Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
جنبش سرخ جامگان درتایلند

جنبش سرخ جامگان درتایلند

درس هایی برای جنبش انقلابی در ایران

صادق افروز

سرانجام ارتش تایلند در 20 می 2010 با ماشین های زرهی و خودرو های عظیم الجثه به کمپ سرخ جامگان حمله ور شد و این منطقه در مرکز تجاری بانکوک را در هم کوبید ویدیو کلیپ ها تصاویر سربازان ارتش و خود روهای بزرک را نشان می دادند که دیوار های سنگر کمپ سرخ جامگان را که با لاستیک اتوموبیل و ساقه های نی ساخته شده بود در هم می کوبیدند .ساختمان ها و شاپینگ مال ها در این تصاویر ویدیویی در حال سوختن بودند .

سرکوب وحشیانه جنبش سرخ جامگان در تایلند به وضوح نشان داد که مثل هر نقطه دیگر دنیا ، زمانی که اقلیت حاکم استثمارگر موجودیت خود را در خطر می بیند ، برای حفظ سلطه خود از دست زدن به سبعانه ترین شیوه های سرکوب همچون قتل و ترور مضایقه نخواهد کرد . سرخ جامگان در عمل شعار های دمکراسی و آزادی طبقه حاکم را تجربه کرده و به این نتیجه رسیدند که این شعار ها تنها تا زمانی سر داده می شوند که اکثریت زحمتکش محروم پا را از گلیمش فرا تر ننهاده و سلطه طبقات حاکم را زیر سوال نبرده باشد . آنها به این نتیجه رسیدند که نافرمانی وشورش علیه مقدسات سیستم حاکم پاسخی جز گلوله نخواهد داشت .

جنبش زحمتکشان تایلند به قیمت خون ده ها آزادی خواه به این نتیجه رسید که باید بین خواست های رادیکال ، شیوه های مبارزه و رهبری جنبش هماهنگی و موزونی وجود داشته باشد . نمی توان رهبری رفرمیست و لیبرال را در راس جنبشی قرار داد که خواسته اصلی اش انحلال پارلمان ، جایگزینی جمهوریت به جای سلطنت وکوتاه کردن دست سران ارتش کودتا گر باشد . همچنین نمی توان از شیوه هایی چون برقراری کمپ معترضین در دل سیستم سرمایه داری استفاده کرد . جنبش های انقلابی برای نیل به پیروزی چاره ای جز ایجاد هماهنگی بین این سه مولفه ندارند .

اکثر اعضای شرکت کننده در جنبش سرخ جامگان را روستاییان فقیر تشکیل می دهند که بطور عمده از شمال و شمال شرقی تایلند آمده اند . بدون شک اگر قرار باشد انتخابات  آزادی صورت گیرد سرخ جامگان پیروز انتخابات خواهند بود . بخش بزرگی از سرخ جگان از "تاکسین شیناواترا"نخست وزیر برکنار شده حمایت می کنند .تاکسین در سپتامبر 2006 بوسیله یک کودتای نظامی سرنگون شد .علیرغم پذیرش شیناواترا که یک لیبرال دمکرات است به عنوان رهبری جنبش  ، خواست های جنبش سرخ جامگان بسیار از افق محدود او فراتر می رود. این جنبش جایگزینی جمهوریت به جای سلطنت ، انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات آزاد و برقراری عدالت اجتماعی را سرلوحه خود قرار داده است .

آزموده های جنبش انقلابی مردم تایلند می تواند برای برای  مردم ایران نیز که  در حال نبرد با رژیم فاشیستی جمهوری اسلامی هستند راهنمای بسیار مفیدی باشد .نظری حتی اجمالی به جمع بندی های مبارزه مردم تایلند به ما می آموزد که حتی اگر از شر حکومت مذهبی هم خلاص شویم ، مادام که اقلیت استثمارگر حاکم زمام امور را در دست دارند ، هر چند که این اقلیت حاکم سکولار هم باشد مردم بویی  از آزادی و عدالت اجتماعی احساس نخواهند کرد . برای رسیدن به دمکراسی توده ای گذر از حکومت مذهبی ضروری است اما کافی نیست تجربه این جنبش همچنین نشان داد که دمکراسی های بورژوایی کشور های امپریالیستی در عمل نه در کنار توده ها ، بلکه در کنار و یار دیکتاتوری های نظامی همچون رژیم ابهیزیت وجاجیوا هستند .جنبش رو به رشد و انقلابی در ایران باید گوش به زنگ باشد تا فریب ابهیزیت های وطنی را نخورد .خوشبختانه جنبش انقلابی رو به رشد در ایران از ماهیت بسیار سبعانه رژیم جمهوری اسلامی در برخورد با مخالفان آگاه است و می داند تاکتیک هایی مثل بست نشینی طولانی و کمپ زدن چه عکس العملی از سوی سگان درنده رژیم خواهد گرفت بی جهت نبود که تاکتیک اعتصاب سراسری در بیان اعتراض به اعدام پنج زندانی سیاسی با موفقیت در کردستان بکار گرفته شد .آنچه جنبش انقلابی در ایران به آن نیاز دارد شفافیت در عرضه خواست هاست .در تایلند این شفافیت بوضوح مشاهده می شد .آنها خواستار انحلال مجلس ، برگزاری انتخابات و عدالت اجتماعی بودند . در جنبش کنونی ایران این شفافیت دیده نمی شود .دلیل اصلی عدم این شفافیت قرار داشتن کسانی در رهبری این جنبش است که هنوز از قانون اساسی جمهوری اسلامی دل نکنده اند و خمینی را مظهر عدالت و انسانیت می دانند .شفافیت در عرضه خواسته ها حکم می کند که بپذیریم جمهوری اسلامی از بدو تاسیس رژیمی ارتجاعی و ضد بشری بوده است ، بپذیریم که برای تدوین قانون اساسی جدید و مترقی احتیاج به یک مجلس موسسان داریم ،بپذیریم که برابر حقوقی زنان و ملیت های تحت ستم محترم شمرده شود و بپذیریم که برای برقرای عدالت اجتماعی ، توده های کار وزحمت باید در راس تصمیم گیری ها قرار بگیرند .

ضد انقلاب ، جنبش سرخ جامگان را در تایلند به خون کشید .اگرچه این جنبش سرکوب شد اما نظامیان چکمه پوش با آنش خشم مردم که از اعماق وجودشان زبانه می کشد چه خواهند کرد ؟آتشی که دیر یا زود دوباره سر بر خواهد کشید .

۲۲ مه ۲۰۱۰

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©