Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۳ تير ۱۳۹۰ برابر با  ۲۴ ژوئن ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۳ تير ۱۳۹۰  برابر با ۲۴ ژوئن ۲۰۱۱
مجله رادیویی زنان

مجله رادیویی زنان

برنامه ای از پریسا آزادیان

برنامه این هفته مجله زنان شامل دو مطلب است.  در ابتدا مطلبی را میشنوید با عنوان زنان سوئیس و فراخوان کارگران برای یک روز ملی اقدام، اعتصاب برای برابری دستمزدها.  این مطلب که در سایت سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر) درج شده توسط دن له برتز نگاشته شده و آزاده ارفع آن را به فارسی ترجمه کرده است.  مطلب دوم برنامه این هفته به به بررسی نافرمانی های مدنی زنان عربستان علیه تبعیض جنسیتی در این کشور میپردازد.

**********************************************************************

نافرمانی زنان در عربستان

با فرو ریختن پرده ترس در خاورمیانه و بدنبال انقلابات و شورش‌های توده ای‌  هیچ قلعه استبدادی در منطقه در امان نیست و دیگر غیر قابل تسخیر بنظر نمیرسد. نافرمانی مدنی زنان در عربستان سعودی علیه قوانین قرون وسطایی در این کشور و جنبش زنان برای رانندگی‌ نمونه درخشان بیداری و شورش زنان و مردان منطقه علیه استبداد و تبعیض است. الهام گرفته از مبارزات شجاعانه خواهران و رفقای خود در تونس، مصر و دیگر کشور‌های منطقه، زنان عربستان سعودی جنبشی را آغاز کرده اند که نشان میدهد که در تحولات اجتماعی مهمی‌ که در منطقه رخ میدهند زنان نه در صندلی عقب بلکه در پشت فرمان قرار دارند.

کمپین زنان برای رانندگی‌ که اخیرا توجه بسیاری از رسانه‌ها و فعالین سیاسی را جلب کرده است بدنبال انتشار  یک ویدئوی ۸ دقیقه ای‌ توسط منال شریف در یوتیوب آغاز شد. این زن سعودی که خواستار لغو ممنوعیت رانندگی‌ برای زنان عربستان است، در این ویدئو تصاویری از رانندگی‌ خود در خیابان‌های ریاض را  منتشر کرد، اقدامی که موجب بازداشت او بمدت ۹ روز شد. بدنبال این تعدادی از زنان عربستان با انتشار بیانیه ای‌ از زنان این کشور خواستند که از ۱۷ ژوئن با قرار گرفتن در پشت فرمان و رانندگی‌ به کمپین "من خودم رانندگی‌ می‌کنم" بپیوندند. در این بیانیه با اشاره به اینکه در هیچ یک از قوانین این کشور، از جمله قوانین رانندگی‌، ماده ای‌ وجود ندارد که زنان را از رانندگی‌ منع می‌کند، از همه زنانی که تصدیق  دارند خواسته شده با احترام به قوانین رانندگی‌  برای انجام کار‌های روزمره خود پشت فرمان نشسته و  رانندگی‌ کنند. این نافرمانی مدنی با حمایت وسیع ملی‌ و بین المللی روبرو شد. مخالفان ممنوعیت رانندگی‌ زنان با استفاده هوشیارانه از شبکه‌های اجتماعی بسرعت توجه رسانه‌های بزرگ را بخود جلب کردند و امکان سرکوب این جنبش را از سوی دولت عربستان بشدت کاهش دادند. صفحه فیسبوکی که به همین کمپین تعلق دارد اکنون نزدیک به ۱۵ هزار عضو دارد. دولت عربستان که بدنبال آغاز این حرکت در زیر ذربین رسانه‌های بزرگ منطقه و جهان قرار گرفته است تلاش کرده تا با راه اندازی صفحه مخالفی در فیسبوک به مقابله با این جنبش دست بزند.

نافرمانی مدنی زنان عربستان علیه ممنوعیت رانندگی‌ اما تنها جزئی از جنبش زنان این کشور برای برابری است. پیش از این جمعی‌ از زنان عربستان در واکنش به تصمیم دولت این کشور در ماه مارس سال میلادی جاری دال بر تمدید ممنوعیت زنان در شرکت در انتخابات فرمایشی که قرار است چند ماه دیگر برگزار شود، کمپین بلادی (میهن) را سازمان دادند. بهانه سلطان عربستان برای مخالفت با شرکت زنان در انتخابات آینده همان بهانه ای‌ بود که این دولت در انتخابات سال ۲۰۰۵ اعلام کرده بود: عدم آمادگی نهاد‌ها و کمبود امکانات برای مشارکت زنان در فضای سیاسی جامعه! کمپین بلادی در بیانیه ای‌ اعلام کرد که این کمپین متشکل از فمینیست‌های مستقلی است که برای تغییر نظم موجود، برابری حقوقی زنان، حق مشارکت فعال زنان در حیات اجتماعی و سیاسی کشور، و همچنین به چالش کشیدن کلیشه‌ها و فرهنگ  مرد سالارانه مبارزه خواهد کرد.

2 تیر 1390 برابر با 23 ژوئن 2011

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©