Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ برابر با  ۰۳ اکتبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰  برابر با ۰۳ اکتبر ۲۰۱۱
اخباری از جنبش زنان

اخباری از جنبش زنان

تهیه و تنظیم از آزاده

 

 

"سوزانا کوموسو" اولین زنی که در صد سال اخیر رهبری بزرگترین اتحادیه کارگری ایتالیا را به عهده گرفته است

 

سنای ایتالیا در روز هفتم سپتامبر برنامه دوم ریاضت اقتصادی در سال جاری را به مبلغ 54.2 میلیارد یورو به تصویب رساند. دور نخست برنامه ریاضت اقتصادی که در ماه ژوئن همین سال به تصویب رسیده بود بالغ بر 42 میلیارد یورو بود. بدین ترتیب مجموعه این برنامه ریاضت اقتصادی اکنون سر به صدمیلیارد یورو می زند. قبل از ارائه برنامه دوم ریاضت اقتصاد "برلوسکونی" نخست وزیر ایتالیا قول داده بود که همراه تحمیل فشار به حقوق بگیران مالیات بر ثروتمندان را افزایش دهد اما در آخرین لحظه مالیات بر ثروتمندان را حذف کرد. خصلت غیرعادلانه و چپاولگرانه این برنامه سیاست اقتصادی موجب برانگیختن خشم افکار عمومی در ایتالیا شد. " سوزانا کاموسو"  رهبر بزرگترین اتحادیه های کارگری ایتالیا ( س.ژ. ای . ال  CGIL  ) روز ششم  سپتامبر را روز اعتصاب عمومی علیه سیاست های ضدمردمی برلوسکونی اعلام کرد. فراخوان اعلام شده توسط" س.ژ.ای .ال" میلیون ها نفر را به صحنه اعتراض علیه  سیاست های ریاضت اقتصادی به خیابان ها آورد. در مهم ترین شهرهای ایتالیا  مانند مایلند، ناپل، رم وتورین... فراخوان با استقبال بسیار قوی روبرو شد. کارگران  متروها، قطارها، هواپیماها، کشتی ها، بیمارستان ها، پست و مراکز توریستی به  مدت 8 ساعت  از طریق اعتصاب ایتالیا را  کاملا فلج کردند مردم نیز به صورت گروهی هر گونه حرکت وسائل حمل و نقل را در روم  بلوکه کرده  و به این شکل اتحادیه کارگری قدرت بسیج خود را به دولت بی کفایت برلوسکونی نشان دادند.

 

"سوزانا کوموسو" اولین زنی است که در تاریخ صد ساله اتحادیه کارگری به ریاست نیرومندترین اتحادیه کارگری ایتالیا انتخاب شده است. او در سال 1955 در میلان در یک خانواده تحصیل کرده چشم به دیده جهان گشود." سوزانا "در دوران دانشجویی خود همواره در جنبش های دانشجویی دهه 70 فعالانه شرکت کرد و خیلی زود به اتحادیه کارگران فلزکار پیوست. در سال 1993 در رهبری اتحادیه فلزکاران "فیوم" قرار گرفت." سوزانا" از اتحادیه "فیوم" خارج شده و  به "س ج ای ال" بزرگترین اتحادیه کارگری ایتالیا پیوست. به عنوان یک زن رهبر اتحادیه ای بسیار فعال بسرعت مدارج ترقی را در این اتحادیه پیموده ودر سال 2010 بعنوان اولین رهبر زن به رهبری این اتحادیه که بیش از 6 میلیون عضو دارد، انتخاب شد. او زنی پرکار ،واقع بین و هوشیاری است و برخلاف اتحادیه های سازشکار دیگر لحظه ای برای فراخوانی اعتصاب ششم سپتامبر علیه برلوسکونی تردید نکرد.

 

 

لغو قانون سقط جنین در مکزیک

 

 روز 28 سپتامبر روز شناخته شده ای در آمریکای لاتین و کارییبک میباشد . روزی که دیگر سقط جنین قتل محسوب نشده و بعنوان یکی از حقوق زنان شناخته شده است . متاسفانه در 28 سپتامبر 2011 مخالفان سقط جنین در مکزیک موفق شدند این قانونی را که طی مبارزات پی گیر فمینیست های مکزیک کسب شده بود  از قانون اساسی مکزیک حذف نمایند. از 11 قاضی که در باره لغو این قانون باید تصمیم می گرفتند فقط 4 نفر آنان مخالف لغو قانون سقط جنین  بودند.

 بدین وسیله زنان مکزیک از آزادی انتخاب زمان بارداری خود محروم شده و محکوم به سقط جنین غیر قانونی شدند. روشن است که سقط جنین غیر قانونی عواقب بی شماری به همراه دارد . عمل جراحی غیر بهداشتی در پستوی خانه ها به سلامتی زنان آسیب رسانده  و در مواردی نیز موجب مرگ آنان می شود. آسیب پذیرترین بخش از زنان، زنان  طبقه کارگر و زحمت کش هستند که  توان مالی برای پرداخت هزینه گزاف سقط جنین های غیر قانونی،  که نسبتا از بهداشت کافی برخوردار باشد،  را ندارند.

 

زنی که در عربستان سعودی رانندگی کرد از مجازات شلاق بخشوده شد!!

 

عبدالله، شاه عربستان  سعودی مجازات شلاق زنی که بر خلاف قوانین حاکم در این کشور رانندگی کرده بود ملغی اعلام کرد. این خبر در سراسر جهان بعنوان یک خبر بسیار تکان دهنده پخش شد. زنی که فقط به خاطر رانندگی می بایست  شلاق بخورد تا زنان دیگر این اجازه را به خود راه ندهند که قدم در جای پای مردان  بگذارند.

"جاستانیا" در روز دوشنبه در دادگاهی در عربستان به ده ضربه شلاق محکوم شد بخاطر آن که علیه ممنوعیت رانندگی زنان اقدام کرده  بود. زنان مبارز عربستان سعودی برای اولیه ترین حقوق خود با غول مردسالاری در این کشور دست و پنجه نرم می کنند.

 

کنفرانس جهانی علیه پدر سالاری و زن کشی در کلن آلمان

 

 بیش از 150 نماینده زنان علیه زن کشی و خشونت زنان در کلن آلمان گرد هم آمده و برای مبارزه علیه زن کشی هدفمند زنان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

موسسه زنان کرد برای صلح ، موسسه مشاوره زنان فراری و مهاجر،انجمن روزا لوکزامبورگ در این نشست دعوت شده بودند و مباحثات همزمان به پنج زبان ترجمه می شد.  هدف این نشست بحث حول زن کشی و خشونت در جهان و پیدا کردن راه حلی برای محو و نابودی زن کشی در جهان بود.

 

بازگشایی این جلسه توسط  "دیلک کورت" که از فعالان جنبش زنان کرد میباشد صورت گرفت . وی حول  ریشه های تاریخی ، تفاوت مذهبی و پدرسالاری  و یک استراتژی مشترک برای مبارزه با این مسئله صحبت کرد.

 

"هوزان محمود" یکی از زنان فعال کرد شمال عراق نیز تاکید کرد که اسلام سیاسی و دیگر مذاهب خشونت پدرسالاری را تحت عنوان مبارزه با حاکمیت امپریالیسم قانونی کرده اند.

 

"فیگن آراز کاپلان"  سخنگوی "کمیته پایان دادن به زن کشی"  از" جنبش زنان آزاد و دموکرات " در باره شدت گرفتن خشونت در حکومت  ترکیه تاکید کرد و گفت که رسانه های ترکیه این گونه زن کشی ها و خشونت ها را بی اهمیت دانسته و باجنایی کردن جنبش زنان ، خشونت جنگی را جنسی جلوه داده، شکنجه در کردستان را نادیده گرفته  و متقابلا" همبستگی  نژاد پرستانه  را تبلیغ می کنند. برای مثال  سیاستمداران حزب حاکم ترکیه مردان ترک را فرا  می خوانند  که زنان کرد را بعنوان زن دوم خود اختیار کنند تا همسبتگی ملی تحکیم شود؟!

 

"ماریا میز"  نیز گفت که به جای کلمه زن کشی از " جنگ علیه زنان" باید صحبت کرد. و گفت که علیرغم مبارزات زنان در آلمان خشونت علیه زنان همچنان ادامه دارد.

 

"پاتریسیا زاپاتا" از فعالان جنبش زنان نیز اعلام کرد که ساختار پدرسالاری و سیاست اقتصادی نئولیبرالی  از عوامل اصلی زن کشی در شمال مکزیک میباشد. با آزاد کردن مجرمین از بازداشتگاه عملا آنها را برای ارتکاب به جرم دیگری تشویق میکنند.

 

دربخش دیگر این نشست نمایندگان زنان پیشنهادات و تجارب خود را در باره راه حل مبارزه با این پدیده ارائه دادند.

"فدیله یردیلیم" از کمیته " نه به زن کشی" از جنبش زنان کرد در اروپا پیشنهاد داد که مجازات زن کشی را بعنوان جنایت علیه بشریت و قوم کشی قلمداد شده و به رسمیت شناخته شود. در این رابطه پروژه هایی پیشنهاد داده شد  که بر روی یک"قرارداد جدید اجتماعی" مانند کنگره جهانی زنان کار شود.

 

"مایتت لدزما"معاون دبیرکل سازمان وحدت جهانی زنان ( ای. و. آ.) در باره تجارب سازمان های زنان فیلیپین و مبارزه شان علیه تجارت زنان صحبت کرد. وی گفت برای مبارزه موثر علیه زن کشی نیاز به یک جنبش پیکارجوی زنان در سطح جهانی دارد زیرا  مبارزه عیله تبعیض جنسی با مبارزه ضد امپریالیستی، ضد سرمایه داری و ضد مذاهب بنیادگرا به طور مستقیم  پیوند خورده است.

 

همزمان" آسترید روند" از "راه پیمایی صلح زنان" به معرفی  "راه پیمایی صلح زنان" و روز" آکسیون جهانی علیه تجاوز سیستماتیک علیه زنان کنگو" پرداخت. " شوا سییوم" ازجنبش "آگیسرا" در باره کار خود در مورد ختنه زنان صحبت کرد.

 

در انتها همه شرکت کنندگان خواهان آن شدند که همه کارهای انجام شده و تجارب  مختلف از کردستان، ونزوئلا، مکزیک، کنگو،فیلیپین جمع آوری و تبادل نظرهای ادامه یابد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©