Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ برابر با  ۳۰ می ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱  برابر با ۳۰ می ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش :

ایران در آئینه آمار(۹۸)

۹ خرداد ۱۳۹۱ـ ۲۹ ماه مه ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش :

تخم مرغ دانه ای ۴۰۰تومان

۳۲ هزار كودك بی شناسنامه/ کودکانی از مادر ايرانی و پدرافغان

آخرين آمار مبتلايان به بيماری ايدز در كشور اعلام شد»

گرانی ۸۹ درصدی مواد غذايی طی چهار سال

با اجرای طرح پزشک خانواده ۵۰هزارپزشک بيکارميشوند

مهاجرت ۶۲ درصد از المپيادی ها/ ۵۰۰ پروفسور ايرانی در امريکا

در خراسان:بعد از حذف يارانه هافعاليت كارخانه ها با 30 درصد ظرفيت/شهرکهای صنعتی نيمه خاموشاند

دستمزد کارگران تنها ۸ تا ۱۲ درصد هزينه توليد است

سود ميلياردى واردكنندگان پارچه چادر مشكى

رييس اتاق بازرگانى تهران: حجم قاچاق به ايران سالانه ۲۰ ميليارد دلار است

كاهش ۲۰ درصدى توليد چاى/روند بيكارى چايكاران ادامه دارد

۸۰ کارگر ايران تاير بيكار شدند

۳۲ كارگر در لرستان قربانى حوادث ناشی از كار

ايران، رتبه اول مصرف ترياک در دنيا

کوچک شدن سفره مردم ايران و کاهش مواد غذايی مصرفی

بيکاری دهها کارگر چدن پارس ساوه

هر 7 دقيقه يک ايرانی به دليل مصرف سيگار ميميرد

نرخ بيکاری بيش از ۲۳درصداست/تحريم و گسترش بيکاری/افزايش قاچاق در مرزها و نواحی قليت نشين زير فشار بيکاری

۶۰درصد کشاورزی ايران به شيوه سنتی است/ خسارت ناشی از واردات بر کشاورزی را تا 10 سال ديگر هم نميتوان جبران کرد

نميتوان با چکش هنررا توسعه داد/۴۰۰ سال از هنرايرانی و ۱۰۰ سال از هنردنيا عقبيم

شيوع ايدز بين كودكان كار ۴۵ برابر متوسط كشورى است

۲۱درصد دختران ۲۵تا ۳۵ ساله کشور مجرد هستند

 

 

 

۹ اردیبهشت : ۲۱درصد دختران ۲۵تا ۳۵ ساله کشور مجرد هستند

وزیر ورزش : افزایش آمار طلاق نگران كننده است

رئیس هشتمین کنگره ملی سلامت خانواده اعلام کرد که «۲۱ درصد دختران ۲۵ تا ۳۵ سال در کشور مجرد هستند

به گزارش الف، دکتر حسین ملک افضلی در افتتاحیه هشتمین «کنگره ملی سلامت خانواده» با اشاره به نتایج تحقیقی که اخیرا صورت گرفته است گفت: ۶۰ درصد دختران ۱۵ تا ۲۵ سال و ۲۱ درصد دختران ۲۵ تا ۳۵ سال درکشور مجرد هستند، نسبت به شیوع خانوادههای تک نفره هشدار داد و تاکید کرد «متاسفانه افزایش خانوادههای تک نفره را شاهد هستیم که باید با تسهیل فرصتهای ازدواج به این مساله به طور جدی پرداخته شود.

۹خرداد: تخم مرغ دانه ای ۴۰۰تومان

به گزارش قدس انلاين

 

تخم مرغ به شانه ای 10 هزار تومان هم خواهد رسيد

در اين باره همچنين مديرعامل اتحاديه مرکزی مرغداران مرغ تخمگذارميهن با انتقادنسبت به تعلل درابلاغ سياستهای صادراتی تصريح کرد:مرزها برای صادرات هميشه بايد باز باشد و دولت بايد سياستش در اين باره را تغيير دهد و سياستهای با ثباتی را در اين باره اتخاذکند.

هدايت الله اصغری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مصوبه حذف عوارض 70 درصدی صادرات تخم مرغ دربهمن ماه سال قبل و ابلاغ آن در ارديبهشت سال جاری گفت: با توجه به اينکه عوارض 70 درصدی صادرات تخم مرغ بسيارديرلغو شد صادرات معنی داری انجام نشده است که بتوان ميزان آن را اعلام کرد.

به گفته وی زمانی که عوارض 70 درصدی صادرات تخم مرغ در کشور لغو شد، ترکيه ظرف کمتر از يک روز 13 دلار قيمت تخم مرغ را در بازار کاهش داد تا بتواند  بدينوسيله بازار صادرات اين محصول را قبضه کند و تا حدودی هم موفق شده است.

مديرعامل اتحاديه مرکزی مرغداران مرغ تخمگذارميهن با انتقاد از بی ثباتی در اعمال سياستهای حمايت از صادرات تصريح کرد: هيچ مصرف کننده خارجی کمتر از 6 ماه قرارداد واردات تخم مرغ به کشورش را نمی بندد از اين رو روند صادرات بايد دايمی باشد.

وی با تاکيد بر اين که تخم مرغ را بيش از يک سال نمی توان در سردخانه ذخيره کرد گفت: در حال حاضر30 تا 40 هزار تن ذخيره تخم مرغ داريم .

مديرعامل اتحاديه مرکزی مرغداران مرغ تخمگذارميهن با بيان اينکه هم اکنون تخم مرغ در بازار وضعيت خوبی ندارد، درباره قيمت تخم مرغ گفت: قيمت تخم مرغ درب مرغداری کيلويی 1300 تومان است درحالی که قيمت تمام شده هرکيلوگرم تخم مرغ از نظر کارشناسان وزارت جهادکشاورزی 2750 تومان است.

ويتاکيد کرد: مرغداری ها در حال حذف گله های جوان مرغ های تخم گذار هستند و اگر روند سياست های دولت حمايتی نباشد تخم مرغ به شانه ای 10 هزار تومان هم خواهد رسيد.

 

انباشت تخم مرغ داريم

 

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز در خصوص هشدارمديرعامل اتحاديه مرکزی مرغداران تخمگذار نسبت به انهدام گلههای مرغ تخمگذار به دليل تعلل دولت گفت: ميزان توليد تخممرغ در سالهای 1389 و 1390 به ترتيب 767 و 696 هزار تن بوده و پيشبينی توليد برای سال 1391 نيز از سوی وزارت جهاد کشاورزی بعنوان متولی توليد به ميزان 820 هزار تن برآورد شده است.

استفاده از تخممرغ برای جامعه مهم و حياتی است. طبق کار کارشناسی ميزان مصرف گوشت قرمز در دهک بالا و پايين جامعه (غنيترين و فقيرترين فرد) 20 به 2 است يعنی غنيترين فرد جامعه 10 برابر افراد فقير گوشت مصرف ميکند اما در مورد تخم مرغ اين رقم 2 برابر است، مفهوم آن اين است که تخممرغ غذای افراد متوسط به پايين است.از سوی ديگر اين محصول ارزش غذايی فوقالعادهای دارد، دارای پروتئينی است که به تمام طيف افراد جامعه از مسنترين تا جوانترين و چاقترين تا لاغرترين افراد توصيه ميشود به طوری که بارها گفته شده هر فرد سالم بايد يک عدد تخممرغ در روز مصرف کند، سالانه 750 هزار تن تخم مرغ در کشور مصرف ميشود که نقش بسيار مهمی در سبد غذايی خانوارها به ويژه اقشار متوسط به پايين جامعه دارد.

 

۹خرداد: ۳۲ هزار كودك بی شناسنامه/ کودکانی از مادر ايرانی و پدرافغان

سلامت نيوز : ارائه كپی شناسنامه و كارت ملی اگر چه برای ما ايرانيها ساده ترين كار ممكن است، اما داشتن همين مدارك و كارت كوچك برای بسياری از آن هايی كه زير آسمان اين شهر زندگی می كنند به رويايی دستنيافتنی مبدل شده است! تنها در پايتخت بيش از 32هزار كودك زندگی می كنند كه از مادر ايرانی و پدرافغان متولد شده اند و به همين دليل اوراق هويتی ندارند.

مسئولان دولتی آخرين مهلت درخواست گذرنامه برای اتباع خارجی در كشور را اول خردادماه جاری اعلام كرده بودند كه در اين فرصت 700 هزار افغانی در سراسر كشور درخواست گذرنامه كردند. اما به گفته محمد تهوري، مديركل اتباع و مهاجران خارجی وزارت كشور، تبليغات منفی رسانه های بيگانه از جمله بی بی سي، بر اقدام افاغنه برای درخواست گذرنامه تاثير گذاشته و آن ها را از بازگشت اجباری به افغانستان ترسانده است. پس آمار ارائه شده، معرف تعداد همه افغانهايی نيست كه در اين كشور با دختران ايرانی ازدواج ميكنند. 91 درصد اتباع بيگانه ای كه در كشور زندگی می كنند، افغانی هستند و تا دلتان بخواهد از اين ازدواج ها در كشور به چشم ميخورد، حتی در برخی روستاها، به ازای مبلغ اندكی پول، دختران نوجوان ايراني، عروس خانه افغان ها می شوند. ازدواجی كه اگرچه با عقد شرعی آغاز می شود اما نه در دفترخانه ای ثبت می شود و نه در شناسنامه!

 

۹خرداد: «آخرين آمار مبتلايان به بيماری ايدز در كشور اعلام شد»

سلامت نيوز : براساس آمار جمعآوری شده از دانشگاههای علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی تا تاريخ 1/10/1390 مجموعا 23902 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDSدر كشور شناسايی شدهاند كه 91درصد آنها را مردان و 9 درصد را زنان تشكيل ميدهند.

بنابراين گزارش تاكنون 3305 نفر مبتلا به ايدز شناسايی شده و 4562 نفر از افراد مبتلا فوت كردهاند. 46/5 درصد از مبتلايان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشتهاند كه بالاترين نسبت در سنين گروههای سنی را به خود اختصاص ميدهند.

به گزارش سلامت نيوز به نقل از برنا ؛ علل ابتلا به HIV در بين كل مواردی كه از سال 1365 تاكنون در كشور به ثبت رسيدهاند به ترتيب، تزريق با وسائل مشترک در مصرفكنندگان مواد (69/7 درصد)، رابطه جنسی (10/3درصد). دريافت خون و فرآوردههای خونی (1 درصد) و انتقال از مادر به كودك (9/0 درصد) بوده است. راه انتقال در18/1درصد از اين گروه نامشخص مانده است.

گفتنی است؛ در مقايسه اين آمار با مواردی كه ابتلا آنها در سال 1389 گزارش شده است، اعتياد تزريقی 66/1 درصد، برقراری روابط جنسی20/7درصد و انتقال از مادر مبتلا به كودك2/7 درصد را تشكيل داده است. در 10/5 درصد از موارد شناسايی شده در اين سال راه انتقال نامشخص بوده و هيچ مورد جديد ابتلا از راه خون و فرآوردههای خونی گزارش نشده است.

 

۹خرداد: گرانی ۸۹ درصدی مواد غذايی طی چهار سال

خبرآنلاين

اقتصاد کلان - قيمت مواد غذايی از ارديبهشت سال 88 تا ارديبهشت سال 91 رشدی معادل 89 درصد را نشان می دهد، گرانی متفاوت با تورم

۹خرداد: با اجرای طرح پزشک خانواده ۵۰هزارپزشک بيکارميشوند

ايلنا: رئيس مجمع عمومی نظام پزشکی ازبيکارشدن ۵۰ هزارپزشک با اجرای طرح پزشک خانواده خبرداد.

«بيژن گودرزی» درگفتگو با خبرنگار ايلنا گفت: اگر در طرح پزشک خانواده، دو هزار و ۵۰۰ نفر جمعيت زير نظر يک پزشک قرار بگيرند اين طرح فقط ميتواند ۳۰ هزار پزشک عمومی را به کار گيرد و از جمع ۸۰ هزار پزشک عمومی کشور، ۵۰ هزار نفر بيکار خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی که دو هزار و ۵۰۰ نفر جمعيت زير نظر يک پزشک قراربگيرند بيمارها خيلی سطحی وسريع ديده ميشوند، کيفيت کارپايين ميآيد و خدمات خوبی به مردم داده نميشود.

گودرزی يادآورشد: براساس قانون، ۷۰درصد از ويزيت مردم را مراکز بيمهای بايد به عنوان فرانشيز پرداخت کنند وخود مردم ۳۰درصد پرداخت ميکنند، اين درحالی است اکنون مردم بيشتراين هزينههارا از جيب ميپردازند.

 

 

۹خرداد : مهاجرت ۶۲ درصد از المپيادی ها/ ۵۰۰ پروفسور ايرانی در امريکا

کلمه :

در حالی که احمدی نژاد بارها ادعا کرده که مهاجرت نخبگان به خارج از کشور صحت ندارد، آمار نشان می دهد که روند مهاجرت نخبگان ايرانی به خارج از کشور سير صعودی به خود گرفته است و ۶۲درصد از دانشآموزان مدالآور المپيادی کشور طی ۱۴ سال گذشته به کشورهای توسعهيافته دنيا اعم از آمريکا و کانادا مهاجرت کردهاند.

روزنامه شرق نوشت: از مجموع ۲۲۵ دانشآموز ايرانی که طی سالهای ۱۳۷۲ (م۱۹۹۳) تا ۱۳۸۶ (م۲۰۰۷) در ۵۳ المپياد جهانی شرکت کردند بيش از۱۴۰ نفر معادل ۲/۶۲درصد آنها هماکنون در يکی از دانشگاههای مطرح دنيا در آمريکا و کانادا تحصيل ميکنند.

گستره مهاجرت مدالآوران و دانشآموزان ديروز ايران و دانشجويان، اساتيد و سرمايه امروز کشورهای توسعهيافته نشان ميدهد، هماکنون ۲/۶۹درصد مدالآوران در المپياد فيزيک، ۷/۷۶درصد رياضي، ۵۰درصد کامپيوتر و ۵۰درصد شيمی خارج از مرز جغرافيايی کشور و اکثرا عضو دانشگاهها و مراکز تحقيقاتی برتر و تاثيرگذاری در دنيا همچون دانشگاه هاروارد، استنفورد، امآيتي، کاليفرنيا، کمبريج، جان هاپکينز و پرينستون در آمريکا و دانشگاه تورنتو و سايمون فريز در کانادا هستند.

مبدا ۹۴درصد آنها سکوی پرتابی بهنام «دانشگاه صنعتيشريف است» و مقصد ۴/۶۶درصد آنها آمريکا. سرمايههايی که در کنار ساير نخبگان ايرانی که مارک يا برچسب حضور در المپيادهای جهانی را ندارند و با چراغ خاموش پا از جغرافيای مرزی کشور بيرون ميگذارند، بخش عمدهای از جامعه نخبگان ايرانی در کشورهای توسعهيافته را تشکيل ميدهند.

زبان تلخ آمار ميگويد هماکنون چهار تا پنج ميليون مهاجر ايرانی در ۳۲ کشور جهان حضور دارند. بيش از ۵۰۰ پروفسور ايرانی (معادل با يک پنجم کل استادان ما در داخل کشور) در ايالات متحده وجود دارند. همچنين براساس پژوهشی سه تا چهارنمره از ميانگين ضريب هوش ايرانيان در اثر مهاجرت نخبگان کاسته شده است و غمانگيزتر آنکه براساس پژوهش صورت گرفته در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بيش از ۷۰درصد دانشجويان دکترای آن دانشگاه که موفق به دريافت مدرک دکترای خود شدهاند به فکر مهاجرت هستند. يعنی قدم گذاشتن به راه هموار و بيبرگشتی که گرچه به زيان کشور است اما آنها را به سمت دانشگاهها و کرسيهای علمی تراز اول جهان ميرساند.

9خرداد.در خراسان:بعد از حذف يارانه هافعاليت كارخانه ها با 30 درصد ظرفيت/شهرکهای صنعتی نيمه خاموشاند

ايلنا: يك فعال كارگرى در مشهد اعلام کرد: بعد از اجرای قانون هدفمند کردن يارانهها هم اکنون در خراسان رضوی تنها ۳۰ درصد از واحدهای صنعتی فعاليت ميکنند.

دبير اجرايى خانه كارگر خراسان رضوى با اشاره به اينکه اکثر کارخانجات در گذشته در سه شيفت کار و با حداکثر نيرو توليد ميکردند، افزود: هم اکنون اين واحدها با حداقل ظرفيت نيروی کار در يک شيفت فعال هستند.

 

۸خرداد : دستمزد کارگران تنها ۸ تا ۱۲ درصد هزينه توليد است

آفتاب: در پى اخراج كارگران به عنوان اولين حربهى كارفرمايان در مقابل تشديد بحران در واحدهاى توليدي، مسئول کميته مزد شورای عالی کار از اخراج و تعديل نيروی کار در شرايط خاص، انتقاد کرد.

فرامرز توفيقی درمورد اخراج و تعديل نيروی کار از ابتداى سال جديد، به ايلنا گفت: متاسفانه به دليل اينکه نيروى كار «دم دستترين» عامل توليد به شمار ميروند، کارفرمايان در شرايط خاص نسبت به تعديل يا اخراج اين افراد اقدام ميکنند و اين در حالی است که طبق آمار وزارت کار، دستمزد کارگران تنها 8 تا ۱۲ درصد هزينههای توليد را شامل ميشود.

او افزود: متاسفانه از نگاه کارفرمايان، مقصر اصلی در کاهش توان واحد صنعتي، هزينههای دستمزد كارگران است، در حالی که باتوجه به سهم دستمزد در ميزان هزينه توليد اين امر نادرستی محسوب ميشود.

 

۸خرداد: سود ميلياردى واردكنندگان پارچه چادر مشكى

انتخاب

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، بحث توليد پارچه چادر مشكى در ايران چند سال پيش از سوى وزارت صنايع و معادن وقت با تبليغات فراوان مطرح شد. با اين وجود كاهش تعرفه واردات اين محصول از 70 به 20 درصد آن هم با فاصله كوتاهى بعد از مطرح شدن ايده توليد آن حرف و حديثهاى فراوانى را به همراه داشت.

اين مقام مسئول همچنين با اشاره به تخصيص اعتبار 48 ميليون دلارى از صندوق توسعه ملى به كارخانه حجاب شهركرد افزود: اين كارخانه به بانك عامل معرفى شده و پرداخت تسهيلات در مرحله عقد قرارداد است.

در همين حال جمشيد بصيرى تهرانى - دبير سابق انجمن صنايع نساجی ايران، نيز در پاسخ به اين موضوع كه گاهی مطرح ميشود يك گروه سياسی خاص در كشور در موضوع واردات پارچه چادر مشكی به كشور فعاليت زيادی دارد، عنوان كرد: 90 درصد بازاريها وابسته به اين حزب سياسی خاص هستند، اما اين دليل نميشود كه اين افراد بخواهند در توليد داخلی پارچه چادر مشكی اخلال ايجاد كنند.

عمده نياز ايران به پارچه چادر مشكی از طريق واردات از كشورهای شرق آسيا به ويژه كرهجنوبي، ژاپن و اندونزی تامين ميشود. برآورد ميشود كه حداقل نياز سالانه كشور به پارچه چادر مشكی 35 ميليون متر مربع باشد.

براساس آخرين آمار گمرك ايران در سال 1389 بيش از 16 هزار تن پارچه چادر مشكى به ارزش 81 ميليون دلار وارد كشور شد.

برخى محاسبات نشان ميدهد كه با در نظر گرفتن قيمت 15 تا 20 هزار تومان براى هر متر پارچه چادر مشكى سالانه سودى معادل يك ميليارد دلار به جيب واردكنندگان پارچه چادر مشكى ميرود.

 

۸خرداد: رييس اتاق بازرگانى تهران: حجم قاچاق به ايران سالانه ۲۰ ميليارد دلار است

ايسنا

رييس اتاق بازرگانى تهران تاكيد كرد كه نقش مردم در مصرف نكردن كالاهاى قاچاق غير قابل انكار است و ميتوان اين روش را يكى از راه هاى موثر در كاهش قاچاق به كشور دانست.

وى با بيان اينكه هم اكنون حجم قاچاق در ايران سالانه حدود 20 ميليارد دلار اعلام شده است، گفت: كشور ما مرز هزار كيلومترى آبى به علاوه 15 كشور همسايه دارد كه شرايط اقتصادى كشورهاى همسايه ما در مقايسه با ايران به گونهاى است كه فضاى ويژهاى براى ايران ايجاد كرده است.

آلاسحاق با اشاره به اين كه برخى كالاها در كشورهاى همسايه ممكن است تا نصف قيمت هم به فروش برسد، گفت: در چنين شرايطى طبيعى است كه قاچاق صورت بگيرد و با زور هم نميتوان آن را كنترل كرد.

آلاسحاق با تاكيد بر اين كه نبايد با متر نظامى و سياسى با يك پديده اقتصادى مانند قاچاق برخورد شود، گفت: اگر قرار بود اين روشها جوابگو باشد در 20 سال گذشته نتيجه داده بود.

 

۸خرداد: كاهش ۲۰ درصدى توليد چاى/روند بيكارى چايكاران ادامه دارد

ايلنا: رئيس اتحاديه چايكاران از كاهش 20 درصدى توليد چاى در سال جارى به دليل عدم اعمال سياست هاى حمايتى دولت خبر داد.

ايرج هوسمى در گفتگو با ايلنا نياز چاى كشور به واردات را 75 هزار تن اعلام كرد و گفت: به علت عدم اعمال سياست هاى حمايتى دولت توليد چاى از 75 هزار تن در سال هاى 79-80 به 25 هزار تن در سال جارى كاهش يافته است.

او از رها سازى باغات بزرگ چاى توسط كشاورزان در سال جارى خبر داد و خاطرنشان ساخت: به دليل اين كه برداشت چاى براى كشاورزان داراى صرفه اقتصادى نيست به همين دليل آن ها ترجيح مى دهند براى كسب درآمد به كارهايى از قبيل دستفروشى در حاشيه كلان شهرها بپردازند.

رئيس اتحاديه چايكاران تصريح كرد: هم اكنون از حدود 170 كارخانه فعال صنعت چاى ، 10 تا 12 كارخانه بيرون از چارچوب سياستگذارى هاى مسئولان با توجه و اتكا به علاقه و البته سرمايه خود با خريد بهترين برگ سبز چاى ايرانى محصولى با كيفيت توليد كرده كه بهترين طعم و ظاهر را به خريداران داخلى و جهانى عرضه مى كنند.

هوسمى استاندارد نبودن برداشت را متاثر از اقتصادي نبودن قيمت چاى ذكر كرد و خاطرنشان ساخت: تا زمانى كه سودهاى ميلياردى از واردات غيررسمى چاى عايد واردكنندگان آن شده و به توليد داخلى بها داده نشود، نمى توان بهبود اوضاع را انتظار داشت.

 

۸خرداد : ۸۰ کارگر ايران تاير بيكار شدند

ايلنا: دبير شورای اسلامی کار كارخانه ايران تاير اعلام کرد: کارخانه ايران تاير وابسته به بنياد مستضعفان به جهت کمبود مواد اوليه توليد و نقدينگی ۸۰ کارگر قراردادی خود را با اتمام قرار داد کاريشان تعديل کرده است.

مجتبی حسينی با حضور در دفتر ايلنا، ضمن اعلام اين خبر گفت: افزايش بيرويه قيمت مواد اوليه و كمبود نقدينگی اين کارخانه را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

او با بيان اينکه سوابق فعاليت بعضی از کارگران بيکار شده به ۱۳ سال ميرسد، اظهار كرد: در مجموع اين کارخانه 1250 کارگر دارد که ۶۵۰ نفر از آنان قراردادی بوده و زير نظر يك شرکت پيمانکاری فعاليت ميکنند.

دبير شورای اسلامی کار كارخانه ايران تاير در بخش ديگرى از اين گفتگو اظهار كرد: در گذشته ميزان توليد تاير اين واحد توليدی به بيش از ۹۰ تن ميرسيد اما هم اکنون توليد تاير محدود شده و به ۵۰ تن در روز رسيده است.

حسينی در ادامه با اشاره به اينکه در حال حاضر بيش از ۱۰۰ نفر از کارگران ايران تاير در شرف بازنشستگی طبق قانون مشاغل سخت و زيان آور هستند اذعان داشت: از دولت به ويژه سازمان تامين اجتماعی ميخواهيم در روند بازنشستگی پيش از موعد اين كارگران تسريع كنند تا امنيت شغلى 1250 كارگر اين كارخانه به خطر نيافتد.

 

۸خرداد:  ۳۲ كارگر در لرستان قربانى حوادث ناشی از كار

ايلنا-خرم‌آباد: مديرکل پزشکی قانونی لرستان گفت: آمار افراد فوت شده بر اثر حوادث کار نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار ايلنا از خرم‌آباد ، اداره کل پزشکی قانونی لرستانمديرکل پزشکی قانونی اين استان با اشاره به اينکه تعداد افراد فوت شده ناشی از حوادث کار سال 89 در استان لرستان 30 نفر بوده است، اظهار داشت: در سال گذشته از کل فوتي‌های حوادث کار اين استان، 32 نفر از آنان مرد و يک نفر ديگر زن بودند.

مديرکل پزشکی قانونی لرستان تصريح کرد: تمام افراد فوت شده در حوادث کار سال 89 استان لرستان مرد بودند.

۷خرداد : ايران، رتبه اول مصرف ترياک در دنيا

جرس: مديرکل حوزه رياست پزشکی قانونی کشور گفت: اکنون بحران کشور، مصرف ترياک، هروئين و شيشه است.

به گزارش ايسنا، قديرزاده در همايش «آشنايی با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، علائم و عوارض جسمی و روانی و راه‌های تشخيص آزمايشگاهی» افزود: از زمان صفويه تاکنون ايران بزرگ‌ترين مصرف‌کننده ترياک بوده است. اين در حالی است که در دنيا حشيش، بيشترين مصرف را دارد.

وی اظهاركرد: در حال حاضر در دنيا مصرف ترياک دارای رتبه چهارم است، ولی ايران در اين زمينه رتبه اول را دارا است.

 

۷خراد :کوچک شدن سفره مردم ايران و کاهش مواد غذايی مصرفی

نشريه صنعت و توسعه در گزارشی با اشاره به اقلام مصرفی خانوارهای ايرانی از کوچک شدن سفره مردم ايران و کاهش مواد غذايی مصرفی توسط مردم خبر داده است.

براساس اين گزارش در سال ۱۳۸۹ نسبت به سال ۱۳۸۳، مصرف خانوارها به‌طور متوسط ۱۲٫۴۸ درصد کاهش يافته، اگر مصرف مواد دخانی را کنار بگذاريم، در اين دوره مصرف موادغذايی به‌طور ميانگين ۱۳٫۱۸ درصد کاهش داشته است. اين گزارش خاطرنشان می کند که بعد خانوار در سال ۱۳۸۳ برابر ۴٫۱۳ نفر بوده که در سال ۱۳۸۹ به ۳٫۷ درصد رسيده است. بر اين اساس مصرف سرانه اقلام ياد شده ۲٫۳۱ درصد کاهش داشته و اگر بازهم مصرف مواد دخانی را کنار بگذاريم، مصرف سرانه مواد غذايی ياد شده در جدول به‌طور متوسط ۳‌درصد در سال ۱۳۸۹ نسبت به سال ۱۳۹۰ کاهش داشته است.

بيشترين کاهش مصرف خانوار‌ها در سال ۱۳۸۹ نسبت به سال ۱۳۸۳ به ترتيب در مصرف: ماست، شکر، گوشت قرمز، نان، قند، چاي، ماهي، پنير و برنج رخ داده است. همچنين مصرف شير، گوشت مرغ و تخم مرغ افزايش داشته است.

بيشترين کاهش سرانه مصرف در سال ۱۳۸۹ نسبت به سال ۱۳۸۳ به ترتيب در مصرف: ماست، شکر، نان، گوشت قرمز، قند، چاي، ماهي، برنج و پنير اتفاق افتاده است، در مقابل مصرف شير، گوشت مرغ و تخم‌مرغ افزايش داشته است.

مصرف برنج برای خانوارها از ۱۸۳کيلو در سال ۱۳۷۹ به ۱۸۰کيلو در سال ۱۳۸۳ رسيده و در سال ۱۳۸۹ مصرف برنج به ۱۵۹‌کيلو کاهش يافته است.

هر خانوار در سال ۱۳۷۹ سالانه ۶۲۶‌کيلو نان مصرف مي‌کرده، اين مصرف در سال ۱۳۸۳ به ۵۰۶‌کيلو رسيده و در سال ۱۳۸۹ به ۳۹۵‌کيلو کاهش يافته است.

خانوارها در سال ۱۳۷۹ سالانه ۶۹‌کيلو گوشت دام مصرف مي‌کردند که در سال ۱۳۸۳ مصرف‌شان به ۶۰‌کيلو رسيده و در سال ۱۳۸۹ هر سال توانسته‌اند تنها ۴۷‌کيلو گوشت دام مصرف کنند.

در سال ۱۳۷۹ هر خانواده ۷۰‌کيلو گوشت پرنده مصرف مي‌کرده که در سال ۱۳۸۳ اين مصرف به ۸۷‌کيلو رسيده و در سال ۱۳۸۹ مصرف آن به ۹۳‌کيلو رسيده است.

آمار فرآورده‌های گوشتی در سال‌های قبل از ۸۶ موجود نيست، اما در سال ۸۶ هر خانواده سالانه ۶‌کيلو فرآورده‌های گوشتی مصرف مي‌کرده که در سال ۱۳۸۹ اين ميزان به ۴‌کيلو رسيده است. همچنين در سال ۱۳۸۶ هر خانوار به‌طور متوسط سالانه ۴‌کيلو حيوانات دريايی مصرف کرده که در سال ۸۹ اين رقم به ۳‌کيلو کاهش يافته است.

با اينکه در سخنراني‌ها و مصاحبه‌های رسانه‌های دولتی و شبه‌دولتی مدام از افزايش اشتغال گفته مي‌شود، آمار رسمی بانک مرکزی حکايت از موضوع ديگری دارد.

در ايران سال ۱۳۸۹ نسبت به سال ۱۳۸۰سهم خانوارهايی که در آنها هيچ‌کس کار نداشته ۶۳٫۲۳ درصد رشد داشته است و سهم خانوارهايی که تنها يک نفر شاغل داشتند ۱٫۶۵ درصد رشد داشته است.

در عوض در همين دوره زمانی سهم خانوارهايی که در آنها بيش از سه نفر شاغل وجود داشته ۴۰٫۲۴ درصد و سهم خانوارهايی که دو نفر شاغل داشتند ۲۷٫۱۱ درصد کاهش داشته است.

در سال ۱۳۸۰ تنها ۱۳٫۷ درصد خانوارهای ايرانی بدون شغل بودند، اين در حالی است که در سال ۱۳۸۹ اين رقم به ۲۲٫۵ درصد از خانوارها رسيده است. در حالی که در ۵۴٫۵ درصد از خانوارها لااقل يک نفر شاغل داشتند، در سال ۱۳۸۹اين رقم به ۵۵٫۴ درصد رسيده است.

از ديگر سو، در ۲۳٫۶ درصد از خانوارهای سال ۱۳۸۰ دو نفر شاغل وجود داشته که اين رقم در سال ۱۳۸۹ به ۱۷٫۲ درصد رسيده است، در سال ۱۳۸۰ از مجموع خانوارهای اييران۸٫۲ درصد از خانوارهای ايرانی سه نفر يا بيشتر شاغل وجود داشت، اين در حالی است که در سال ۱۳۸۹ تنها ۴٫۹ درصد از خانوارها چنين وضعيتی داشتند.

در بخش مسکن نيز شاهد تغييرات گسترده‌ای هستيم. در حالی که در سال ۱۳۸۰ خانوارهايی که ملک شخصی در اختيار داشتند ۷۱٫۷ درصد از مجموع خانوارها را به‌خود اختصاص داده بودند، در سال ۱۳۸۹ اين نسبت به ۶۳٫۷ درصد رسيده است. به‌عبارتی دارندگان منازل شخصی ۱۱‌درصد کاهش داشتند. در مقابل اجاره‌نشين‌ها از ۱۸٫۸ درصد کل خانوارها در سال ۱۳۸۰ به ۲۵٫۷ درصد در سال ۱۳۸۹ رسيده‌اند.

موضوع گراني، ناتوانی خانواده‌ها در مصرف و بيکاری موضوعی نيست که در سال ۱۳۹۱ ديگر يک ادعا از سوی کارشناسان باشد، از ائمه جمعه تا کارشناسان و حتی خود مسوولان دولتی به آن اذعان دارند.

 

۷خرداد : بيکاری دهها کارگر چدن پارس ساوه

جـــرس: يک فعال کارگری در ساوه اعلام کرد: در پی عدم تمديد قرارداد، ۶۷ کارگر واحد صنعتی چدن پارس بيکار شدند.

او با اشاره به اينکه ۲۰ درصد از مواد اوليه کارخانه چدن پارس از کشورهای خارجی از جمله چين تامين ميشوند، افزود: حدود ۸۰ درصد از مواد مورد نياز توليد اين کارخانه از منابع داخلی تامين ميشود.

او در خاتمه گفت: با بيکاری ۶۷ کارگر قراردادی مجموع کارگرانی که در اين واحد فعالند به ۱۳۵ نفر ميرسد که از اين تعداد فقط ۹ نفر دارای قرارداد رسمی هستند.

 

۶خرداد : هر 7 دقيقه يک ايرانی به دليل مصرف سيگار ميميرد

مهر

رئيس مرکز تحقيقات کنترل دخانيات دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی ضمن هشدار نسبت به عوارض ناشی از استعمال مواد دخانی گفت: هر 7 دقيقه يک ايرانی به دليل مصرف سيگار جان خود را از دست می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر غلامرضا حيدری روز شنبه در نشست خبری هفته بدون دخانيات که در محل ساختمان شماره 2 وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: هر 6 ثانيه يک نفر در دنيا به دليل عوارض استعمال دخانيات جان خود را از دست ميدهد.

وی گفت: در دو دهه اخير وضعيت مصرف دخانيات در کشور روند قابل قبولی داشته چرا که برنامههای کنترلی تقريبا موثر بودهاند به طوری که شرايط اکنون کشور در زمينه استعمال مواد دخانی در مقايسه با 30-40 سال گذشته تغيير کرده است. اين چنين اتفاقات خوب است اما ايده آل نيست.

 

۶خرداد  :نرخ بيکاری بيش از ۲۳درصداست/تحريم و گسترش بيکاری/افزايش قاچاق در مرزها و نواحی قليت نشين زير فشار بيکاری

ايلنا: حسن اعتضادى با تاكيد بر لزوم افزايش سياست هاى حمايتى دولت از اقليت هاى مذهبى در مناطق مرزى كشور خاطرنشان ساخت: هم اكنون مردمى كه در مناطق مرزى كشور زندگى مى كنند به دليل عدم وجود فرصت هاى شغلى مجبور به قاچاق كالا هستند.

وى اجراى سياست هاى غلط اقتصادى را موجب افزايش بيش از پيش نرخ بيكارى اعلام كرد و خاطرنشان ساخت: با در نظر گرفتن بيكارى پنهان مى توان آمار را در كشور بيش از 23 درصد اعلام كرد.

اعتضادى با اشاره به افزايش حجم پول های سرگردان در کشور ياد آور شد: حجم پول های سرگردان در جامعه هم اکنون به 200 هزار ميليارد تومان رسيده است.

 

۶خرداد۶۰ :درصد کشاورزی ايران به شيوه سنتی است/ خسارت ناشی از واردات بر کشاورزی را تا 10 سال ديگر هم نميتوان جبران کرد

ايلنا: دبير اول كميسيون كشاورزى اعلام كرد: رويكرد كشاورزى در ايران همچنان سنتى است.

جلال محمود زاده در گفتگو با ايلنا، اظهارات رئيس مركز آمار ايران مبنى بر افزايش نرخ بيكارى در پى مكانيزه شدن بخش كشاورزى را نادرست دانست و گفت: در حال حاضر بى دقتى دولت در واردات محصولات كشاورزى و عدم تزريق اعتبارات كم بهره و همچنين عدم توسعه همه جانبه روستاها، نرخ بيكارى را در اين بخش افزايش داده است.

به گفته محمود زاده؛ حدود 60 درصد از محصولات كشاورزى در روستاها به شيوه سنتى و 40 درصد به سبك مكانيزه توليد ميشود.

محمودزاده خاطر نشان ساخت: واردات محصولات کشاورزى با هدف تنظيم بازار و با صرف 24 هزار ميليارد تومان اعتبار، لطمات جبران ناپذيرى را به توليد وارد ميکند که تا 10 سال ديگر نمى توان خسارات وارده به بدنه توليد را ترميم کرد.

 

۶خرداد : نميتوان با چکش هنررا توسعه داد/۴۰۰ سال از هنرايرانی و ۱۰۰ سال از هنردنيا عقبيم

ايلنا: به گزارش خبرنگار ايلنا، استاد اصغر کفشچيان که در همايش کشوری هنر و سند توسعه سخنرانی ميکرد، افزود: از هنر صحبت ميکنيم ولی تعريف روشنی از آن نداريم هنر اسلامی را ميخواهيم توسعه دهيم در حالی که آن را نميشناسيم و برای ارائه تعريف از آن به هزار و ۴۰۰ پيش برگشته و نهايتش با معيارهای سنتی تعريفی را ارائه ميکنيم.

وی با بيان اين ادعا که «ما ايرانيان ۴۰۰ سال از هنر خود و ۱۰۰ سال از هنر دنيا عقبيم» ادامه داد: از هنر اسلامی و توسعه آن حرف ميزنيم ولی نگاه محترمانهای نسبت به انسان که بايد هنر را توسعه دهد؛ نداريم و همچنان ديده ميشود وضعيت تدريس هنر در مدارس رضايت بخش نيست و همواره نگاه تحقير آميزی متوجه هنر و دبيران هنر است.

وی افزود: از سوی دولت بودجهای که برای گردش هنرهای تجسمی در سطح کشور داده ميشود ۸ ميليارد است اين در حالی است که گردش مالی يک تيم دسته دو ۶۵ ميليارد تومان است.

وی همچنين معنای بالای هنر را گوشزد کرد و افزود: نميتوانيم با ۱۳۶ واحد دانشگاهی دانشجويان را با حيات طيبه که آرمان اصلی هنر است آشنا کرد.

 

۶خرداد : نميتوان با چکش هنررا توسعه داد/۴۰۰ سال از هنرايرانی و ۱۰۰ سال از هنردنيا عقبيم

جـــرس: در ادامه موج تعطيلی واحدهای توليدی و بيکاری و اخراج کارگران کشور، مديرداخلی کارخانه سيمان طبس، مشکلات مالی برای احداث و اتمام کارخانه سيمان طبس را علت اصلی اخراج ۱۲۳ کارگر و تعطيلی اين واحد توليدی عنوان کرد.

به گزارش ايلنا، اخوان می گويد: کارخانه سيمان طبس، شرکتی سهامی خاص است که تا امروز نزديک به ۱۴ ميليارد تومان توسط سهامداران برای احداث کارخانه هزينه شده است، اما عدم وجود ۲ ميليارد تومان نقدينگي، سبب اخراج کارگران، فسخ قراردادهاو تعطيلی روند راهاندازی کارخانه شده است.

وی افزود: اين کارخانه ميتواند ۲۰۰ نفر به صورت مستقيم و ۸۰۰ نفر را به صورت غيرمستقيم به کار مشغول کند که متاسفانه در سال حمايت از توليد، کار و سرمايه ايراني، به دليل عدم وجود نقدينگی معطل مانده است.

مديرداخلی کارخانه سيمان طبس در مورد تعداد نيروهای اخراج شده از کارخانه گفت: تا هفته آينده از تعداد ۲۵ نفر کارگر ثابت کارخانه، تنها ۲ نفر باقی ميمانند و اين در حالی است که تعداد کارگران پيمانکاران که از کار اخراج شدند، هر کدام نزديک ۱۰۰ نفر هستند که بنا به تصويب هيات مديره تا زمان رفع مشکلات مالي، قراردادشان فسخ شده است.

 

۶خرداد: شيوع ايدز بين كودكان كار ۴۵ برابر متوسط كشورى است

ايلنا: يك مددكار اجتماعى از نتايج تحقيقى در خصوص فراگيرى بيمارى ايدز در ميان كودكان كار خبر داد كه بر اساس اين تحقيق ميزان ابتلاى كودكان زبالهگرد و دستفروش به بيمارى ايدز برابر با زنان ويژه است.

فرشيد يزدانى در گفتگو با خبرنگار ايلنا اظهار كرد: حدود 4/5 درصد كودكان کار و خيابان به ويروسHIV آلوده هستند كه اين رقم 45 برابر متوسط كشورى است و ميتواند با شيوع اين بيمارى در ميان زنان ويژه برابرى كند.

عضو هيئت مديره انجمن حمايت از حقوق کودکان، در بخش ديگرى از اين گفتگو با اشاره به نتايج پژوهش جديدى كه در مقالهاى توسط دكتر محرز ارائه شده است، گفت: کودکان در سنين بين 10الی 14سال و15الی 18سال بدليل عدم توجه والدين شروع به استفاده مواد مخدر و مشروبات الکلی می کنند که بررسيها نشان داده 60 درصد از کودکان کار استعمال دخانيات را تجربه کردهاند که سيگار و ساير مواد دخانى را شامل ميشود.

اين فعال حقوق كودكان افزود: طبق اين پژوهش 20 درصد از كودكان كار تجربه استفاده از مواد مخدر را دارند و 40 درصد نيز مشروبات الكلى را تجربه كردهاند.

عضو هيئت مديره انجمن حمايت از حقوق کودکان در خاتمه با اشاره به «طرح ساماندهى كودكان كار و خيابان» كه در حال اجراست، گفت: متاسفانه نگاه انسانى در برخورد با اين كودكان وجود ندارد و درباره ساماندهى اين كودكان همانگونه تصميمگيرى ميشود كه در خصوص جمعآورى يا نصب مبلمان شهرى برنامهريزى ميشود اما با اين حال اميدواريم دولت هر چه زودتر برنامهاى دقيق و اصولى با نگاهى انسانمحور برای حمايت از کودکان کار در نظر بگيرد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©