Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ برابر با  ۲۶ می ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱  برابر با ۲۶ می ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۹۷)

۵ خرداد ۱۳۹۱ـ ۲۵ ماه مه ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

بانک مرکزی ايران از گرانی تا ۲۴۵ درصدی مواد غدايی خبر داد

سرازير شدن ۳ هزار ميليارد تومان سرمايه ايران به جيب ۴ همسايه عرب در هر ۲۲ روز

افزايش كودكان خيابانی با تورم و گرانی

گزارش عفو بين الملل درباره ايران

رشد ۲۹۶ درصدی هزينه بيمارستان‌های خصوصی دراجرای فاز اول هدفمندی

جمع آوری شش هزار کودک خيابانی در ايران

۹ ميليون ايرانی سواد خواندن و نوشتن ندارند

تعطيل کارخانه قند اهواز با ظرفيت توليد ۲۵۰ تن شکرزير فشار واردات و سرگردانی کارگران

بيکار کردن ۱۸۰ نفر از کارگران كارخانه کيوان پس از خصوصی سازی

تعطيلی صدها کوره آجرپزی استان کرمانشاه؛ هزاران نفر بيکار؛ ثمره گرانی سوخت

اجاره‌نشين‌ها و کابوس افزايش ۳۰ درصدی اجاره‌بها

 سالانه يک درصد به مساحت بيابان هاى ايران افزوده مى شود

قرارداد ۷۰ درصد زنان کارگر، سفيد امضاست

تصادفات رانندگى دومين علت مرگ و مير در ايران

شعله‌های آتش در كمين دانش‌آموزان 30 درصد از مناطق كشور

بيكارى ۹۰ کارگر نورد ذوب فلزات خليج فارس

راه اندازی ۱۸۰۰ مدرسه پيش حوزوی در کشور

سود ۷ برابری سپاه از«بزرگ ترين واگذاری تاريخ» در يک معامله غيرقانونی

ايرانی هاروزانه ۴ ميليارد تومان سيگار دود می کنند

سالانه بين ۶۰ تا ۸۰ ميليون ليتر انواع مشروبات الکلی به کشور قاچاق می شود

۳/۵  ميليون کودک ايرانی محروم از مدرسه

با رشد بی مهار گرانی، نرخ تن فروشی نیز سر به فلک کشیده است

چادر مشکی به عنوان حجاب برتر پرسودترین تجارت

بيكاري ۴۰ هزار نيروي كار آموزش‌ديده در بروجرد

۵خرداد : بانک مرکزی ايران از گرانی تا ۲۴۵ درصدی مواد غدايی خبر داد

صدای آلمان

بانک مرکزی ايران در جديدترين گزارش خود از گراني‌ها، از افزايش قيمت مواد خوراکی از ۷ و سه‌دهم درصد تا ۲۴۵ و نيم‌درصد در يک‌‌سال منتهی به ۲۹ ارديبهشت‌ماه سال جاری خبر داد.

به موجب گزارش روز جمعه (۵ خرداد) خبرگزاری مهر، در هفته منتهی به ۲۹ ارديبهشت ماه سال جاری قيمت لبنيات حدود ۴۸ درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل افزايش يافته است. قيمت سبز‌‌ي‌های برگی ۱۴۱ درصد و قيمت خربزه ۲۴۵ و نيم‌درصد افزايش پيدا کرده است.

برنج، حبوبات، گوشت قرمز‌، گوشت مرغ، چاي، سبزي‌های تازه، روغن و ميوه از موادی هستند که بهای آنها افزايش نشان مي‌دهد.

 

۵خرداد: سرازير شدن ۳ هزار ميليارد تومان سرمايه ايران به جيب ۴ همسايه عرب در هر ۲۲ روز

جـــرس: به گزارش منابع خبری انرژی و اقتصاد، هر ۲۲ روز يکبار چهار کشور امارات، عربستان، عراق‌ و قطر يک ميليون و صد و سه هزار بشکه نفت بيشتر از ايران برداشت می کنند که اگر هر بشکه نفت صد دلار فروخته شود در مدت ۲۲ روز سه هزار ميليارد تومان پول ايران را غارت می کنند.

به گزارش آفتاب، با مقايسه و کنار هم قرار دادن چند آمار نفتی به اين نتيجه می رسيم که هر ۲۲ روز سه هزار ميليارد تومان از سرمايه ملت ايران کسر می شود و اين امر با سکوت تلخ مسئولان مواجه شده است.

ايران ۲۸ ميدان مشترک نفتی و گازی با کشورهای همسايه دارد. در پارس جنوبی که بزرگ‌ترين ميدان مشترک ايران است، رقيب قطری روزی ۳۶۰ميليون مترمکعب گاز برداشت مي‌کند و ما ۲۱۰ ميليون گاز برداشت مي‌کنيم.

کشور عراق نيز از ميادين مشترک با ايران ۲۹۵ هزار بشکه نفت برداشت مي‌کند که اين ميزان از طرف ايران ۱۳۰هزار بشکه است.

همچنين در ميادين مشترک با امارات نيز اين کشور ۱۳۶ هزار بشکه نفت توليد مي‌کند، اين در حالی است که ايران ۵۶ هزار بشکه توليد دارد. اين موضوع در مورد ميادين مشترک با عربستان نيز وجود دارد به طوری که کشور عربستان از ميادين مشترک ۴۵۰ هزار بشکه نفت توليد مي‌کند که اين ميزان در طرف ايرانی ۴۲ هزار بشکه است.

کشور قطر با ۱۲ کيلومتر حفاری افقی در اين لايه نفتی روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت از آن برداشت مي‌کند که اين ميزان در طرف ايرانی صفر است.

با يک محاسبه سر انگشتی به اين نتيجه می رسيم که کشور عراق ۱۶۵هزار بشکه، امارات ۸۰هزار بشکه، عربستان ۴۰۸ هزار بشکه و قطر ۴۵۰هزار بشکه بيشتر از ايران نفت از ميادين مشترک برداشت می کنند.

در مجموع اين چهار کشور يک ميليون و صد و سه هزار بشکه نفت بيشتر از ايران برداشت می کنند که اگر هر بشکه نفت صد دلار فروخته شود و قيمت هر دلار با توجه به نرخ دولتی ۱۲۲۶ تومان باشد در مدت ۲۲ روز به عدد تلخ سه هزار ميليارد تومانی (معادل اختلاس بزرگ) می رسيم.

 

 

۵خرداد: افزايش كودكان خيابانی با تورم و گرانی

سلامت نيوز: مديركل دفتر امور آسيب‌ديدگان اجتماعی سازمان بهزيستی از جمع‌آوری و ساماندهی بيش از شش‌هزار كودك خيابانی در كشور خبر داده است. در همين حال عضو انجمن حقوق كودك در گفت‌وگو با «شرق» تاكيد دارد كه مسوولان بايد نگاه مبلمان شهري‌گونه به كودكان كار و خيابان را كنار بگذارند.

فاقد نگاهی كلان و آينده‌نگربه مساله كودكان كار هستيم

به گفته وي، به آمار سازمان بهزيستی اعتمادی نيست چراكه اين آمار جسته و گريخته انجام شده و متاسفانه در مساله كودكان خيابانی كماكان فاقد نگاهی كلان و آينده‌نگر به مساله هستيم البته اين كار از عهده و توان سازمان بهزيستی خارج بوده و لازم است تا وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی تا دير نشده برای تدوين سندی به منظور ساماندهی وضعيت زندگی كودكان كار و خيابان اقدام كند. او از وجود نزديك به دو‌ميليون كودك كار در ايران خبر داده و سهم كودكان خيابانی را در اين ميان رقمی در حدود 34‌هزار نفر اعلام مي‌كند و تاكيد دارد كه آمار دقيقی از كودكان خيابانی تهران در دست نيست.

 

جمع‌آوري‌های جسته ‌وگريخته دردی را درمان نمي‌كند

سازمان بهزيستی اعلام كرده كه براساس آمارهای موجود در سال گذشته توانستيم تعداد زيادی از كودكان خيابانی و كار را ساماندهی كنيم. بيش از يك‌سوم كودكان خيابانی متعلق به تهران هستند و 40‌درصد كودكان خيابانی جمع‌آوری شده اتباع بيگانه‌اند. البته اين آمار در تهران متفاوت است به گونه‌ای كه براساس اطلاعات به دست آمده بيش از 50‌درصد كودكان خيابانی تهرانی اتباع بيگانه‌اند.

 

 

۴خرداد: گزارش عفو بين الملل درباره ايران

ايران

رييس دولت: رييس جمهور: محمود احمدي‌نژاد

مجازات اعدام: برقرار است

جمعيت: 74.8 ميليون

اميد به زندگی: 73 سال

ميزان مرگ و مير زير 5 سال: 30.9 در 1000

سواد بزرگسالان: 85 در صد

آزادی بيان، آزادی تشکل و گردهمايی به شدت محدود شد. مخالفان سياسي، فعالان حقوق زنان و اقليت ها و ديگر مدافعان حقوق بشر خودسرانه دستگير شدند، در انزوای کامل بازداشت شدند، پس از محاکمه های ناعادلانه زندانی و خروجشان از کشور ممنوع شد. شکنجه و بدرفتاری های ديگر رايج بود و با معافيت از مجازات انجام می شد. زنان و اقليت های دينی و قومی در عمل و قانون مورد تبعيض قرار داشتند. حداقل 360 نفر اعدام شدند؛ تعداد واقعی گويا بسيار بيشتر بود. حداقل سه مجرم نوجوان در ميان اين عده بودند. شلاق و قطع عضو با حکم قضايی اجرا شد.

 

۴خرداد : رشد ۲۹۶ درصدی هزينه بيمارستان‌های خصوصی دراجرای فاز اول هدفمندی

جـــرس: معاون نظارت و برنامه‌ريزی سازمان نظام پزشکی ايران، از رشد ۲۹۶ درصدی هزينه بيمارستانهای کشور با اجرايی شدن فاز اول هدفمندی يارانه در کشور خبر داد و گفت: افزايش حقوق و دستمزد پرسنلی بار مالی سنگينی بر دوش بيمارستانهای خصوصی قرار داد.

وی افزود: سال گذشته در حوزه مصارف انرژی بيمارستانها، شاهد رشد هزينه ۲۹۶ درصدی بوديم که بيمارستانهای خصوصی را دچار مشکلات جدی کرد. از طرف ديگر با در نظر گرفتن اينکه بيمارستانها و کلينيکهای خصوصی حدود ۱۵۰ هزار فرصت شغلی در کشور ايجاد کرده‌اند، افزايش حقوق و دستمزد پرسنلی بار مالی سنگينی بر دوش بيمارستانهای خصوصی قرار داد.

 

 

۳خرداد: جمع آوری شش هزار کودک خيابانی در ايران

بی بی سی

کل امور آسيب ديدگان اجتماعی سازمان بهزيستی ايران از جمع آوری شش هزار کودک خيابانی خبر داد.

حبيب الله مسعودی نيا در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت: "بيش از يک سوم اين بچه ها در تهران و چهل درصد آن ها از اتباع بيگانه هستند."

به گفته آقای مسعودی "بيش از ۹۵ درصد کودکان خيابانی دارای خانواده هستند و اين سازمان قصد دارد با برنامه ريزی کاری کند که از خانواده هايشان جدا نشوند."

 

۳خرداد : ۹ ميليون ايرانی سواد خواندن و نوشتن ندارند

کلمه

 

معاون سوادآموزی وزير آموزش و پرورش گفت: بر اساس آمار در همه گروه‌های سنی ۹ ميليون بي‌سواد در کشور وجود دارد.

معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان سوادآموزی کشور گفت: اين تعداد شامل ۴ ميليون و ۱۵۰ هزار نفر از جمعيت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال است که همه باسواد مي‌شوند.

اين مسئول تصريح کرد: در بحث پايان بي‌سوادی بعضی از استان‌ها دو يا سه سال زودتر از سال ۹۴ و قبل از پايان برنامه پنجم توسعه و در کهگيلويه و بويراحمد پيش‌بينی پايان بي‌سوادی تا سال ۹۲ مي‌شود.

باقرزاده گفت: بر اساس آخرين سرشماری حدود ۹ ميليون نفر بي‌سواد در گروه‌های سنی در کشور وجود دارد.

 

۳خرداد : تعطيل کارخانه قند اهواز با ظرفيت توليد ۲۵۰ تن شکرزير فشار واردات و سرگردانی کارگران

ايلنا: کارخانه قند اهواز با ظرفيتی بالغ بر تولید ۲۵۰ تن قند و شکر در سال ، چهار سالی است که تعطيل و توليد آن متوقف شده است.

به گزارش ايلنا، مالکيت اين کارخانه در گذشته بر عهده بانک ملی و ملت بوده که با افزايش مشکلات اين واحد توليدی با تصويب هيات دولت به وزارت صنايع جهت راه اندازی مجدد واگذار شد اما چندی پس از معرفی و استقرار مديرعامل جديد کارخانه از سوی معاون اقتصادی وقت وزارت صنايع و معادن، روند بازسازی و فعاليت مجدد کارخانه متوقف شد.

 

 

۳ خرداد : بيکار کردن ۱۸۰ نفر از کارگران كارخانه کيوان پس از خصوصی سازی

ايلنا-همدان: رئيس شورای اسلامی كار كارخانه کيوان گفت: يك سال پس از خصوصي‌سازى اين كارخانه در سال 88، 70 كارگر بيكار شدند و در سال 90 نيز اين كارخانه با افت شديد توليد مواجه شد به طورى كه در ابتداى امسال 110 نفر ديگر از كارگران اين واحد توليدى با عدم تمديد قرارداد كاري‌شان بيكار شدند.

على زردشتي، در گفتگو يا ايلنا ضمن بيان اينكه بيش از 90 درصد از سهام اين كارخانه در بهمن‌ماه 88 به مالك خصوصى واگذار شد، در تشريح چالش‌هاى پيش آمده پس از خصوصي‌سازى افزود: از آنجا كه بي‌توجه به مستمر بودن كار، قرارداد عمده كارگران اين كارخانه به صورت موقت منعقد شده بود در فروردين سال ۸۹، حدود ۷۰ كارگر به راحتى از مجموعه خارج شدند.

زردشتی با بيان اينکه مشکلات نبض كارخانه را به تدريج ضعيف کرد، ادامه داد: اين در حالی بود که از پيش بينی ۲۰ ميليارد تومان فروش در سال 90، تنها حدود ۸ ميليارد تومان آن محقق شد.

زردشتی با بيان اينکه هيچ نظارتى در حوزه توليد صورت نمي‌گيرد، اضافه کرد: در فروردين ۹۱ متاسفانه ۱۱۰ كارگر ديگر نيز از اين مجموعه خارج شدند و مشکلات همچنان پابرجا ماند.

گفتنى است اين كارخانه با قدمتى ۴۰ ساله توليد كننده ۱۲۵ نوع محصول بوده است.

۱خرداد : تعطيلی صدها کوره آجرپزی استان کرمانشاه؛ هزاران نفر بيکار؛ ثمره گرانی سوخت

به گزارش کرمانشاه پست هزاران کارگر کوره های آجرپزی استان کرمانشاه و بخصوص شهرستان کنگاور بيکار شده اند . خبرها از بيکاری بيش از ۵۰۰۰ کارگر حکايت دارد . اين موج گسترده و کم سابقه بيکاری در نتيجه تعطيلی صدها کوره آجرپزی سنتی طی دو سال اخير است .

کوره داران و کارگران بيکار ، آغاز هدفمند شدن يارانه ها و افزايش قيمت سوخت را عامل اصلی وضعيت نااميدکننده خود عنوان کرده اند.

 

۱خرداد: اجاره‌نشين‌ها و کابوس افزايش ۳۰ درصدی اجاره‌بها

به گزارش ايلنا، در حالی که فروردين هر سال به عنوان دوره خواب مسکن ناميده ‌مي‌شود، امسال برای اولين بار در فروردين ماه شاهد افزاريش ۱۵ درصدی نرخ اجاره نسبت به اسفندماه ۹۰ بوديم. افزايشی که در ماه ارديبهشت شتاب بيشتری به خود گرفت و حالا در اوايل خرداد بحران را برای اجاره‌نشين‌ها به اوج خود رسانده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا از سطح شهر، يک واحد مسکونی در منطقه نارمک با متراژ ۳۵ متر، يک خوابه با قيمت ۲۲ ميليون تومان رهن کامل واگذار ‌می شود، در حالی که وديعه و اجاره يک واحد ۸۰ متری در همين منطقه ۴۵ ميليون تومان با اجاره ۲۰۰ هزار تومان تعيين شده است.

واحد ديگری با همين متراژ در يکی از ميادين منطقه نارمک با ۱۰ ميليون تومان وديعه و ماهانه ۸۰۰ هزار تومان اجاره داده ‌می شود.

همچنين بهای اجاره يک واحد ۴۳ متری يک خوابه در منطقه تهرانپارس ۱۰ ميليون تومان وديعه و ۴۹۰ هزار تومان اجاره ماهانه تعيين شده است؛ اين درحالی است که واحد ديگری در همين منطقه با متراژ ۸۰ متر و ۲ خوابه ۲۰ ميليون تومان ۷۵۰ هزار تومان است.

براساس اين گزارش يک واحد مسکونی ۵۰ متری در منطقه پيروزی با وديعه ۲۰ ميليون تومانی و ۲۵۰ هزار تومان ماهانه اجاره داده ‌می شود و درهمين حال قيمت يک واحد مسکونی ۸۵ متری در نبرد شمالی واقع در خيابان پيروزی ۶۰ ميليون تومان رهن کامل است.

در منطقه يوسف آباد نيز واحدی با متراژ ۴۸ متر مربع ۸ ميليون تومان وديعه و ۸۰۰ هزار تومان اجاره داده‌ مي‌شود.

همچنين يک واحد مسکونی ۵۰ متری در اقدسيه با ۳۰ ميليون تومان و با اجاره ۴۰۰ هزار تومان واگذار ‌می شود.

اجاره بهای يک واحد مسکونی در منطقه سهروردی شمالی ۶۰ ميليون تومان رهن کامل است؛ درحالی که رهن واحد مسکونی ديگری با ۷۰ متر مربع ۵۰ ميليون تومان تعيين شده است.

در منطقه بلوار کاوه نيز يک واحد ۵۰ متری يک خوابه با سه ميليون تومان وديعه و ۷۰۰ هزار تومان اجاره داده ‌می شود.

 

۱خرداد :سالانه يک درصد به مساحت بيابان هاى ايران افزوده مى شود

ايرن: گروه چشم اندازهاى طبيعى: برآوردها نشان مى دهد تحت تاثير عواملى مثل فرسايش خاک و نابودى پوشش گياهي، سالانه يک درصد به مساحت بيابان هاى ايران افزوده مى شود.

 

به گزارش خبرگزارى محيط زيست ايران و بر اساس تحقيق انجام شده توسط مرکز تحقيقات کشاورزى و منابع طبيعى کشور بررسيها نشان ميدهد در سى سال گذشته حدود سى درصد به مساحت بيابانهاى ايران افزوده شده که نشانگر سالانه يک درصد افزايش مساحت بيابانهاى کشور است.

بر اساس اين گزارش انتظار مى رود با توجه به تشديد روند فرسايش خاک در ايران در ساليان آينده شاخص بيابانزايى در ايران افزايش يافته و حتى بيشتر از متوسط رشد سالانه يک درصد شود. هم اکنون حدود نيمى از مساحت ايران بيابانى است و در يک پنجم از مساحت کشور زادآورى زيستى در حداقل ممکن بوده و اصطلاحا بيابان مطلق ناميده مى شود. ايران در صدر کشورهاى رودررو با پديده فرسايش خاک قرار دارد.

۳۱ارديبهشت : قرارداد ۷۰ درصد زنان کارگر، سفيد امضاست

کلمه

گسترش قراردادهای سفيد امضا پس از اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها به جايی رسيده که در حال حاضر ۷۰ درصد از زنان کارگر با قراردادهای سفيد امضاء مشغول به کار هستند.

 

۳۱ارديبهشت : تصادفات رانندگى دومين علت مرگ و مير در ايران

آفتاب: دكتر احمد شجاعى در سومين كنفرانس حوادث رانندگى و جاده اي، در مقاله اى با عنوان بررسى يك دهه تلفات جانى ناشى از حوادث رانندگى در ايران (1389-1380) گفت: در كشور ما حوادث رانندگى درون و برون‌شهرى به صورت يك مشكل اساسى بهداشتى نمود پيدا كرده‌است و ايران از نظر وقوع حوادث ترافيكى به عنوان يكى از كشورها با بيشترين موارد مرگ و مير و جراحت ناشى از تصادفات به حساب مى آيد.

رييس سازمان پزشكى قانونى كشور با اشاره به حوادث رانندگى در دهه 80 تصريح كرد: در دهه هشتاد(1389-1380) جمعا" 241 هزار و 236 نفر در كشور بر اثر حوادث رانندگى جان خود را از دست دادند كه 80 درصد متوفيان مرد و 20 درصد آن‌ها زن بودند.

به گفته وى به طور متوسط ساليانه به ازاى هر صد هزار نفر از جمعيت ايران، 35 نفر در حوادث رانندگى قربانى شده اند.

دكتر شجاعى با اشاره به اينكه بيشترين تلفات رانندگى در دهه 80 مربوط به سال 1384 با 27 هزار و 755 فوتى است، تصريح كرد: حدود 55 درصد مرگ‌هاى غير طبيعى كشور در اين دهه مربوط به مرگ هاى ناشى از حوادث رانندگى است.

وى با تاكيد بر اينكه بيشترين نسبت كشته‌ها مربوط به جاده‌هاى برون شهرى است گفت: براساس بررسى به عمل آمده 60.8 درصد كشته هاى حوادث رانندگى مربوط به جاده هاى برون شهري، 30.1 درصد جاده هاى درون شهرى و 8.1 درصد مربوط به جاده هاى خاكى و روستايى بوده است.

 

 

۳۱ارديبهشت : شعله‌های آتش در كمين دانش‌آموزان 30 درصد از مناطق كشور

آفتاب: حداکثر در۳۰ درصداز مناطق کشور ساختارهای لازم برای نصب تجهيزات سرمايشی و گرمايشی در مدارس وجود ندارد.

مسلمی به اعتباری حدود ۲۴ ميليارد تومان که سال گذشته برای تجهيز وسائل گرمايشی و سرمايشی مدارس درنظرگرفته شد اشاره کرد وافزود: البته همه اين اعتبار به سازمان نوسازی مدارس کشور داده نشد و تاکنون حدود ۱۴ ميليارد از آن پرداخت شده است.

 

30ارديبهشت : بيكارى ۹۰ کارگر نورد ذوب فلزات خليج فارس

ايلنا: يک فعال کارگری در خرمدره اعلام کرد: ۹۰ کارگر کارخانه ذوب فلزات نورد خليج فارس در پى عدم تمديد قراردادشان بيکار شدند.

کاظم خلجی در گفتگو با خبر نگار ايلنا با اعلام اين خبر گفت: کارخانه ذوب فلزات نورد خليج فارس واقع در شهرک صنعتی ابهرکه در زمينه ذوب آهن آلات قراضه فعاليت دارد از ۱۲۰ کارگر فعال خود، ۹۰ كارگر قراردادى را تمديد قرارداد نکرده است.

او تعديل ۹۰ کارگر قراردادی اين واحد توليدی را به جهت مشکلات مالی و نبود نقدينگی عنوان کرد و افزود: هم اکنون اين کارگران با دريافت بيمه بيکاری امرار معاش مي‌کنند.

دبير اجرايی خانه کارگر خرم دره با بيان اينکه فعاليت اين کارخانه با اخراج سه چهارم كارگرانش طبيعتا محدود شده است اظهار داشت: هم اکنون ۳۰کارگر از مجموع ۱۲۰ کارگری که در اين واحد توليدی فعال بودند باقی مانده‌اند.

 

۳۰ارديبهشت : راه اندازی ۱۸۰۰ مدرسه پيش حوزوی در کشور

کلمه :راه‌اندازی مدارس وابسته به حوزه‌های علميه، از تکذيب در سال ۸۸، افتتاح ۳۰ مدرسه در سال ۸۹، توسعه ۱۰۰ مدرسه در سال ۹۰ به راه‌اندازی ۱۸۰۰ مدرسه پيش‌حوزوی در سراسر کشور رسيده است.

روند صعودی حضور و فعاليت اجرايی حوزويان در آموزش و پرورش امروز به بالاترين حد خود رسيده است. به طوري‌که معاون تبليغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علميه از راه‌اندازی ۱۸۰۰ مدرسه پيش‌حوزوی يا «مدرسه امين» با مديريت ۳۰۰ مدرسه علميه در سراسر کشور خبر مي‌دهد.

شرق نوشت: در سال گذشته ۳۲ مدرسه از اين مدارس راه‌اندازی شده‌اند و در سال‌جاری تعداد اين مدارس به ۸۰ مدرسه افزايش خواهد يافت.

 

 

۳۰ارديبهشت : سود ۷ برابری سپاه از«بزرگ ترين واگذاری تاريخ» در يک معامله غيرقانونی

کلمه :   او البته اشاره ای به نام يک بنياد متعلق سپاه و ديگر سهامداران خريد اين شرکت نکرد و از سرنوشت پيگيری های قانونی واگذاری اين شرکت نيز چيزی نگفت، و صرفا از درآمد ۴۳ هزار ميليارد ريالی اين شرکت در سال ۸۹ و درآمد ۵۵ هزار ميليارد ريالی اين شرکت در سال ۹۰ خبر داد. حال آنکه اين شرکت در سال ۸۸ به بهای ۱۵ هزار ميليارد ريال واگذار شده و در دو سال اخير به اندازه هفت برابر رقم خريد، درآمد کسب کرده است!

سايت بازتاب با اننشار تصوير چکی که برای اين معامله صادر شده، ضمن اشاره به اينکه ”مجموع مبلغی که بابت خريد شرکت عظيم همراه اول از سوی خريدار پرداخت شد، حدود ۱۵۰۰ميليارد تومان بود“ اضافه کرد: ”کارشناسان پيش بينی می کردند اگر مزايده آزادی برگزار می شد، پيشنهاد هايی دست کم سه هزار ميليارد تومان بيشتر از رقم کنونی ارائه می گرديد و با اين فرض عملا در اين مزايده مبلغی حدود ۳ هزار ميليارد تومان از کيسه بيت المال خارج شد.“

۳۰ارديبهشت : ايرانی هاروزانه ۴ ميليارد تومان سيگار دود می کنند

کلمه :در حالی که آمار اعتياد جوانان و دانش آموزان روز به روز افزايش می يابد، عضو هيات مديره جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات خبر داد که روزانه ۴ ميليارد تومان هزينه سيگار می شود.

پيش از اين، سرپرست شرکت دخانيات ايران ميزان مصرف سيگار در کشور را ۶۰ ميليارد نخ برآورد کرده و گفته بود: از اين ميزان سهم توليدات داخلی (ملي، مشارکتی و عاملين صنعتی) حدود ۴۵ ميليارد نخ است.

از سوی ديگر دبير خانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه ملی با دخانيات وزارت بهداشت اعلام کرده بود: ۱۰ ميليون ايرانی سالانه هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان سيگار دود مي‌کنند که منجر به قربانی شدن ۶۰ هزار ايرانی در سال مي‌شود.

در همين حال، محمداسماعيل افشار با بيان اينکه در حال حاضر ۱۴۵ کشور عضو کنوانسيون مبارزه با دخانيات هستند، گفت: در ايران اين يک هفته را تبديل به ۱۰ روز کرده ايم و با همکاری جرايد و صداوسيما سعی می کنيم درخصوص مضرات سيگار اطلاع رسانی کنيم.

وی با بيان اينکه هر يک نخ سيگار حدود نيم ليتر دود ايجاد می کند، افزود: در دود سيگار متجاوز از ۵۰۰۰ ماده سمی وجود دارد که اين مواد در دود قليان به ۷۰۰۰ می رسد.

افشار با بيان اينکه هر قليان ۲۰ تا ۵۰ نخ سيگار ضرر به انسان می رساند و اين غير از بيماری های دهانه قليان است، گفت: حداقل ۸۵ بيماری بر اثر دود سيگار در بدن انسان ايجاد می شود.

عضو هيات مديره جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات افزود: در دود سيگار بيش از ۵۰ ماده سرطان‌زا وجود دارد که می تواند در بدن ۲۵ نوع سرطان ايجاد کند.

افشار گفت: روزانه حدود سه تا چهار ميليارد تومان هزينه سيگار می شود که در سال با اين پول می توان کارهای عمرانی فراوانی در کشور انجام داد.

 

 

۳۰ارديبهشت: سالانه بين ۶۰ تا ۸۰ ميليون ليتر انواع مشروبات الکلی به کشور قاچاق می شود

ايسنا

رييس انجمن مددكاران اجتماعى با اعلام هشدار نسبت به بازپديد مجدد مصرف مشروبات الكلى گفت: اعتياد به مشروبات الكلى به عنوان يكى از آسيب‌هاى اجتماعى بازپديد مجددا شيوع يافته است.

حسن موسوى چلك در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعى» خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به آمارهاى منتشر شده توسط مسئولان مرتبط در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى و آمارهاى مراجع انتظامى اظهار كرد: اين در حالى است كه مشروبات كشف شده در خوشبينانه ترين حالت ممكن 20 تا 30 درصد مشروبات موجود در كشور را تشكيل مي‌دهند.

افکارنيوز

تازه ترين و جدی ترين ابراز نگرانی مسوولان ارشد بهداشتی کشور از شيوع توزيع و مصرف مشروبات الکلی در کشور است. پيش از اين چند باری فرماندهان ارشد پليس نسبت به اين موضوع ابراز نگرانی کرده بودند. آن طور که مدير کل سلامت روان وزارت بهداشت می گويد: اطلاعات ما راجع به اعتياد به الکل در کشور کم است اما در برخی مناطق کشور آمار سوءمصرف الکل بالاست. برآورد می شود که سالانه بين ۶۰ تا ۸۰ ميليون ليتر انواع مشروبات الکلی به کشور قاچاق می شود.

 

۲۹ارديبهشت  ۳/۵:  ميليون کودک ايرانی محروم از مدرسه

کلمه : سه و نيم ميليون کودک ايرانی از تحصيل محروم هستند.

به گزارش جام جم، فرشيد يزداني، فعال حقوق کودک، نگران تبعات اجتماعی اين جاافتادگی از قافله تحصيل است؛ پيامدهايی که به زعم او، بالارفتن نرخ بيکاری ، استمرار نابرابري‌ها، کاهش فرصت‌های اشتغال و گسترش آسيب‌های اجتماعی تنها بخشی از گرفتاري‌های کشور در سال‌های آينده خواهد بود.

 

 

۲۸ اردیبهشت : با رشد بی مهار گرانی، نرخ تن فروشی نیز سر به فلک کشیده است

بازتاب

قیمتهای سر به فلک کشیده حتی در فحشاء: تا سقف 1500000 تومان!

شیوه دریافت هزینه نیز متناسب با مناطق و هزینه های دریافتی و همچنین مشتری ها متفاوت است. در مناطق پایین تر علی الظاهر فواحش پیش از راهی شدن هزینه شان را دریافت می کنند تا در انتهای اتفاقات، بدون پرداخت هزینه یا کمتر از توافق صحنه را ترک نکنند و در مناطق بالاتر متناسب با ظاهر مشتری (خودرو، پوشش، منزل و…) رقم دریافتی در انتهای ماجرا دریافت می شود

تورم و گرانی مسئله ای است که در تمام حوزه ها اثرگذاری خاص خود را دارد و عملاً هیچ بخشی را نمی توان از آثار سیاست های تورم زا مستثنی کرد. اما بی شک وقتی با افزایش گرانی ها و شکستن کمر طبقات پایین اجتماعی که متاسفانه جامعه هدف تورم در کشورمان قرار می گیرند، برخی مشاغل زیرزمینی و سیاه توسعه پیدا می کنند و همچنین بر تعرفه هایشان افزوده می شود که در این میان زنان فاحشه نیز مشمول همین قاعده می شوند و علی الظاهر در این حوزه تورم بیش از 6 درصدی اعمال شده است!

به عنوان نمونه در مناطق بالاتر از میدان هفتم تیر و در محدوده خیابان های ب از جنوب، ب از شمال و س از غرب، افراد مبلغ 60 تا 80 هزار تومان را به طور معمول مطالبه می کنند، در مناطق بالاتر از چهارراه پ و در خیابان م بعد از میدان م، این عده 100 تا 150 هزار تومان درخواست می کنند و در یکی از خیابان های شمالی تر تهران و خیابان م، رقم هایی بالای 200 هزار تومان طلب می کنند و البته در مناطق پایین تر از میدان هفتم تیر ارقام تا 40 الی 50 هزار تومان نیز کاهش می یابد و البته این گروه قوانینی نیز دارند که اگر به آن پایبند نباشند ممکن است از همکارانشان حتی چاقو بخورند. به عنوان نمونه اگر در یک محدوده مشخص یک فاحشه قیمتی را ارائه کرده و همکارش چندقدم آن سوتر با رقم پایین تر در اصطلاح این عده «مشتری را قر بزند»

 

۲۹ اردیبهشت :چادر مشکی به عنوان حجاب برتر پرسودترین تجارت

کار‌شناسان شرکت کننده در یک برنامه تلویزیونی از سود ۳۰۰ تا هزار درصدی واردات پارچه چادر مشکی خبر داده و اعلام کرده‌اند ایران سالانه به ۲۰۰ میلیون مترمربع از این پارچه نیاز داد.

مهدی اسلام‌پناه٬ مدیر کل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در این برنامه که شامگاه چهارشنبه (۲۷ اردیبهشت) از شبکه اول سیما پخش شده گفته که سود واردات پارچه چادر مشکی در ایران سالانه ۳۰۰ تا هزار درصد است.

آقای اسلام‌پناه افزوده است: «واردات پارچه چادر مشکی با هزینه‌ای حدود یک و نیم تا دو دلار تمام می‌شود اما با سه برابر تا ۱۰ برابر قیمت در بازار کشور به فروش می‌رسد

کار‌شناسان این برنامه همچنین اعلام کرده‌اند در حال حاضر کره جنوبی و ژاپن مهم‌ترین کشور‌های تامین کننده پارچه چادر مشکی ایران هستند.

 

 ۲۸اردیبهشت : بيكاري ۴۰ هزار نيروي كار آموزش‌ديده در بروجرد

ایلنا: دبیر اجرایی خانه کارگر بروجرد از بیکاری به عنوان بزرگ‌ترین چالش استان لرستان یاد کرد و گفت: استان لرستان رتبه نخست بیکاری کشور و شهر بروجرد نیز مقام اول بیکاری در اين استان را داراست.

او افزود: علي‌رغم اینکه بیش از ۴۰ هزار نیروی آماده به کار و تحصیل کرده در بروجرد وجود دارند متاسفانه نيمي از واحد‌های تولیدی شهرکهای صنعتی بروجرد تعطیل شده و یا در شرف تعطیلی هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©