Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
شبیه سازی مذهبی و داستان طلحه و زبیر

شبیه سازی مذهبی و داستان طلحه و زبیر

صادق افروز

هفته گذشته جمهوری اسلامی مراسم سالگرد خمینی را در محل دفن او برگزار کرد .همانگونه که خمینی در زمان حیات خود از مقام آیت اللهی به مقام امامت ارتقا یافت .پس از مرگ  ،مزارش هم به حرم مطهر تبدیل شد و دیدار کنندگان این حرم به اصطلاح مطهر را رسانه های مزدور جمهوری اسلامی ، زائرین حرم مطهرلقب داده اند .هفته گذشته مراسم این سالمرگ ، با شرکت زائرین !!در صحن حرم مطهر!!! برگزار شد .

امام زاده های بی شماری که بر اثر خرافات مذهبی در ایران بنا شده اند و تعدادشان هم کم نیست هرکدام یک شخص مسئول دارند که او را تولیت امامزاده می نامند . تمام  درآمد های امام زاده در اختیار این تولیت قرار می گیرد .تولیت حرم خمینی کسی نیست جز سید حسن خمینی ، پسر سید احمد که امروزه رسانه های متعلق به سپاه و جناح احمدی نژاد او را سید حسن مصطفوی خطاب می کنند .سید حسن مسئولیت کامل این محتمع را در اختیار دارد و وجوهاتی که مردم خرافی داخل حرم مطهر !!! می اندازند و یا ارائه می دهند در اختیار او قرار می گیرد .مسئولیت برگزاری مراسم سالمرگ نیز با سید حسن و سازمان اوست .

هرساله سید حسن سخنرانانی دعوت می کرد و خود نطق کوتاهی ارائه می کرد .امسال اما به گفته محافل نزدیک به خودش از برگزاری این مراسم اکراه داشته است .دلیل این اکراه را میشود به آسانی فهمید . سید حسن بعد از انتخابات ۱۳۸۸ به نفع سبز ها موضع گرفت .اگر اسم خمینی رویش نبود تا بحال مثل کروبی عمامه اش را انداخته بودند .به علت اصرار بیش از حد هواداران احمدی نژاد و خامنه ای سید حسن به برگزاری مراسم تن در می دهد .سخنرانان مراسم عبارت بودند از احمدی نژاد ، خامنه ای و سید حسن . ولی در جریان سخنرانی سید حسن آنقدر شلوغ می کنند که او از ادامه سخن باز می ماند .بعد خامنه ای می آید و با فراغ بال لب به سخن می گشاید .

موسوی ، کروبی ، محتشمی پور ،صانعی ، هادی غفاری و بسیاری از سرداران مغضوب شده سپاه  که همگی سالیان درازی در کنار خمینی رکاب می زدند در جریان قدرت گیری سیاسی-اقتصادی و نظامی سپاه از دوره قدرت به بیرون افتاده اند .جناح غالب در جمهوری اسلامی طبق سنت مرسوم این رژیم، با استفاده از شبیه سازی مذهبی و با کمک گرفتن از تاریخ صدر اسلام با این مخالفین امروزی و یاران سابق روبرو می شود . این سنت و رفتار همیشگی جمهوری اسلامی بوده است .در همان آغاز قدرت گیری ،رهبران جمهوری اسلامی از اصطلاح مذهبی منافق برای نام بردن از  سازمان مجاهدین خلق  استفاده می کردند. مجاهدین در مقوله مشرک و مرتد که برای کمونیست ها به کار می رفت و مجازاتی جز مرگ نداشت قرار نمی گرفتند . شخص خامنه ای در باب اصطلاح منافق به تفصیل صحبت کرده است .در یکی از سخنرانی هایش می گوید :

اين گروهي را که ملت ايران از سال شصت، بحق اسم «منافق» گذاشت، آنها همين جور بودند. تفکري را نشان مي دادند که آن را تفکر اسلامي معرفي مي کردند. در افکار آنها نشانه هاي اسلامي از قرآن و نهج البلاغه بود و دلايلي مي آوردند که هرکس خيال مي کرد آنها مؤمن بالله هستند؛ وقتي که دقيق مي شديم مي ديديم نه، مطلقاً خبري از تفکر اسلامي در کار آنها نيست. ظواهر اسلامي ولي باطن، تفکر مارکسيستي بود- هم در اصول، هم در فروع، هم در شيوه ها، هم در اخلاق- لذا به اينها گفته شد «منافق»؛ و درست هم بود(۱)

در ده ساله اول حکومت اسلامی  فعالیت تئوریک رژیم روی شبیه سازی مذهبی و استفاده از تاریخچه نفاق در اسلام متمزکز شده بود تا ابزاری تئوریک در مبارزه علیه نیرومندترین و پر انرژی ترین سازمان فعال اپوزیسیون یعنی سازمان مجاهدین خلق که خطری بالقوه محسوب شد ساخته و پرداخته شود . رژیم جمهوری اسلامی پس از گذشت سی سال نیز این سازمان را منافقین خطاب می کند .

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری موج جدیدی از مخالفت ها علیه احمدی نژاد و خامنه ای که علنا به حمایت از او برخاسته بود آغاز شد .در بین مخالفین کسانی قرار داشتند که در زمان حیات حمینی مصدر کار بودند .از جمله مخالفین جدید موسوی نخست وزیر دوران جنگ ۸ ساله بود که بر خلاف منتظری از آزمایش اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ موفق بیرون آمده بود و حالا از موضع کاندید ریاست جمهوری که رایش را دزدیده بودند از زمامداران حاکم انتقاد می کرد .کروبی بود که زمانی رئیس بنیاد شهید بود، رئیس مجلس بود و از روحانیون بسیار با نفوذ بشمار میرفت .خاتمی بود که در دوران حیات خمینی مقام وزارت ارشاد را داشت و بعد ها در دو دوره به مقام ریاست جمهوری دست یافت .و آدم های دور  و بر این ها که کم هم نبودند و خیلی هاشان به زندان افتادند .

مخالفین جدید جمهوری اسلامی که بسیار پر قدرت هم ظاهر شدند را رژیم جمهوری اسلامی نمی توانست با همان سلاح تئوریک "منافقین" از دور به در کند .خصوصیات منافق در مورد این مخالفین جدید صدق نمی کرد .این ها با خمینی بیعت کرده بودند .هنور داعیه ادامه سنت او را مطرح می کردند و جناح مسلط جمهوری اسلامی را به انحراف از خط خمینی متهم می ساختند .سلاح تئوریک تازه ای لازم بود . دستگاه شبیه سازی مذهبی دوباره بکار افتاد و این بار داستان " طلحه و زبیر "(۲)را از پستوی کهنه و نم گرفته تاریخ اسلام بیرون کشید .

هم طلحه و هم زبیر از شمشیر زنان درجه اول محمد بودند .هنرشان در گردن کلفتی و بیشتر کشتن بود. این دو تا پایان دوران محمد در کنار او بودند .پس از مرگ محمد هم از جمله کسانی بودند که از خلافت علی در مقابل ابوبکر دفاع می کردند .پس از کشته شدن عثمان بیش از همه بر علی اصرار می کردند که خلافت را قبول کند.ولی پس از آنکه علی به خلافت رسید با این دو به مخالفت برخاست و سرانجام در جنگی که به نام جمل معروف شد سپاهیان علی هم طلحه وهم زبیر را کشتند .

داستان طلحه و زبیر که بارها پس از انتخابات دهم در مورد موسوی و کروبی تکرار شده بود ، حالا در مورد سید حسن بکار برده می شود. رهبران جناح حاکم با استفاده از این ابزار تئوریک در واقع می خواهند شک و تردید را در مورد آن دسته از هواداران و نیروهای سرکوبگرشان که دچار تزلزل شده اند از بین ببرند  و سلاح فکری جدیدی  در اختیار شان قرار دهند .

شبیه سازی مذهبی در حالی از سوی جریان سازان جمهوری اسلامی صورت می گیرد که جامعه سرمایه داری ایران نه تنها هیچ شباهتی به جامعه فئودالی ۱۴۰۰ سال پیش دوران صدر اسلام و دوران علی و طلحه و زبیر ندارد بلکه با سی سال پیش خود نیز بسیار متفاوت است. بخشی عظیمی از جمعیت ایران را کسانی تشکیل می دهند که برای گذران زندگی هیچ چاره ای جز فروش نیروی  کارشان ندارند. همان بخشی که رهبرش مثل اسالو و مددی در زندان اقلیت حاکم سرمایه داراست. همان بخش عظیمی که بی اعتنا به اراجیف تکراری  احمدی نژاد فریاد "بیکاری بیکاری " سر می دهد. جمعیت عظیمی که به داستان طلحه و زبیر بی تفاوت است و در سالی که قرار است سوبسید ها را بردارند و قیمت ها سربه فلک بگذارند نگران آینده است .

مردم ایران برای ساختن جامعه ای عادلانه دمکراتیک و بدور از استثمار نه تنها به شبیه سازی مذهبی بلکه به هیچ شبیه سازی دیگری احتیاج ندارند. دولت منتخب مردم باید پس از بدور ریختن قانون اساسی ارتجاعی جمهوری اسلامی از مشخصات جامعه ایران حرکت کند و بررسی افسانه ها و وقایع تاریخی-مذهبی را به آکادمی های تاریخی بسپارد .

 

1-

http://rahva.ir/component/content/article/35-1387-09-22-20-52-21/3229-1388-06-01-21-49-57.html

2- طلحه و زبیر از یاران محمد پیغمبر اسلام بودند .اگرچه این دو در فرهنگ شیعه مورد لعن و نفرین هستند ، اهل سنت و از جمله جماعت سنت در ایران از این دونفر با احترام یاد می کنند .در ادبیات سنی ها همواره از این دو با عنوان " رضی الله عنهما " یاد می شود .

خرداد ۱۳۸۹

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©