Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۹ تير ۱۳۹۴ برابر با  ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۹ تير ۱۳۹۴  برابر با ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵
همه پرسی یونان، یک تیر و دو نشان

 

 

همه پرسی یونان، یک تیر و دو نشان

 

گابریل نادو-دوبوی

پروین اشرفی

 

 

تنش در درون سیریزا به اوج هیجان رسیده بود. بی تابی در جناح چپ حزب در حال رشد بود و فعالین حزب علنا ناامیدی خود را نسبت به دولت اعتراف میکردند. برخی تا آنجا پیش رفتند که از خیانت سخن می گفتند. شکافی در درون حزب سیاسی و دولت ائتلافی شکننده اش، در حال ظهور بود. اکثر ناظران یک معامله با طلبکاران را، برپایه شروطی که به نفع یونان نمی باشد، پیش بینی میکردند.

درست در مقابل این احتمالات، الکسیس تسپراس در صبح شنبه جسورانه ترین تصمیم را در مورد تعهدات نوین خود گرفت: درخواست از مردم یونان برای دادن رأی مستقیم خود به طرح های پیشنهادی در معامله نجات مالی، و فراخوان به رأی دادن برعلیه آن پیشنهادات.

نخست وزیر یونان در یک سخنرانی خطاب به مردم در روز یکشنبه، بر برقراری همه پرسی عمومی تأکید کرد و آغاز کنترل سرمایه جهت اجتناب از خروج سپرده ها از بانک ها را اعلام نمود. بانک های کشور به مدت یک هفته در "مرخصی" خواهند بود و برداشت روزانه حداکثر فقط 60 یورو تا تاریخ 7 ژوئیه، یعنی دو روز پس از همه پرسی، مجاز خواهد بود.

ضمنا نخست وزیر یونان قول داد بازنشستگی و حقوق ها را طبق معمول بپردازد. یک خبر خوب برای دولت تسیپراس این است که بانک مرکزی اروپا برای اینکه مسئولیت اصلی فروپاشی سیستم بانکی یونان را بعهده نگیرد، تصمیم گرفت که کمک های مالی به بانک های یونان را حفظ کند (اما آنرا افزایش ندهد).

این تحولات اخیر، به اولین نشانه های وحشت در میان مردم یونان منجر شده است. از همان زمان سخنرانی در روز شنبه، صف های طویلی در مقابل دستگاه های خودبردار بانک ها تشکیل شد و دستگاه های بیشتری از پول نقد خالی میشوند. یونان در حالت آماده باش سرخ است.

اکنون که این خطوط را مینویسم، طلبکاران در بروکسل به امتناع از پذیرش تنها درخواست تسیپراس ادامه میدهند. یعنی درخواست تمدید موقت برنامه مالی تا اینکه همه پرسی در پنجم ژوئیه صورت گیرد و این رأی گیری بتواند در یک آرامش بوقوع بپیوندد. نخست وزیر یونان در سخنرانی رو به مردم خود در روز شنبه، تصمیم آنها را به شدت محکوم کرده و آنرا "نفی حق تصمیم گیری دموکراتیک مردم یونان" توصیف نمود.

 

تسیپراس تا به آخر میرود

آیا این حرکت از قبل برنامه ریزی شده بود؟ علیرغم هر پاسخی به این سئوال، هیچکس نمیتواند اکنون بگوید که یونان نمی پذیرفت که مذاکره کند. تسیپراس با ارائه طرح یک پیشنهاد نهایی مالی در دوشنبه گذشته، که شامل مصالحه های عظیمی بود و میتوانست به قیمت قدرت او تمام شود، به فرایند مذاکره کردن یک شانس دیگر داد. دیگر نمیتوان به او اتهام عدم باور به مذاکره زد. او اکنون با اطمینان کامل میتواند بگوید که همه گزینه های میز مذاکره را بکار گرفته است. برعکس این امر، طلبکاران یکبار دیگر تعصب ایدئولوژیک خود را نسبت به ریاضت کشی و فقدان احترام به دموکراسی نشان دادند.

الکسیس تسیپراس در اعلام همه پرسی، با یک تیر دو نشان زد: بازگرداندن وحدت در درون حزب خود و برجسته کردن کوری ایدئولوژیک قدرت ها و نهادهای اروپا. او با گره زدن سخنرانی خود به غرور ملی و تاریخ کشور، مردم یونان را به پاسخگویی به "تحقیر" طلبکاران یونان فراخواند: "من از شما میخواهم به باج خواهی و اولتیماتومی که از ما میخواهد یک ریاضت کشی سخت و تحقیرآمیز را بپذیریم بدون اینکه پایانی داشته باشد و بدون هیچ چشم انداز بهبودی اجتماعی و اقتصادی، مستقلا و با غرور پاسخ دهید، همانگونه که تاریخ مردم یونان حکم می کند." با این سخنرانی، ادامه روش ویژه مشخص شد.

 

یک شکست بالقوه پرهزینه

اگر چنانچه رهبر جوان سیریزا برنده شود و مردم یونان بطور دموکراتیکی معامله "اصلاحات در ازای پول نقد" را که از سوی طلبکاران ارائه شده است، به قیمت رنج و مصائب بسیاری پس بزنند، این خود اروپاست که به لرزه در خواهد آمد.

اثر این گلوله برفی میتواند خوش آمدی باشد به "خروج" از منطقه یورو، زیرا بقیه کشورهایی که در بحرانهای مشابهی گرفتار هستند، میتوانند در میان مدت، به دنبال کردن نمونه یونان تصمیم بگیرند و استراتژی "خروج و تنزل ارزش پولی" را اتخاذ نمایند. دولت سیریزا، هر قدر هم فکر شود که جوان و بی تجربه است، میتواند سرمشق خوبی برای بقیه قاره اروپا گردد. تسیپراس اکنون از سوی وزیر دارایی آلمان متهم شده است که "کشور خویش را به هرج و مرجی کشانده است که نمیتواند از آن در مدت زمان کوتاهی فرار کند". وی با اعتماد بنفس پاسخ داد که او بعنوان مأمور مردم خود عمل می کند. اگر همه پرسی ثابت کرد که او حق دارد، همه حاصل آن روبارویی میان قدرت پول و اراده دموکراتیک مردم یونان خواهد بود.

برعکس، چنانچه رأی دهندگان، معامله تولید شده هفته های گذشته مذاکرات را بپذیرند، بر مشروعیت دولت سیریزا شدیدا اثر خواهد گذاشت و استعفای تسیپراس یا انحلال مجلس کاملا محتمل خواهد بود. با فراخواندن این همه پرسی، دولت یونان میخواهد تا به آخر پیش برود، و مهم نیست که چه پیش می آید، یک فصل مهمی از تاریخ اروپا در روز پنجم ژوئیه نوشته خواهد شد.

 

نتایج غیرقابل پیش بینی

مفسرین رسانه های محافظه کار اروپا مطمئن هستند که تسیپراس در این همه پرسی خواهد باخت. البته این بعنوان یک احتمال واقعی باقی خواهد ماند. اما دو نظرسنجی ای که در چند ساعت گذشته انتشار یافت، اوضاع کاملا متفاوتی را به تصویر میکشند.

یک روزنامه دست راستی پیروزی "آری" با کسب 57 درصد آراء را در نظر سنجی خود اعلام نمود. روزنامه دیگری با هویت چپ میانه، یک "نه" را با کسب 53 درصد آراء پیش بینی مینماید. با تمام این نشانه ها، تعلیق تا شمارش آراء ادامه خواهد یافت.

چند روز پیش آنتونیوس ماوروماتوس را در آتن ملاقات کردم. این دکتر جوان و فعال پرنفوذ در جناح چپ سیریزا اعتراف کرد که او در رابطه با مسیری که توسط حزب او اتخاد شده بود، بسیار نگران و حتی عصبانی بود. او پس از سخنرانی مربوط به همه پرسی، به شگفت زدگی و شادی خود اعتراف کرد: "من خیلی خوشحال هستم. فشار طلبکاران بسیار شدید و حتی غیرقابل تحمل بود. تسیپراس تصمیم گرفت این فشار را به آنها برگرداند. این است سیاست واقعی!" پیش بینی؟ "یونان با اتخاذ 60 درصد آرا، نه خواهد گفت!"

 

منبع : https://ricochet.media/en

parvinashrafi@hotmail.com

* گابریل نادو-دوبوی سخنگوی پیشین جنبش دانشجویی در کبک کانادا بوده و سرمقاله نویس رسانه اینترنتی چپ Ricochet می باشد. او اکنون جهت تهیه گزارش در یونان بسر میبرد.

 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com

دوشنبه  ٨ تير ۱٣۹۴ -  ۲۹ ژوئن ۲۰۱۵

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©