Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ برابر با  ۱۹ فوريه ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳  برابر با ۱۹ فوريه ۲۰۱۵
مافیای ترویکا می خواهد از آتن گروکشی کند

مافیای ترویکا می خواهد از آتن گروکشی کند!

درس عبرت برای یونان

سارا واگن کنشت

ترجمه آزاده ارفع

اجلاس بحران وزاری مالیه منطقه وحدت پولی یورو در روز سه شنبه با یک اتمام حجت شرم آور به یونان پایان یافت:حکومت جدید یونان باید تا روز جمعه به قولی که در انتخابات به مردم داده است پشت کند و از ترویکای(۱) نفرت انگیز دعوت کند که دوباره به آتن برگردد در غیر این صورت "بانک مرکزی اروپا" یونان را از پیمان پولی یورو به بیرون پرتاب خواهد کرد.

قطع جریان پول از سوی" بانک مرکزی اروپا" به نظام بانکی یونان مهم ترین ابزار فشار دارودسته گانگستر اتحادیه اروپا به رهبری شویبله(وزیر مالیه آلمان) است. به این ترتیب "وام های کمکی" ارائه شده توسط "بانک مرکزی اروپا" به نظام بانکی یونان نوعی توازن وحشت است. قطع این "وام های کمکی" دولت جدید در آتن را با عدم توانائی پرداخت ها مواجه خواهد ساخت. به این ترتیب آتن به وام های جدید برای تامین پرداخت اصل و بهره بدهی های قدیمی نیاز خواهد داشت. بدون این فشارها بودجه یونان در شرایط کنونی دارای مازاد اندکی است که به دولت امکان خواهد داد مالیه لازم برای اجرای برنامه های اضطراری برای کاهش نیازهای حاد اجتماعی را تامین کند.

بدون تبدیل "بانک مرکزی اروپا" به اهرم فشار، مرکل و شویبله امکان اعمال چنین فشارهائی را نخواهند داشت. اما این خود قابل پرسش است که آیا "بانک مرکزی اروپا" به صورت واقعاً جدی قوانین اتحادیه اروپا را زیر پا خواهد نهاد. در اوائل ژانویه، دادستان عمومی اروپا طی بیانیه ای دربرابر دادگاه عالی اروپا (EuGH)صراحت داد که "بانک مرکزی اروپا" نباید برنامه خرید اوراق قرضه دولتی را منوط به انطباق دولت ها (Anpassungsprogramm) (۲) با سیاست های دیکته شده توسط کمیسیون اروپا نماید.

علاوه بر آن، امروز وضعیت در یونان با اوضاع قبرس در آن دوره تفاوت دارد. ترویکا سال ها یونان را شخم زده و کشور را در فاجعه اجتماعی و اقتصادی با ابعاد غول آسا فرو برده است. حکومت سی ریزا برای آن انتخاب شده است که قول داد به این سلاخی پایان دهد. هشتاد درصد مردم اکنون از مسیری که حکومت در پیش گرفته است حمایت می کنند.

" پیشنهاد" مافیای ترویکا در روز دوشنبه به حق از سوی دولت آتن به عنوان پیشنهادی "پوچ" رد شد.  پل کروگمن( اقتصاد دان آمریکائی برنده جایزه نوبل) در بلوگ خود به درستی به تفسیر این پیشنهاد پرداخت: مسئولین اتحادیه اروپا که این پیشنهاد را ارائه داده اند یا صاف و پوست کنده ابله هستند و یا  تصمیم گرفته اند - اقتصاددان آمریکائی شق اخیر را محتمل می داند- به یونان درس عبرتی بدهند تا به دیگران  نشان دهند که سیاست آلترناتیو در اتحادیه اروپا هیچ شانسی ندارد . این شق را می توان کاملاً محتمل دانست. به نظر می رسد که بخشی از دستگاه حکومتی اروپا برای دلسرد کردن مردم کشورهای بحران زده از خیزش دربرابر کاهش بیرحمانه دستمزدها و حقوق بازنشستگی و به ویرانی نشستن اقتصادهایشان، به هدر دادن میلیاردها پول مالیات دهندگان اروپائی درصورت خروج یونان از یورو(Grexit) را شر کمتر می داند. باید با همه قوا تلاش کرد تا این سیاست مافیای- ترویکا به پیش نرود.

سارا واگن کنشت معاون اول رئیس فراکسیون پارلمانی حزب چپ آلمان است.

پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ برابر با ۱۹ فوريه ۲۰۱۵

از : jungewelt

چهارشنبه هجده فوریه ۲۰۱۵

********************

(۱)  ترویکا یا مثلث متشکل از " بانک مرکزی اروپا"، " کمیسیون اروپا" و " صندوق بین المللی پول" است که نهاد مسئول تحمیل سیاست های ریاضت اقتصادی به کشور یونان و سایرکشورهای بدهکار منطقه پولی یورو می باشد.

(۲) (Anpassungsprogramm) در جریان بحران مالی قبرس" بانک مرکزی اروپا" با تهدید قطع جریان وام ازبرای تامین نیازهای مالی بانک های قبرس که حاصل آن فروپاشی نظام بانکی و مالی قبرس بود دولت این کشور را ناچار کرد تا برنامه های دیکته شده توسط  ترویکا را به پذیرد.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©