Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ برابر با  ۰۲ می ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸  برابر با ۰۲ می ۲۰۱۹
گزارش برگزاری روز جهانی کارگر در ایران

 

گزارش برگزاری روز جهانی کارگر در ایران

 

در روزهای منتهی به اول ماه مه، ۱۱ اردیبهشت ماه چندین تشکل و سندیکای مستقل  کارگری برای تجمع و اعتراض در روز جهانی کارگر فراخوان دادند. از جمله این فراخوان ها می توان به بیانیه مشترک ۴ تشکل و سندیکای مستقل کارگری اشاره کرد. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه،سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و اتحاد بازنشستگان در بیانیه ای ضمن اشاره به وضعیت طبقه کارگر در ایران و گسترش اعتراضات کارگری، از قشرهای مختلف طبقه کارگر ایران خواستند که در روز جهانی کارگر نسبت به شرایط معیشتی کارگران در ایران اعتراض کنند. از جمله مطالباتی که این ۴ تشکل مستقل کارگری مطرح کردند می توان به مطالبه دستمزد ۷ میلیون تومانی به عنوان حداقل دستمزد برای کارگران و همچنین بازنشستگان اشاره کرد. همچنین به رسمیت شناختن حق تشکل و سندیکا برای کارگران، آزادی بی قید و شرط فعالان کارگری و صنفی، برقراری بیمه بیکاری برای تمامی بیکاران، لغو قراردادهای سفید امضاء، آموزش رایگان، بهداشت و درمان رایگان، لغو هر نوع تبعیض جنسیتی و نژادی از جمله مطالبات مهم مطرح شده در این بیانیه بود.

بعد از انتشار این بیانیه، کارگران پروژه های پارس جنوبی، کارگران پتروشیمی های منطقه ماهشهر و بندر امام، فعالان کارگری جنوب، فعالان کارگری شوش و اندیشمک و جمعی از کارگران محور تهران- کرج در بیانیه ای مشترک از بیانیه مشترک این ۴ تشکل حمایت کردند و بر لزوم اتحاد کارگران برای دستیابی به مطالبات مشترک تاکید کردند.

همچنین می توان به بیانیه مشترک اتحاد سراسری بازنشستگان ایران، اتحادیه نیروی کار پروژه ای، بازنشستگان سندیکای بافنده سوزنی، بازنشستگان فلز کار- مکانیک، جمعی از کارگران صنف فلز کار و مکانیک اشاره کرد. علاوه بر این می‌توان  به بیانیه کمیته پیگیری ایحاد تشکل های کارگری، شورای بازنشستگان ایران, قطعنامه سندیکای نقاشان البرز اشاره کرد. در این بیانیه ها نسبت به اختلاس ها و همچنین بی کفایتی دولت در رسیدگی به وضعیت مردم مناطق سیل زده اعتراض شده ا ست .

در راستای فراخوان هایی که برای تجمع امروز داده شده بود، تعداد زیادی از کارگران ، فعالان کارگری، معلمان و دانشجویان در میدان بهارستان، در برابر مجلس تجمع کردند. جمعیت معترض با شعارهایی مانند؛

 نان، کار آزادی حق مسلم ماست،

 تشکل، تجمع حق مسلم ماست،

 تورم گرانی بلای جان مردم،

 کارگر زندانی دانشجوی زندانی آزاد باید گردد،

 معلم کارگر دانشجو اتحاد اتحاد

 دست به اعتراض علیه وضع موجود زدند. حدود ساعت ده و بیست دقیقه زمانی که نزدیک به ۵۰۰ نفر در برابر مجلس تجمع کرده بودند و مشغول شعار دادن بودند، نیروهای انتظامی به آنان حمله کردند و  تجمع کنندگان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و تعداد زیادی از تجمع کنندگان را دستگیر کردند. در نهایت در ساعت یازده، نیروی انتظامی تمامی جمعیت را متفرق کرد. بر اساس روایت شاهدان عینی، زمانی که نیروهای انتظامی به ضرب و شتم و دستگیری تجمع کنندگان مشغول بودند، مردمی که در خیابان و یا در داخل  ماشین بودند، سعی داشتند که از تجمع کنندگان دفاع کنند و بعضا توانستند چندین نفر را از دست نیروهای انتظامی نجات دهند. بر اساس آمارهایی که تا به این لحظه منتشر شده است، ۴۰ نفر در جریان تجمع روز جهانی کارگر دستگیر شده اند. که هویت حدود ۳۸ نفر از آنها مشخص شده است. بازداشت شدگان به پلیس امنیت گیشا منتقل شده اند و قرار است که به  دادسرای زندان اوین منتقل  شوند. بر اساس گزارش ها، تعداد زیادی از خانواده ها و دوستان افراد بازداشتی و همچنین تعدادی از رانندگان شرکت واحد، برای پیگیری افراد بازداشت شده، در مقابل پلیس امنیت گیشا تجمع کردند. بعضی از بازداشت شدگان  در نتیجه ضرب و شتم شدید در زمان دستگیری، روانه بیمارستان شده اند. از جمله وحید فریدونی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ، برای مداوا به یکی از مراکز درمانی منتقل شده است. همچنین رضا شهابی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه  که یکی از دستگیر شدگان است، در نتیجه ضرب و شتم ماموران نیروی انتظامی از ناحیه گردن و کمر آسیب دیده است.

اسامی کامل بازداشت شدگان تهران تا با این لحظه:

رضا شهابی، حسن سعیدی، ناصر محرم‌زاده، وحید فریدونی، فرحناز شیری، فرهاد شیخی، رسول طالب‌مقدم، اسدالله سلیمانی، محمدعلی اصلانی، کامیار فکور، مرداس طاهری، محسن سلیمانی‌نژاد، هادی سلیمانی، مهدی عظیمی، ماهان صالحی، قاسم خالویی، محمد اصلاغی، الهام صالحی، آنیشا اسداللهی، امیرمحمد طاهری،کیوان صمیمی، داود رفیعی، ناهید خداجو، نسرین جوادی، مهدی فخری، مرضیه امیری، سمیرا امیری، خرسندی، علی یاورى، حسین مرادی، علی مریخی، محسن حادث، افشین میرزاخانی حادث، سعید رضائی، اکبر جمشیدی، حمید سليمى، نیما ویژه، حسنا ویژه.

 

امسال در مقایسه با سال های قبل، افراد زیادی از روز  جهانی کارگر استقبال کردند و مراسم روز جهانی کارگر در شهرهای مختلف برگزار شد. در تهران نزدیک به ۵۰۰  نفر درمیدان بهارستان، روبه روی مجلس تجمع کردند. در شهر شوش، تعداد  زیادی از کارگران  در برابر فرمانداری شهرستان شوش تجمع کردند. همچنین در شهر مریوان، انجمن صنفی کارگران ساختمانی در خیابان تجمع کردند. در شهر سنندج، تعدادی از فعالین کارگری در یکی از بازارهای شهر، با شعار دادن و خواندن سرود روز جهانی کارگر را گرامی داشتند. همچنین تعدادی از کارگران و فعالین کارگری این شهر، ضمن سر دادن شعار در یکی از خیابان های این شهر راهپیمایی کردند.

 

تجمعات و اعتراضات امروز کارگران ایران در سراسر کشور برگ زرین دیگری بود در تاریخ جنبش کارگری ایران.

کارگران و فعالان کارگری امروز با این حرکت هماهنگ و شجاعانه اتحاد و قدرت خود را بار دیگر نشان دادند و لرزه بر اندام سیستم سرمایه داری حاکم بر ایران انداختند.

 

امروز زمین زیر پای کارگران به لرزه افتاد.

زنده باد اتحاد کارگران و زحمتکشان!

 

دستگیری، بازداشت، شکنجه و سرکوب کارگران نشانه وحشت حکومت است و ره به جایی نمیبرد و الان بیش از هر زمان دیگری ضمن پیگیری خواست‌ها و مطالبات مطرح شده از سوی کارگران و فعالین کارگری در تجمع امروز ، باید متحدانه برای آزادی تمامی کارگران زندانی و بازداشت شدگان امروز تهران تلاش کنیم.

گزارش ارسالی از یک فعال کارگری

انتشار توسط: کانال مستقل کارگران هفت تپه

...............................................................................................................

امتناع از آزادی فعالین کارگری گروگان گرفته شده در روز جمعه، پارک جهان نما

 

 

در پی امتداد بازداشت غیر قانونی علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده از اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر و پروین محمدی عضو اتحادیه آزاد کارگران، امروز یازده اردیبهشت، همزمان با یورش نهادهای امنیتی و انتظامی به تجمع جنبش کارگری در مقابل مجلس، علیرغم صدور قرار وثیقه و کفالت برای گروگانهای جنبش کارگری که به منظور جلوگیری از برگزاری مراسم روز جهانی کارگر، در روز جمعه توسط نهاد های حکومتی به گروگان گرفته شده بودند، در پی مراجعه دوستان و اعضای خانواده بازداشت شدگان به دادسرای آزادگان کرج جهت وثیقه گذاری و طی فرایند آزادی آنها، توسط بازپرس پرونده به خانواده ها اعلام گردید که با طرح اتهام جدید از سوی دادستان، مدت ده روز به بازداشت آنها اضافه گردیده و به همین دلیل!  از آزادی آنها خودداری کرده اند.

....................................................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©