Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۹ برابر با  ۰۸ سپتامبر ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۹  برابر با ۰۸ سپتامبر ۲۰۱۰
میلیون ها نفر فرانسوی در اعتصاب

میلیون ها نفر فرانسوی در اعتصاب

 

 

Christian Giacomuzzi, Paris

 

برگردان ناهید جعفرپور

 

یکی از سخنگویان اتحادیه کارگری فرانسه در پایان روز سه شنبه اعلام نمود که سال ها بود درفرانسه مثل امروز اینهمه آدم به خیابان نیامده بودند. اعتصاب و تظاهرات میلیون ها فرانسوی ـ حتی طبق آمار وزارت داخلی فرانسه تنها در پاریس ۴۵۰۰۰۰ هزار نفردراعتراض به رفرم در حق بازنشستگی از سوی رئیس جمهور نیکولاس سارکوزی به خیابان ها گسیل شدند. همزمان شرکت گسترده مردم در اعتراضات نمایشگر نارضایتی مردم در باره عملکردهای شدید راست دولت محافظه کار فرانسه بود. همچنین در آخر هفته گذشته ده ها هزار نفر در پایتخت فرانسه درمارشی بر علیه بیرون کردن روما ها از فرانسه به اعتراض پرداختند: روز دوشنبه در بخش آموزشی بر علیه طرح از بین بردن محل های اشتغال به اعتراض پرداخته شد. مقاومت شکل خود را می یابد.

در روز سه شنبه آغاز بحث ها در باره حق بازنشستگی در مجمع ملی دلیلی برای تظاهرات های سراسری شد. در مارسل، لیون، بوردوکس، اشتراسبورگ و ده ها شهر دیگر قبل از ظهر بیش ازنیم میلیون نفر از فراخوان مشترک اتحادیه های کارگری پیروی نمودند.

شرکت دانش آموزان در این اعتصاب ۵۵% ، پست ۴۰%، راه آهن دولتی ۵۲% بود. در حدود ۳۵۰۰۰ شاغل در مخابرات فرانسه به اعتراض پیوستند. همچنین در بیمارستانها، رسانه ها و بانکها و صنایع شاغلین کار خود را زمین نهادند. ارتباطات دور و نزدیک راه و ترابری سخت تحت تاثیر اعتصاب قرار گرفت و پرواز ها کنسل گردید.

 

 آلن اولیوه رئیس اتحادیه " او ان اس آ" در پاریس گفت:" حال دولت باید بگوید که چه حرکتی می خواهد بکند". همچنین رئیس " س ژ ت" گفت که قانون به این شکلش نمی تواند اجرا شود. مسئول " س اف د ت" اعتقاد داشت که این خود بزرگترین جنبش اجتماعی سال های اخیر در فرانسه بود. جنبشی که از دل اعتراضات گوناگون ماه های اخیر متولد شد.

همچنین از خواست های مهم تظاهر کنندگان بخصوص لغو حداقل سن بازنشستگی تا سال ۲۰۱۸ از ۶۰ سال به ۶۲ سال و بر خلاف این تصمیم که در آینده کسانی که بعد از سال ۱۹۵۶ بدنیا آمده اند، اگر که آنها قبلا ۴۱;۵ سال حق بازنشستگی خویش را نپرداخته باشند در ابتدا بعد از ۶۷ سالگی بازنشستگی کامل شامل حالشان گردد.

دولت اعلام نموده است که این قانون از الویت کامل برخوردار است و باید در پروسه ای سریع به اجرا در آید. کمسیون های مجلس در زمان تعطیلات تابستانی این قانون را روی کاغذ آوردند ودرهردو اطاق مجلس تنها یکبار خوانده شد و قرار است در پایان ماه اکتبر به تصویب مجلس درآید.

بنوئیت هامون سحنگوی سوسیالیست ها در روز سه شنبه اعلام نمود که " ما باید خواست بازنشستگی برای همه در سن ۶۰ سال را مجددا مطرح کنیم". حزب کمونیست " پ س اف" به مجمع ملی صدهزار امضاء بر علیه طرح های بازنشستگی ارائه نمود.هم محافظه کاران اما اجالاتا تحت تاثیر این امضا ها قرار نگرفتند. رئیس جمهور سارکوزی اعلام نمود که این قانون به قوت خود پا برجا خواهد ماند. نخست وزیر فرانسه فرانسیوس فیلون از اکثریت محافظه کاران مجلس خواست که در کاخ الیزه با  هم نشستی داشته باشند.       

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©