Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ برابر با  ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰  برابر با ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱
به نام خداوند جان و خرد

به نام خداوند جان و خرد

 

بیانیه کانون صنفی معلمان تهران

 درباره بازداشت عزیز قاسم‌زاده

 

بار دیگر اقدام غیرقانونی و به دور از خرد چند مامور امنیتی و احتمالا مسئولان آن‌ها، تمامی رشته‌های بافته شده مقامات ارشد قوه قضاییه در رسانه مُبلغ‌شان در ماه‌های اخیر را پنبه کرد و آن‌چه به عنوان قانون‌گرایی ضابطین و عوامل قوه قضاییه در برخورد با متهمین تبلیغ می‌کردند، خنثی و بی اثر و چه بسا به ضد تبلیغ تبدیل کرد.

عزیز قاسم‌زاده معلم، فعال صنفی و هنرمند با حضور ناگهانی، بی‌اجازه و بدون ارائه حکم بازداشت یا تفتیش منزل، همراه با رفتارهایی ناشایست، با حضور ده مامور بازداشت و وسایلش ضبط می شود.

بازداشت او البته ادامه سلسله بازداشت‌های فعالان صنفی به ویژه معلمان است. به نظر می‌رسد این روش برخورد که کمتر یا بیشتر موارد مشابهی را هم دارد، بعلاوه دادن احکام زندان به معلمان و فعالان مدنی در شهرهای مختلف، بازتاب دیدگاهی است که گمان می‌کند با چنین روش‌هایی با ایجاد ترس در میان تشکل‌ها یا فعالان، می‌توان جلوی اعتراضاتی که زمینه‌هایی اقتصادی، اجتماعی دارند را گرفت. در حالی که کمی تامل و تجربه آموزی از اقدامات مشابه که در این سال‌ها موارد متعددی از آن‌ها را شاهد بوده‌ایم، نشان خواهد داد که فرد بازداشت و زندانی شده در نزد همکاران خود از وجهه و محبوبیت بیشتری برخوردار شده و همگان خود را موظف می‌دانند از فردی که مظلوم واقع شده، دفاع و حمایت کنند.

نکته قابل توجه دیگر این که در بسیاری از کشورها که عقلانیتی در مدیریت مسائل اجتماعی وجود دارد و حکومت‌ها ظرفیت و توانمندی بیشتری از خود نشان داده‌اند، اصولاً نه تنها فعالیت‌های صنفی بلکه مخالفت‌های سیاسی و اعتراضات مسالمت آمیز و نقد تمامی ارکان حکومت، هم کاملا به رسمیت شناخته شده و هرگونه خواسته تشکل‌های صنفی نهایتا با مذاکره و گفتگوهای دو یا چند جانبه و با به رسمیت شناختن تشکل‌ها توسط دولت با تعدیل‌هایی در نظرات طرفین به شکلی عموما مسالمت آمیز حل می‌شود.

کانون صنفی معلمان بازداشت غیرقانونی عزیز قاسم‌زاده کنش‌گر صنفی و سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان را محکوم نموده و روند رو به گسترش این گونه برخوردها را تکرار روش‌های سرکوب‌گرانه غلطی می‌داند که جز ایجاد گسیختگی اجتماعی بیشتر، راه به جایی نخواهد برد.

عزیز قاسم‌زاده معلمی است که با احساس مسئولیت نسبت به شرایط اقتصادی و اجتماعی همکارانش، تلاش نموده با مسالمت‌جویانه ترین روش‌ها، صدای آن‌ها را به جامعه و نهادهای مسئول برساند. اگر چنین انسانهایی هم تحمل نمی‌شوند، چه محمل و امیدی می‌توان به بهبود اوضاع اسف‌بار این جامعه داشت؟

 

کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

۱۴۰۰/۷/۷

.........................

اطلاعیه کانون صنفی فرهنگیان گیلان

در مورد دستگیری آقای عزیز قاسم زاده

عضو هیئت مدیره و سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان

 

«ما ایستاده ایم و

برین دل نهاده ایم

کز رهروانِ قافله،

چاووش جاده ایم

اما تصویر ماست آنچه برین شط روان است

 ما ایستاده ایم»

 

 شفیعی کدکنی

                         

        معلمان اولین گروه ها ی جامعه بودند که با پوست و استخوان خویش پی بردند پله های رفتن به آسمانِ کمال را گویی حاکمانِ دوران وارونه بر آسمانِ آرزوها نهاده اند!

 

کانون صنفی فرهنگیان گیلان بنا به دعوت شورای هماهنگی تشکل های صنفی سراسری فرهنگیان کشور تجمع با شکوهی را در روز سوم مهر ماه در جلوی اداره کل آ.پ استان گیلان برگزار نمود که در این همایش مطابق برنامه ی تنظیمی تنی چند از اعضای هیئت مدیره کانون گیلان سخنرانی کردند. از جمله جناب آقای عزیز قاسم زاده عضو هیئت مدیره و سخنگوی کانون در رابطه با خواسته های صنفی معلمان و در چارچوب مصوبات شورای هماهنگی سخن گفت. او در فرازی از سخنرانی خود بیان نمود

 «مسئولین باید قدردان تشکل های صنفی معلمان باشند که قادرند بین خواسته‌های بدنه جامعه معلمان با دولت توازن منطقی و اصولی برقرار نمایند. همچنین یاد آور شد که تشکل های صنفی قایم به افراد نیست و با دستگیری چند نفر اعتراضاتِ بر حقِ معلمان پایان نمی پذیرد.

 اِعمالِ مدیریتِ ناسالم در حوزه های مختلف، خاصه در آموزش و بهداشت و اقتصادِ همراه با رانت و اختلاس شرایطی را رقم زد که آحاد جامعه ایران در گستره فقر و تورم سنگین کمر خم کنند. آسیب های جدی وارده بر اقشار اجتماعی از جمله معلمان، آنان را واداشت تا خود جوش یا سازمان یافته در تشکل های صنفی، حقوقِ بدیهی و بر حقِ خود را به طور جدی و همگانی استیفا نمایند. در این میان نقش محوری شورای هماهنگی تشکل های صنفی در توازن و تعادل خواسته های بر حق با اصحاب قدرت اهمیت و عینیت بیشتری می یابد.

 

روز پنجشنبه اول مهر ۱۴۰۰ از اداره اطلاعات شهرستان رودسر تلفنی با آقای قاسم زاده تماس گرفته شد که جهت پاره ای مذاکرات در ساعت ۹ صبح شنبه سوم مهر در آن اداره حضور یابد. ایشان در پاسخ متذکر می شود که در این روز مطابق برنامه به دعوت شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان کشور در تجمع اعتراضی فرهنگیان در جلوی اداره کل آ.پ استان گیلان شرکت می کند لذا می پذیرند حضور آقای قاسم زاده در اطلاعات رودسر به وقت دیگری موکول شود. متأسفانه بدون هماهنگی برای این دیدار در ساعت ۱۵:۳۰ روز یکشنبه ۴ مهر حدود ده نفر لباس شخصی با پریدن از دیوار بدون ارائه مجوز و بدون همراهی مأمور زن و فرصت و اجازه حفظ پوشش برای بانوان خانواده در حضور نامحرم ، با برخورد خشونت آمیز آقای قاسم زاده را بازداشت ، گوشی همراه وی و خواهرش را ضبط و او را کشان کشان با پای برهنه با دستبند و چشم بند سوار اتومبیل کرده به مکان نامعلومی می برند.

دوشنبه ۵ مهر خانواده به اداره اطلاعات رودسر مراجعه و از وضعیت ایشان می پرسند. پاسخ می دهند به اداره کل اطلاعات استان گیلان ( رشت ) منتقل کرده اند. خانواده به اداره کل اطلاعات رشت مراجعه و درخواست دیدار می کنند که موافقت نمی شود تنها اجازه می دهند که آقای قاسم زاده تلفنی به مادر بگوید حالش خوب است و نگران نباشند. ضمناً متذکر می شوند که سه شنبه ۶ مهر ایشان را به دادسرا اعزام خواهند کرد.

امروز سه شنبه ۶ مهر مجدداً خانواده به اداره کل طلاعات رشت مراجعه می کنند پاسخ می شنوند که اینجا چنین کسی ( یعنی آقای عزیز قاسم زاده ) نداریم به اطلاعات رودسر مراجعه کنید و خانواده نگران به رودسر باز می گردند.

 

کانون صنفی فرهنگیان گیلان ضمن محکوم کردن بازداشتِ آقای قاسم زاده ، این معلم فرهیخته و هنرمندِ محبوب ِ مردمی که همراه با خشونت و رفتارهای ناشایست بوده ، اعلام می دارد که از مواضع و اهداف صنفی ایشان حمایت کرده و از نیروهای امنیتی می خواهد که از این اعمال غیرقانونی دست بردارند و گفتگوی مسالمت آمیز و محترمانه را با تشکل ها و نهادهای مدنی از جمله تشکل های صنفی فرهنگیان هموار نمایند.

به استحضار می رساند متعاقبا اطلاعیه هایی در این رابطه جهت اطلاع رسانی منتشر خواهد شد.

سه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰

کانون صنفی فرهنگیان گیلان

.............................

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©