Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
غزه در محاصرۀ اسرائیل، اسرائیل در محاصرۀ افکار عمومی

غزه در محاصرۀ اسرائیل، اسرائیل در محاصرۀ افکار عمومی

 

یوسف لنگرودی

حادثه خونبار یورش جنایتکارانه نظامیان اسراییل به سرنشینان و فعالین صلح دوست کشتی های حامل کمک های بشر دوستانه به مردم غزه، در همان ساعات اولیه انعکاس بسیار وسیعی یافت و به واکنش اعتراضی گسترده جهانی علیه دولت اسراییل و همبستگی با مردم محاصره شده غزه تبدیل شد. سرعت واکنش جهانی به این واقعه بی سابقه بود و حتی از واکنش بنگاه های مالی که  معمولادر برابر وقایع بزرگ و تاثیر گذار در نقاط مختلف جهان سریعا عکس العمل نشان می دهند پر شتاب تر بود. این حرکت پر شور و متحدانه جهانیان به این خاطر بود که  به روشنی دیدند که این بار به هیج وجه پای گروه های مسلح و انتحاری فلسطینی در میان نبود تا اسراییل به بهانه آن کشتار غیر نظامیان را توجیه کند. آن ها شاهد بودند که اسراییل با نقض آشکار قوانین بین المللی، در آب های آزاد، کسانی را به گلوله بست که  تنها خواهان جلب افکار عمومی جهان به ضرورت لغو محاصره غزه و رساندن کمک های انسانی به  مردم آن سرزمین بودند. اسراییل این بار، دست به کشتار و سرکوب کسانی دست زد که  بسیاری از آنان از تبار و تیره همان مردمانی اند که  به  دفاع و حمایت  از پدران و مادران همین یهودی های امروز در برابر نازیسم و نژاد پرستان هیتلری، جان شان را به خطر انداخته بودند.

اسراییل با جنایتی که مرتکب شد خشم  عمومی را در سطح بین المللی علیه خود دامن زده و بیش از گذشته خود را در انزوا قرار داده است. جنبش "غزه را آزاد کنید" حالا دیگر به یک شعار و خواست جهانی تبدیل شده است و افکار عمومی جهان خواهان لغو محاصره غزه است.

 اسراییل به جای آنکه  به بیهوده بودن محاصره غزه و نتایج فاجعه بارآن پی ببرد و با ناوهای جنگی اش امنیت فعالین بشر دوست را تضمین نماید و تا بندر غزه اسکورت شان کند وبدین وسیله حسن نیت خود را در راه صلح نشان دهد، با گلوله و کشتار به استقبال شان رفت و جهانی را علیه خود برانگیخت. این چندان تعجب آور نیست و اگر غیر از این بود شگفت آور بود. حکومتی که بر پایه نژاد پرستی  بنیاد نهاده شد و همیشه با سماجت تمام سیاست های خود را بر اساس آن پیش برده، با دسته گل و شاخه زیتون سر و کاری ندارد و بویی از آن نبرده و همواره با درنده خویی بی نظیر و به کارانداختن ماشین آدم کشی جنگی اش با دیگران صحبت کرده و می کند.

همانگونه که تجربه آفریقای جنوبی نشان داده، فلسطینی ها باید برای مقابله با این همه قساوت و به دست آوردن آزادی خود، دل مردم جهان را بدست آورند. مردم آفریقای جنوبی، هنگامی از هیولای نژاد پرستی رهایی یافتند که در کنار مبارزات مستمر خود افکار عمومی جهان و قلب شان را تسخیر کردند. اکنون برای فلسطینی ها راهی به جز این وجود ندارد. مخصوصا مسئله فلسطین این ویژگی را دارد که  تنها یک معضل داخلی نیست و در اشغال بودن این سرزمین به آن جنبه بین المللی داده و قرار گرفتن آن در منطقه بسیارحساس خاورمیانه بر اهمیت آن افزده است.

همه به یاد دارند که همین قدرت های امپریالیستی چگونه  بی شرمانه از رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی حمایت بعمل می آوردند و نلسون ماندلا و یارانش را که برای پایان دادن به نژاد پرستی مبارزه می کردند، در فهرست تروریست ها قرار می دادند. امروز همان قدرت ها، دولت دست راستی و نژاد پرست اسراییل را دمکرات می دانند و مقاومت فلسطینی ها را که مطابق معاهدات بین المللی،  حق دفاع در برابر اشغال برای آنان موجه است، تروریست می نامند.  فلسطینی ها البته دارند به تجربه می آموزند که عملیات مسلحانه دیگر تنها راه دفاع از موجودیت شان نیست و اگر در دوره ای تنها وسیله ی بود که مجبور بودند هویت شان را با توسل با آن زنده نگهدارند، حالا دیگرآن ضرورت اولیه را ندارد و مخصوصا به کارگیری قهر علیه شهروندان اسراییلی، همان طور که تجربه نشان داده، می تواند ضربات  سنگین و مهلکی به مبارزات مردم فلسطین وارد آورد.

حرکت هایی از این دست و همچنین همبستگی گسترده جهانی با فلسیطینی ها در جریان جنگ سه هفته ای غزه، راه به دست آوردن افکار عمومی جهان را به فلسطینی ها نشان داده است. همین همبستگی ها  و فشارهای جهانی است که  باعث به ثمر نشستن مبارزات فلسطینی ها می شود و سرانجام اسراییل را وادار به عقب نشینی خواهد کرد. حالا دیگر حتی حامیان اسراییل نیز نمی توانند قا طعانه و آشکارا از همه اقدامات جنون آمیز آن حمایت کنند.

 بیانیه اخیر شورای امنیت که بر اثر دخالت آمریکا، با اینکه انتظار بسیاری از کشورها را در محکوم ساختن اسراییل برآورده نساخت اما با محکوم کردن کشتار، که همه می دانند نه توسط موجودات فضایی بلکه به دست ارتش "دمکراتیک ترین" کشور خاورمیانه یعنی اسراییل صورت گرفت، یک رسوایی بزرگ برای اسراییل و شرمساری فزاینده برای حامیانش به وجود آورد. دبیر کل سازمان ملل بار دیگر ضرورت لغو محاصره غزه را مورد تاکید قرار داد. ناتو به در خواست ترکیه تشکیل جلسه داد و دبیرکل آن رسما از کشته شدن امداد رسانان به غزه اظهار تاسف کرد. این برای نخستین بار است که ناتو از کشتاری اظهار تاسف می کند که بدست اسراییل صورت گرفته است. اتحادیه اروپا ناخرسندی خود را با محکوم کردن کشتارها نشان داد و فشار بر آمریکا و شخص باراک اوباما برای محکوم کردن اسراییل رو به افزایش است.  روابط ترکیه نیز که با اسراییل قبلا  بر سر مسئله فلسطین  صدمه دیده بود، حالا باز هم تیره تر گردید. اکنون دولت ترکیه اگر هم بخواهد، بدون گشایشی درحل معضل فلسطین و مخصوصا لغو محاصره اقتصادی غزه،  دیگر نمی تواند مناسباتش را با تل آویو بصورت گذشته عادی سازد. مردم ترکیه حالا بیش از گذشته به ظلم هایی که از سوی اسراییل به مردم فلسطین روا می شود توجه نشان می دهند. دولت ترکیه در روابط خود با اسراییل نمی تواند افکار عمومی این کشور را نادیده بگیرد. عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب که معمولا بر خلاف رهبران کشورهای عربی مواضعی جسورانه و روشن  در ارتباط با مسایل منطقه ای اتخاذ می کند، خواهان آن شده ملت ها محاصره غزه را زیر پا بگذارند.  مصر که در کنار اسراییل یکی از محاصره کنندگان غزه است و مرز خود با غزه را بسته است، گذرگاه مرزی رفح را – هر چند معلوم نیست تا چه زمانی - بازگشایی کرده تا بیماران برای درمان و مردم برای تامین مواد غذایی و دارویی از آن عبور کنند. همه این ها فشار سنگینی بر اسراییل وارد می آورد و دور از ذهن نیست که امریکا برای از میان برداشتن موانعی که اسراییل دایما برای پیش بردن برخی سیاست هایش در منطقه ایجاد می کند، تا حدی بخواهد به مهار وحشیگری های اسراییل روی بیاورد. حکومت اسراییل در سال های اخیر در وضعیتی قرار گرفته که به قول یک نماینده پارلمان آن کشور " از اهمیت اسراییل نزد آمریکا و متحدانش کم می شود و اسراییل دارد خود را تحمیل می کند".

 بالاخره اینکه این درست است  اسراییل توسط حامیان قدرتمند  یهودی خود در سلسله مراتب قدرت در آمریکا قویا و بدون قید و شرط حمایت می شود، اما درهمین آمریکا و غرب جریانات نیرومند مترقی یهودی قرار دارند که  خواهان صلح عادلانه با فلسطینی ها و پایان یافتن فوری محاصره غزه هستند. این دسته از یهودیان اخیرا برآهنگ فشار خود بر تل آویو مخصوصا برای رفع محاصره غزه افزوده اند.

 ادامه محاصره غزه دارد برای اسراییل هر چه مشکل تر می شود. با حادثه اخیر پایه دیوار محاصره سست شده و در صورت تداوم هوشیاری فلسطینی ها و ادامه همبستگی بین المللی، سرانجام محاصره غزه فروپاشید. همان طور که محدویت های شدید نژادی علیه مردم آفریقای جنوبی نتوانست تا ابد ادامه پیدا کند و عاقبت از هم پاشید.

 برخی از کارشناسان سیاسی  منطقه و مردم غزه می گویند اسراییل با اعمال خود درغزه در واقع خود را در محاصره قرار داده است. وقایع اخیر نشان می دهد که این ادعا چندان بی پایه و اساس نیست و بر سر ماجرای غزه، تل آویو به لحاظ اخلاقی، انسانی و سیاسی بیش از پیش تحت فشار و محاصره قرار گرفته است.

 

پنجشنبه چهارده خرداد ۱۳۸۹

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©