Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ برابر با  ۰۶ ژوئن ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱  برابر با ۰۶ ژوئن ۲۰۱۲
ایران در آئینه آمار(۹۹)

ایران در آئینه آمار(۹۹)

۱۶ خرداد ۱۳۹۱ـ ۵ ژوئن  ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

اشتغال كاذب در مناطق جنوبى كشور افزايش يافته است

سال گذشته ۳۲ نفر در استان کرمانشاه بر اثر حوادث کار جان خود را از دست دادند

موج بيکاری در جوانان به روايت آمار

صنعت داروسازی در خطر ورشکستگی

مرغ ۵ هزارتومان، احتمال بازهم گران تر شدن

رئيس اتحاديه چايکاران: چايکاران به گدايی افتاده‌اند

پيش‌بينی وجود ۱۰۰ هزار كودک بي‌شناسنامه در ايران

نساجی اسير تحريم‌های داخلی و خارجی

افزايش تجاوز به همجنس در ايران

سن بيماري‌های قلبی در ايران به ۴۰ سال رسيد

۲۱ کشته سهم کارگران ساختمانی کردستان در سال ۹۰

رشد سرسام آور قيمت ها در ايران طی يک ماه و نيم اخير

گزارش فرمانده ناجا از پرونده ۹۰۰ تجاوز به زنان و مردان

فقط ۱۵,۷ هزار ميليارد تومان از ۳۵ هزار ميليارد بودجه عمرانی هزينه شده، مابقی چه شد؟!

 

 ۱۶خراد : اشتغال كاذب در مناطق جنوبى كشور افزايش يافته است

ايلنا: يک فعال کارگری در کرمان گفت: مصوبات اشتغال‌زايی دولت در سفرهاى استانى به کرمان هنوز محقق نشده است.

او با بيان اينکه وضعيت اشتغال در استان کرمان مطلوب نيست اظهار داشت: استان کرمان با داشتن 2.5 ميليون جمعيت بيش از ۸۰۰ هزار نفر جمعيت فعال دارد که از اين ميزان طبق آمار بيمه شدگان تامين اجتماعی ۲۵۰ هزار نفر نيروى كار شاغل قانونى محسوب مي‌شوند.

كاربخش ادامه داد: از تعداد ۸۰۰ هزار نفر نيروى فعال آماده به كار، ۲۵۰ تا۳۰۰ هزار نفر بيکار يا جويای کار بوده يا در مشاغل کاذب فعاليت مي‌کنند.

به گفته اين فعال كارگري، به دليل فقدان فرصت‌هاى شغلى در مناطق جنوبی کشور از جمله کرمان تعداد کارگرانی که به مشاغل کاذب و مخرب روی مي‌آورند رو به افزايش است که اين روند تبعات اجتماعی زيادی به همراه خواهد داشت.

او همچنين با تشريح وضعيت اشتغال در بخش کشاورزی استان کرمان عنوان کرد: استان کرمان با داشتن ۴۰۰ هزار هکتار باغات مرکبات در مناطق جيرفت و ۲۰۰ هزار هکتار باغات پسته و همچنين ۲۰۰ هزار هکتار نخلستان‌های خرما، از زمينه اشتغال زايی فراوانى در بخش کشاورزى داراست.

دبير اجرايى خانه كارگر كرمان افزود: اگر دولت بخواهد با مديريت صحيح به ازای هر هکتار يک نفر را در بخش کشاورزی بکار گمارد ما شاهد اشتغال جمع کثيری در اين بخش خواهيم بود.

او همچنين گفت: با وجود ۴۰ هزار چاه آب در بخش کشاورزی دولت مي‌تواند به ازای هر حلقه چاه يک نفر را با مديريت صحيح در اين بخش فعال کند.

كاربخش با بيان اينکه هم اکنون بيشترين فرصت‌هاى شغلى در بخش کشاورزی در اختيار اتباع بيگانه قرار دارد، تصريح کرد: کارگران ايرانى بخش کشاورزی به جهت سوء مديريت و فقدان حقوق ثابت و مکفی و همچنين به جهت بيمه نبودن از فعاليت در اين بخش خوددارى مي‌کنند.

اين فعال کارگری در خاتمه اظهار داشت: استان کرمان دارای استعداد اشتغال زايی فراوانی است که بايد کار‌شناسی و مديريت شود اين در حالي‌ است که متاسفانه تا به امروز به هيچ يک از اين فرصت‌ها و استعداد‌ها توجه‌ای نشده است.

 

 

۱۶خرداد : سال گذشته ۳۲ نفر در استان کرمانشاه بر اثر حوادث کار جان خود را از دست دادند

آرش سالاری مديرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، با اشاره به مرگ ناشی از حوادث کاری در استان اظهار کرد: در سال گذشته 32 نفر در استان کرمانشاه بر اثر حوادث کار جان خود را از دست دادند.

سالاری ادامه داد: اين رقم در مقايسه با سال 89 که تعداد فوتي‌های حوادث کار 30 نفر بود، 6.7 درصد افزايش يافته است.

وی با بيان اينکه در حوادث کار سال 89 استان کرمانشاه 30 نفر، 28 زن و 2 زن‌، جان خود را از دست دادند گفت: از فوتي‌های حوادث کار در سال گذشته 31 نفر مرد و يک نفر زن بودند.

سالاری با اشاره به فوتي‌های ناشی از حوادث سوختگی در استان کرمانشاه تصريح کرد: در سال گذشته 124 نفر بر اثر سوختگی در استان کرمانشاه، جان خود را از دست دادند، اين آمار در مقايسه با سال 89 که تعداد فوتي‌های ناشی از سوختگی 136 نفر بود، 8.8 درصد کاهش يافته ‌است.

وی افزود: در سال گذشته 44 نفر از فوتي‌های ناشی از سوختگی در اين استان مرد و 80 نفر زن بودند.

مديرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اشاره به اينکه از تلفات رانندگی سال گذشته 412 نفر مرد و 126 نفر زن بودند خاطرنشان کرد: بيشترين تلفات حوادث رانندگی با 360 مورد در جاده‌های برون‌شهری و پس از آن با 145 مورد در تصادفات درون‌شهري، 33 مورد در جاده‌های روستايی گزارش شده است.

سالاری در پايان گفت: مصدومين حوادث رانندگی سال گذشته نيز در مقايسه با سال 89، کاهش 1.3 درصدی داشته است، تعداد مصدومين حوادث رانندگی سال 89، 10 هزار و 82 نفر بود.

 

۱۶خرداد: موج بيکاری در جوانان به روايت آمار

خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: با اينکه بيشترين درصد کارجويان کشور را جوانانی تشکيل مي‌دهند که پس از تحصيلات دانشگاهی متقاضی کار هستند، اما در سال‌های اخير بالاترين نرخ بيکاری در گروه سنی 15 تا 29 سال بوده که بين 20 تا 46 درصد برای مردان و زنان در نوسان است.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی وضعيت نرخ بيکاری جوانان 15 تا 24 ساله و 15 تا 29 ساله کشور در فاصله سال های 84 تا 90 نشان می دهد که اين نرخ از 23.8 درصد برای گروه سنی 15 تا 24 ساله در بهار سال 84 به 25.7 درصد در بهار سال 90 افزايش يافته است.

همچنين نرخ بيکاری برای جوانان 15 تا 29 ساله نيز نشان می دهد با وجود برخی نوسانات و کاهش های اتفاق افتاده در برخی فصول سال های 84 تا 90 اين نرخ همچنان بين 18 تا 23 درصد باقی مانده است.

از سويی همواره جمعيت زنان جويای کار در فصول مختلف سال های 84 تا 90 دارای نرخ های بيکاری بالاتر و قابل توجه تری نسبت به مردان بوده اند و از متوسط 30 درصد در ابتدای سال 84 به بيش از 45 درصد در فصول مختلف سال 90 افزايش يافته است که اين موضوع نشان دهنده افزايش تلاش زنان برای ورود به بازار کار و از سويی ناتوانی بازار نسبت به جذب زنان متقاضی اشتغال است.

 

افزايش توجه زنان برای ورود به بازار کار

 

توجه به اين مطالب به اين دليل اهميت می يابد که دولت در فاصله سال های اخير به ويژه پس از سال 89 مدعی ايجاد 3 ميليون و 200 هزار فرصت جديد شغلی در کشور شده است که با اين وجود بايد از ميزان بيکاران مرد و زن در رده های سنی اصلی متقاضی اشتغال يعنی 15 تا 24 سال و 15 تا 29 سال کاسته می شد، اما آمارها تحقق اين خواسته را نشان نمی دهند.

نگاه ديگر به مسئله بالا بودن نرخ بيکاری جوانان رده سنی 15 تا 29 ساله کشور در فاصله سال های 84 تا 90 نيز نشانگر اين موضوع است که اساسا به دليل تمرکز کارجويان کشور در اين دوره سني، مجموعه تلاش های دولت بايد در ايجاد فضاهای شغلی برای کارجويان جوان کشور متمرکز شود.

زنان در سال های اخير سهم بيشتری از بيکاری را در کشور داشته اند که می توان برخی دلايل آن را در اولويت دادن بنگاه ها و کارفرمايان در جذب کارجويان مرد، عدم تمايل اکثريت زنان به انجام مشاغل فيزيکی و يا عدم جذب آنان در برخی ديگر از رشته هايی که صرفا مردان می توانند آن مشاغل را انجام دهند، جستجو کرد.

 

نرخ بيکاری جوانان؛ هميشه دورقمی!

 

با اين حال آمارهايی که مرکز آمار ايران در فاصله سال های 84 تا 90 در زمينه وضعيت نرخ بيکاری کارجويان رده سنی 15 تا 29 سال ارائه کرده است و همچنين آمارهای بيکاری مردان و زنان؛ صرفا با 1 ساعت کار در هفته محاسبه و اعلام شده است که خود اين مسئله می تواند اين احتمال را به وجود آورد که در صورت تغيير تعريف شاغل از بيکار، آمارها به شدت نسبت به ميزان فعلی آن افزايش يابد.

به صورت کلی آمارها نشان می دهد که هيچگاه در فاصله سال های 84 تا 90 نرخ بيکاری کل برای مردان و زنان در فصول مختلف سال کمتر از 20.3 درصد نبوده است و فقط در يک مورد مرکز آمار ايران نرخ بيکاری مردان و زنان 15 تا 24 ساله را در بهار سال 89 به ميزان 14.6 درصد اعلام کرد.

همچنين در برخی فصول مانند بهار 89 نيز نرخ بيکاری زنان 15 تا 29 ساله با افزايشی چشمگير به 46.5 درصد رسيد. اين نرخ در پاييز همان سال به ميزان 42.3 درصد بود. نرخ بيکاری کارجويان 15 تا 24 ساله در پاييز 90 به ميزان 45.8 درصد اعلام شده است.

 

افزايش بيکاری زنان به 46 درصد

 

اين نرخ ها در حالی اعداد بزرگی را نشان می دهند که دولت طی سال های اخير همواره اعلام کرده است توانسته فرصت های اشتغال زايی ميليونی را در کشور ايجاد کند.

با اين حال اشتغال و مسئله بيکاری جوانان؛ در حال حاضر بزرگترين دغدغه و موضوعی است که ذهن بيشتر خانواده های ايرانی را به خود مشغول کرده است.

همچنين بی ميلی کارفرمايان نسبت به جذب جوانانی که هنوز شانس ورود به بازار کار و يا تجربه آن را پيدا نکرده اند نيز خود به عنوان معضل جديدی در اين بخش تبديل شده است. به عبارتی امروز با شرايط نامتعادل و عرضه بيش از جد نيروی کار در مقابل تقاضا، کارفرمايان ديگر وقت و هزينه خود را بابت پذيرش نيروهای مبتدی اختصاص نمی دهند که نمونه های آن به وضوح در استخدام ها و جذب نيرو توسط برخی دستگاه ها، بانک ها و بنگاه های بزرگ مشهود است.

 

۱۶خرداد: صنعت داروسازی در خطر ورشکستگی

ايلنا: رئيس انجمن علمی داروسازان ايران گفت: اگر اقدام عاجلی در تامين منابع ارزی و اصلاح قيمت دارو‌ها صورت نگيرد بازار دارويی در آينده بسيار نزديک دچار مشکلات جدی مي‌شود.

حميد خويی در گفتگو با خبرنگار ايلنا با تاکيد براينکه بروز مشکلات جدی در بازار دارويی شامل همه دارو‌ها چه خاص و چه عام خواهد شد گفت: البته مشکلات در داروهای خاص زود‌تر بروز خواهد کرد.

وی با بيان اينکه قيمت مواداوليه، مواد چاپی و مواد بسته بندی در صنعت داروسازی در چهار ماه اخير به شدت افزايش پيدا کرده است افزود: متاسفانه گاهی اوقات اين افزايش قيمت‌ها از کل سودی که توليدکنندگان دارو به دست مي‌آورند به مراتب بيشتر است.

خويی تصريح کرد: در ماههای اخير حدود ۳۰ قلم دارو با افزايش قيمت بسيار ناچيز رو به رو بوده‌اند در حالی که در پنج ماه گذشته قيمت برخی از مواداوليه دارويی که حتی در داخل توليد مي‌شوند حدود ۸۰درصد افزايش داشته است.

وی ادامه داد: در روزهای اخير سازندگان دارو را مجبور کرده‌اند که کل قيمت مواداوليه دارويی و حتی در برات ۱۲۰ درصد هزينه دارو را پيشاپيش پرداخت کنند.

وی با تاکيد براينکه سيستم بانکی عملا ما را مجبور مي‌کند که پيش از ورود دارو پول آن را پرداخت کنيم افزود: همين مسئله باعث شده است که حجم نقدينگی مورد نياز ما ۴ تا ۵ برابر افزايش يابد.

خويی خاطرنشان کرد: اگر مشکل تامين ارز، انتقال ارز و اصلاح قيمت‌ها حل نشود به طور حتم صنعت داروسازی روبه ورشکستگی خواهد رفت.

 

۱۶خرداد:  مرغ ۵ هزارتومان، احتمال بازهم گران تر شدن

آفتاب

شرق نوشت:گرانى اين روزها به اصلي‌ترين گره براى اقتصاد ايران تبديل شده و همه كارشناسان و فعالان اقتصادى را به خود مشغول كرده است. ماجراى گرانى به جايى رسيده است كه حتى گزارش‌هاى رسمى مراكز دولتى نيز نمي‌توانند آن را ناديده بگيرند.

نكته حايز اهميت در گزارش بانك مركزى اما عبور قيمت مرغ از پنج‌هزار تومان است. مرغ پنج‌‌هزار تومانى (با افزايش1/57‌درصدى نسبت به هفته مشابه سال قبل) در حالى پشت ويترين قرار مي‌گيرد كه پيش از اين بارها مسوولان دولتى با ارايه وعده حمايت از توليد و برطرف كردن گره نهاده‌ها براى توليد‌كنندگان، از ارزانى مرغ سخن گفته بودند اما حالا تا پايان 12 خرداد طبق گزارش بانك مركزى كار به جايى رسيده است كه قيمت مرغ فقط نسبت به هفته قبل 129 تومان افزايش نشان مي‌دهد و نسبت به سال قبل نيز 57‌درصد رشد قيمتى را روى منحنى قرار داده است.

ديروز فارس اعلام كرد كه با افزايش 58‌درصدى قيمت جوجه يك‌روزه زنگ خطر توليد مرغ و تخم‌مرغ زده شده و متوليان براى جلوگيرى از كاهش جوجه‌ريزى و كاهش توليد مرغ و تخم‌مرغ بايد چاره‌انديشى كنند. برخى مقايسه ميانگين قيمت فرآورده‌ها در سطح كشور در ماه‌هاى فروردين و ارديبهشت نشان مي‌دهد هر قطعه جوجه يك‌روزه گوشتى با 58‌درصد افزايش از 5820 ريال در فروردين به 9221 ريال در ارديبهشت رسيده است. همچنين هر قطعه جوجه يك‌‌روزه تخمگذار نيز با 12‌درصد افزايش از 12121 ريال فروردين به 13570 ريال در ارديبهشت رسيده است. طى ماه‌هاى گذشته كاهش قيمت جوجه يك‌روزه باعث نوسان در توليد و عرضه بيش از اندازه تخم‌مرغ و مرغ در كشور و به تبع آن كاهش قيمت به‌ويژه در مورد تخم‌مرغ شده كه به گفته توليدكنندگان توجيه اقتصادى براى آنها نداشت.

بانك مركزى در گزارش خود مي‌نويسد كه گوشت گوسفند با استخوان هر چند در هفته منتهى به 12 خرداد نسبت به هفته قبل و هفته مشابه ماه قبل به ترتيب 1/0درصد و 7/4‌درصد كاهش قيمت را نشان مي‌دهد اما نسبت به هفته مشابه سال قبل قيمت اين كالا 4/31‌درصد با افزايش قيمت همراه است. گوشت گاو و گوساله بي‌استخوان نيز در هفته منتهى به 12 خرداد هم نسبت به هفته قبل از 12 خرداد و هم نسبت به هفته مشابه ماه قبل و هم نسبت به هفته مشابه سال قبل به ترتيب با 4/0‌درصد، 8/0‌درصد و 5/48‌درصد افزايش قيمت همراه است.

ماجراى گرانى به جايى رسيده است كه بدون شك ديگر بايد فارغ از تعارفات دولتى و شعارهاى اقتصادى براى عبور از آن انديشه‌اى را طراحى كرد. وقتى قيمت كالايى مانند ليمو شيرين در بازار به ازاى هر كيلو از 9‌هزار تومان تا 12‌هزار تومان فروخته مي‌شود ديگر نبايد شك كرد كه گرانى خارج از هر قاعده‌اى در اقتصاد شكل گرفته است و برنامه‌ريزان دولتى اقتصاد نيز نمي‌توانند جلوگيرى از آن را به برنامه‌هاى غيراقتصادى واگذار كنند.

 

۱۵خرداد: رئيس اتحاديه چايکاران: چايکاران به گدايی افتاده‌اند

رئيس اتحاديه چايکاران کشور با اعلام افت 20 درصدی برداشت چای در سال جاري، خواستار آن شد که دولت در کنار بازنگری در قيمت خريد تضميني، هرچه زودتر مطالبات چايکاران را پرداخت کند.

 

افت 20 درصدی برداشت چای

 

وی با ابراز تاسف از اينکه کشاورزان چايکاربه دليل فقر و تنگدستی امسال نتوانستند عمليات فنی را در مزارع چاي‌شان اجرا کنند، گفت: اين مسئله موجب شد که برداشت محصول نسبت به سال قبل 20 درصد کاهش پيدا کند.

هوسمی اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون در حدود 35 هزارتن برگ سبز چای برداشت شده است درحالی که سال گذشته درحدود 50 هزارتن برگ سبز چای از مزارع چای برداشت شده بود. به گفته وي، از اين 35 هزارتن درحدود 25 درصد چای درجه يک و درحدود 75 درصد چای درجه 2 است.

دولت قيمت خريد تضمينی چای را افزايش دهد

رئيس اتحاديه چايکاران کشوردر ادامه قيمت تضمينی خريد چای از سوی دولت را مورد اشاره قرار داد و افزود: اين قيمتی که دولت برای (هرکيلوگرم چای درجه يک 700 تومان و هرکيلوگرم چای درجه دو 390 تومان) چای درنظر گرفته، به هيچ وجه برای چايکاران مقرون به صرفه نيست، چون از قيمت تمام شده بسيار کمتر است.

وی با تاکيد برلزوم بازنگری دولت برقيمت خريد تضمينی چاي،گفت: قيمتی که ما در شرايط اضطرار به دولت پيشنهاد کرديم برای هرکيلوگرم چای درجه يک 1500 تومان و برای هرکيلو چای درجه دو 1000 تومان است، البته اين قيمت هم نسبت به قيمت تمام شده برای کشاورز چايکار ناچيز است اما بهتر از قيمت فعلی است که دولت پيشنهاد کرده است.

هوسمی با بيان اينکه به طور متوسط سالانه درحدود 130 هزارتن چای درکشور مصرف می شود، گفت: با توجه به شرايط کنونی از اين ميزان تنها درحدود 30 هزارتن چای در داخل کشور توليد می شود و 100 هزارتن ديگر يا به صورت قانونی و يا به صورت قاچاق وارد کشور مي‌شود که بايد مسئولان ذيربط برای جلوگيری از آن راهکار جدی بيانديشند.

به گزارش مهر، علی محرر رئيس سازمان چای کشورپيش از اين اعلام کرده بود: دولت بايد بابت 40 هزارتن چای خريداری شده ازابتدای سال تاکنون 22 ميليارد تومان به چايکاران پرداخت کند.

 

۱۳خرداد : پيش‌بينی وجود ۱۰۰ هزار كودک بي‌شناسنامه در ايران

آفتاب: يك فعال حقوق كودك با بيان اينكه حدود 30 هزار ازدواج زنان ايرانى با مردان افغان در كشور به ثبت رسيده است، اظهار كرد: برآورد مي‌شود 100 هزار كودك بي‌شناسنامه حاصل اين ازدواج‌ها در كشور زندگى مي‌كنند.

فرشيد يزدانى در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: اين در حاليست كه تعداد بسيار زيادى از ازدواج‌هاى زنان ايرانى با مردان افغان به ثبت نمي‌رسد.

وى افزود: طبق آمارهاى رسمى 32 هزار كودك بي‌شناسنامه حاصل 12 هزار ازدواج زنان ايرانى با مردان افاغنه وجود دارد و البته اين آمارها مربوط به ازدواج زنان ايرانى با اتباع افغان است و اين در حاليست كه كودكان ايرانى زيادى هم بدون شناسنامه هستند.

 

۱۳خرداد : نساجی اسير تحريم‌های داخلی و خارجی

کلمه:عضو هيات مديره انجمن نساجی با تشريح برخی مشکلات توليد گفت: به دليل نوسان يا قطع برق، انبار کارخانه‌ها به قبرستانی برای بُردهای الکترونيکی سوخته تبديل شده است که قيمت هر کدام به ۱۰۰ تا ۱۰ هزار دلار مي‌رسد.

شيبانی با بيان اينکه برخی امور مانند ايجاد زيربناهای توليد تنها توسط بخش دولتی امکان‌پذير است، گفت: ميزان صدماتی که در اثر قطع يا نوسان برق به بردهای الکترونيکی کارخانه‌ها وارد مي‌شود سر به فلک مي‌زند و انبار کارخانه‌ها قبرستانی از بردهای الکترونيکی سوخته است و اين در شرايطی است که به دليل برخی محدوديت‌های بين‌المللی به راحتی نمي‌توانيم اين بردهای الکترونيکی را به کشور وارد کنيم. عضو هيات مديره انجمن نساجی توضيح داد: به عنوان مثال ۱۱۰ روز از ۳۶۵ روز سال تعطيل است که بخش خصوصی نمي‌تواند در کاهش اين روزهای تعطيل اقدامی انجام دهد در حالی که بهره‌های بانکی و بيمه‌ تامين اجتماعی برای کل روزهای سال از کارفرما اخذ مي‌شود، نه فقط برای روزهای غيرتعطيل.

 

۱۲خرداد : افزايش تجاوز به همجنس در ايران

صدای آلمان

با شنيدن يا خواندن واژه "تجاوز جنسی" چه صحنه‌ای را مجسم مي‌کنيد؟ زنی با لباس‌های پاره شده وبدنی کبود وچشمانی ملتهب و ناآرام؟ يا پسر نوجوانی که با ناباوری به آن‌چه بر او رفته نگاه مي‌کند؟

معمولا بيش از ۹۰ درصد قربانيان تجاوز را زنان تشکيل مي‌دهند. اما فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی اعلام کرده که در سال ۱۳۹۰، ۶۰ درصد قربانيان تجاوز در ايران مرد و اکثر آن‌ها پسران زير ۱۵ ساله بوده‌اند.

 

‌۱۱خرداد :سن بيماري‌های قلبی در ايران به ۴۰ سال رسيد

فارس: رئيس انجمن جراحان قلب ايران گفت: ‌متأسفانه در کشورمان سن بيماري‌های قلبی از 70 به 40 سال کاهش پيدا کرده و اين يک هشدار جدی است.

وی ادامه داد: چاقي،‌ ديابت، عدم تحرک، ژنتيک و دخانيات مهم‌ترين عوامل بيماري‌های قلبی و عروقی هستند.

اين متخصص قلب و عروق با اشاره به اينکه مردان بيش از زنان در معرض بيماري‌های قلبی هستند، عنوان کرد: برگزاری اين کنگره‌ها مي‌تواند در کاهش بيماري‌های قلبی بسيار مؤثر باشد.

يادآوری مي‌شود: پنجمين کنگره بين‌المللی قلب و عروق رضوی و چهارمين کنگره بين‌الملی پورفيوژن با حضور 80 متخصص خارجی و 400 متخصص قلب و عروق از ايران در بيمارستان رضوی مشهد از 10 تا 12 خردادماه جاری در حال برگزاری است.

 

۱۱خرداد: هر ۲ تا ۵ دقيقه يک نفر بر اثر مصرف دخانيات در ايران مي‌ميرد

محسن گرکانی نژاد، از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان امروز گفت: "در ايران در هر ۵-۲ دقيقه يک نفر جان خود را بر اثر مصرف دخانيات از دست مي‌دهد."

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر محسن گرکانی نژاد به مناسبت روز جهانی بدون دخانيات گفت: "سالانه در ايران حدود يک ميليارد تومان هزينه مصرف سيگار مي‌شود و متأسفانه حدود دو برابر اين هزينه، صرف درمان عوارض ناشی از مصرف دخانيات مي‌شود."

وی افزود: همچنين ۹۰ درصد سرطانهای ريه، ۵۰ درصد بيماري‌های قلبی و عروقی و ۴۰ درصد کل سرطانها ناشی از مصرف مواد مخدر هستند.

۱۱خرداد: ۲۱ کشته سهم کارگران ساختمانی کردستان در سال ۹۰

ايلنا: دبير اجرايی خانه کارگر کردستان با اعلام اين خبر، به ايلنا گفت: طبق آمار رسمی بيشترين حوادث کارگری استان کردستان در سال گذشته گزارش شده است که از مجموع ۳۳۲ حادثه ناشی از کار، ۲۲۱ حادثه مربوط به کارگران ساختمانی با ۲۱ کشته به ثبت رسيده است.

عباسعلی صفری در ادامه به مقايسه آمار کشته شدگان سالهای اخير در بخش صنعت ساختمانی پرداخت و گفت: در سال ۸۹ از مجموع ۳۶۳ حادثه ناشی از کار در استان کردستان، ۲۱۸ حادثه مربوط به بخش صنعت ساختمانی با ۱۸ کشته بود و در سال ۸۸ نيز مجموع حوادث ۲۷۲ مورد گزارش شده بود که از اين ميان ۱۴۳ مورد مربوط به حوادث ساختمانی با ۱۴ کشته گزارش شده است.

اين فعال کارگری با بيان اينکه طبق آمار بيشترين حوادث منجر به فوت کارگران ساختمانی مربوط به سال ۹۰ است، درباره جزئيات حرفه‌های پر حادثهٔ اين صنعت افزود: بيشترين آمار تبت شده در حوادث ساختمان مربوط به کارگران آرماتور بند، قالب بند و داربست بند بوده است.

او با بيان اينکه تا کنون ۳۰۰ کارگر ساختمانی از سوی خانه کارگر جهت آموزش به اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای کردستان معرفی شده‌اند ادامه گفت: با برنامه ريزي‌های صورت گرفته در سال جاری ضرورت دارد همه مسئولان در کل کشور با برنامه‌ريزي‌های جامع به آموزش کارگران اقدام و از تکرار اين حوادث جلوگيری کنند.

 

۱۱خرداد :قصه تلخ کودکان کار:فقرى که در تار وپود بسيارى از خانوارها تنيده شده

خراسان:اگر «کودک» خطابش کنى حتى خودش هم تعجب مى کند. نه کودکى اش را باور دارد و نه کودکى کردن را بلد است. حتى نمى داند روزى مثل ۱۶ مهر ماه هر سال را به نام او زده اند «روز کودک» او فقط کار را مى شناسد و دشنام و کتکى را که مثل جيره روزانه نصيبش مى شود.

مى دانم که مى دانى هزاران هزار کودک کار در گوشه و کنار اين کشور در کارگاه هاى کوچک و بزرگ در حال کار هستند ولى بگذار با يک نمونه کوچک آغاز کنيم.

 

۱۵ کيلومتر دورتر از جنوب شرق تهران، جايى ميان زباله و دود، خاک و خاکستر اجتماعى از کوره هاى سر به فلک کشيده در وسعتى بيش از ۱۲۰ هکتار خودنمايى مى کند. اين جا «محمودآباد» است، انتهاى جاده خاوران، نزديک خاور شهر. اين جا معروف به بهشت کارگران کوره پز خانه است. اتاقک هايى را ساخته اند که پناهگاه و به اصطلاح خانه کارگران است و در آن مشتى آدم از جوان ۲۵ ساله تا پيرزن و پيرمرد ۷۰ ساله زندگى مى کنند. اما آن چه مايه تاسف است وجود کودکان کارى است که در اين آلونک ها مى لولند. آن ها پا به پاى بزرگ ترها ساعت ۳ صبح از خواب برمى خيزند و تا ۸ صبح کار مى کنند. يک ساعت فرصت صبحانه و خواب دارند و دوباره کار مى کنند و کار مى کنند تا ۸ شب. براى آن ها مدرسه شبيه يک خيال است، پارک و شهربازى به رويا مى ماند و بازى هاى کودکانه از يادشان رفته است. آن ها فقط کار کردن را مى شناسند و خستگى هايى را که با خود شب ها به بستر مى برند.

 

در هزار توى کارگا ه ها

 

وارد دالان خانه اى مى شوم که پيش ترها «خانه قمرخانم» ناميده مى شد. خانه اى که در هر گوشه حياطش تکه مبل شکسته و کيسه هاى پر از خرده چرم و آشغال هاى مختلف به چشم مى خورد. ديوارهايى تيره از دوده چوب خانه نشان از اين دارد که ساکنان خردسالش براى شب نشينى دور آتش جمع مى شوند.

۵ کودک ۱۰تا۱۳ ساله ايرانى و افغانى به سرعت مشغول کار کردن هستند. يکى از روى الگو ورقه هاى چرم را قيچى مى کند و ديگرى که کمى سنش بيشتر است با چرخ مشغول دوخت هاى کنارى کيف است. يک کارگاه توليدى کيف.

«اميرحسين» که کمى از بقيه بزرگ تر است و به نظر ارشد گروه نيز هست با ترديد و ترس با من سخن مى گويد:«ساعت کارى ما از ۸ صبح تا ۱۲ شب است. شب ها همين جا مى خوابيم. روزمزد کار مى کنيم. حقوق من در ماه حدود ۳۰۰هزار تومان است ولى بقيه بچه ها ۲۰۰ هزار تومان مى گيرند. ۲ تا ۳ سال بيشتر درس نخوانده ام

مى پرسم اين جا امکانات رفاهى و بهداشتى داريد؟ مى گويد: «اين جا جز يک دست شويى کثيف هيچ امکاناتى ندارد. حمام هم ندارد. تهيه غذا هم با خودمان است

از پله هاى بلند اين کارگاه که پايين بيايى در مجاور آن کارگاه نساجى ديگرى است. يک پسر ۱۳ ساله در آن مشغول انجام کار است. صاحب کارگاه جلوى در حاضر مى شود تا مانع از ديد زدن ما به داخل کارگاه زيرزمينى اش شود که البته به خاطر تاريکى ديد چندانى هم ندارد.

پيش از آن که همه روساى کارگاه ها متوجه شوند، سرى به کارگاه کنارى مى زنم. «محمد» هشت ساله به زحمت قيچى بزرگ خياطى صنعتى را باز و بسته مى کند تا کنار زيپ کيف ها را مرتب کند. درحالى که دو زانو بر روى زمين نشسته، سرش به کار خودش است و قيچى را باز و بسته مى کند. صاحب کارگاهشان به همراه مرد ميان سال ديگرى بر روى صندلى پشت دستگاه چرخ خياطى نشسته اند و محمد به همراه برادر و دو دوست هم سن و سال ديگرش بر روى موکت پوسيده اى که کفپوش زمين است کار مى کنند. يکى الگوها را بر روى زمين مرتب کرده و کنار هم مى چيند و بقيه قيچى به دست هستند. باورش سخت است ولى همين هشت دست کوچک روزى ۵۰ کيف درست مى کنند.

رئيس کارگاه مى گويد که ماهيانه ۳۶۰هزار تومان براى اجاره اين اتاق پرداخت مى کند و به خاطر همين بايد شبانه روز کار کنند تا پول اجاره و دستمزد کارگرها دربيايد.

 

۲/۵ميليون کودک کار

هر چند که گزارش منتشر شده مرکز آمار ايران و همچنين گفته هاى کارشناسان نشان مى دهد بيش از ۲ميليون و ۵۰۰ هزار کودک کار در کشور وجود دارد که در معرض جدى کودک آزارى جسمي، جنسى و اعتياد قرار دارند ولى نايب رئيس کانون عالى انجمن هاى صنفى کارگران ايران با تاکيد بر اين که هم اکنون ۲۰ميليون کودک در کشورهاى مختلف دنيا کار مى کنند و آمار جداگانه اى در مورد وضعيت کودکان کار در ايران وجود ندارد، مى گويد: با اين حال، درصدى از اين ۲۰ميليون کودک در ايران زندگى مى کنند.

 

۱۰خرداد : اخراج هزاران کارگر در سال "حمايت از کار و سرمايه"

دويچه وله:برطبق آمارهای رسمی منتشر شده توسط نهادهای دولتی ايران بيش از يکصد هزار کارگر در سال گذشته خورشيدی اخراج شده‌اند. فعالان کارگری مي‌گويند با ادامه‌ی رکود اقتصادی اين روند در سال جديد نيز ادامه يافته است.

عليرضا محجوب دبير کل خانه کارگر ارديبهشت ماه امسال در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ايران (ايلنا) ازوضعيت "بحرانی" واحدهای توليدی اين کشور خبر داد. شرايطی که بر طبق آمارهای رسمی موجب شد طی سال ۱۳۹۰ دست‌کم ۱۰۰ هزار کارگر اخراج شوند.

پيش از اين، روزنامه شرق در اسفندماه سال ۱۳۹۰ در گزارشی با استناد به اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ايران، از بيکاری ۸۰۰ هزار شاغل در فاصله‌ی پاييز ۱۳۸۹ تا پاييز ۱۳۹۰ خبر داده بود.

آمار بانک مرکزی ايران نشان مي‌دهد هزينه‌ی توليد در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال پيش از آن، بيش از ۳۴ درصد افزايش داشته است. ميزان اين افزايش در سال ۱۳۸۹ نسبت به ۱۳۸۸ کمتر از ۱۷ درصد بود.

از سوی ديگر دولت در اجرای اين طرح از پرداخت سهم بخش صنعت خودداری کرده است. بر اساس ماده هشت قانون هدفمندی يارانه‌ها مي‌بايست ۳۰ درصد درآمدهای حاصل از هدفمندی يارانه‌ها دراختيار بخش‌ توليد قرار مي‌گرفت. اما دولت به علت کمبود منابع ريالی برای پرداخت نقدی يارنه‌ها به شهروندان، تاکنون از انجام اين تعهد خودداری کرده‌ است. اعتراض توليد‌کنندگان و نمايندگان مجلس نيز تاکنون موثر واقع نشده است.

 

۱۰خرداد :رشد سرسام آور قيمت ها در ايران طی يک ماه و نيم اخير

جـــرس: به گزارش منابع اقتصادی و بازار، افزايش يکباره قيمت‌ها در سبد معيشت خانوارها در يک ماه و نيم اخير باعث کاهش قدرت خريد کارگران شده است به نحوی که حداقل دستمزد ۳۸۹ هزار تومانی سال ۹۱ در خوشبينانه‌ترين حالت فقط ۵۰ درصد هزينه‌های کارگران را تامين مي‌کند.

بک فعال کارگری گفته است: در ماههای پايانی هر سال مباحث مختلف و موضوعات متنوعی در اين شورا به بحث و بررسی گذاشته می شود و در نهايت درصدی به عنوان افزايش حداقل دستمزد سال جديد کارگران در نظر گرفته می شود که اين ميزان در سال جاری ۱۸ درصد و معادل ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان افزايش نسبت به سال گذشته (۹۰) در نظر گرفته شد.

عضو هيئت مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران افزود: حداقل دستمزد کارگران در سال جاری نبايد از ۳۸۹ هزار و ۷۰۰ تومان کمتر باشد و در صورت عدم اجرای مصوبه شورای عالی کار از سوی کارفرمايان، مراتب می تواند از سوی مشمولان قانون کار پيگيری شود.

 

افزايش ۶۰ هزارتومانی مزد ۹۱

بر اساس گزارش ها، در واقع هدف از افزايش های ساليانه حداقل دستمزد کارگران که به تبع آن ميزان کل دريافتی افراد نيز بهبود خواهد يافت، تقويت سبد معيشت خانوار و قدرت خريد جامعه کاری شاغل در واحدها و بنگاه های مختلف اقتصادی کشور است.

با اينکه در پايان سال گذشته افزايش حدود ۶۰ هزار تومانی که در نهايت با ساير مزايا حداقل صد هزار تومان به حقوق هر کارگر خواهد افزود، به نوعی موجب رضايت نمايندگان کارگری شده بود، اما خيلی زود با وقوع گرانی های جهشی دو ماه ابتدای سال موجب نگرانی خانوار کارگری شد.

همچنين افزايش يکباره و بدون توجيه قيمتها در ماههای اخير باعث افزايش شکاف بين درآمدها و هزينه های کارگران شده است به نحوی که می توان گفت نه تنها افزايش ۱۸ درصدی حداقل دستمزد سال جاری باعث تقويت قدرت خريد کارگران نشده است بلکه با جهش يکباره قيمتها، افزايش ۶۰ هزار تومانی حداقل مزد ۹۱ تاثير چندانی در زندگی کارگران نداشته است.

اين مقام مسئول کارگري، ادامه داد: گوشت قرمز در ماههای گذشته از ۱۴ هزار تومان در هر کيلو به ۲۴هزار تومان افزايش يافت و آنگاه دولت اعلام کرد قيمت را به حالت قبل باز می گرداند. اما آيا کاهش قيمت ۲۴ هزار تومان به بيست يا هجده هزار تومان به معنای بازگشت قيمتها است؟

اين مقام مسئول کارگری تاکيد کرد: فردی که ۳۸۹هزار تومان حداقل دستمزد مصوب شورای کار را در هر ماه کار دريافت می کند چگونه می تواند افزايش قيمتهای برنج و گوشت قرمز را جبران کند؟

 

۱۰خرداد : گزارش فرمانده ناجا از پرونده ۹۰۰ تجاوز به زنان و مردان

کلمه  :به گفته مسوولان ناجا تا پيش از سال ۸۶ آمار دقيقی از وقوع تجاوز در ايران به دست نيامده اما نيروی انتظامی در سال‌های اخير نسبت به اعلام آمار ثبت شده تجاوزها اقدام کرده است.

در همين حال براساس اعلام فرمانده ناجا، ۹۰۰ پرونده تجاوز در سال ۹۰ گزارش شده و پديده تجاوز ديگر تهديدی مختص زنان ايرانی نيست. اما سردار احمدي‌مقدم در ۲۷ خرداد سه سال پيش تاکيد داشت که هدف اصلی متجاوزان به عنف، بانوان و دختران جوان هستند و حالا در دهه اول خرداد سال ۹۱ ديگر مردها هم از تهديدی به نام تجاوز در امان نيستند.

سالانه به طور ميانگين حدود شش‌هزار جرم در کشور رخ مي‌دهد و به گفته احمدي‌مقدم از اين تعداد در سال گذشته ۹۰۰ پرونده تجاوز به عنف در کشور ايجاد شده و هنگامی که بحث تجاوز به عنف مطرح مي‌شود، همگان تصور مي‌کنند که اين عمل تنها به زنان محدود مي‌شود. احمدي‌مقدم که چندی پيش اعلام کرده بود آمار تجاوز به عنف در ايران رو به افزايش گذاشته، امروز از ثبت ۹۰۰ پرونده تجاوز در سال ۹۰ خبر مي‌دهد. براساس آمار ارايه شده از سوی نيروی انتظامي، همچنين از سال ۸۶ تاکنون آمار تجاوز ۸۰۰ تا ۹۰۰ فقره ثبت شده که البته تعدادی نيز به دليل حفظ آبرو ثبت نمي‌کنند.

۶۰‌درصد آمار تجاوزها مربوط به مردان است

به گفته فرمانده ناجا، حدود ۴۰‌درصد آمار تجاوز مربوط به زنان و ۶۰‌درصد مربوط به لواط است که معمولا عليه افراد زير ۱۵ سال و با اغفال صورت مي‏ گيرد. فرمانده ناجا با بيان اينکه در حال حاضر آمارها صحيح‌تر از گذشته است، مي‌گويد: «مجازاتی که دادگاه برای مجرمان تجاوزات به عنف در نظر مي‏گيرد، هميشه اعدام نيست و ممکن است به شلاق، زندان و جزای نقدی منجر شود. همچنين در بسياری از موارد اين اتهامات در دادگاه به عنوان تجاوز به عنف ثابت نمي‌شود و اثبات اين مساله تا حدی پيچيده و سخت است. در نتيجه مجازات‌های پيش‌بينی شده نيز مجازات‌های قابل انتظار برای اين جرايم نيست.» او با تاکيد بر اينکه جرايم تجاوزات به عنف از بدترين نوع جرايم در کشور است، معتقد است زمينه‌های سوءاستفاده در جامعه بايد کنترل شود و دستگاه قضايی نيز بايد برخورد قاطع‌تری را با اين مجرمان داشته باشد تا انعکاس اين برخورد در جامعه موجب تاديب افراد شود.

۹خرداد : فقط ۱۵,۷ هزار ميليارد تومان از ۳۵ هزار ميليارد بودجه عمرانی هزينه شده، مابقی چه شد؟!

عضو کميسيون بودجه:جـــرس: به گزارش منابع اقتصادي، اختصاص رقم های بالای بودجه ای برای بخش عمرانی و استفاده از آن در ساير محل ها جهت تامين کسری ها، روال چندين ساله دولت احمدی نژاد بوده، اما آنچه بيش از اين موضوع محل سوال می باشد، "تن دادن هرساله مجلس به اين رقم های بالا و عدم سوال از رييس دولت درباره نحوه دخل و خرج اين منابع است."

براساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد ۹ ماهه بودجه عمرانی سال ۹۰، تحقق تنها ۱۵,۷ هزار ميليارد تومان از ۳۵هزار ميليارد تومان بودجه عمرانی ذکر شده است. اين درحاليست بر اساس آمارهای بانک مرکزي، دولت بايد در ۹ ماهه سال گذشته (۹۰) بيش از ۲۶ هزار و ۲۳۰ ميليارد تومان را صرف کارهای عمرانی مي‌کرد که با اين حساب بيش از۱۰هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان بودجه عمرانی کشور در اين مدت تخصيص نيافته است.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هشتم ادامه داد: دولت بطور متوسط چيزی بين ۶۴ تا ۷۰ درصد اعتبارات عمرانی را تخصيص داده است و ۳۰ تا ۳۴درصد را هم کاهش داده است. يعنی اگر ملاک را ۳۴ هزار ميليارد تومان مصوب مجلس در نظر بگيريم که قرار بود بين ۲۴ تا ۲۶ هزار ميليارد تومان، آن در بدترين شرايط تخصيص يابد، باز هم چنين امری رخ نداده و چيزی حدود ۳۰ درصد ۲۴ هزار ميليارد تومان که رقمی معادل هشت هزار ميليارد تومان می شود، از اين سقف کاسته شده است و در بهترين شرايط دولت ۱۵ هزار ميليارد تومان تخصيص داده است.

اين چهره اقتصادی مجلس با تاکدی براينکه اين وضعيت ساير شاخص های اقتصادی را هم تحت الشعاع قرار می دهد، خاطرنشان ساخت: اين شرايط تورم را دامن می زند و شاخص های اقتصادی را هم بر هم می زند چون جامعه خود را برای ۳۶ هزار ميليارد تومان کار عمرانی آماده می کند ولی وقتی متوجه می شود ۱۵ هزار ميليارد تومان است دچار شک می شود و روی فرايند آقتصادی ساير بخش ها تاثير منفی می گذارد.

وی افزود: "البته برخی جاها که درآمدها بصورت مجازی است مجلس ورود پيدا می کند مثلا در بودجه امسال ما درآمدهای حاشيه ای بودجه را جمع کرده ام. در يک جا يک رقم آن حدود پنج ميليارد دلار معادل هشت هزار ميليارد تومان بود که براساس آن اين مقدار اعتبار از محل مازاد درآمد فروش نفت در اختيار دولت برای کارهای هزينه و عمرانی قرار گيرد و هيچ رديفی هم نداشت. مجلس اين اعتبار را حذف کرد ولی همين باعث شده رييس جمهور بگويد مجلسی ها بودجه خراب کردند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©