Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ برابر با  ۲۱ ژوئن ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰  برابر با ۲۱ ژوئن ۲۰۱۱
زنان سوئیس ، فراخوان کارگران برای یک روز ملی اقدام، اعتصاب برای برابری دستمزدها

زنان سوئیس و فراخوان کارگران برای یک روز ملی اقدام، اعتصاب برای برابری دستمزدها

 

نویسنده: دن له بوتز

ترجمه : آزاده ارفع

 

زنان سوئیس  و یکی از اتحادیه های اصلی سوئیس " اونیا" (Unia  ) (1) فراخوانی جهت یک روز ملی اقدام برای برابری دستمزد زنان و برای حداقل دستمزدها تا 4 هزار دلار در ماه برای همه کارگران منتشر کرده اند.( فرانک سوئیسی و دلار آمریکایی هردو دارای نرخ یکسان میباشند. ارزش فرانک کمی بیشتر از دلار آمریکا میباشد). حداقل دستمزدی را که اتحادیه ها و زنان به دنبال آن می باشند سالانه حدود 48 هزار دلار می باشد. میزان حداقل دستمزد جاری 3 هزار دلار در ماه است که در سال 1980 به دست آمده است. هزینه زندگی در سوئیس در مقایسه با تمام دنیا بالاترین سطح هزینه زندگی میباشد. (2)

 

همانطور که فراخوان اتحاد مطرح می کند " اعتصاب زنان" همزمان است با چهلمین سالگرد کسب حق رای زنان سوئیس در سال 1971و همچنین مصادف است با سی ا مین سالگرد ماده قانونی مربوط به برابری جنسی که در      1981  در قانون اساسی سوئیس گنجانده شد.

 

علیرغم وجود ماده برابری جنسی در قانون اساسی سوئیس درآمد زنان سوئیسی 19 درصد کمتر از درآمد  مردان میباشد. اتحادیه کار می گوید که 40 درصد تفاوت دستمزدها فقط می تواند تبعیض را توضیح دهد.

 

درخواست " اونیا" برای برابری دستمزدها و بالا بردن حداقل دستمزدها

 

فدراسیون کارگری" اونیا" اعلام کرده است که حق دستمزد شایسته زندگی در قانون اساسی سوئیس گنجانده شده است و بنابراین این اتحادیه از دولت مرکزی و کانتن های دولت سوئیس می خواهد تا تدابیری جهت حمایت از دستمزد کارگران اتخاذ نمایند. اتحادیه کارگری " اونیا" همچنین از دولت سوئیس می خواهد تا در عقد قراردادهای دسته جمعی حداقل دستمزد به عنوان یک مبنا در سطح محلی ، صنایع و مشاغل رعایت شود و دولت رعایت آن را تضمین کند. اتحادیه کارگری همچنین از  قوه قضاییه می خواهد تا حداقل دستمزد برابر با ساعتی 22 فرانک  و هفته ایی 42 ساعت کار یا  حقوقی معادل 4 هزار فرانک سوئیس در مدتی بیش از شش ماه را قانونی سازد. اتحادیه می گوید که حداقل دستمزد باید منطبق با هزینه زندگی باشد . کانتن ها می توانند میزان حداقل دستمزد را در مناطق ویژه بالاتر از این میزان تعیین شده نیز افزایش دهند.

 

اتحادیه "اونیا" این موضوع را جدی گرفته است. در اوایل دسامبر سال 2008 اتحادیه درهای خود را به روی زنان برای مشاوره مجانی حول برابری دستمزدها باز کرد. آنها همچنین کارزاری ملی را برای آموزش مردم سوئیس حول  مسئله دستمزدها و تشویق زنان برای مبارزه برای دستمزد برابر سازمان دادند.  اتحادیه "اونیا" همچنین جزوه ایی تحت عنوان " حقوق برابر برای ارزش کار برابر، زنان و برابری: چگونه از خود دفاع کنید !" منتشر کرد. اتحادیه " اونیا" همچنین  یک "محاسبه گر عدم برابری دستمزدها" برای زنان منتشر کرد ه است که از طریق آن همه زنان کارگر می توانند میزان دستمزد واقعی خود را دریابند(3). اتحادیه " اونیا"علاوه بر سازماندهی اعتصاب زنان در سطح پارلمانی نیز برای ارائه قوانینی که مانع از تبعیض دستمزدها علیه زنان می شود نیز فعال است.

 

اتحادیه " اونیا" تاکید دارد که دفتر دولت سویس برای" برابری حقوق زنان و مردان" فراخوانی به کارفرمایان برای برابری رعایت برابری دستمزدها داده و راه های ساده برای پیدا کردن نابرابری دستمزدها بین زنان و مردان استخدام شده را به آنها یادآوری کند(4) .دولت برای بزرگداشت تصویب ماده برابر جنسی در قانون اساسی یک برنامه تحقیقاتی در سطح ملی تحت عنوان برنامه 60 را ایجاد کرده است  که در باره  نابرابری بین زنان و مردان تحقیق کند. (5)

 

برای چه زنان دستمزد کمتری دریافت می کنند؟

 

اتحادیه کار مطرح می کند که دلایل متفاوتی برای پایین بودن دستمزد زنان وجود دارد. اولا برای کار صرفا زنانه ارزش کمتری قائل شده و زنان نیز در ازای این نوع کارها دستمزد کمتری از مردان کارگر دریافت می کنند. از آنجایی که به کار زنان به عنوان کار مکمل برای بیشتر کردن درآمد خانواده  نگریسته می شود بهمین خاطر نیز زنان بیشتر کارهای پاره وقت انجام می دهند تا مردان ( 57 درصد زنان کار پاره وقت می کنند و مردان فقط 12 درصد)، و این مسئله بر فرصت های  پیشرفت آنها تاثیر می گذارد. زنان در محل کار خود مواضع کلیدی مثل مدیریت را کمتر از مردان بدست می آورند (زنان 23 درصد و مردان 37 درصد) . و بطور عموم زنان وقتی که وارد عرصه کار می شوند دستمزد کمتری از مردان همکار خود دریافت کرده  و این مسئله را در تمام طول عمر خود حمل می کنند.

 

(1)-  نام اتحادیه سویس

Unia, Switzerland’s inter-professional trade union

 

(2)-  تارنمای انگلیسی اتحادیه " اونیا"

 

http://www.unia.ch/English-Window.593.0.html?&L=1

 

این کارزار در آدرس زیر به زبان فرانسه توضیح داد شده است:

 

http://www.unia.ch/news_aktion_fr.9.0.html?&no_cache=1&L=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=6552&tx_ttnews%5BbackPid%5D=1&tx_ttnews%5Bpointer%5D=2&cHash=0f994ba808  

 

 

(3)- 

 

http://www.lohn-sgb.ch/fairpay/branche.php?l=F

 

 

(4)-

 

http://www.ebg.admin.ch/dienstleistungen/00017/index.html?lang=fr

 

 

(5)-

 

http://www.swissinfo.ch/eng/Specials/Votes_for_women!/Women_and_men/Research_seeks_answer_to_gender_inequalities_.html?cid=29328920

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©