Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ برابر با  ۲۸ آوريل ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۲  برابر با ۲۸ آوريل ۲۰۱۳
اجناس ارزان برای کشورهای غربی/ سالانه صدها کشته و زخمی کارگران نساجی بنگلادش

اجناس ارزان برای کشورهای غربی/ سالانه صدها کشته و زخمی کارگران نساجی بنگلادش

 نوشته هیلمار کونیگ / ترجمه آزاده ارفع

 

فروریزی ساختمان رانا پلازا (Rana Plaza) در چهارشنبه گذشته در یکی از حومه های شهر داکا پایتخت بنگلادش مجددا توجه  همگانی را به خود جلب کرده است. اکثر قربانیان این حادثه  که زیر آوار دویست تنی آن بیش از 300 کشته و هزار زخمی بر جای ماند ، کارگران  زن نساجی می باشند.عملیات نجات جان قربانیانی که در زیر سنگ و آوار باقی مانده بودند  و همراه با آن بیرون کشیدن اجساد قربانیان همچنان ادامه دارد .

 

در این ساختمان چند طبقه، چهار شرکت تولیدی نساجی  که عمدتا برای صادرات، لباس تولید می کنند،مستقر هستند. یکی از این شرکت ها "نیو ویو"(New Wave) می باشد که در وب سایت آن 27 مشتری از کشورهای آلمان، دانمارک، فرانسه، انگلیس ، ایرلند ، اسپانیا و آمریکا دیده می شود. بازماندگان این حادثه می گویندعلیرغم آن که به خاطر شکاف برداشتن ساختمان ، پلیس مسئول مناطق صنعتی، دستور تخلیه ساختمان را صادر کرده بود اما مالک ساختمان مهندسینی را استخدام کرده بود که اطمینان داده بودند که شکاف ها خطری برای ساختمان خطری در بر ندارد.علاوه بر آن، زنان کارگر روز چهارشنبه از طرف سرپرستان محل کار خود مورد تهدید قرار گرفتند که چنانچه پشت ماشین خیاطی خود ننشیند کار خود را از دست خواهند داد. این نوع تهدید ها در این صنف یک امر روزمره میباشد . علاوه بر این تهدیدها وجود شرایط  بد کار و دستمزد پائین را نیز باید به آن اضافه کرد. در ضمن اتحادیه ها هم صدای اعتراضاشان در نمی آید.

 

پس ازآتش سوزی نوامبر سال گذشته در نساجی تازرین فاشیون(Tazreen Fashions)،که در آن صدها نفر جانشان را از دست دادند، تظاهرات وسیعی در داکا صورت گرفت. بیش از ده هزار نفر از شاغلین صنعت نساجی در تظاهرات شرکت کردند. در بازرسی که بعد از آتش سوزی صورت گرفت روشن شد که در کارخانه مزبور به اندازه کافی راه خروج اضطراری وجود نداشت و راه های خروج موجود نیز قابل استفاده نبود زیرا از پشت قفل شده بودند، کپسول های خاموش کردن آتش نیز کار نمی کردند.مالکین ساختمان ها نیز بدون مجوز ساختمان چند طبقه درست می کنند.بر اساس اطلاعات منتشره توسط سازمان غیر دولتی "  جنبش لباس های تمیز" در آمستردام ، در آتش سوزی هائی که از  سال 2006 در صنایع نساجی در بنگلادش رخ داده 700 نفر جان خود را از دست دادند؛  البته کشته شدگان (Rana Plaza) در این آمار هنوز محسوب نشده است.

 

حتی بانک جهان تصدیق می کند که کارخانه های نساجی بنگلادش دچار بحران بدنامی بسیار عمیق شده اند. با این حال بانک جهانی خریداران عمده تولیدات نساجی بنگلادش یعنی انحصاراتی مانند  والمارت(Walmart)،هاوام(H&M)،سیرز(Sears)،گپ(Gap)،تومی هیلفیگر(Tommy Hilfiger)، سی اند آ(C&A) یا کیک(KIK) را فرا نمی خواند که به وظیفه خود برای بهبود شرایط ایمنی کار عمل کنند. انحصارات مزبو نیز این فجایع را نادیده می گیرند ، خودشان را بی اطلاع جا می زنند یا این که قول های بی پایه و توخالی می دهد. واقعیت این است که انحصارات مزبور به صاحبکاران صنایع نساجی فشار لازم را وارد نمی کنند تا شرایط کار انسانی را  برای کارگران فراهم سازند. برای این انحصارات، که مشتریان عمده تولیدات نساجی هستند، بنگلادش ارزان ترین کارگاه خیاطی جهان با دستمزد ماهانه 37 دلار برای هر کارگرشاغل است. لایا بلانش (laia Blanch) از سازمان بریتانیایی " جنگ برسر نیاز"  (War on Want)  در گفتگو با رویتر به درستی می گوید :" این وحشتناک است که شرکت های صاحب مارک های معروف  و همچنین  دولت ها اجازه می دهند کارگران نساجی بنگلادش، که برای خریداران غربی لباس تهیه می کنند، در کارگاه هائی با شرایط ایمنی بسیار بد کار کرده،  کشته  یا به شدت زخمی شوند. چقدر قربانی دیگر لازم است تا وزرای دولت ها و انحصارات بزرگ جهان گوش شان را باز کرده و به این فاجعه انسانی فضاحت بار پایان دهند؟"

 

رشته نساجی بنگلادش در ده سال گذشته رشدی انفجاری را تجربه کرده است. بالا رفتن دستمزدها در چین و پائین بودن آن در بنگلادش صنعت نساجی بنگلادش را در موضع رقابتی قوی قرار داده است.حدود 80 در صد از کل صادرات بنگلادش به کالاهای "کارگاه های خیاطی ارزان" این کشور تعلق دارد. اگر چه بنگلادش در شمار توسعه نیافته ترین کشورهای جهان قرار دارد اما صنایع نساجی آن پس از چین دومین صنعت بزرگ نساجی جهان را تشکیل می دهد.صنعت نساجی بنگلادش با بیش از دو میلیون کارگر که در 5500 کارگاه شاغل هستند  سالانه فروشی برابر 20 میلیارد دلار به خود اختصاص می دهد.

منبع : نشریه دنیای جوان

 

 

شرایط وحشتناک کار در صنایع پوشاک .استثمار بی رحمانه زنان کارگر برای انحصارات معروف مد در دنیا!

http://rahekargar.net/browsf.php?cId=1059&Id=446&pgn=2

لباس های کثیف!

http://rahekargar.net/browsf.php?cId=1059&Id=365&pgn=2

مبارزات زنان کارگر بنگلادش برای زندگی بهتر !

http://rahekargar.net/browsf.php?cId=1036&Id=31&pgn=3

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©