Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
واکنش هوشیارانه و قهرمانانه مردم کردستان دراعتراض به اعدام های اخیر

واکنش هوشیارانه و قهرمانانه مردم کردستان دراعتراض به اعدام های اخیر!

 

یوسف لنگرودی

روز پنجشنبه مردم کردستان وشهرهای کرد نشین آذربایجان غربی، به دنبال فراخوان از سوی نهادها، گروهها، سازمان ها و احزاب کرد و سراسری و حمایت گسترده  بسیاری از سازمان ها و احزاب از آن،  در اعتراض به اعدام جنایت کارانه پنج نفراز فرزندان مردم، توسط رژیم ولایت فقیه،  دست به اعتصاب عمومی زدند. این حرکت اعتراضی که در اکثرشهرهای کردستان ازجمله : سنندج، مهاباد، بانه، اشنویه، بوکان، مریوان، کامیاران، دیواندره و پیرانشهر برگزار گردیده با استقبال گسترده مردم منطقه مواجه شده و بر اساس گزارش های رسیده  دانش آموزان با وجود باز بودن مدارس از رفتن به مدارس خودداری کرده وبعضی ازدانشگاهها عملا تعطیل و بسیاری ازمراکز کسب وکاربه اعتصاب پیوستند و حتی در موارد قابل توجهی کارکنان مراکز دولتی از رفتن به سر کارخودداری کردند. مردم کردستان دراین روزدرحمایت از این حرکت در خانه هایشان ماندند. نیروهای رژیم که درمراکزشهرها نظاره گر حرکت اعتراضی شجاعانه مردم بودند، دربرخی موارد به عبث و از روی نومیدی تلاش داشتند به زور درمغازه ها را باز کنند. نهادهای امنیتی رژیم در این روزخانواده فرزاد کمانگر را در حبس خانگی نگاه داشتند و در برخی مناطق با قطع خطوط تلفن سعی کردند درارتباط میان مردم اختلال ایجاد کنند. در یک اقدام دیگر که نشانه ترس آشکار حکومت از بروز اعتصاب عمومی مردم در کردستان است، رژیم هیئت بحران وزارت کشوررا به کردستان اعزام داشته است.

منطقه ای که دارای سنت مبارزه مسلحانه است و هرگونه مقابله بین مردم وارگان های سرکوبگر می تواند به سرعت به درگیری مسلحانه بیانجامد، با وجود حضورچشمگیرنیروهای سرکوبگر، نیروهای سیاسی و مردم کردستان هوشیارانه ودلیرانه حربه اعتصاب عمومی را به کار گرفتند و اعتراض خود را نسبت به وقوع چنین جنایاتی از این طریق به طرز درخشانی ابرازداشتند. تا این ساعات به جز برخی درگیری های پراکنده دربعضی نقاط،  خشونت های گسترده به وقوع نپیوسته است.

برپایی اعتصاب عمومی درکردستان پی آمد های مهمی به همراه دارد که برخی از مهمترین آنان به قرارزیر است:

اولا- پروژه رژیم را که قصد داشت با اعدام ناگهانی و شتابزده این جوانان رعب و وحشت در جامعه  بوجود آورد وبه تصورخودش مردم را بر سر جای خود بنشاند، به شکست کشانید. حکومت تصور نمی کرد که اقدامش چنین واکنش گسترده آگاهانه ای را دامن بزند  و موجی از حمایت و همبستگی با مردم کردستان را بوجود آورد.

ثانیا - واکنش متحدانه و دلیرانه مردم کردستان وحمایت گسترده فعالین وگروههای سراسری کشور ازآن و محکومیت این جنایت، توسط نهادها و افکارعمومی جهان و از جمله دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل، عامل بسیار مهمی درمتوقف کردن اعدام کسانی است که جان شان در زندان های رژیم در خطر قراردارد. تبهکاران حاکم بر کشور از این پس به راحتی و با دستی باز، نمی توانند جوانان را به چوبه ها ی داربسپارند. از این ببعد باید قبل ازهر عمل جنایت کارانه ای به عواقب سنگین آن تعمق کنند.

ثالثا - همدردی عمیق و گسترده ایرانیان با خانواده های شهدا ومردم کردستان و همچنین حمایت از اعتصاب عمومی روز پنجشنبه به همبستگی بیشتر میان مردم کردستان وسایراقوام وملل ایران منجر شد. نقشه رژیم تاریک اندیش را که قصد داشت با برپایی این اعدام ها پراکندگی و خصومت در مبارزات ضد استبدادی مردم ایران دامن بزند، ناکام گذاشت. همدردی بسیاری از چهره های شناخته شده سیاسی و اجتماعی  و احزاب سیاسی کشورو مخصوصا سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه و مادران عزادارو بسیاری از نهاد های حقوق بشری با خانواده های شهدا و محکومیت این جنایت توسط همه آن ها، به همبستگی بی سابقه ای با مردم کردستان منجر شده است. انعکاس این اعدام ها چنان گسترده بوده که حتی رهبران اصلاح طلب به شیوه مخصوص  خودشان آن را محکوم کردند. درگذشته تنها حامیان مردم ستمدیده کردستان سازمان های چپ  بوده اند اما امروز طیف گسترده ای از جامعه ایران به ستمی که از سوی رژیم متوجه مردم کرد می شود، حساسیت نشان می دهد که قبل هر چیز نشانگر انزوای شدید رژیم ولایت فقیه است.

رابعا – توسل به حربه اعتصاب عمومی توسط مردم کردستان از یک طرف باعث تقویت روحیه عمومی مبارزات ضد استبدادی مردم ایران درمبارزه با حکومت می شود و از جهت دیگرباعث افزایش اهمیت تاکتیک اعتصاب عمومی و توجه به پتانسیل بالای آن در جنبش مردمی ایران علیه جمهوری اسلامی خواهد شد.

۲۴اردیبهشت ۱۳۸۹

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©