‌ها بوجود آورد، به سرعت مورد توجه مسوولان قرار گرفت و آن‌ها را بر آن داشت كه با استفاده از تسهيلات کمکی ارزان قيمت و حتی استفاده از حساب ذخيره ارزی اين بحران را خاتمه دهند.

 

تعطيلی سه کارخانه نساجى اصفهان در سه ماه

 

مظفر چولمقانی دبير انجمن صنفی کارفرمايان نساجي‌های اصفهان در اين باره به ايلنا گفت: هيچ تغييری در وضعيت اين صنعت مشکل دار بوجود نيامده و همچنان واحدهای فعال با زخم‌های کهنه دست و پنجه نرم مي‌کنند.

 

ادامه کار با ۴۰ درصد ظرفيت توليد

 

چولمقانی با تاکيد بر اينکه بسياری از کارخانه‌های نساجي، با ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفيت خود به فعاليت ادامه مي‌دهند، بيان داشت: مشکل اصلي، کمبود مواد اوليه است که عمدتا در سالهای گذشته از خارج از كشور وارد مي‌شد اما اخيرا با تحريم‌های جديد، برای خريد و واردات پنبه و الياف مصنوعی دچار مشکل شده‌ايم.

وی با انتقاد از همکاری نکردن بانک‌ها برای بازکردن ال سی و انجام فعاليت‌های مربوط به تجارت خارجی اين صنف گفت: متاسفانه بسياری از واحدهای توليدي، ماههاست که ۲ تا ۵ ميليارد تومان هزينه لازم برای خريد مواد اوليه را در دست دارند اما نمي‌توانند خط توليد کارخانه‌شان را به راه اندازند.

 

دو هزار کارخانه نساجی اصفهان و 100 هزار شغل مستقيم در خطر

 

اين همه در حالى روى مي‌دهد که به گفته حاتم شاه‌کرمي، رييس هيات مديره انجمن صنفی کارفرمايان صنايع نساجی استان اصفهان، در حال حاضر، يکصد هزار اصفهانی در اين صنعت شاغل هستند و بي‌برنامگی و عدم ارائه راهکارهای صحيح برای حل مشکل نساجي‌ها، اين مشاغل را تهديد مي‌کند.

وی با اشاره به وجود بيش از هشت هزار واحد صنعتی در استان افزود: از اين تعداد دو هزار و ۲۰۰ واحد متعلق به صنعت نساجی است.

شاه کرمی همچنين خواستار اجرای قانون مبارزه با کالای قاچاق شد و گفت: با توجه به ماده ۱۰۳ تامين اجتماعی که به ماده ۸۰ تبديل شده، اين قانون اجرا نمي‌شود و باعث وارد آمدن فشارهايی بر صنعت نساجی شده است.

 

رشد ۴۰ درصدی صادرات نساجی ها

 

اما از سوی ديگر رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت استان در مراسم تجليل از ۳۰ تلاشگر صنايع و معادن اصفهان، اعلام کرد: صاردات صنعت نساجی در سه ماهه نخست سال جاری در حدود ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

 

 

 

۱۷تير :در سه ماهه اول امسال بيش از ۱۰۰ سايت ايرانى و خارجى فيلتر شده است

آفتاب: اگرچه هيچ گاه آمار دقيقى از آمار سايت‌هاى فيلتر شده منتشر نمي‌شود اما نگاهى كوتاه به برخى استان‌ها كه آمار فيلترينگ خود را اعلام كرده‌اند گوياى آن است كه در سه ماهه اول امسال بيش از 100 سايت ايرانى و خارجى فيلتر شده است.

سى خردادماه سرپرست پليس فتاى استان هرمزگان از فيلتر شدن 60 سايت داخلى و خارجى به دستور مقام قضايى در رصد ماموران پليس فتا در اين استان خبر داد و گفت: کارشناسان پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات استان در دو ماهه ابتدای سال جاری 444 سايت داخلی و 177 سايت خارجی را رصد و 41 سايت داخلی و 19 سايت خارجی را فيلتر كردند.

به عبارت ديگر بررسى اين اعداد گوياى اين است كه در اين مدت حدود 10 درصد از سايت‌هاى داخلى و نزديك 11 درصد از سايت‌هاى خارجى اين استان فيلتر شده‌اند.

علاوه بر هرمزگان، رئيس پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات آذربايجان غربی نيز چندى پيش در گفت و گويى با يكى از خبرگزاري‌هاى كشور از فيلتر شدن 100 سايت اين استان طى شش ماه گذشته خبر داد و گفت: اين سايت‌ها غيراخلاقی بودند که اقدام به کلاهبرداري، فروش غيرمجاز و تجهيزات جاسوسی مي‌کردند.

 

۱۶تير: « برنج ايرانی در انبار ؛ برنج خارجی در بازار »

مهر

دبير انجمن برنج ايران گفت: در حالی هم‌اکنون مقداری برنج ايرانی در انبارهای شهرهای شمالی کشور ذخيره شده است که مسئولان اخيرا اعلام کرده اند که برنج هندی به زودی در بازار توزيع خواهد شد.

جميل عليزاده شايق درگفتگو با مهر دربيان چرايی واردات برنج همزمان با برداشت اين محصول از شاليزارهای کشور اظهارداشت: درحال حاضر که کشاورزان مشغول برداشت برنج از شاليزارهای خود هستند، برنج خارجی به کشور وارد می شود، چون واردات اين محصول منحصر به يک بازه زمانی خاصی نيست.

وی درخصوص ميزان متوسط مصرف برنج و ميزان متوسط توليد برنج در کشور بيان داشت: مصرف برنج مردم سالانه به طور متوسط در حدود 2 ميليون 800 تا 2 ميليون و 900 هزارتن برآورد می شود، درحالی که ميزان توليدبرنج در کشورمان سالانه بطور متوسط در حدود 2 ميليون و 250 تا 2 ميليون و 300 هزارتن است.

دبيرانجمن برنج ايران دربيان پيش بينی ميزان توليد برنج در سال جاری نيز گفت: با توجه به اينکه سال گذشته در حدود 2 ميليون و 300 هزارتن برنج در کشور توليد شده است، امسال هم پيش بينی می شود به همان ميزان برنج در کشور توليد شود.

وی با اشاره به اينکه حداکثر با انجام ذخيره سازی بايد در حدود 600 هزارتن برنج به کشور وارد کنيم، گفت: از سال 1385 به بعد در حدود 900 تا يک ميليون و 200 هزارتن برنج به کشور وارد می شود.

 

سال 90 سال رکوردشکنی در واردات برنج

 

شايق درعين حال تصريح کرد: البته در سال 90 که اتفاقا سال خوبی برای توليد برنج داخلی بود در حدود يک ميليون و 520 هزارتن برنج به کشور وارد شد که در نوع خود رکورد عجيبی بود!

وی درخصوص قيمت برنجهای خارجی در بازار جهانی عنوان کرد: قيمت برنج‌های خارجی از حدود 285 دلار تا حدود 1050 دلار در هرتن متغيير است.

دبيرانجمن برنج ايران با بيان اينکه طبيعتا وزارت صنعت برای واردات به دنبال خريد برنجهای گران قيمت خارجی نمي‌رود، قيمت برنج وارداتی که وزارت صنعت خريداری می کند را در حدود 300 تا 500 دلار در هرتن اعلام کرد.

وی با اشاره به اينکه قيمت تمام شده برنج خارجی با توجه به هزينه های جانبی که دارد ارزان تر از برنج داخلی است، گفت: مردم کشور هم به دليل ارزان بودن برنج خارجی ناچارا اين محصول را مصرف می کنند.

شايق با بيان اينکه بايد قبول کنيم که هزينه توليد برنج داخلی بالاست، يکی از مهمترين دلائل بالارفتن هزينه توليد برنج درکشوررا خرد شدن و کوچک شدن مساحت شاليزارها ی شهرهای شمالی کشورعنوان کرد.

وی اضافه کرد: در مقطعی در شاليزارهای شهرهای شمال کشور 1.2 هکتار متوسط واحد بهره برداری بود که هم اکنون اين عدد به 0.7 هکتار رسيده است.

دبيرانجمن برنج ايران افزود: باوجود اينکه هم اکنون مقداری برنج در انبارهای شهرهای شمالی کشور ذخيره شده است، مسئولان اخيرا در مازندران اعلام کرده اند که برنج هندی به کشور وارد شده و به زودی توزيع خواهد شد!

 

۱۶تير : مشکل زباله‌های تهران جدی است: جمع آوری کارگران خدمات شهری که از اتباع خارجی هستند

خبر آنلاين: محمدجواد نعمتی: ماجرا از آنجا شروع شد که اداره اتباع خارجی ناجا در ماموريتی هماهنگ اما بدون اطلاع قبلی شهردارتهران کارگران خارجی فعال در حوزه خدمات شهری که عمدتا مهاجران افغانی هستند را جمع آوری کرد و به کمپ‌های ويژه انتقال دارد. گفته شده است به موجب قوانين جديد بکارگيری اتباع ديگر کشور‌ها بدون اخذ مجوزهای قانونی از مراجع ذي‌ربط ممنوع بوده و پليس مي‌تواند آنها را جمع آوری کند.

باقري،‌ ناظر فنی يکی از شرکت‌های پيمانکار خدمات شهری تهران دلايل جالبی را دراين باره به خبرآنلاين می گويد: "کارگر افغانی 70 درصد کمتر از کارگر ايرانی حقوق مي‌گيرد و مزايای شغلی خاصی ندارد؛ از اين‌رو هزينه شرکت برای تامين معيشت و به‌کارگيری آنها پايين‌ مي‌‌آيد."

آمار مشخصی از تعداد دقيق کارگران خدمات شهری تهران در دست نيست اما به اذعان برخی منابع ، حدود 30 هزار نفر کارگر در بخش‌های فضای سبز و رفت و روب با شهرداری تهران همکاری مي‌کنند که از اين تعداد 13 هزار نفر را کارگران خارجی تشکيل مي‌دهند. در سه سال گذشته نيز حدود 4 هزار نفر از اين افراد به سبب نداشتن کارت تابعيت و پروانه کار مجاز از کشور اخراج شدند.

 

۱۵تير: بيکاری ۴ هزار کارگر در پی تعطيلی ۳۵ کوره پزخانه در پاکدشت

ايلنا: يک فعال کارگری در پاکدشت اعلام کرد: از مجموع ۶۰ واحد کوره پز خانه فعال در شهرستان پاکدشت ۳۵ واحد تعطيل شده‌اند.

عوض سلطانی در اين زمينه به ايلنا گفت: پيش از اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها در حدود شش هزار نفر در اين کوره‌ها کار مي‌کردند که اين رقم به دليل تعطيلی ۳۵ واحد کوره به حداقل ظرفيت رسيده است.

دبير اجرايی خانه کارگر پاکدشت با تاکيد بر اينکه ۲۵ واحد باقی مانده با ظرفيت ۲۰ درصدی نيروی کار فعاليت دارند اظهار داشت: در سال گذشته به تبع افزايش هزينه‌های حامل‌های انرژی و تعطيلی اغلب اين واحد‌ها بيش از چهار هزار کارگر بيکار شدند.

به گفته وی اکثر کارگران فصلی اين واحد‌ها از استانهای کردستان و خراسان جنوبی تامين مي‌شدند که با تعطيل شدن کوره پزخانه‌ها و بيکاری آنان مشکلات زيادی در جامعه کارگری اين استان‌ها پديد آمده است.

 

 

 

۱۴تير: کميساريای عالی سازمان ملل متحد: ايران دومين کشور پذيرنده پناهنده در جهان!

ايرنا: براساس گزارش کميساريای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، ايران پس از پاکستان، دومين کشور از نظر آمار پذيرش پناهنده در جهان است.

به گزارش دفتر کميساريای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در تهران، کشورهای پاکستان با 7/1 ميليون نفر، ايران با 886 هزار و 500 نفر، کنيا با 566 هزار و 500 نفر و کشور چاد با 336 هزار و 500 نفر به ترتيب دارای بيشترين جمعيت پناهندگان در جهان هستند.

براساس اين گزارش، افغانستان بزرگترين کشور توليدکننده پناهنده با جمعيت 7/2 ميليون نفر در جهان است و پس از آن کشور عراق با 4/1 ميليون نفر، سومالی با 1/1 ميليون نفر، سودان با 500 هزار نفر و جمهوری دموکراتيک کنگو با 491 هزار نفر در رده های بعدی قرار دارند.

اين گزارش می افزايد، حدود چهار پنجم پناهندگان دنيا به کشورهای همسايه خود پناه می برند.

در بخش ديگری از اين گزارش آمده است، در ميان کشورهای صنعتي، آلمان بزرگ ترين کشور ميزبان پناهندگان با 571 هزار نفر است. آفريقای جنوبی نيز چهار سال متوالی است که بيشترين تعداد درخواست های پناهندگی فردی را پذيرفته است.

اين گزارش اضافه می کند، سال 2011 با 800 هزار نفر پناهنده سالی بی سابقه از نظر جا به جايی اجباری در سراسر مرزها بوده است.

اين گزارش ادامه می دهد، جا به جايی اجباری در نتيجه رشته ای از بحران های انسانی در سال 2010 در ساحل عاج آغاز شد و به سرعت در ليبي، سومالي، سودان و مناطقی ديگر ادامه يافت.

براساس اين گزارش، در مجموع 3/4 ميليون نفر به تازگی آواره شدند که تعداد 800 هزار نفر از آنان کشور خود را ترک کردند و در جايی ديگر پناهنده شدند.

 

۱۴تير :دستمزد کارگران فقط نياز۱۰ روز خانوار کارگری را تامين مي‌کند

مردمک:علی لاريجاني، رئيس مجلس گفته است که گراني‌های اخير در جامعه باعث شد تا روسای قوه مجريه، قضائيه و مجريه جلسه ويژه‌ای برای بررسی و يافتن راهکار‌های مقابله تشکيل دهند.

علی لاريجانی در جلسه امروز چهارشنبه، ۱۴ تيرماه مجلس توضيح داد که در جلسه مشترک او با صادق لاريجانی و محمود احمدي‌نژاد، دولت مقاماتی را مامور کرد که در مورد نيازهای اصلی مردم اقدامات لازم را انجام دهند.

در همين ارتباط علی دهقان‌کيا، عضو هيئت مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران ۱۲ تير اعلام کرد که نرخ سبد هزينه خانوار کارگری يک ميليون و ۶۰۰ هزار تومان است.

به گفته او، دستمزد کارگران فقط نياز۱۰ روز خانوار کارگری را تامين مي‌کند و در حال حاضر ۷۰ درصد کارگران زير ۵۰ درصد خط فقر زندگي‌ مي‌کنند.

 

۱۴تير :صادرات غير نفتی سه ماهه نخست سال جاری ايران ۸ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار و واردات ۱۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار

ايلنا: رئيس کل گمرک گفت: در ۳ ماهه نخست سال جاري، صادرات غير نفتی به ۱۷ ميليون و ۸۰۰ هزار تن و واردات به ۹ ميليون ۲۷۵ هزار تن رسيد.

به گزارش ايلنا، عباس معمارنژاد دولت تصريح کرد: ارزش صادرات غير نفتی سه ماهه نخست سال جاری ۸ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار و ارزش واردات ۱۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار می باشد.

وی خاطر نشان کرد: کود اوره، پلی اتيلن و قير از مهمترين کالاهايی بوده که به کشورهای عراق، چين، امارات متحده عربی و افغانستان صادر شده است.

رئيس کل گمرک همچنين مهمترين اقلام وارداتی به کشور را در سه ماهه نخست سال جاری شمش آهن و فولاد، دانه ذرت دامی و گندم عنوان کرد.

 

۱۴تير :وقتی اجاره بی وقفه بالا می رود :تاثير هدفمندی بر بازار مسکن

آفتاب: علی پاکزاد: شاخص بهای اجاره مسکن طی سالهای 84 تا 90 معادل 313 درصد رشد پيدا کرده و اين در حالی است که طی همين دوره شاخص بهای کالاهای مصرفی که مبنای محاسبه نرخ تورم است معادل 177 درصد رشد کرده است، اين افزايش ناشی از چه بوده است؟

اگر مقايسه ای بين شاخص بهای اجاره مسکن و شاخص بهای قيمت مسکن داشته باشيم می بينيم که طی دوره مورد اشاره يعنی سالهای 83 تا پايان سال 90 قيمت مسکن يک منحنی سينوسی را پشت سر گذاشته ولی بازار اجاره روندی همواره صعودی داشته و تنها کمی در سرعت افزايش تغيير ايجاد شده ولی هيچ دوره کاهشی در اجاره بها اتفاق نيفتاده است.

نوسان قيمت مسکن در اين دوره با تغيير سياست دولت در قبال وام مسکن اتفاق افتاده است، يعنی در سالهای 84 تا 86 دولت اجازه داد نقدينگی فراوانی به بازار مسکن تزريق شود و اين تزريق نقدينگی چون بدون افزايش توليد و تنها مشوق تقاضا بود، جهش شديد قيمتی را ايجاد کرد و تغيير اين سياست در سالهای 87 تا 88 به کاهش نسبی قيمتها در بازار منتهی شد و از سال 88 به بعد با اجرای قانون هدفمندی و رشد هزينه های ساخت و ساز دوباره رشد قيمت با شيبی ملايم تر نسبت به دوران جهش در بازار اتفاق افتاد.

با نگاهی دقيق تر به نوسان شاخص بهای اجاره مسکن می توان ديد که طی سالهای 84 تا 86 تا حدی افزايش سرعت رشد اجاره را شاهد هستيم و دقيقا طی سالهای 87 و88 اين سرعت تعديل شده ولی به ناگهان می بينيم در سال 89 جهش قيمت 34 درصدی اجاره مسکن طی يک سال را شاهد هستيم والبته در سال 90 سرعت رشد کاهش و به 8 درصد می رسد.

در اين ميان در سالهای اخير می بينيم، در حالی که اجاره مسکن 313 درصد رشد پيدا کرده درآمد گروه متقاضی مسکن اجاره ای که بخش عمده ای از آنها حقوق بگيران هستند معادل 204 درصد افزايش داشته و اين دليل اصلی فشار بر روی مستاجران به حساب می آيد.

 

آنچه در هدفمندی اتفاق افتاد

 

يکی از تبعات هدفمندی که به سرعت در بازار اجاره مسکن نمود پيدا کرد، افزايش هزينه خانوار بود، اين افزايش هزينه زندگی از سوی مالکانی که درآمد خود را از محل اجاره ملک تامين می کنند به سرعت در قيمت اجاره ملک منعکس شد و می بينيم که در سال 89 به ناگهان 34 درصد رشد کرده است، نکته قابل توجه آنکه در موج اول هدفمندی رشد شاخص بهای اجاره دو برابر قيمت مسکن بود.

 

13تير: كاهش 40 درصدى توليد خودرو در سال جارى

ايلنا: عضو انجمن قطعه سازان اعلام كرد: در حال حاضر نقدينگى قطعه‌سازان به ميزان قابل ملاحظه‌اى كاهش يافته است، به تبع آن توليدكنندگان در شرايط نامناسبى قرار دارند.

محمدرضا نجفي‌منش در گفتگو با ايلنا به وضعيت قطعه‌سازان و خودروسازان اشاره كرد و گفت: به واسطه شرايط ايجاد شده، طبق آمار موجود ميزان توليد خودرو در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بين 30 تا 40 درصد كاهش يافته است.

وى همچنين با انتقاد از قيمت‌گذارى دستورى دولت در بازار، اعلام كرد: قيمت خودرو بايد در حاشيه بازار تعيين شود تا امكان رقابت پذيرى داشته باشد. دولت نبايد در قيمت‌گذارى در بازار دخالت كند.

 

۱۳تير: فقر عامل ازدواج دختران در سنين پايين / ۴۳هزار نفر ازدواج زير ۱۵ سال طی يک سال

ايلنا: رييس انجمن مددکاران اجتماعی ايران گفت: متاسفانه در برخی خانواده‌ها ازدواج در سنين پايين انجام مي‌شود و در سال ۸۹ حدود ۴۳هزار نفر ازدواج زير ۱۵ سال داشته‌ايم که ثبت هم شده است. معتقدم ازدواج در سنين پايين عوارضی چون همسرآزاری و طلاق را در پی دارد.

موسوی چلک رييس انجمن مددکاران اجتماعی ايران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا، با ابراز تاسف از ثبت ازدواج در سنين پايين توسط دفا‌تر ثبت گفت: سن ازدواج در کشور ما برای دختران حداقل ۱۳ سال است و مهم اين است که سن اعلام شده هم پايين است چرا که دختر ۱۳ ساله خودش بچه است. نمي‌تواند وظايف مادری و همسری را به درستی ايفا کند.

موسوی چلک اظهار داشت: در سال ۸۹ حدود ۴۳هزار نفر ازدواج زير ۱۵ سال داشته‌ايم که ثبت هم شده است. ممکن است برخی دير شناسنامه گرفته‌اند و افرادی نيز در خانواده‌هايی با شرايط خاص زندگی مي‌کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©