Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ برابر با  ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳  برابر با ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴
از اعتراضات معلمان کشورحمایت می کنیم

اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

در حمایت از مبارزات معلمان کشور

نافرمانی مدنی گسترده و ایجاد شبکه های سراسری،  زمینه ساز پیروزی مبارزات معلمان کشور

 

صبح روز سه شنبه 25 شهریور، بار دیگر معلمان پیش دبستانی درمقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند. معلمان تجمع کننده به خلف وعده آموزش و پرورش در لغو بخشنامه اخراج مربیان پیش دبستانی اعتراض کردند. این بخشنامه به کارگیری نیروی آزاد در کلاس‌های پیش دبستانی ضمیمه دبستان‌های دولتی را ممنوع کرده و در عوض بر استفاده از نیروهای رسمی و معلمان بازنشسته تاکید کرده است. اجرای قانون تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی و تخصیص ردیف بودجه برای استخدام ، از دیگر خواسته‌های معترضان بود. درهفته های اخیر، چندین تجمع اعتراضی از سوی معلمان حق التدریسی و پیش دبستانی درمقابل مجلس، وزارت آموزش و پرورش و نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. در روزهای شانزدهم تا هجدهم شهریورماه، معلمان شرکت کننده در تظاهرات که به نمایندگی از سی هزار معلم  پیش دبستانی به تهران آمده بودند، با سر دادن شعارهایی نظیر «دولت تدبیر و امید، کو تدبیر کو امید؟»، «می‌گن وزیر عادل، چرا ز ما غافل؟»، «نه آزمون نه تبصره، استخدام حق منه» و «مربی می‌میرد توهین نمی‌پذیرد» و... به بیش از دو سال بلاتکیفی خود برای استخدام در وزارت آموزش و پرورش اعتراض کردند. صدها معلم شرکت کننده در این تجمعات نسبت به عدم اجرای قانون تعیین تکلیف این مربیان، استنکاف دولت از تخصیص ردیف بودجه استخدامی و توهین عسگری آزاد، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در صحن علنی مجلس - که مربیان پیش دبستانی را بی سواد خوانده بود – اعتراض داشتند. درحالی که در روز اول تجمع به معلمان معترض قول داده شد به خواست آنها رسیدگی شود، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش یک روز بعد در جمع معترضان، آنان را تلویحا تهدید کرد،  که دیگر مقابل مجلس و نهاد ریاست جمهوری تجمع نکنند. درعین حال در تجمع معلمان که درمقابل وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت، نیروی انتظامی به  معلمان معترض که شعار می دادند،  حمله کرد وپلاکاردهای آنان را از دستشان گرفت. مهم ترین خواسته معلمان تجمع کننده، استخدام مربیان پیش دبستانی و معلمان حق التدریسی بوده است. براساس مصوبه مجلس در تاریخ 17 مهر 91 مقرر شده بود، آموزش و پرورش از طریق برگزاری آزمون استخدامی، مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی را طی مدت دو سال تعیین تکلیف کند. قرار بود آزمون استخدامی در تاریخ 17 مرداد برگزار شود اما بعدآ اعلام شد که درتاریخ مقرر برگزار نمی شود چرا که هنوز ردیف استخدامی برگزاری این آزمون از سوی هیات دولت کسب نشده است. اگرچه میان مجلس و وزارت آموزش و پرورش در واکنش به درخواست اصلی معلمان  اختلاف نظر وجود دارد، اما سیاست تاکنونی همه مسئولان رژیم تنها وقت کشی بوده است. دولتی‌ها  وجود نیروی مازاد در آموزش و پرورش، ضرورت چابک سازی دولت و پیش خور شدن ردیف‌های استخدامی آموزش و پرورش در دولت گذشته را به عنوان دلایلی در توجیه عدم اعطای ردیف استخدامی بیان می کنند. مجلس هم طرحی دو فوریتی  استخدام مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای شرکتی را مطرح کرد که اصولا رای نیاورد.

 

 بنا برآمارهای موجود، حداقل 30 هزار مربی پیش دبستانی در سراسر کشور از نیمه اول دهه 80 به صورت آزاد برای وزارت آموزش و پرورش کار می‌کنند که علی رغم وعده‌های داده شده تاکنون استخدام نشده‌اند. سیاست های دولت های قبلی و دولت کنونی جز وقت کشی و سیاست صبر وانتظار نسبت به معلمان قراردادی و پیمانی چیز دیگری نبوده است. درمقابل، معلمان حق التدریسی و پیمانی نیز، تاکنون سکوت نکرده و دست به تجمعات اعتراضی درمقابل نهادهای مختلف در تهران و شهرستانها زده اند. اگرچه آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی یکی از خبرسازترین اخبار آموزش و پرورش در طول ماه‌های اخیر بوده است، اما نارضائی نسبت به شرایط کار  و اعتراض به  دستمزد وحقوق  پائین  تنها به حوزه استخدامی محدود نمی شود. درسال های گذشته تجمعات مکرری از سوی معلمان کشور برگزار شده و نمونه های درخشانی از مبارزه و مقاومت درمقابل سیاست های مسئولین دولتی صورت گرفته است. تجمعات بالای بیست هزار نفر از معلمان درمقابل مجلس در نیمه دوم دهه 80 که مبارزات معلمان را به یکی از درخشان ترین عرصه های مبارزۀ مزد و حقوق بگیران کشور تبدیل کرد، یکی از این نمونه هاست. به همین دلیل بود که حاکمیت اسلامی   تشکل های مستقل و صنفی معلمان را نشانه گرفت و با بازداشت ، دستگیری و زندانی کردن معلمان مبارز سعی کرد تشکل های معلمان را درهم بشکند. هرچند که حمله های سراسری و گسترده ای برای درهم شکستن مقاومت و تشکل درمیان معلمان از سوی حاکمیت و به دفعات و در مقاطع مختلف صورت گرفته است اما این حملات نتوانسته مبارزه، مقاومت، سازماندهی و تشکل را در میان معلمان از بین ببرد.

 

معلمان بخشی از طبقه کارگرهستند که اگرچه به واسطه معلم بودنشان، مسائل مختص خودشان را دارند از قبیل مشکلات ناشی از تدریس در مدارس مخروبه، تدریس در کلاس هایی با تعداد زیاد دانش آموزان ، مدارس بدون بخاری در بسیاری از روستاها، دوری راه بدون برخورداری از وسایل ایاب وذهاب و... . اما درعین حال آنها به عنوان بخشی از طبقه کارگر ایران از همان ویژگی هایی برخوردارند که سایرآحاد طبقه کارگر. قدرت چانه زنی طبقه کارگر به دلیل این که نود درصد نیروی کار کشور قراردادی است ، روز به روز کاهش یافته وسطح دستمزد طبقه کارگر بسیار پایین تر از سطح دستمزد طبقه کارگردر بسیاری از کشورهای دیگر است که وضعیت عمومی و معیشتی طبقه کارگر را بسیار دشوار  کرده است. با این حال ایجاد شبکه های مستقل میان معلمان راهی است برای گسترش پیوندهای جاری در جهت ادامه اقدامات جمعی مسالمت آمیز اعتراضی. زیرا تنها از این طریق است که می توان با سیاست های حاکمیت اسلامی که حقوق معلمان را به رسمیت نمی شناسید مقابله کرد. باید توجه داشته باشیم که اگر انگل های اتاق بازرگانی و رژیم کارفرمایان از کشورهای دیگر کالا وارد می کنند به طوری که پوشاک ترکیه ای وکالای چینی بازار ایران را اشباع کرده است و از این طریق نیروی کار کشور را درهم می شکنند، اما  نمی توانند معلم چینی یا هندی  وارد کنند. به این دلیل می توان گفت، نقش و جایگاه معلمان، از اهمیتی استراتژیک در جنبش کارگری برخورداراست.

 

معلمان کشور به عنوان بخشی از نیروی عظیم خدمات می توانند با اتکا با بکارگیری تاکتیک نافرمانی مدنی  در راه گسترش مقاومت  و مبارزۀ بر حق خود گام های استواری به پیش بردارند. کارگران بخش خدمات در دیگر کشورها در بکارگیری چنین تاکتیک هائی نمونه های درخشانی بر جای گذاشته اند.  کاربست تاکتیک نافرمانی مدنی توسط کارگران فست فود و مک دونالد در سراسر آمریکا در اعتراض به سطح پائین دستمزدها و انعکاس وسیع این اعتراض در رسانه ها، کارفرمایان را مجبور به عقب نشینی کرد. چنین نمونه هائی می تواند درس های بسیار درخشانی برای معلمان کشور و دیگر کارگران بخش های گوناگون خدمات در پی داشته باشد. از یاد نبریم که حاکمیت نمی تواند معلمان، پرستاران، کارمندان ادارات، کارگران شهرداری ها را با کارگران وارداتی جایگزین کند. همین ویژگی قدرت و توان گسترده ای در اختیار این بخش از طبقه کارگر ایران می گذارد که اگر به سازماندهی خود بپردازد و شبکه های مستحکم و سراسری ایجاد کند، از قدرت چانه زنی بالائی برخوردار خواهد شد. از سوی دیگر تجربه درخشان مبارزات کارگران سنگ معدن بافق نیز این درس را با خود داشت که در بکارگیری نافرمانی مدنی اگر بتوان خانواده ها و مردم شهرها و محیط های کار را نیز با خود همراه کرد، توان مبارزاتی و قدرت مقاومت صد چندان خواهد شد. این نکته بویژه در ارتباط با معلمان که پیوندهای عمیق و گسترده ای با خانواده های دانش آموزان دارند از اهمیت بالائی برخوردار خواهد بود.

 

سازمان ما ضمن حمایت از مبارزات برحق معلمان کشور از سایر نیروها و تشکل های کارگری وهم چنین حامیان جنبش کارگری در داخل و خارج کشور می خواهد از این  مبارزات به شکلی همه جانبه پشتیبانی کنند. اعتراضات اخیر معلمان نه تنها باید مورد توجه فعالان چپ و طرفداران جنبش کارگری قرار گیرد بلکه شایسته آن است که حمایت گسترده مردمی و بویژه همدلی خانواده های دانش آموزان را نیز همراه خود داشته باشد.

 

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی، زنده باد سوسیالیسم

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ برابر با ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©