Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ برابر با  ۲۳ فوريه ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱  برابر با ۲۳ فوريه ۲۰۱۳
اعتصاب عمومی دو روزه در هند

گزارشی از اعتصاب عمومی دو روزه صد میلیون کارگر در هند!

 

جبهه واحد اتحادیه ای در هند یک اعتصاب تاریخی را به ثبت رساند!

 

روبن مارکاریان

 

صدمیلیون کارگر هندی در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه بیستم و بیست و یکم فوریه برابر با دوم و سوم اسفند در اعتصاب عمومی سراسری این کشور شرکت کردند. این اعتصاب در اعتراض به تورم بسیار بالای هند که قدرت خرید کارگران و تهیدستان هندی را به شدت کاهش می دهد، عدم اجرای قوانین کار و اجحافات و تبعیض های گسترده علیه کارگران هندی صورت گرفت. شرایط ضدانسانی تحمیل شده به کارگران و تهیدستان هندی حاصل با اجراء نهادن سیاست های نئولیبرالی توسط دولت هند به رهبری حزب کنگره است.دولت هند برای ارزان سازی هر چه بیشتر نیروی کار  به شدت ارزان این کشور عملا"قانون کار را به حالت تعلیق در آورده، تمامی واحدها و بنگاه های پرسود دولتی را به سرمایه داران بخش خصوصی واگذار می کند، خدمات عمومی بسیار ضعیف این کشور را بر می چیند و تیشه به ریشه یارانه های  کالاهای ضروری کشورمی زند. حاصل این سیاست های جهش قیمت ها و فقرزدگی طبقه کارگر و اقشار وسیع تهیدست در شهرها و روستاهای هندوستان است.

 

یازده اتحادیه کارگری هند همراه با «فدراسیون مستقل کارگران و کارمندان هند» برای اولین بار به صورت مشترک در این اعتصاب عمومی شرکت کردند. اتحادیه ها در چهارم سپتامبر 2012 در یک کنوانسیون ملی سراسری اتحادیه ای تصمیم گرفتند اعتصاب عمومی دو روزه را مشترکا" برگزار کنند. در اطلاعیه مطبوعاتی منتشر شده در روز بیستم فوریه توسط اتحادیه ها گفته می شود:

 

" استقبال بی سابقه از فراخوان اعتصاب در سراسر کشور که فراتر از انتظارات ما بود بازتاب خشم واقعی مردم علیه افزایش مداوم قیمت بنزین، گاز، ذغال سنگ، برق و سایر مایحتاج ضروری مورد نیاز مردم است."

 

علیرغم خشونت شدید اِعمال شده توسط پلیس، تهدیدات دولت و کارفرمایان و به کار افتادن ماشین سرکوب دولت های محلی ایالت های هند، اعتصاب عمومی در هر دو روز با موفقیت کامل برگزار شد. کارگران در همه بخش های راهبردی اقتصاد نظیر بانک، بیمه، صنعت نفت، حمل و نقل( چه بخش عمومی و چه خصوصی در بسیاری از ایالت ها)، پروژه های صنایع اتمی، صنعت دفاع(بخش غیرنظامی)، پست، مخابرات، کارمندان دولت در یک سلسله از ایالت ها، بخش هائی از شاخه اداری دولت مرکزی، بنادر، اسکله ها، معادن ذغال سنگ و دیگر معادن، برق و صنایع کشت و کار در اعتصاب شرکت داشتند. همچنین بخش زیادی از کارگران غیرمتشکل در اقدامات اعتصابی و تظاهرات شرکت کردند.

اعتصاب عمومی دو روزه ادامه تلاش های مشترک اتحادیه های کارگری هند است که از سال 2009 آغاز شده است. از آن زمان به بعد مراکز اتحادیه های کارگری اصلی هند برای نشان دادن نارضایتی خود علیه سیاست های ضدکارگری دولت بر روی یک پلاتفرم به توافق رسیده و اقدامات مشترک خود را شروع کرده اند.

بی تفاوتی دولت در برابرمطالبات اتحادیه های کارگری موجب تشدید تلاش های آن ها و انتشار فراخوان برای اعتصاب عمومی دو روزه در روزهای بیست و بیست یکم فوریه 2013 شد. تنها در روز سیزدهم فوریه بود که وزیر کار طی یک نشست از اتحادیه ها خواست که فراخوان اعتصاب خود را پس بگیرند. در روز هفدهم فوریه نیز نخست وزیر هند خواهان الغاء اعتصاب شد و نهایتا در هجدهم فوریه چند تن از وزراء هند جلسه مشترکی با سران اتحادیه های کارگری تشکیل دادند اما از پاسخ مشخص به مطالبات اتحادیه ها خودداری کردند و به این ترتیب اتحادیه های کارگری اعتصاب عمومی دو روزه را با قدرت برگزار کردند. از جمله  مطالبات ده ماده ای اتحادیه های کارگری هند عبارتند از : انجام تدابیری برای جلوگیری از افزایش قیمت ها، عملی ساختن تدابیری برای ایجاد اشتغال،اجرای بی چون چرای قانون کار، پوشش عموی تامین اجتماعی برای کارگران متشکل و غیرمتشکل و ایجاد صندوق ملی تامین اجتماعی، پایان دادن به توقف سرمایه گذاری در بخش بنگاه های عمومی و دولتی،  پایان دادن به پیمانی کردن قرار دادهای کار دائم، پرداخت دستمزد و مزایای برابر در ازای کار برابر،  اصلاح قانون حداقل دستمزد برای آن که کف دستمزدهای پرداختی به میزان ده هزار روپیه پوشش عمومی پیدا کرده و افزایش آن به شاخص قیمت ها، یا نرخ تورم، متصل شود، تضمین بازنشستگی برای همه، ثبت اجباری اتحادیه های کارگری در طی 45 روز و تصویب کنوانسیون های شماره 87 و 98 سازمان جهانی کار. 

جبهه واحد اتحادیه ای از  طریق اقدام مشترک خود توانست پوشش بی سابقه ای برای یک اقدام گسترده کارگری در هند به وجود آورد. گزارش های گوناگون منتشره از اعتصاب نشان می دهد که در اکثر ایالت های هند کارگران بخش صنعت، تولید را متوقف کردند؛ کارگران بخش بانکداری در طی دو روز اعتصاب نظام بانکی را کار انداختند ؛ حمل ونقل در این کشور پنهاور از کار افتاد، نه فقط کارگران متشکل بلکه کارگران غیرمتشکل در سندیکاها، کارگران پیمانی، کارگران روستائی- که در شرایط شغلی بسیار نامناسب به سرمی برده و معمولا" فاقد تشکل های جا افتاده هستند- علیرغم تهدیدات شدید دولت های محلی  و کارفرمایان خود در اعتصاب عمومی شرکت کردند.

 

پلاتفرم ده ماده ای ارائه شده توسط ات اتحادیه های کارگری مولفه های مهم سیاست های اقتصادی و اجتماعی نئولیبرالی را هدف قرار داده و با وارد شدن در نظام تامین اجتماعی، بازنشستگی و... توانسته است مخاطبان بسیار گسترده ای در میان طبقه کارگر پیدا کند. کمونیست های هندی پایه گذار اولین اتحادیه کارگری در سال 1920 در این کشورهستند و نقش آن ها در جنبش کارگری اتحادیه ای کاملا برجسته است. فشار از پائین آن قدر قوی است که حتی اتحادیه کارگری نزدیک به حزب حاکم کنگره نیز وارد جبهه متحد اتحادیه ای شده است .

 

 از پی اعتصاب دو روزه سازماندهی شده توسط جبهه واحد اتحادیه ای نیروی تازه ای وارد صحنه مبارزات طبقاتی هند شده است .اعتصاب صدمیلیون کارگر در طی دو روز با به توقف در آوردن زندگی اقتصادی در هند قدرت جنبش کارگری را به شکل درخشانی به نمایش نهاد. اتحادیه های کارگری روز پنج شنبه اعلام کردند که از پی برگزاری موفقیت آمیز اعتصاب دو روزه،  در صورت عدم واکنش دولت به مطالبات مطرح شده توسط سندیکاها، آن ها فعالیت های معطوف به آماده سازی برای اعتصابات بعدی را شروع خواهند کرد. آن ها تاکید کردند که اعتصاب دور روزه تنها آغاز یک سرفصل جدید است. اعتصاب صدمیلونی دو روزه هند که با فراخوان دوازده تشکل اتحادیه ای برگزار شد در عین حال قدرت وحدت در تنوع در جنبش کارگری با اتکاء به تاکتیک جبهه واحد را نشان داده  و می تواند مایه الهام برای بسیاری از جنبش های کارگری در قاره آسیا و سایر نقاط جهان باشد.

 

جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۱ برابر با ۲۲ فوريه ۲۰۱۳

.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©