Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ برابر با  ۲۰ نوامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱  برابر با ۲۰ نوامبر ۲۰۱۲
گشت گروه های ضد آزار جنسی در خیابان های قاهره

 

گشت گروه های ضد آزار جنسی در خیابان های قاهره

 

هانا کمال ، نویسنده و تهیه کننده برنامه تلویزیونی در قاهره

مندرج در بخش     Observers تلویزیون فرانسه ۲۴

برگردان و تنظیم: آزاده ارفع

 

 

خشونت جنسی  مثل طاعونی است  که سا ل هاست  در مصر غوغا می کند و  درشرایط حاضر به مرحله خطرناکی نیز رسیده است. امروزه بیش از 80 درصد زنان مصری قربانی خشونت جنسی هستند. مقامات مصری با این مسئله با بی تفاوتی بر خورد می کنند. در چنین شرایطی گروهی از مردان تصمیم گرفتند که خودشان وارد عمل شده و در خیابان ها  جلوی  خطاکاران  را بگیرند.

  مطالعه صورت گرفته در قاهره درسال 2010 نشان می دهد که 83 درصد از زنان مصری و 98 درصد از زنان خارجی در   قربانی متلک گوئی،  دست درازی در مجامع عمومی و آزارهای جنسی شده اند. اما دراین میان تنها 12 درصد از زنان  قربانی جرئت کرده اند به مقامات مراجعه کرده و شکایت کنند. علاوه بر آن، در  مصاحبه با مردان  بیش از 60 درصد آنان قبول کردند که  مرتکب خشونت جنسی علیه زنان شده اند.

اغلب قربانیان زیر فشار جامعه ناچار به سکوت هستند. اخیرا، دو تن از زنان خبرنگار خارجی، سونیا دریدی (Sonia Dridi) از تلویزیون فرانسه 24(FRANCE 24) ولارا لوگان(Lara Logan) از سی. ب. اس (CBS) شجاعت آن را داشتند که از  خشونت جنسی اعمال شده به آن ها در حین تهیه گزارش در میدان تحریر قاهره در علنیت سخن بگویند.

اکنون تعداد زیادی از زنان مصری از آزار  جنسی اعمال شده به آن ها در اینترنت  برای دیگران  سخن می گویند.اما مقامات انتظامی  هنوز هیچ گونه تدابیری برای برخورد با این معضل اجتماعی اتخاذ نکرده اند.همین امر باعث ایجاد فضایی شده است که خاطیان احساس کنند که در صورت دست اندازی به زنان، تنبیهی در انتظار آن ها نخواهد شد. کار به جایی رسید که در ژوئن گذشته گروهی از مردان  به جمعی از تظاهر کنندگانی که علیه خشونت جنسی تظاهرات می کردند، حمله کرده و آن ها را مورد خشونت جنسی قرار دادند.

انقلاب برای حقوق زنان در مصر کاری نکرد،اما باعث بوجود آمدن سازمان های اجتماعی زیادی شد مانند جنبش "باسما " (Basma)شده است که علیه خشونت جنسی مبارزه می کنند.

 در شرایط حاضر از هر پنج قربانی خشونت جنسی تنها دو تن حاضر به شکایت از مجرمین می شوند. "عبدالله فتاح محمو"د یکی از اعضای جنبش باسما میباشد که در ژوئیه 2012 پایه گذاری شده است. او می گوید  اعضای این جنبش از داوطلبین تشکیل شده و به همین خاطر آن ها قادر نیستند که در هر زمان ممکن خدمات خود را ارائه دهند. ما تلاش می کنیم که مناطق ویژه و پر خطر را هدف کار خود قرار دهیم.

حملات جنسی اساسا در روزهای تعطیل صورت می گیرد روزهائی که زنان بیشتری در خیابان ها هستند. حدود 60 تن از داوطلبان درتعطیلات عید قربان از 26 تا 28 اکتبر در  سه شیفت در روز در محدوده میدان "طلعت حرب" و خیابان های اطراف آن گشت زنی می کنند. در این مناطق مغازه های لباس فروشی، رستوران ها ، سینما ها و تئاترها قرار دارند.

در سه روز  ما پنج  نفر را به جرم خشونت جنسی دستگیر کرده و به اداره پلیس بردیم . از این پنج قربانی فقط دو نفر حاضر شدند که از مجرمان شکایت کنند.

کار ما بیشتر بر پیش گیری از خشونت متمرکز است. ما تلاش می کنیم که همه متوجه حضور ما در خیابان باشند و همین  کافی است که مانع از رفتارهای نا مناسب علیه زنان شود. ما همیشه  کاپشن زرد و نارنجی به تن داریم  و خودمان را به مغازه داران معرفی می کنیم  و توضیح می دهیم که  هدف ما چیست و آنها را تشویق می کنیم که با ما همکاری کنند.مهاجمین جنسی یک  تیپ های مشخصی  ندارند. ولی در قاهره معمولا جوانان بیکاری هستند که در خیابان ها وقت گذرانی می کنند.

وقتی که متوجه  جوانی می شویم که با یک زن به شکل مشکوکی  صحبت می کند از شانه های مرد جوان گرفته و او را از منطقه دور می کنیم.  ما هرگز با خشونت رفتار نمی کنیم به جزء  مواردی که مجبور به دفاع از خود باشیم.ما معتقدیم که خشونت آنان را به انتقامجویی وا می دارد. بر عکس ما تلاش می کنیم که فضای دیالوگ ایجاد کنیم و با کار توضیحی آن ها درباره کاری که کرده اند احساس گناه کنند."

خشونت جنسی بطور هشدار دهنده ای در سال های اخیر افزایش یافته است. این خود چند دلیل دارد. به نظر من دلیل اصلی وضعیت نابسامان اقتصادی است. ازدواج حداقل ده هزار دلار خرج دارد و این رویای غیر قابل دست یافتنی برای جوانان  بیکار است.  بعضی از آنها متاسفانه با دست اندازی و آزار جنسی زنان با سرخوردگی خود مقابله می کنند.

به نظر من دومین دلیل از بین رفتن هنجارهای رفتاری خوب در مصر است. بیست سال پیش وقتی زنی قربانی خشونت جنسی در خیابان می شد مردان دیگر مثل خواهر یا دختر خود از قربانی دفاع  می کردند. این روزها مردم همبستگی خود را از دست داده اند و اکثرا خود را درگیر نمی کنند. همین امر باعث می شود که خاطی خیالش راحت است که  هیچوقت تنبیه نخواهد شد.

در ضمن من به این باور دارم  که بخشی از مسئولیت  نیز به زنان بر می گردد. برای اینکه وقتی که آنان  قربانی خشونت جنسی می شوند حاضر نیستند که به مقامات گزارش کنند. آنها احساس شرم می کنند. زنان باید تشویق شوند که از خود جسارت نشان داده و از خاطی شکایت نمایند . خاطی  باید شرمگین باشد  نه قربانی!

گشت داوطلبان در دفاع از قربانیان جنسی چیز خوبی است. ولی این کافی نیست برای آن که تعداد آنها خیلی کم و امکانات شان اندک است. دولت باید با اختصاص منابع لازم برای برخورد با این مشکل بطور جدی به آن بپردازد .

من خود شخصا آزار جنسی را تجربه نکرده ام و که شاید به خاطر روسری ام باشد ولی هیچ چیزی در دنیا نمی تواند خشونت علیه زنان را توجیه کند. پوشش زن نباید عاملی برای توجیه خشونت باشد.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©