Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ برابر با  ۰۶ سپتامبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳  برابر با ۰۶ سپتامبر ۲۰۱۴
در 150 شهر در سراسر آمریکا کارگران رستوران ها زنجیره ای

 

در 150  شهر در سراسر آمریکا کارگران رستوران ها زنجیره ای

برای افزایش حداقل دستمزد دست به اعتصاب و نافرمانی مدنی زدند!

 آزاده ارفع

مرگ یک کارگر زن در نیوجرسی در هفته گذشته یک بار دیگر فشارهای غیرقابل تحملی که بر کارگران بخش رستوران هائی نظیر مک دونالد، بورگر کینگ و نظایر آن ها وارد می شود، را نشان داد. این رستوران های زنجیره ای که غذای سریع و ارزان در اختیار مشتریان قرار می دهند اساساً از نیروی کار فوق العاده ارزان کارگران به ویژه زنان به عنوان کار پاره وقت استفاده می کنند. "ماریا فرناندس"که در سه شعبه ازرستوران های زنجیره ای" دونکین دونات"( Dunkin’ Donuts) نیوجرسی به عنوان کارگر پاره وقت  کار می کرد در حین چرت زدن در ماشین خود برای رفتن به شعبه دیگر کار، در 25 اوت، جان سپرد.او از روز جمعه بدون استراحت تا یکشنبه صبح کار کرده بود و ناچار بود برای شروع کار درشعبه دیگر در پارکینگ ماشین خواب کوتاهی داشته باشد. او که از پدرو مادر پرتقالی در ماساچوست آمریکا به دنیا آمده بود هنگامی که نه ساله بود همراه خانواده اش به پرتقال رفته و چند سال بعد دوباره به آمریکا برگشته بود.مرگ "ماریا فرناندس" موجب تاثر شدید همکاران او شد که علائق عاطفی قوی با او داشته و او را فردی می دانند که همواره دواطلب کمک به همکاران کارگر خود بوده است. یک اقتصاد دان دانشگاه "روتگرس" در مورد مرگ "ماریا فرناندس" گفت که این مرگ "چهره واقعی رکود در آمریکا را نشان می دهد". از آمار نمی توان فهمید که بسیاری برای گذران زندگی ناچار هستند با پذیرش همه فشارهای وارده  چند کاره شوند.این اقتصاددان اضافه می کند که شرایط وحشتناک تراژیک کنونی است که موجب می شود کارگران به این نوع مشاغل روی بیاورند. کارگران باید از پرداخت قبض ها، تامین هزینه های پزشکی و یا غذایی که بر روی میز خانواده می آید یک و یا حداکثر دو گزین را انتخاب کنند زیرا توان تامین  همزمان همه نیاز های حداقل خانواده را نداشته و لذا ناچار هستند که هر نوع شرایط کاری سخت و دستمزدهای نازل دیکته شده توسط سرمایه داران را پذیرا شوند. براساس گزارش "موسسه سیاست اقتصادی" (Economic Policy Instituts) 17 درصداز کارگران رستوران های زنجیره ای در زیر خط فقر زندگی می کنند.

مرگ "ماریا فرناندس" ده روز قبل از آکسیون بزرگ کارگران رستوان های زنجیره ای به وقوع پیوست. در پنج شنبه چهارم سپتامبر در150 شهر در سراسر آمریکا کارگران رستوارن های زنجیره ای یا فست فود(fast food) اعتصابات همزمان خود را برای افزایش دستمزد ساعت کار به 15 دلار وحق تشکیل اتحادیه ها سازمان دادند.در نیویورک،  دترویت ، شیکاگو، لاس وگاس، لوس آنجلس، ایندیانا پولیس و  شهرهای دیگر آمریکا کارگران اعتصاب کننده که همراه با اعتصاب و سایر نمایش های اعتراضی از تاکتیک های نافرمانی مدنی برای بستن عبور و مرور استفاده کرده بودند توسط پلیس دستگیر شدند. یکی از بزرگترین آکسیون های اعتصاب کنندگان در تایمزسکور (Times Square)نیویورک در برابر مک دونالد برگذار شد که طی آن کارگران از طریق تحصن منطقه را بسته و بیش از 20 نفر از آن ها توسط پلیس دستگیر شدند. کاربست تاکتیک نافرمانی مدنی  در سراسر آمریکا توسط کارگران اعتصاب کننده توانست با انعکاس وسیع در رسانه ها پیام آنها در ارتباط با سطح بسیار پائین دستمزدهای این بخش از کارگران را، که متوسط آن برای آشپزها ، صندوق داران و سایر کارکنان این رستوران ها حدود 8 دلار است، به افکار عمومی آمریکا برساند.

در ماه ژوئیه هزارو سیصد کارگر در کنوانسیون کارگران این رشته به اتفاق آراء قطعنامه ای را تصویب  کردند که بر اساس آن مبارزه کارگران برای حداقل دستمزد 15 دلار(11.69 یورو) درساعت و حق تشکیل اتحادیه ها  بطور پی گیر و سراسری ادامه خواهد یافت. این قطعنامه اعلام کرد که علاوه بر اعتصاب، تاکتیک های مسالمت آمیز نافرمانی مدنی با الهام از سنت جنبش حقوق مدنی آمریکا در اقدامات اعتراضی کارگران به کار گرفته خواهد شد.  

  مبارزه متحد کارگران رستوران های زنجیراه( فست فود) که از سال 2002 شروع شده است موجب شده که باراک اوباما در سخنان خود به مناسبت روز کارگر به جنبش کارگران رستوران های زنجیره ای( فست فود) اشاره کند. او گفت :" در شرایط حاضر در سراسر کشور جنبشی در سطح ملی جریان دارد که در آن کارگران فست فود برای افزایش دستمزده خود را سازمان داده اند. برای آن که بتوانند با افتخار و کرامت انسانی نیازهای خانواده خود را تامین کنند. این واقعیت ساده را نمی توان انکار کرد که آمریکا باید به این افزایش دستمزد دست یازد. "

اکنون حداقل دستمزد در آمریکا 7.25 دلاراست و باراک اوباما تلاش می کند حداقل دستمزد فدرال را به ده دلار افزایش دهد. اما جنبش کنونی نشان می دهد که کارگران بدون دستیابی به حداقل دستمزد در سطح 15 دلار قادر به تامین حداقل نیازهای خود نیستند. کارگران فست فود به خاطر تعداد کم کارگران در هر رستوران ، پاره وقت بودن شغل بسیاری از آن ها، خصلت ناپایدار بخشی  از کارگران که متشکل از دانش آموزان و دانشجویان هستند با مشکلات زیادی برای تشکل اتحادیه ای و مبارزات متحد و هماهنگ مواجه هستند.

 

جنبش سراسری روز پنج شنبه با واکنش تند مک دونالد و اتحادیه ملی رستوران داران مواجه شد. مک دونالد با انتشار بیانیه ای اعلام کرد  که اعتصاب نه اقدام کارگران مک دونالد بلکه تحرکات گروه های خارج از دایره کارگران مک دونالد بوده است که این نمایش را بر پا ساخته اند. "اتحادیه ی ملی رستوران داران" نیز اعلام کرد که جنبش روز پنج شنبه تلاش اتحادیه ها برای تحمیل مطالبات شان بر مبنای انحصاری کردن نیروی کار میباشد.

 

 در شرایط حاضر در آمریکا نابرابری دستمزدها به مسئله بسیار حادی مبدل شده است. آن هم در شرایطی که حقوق مدیران به شکل سرسام آوری در حال افزایش است در حالی که حداقل دستمزد برای چهار سال همچنان ثابت مانده است. بر اساس مطالعات انجام شده شکاف میان حقوق کارگران و مدیران در رستوران های زنجیره ای( فست فود) بیشتر از هر رشته دیگر است. در حالی که کارگران کمترین دستمزد را دریافت می کنند و ناچارند مانند "ماریا فرناندس" بدترین شرایط کاری را به پذیرند حقوق مدیران این بخش در سالیان اخیر به شکل جهشی افزایش یافته است. نمودار زیر این شکاف را

به خوبی آشکار می سازد.

شکاف میان دستمزد کارگران و حقوق مدیران

 

 

 

 فشار برای افزایش حداقل دستمزد در سطح فدرال درکنگره به خاطر فشار لابی های قدرتمند سرمایه داران به حالت تعویق در آمده است. در حالی که 13 ایالت به خاطر گسترش جنبش برای افزایش دستمزد از اول امسال حداقل دستمزد در سطح ایالتی افزایش داده اند. اما نمایندگان سرشناس سرمایه مالی مانند "کلاری فی یورینا" مدیر سابق هلوت پاکارد (Helwelt pakard) ازمخالفان سرسخت افزایش حداقل دستمزد است. او می گوید افزایش حداقل دستمزد شاید کمکی برای برخی از کارگران باشد اما با جلوگیری از گسترش سرمایه گذاری بسیاری را از مشاغلی که می تواند ایجاد شود محروم خواهد کرد. این استدلال نامربوط و شناخته شده همه سرمایه داران برای مقابله با افزایش دستمزده کارگران است که فاقد هر نوع پایه است. اتفاقاً یکی از عوامل ادامه رکود کنونی افزایش شتابان و انفجاری فاصله طبقاتی میان یک درصد بالائی ها و 99 درصد پائینی ها می باشد که تقاضای موثر در سطح جامعه را به حداقل رسانده و در نتیجه رکود را هر چه طولانی تر می سازد.

 مقاومت سرمایه داران و تلاش کارگران برای افزایش دستمزد و به کارگیری تاکتیک های جدید مبارزه کارگران این رشته را به فصلی جدید در مبارزه کارگران آمریکا علیه نظم سرمایه داری  حاکم برای دست یابی به مطالبات حداقل خود مبدل ساخته است.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©