Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ برابر با  ۲۴ فوريه ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸  برابر با ۲۴ فوريه ۲۰۱۰
ایران در آئینه آمار (10)

ایران در آئینه آمار (10)

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

۲۲آبان.دستگيری 700 پناهنده عمدتا افغانی در مرز سيستان و بلوچستان


ايلنا: بيش از 700 مهمان ناخوانده در طول نوار مرزى سيستان و بلوچستان متوقف شدند
به گزارش خبرگزاری ايلنا، ماموران فرماندهى مرزبانى سيستان وبلوچستان، مستقر در هنگ هاى مرزى استان روز 5شنبه موفق شدند بيش از 700 تبعه بيگانه را که قصد ورود غير مجاز به داخل کشور داشتند شناسائى و دستگير کنند .
بنابراين گزارش ماموران فرماندهى مرزبانى استان سيستان و بلوچستان مستقر در هنگ هاى مرزى تابعه استان در راستاى کنترل نوار مرزى و جلوگيرى از ورود غيرمجاز افاغنه به داخل خاک جمهورى اسلامى ايران موفق شدند تعداد زيادى از اين افراد را شناسائى و دستگير کنند .
اين گزارش حاكى است ، ماموران در حين گشت زنى و اجراى کمين درطول نوار مرزى 710 نفر از اتباع بيگانه را که اکثر آنان را افاغنه تشکيل مى دهد را شناسائى و دستگير کردند . قرار است اين افراد پس از سير مراحل قانونى و تشکيل پرونده جهت طرد از کشور به مراجع ذيصلاح تحويل شوند .

 

۲۲آبان: 54 هزار ميليارد تومان پول براى اتمام پروژه‌های آبی مي‌خواهيم


ايلنا: اعتبارات مورد نياز برای اتمام پروژه‌های نيمه تمام در صنعت آب و برق محاسبه شده است.
قائم مقام وزير نيرو ضمن اعلام مطلب فوق در گفتگو با ايلنا افزود: طبق محاسباتی که صورت گرفته است ما برای اتمام پروژه‌های نيمه تمام بخش آب به حدود 53 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز داريم. اين اعتبار به قيمت‌های ثابت سال 1387 محاسبه شده است و بديهی است که هر چه زمان بگذرد به دليل افزايش نرخ تورم و ... اين رقم افزايش مي‌يابد.
حميد چيت‌چيان گفت: البته با اين محاسبه ما مبنايی برای مقايسه در دست داريم، مي‌دانيم که 10 سال ديگر مثلا به دليل افزايش تورم يا طولانی شدن ميزان زمان پروژه و ... چقدر به هزينه ها اضافه شده است.
او درباره ميزان اعتبار مورد نياز در بخش برق گفت: طبق برآوردها لازم است که سالانه 5 هزار مگاوات به ظرفيت توليد برق کشور افزوده شود. برای دستيابی به اين هدف و سرمايه‌گذاری در بخش انتقال، توزيع و توليد برق ايران نيازمند سالانه 7 هزار ميليارد توان اعتبار برای سرمايه‌گذاری در بخش برق است.
او گفت: اين 7 هزار ميليارد تومان هم به قيمت های ثابت سال 1387 محاسبه شده و با احتساب اين رقم در 5 سال آينده صنعت برق نيازمند 35 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاری است تا بتواند بدون مشکل به کار خود ادامه دهد.
او گفت: با توجه به برخورداری ايران ازمنابع خدادادی گاز ما مي‌توانيم به يک مرکز منطقه‌ای تامين برق بدل شويم و برای تحقق اين هدف بايد به سرمايه‌گذاری به موقع برای به دست گرفتن بازارهای موجود اقدام كنيم.

۲۲ آبان :هر خانوار روستايي سال گذشته 557 هزار تومان كسري بودجه داشت

نبود كار مهمترين دلايل مهاجرت روستاييان به شهرهاست

به گزارش خبرگزاري ايلنا، آخرين بررسيهاي صورت گرفته توسط مركز آمار ايران نشان ميدهد هر خانوار روستايي در سال گذشته مانند خانوار شهري كماكان با مشكل بيشتر بودن هزينهها از درآمد روبرو بود.
بر اين اساس در سال گذشته هر خانوار روستايي حدود 557 هزار تومان كسري بودجه داشت كه اين رقم با توجه به ميزان پايين درآمد و هزينه در روستا بسيار بالاست. بررسيها نشان ميدهد در سال قبل هر خاوار شهري نيز با مشكل كمبود حدود 600 هزار توماني درآمدش نسبت به هزينه ها مواجه بوده است. اين رقم در روستا با اندكي كاهش به 557 هزار تومان رسيده است.
بر اساس اين گزارش، هزينه متوسط يك خانوار روستايي به طور كلي در حدود 5 ميليون و 399 هزار 492 تومان بوده است. در حالي كه متوسط درآمد خانوار روستايي ايراني به 4 ميليون و 842 هزار و 387 تومان ميرسد.
پايين بودن امكانات در روستاها و همچنين عدم برخورداري اغلب روستاهاي ايران از ابتداييترين نيازها مانند بيمارستان و پزشك، آب شرب و… نماينگر بالا بودن هزينه زندگي در روستا به نسبت موقعيت است.
آمارهاي استخراج شده نشان ميدهد طي سالهاي اخير همواره روند مهاجرت روستاييان به شهرها از سيري صعودي برخوردار بوده است و اين معضل نه تنها سبب كاهش سهم روستاييان از جمعيت شده بلكه مشكلات عديدهاي براي شهرهاي مهاجرپذير نيز ايجاد كرده است.
آمارهاي ارائه شده توسط مركز آمار ايران نشان ميدهد در سال گذشته پردرآمدترين روستاهاي كشور در استان مازندران قرار داشتند. درآمد اين روستاها به 7 ميليون و 651 هزار 407 تومان رسيده است. در حالي كه كم درآمدترين روستاهاي كشور نيز در استان خراسان جنوبي قرار گرفته اند. ميزان درآمد سالانه اين روستاييان در سال گذشته به حدود 2 ميليون و 520 هزار تومان رسيده در حالي كه هزينه آنها حدود 2 ميليون و 591 هزار و 400 تومان محاسبه شده است.
پرهزينه ترين روستاي كشور در سال گذشته روستاهاي واقع در آذربايجان غربي است. هزينه زندگي در اين روستاها در حدود 7 ميليون و 318 هزار و 282 تومان برآورد شده است. حال آن كه درآمد اين روستاييان به طور متوسط يك ميليون و 896 هزار تومان كمتر از درآمد سالانه آنها بوده است.
وجود كسري بودجه و عدم تكافوي درآمدها براي پرداخت هزينهها به همراه پايين بودن امكانات زندگي و همچنين پايين بودن سطح رفاه مهمترين عوامل مهاجرت روستاييان به شهرها تلقي ميشود. در طول 5 دهه گذشته همواره تعداد زيادي از روستاييان راهي شهرها شدهاند.
روند تخريب روستاها در ايران بسيار بالاست. آمارها نشان ميدهد از سال 1335 هر 10 سال معادل 7 درصد از جمعيت روستا کاسته و به جمعيت شهر افزوده شده است.
در سال 1335 حدود 13 ميليون نفر جمعيت روستايي، حدود 6 ميليون نفر جمعيت شهري و حدود 170 شهر داشتيم، اما پس از گذشت 50 سال اين ترکيب تغيير کرده است و اين تعداد در سال 85 به حدود 22 ميليون جمعيت روستايي، 48 ميليون جمعيت شهري و حدود يک هزار و 60 شهر رسيده است.

۲۲ آبان : فقر و استبداد، پیامد ورود سپاه به فعالیت‌های اقتصادی

دويچه وله : روز سه‌شنبه نوزدهم آبان وزیر راه و ترابری جمهوی اسلامی ایران اعلام کرد، سپاه پاسداران در یک مناقصه دو و نیم میلیارد دلاری پروژه ساخت خط آهن منطقه آزاد چابهار را از آن خود کرد. این دومین پروژه بزرگ سپاه پس از مخابرات است.
 
پروژه ساخت خط آهن منطقه آزاد چابهار در یک مناقصه به قرارگاه خاتم‌الانبیا وابسته به سپاه پاسداران واگذار شد. این خبر در حالی اعلام شد که یک ماه پیش کنسرسیوم «توسعه اعتماد مبین» شامل چند شرکت وابسته به سپاه پاسداران و بیت رهبری موفق شد ۵۱ درصد سهام شرکت مخابرات ایران را خریداری کند. این معامله بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران لقب گرفت.

 پیش از این نیز اجرای فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی و نیز ایجاد خط انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا واگذار شده بود.

 این قراردادها در شرایطی به شرکت‌های وابسته به سپاه واگذار می‌شود که شبهات زیادی در مورد وجود رقابت سالم در مناقصه‌ها وجود دارد. مناقصه واگذاری سهام مخابرات در حالی انجام شد که تا یک روز قبل از انجام این مناقصه تنها دو موسسه مالی در آن شرکت داشتند: «تعاونی پیشگامان کویر یزد» و «توسعه  اعتماد مبین». اما یک روز قبل از برگزاری مناقصه اعلام شد که شرکت «اقتصاد مهر ایران» وابسته به صندوق قرض‌الحسنه بسیجیان نیز در این مناقصه شرکت خواهد کرد.

سپاه پاسداران از معاملات ساختمانی شروع کرد و اینک در بورس، مخابرات، نفت و گاز و بسیاری رشته‌های دیگر فعالیت اقتصادی دارد. ادامه این روند اقتصاد ایران را به کجا خواهد کشید؟
 
دکتر جمشید اسدی می‌گوید: «آیند‌ه‌ی سیاسی و اقتصادی کشوری مثل شوروی چگونه شد؟ مسأله‌ی خط فقر در کشوری مثل کوبا و زیمباوه چگونه شد؟ جز فقر، توتالیتاریسم، استبداد، مهاجرت و فشار بیشتر بر شهروندان کشور هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. این دورنمایی است که با دخالت هرچه بیشتر سپاه پاسداران در انتظار ایران است».

۲۲ آیان :نماینده “لنگرود در مجلس:مشکل اساسی کمبود اعتبارات در مترو است

مشکل مترو کمبود اعتبارات است

براساس اصل 44 قانون اساسی نیزدر تلاشیم شرکت‌های دولتی را واگذار کنیم، حال جای سوال دارد بر چه اساسی باید شرکت مترو که زیر نظر شهرداری است به دولت بازگردد زیرا این‌کار کاملا مغایر با قانون است.

ایلنا: عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که اظهارات رییس‌جمهور در مورد واگذاری مترو به دولت با ماده 136 و 137 قانون سوم و چهارم توسعه و اصل 44 قانون اساسی مغایرت دارد، گفت: عملکرد شهرداری در توسعه مترو خوب بوده و مشکل اساسی کمبود اعتبارات در مترو است.  مهرداد لاهوتی اظهار داشت: بر اساس ماده 136 و 137 قانون سوم و چهارم توسعه باید هرگونه اختیاری در دولت که قابل واگذاری به شهرداری است به مدیریت شهری واگذار شود. ضمن اینکه براساس اصل 44 قانون اساسی نیزدر تلاشیم شرکت‌های دولتی را واگذار کنیم. حال جای سوال دارد بر چه اساسی باید شرکت مترو که زیر نظر شهرداری است به دولت بازگردد زیرا این‌کار کاملا مغایر با قانون است. عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: شاید رئیس‌جمهور با مطرح کردن این موضع به‌دنبال رفع مشکلات و اتخاذ تدبیری مدیریتی باشد اما بر اساس اصل 136 و 137 قانون برنامه سوم و چهارم توسعه حتی باید آب و برق، محیط‌زیست و غیره که اکنون از اختیارات دولت است به شهرداری‌ها واگذار شود و در این میان بازگشت اختیارات به دولت درست و مطابق با قانون نیست. وی افزود: ممکن است نگاه رئیس‌جمهور به این مساله صرفا بحث مدیریت آن مجموعه باشد اما به واقع مشکل مترو مشکل مدیریت آن نیست و شهرداری توانسته اقدامات خوبی در راستای توسعه مترو انجام دهد. نماینده مردم لنگرود در مجلس تصریح کرد: در حقیقت مردم تهران به‌دنبال حمل و نقل مطمئن هستند و در حال حاضر مطمئن‌تر از مترو در حمل و نقل عمومی وسیله‌ای نیست، به همین دلیل در 105 کیلومتر از خطوط مترو که ظرفیت جابه‌جایی یک میلیون و 500 هزار تن در روز را دارد بیش از یک میلیون و 700 هزار تن روزانه جا به‌جا می‌شوند و استقبال بسیار خوبی از این سیستم حمل و نقلی شده است در حالی که اکنون با کمبود ناوگان مواجه هستیم. وی ادامه داد: باید امسال 65 واگن جدید به ناوگان خطوط موجود مترو اضافه می‌شد تا با سر فاصله دو دقیقه به شهروندان خدمات‌رسانی شود اما به‌دلیل مشکلات مالی و کمبود اعتبارات شهرداری که این واگن‌ها را خریده بود نتوانست به موقع آنها را از گمرک خارج کند زیرا برای پرداخت پول واگن‌ها به طرف خارجی اعتبارات کافی نبود. نماینده مردم لنگرود در مجلس افزود: به‌دلیل عدم تامین اعتبارات لازم در توسعه مترو از اهداف برنامه چهارم توسعه عقب هستیم زیرا بر اساس قانون باید 75 درصد از جابه‌جایی های شهری با حمل و نقل عمومی صورت گیرد که در این میان مترو 30 درصد جابه‌جایی‌ها را باید انجام دهد اما اکنون این میزان تنها 5 درصد است در این میان به‌جای آن‌که حرف را در مسیر دیگر ببریم باید به شهرداری تهران برای توسعه مترو کمک کنیم و اعتبارات لازم برای این‌کار را محقق كنيم. این نماینده مجلس ادامه داد: امسال برای توسعه 320 میلیارد تومان در نظر گرفته شده و مجلس تلاش خواهد کرد تا امکان استفاده از صندوق ذخیره ارزی برای مترو نیز فراهم شود تا بتوانیم با اعتبارات مناسب توسعه مترو را فراهم كنیم.

لاهوتی تاکید کرد: در صورت عدم تامین اعتبارات لازم و منابع مالی مورد نیاز هر کس که مدیریت مترو را بر عهده بگیرد، تغییر در وضعیت ایجاد نخواهد شد و داستان به همین روند ادامه می‌یابد در این میان اگر واقعا خواستار توسعه مترو و حل مشکلات مترو هستیم باید برای تامین اعتبارات مورد نیاز تلاش کنیم.

 

۲۱ آبان: 5.5ميليون ايراني ديابت دارند

 

 

بيماری- از امسال تا سال 2013 همزمان با 14 نوامبر(23آبان) روز جهاني ديابت با شعار «ديابت، پيشگيري و آموزش» گرامي داشته مي‌شود

كارشناسان، آموزش را يكي از پايه‌هاي اصلي پيشگيري و درمان ديابت مي‌دانند. براساس يك بررسي، 20سال قبل در 156 روزنامه و مجله كشور تنها 6مطلب به موضوع ديابت اختصاص داشت كه با حجم انبوه اخباري كه طي چند سال اخير در اين زمينه منتشر مي‌شود قابل مقايسه نيست اما وفور هرچه بيشتر مطالب مرتبط با ديابت در رسانه‌هاي امروز، باز هم كافي به‌نظر نمي‌رسد؛

چرا كه در همين كلانشهر تهران هم هنوز يك كودك ديابتي در حالت اغما  به مراكز درماني ارجاع داده مي‌شود. اين امر نشأت‌‌گرفته از هيچ‌چيزي نيست جز اطلاعات ناچيز بيماران و خانواده‌ها از ديابت.

وجود 438 ميليون ديابتي در جهان تا سال 2030

به گفته دكتر مهدوي، كارشناس مسئول برنامه كشوري ديابت، ايران در منطقه‌اي قرار گرفته كه متأسفانه از شيوع بالاي ديابت برخوردار است؛ به‌طوري كه شيوع اين بيماري در سال 2010 در منطقه مديترانه شرقي 7/7 درصد تخمين زده شده اما شيوع جهاني آن 6/6 درصد پيش‌بيني شده است؛ بنابراين شيوع ديابت در منطقه مديترانه شرقي از ميانگين جهاني هم بالاتر است و بر اين اساس منطقه مديترانه شرقي را منطقه ديابت‌خيز عنوان كرده‌اند.

كارشناسان همواره از چاقي به‌عنوان يكي از مهم‌ترين عوامل خطر ديابت ياد مي‌كنند؛ به‌نحوي كه هر يك كيلوگرم اضافه وزن، 5 درصد خطر ابتلا به ديابت نوع 2 را افزايش مي‌دهد.

در اين باره دكتر مهدوي با استناد به بررسي‌هاي صورت‌گرفته در سال 83 و آزمايش‌هاي انجام شده در گروه سني 25 تا 65 ساله‌هاي كشور مي‌گويد: بيش از 30 درصد افراد 25 تا 65 ساله كشور چاق بوده و اضافه وزن داشتند. همچنين بيش از 30 درصد اين افراد چربي خون بالا داشتند و بيش از 50 درصد بالغين كشور دچار چاقي مركزي بودند.

وي به تغيير دائم شمار ديابتي‌ها در جهان اشاره مي‌كند و براساس پيش‌بيني‌هاي جهاني مي‌افزايد كه تا سال 2030، 438 ميليون ديابتي در جهان وجود خواهد داشت. اين در حالي است كه اكنون 250 ميليون نفر در دنيا ديابت دارند.

ابتلاي بيش از 8 درصد جمعيت كشور به ديابت

دكتر رجب، رئيس انجمن ديابت ايران نيز به افزايش شمار ديابتي‌هاي كشور نسبت به سال گذشته اشاره‌مي‌كند و مي‌گويد: بيش از 8 درصد جمعيت كشور به ديابت مبتلا هستند. به اين ترتيب بيش از 5/5 ميليون نفر ديابتي در ايران وجود دارد كه متأسفانه بيش از نيمي از آنها از بيماري خود اطلاع ندارند.

به گفته رجب، سالانه نزديك به 200 هزار نفر به شمار ديابتي‌هاي كشور افزوده مي‌شود. در ايران از هر 5 نفر يك نفر يا ديابتي است و يا در آينده به جمع ديابتي‌ها مي‌پيوندد. براين اساس است كه اهميت نقش آموزش و پيشگيري مشخص مي‌شود.

حدود 10 درصد جمعيت بالاي 30 سال پايتخت، ديابت دارند

همچنين چندي پيش دكتر آقاجاني، رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت از شيوع 7/3 درصدي ديابت در جمعيت روستايي كشور خبر داد و با توجه به آنكه جمعيت روستايي از جمعيت فعال كشور بوده و از شيوه غذايي سالم‌تري نسبت به شهرها برخوردارند، اين ميزان ابتلا به ديابت را به‌عنوان تهديدي براي آينده مطرح كرد.

اما با توجه به زندگي شهرنشيني و تغيير شيوه زندگي در شهرها، شمار ديابتي‌ها در كلانشهرها هم از اهميت ويژه‌اي برخوردار است؛ به‌طوري كه به گفته دكتر مهدوي حدود 10 درصد جمعيت بالاي 30 سال پايتخت، ديابت دارند.

وي مي‌افزايد كه ديابت نوع2 حدود 90 درصد ديابت‌‌ها را تشكيل مي‌دهد و در افراد بالاي 30 سال بروز مي‌كند. اين نوع ديابت ابتدا حتي نيازي به دارو ندارد و بيش از 50 درصد موارد قند خون اين افراد با فعاليت جسمي و تغذيه مناسب كنترل مي‌شود.

از طرف ديگر بيشترين هزينه‌ها هم مربوط به همين نوع ديابت است؛ چرا كه برخلاف ديابت نوع يك كه پرسرو صداست، علامت مشخصي ندارد و ديرهنگام تشخيص داده مي‌شود. به همين دليل است كه حدود 25 درصد اين افراد در زمان شناسايي بيماري با گروهي از مشكلات چشمي مواجه مي‌شوند.

۲۱آبان.سرنگ مشترک علت ‌٨/٦٩ درصد ابتلا به ايدز

آفتاب:

شناسايی ‌٢٠ هزار و ‌١٣٠ مبتلا به ايدز در ايران


ايسنا. آخرين آمار مبتلايان به بيماری
HIV/AIDS در کشور از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد.

براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تا اول مهر 88 در مجموع 20 هزار و 130 نفر افراد مبتلا به
HIV/AIDS ( افرادی که ويروس اين بيماری وارد بدنشان شده است)، در کشور شناسايی شده‌اند که از اين تعداد تاکنون 2097 نفر مبتلا به ايدز شناسايی شده و سه هزار و 409 نفر نيز فوت کرده اند .

علل ابتلا به
HIV در بين کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسيده اند به ترتيب، تزريق با وسايل مشترک در مصرف کنندگان مواد (8/69 درصد) رابطه جنسی (5/8 درصد)، دريافت خون و فرآورده‌های خونی (2/1 درصد) و انتقال از مادر به کودک (6/0 درصد) بوده است.

راه انتقال در 9/19 درصد از اين گروه نامشخص مانده است.

در مقايسه اين آمار با مواردی که ابتلای آنان در سال 1387 گزارش شده است، اعتياد تزيريقی 6/76 درصد، رابطه جنسی 3/13 درصد، انتقال از مادر مبتلا به کودک 8/0 درصد را تشکيل داده است، در 3/9 درصد از موارد شناسايی شده در اين سال، راه انتقال نامشخص بوده و هيچ مورد جديد ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.

گفتنی است، 93 درصد از مجموع مبتلايان به
HIV/AIDS در کشور را مردان و هفت درصد را نيز زنان تشکيل مي‌دهند.

۲۱آبان. مرگ 3هزارتن از مجموع 20هزار مبتلا به ايدز

ايلنا: وزارت بهداشت و آموزش پزشکی کشور با برآورد اطلاعات و آمار ثبت شده در دانشگاه های علوم پزشکی آخرين آمار مبتلايان به ايدز در ايران را منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری ايلنا، براساس آمار جمع آوری شده از دانشگاههای علوم پزشکی وخدمات بهداشتي، درمانی سراسرکشور تا تاريخ اول مهر88 در مجموع 20هزار و 130 نفر افراد مبتلا به
HIV/AIDS (افرادی که ويروس بيماری وارد بدنشان شده است) در کشور شناسايی شده اند که از اين تعداد تاکنون 2هزار و 97 نفر مبتلا به ايدز شناسايی شده و 3هزار و 409 نفر نيز فوت کرده اند.

بنابراين گزارش، علل ابتلاء به
HIV در بين کل مواردی که از سال 1365 تاکنون درکشور به ثبت رسيده اند به ترتيب، تزريق با وسائل مشترک در مصرف کنندگان مواد (8/69 درصد)، رابطه جنسی (5/8 درصد)، دريافت خون وفرآورده های خونی (2/1 درصد) و انتقال از مادر به کودک (6/0 درصد) بوده است.
البته بنابر گزارش اين نهادهای آموزشی و پزشکی راه انتقال در 9/19 % از اين گروه نامشخص مانده است .در مقايسه اين آمار با مواردی که ابتلای آنان در سال 1387 گزارش شده است، اعتياد تزريقی 6/76 درصد،
رابطه جنسی 3/13 درصد، و انتقال از مادر مبتلا به کودک 8/0 درصد را تشکيل داده است. در 3/9 درصد از موارد شناسائی شده در اين سال نيز راه انتقال نامشخص بوده و هيچ مورد جديد ابتلاء از راه خون و فرآوردههای خونی گزارش نشده است .


آمارهای اين نهاد نيز نشان می دهد که 93 درصد از مجموع مبتلايان به
HIV/AIDS در کشور را مردان و 7 درصد را نيز زنان تشکيل می دهند.

۲۱آبان:25 واحد صنعتی گيلان در معرض تعطيلی قرار گرفته‌اند


ايلنا: معاون امور توليدسازمان صنايع ومعادن گيلان گفت: به دليل عدم همکاری بانک ملت استان گيلان با سازمان صنايع ومعادن 25 واحد صنعتی استان در معرض تعطيلی قرار گرفته‌اند.
علی منتظری در رشت اظهار داشت: در راستای سياست‌های حمايتی دولت از واحدهای توليدی کشور و به علت مشکلات اقتصادی واحدهای صنعتی گيلان، هيأت وزيران طی مصوبه‌ای مقرر كرد 156 واحد صنعتی استان به دليل بدهی معوقه به بانک‌های عامل از فرصت استمهال يک ساله جهت پرداخت بدهی برخوردار شوند.
وی فرصت يک ساله در نظرگرفته شده از سوی هيأت وزيران را مهلتی مناسب جهت تجديد قوای واحدهای صنعتی بدهکار بيان کرد و افزود: مهلت يک ساله پرداخت بدهی مي‌تواند در استمرار توليد و اشتغال در استان گيلان نقش موثری ايفا کند.
منتظری خاطر نشان کرد: متاسفانه در ميان بانک‌های عامل استان تنها بانک ملت مصوبه هيأت وزيران را جهت همکاری با 25 واحد صنعتی مشمول طرح استمهال ناديده گرفته و پيگيري‌های سازمان صنايع و معادن گيلان و مسوولان استانی تاکنون در اين خصوص نتيجه‌بخش نبوده و اين واحدها در حالت بلاتکليفی به سر مي‌برند.
معاون امور توليد سازمان صنايع و معادن گيلان، کل مبلغ بدهي‌های معوقه واحدهای صنعتی به بانک‌های عامل استان را حدود 720 ميليارد ريال اعلام كرد و متذکر شد: در صورتی که بانک ملت گيلان همکاری لازم را با سازمان صنايع ومعادن استان مبذول نكند، احتمال بيکاری افراد شاغل در اين واحدها و تعطيلی25 واحد صنعتی وجود دارد.

۲۱آبان.اعزام 4 هزار ,مدرس تربيت‌سياسی , به مدارس


ايلنا: معاون دفتر فضاسازی قرآنی و گسترش نماز و عترت آموزش و پرورش گفت: حدود 4 هزار نفر به عنوان مدرس تربيت‌‌سياسی در مدارس سطح کشور به زودی فعاليت مي‌کنند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، حضور دائمى روحانيون در مدارس ، حضور نيروهاى پليس در مقابل مدارس، تشكيل پايگاه هاى بسيج دانش آموزشى در مدارس ابتدايى و هم اكنون هم اعزام 4 هزار مدرس تربيت سياسی در مدارس، خبرهاى جديدى است كه تنها با گذشت 1 ماه و نيم از آغاز سال تحصيلى از سوى مسئولين آموزش و پرورش اعلام مي‌شود.
معاون فرهنگي، هنرى دفتر فضاسازى قرآنى و گسترش نماز و عترت آموزش و پرورش اضافه كرد: معاونت پرورشى و تربيت بدنى آموزش و پرورش با توجه به مسايل روز جامعه و تهاجم فرهنگى و جنگ نرمى كه آغاز شده است فعاليت‌هاى گسترده‌اى را در سطح استان‌ها انجام داده و سعى كرده است كه با برنامه‌هاى خاص و دقيق، آگاه‌سازى كامل را به دانش آموزان در سطح مدارس كشور به نحو احسن انجام دهد.
پناهي‌روا گفت: در همين راستا در صدد هستيم كه حدود 4 هزار نفر را به عنوان مدرس تربيت سياسى در مدارس سطح كشور به كار گيريم. در همين راستا تاكنون 2 هزار مدرس تربيت بدنى كه با شاخص‌هاى اين معاونت همسو هستند معرفى شدند و به زودى آغاز به كار مي‌كنند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، اين مسائل در حالى از سوى مسئولين آموزش و پرورش اعلام مي‌شود كه تا كنون هدف روشن و مشخصى از اين اقدامات از سوى وزارت آموزش و پرورش اعلام نمي‌شود
.

۲۱آبان.200 کودک کار با پلمب دفتر ,جمعيت تلاش براى جهاني‌شايسته, به خيابان ريخته شدند.


ايلنا: يكى از فعالان حوزه كودكان كار و خيابان از نامعلوم‌بودن شرايط 200 كودك تحت پوشش جمعيت ,تلاش براى جهان شايسته كودكان پس از پلمپ اين مركز ابراز نگرانى كرد.

‌جمعيت ,تلاش براى جهانى شايسته كودكان كه از سال 83 تاكنون در زمينه مشكلات و مسائل كودكان فعال بوده تاكنون دو بار براى دريافت مجوز اقدام كرده و هر دو بار تا مراحل پايانى رفته اما مسئولان امنيتى كشور از ارائه مجوز به مركز خوددارى كرده‌اند.
او با بيان اينكه مقامات امنيتى به دلايل نامعلوم اقدام به تعطيل كردن اين مركز كرده‌اند تصريح كرد: اين جمعيت بيش از 200 كودك كار و بازمانده از تحصيل را تحت پوشش خدماتى همچون مددكاري، بهداشتي، درماني، آموزش ابتدايى ,در حد خواندن و نوشتن و نه دادن مدرك و رفع مشكلات خانوادگى قرار داده و در حال حاضر نگران اين كودكان هستيم. چرا كه پس از پلمپ اين مركز تمام كودكان پراكنده شده و وضعيت نامعلوم دارند.

او ادامه داد: 200 كودكى كه عضو جمعيت جهان شايسته براى كودكان هستند از سوى مسئولان و فعالان اين جمعيت به سختى جذب و ثبت‌نام شده‌اند و اغلب آنها كودكان افغانى ـ ايراني، فاقد شناسنامه و غيره هستند كه از اين مركز خدمات دريافت مي‌كردند.
اين فعال دفتر جمعيت تلاش براى جهان شايسته كودكان تصريح كرد: براى فعالان حوزه كودك كه به طور داوطلبانه كار مي‌كنند، نژاد، مذهب و حتى رنگ پوست كودكان اهميتى ندارد بلكه مسئله اصلى كار كودكان است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، دفتر جمعيت تلاش براى جهان شايسته كودكان واقع در شهر رى كه نزديك به پنج سال در زمينه مشكلات ومعضلات كودكان فاقد شناسنامه، كار، دور مانده از تحصيل و غيره فعاليت كرده، 200 كودك 7 تا 17 سال را تحت پوشش داشته كه هفته گذشته از سوى پليس امنيت پلمپ شده است.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©