Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ برابر با  ۲۳ فوريه ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳  برابر با ۲۳ فوريه ۲۰۱۵
فیلترینگ هوشمندانه رژیم و مبارزات مردم برای عبور از فیلترینگ

فیلترینگ هوشمندانه رژیم و مبارزات مردم برای عبور از فیلترینگ

 

رضا رئیس دانا

 

برپایه ی گزارش رسانه ها ، این هفته دسترسی به شمار ی از شبکه های اجتماعی مبتنی برتلفن همراه و رایانه های شخصی مثل « لاین » و « واتس آپ » محدود شد. گفته شده که این محدودیت نتیجه فشار قوه قضاییه برای کنترل اطلاعاتی و از بین بردن امکان استفاده از شبکه هایی نظیر وایبر، تانگو و واتس آپ بوده. همراه با این محدودیت ها دو موتور جستجوی ویژه هم راه افتاده است. یکی از این دو موتور گُرگُر است که نتایج جستجودر زمینه ی مسائل سیاسی و حقوق بشری را سانسور می کند. کارزار بین‌المللی حقوق بشرقابلیت های این موتور جستجو را  آزمایش کرده و گفته که بعد از راه اندازی این موتور در صورت جستجوی عبارتی مانند “آمار اعدام در ایران”  به کاربر آمار اعدام در کشور عربستان را نشان میدهند.

همین کارزارکلمه فیس بوک را آزمایش کرده و متوجه شده که اطلاعاتی بی فایده در باره فیس بوک می دهند و کاربران را از هدف اصلی یعنی  دسترسی به فیس بوک دور کرده و به سمت نسخه های کپی ایرانی می کشانند. موتور دوم جست‌وجوگر فارسی "یوز" است. این موتور هم با این که تازه به کار افتاده و هنوز گویااز نظر فیلترینگ کاملا آب بندی نشده  نتایج جستجو را با سانسور و فیلتر شده نمایش می دهد و محتویات از نظر رژیم مجاز را بازنشر می کند. برای نمونه من عبارت "سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر) را که جستجو کردم، به جز توضیحات دست و پا شکسته و نامنسجم ویکی پدیا، یا عدم دسترسی یا محتوای بی ربط نمایش داده شد. محدود کردن  دسترسی به شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه و راه اندازی جستجوگرهای سانسورگر بار دیگر تضاد آشتی نا پذیر میان آزادی چرخش اطلاعات و موجودیت نظام جمهوری اسلامی را روشن می کند. فیلترینگ مستقیم شبکه های اجتماعی و فیلترینگ باصطلاح هوشمند یا نرم از راه موتورهای جستجو، ادامه سیاست  کشتار و دستگیری وبلاگ نویسان و فعالان شبکه های اجتماعی است. این اقدامات جمهوری اسلامی توهین  به شعور میلیون ها شهروندی است که عضو این شبکه های اجتماعی هستند.

کاملا روشن است که جمهوری اسلامی از دسترسی بی واسطه مردم ایران به خبر و رویداد و گزارش و تحلیل، از سازماندهی شبکه ای و کنش جمعی مردم در پی آمد این نوع سازماندهی، و از انتشار گسترده ی اخبار خودسری، فساد، ستم و جنایت ایادی حکومت وحشت دارد. اما هما نطور که تا حالا همه تلاشهای حکومت برای رخنه ناپذیر نگاه داشتن دیوار سانسور و اختناق، با ناکامی روبرو شده،روش های نرم و سخت فیلترینگ هم محکوم به شکست است. تا کنون تهران در استفاده از فیلترشکن اول بوده و با توجه به ضریب نفوذ پنجاه و چهار درصدی اینترنت در ایران و ضریب هشتاد و یک درصدی تلفن های همراه، باید انتظار داشت که استفاده از فیلترشکن ها برای درهم شکستن دیوار سانسور رواج باز هم بیشتری پیدا بکنند.آن پنج میلیون نفری که بنا به آمارهای رسانه های همین جمهوری اسلامی کاربران "واتس آپ" هستند با فیلتر شدن این شبکه تسلیم نمی شوند و به شبکه های دیگر وصل می شوند. جمهوری اسلامی با هیچ ترفندی نمی تواند مردم را وادار کند که در محاصره تبلیغات حکومت  بمانند. دست رسی نامحدود و چرخش آزاد اطلاعات، حق بدیهی همه شهروندان است. سلب این حق، مسخ آزادی اندیشه است. سرکوب، ارعاب، پرونده سازی برای کوشندگان شبکه های اینترنتی و توسل به فیلترینگ نرم و سخت را با گسترش استفاده از فیلترشکن ها و رو آوردن به شبکه های اجتماعی جدید می شود بی اثرکرد. این راهی است که مردم تا الان رفتند؛ از این به بعد هم می روند.

جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ برابر با ۲۰ فوريه ۲۰۱۵

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©