Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ برابر با  ۲۷ نوامبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳  برابر با ۲۷ نوامبر ۲۰۱۴
مذاکرات هسته ای

درجازدن در لبۀ پرتگاه

 

ارژنگ بامشاد

 

مذاکرات هسته ای، هفت ماه دیگر تمدید شد. این خبر، داغ ترین خبر سوم آذرماه ۱۳۹۳ ( ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴)  بود. همه شواهد و قرائن، نشان از نزدیکی مواضع دو طرف داشت و لحن خوشبیانۀ تمامی وزرای خارجۀ کشورها نیز این را تائید می کرد. اما در آخرین لحظات، امضای سند نهائی توافق کلی به تعویق افتاد و مهلت تازه ای برای آن در نظر گرفته شد.  روشن است که این تعویق خشنودی نتانیاهو، شیوخ  حکومت هایی دودمانی خلیج فارس، نومحافظه کاران و جنگ طلبان آمریکا و نوچه های ایرانی شان  به همراه سکانداران قدرت در بیت رهبری و باندها و دلالان  و کاسبان تحریم را به همراه داشت. آنها خشنود شدند زیرا به خوبی می دانند که تعویق هفت ماهه، فرصت کارشکنی آنها را بیشتر خواهد کرد. آغاز به کار کنگره و  سنای آمریکا با ترکیب جدید، نیروی مخالفان لغو تحریم ها را افزایش خواهد داد و زمینه توافق را سخت تر کرده و قدرت مانور دولت اوباما را نیز کاهش خواهد داد.

 

برای جنگ طلبان اسرائیلی، بمب اندازان مک کینی و شیوخ عربی که خواهان "کوبیدن سر مار" هستند، تاثیر تداوم تحریم های فلج کننده  بر مردم ایران اساسآ موضوع مهمی نیست. برای سیاست مداران متفرعن آمریکائی، حتی نابودی کشورها مسئلۀ ای نیست. نابودی عراق ، لیبی و سوریه، شاهد این مدعاست. اما برای ما ایرانیان هر روزی که از تداوم تحریم ها می گذرد، روند فروپاشی اقتصاد گسترده تر شده و  کمر خم شدۀ مردم ما را خمیده تر کرده و زندگی شان را سخت تر و مصیبت بارتر می کند. در هم شکسته شدن و مصیبت بارتر شدن زندگی مردم ، برای رهبر قدرقدرت رژیم اهمیتی ندارد. او که به احتمال زیاد در آخرین دقایق، جلو امضای توافق را گرفته است با تفرعن در روز چهارم آذر ماه می گوید:« نتوانستند و نخواهند توانست در مسئله‌ هسته‌ای ایران را به زانو در آورند». او بشکل حیرت آوری دچار این توهم گشته است که توان مقاومت و مقابله با قدرت جهنمی آمریکا که با گسترش تحریم ها، جنگی ویرانگر علیه مردم ایران به راه انداخته است را دارد. او نمی خواهد این حقیقت را در یابد که به تعویق افتادن توافق هسته ای، او و دولتش را مجبور خواهد کرد که دست به عقب نشینی های بیشتری بزنند. وقتی "تک تیرانداز" بیت در سرمقاله کیهان می نویسد که «امتیاز نقد» در برابر "وعده های نسیه" داده ایم، باید بداند که تعویق مذاکرات آنها را مجبور خواهد کرد که حتی حسرت "وعده های نسیه"ی تاکنونی  که در بازگرداندن دلارهای بلوکه شده تجلی یافته را نیز به گور ببرند. زیرا شکست مذاکرات سرنوشت عراق را در دوازده سال تحریم رقم خواهد زد و آنگاه باید با ترس هاشمی رفسنجانی همراه شوند که آنها را از  «سرنوشت صدام» بر حذر می دارد.

 

از نگاه منافع مردم ایران، حتی تلاش برای گسترش فن آوری صلح آمیز هسته ای و ساختن نیروگاه های هسته ای در کشوری که بر روی دریائی  از نفت و گاز قرار دارد و می تواند از انرژی خورشیدی و بادی بهترین و بیشترین بهره برداری را بکند، یک ماجراجوئی ابلهانه است که تاکنون صدها میلیارد دلار ضرر مستقیم و شاید هزاران میلیارد دلار ضرر غیرمستقیم به اقتصاد کشور وارد آورده و مردم را در شرایط مصیبت باری گرفتار  کرده است؛ اقتصاد کشور را آنچنان در هم شکسته که  بنا بر آمار خود رژیم ، در پانزده سال اخیر، 14هزار واحد تولیدی به تعطیلی کشیده شده اند و آلودگی هوا در کلان شهرها و ویرانی محیط زیست را آنچنان گسترش داده که سونامی سرطان هر روز در کشور قربانی می گیرد. چانه زنی برای حفظ این سیاست ماجراجویانه و تبدیل آن به "حیثیت ملی"، تداوم همان  راهی است که نه تنها کشور را بسوی ویرانی رهنمون ساخته بلکه   زندگی مردم  را به جهنمی روزانه تبدیل کرده است. روشن است که مردم ایران مثل تمامی مردم جهان حق دارند از فن آوری هسته ای و هر نوع دستاورد علمی بهره مند باشند و حق دارند از تمامی حقوقی که دیگر ملل از آن برخوردارند بهره جویند و از این زاویه زورگوئی های قدرت های جهانی نمی تواند مورد پذیرش باشد. اما اثبات اینکه در شرایط اقلیمی ایران، نیاز به انرژی صلح آمیز هسته ای داریم، کاری بشدت دشوار است. فراموش نکنیم که انرژی هسته ای یکی از خطرناک ترین انرژی های جهان است که حوادث چرنوبیل و فوکوشیما آن را بخوبی اثبات کرده است. هم اکنون در کشورهائی همچون سوئد و آلمان شمارش معکوس برای کنار نهادن استفاده از انرژی هسته ای آغاز شده است. در چنین شرایطی سردمداران و سکانداران اصلی قدرت در ایران بر طبل استفاده از انرژی هسته ای می کوبند و در معاملاتشان با روسیه بر گسترش آن تاکید می کنند  و تلاش دارند آن را به مثابه "حق مسلم مردم" به خورد افکار عمومی بدهند. آنهم در کشوری که مردم فریاد می زنند "آزادی حق مسلم ماست"  و "نان هم حق مسلم شان" باید باشد.

 

مخالفت رهبر جمهوری اسلامی و فشارهای سنگین لابی های اسرائیلی و شیوخ عرب و محافظه کاران آمریکائی، امکان حل این مسئله را کاهش داده و توافق آمادۀ امضای مذاکرات هسته ای را به تعویق انداخته است. مخالفت اسرائیل، عربستان، محافظه کاران جنگ طلب آمریکا و طرفداران ایرانی "دخالت های بشردوستانه" قابل فهم است. اما مخالفت رهبر جمهوری اسلامی را باید با دقت بیشتری مورد  بررسی داد. رهبر رژیم و باندهای سکاندار قدرت از یکسو با پتانسیل انفجاری جامعه ای روبرو هستند که می تواند از هر فرصتی برای نشان دادن قدرت خود بهره جوید. همین ترس از مردم است که  رهبر رژیم و اطرافیانش را نگران توافقات هسته ای کرده است تا جائی که علم الهدی امام جمعه مشهد این حقیقت را با صراحتی حیرت انگیز بیان کرده است وقتی که می گوید: « این مردم یک بار نوشیدن جام زهر را در زمان امام خمینی(ره) تجربه کردند و یکسال بعد امام(ره) بیشتر زنده نماند، لذا مردم ایران تحمل ندارند شرایط جوری تنظیم شود که رهبرشان باردیگر جام زهر را بنوشد. بنابراین هر نوع نتیجه‌ای که مذاکرات داشته باشد و خلاف نظر رهبری باشد، این مردم با همه قدرت و نیرو مقابل دشمنان ایران و انقلاب می‌ایستند و نمی‌گذارند جام زهر بار دیگر به رهبرشان نوشانده شود.» از سوی دیگر شورش بخشی از کاست حکومتی علیه ولی فقیه که در ائتلاف حول ریاست جمهوری روحانی تجلی یافت، او را بشدت نگران کرده است. شخص رهبر رژیم  و باندهای امنیتی و سپاهی پیرامونش از تاثیر توافق هسته ای بر توازن قوای درونی رژیم بشدت نگرانند. این نگرانی را به شیوه های گوناگون بر زبان رانده اند. شاید دقیق ترین شکل این نگرانی را علم الهدی امام جمعه مشهد در نماز جمعه هفته پیش بیان کرده باشد که گفت: « اگر مذاکره‌کنندگان بتوانند به نتیجه مطلوب دست یابند یک جریان سیاسی حق ندارد این قضیه را به نام خود تمام کرده و حیات سیاسی خود را تجدید کند».

 

نگاهی به وضعیت کنونی نشان می دهد که تمدید مذاکرات و کش دادن آن چیزی نیست جز درجازدن در لبۀ پرتگاه. درجازدن در لبۀ پرتگاه، سیاستی است که "خط استقامت" رهبر رژیم آن را دنبال می کند که نتایج فاجعه باری برای کشور و وضعیت مصیب بارتری برای مردم ایران داشته و خواهد داشت. تداوم تحریم ها   و در نتیجه تشدید ورشکستگی اقصاد، قدرت مقاومت مردم و مبارزات آنها را تضعیف خواهد کرد. درست همانگونه که تحریم ها، قدرت مقاومت مردم عراق در برابر جنایات صدام حسین را در هم شکست و تهاجم نظامی آمریکا، این کشور را به ویرانه ای تبدیل کرد که امروز برده داری در بخش هائی از آن حاکم شده است. چنین سرنوشتی شایسته هیچ ملتی نیست. ملت های ساکن ایران نیز شایسته چنین سرنوشتی نیستند. از این رو باید با "خط استقامت" ولی فقیه و "خط به بن بست کشاندن مذاکرات" که از سوی ائتلاف جنگ طلبان اسرائیلی ، سعودی، نومحافظه کاران آمریکائی و نوچه های ایرانی شان دنبال می شود با قدرت مقابله کرد.

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ برابر با ۲۶ نوامبر ۲۰۱۴

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

واکنش های روزنامه های ایران به تمدید مذاکرات هسته ای

شهروند: تمام نشد

شرق : تمدید امید

اعتماد: تمدید دیپلماسی

وطن امروز: هیچ!

آرمان : هفت روزمذاکره هفت ماه تمدید

ایران : فرصت دوباره رأی دیپلماسی

روزنامه فرهیختگان: توقف برای توافق

رسالت : چرا توافق نهايي رخ نداد؟

دنیای اقتصاد: تمدید دو مرحله‌ای مذاکرات

کیهان: کدخدا قابل اعتماد نبود تحریم‌ها تمدید شد

مردم سالاری : تـمديد موافـقتنامه ژنـو تـا 10 تيـر 94

عصر ایران : 4 نکته درباره تمدید مذاکرات

خامنه ای : نتوانستند و نخواهند توانست در مسئله‌ هسته‌ای ایران را به زانو در آورند

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

واکنش‌ها به افشای مذاکرات روحانی با خامنه‌ای:

قوه قضائیه باید با کریمی‌قدوسی برخورد کند

۴ آذر ۱۳۹۳

دیگربان: گروهی از محافظه‌کاران خواستار برخورد قوه قضائیه با جواد کریمی قدوسی به خاطر افشای جزئیات مذاکرات حسن روحانی با علی خامنه‌ای درباره پرونده هسته‌ای شده‌اند.

کریمی قدوسی دو روز پیش در یک سخنرانی گفته روحانی با ارائه گزارش‌های «جهت‌دار» به خامنه‌ای درباره وضعیت وخیم اقتصادی٬ وی را برای موافقت با امضای توافق‌نامه‌ای جدید تحت فشار قرار داده است.

این نماینده مجلس افزوده روحانی از «خطوط قرمز» نظام عبور کرده و به خامنه‌ای گفته تعهدات کنونی غرب برای امضای یک توافق‌نامه جدید٬ کافی است.

کریمی قدوسی در بخش دیگری از سخنان خود به جریان روحانی٬ خاتمی و هاشمی رفسنجانی اشاره کرده و گفته آن‌ها می‌خواهند در مذاکرات هسته‌ای به رهبر «جام زهر» بدهند.

بازنشر این سخنان کریمی قدوسی با خشم گروهی از محافظه‌کاران تندرو مواجه شده و آن‌ها از قوه قضائیه خواسته‌اند با این نماینده مجلس به خاطر انتشار علنی برخی سخنان رهبر برخورد کند.

سایت «پارس نیوز» با انتشار یادداشتی در این زمینه نوشته نقل قول‌های نادرست و ناقص از رهبر هزینه‌های سنگینی برای نظام ایجاد می‌کند و کریمی قدوسی باید سخنان خود را ثابت کند.

گروه دیگری از فعالان محافظه‌کار در شبکه‌های اجتماعی هم به این سخنان کریمی قدوسی واکنش نشان داده و از این نماینده مجلس خواسته‌اند از انتشار مذاکرات محرمانه نظام خودداری کند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جواد کریمی‌قدوسی: روحانی به رهبر گفته همین مقدار تعهد غرب در مذاکرات کافی است

۲ آذر ۱۳۹۳

دیگربان :جواد کریمی‌قدوسی٬ نماینده محافظه‌کار مجلس گفته علی خامنه‌ای از سوی حسن روحانی برای موافقت با امضای توافق‌نامه هسته‌ای جدید میان ایران و گروه۱+۵ تحت فشار قرار گرفته است.

وی افزوده روحانی از مدت‌ها پیش گزارش‌هایی مبنی بر سقوط قریب‌الوقوع اقتصاد ایران در صورت ادامه تحریم‌ها به رهبر ارائه می‌کند.

کریمی‌قدوسی هدف از این گزارش‌ها را تحت فشار قرار دادن رهبر جمهوری اسلامی برای موافقت با امضای توافق‌نامه‌ای جدید میان ایران و گروه ۱+۵ اعلام کرده است.

وی همچنین گفته روحانی درخواست عبور از «خطوط قرمز» هسته‌ای را به خامنه‌ای ارائه کرده و گفته همین مقدار تعهدات غرب در مذاکرات برای جمهوری اسلامی کفایت می‌کند.

کریمی‌قدوسی این فشار‌ها را به «جام زهری» تشبیه کرده که در جریان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ گروهی به روح‌الله خمینی دادند و به گفته او این تجربه نباید برای بار دوم تکرار شود.

احمد علم‌الهدی٬ امام جمعه مشهد نیز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر از توافق‌نامه احتمالی میان ایران و غرب به عنوان «جام زهری» یاد کرده که قرار است به رهبر جمهوری اسلامی داده شود.

به فاصله یک روز مانده به پایان زمان مذاکرات ایران و غرب گروهی از دانشجویان بسیجی هم با تجمع مقابل سازمان انرژی اتمی اعلام کرده‌اند توافقی که حق هسته‌ای ایران را در نظر نگیرد٬ نخواهند پذیرفت.

کریمی‌قدوسی نیز در این زمینه گفته توافقی تا سوم آذر حاصل نخواهد شد و مذاکرات هسته‌ای برای چندمین بار تمدید خواهد شد.

وی در عین حال افزوده دولت روحانی با خطرناک گزارش کردن وضعیت اقتصادی ایران در پی عبور از خطوط قرمز جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای است.

این نماینده مجلس هشدار داده چنانچه دولت ناتوان از حل و فصل مشکلات اقتصادی باشد٬ نمایندگان آمادگی دارند تا این دولت را برکنار کنند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

از خودمان به خودمان!(یادداشت روز)

حسین شریعتمداری

کیهان  ـ چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ برابر با ۲۶ نوامبر ۲۰۱۴   

روز یکشنبه دوم آذرماه در یادداشتی با عنوان «برای هیچ بیهوده مپیچ»! به اسناد و شواهدی از چالش هسته‌ای نزدیک به 13 ساله کشورمان اشاره کرده و نتیجه گرفته بودیم «دستیابی به توافقی که پایان‌بخش این چالش باشد، نه فقط دوراز انتظار، بلکه به یقین ناممکن است» این پیش‌بینی کیهان که دلایل و اسناد غیرقابل خدشه‌ای پیوست آن بود، با اعتراض  جریاناتی روبرو شد که رسیدن به «توافق نهایی» در وین را بسیار نزدیک ارزیابی می‌کردند و نگاه کیهان را «بدبینانه»!  و «به دور از واقعیت»! می‌دانستند.

گفتنی است همان روز، خبرنگار شبکه تلویزیونی ZDF آلمان که برای مصاحبه به کیهان آمده بود و از متن یادداشت مورد اشاره خبر داشت، پرسید؛ «چرا با این قاطعیت پیش‌بینی می‌کنید که مذاکرات ایران و 5+1 هرگز به نتیجه نمی‌رسد»؟  و پاسخ ما، این بود که «مذاکرات یاد شده فقط تابلو و پوشش هسته‌ای دارد و حریف از این مذاکرات اهدافی غیرهسته‌ای را دنبال می‌کند» و این که «نمایندگان آمریکا و اروپا در جریان مذاکرات اگرچه ظاهرا چشم به میز مذاکره دوخته‌اند ولی نگاه آنان با نگرانی در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق، افغانستان، مصر، اردن، عربستان، آمریکای لاتین و... پرسه می‌زند و از کابوس وحشتناکی که اقتدار رو به رشد جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام برای آنها آفریده است، دلهره دارند. بنابراین، موضوع اصلی مذاکره از نظر آنان، اقتدار پرشتاب ایران اسلامی است و نه تولید احتمالی یک بمب هسته‌ای.

و اما، نتیجه مذاکرات وین در پایان ضرب‌الاجل 3 آذر - 24 نوامبر - همان بود که از قبل به آسانی قابل پیش‌بینی بود... و دراین‌باره گفتنی‌هایی هست که به مواردی از آن بسنده می‌کنیم.

1- در تلاش بی‌وقفه و کار متراکم و پرحجم تیم هسته‌ای کشورمان برای تأمین منافع نظام و احقاق حقوق نادیده گرفته شده ملت جای کمترین تردیدی نیست ولی درباره نگاه آنان به نتیجه مذاکرات وین 8 تفاوت نظر جدی وجود دارد. آقای دکتر روحانی در مصاحبه تلویزیونی دوشنبه شب خود - 3آذرماه- نتیجه مذاکرات را «یک پیروزی بزرگ»! نامید و آقای دکتر ظریف در کنفرانس خبری بعد از پایان مذاکرات در وین اعلام کرد «احساس می‌کنم مردم ایران همه‌چیز به دست آورده‌اند»! و... در این خصوص باید گفت؛ ما نیز بر این باوریم که نتیجه مذاکرات وین 8 «یک پیروزی بزرگ» بوده است ولی نه از آن زاویه نگاه و با آن تعریف از «پیروزی» که رئیس‌جمهور و وزیرامور خارجه کشورمان در نظر داشته و مطرح کرده‌اند. آقایان؛ پیروزی تیم‌مذاکره‌کننده را در «دستاوردها»ی مذاکره می‌دانند و ما معتقدیم، مذاکرات غیر از اثبات غیرقابل اعتماد بودن آمریکا دستاوردی نداشته است و از آنجا که بی‌نتیجه بودن مذاکرات به علت مقاومت و خودداری تیم مذاکره‌کننده در مقابل باج‌خواهی حریف بوده است، تیم کشورمان را «پیروز» و مقاومت آنان را درخور تقدیر می‌دانیم و بدیهی است که تفاوت این دو نگاه اگر از زمین تا آسمان نباشد! فاصله‌ای نزدیک به همین حد و اندازه دارد و باید گفت، «مقاومت» تیم کشورمان در مقابل باج‌خواهی حریف که یک واقعیت است، بسیار ارزشمندتر از برشمردن دستاوردهایی است که واقعیت ندارد! همین دیروز، رهبرمعظم انقلاب در دیدار عالمان دینی جهان اسلام با اقتدار فرمودند «در قضیه هسته‌ای، آمریکا و سایر کشورهای استعمارگر اروپایی دور هم جمع شدند و از همه نیروهای خود استفاده کردند که جمهوری اسلامی را به زانو درآورند، اما نتوانسته و نخواهند توانست».

اکنون جای آن است که به آنچه روز سوم آذرماه در پایان مذاکرات وین 8 اتفاق افتاده است نگاهی - هرچند گذرا - داشته باشیم. بخوانید!

2- در پایان مذاکرات وین8 که قرار بود «توافق نهایی» را در پی داشته باشد، طرفین مذاکره پذیرفتند «توافق ژنو» که یکسال قبل حاصل شده بود برای 7ماه دیگر - 10 تیرماه 94 - اول جولای 2015- تمدید شود. درباره ماهیت و محتوای توافقنامه ژنو و کلاه‌گشادی که از آن طریق بر سر فعالیت هسته‌ای کشورمان گذارده بودند، پیش از این، تفسیرها و گزارش‌های مستندی داشته‌ایم و در این مختصر، فقط به برخی از مهمترین «امتیازات نقدی» که داده‌ایم و «وعده‌های نسیه‌ای» که در قبال آن گرفته‌ایم اشاره می‌کنیم. مطابق توافقنامه ژنو، غنی‌سازی 20 درصد خود را متوقف کردیم (امتیاز نقد)، اورانیوم 20 درصد غنی‌شده خود را اکسیده کردیم(نقد) فرآیند تحقیق و توسعه هسته‌ای کشورمان را که به تحقیق روی سانتریفیوژهای پیشرفته P8 با ظرفیت جداکنندگی 24سو- SWU - رسیده بود، به تحقیق روی سانتریفیوژهای P1  و نهایتا P2 تنزل دادیم (نقد)، ادامه ساخت رآکتور آب سنگین اراک - R40 - را متوقف کردیم (نقد) و فعالیت‌های در حال انجام دیگری که متوقف و یا به سطح پایینی کاهش دادیم.

اما در مقابل چه گرفتیم؟ با جرأت می‌توان گفت؛ فقط یک مشت «وعده‌های‌نسیه» که تاکنون به هیچیک از آنها عمل نشده است.

ممکن است دوستان محترم ما به آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده کشورمان اشاره کنند. 4/2 میلیارد دلار در شش ماهه‌اول، 2/8 میلیارد دلار در تمدید چهار ماهه دوم و برای تمدید 7 ماهه آینده نیز قرار است به ازای هر ماه 700 میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده خودمان را آزاد کنند. همانگونه که ملاحظه می‌شود، حریف هیچ امتیاز نقدی به ما نداده است، بلکه بخش بسیار اندکی از دارایی‌های خودمان را که از قبل مسدود کرده - بخوانید دزدیده بود - به جمهوری اسلامی ایران باز گردانده است، آنهم به گونه‌ای که دسترسی کشورمان به این دارایی‌ها با چند اما و اگر و شرط و شروط همراه بوده و هست که در کیهان چهارشنبه 28 آبان‌ماه، طی گزارشی با عنوان «هزار و یک شرط حریف برای پول‌های آزاد شده در توافق ژنو» به آن پرداخته‌ایم.

بنابراین به وضوح می‌توان دید که در توافقنامه ژنو - یعنی همان که 7 ماه دیگر تمدید شده است - نه فقط هیچ امتیازی به دست نیاورده‌ایم، بلکه امتیازهای نقد فراوانی به حریف داده‌ایم. تا آنجا که دو روز پیش اوباما با صراحت اعلام کرد، «توافق‌ژنو» به طور قطع پیشروی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده بنابراین یک توافق موفق بوده است» و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به همان توافق ژنو به کنگره اطمینان می‌دهد که «سانتریفیوژها نمی‌تواند به روند پیشین بازگردد» و تاکید می‌کند «احمق خواهیم بود اگر بخواهیم شرایط امروز را ترک کنیم و به عقب برگردیم» و دهها اظهارنظر مشابه دیگر از سوی مقامات رسمی آمریکا که شرح آن به درازا می‌کشد.

3- حالا به نتیجه مذاکرات وین8 برمی‌گردیم  لطفا دقت کنید! در مذاکرات پایانی وین، توافق ژنو برای 7ماه دیگر تمدید شده است. یعنی امتیازات نقدی که داده بودیم برای 7ماه دیگر به قوت خود باقی است بی‌آن که بعد از 7ماه قابل‌بازگشت - و یا به آسانی و بدون هزینه کلان قابل بازگشت- باشد. آیا این نتیجه را می‌توان «پیروزی» نامید؟!

نکته درخور توجه آن که با نگاهی دقیق‌تر نمی‌توان گفت مذاکرات وین 8 بی‌نتیجه بوده و «توافقی» در پی نداشته است! چرا که تمدید 7ماهه توافق ژنو، «یک توافق» است و اگر توافق ژنو را «توافق بد» - بخوانید فوق‌العاده بد- بدانیم که هست، باید گفت؛ در وین 8 «یک توافق بسیار بد»! و نه فقط «بد» را پذیرفته‌ایم. اما در مقابل چه امتیازی گرفته‌ایم؟! ماهی 700 میلیون دلار از دارایی‌ بیش از 100 و دهها میلیارد دلار خودمان را که مسدود کرده‌اند!

آقای روحانی می‌فرمایند؛ سانتریفیوژها می‌چرخند! ولی توضیح نمی‌دهند که چه تعداد از آنها می‌چرخند و چه تعداد از چرخش افتاده‌اند! می‌گویند تحقیق و توسعه R&D ادامه دارد و نمی‌فرمایند در چه سطحی؟! و چه بخشی از آن متوقف شده است؟! اظهار می‌دارند رآکتور آب‌سنگین اراک باقی می‌ماند ولی توضیح نمی‌دهند که مطابق توافق ژنو، افزودن تجهیزات جدید (ساخت و تکمیل) آن متوقف شده و مطابق همان توافق قرار است قلب رآکتور اراک تعویض گردد و یا خروجی پلوتونیوم آن فیلتره شود! و... اما ماجرا به همین نقطه ختم نمی‌شود. بخوانید!

4- آزادسازی مبالغی که حریف به عنوان یک امتیاز! روی آن مانور می‌دهد، فقط بخش بسیار اندکی از دارایی‌های مسدود شده خودمان است نه آن که از کیسه‌حریف آمده باشد! گفتنی است در مرحله اول توافق ژنو 4/2 میلیارد دلار از بیش از 100 میلیارد دلار دارایی مسدود شده خودمان در آن زمان به اصطلاح آزاد شده بود و در مرحله دوم که 2/8 میلیارد دلار آزاد می‌شد، میزان دارایی‌های مسدود شده کشورمان به 130 میلیارد دلار رسیده بود یعنی در دور اول 4/2 میلیارد آزاد کردند و در عوض 30میلیارد دلار دیگر را بلوکه کردند! و قس علیهذا...

5- در حالی که متأسفانه دولت محترم در کنار مذاکرات هسته‌ای برنامه موازی -PLAN B-  دیگری ندارد، حریف با وجود امتیازات نقد فراوانی که گرفته است، چند برنامه موازی دیگر را برای پیشبرد اهداف باج‌خواهانه خود با جدیت دنبال می‌کند که یکی از با اهمیت‌ترین آنها پروژه کاهش قیمت نفت با همکاری مستقیم -‌بخوانید‌نوکری‌مستقیم- دربار آل‌سعود است. آمریکا طی دو ماه اخیر با عملیاتی کردن این پروژه قیمت نفت را از 120 دلار در هر بشکه به 80 دلار رسانده و پیش‌بینی می‌شود که این روند تا کاهش 70 دلار ادامه یابد. حالا به این محاسبه سرانگشتی و بسیار روشن و بدیهی توجه کنید.

میزان فروش نفت کشورمان روزانه یک میلیون بشکه است یعنی در صورت عدم کاهش قیمت نفت درآمد نفتی جمهوری اسلامی ایران طی 7 ماه آینده مبلغ 25‌میلیارد و 200 میلیون دلار بود. اما با کاهش 40 دلاری در هر بشکه، مبلغ 8‌میلیارد و 400‌میلیون دلار از درآمد نفتی ما طی 7 ماه آینده کاسته می‌شود یعنی، طی 7ماه آینده الف: مبلغ 4/2 میلیارد دلار از دارایی‌های خودمان را آزاد می‌کنند ب: در مقابل اما دهها میلیارد دلار از دارایی‌های جدید نفتی کشورمان را بلوکه می‌کنند و ج: 8/4‌میلیارد دلار نیز از درآمد نفتی ایران می‌کاهند! به بیان دیگر همین امروز دو برابر آنچه که قرار است بگیریم را از دست داده‌ایم! اکنون باید پرسید؛ در کنار مذاکرات هسته‌ای، چه برنامه موازی دیگری تدارک و طراحی کرده‌ایم؟! و آیا به همین علت نیست که تنها راه پیش روی را ابراز امیدواری به مذاکرات هسته‌ای می‌دانیم؟! امیدی که روند یکسال و نیم گذشته نشان از «واهی» بودن آن دارد و انتظار می‌رود دولت محترم در کنار مذاکرات هسته‌ای، برنامه‌های موازی دیگری نیز طراحی کرده و به میدان آورد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 شهروند : شماره ۴۳۶ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر

پیشرفت،تمدید و امید؛ دیپلماسی شکست نمی‌خورد

تمام نشد

روحانی : تردید ندارم توافق نهایی حاصل می‌شود

شهروند| ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ٥+١ شب گذشته به پایان اما مذاکرات کماکان ادامه دارد. در واقع پایان ضرب‌الاجل، پایان مذاکرات نبود و طرفین تصمیم گرفتند همچنان نبض مذاکرات را زنده نگه دارند.

روز گذشته خبرگزاری ایرنا به نقل از یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نوشت وزاری خارجه گروه ٥+١ و ایران توافق کردند مذاکرات را دهم تیرماه‌ سال آینده به مدت ٧ ماه تمدید کنند. در طی این زمان ایران ماهانه ٧٠٠‌میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده خود را دریافت خواهد کرد. وی تصریح کرد: جزییات زمان‌بندی آزادسازی دارایی‌های ایران در دست تنظیم است. وی افزود: بر این اساس مذاکرات جامع نیز تا این زمان ادامه خواهد یافت و حتی ممکن است زودتر به اتمام برسد.

تمدید مدت زمان مذاکرات روز گذشته پس از نشست وزیران امور خارجه ایران، آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین اعلام شد. در طی ٧ روز مذاکره هسته‌ای در وین، هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای دستیابی به توافق جامع تلاش کرد لیکن طرف مقابل به دلیل فشارهای داخلی به‌ویژه پس از انتخابات اخیر کنگره آمریکا، آمادگی رسیدن به توافق را در این مهلت قانونی نداشت. دیپلمات‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران که تاکنون بر خط قرمزهای تهران تأکید و پافشاری کرده‌اند برای حفظ حقوق و منافع ملت ایران و نیز اتمام حجت با طرف غربی با تمدید این دوره از مذاکرات موافقت کردند.

تمدید مذاکرات هسته‌ای تا ٧ ماه دیگر، نشان می‌دهد که طرفین مذاکره همچنان به دستیابی به یک توافق جامع مصر هستند و ترجیح می‌دهند که مذاکرات همچنان ادامه یابد.

برخی از وزرای خارجه کشورهای عضو ١+٥ پس از اعلام تمدید توافق ژنو تا تیرماه، بر ادامه مذاکرات تأکید کردند. فیلیپ ‌هاموند، وزیر خارجه بریتانیا ضمن تأیید تمدید توافق، تصریح کرد که ایران به‌طور متوسط ماهانه ٧٠٠‌میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده خود را در این دوره تمدید دریافت خواهد کرد.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز تصریح کرد که مذاکره با ایران پیشرفت خوبی داشته اما هدف اصلی هنوز حاصل نشده است. وی تأکید کرد که همه اعضای ١+٥ به رسیدن به توافق با تهران متعهد هستند. لاوروف پیش‌بینی کرد که ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده چارچوب اصلی توافق جامع هسته‌ای حاصل شود و افزود که ایران آمادگی تعامل با ١+٥ را داشته است.

از سوی دیگر، فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان هم گفت که ٣ روز اقامت در وین نتوانست ما را به توافق جامع برساند. اما تأکید کرد که توافق همچنان قابل دستیابی است. وی گفت که به زمان بیشتری برای دستیابی به چارچوب توافق جامع نیاز است و مدعی شد که ٦ کشور ایده‌های جدیدی را در مذاکرات مطرح کردند. وزیر خارجه آلمان اضافه کرد که برای بررسی این ایده‌ها چند ماه زمان لازم است. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم تأیید کرد که ایده‌های جدیدی در مذاکرات ارایه شده و برای بررسی آنها نیاز به زمان بیشتری است.

 

  روحانی : تردید ندارم توافق نهایی حاصل می‌شود

 

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب، ساعاتی پس از پایان مذاکرات هسته‌ای در وین، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به اینکه از حقوق هسته ای ایران کوتاه نیامده و نخواهیم آمد، در پیش‌بینی آینده مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: معتقدم که ما به تدریج در حال حرکت از وضعیت خاکستری به وضعیت سفید هستیم.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه راه مذاکره به توافق نهایی منجر خواهد شد، گفت: سانتریفیوژها هرگز متوقف نمی شوند ، چرخ زندگی مردم نیز بهتر خواهد چرخید.

رییس شورای عالی امنیت ملی با قدردانی از حضور مردم در صحنه و پیگیری مستمر و لحظه به لحظه مسال مهم کشور، اظهار داشت: هر چه ما موفقیت داریم در سایه حضور مردم، اجماع ملی و حمایت‌های مقام معظم رهبری است.

دکتر روحانی خطاب به ملت بزرگ ایران گفت: ما یک پیروزی بزرگی مهم تر از آنچه که در این مذاکرات روی داد، داریم و آن پیروزی بزرگ این است که امروز شرایط مثل سال های قبل نیست، امروز در جایگاهی هستیم که هیچ کس در دنیا نمی گوید برای اینکه ایران حرف ١+٥ را بپذیرد، باید تحریم ها افزایش یابد و هیچ کس نمی گوید برای رسیدن به توافق باید به ایران فشار بیشتری وارد شود بلکه می گویند که باید برای دستیابی به توافق، زمان بیشتری گذاشته و بحث های بیشتری انجام دهیم و این یک موفقیت بزرگ برای راهی است که ملت بزرگ ایران از ٢٤ خرداد پارسال شروع کرد و آن حماسه سیاسی را آفرید.

رییس جمهوری تصریح کرد: امروز دنیا می‌داند که با ایران تنها باید از راه گفت وگو، منطق و مذاکره کار را پیش برد و راهی وجود ندارد برای اینکه کسی بخواهد از مسیر یا ابزار دیگری استفاده کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه ما دو هدف بزرگ از کنار مذاکره مد نظر داشتیم و آن را دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: اولین هدف حفظ فناوری هسته ای و ادامه این راه و هدف دوم برداشتن تحریم است در این مدت ما فناوری ها را ادامه دادیم، یعنی همواره سانتریفیوژها در حال چرخش بود و به ملت ایران قول می دهم که هیچ وقت حرکت سانتریفیوژها متوقف نخواهد شد.

رییس جمهوری اضافه کرد: اما از آن طرف چرخه زندگی مردم باید روز به روز بهتر شود و در این مدت حرکت بسیار خوبی مردم و دولت در کنار هم انجام دادند و این راه ادامه خواهد یافت.

دکتر روحانی تصریح کرد: هدف دوم در جریان مذاکرات این بوده که تحریم ها قدم به قدم برداشته شود، امروز بخشی از تحریم ها برداشته شده و بخشی باقی است، اما آنچه مهم است اینکه در این مذاکرات طرف مذاکره کننده کاملاً قبول داشت که تحریم باید برداشته شود و صرفاً اینکه چگونه و از چه زمانی آغاز شود، مورد بحث است.

رییس جمهوری گفت: امروز هیچ کس در دنیا تردید ندارد که ایران باید فناوری هسته ای از جمله غنی سازی را در خاک خودش داشته باشد و هیچ کس هم تردید ندارد که تحریم باید برداشته شود. دکتر روحانی تصریح کرد: امروز همه دنیا می دانند که راهی که انتخاب شده تحت عنوان تحریم و فشار، راه نادرستی بوده و به نتیجه نمی رسد. بنابراین راهی که انتخاب کرده ایم که مسیر تعامل با دنیا است مسیر درستی بوده و پاسخ داده و بعد هم پاسخ خواهد داد.

رییس جمهوری همچنین با قدردانی از تلاش‌های شبانه روی هیأت مذاکره کنندگان هسته ای کشورمان گفت: مذاکره کنندگان کشورمان در این مدت بویژه در روزهای اخیر به صورت شبانه روزی در حال تلاش بودند و با توجه به مسئولیتی که دارم به طور مداوم با آنها در تماس بودم، به هرحال ٦ کشور بزرگ با هیأت های بسیار مفصل در برابر ما هستند، اما بحمدالله گام هایی به پیش گذاشتیم. درست است که در این مذاکرات ما هنوز به توافق نهایی نرسیده ایم، اما می توانم بگویم که برای رسیدن به توافق نهایی گام هایی به جلو برداشته ایم و شرایط امروز با ٣ ماه و ٦ ماه پیش کاملاً متفاوت است و منطق ها بسیار به هم نزدیک شده و بسیاری از شکاف ها برداشته شده است. اما هنوز گام ها و مسیرهایی پیش رو است که باید طی شود.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: آنچه امروز توافق شده بر این مبنا است که شرایطی که از توافق ژنو بوده برای چند ماه دیگر باقی بماند نه اینکه فقط این توافق ژنو چند ماه باقی بماند، بلکه فرصت ادامه مذاکره برای دستیابی به هدف و توافق نهایی و این چیزی است که مورد اتفاق نظر همه است. رییس جمهوری تصریح کرد: ملت ایران پیروز خواهد شد و به پیروزی نهایی خواهد رسید و من در توفیق راهی که انتخاب کرده ایم هیچ تردیدی ندارم و هیچ راهی برای دنیا جز مذاکره با نمایندگان ملت ایران وجود ندارد و این راه مذاکره به توافق نهایی منجر خواهد شد.

دکتر روحانی با بیان اینکه توافق دو مرحله دارد، اظهار داشت: یک مرحله مباحث پشت پرده است که در آن منطق ها به هم نزدیک می شود و در این زمینه پیشرفت هایی داشته ایم. یک مرحله دیگر هم این است که این تفاهم ها روی کاغذ وارد شده و به توافق قطعی و نوشته شده تبدیل می شود. ما با این مرحله دوم هنوز فاصله داریم ولی در مرحله اول گام های خوبی برداشتیم ، مطمئن هستم که شرایط پیش روی ما به طور مرتب از آن حالت خاکستری به سمت سپیدی و روز روشن رو به پیش می رود و گام های ما تاکنون در این راستا بوده و در آینده نیز اینچنین ادامه خواهد یافت.

رییس جمهوری روند مذاکرات اخیر را به طور کلی مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: یک زمانی بود که طرف مذاکره کننده ما اصلاً به اینکه در داخل خاک ایران به طور مستمر غنی سازی ادامه داشته باشد، حاضر نبود، ولی امروز هیچ کس تردید ندارد که در داخل ایران غنی سازی ادامه یابد و فناوری هسته ای ما ادامه خواهد داشت.

دکتر روحانی گفت: یک زمانی تردید وجود داشت که آیا در اراک، ما نیاز به رآکتور داریم، یا نداریم. اما امروز در این زمینه تردیدی وجود ندارد و صرفاً ممکن است در خصوص نوع رآکتور و ویژگی هایش، مباحثی داشته باشیم اما اصل موضوع مورد اتفاق نظر است.

رییس جمهوری افزود: امروز در اینکه ایران باید تحقیق و توسعه را ادامه دهد اتفاق نظر وجود دارد و در اینکه باید تحریم برداشته شود و پرونده ایران از شورای امنیت خارج شود، هیچ کس تردید ندارد. منتها بحث روی زمان بندی هاست که چه اقداماتی ما انجام دهیم و چه اقداماتی جهان انجام دهد. بنابراین در مسیر موفقیت و توفیق قرار داریم و مردم ما همواره موفق و پیروز بوده و در این راه هم پیروز خواهد بود.

دکتر روحانی خطاب به ملت ایران با بیان اینکه دولت برنامه مشخصی برای توسعه کشور دارد و این برنامه را ادامه خواهد داد، اظهار داشت: در طول یک سال گذشته مردم مشاهده کردند که در زمینه مسایل اقتصادی، اجتماعی و رفاه عمومی قدم ها و گام های بلندی برداشته شده است و این گام ها برای اینکه به هدف نهایی برسیم، ادامه خواهد یافت.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه هیچگاه از حقوق ملت ایران کوتاه نخواهیم آمد، تصریح کرد: هیچ وقت از چارچوب هایی که به عنوان خط قرمز از طرف ملت ایران و از طرف رهبری معظم انقلاب پیش روی ما است، عبور نکرده و نخواهیم کرد و در همین چارچوب هم در مسأله هسته ای و سایر مسایل به موفقیت رسیده و خواهیم رسید.

دکتر روحانی گفت: امروز تمام شرکت های و تمام بخش های اقتصادی و تمام سیاسیون دنیا وقتی با ما مذاکره می کننده صراحتاً اعلام می‌کننده که راهی جز توافق و پایان تحریم وجود ندارد و این همه، موفقیت مردم بزرگ ایران است و ان شاء الله پیروزی نهایی نیز در سایه تلاش و برکت خون شهیدان و از جمله شهدای هسته ای مان از آن ملت ایران خواهد بود.

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی روند مذاکرات اظهار داشت: ما باید مذاکرات را ادامه دهیم و این مذاکرات را با جدیت ادامه خواهیم داد. منطق ما منطق مذاکره و تعامل و این است که حق ما باید گرفته شود، ما تحریم را ظالمانه می دانیم و باید قدم به قدم تحریم را برداریم ما باید حقوق هسته ای مان مورد اذعان و اعتراف جهانیان باشد که امروز بحمدالله چنین است. دکتر روحانی تصریح کرد: آینده ما هم برای موفقیت و هم برای ادامه مذاکره روشن است و هیچ تردیدی ندارم که ملت ایران پیروز خواهد بود.

 

پوتین در گفت وگوی تلفنی با دکتر روحانی: 

برای رسیدن به توافق جامع، فقط زمان کم داشتیم

 

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری شامگاه دوشنبه در مکالمه تلفنی با 'ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روابط دو کشور و همکاری های فیمابین را مورد بررسی قرار داد. پوتین در جریان این تماس با تاکید بر اینکه غنی سازی بومی حق ایران است، گفت: برای رسیدن به توافق جامع، فقط زمان کم داشتیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین روحانی در این مکالمه تلفنی با ابراز خرسندی از روند مثبت همکاری های دو کشور بویژه در زمینه های اقتصادی اظهار داشت: گسترش مبالادت اقتصادی ایران و روسیه بویژه در حوزه های نفتی و تجاری، به زودی سطح همکاری های فیمابین را به بالاترین حجم همکاری های منطقه ای ارتقا خواهد داد. رییس جمهوری کشورمان با اشاره به توافق های اخیر ایران و روسیه در حوزه هسته ای از جمله ساخت دو نیروگاه و همچنین طرح های در دست اقدام و مورد مذاکره دو کشور گفت: همکاری های ایران و روسیه در زمینه های صلح آمیز هسته ای بویژه در ساخت نیروگاه ها بصورت مشترک، اثرات قابل قبولی در توسعه تعاملات اقتصادی ایران و روسیه بر جای گذاشته و امنیت لازم برای توسعه اقدامات مشترک و صلح آمیز هسته ای را فراهم آورده است. همچنین این همکاری ها علاوه بر ارتقای مناسبات علمی و فنی دو کشور همسایه، تاثیر خوبی در عرصه بین المللی خواهد داشت.

دکتر روحانی با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و ١+٥ در وین و نتایج حاصله، خطاب به پوتین اظهارداشت: طی روزهای اخیر، دو کشور حضور فعالی در مذاکرات داشته اند و امیدواریم با کمک های شما زودتر به توافق جامعی که به نفع ملت ها، منطقه و جهان است، دست یابیم. دکتر روحانی خطاب به ولادیمیر پوتین گفت: باید پیام روشنی دهیم که دوران تحریم سپری شده است. اینکه برخی کشورها در هر مساله ای از ابزار تحریم استفاده می کنند برای جامعه جهانی مشکل آفرین است. انتظار دولت و ملت ایران این است که در مذاکرات ١+٥ جدیت بیشتری از همسایه شمالی ببینند چرا که تلاشهای مشترک ما باعث ارتباط و پیشرفت دو ملت ایران و روسیه شده است. پوتین رییس جمهوری روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی با بیان اینکه 'در مذاکرات اخیر وین برای رسیدن به توافق جامع فقط زمان کم داشتیم' گفت: مهم است که مذاکرات سبب شود که ایران به حقوق خود بویژه در زمینه غنی سازی دست پیدا کند و غنی سازی در خاک خود، حق ایران است.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تمدید امید

شرق ـ شماره ۲۱۷۱     - ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر

زينب اسماعيلي، ‌خبرنگار شرق از وين: مهلت «سوم آذر» به پايان رسيد و «مذاکرات تمديد شد». توافق ژنو تا 10تيرماه (اول جولاي) تمديد شد. از «نقطه جوش هسته‌اي» گذشتيم، اما «دود سفيدي» از هتل کوبورگ برنخاست، ولي «توافق نهايي» شايد وقتي ديگر به دست‌ آيد. دو، سه، چهار يا هفت‌ماه ديگر زمان لازم است تا درباره نتايج تمديد اميد به قضاوت نشست. اميدي که يک‌سال پيش به توافقي کوتاه انجاميد و اکنون براي دستيابي به راه‌حل نهايي «تمديد» شده است.  براي حدود 300خبرنگاري که از آژانس‌هاي کوچک و بزرگ خبري و تحليلي دنيا به وين آمده‌اند؛ ‌اين يک خبر است. خبري که بايد سريع منتشر ‌شود تا تحليل‌هاي بزرگ و کوچک، درست و نادرست ساعتي بعد رويش بنشيند، اما براي حدود 60خبرنگاري که از تهران براي پوشش مذاکرات هسته‌اي به وين آمده‌‌‌اند، اين تنها يک‌خبر نيست؛ گوشه‌اي از زندگي آنها و هموطنانشان است که حالا به مذاکره‌اي در وين گره ‌خورده‌. پرونده 10ساله برنامه هسته‌اي ايران، ايستگاه به ايستگاه چرخيده و به ايستگاه وين رسيده ‌است. وين در نوامبر 2014، قرار بود ايستگاه پاياني مذاکره باشد، اما اين‌طور نشد همان‌طور که قرار بود تيرماه گذشته (جولاي) هم ماجرا به پايان برسد، اما آن‌وقت هم نشد.

مذاکره‌کنندگان ايران و «1+5» نوامبر سال گذشته توافقي کوتاه‌مدت داشتند که به توافق ژنو معروف شد، اما هدف نهايي آن توافق، دستيابي به يک توافق جامع و بلندمدت بود. اولين فرصت آنها براي دستيابي به توافق، جولاي 2014 بود. آن‌ زمان ششمين دور مذاکره در وين بعد از 18روز مذاکره پياپي، به توافق نرسيد و آنها تصميم گرفتند فرصت مذاکره را تا چهارماه ديگر تمديد کنند. درست مانند ديروز که دوباره مذاکره براي فرصتي هفت‌ماهه تمديد شد. البته آنها قرار گذاشته‌اند که تا چهارماه ديگر به يک‌توافق سياسي در اين مورد دست يابند. طبق توافق صورت گرفته ميان دو طرف هرماه 700ميليون‌دلار از سرمايه‌هاي ايران در بانک‌هاي خارجي آزاد مي‌شود، اما تا لحظه تنظيم اين گزارش مشخص نشد که در ازاي اين مبلغ، ايران بايد چه اقداماتي در راستاي محدود‌سازي برنامه هسته‌ايش انجام دهد.

پيشرفت در جدي‌ترين مسايل

جان کري، وزير خارجه آمريکا عصر در ميانه باران و سرما در چادر خبرنگاران حاضر شد. حرف‌هايش حاکي از پيشرفت و ادامه مذاکرات در فاصله‌اي کوتاه بود. «در روزهاي اخير در وين «پيشرفت‌هاي مهمي» به دست آمده است. دو طرف هفت‌ماه ديگر با اهداف کاملا مشخص مذاکره مي‌کنند، اما مهلت مذاکرات سياسي براي دست‌يافتن به کليات توافق چهارماه خواهد بود و سپس موضوع دوباره بررسي مي‌شود. هدف رسيدن به توافق سياسي در عرض چهار‌ماه است.»او ابتداي کنفرانس مطبوعاتي نطقي کرد که مي‌گفت «در جدي‌ترين مسايل موجود پيشرفت‌هايی به وجود آمده است. کارشناسان دو طرف در دسامبر مذاکره را از سر مي‌گيرند.» او افزود: «به دوستانم در کنگره مي‌گويم که به حمايت آنها در ادامه اين مذاکرات نياز داريم.» او که در تمام اين کنفرانس خبري همچنان سوژه عکاسان براي شکار تصويري متفاوت بود، پشت تريبون گفت «يک‌توافق معتبر بايد تمام راه‌هاي دست‌يافتن ايران به توان ساخت سلاح اتمي را ببندد و شفافيت برنامه ايران را تضمين کند و از طرف ديگر تحريم‌ها عليه ايران را بردارد. اقدامات ايران و متقابلا تخفيف تحريم‌ها توسط ايران، زمينه اعتماد متقابل و دست‌يافتن به توافق جامع را فراهم کرده است، اما اين روند به زمان بيشتري نياز دارد.» او مدعي بود که اکنون جهان امن‌تر است، چون اکنون ايران اورانيوم 20درصد غني‌شده ندارد. کري که با لحن محترمانه‌اي از جواد ظريف ياد مي‌کرد گفت که او با صداقت و پشتکار مذاکره مي‌کند. کري به عمل‌کردن ايران به تعهداتش بر مبناي توافق ژنو هم تاکيد کرد و گفت: «خيلي‌ها به توافق ژنو بدبين بودند و مي‌گفتند که ايران به تعهداتش پايبند نخواهد ماند و تحريم‌ها هم تخفيف نخواهد يافت. اما هم ايران به تعهدات خود عمل کرد و هم طرف مقابل. اما نظام تحريم‌ها به جاي خود باقي می‌ماند.»جان کري عصر ديروز کوبورگ و شهر وين را به مقصد فرودگاه ترک کرد. ساعتي بعد از او، نشست خبري ظريف و اشتون به طور مشترک با خواندن يک بيانيه مشترک انجام شد.

عراقچي: توافق کلي؛ شايد تا چندماه ديگر

 اما عباس عراقچي در گفت‌وگويي با تلويزيون ايران گفت که «اگرچه مذاکرات تا هفت‌ماه ديگر تمديد شده، اما تلاش مي‌کنيم تا چندماه ديگر به توافق کلي برسيم.»به گفته اين عضو مذاکره‌کننده همچنان تعهدات توافق «ژنو» پابرجاست و تحريم‌هايي که براساس اين توافق، تعليق شده بوده ادامه پيدا مي‌کند. همچنين روند آزادسازي اموال بلوکه‌شده ايران ادامه پيدا مي‌کند و در هفت‌ماه آينده هم پنج‌ميليارد ديگر آزاد مي‌شود. او همچنين با يادآوري پيشرفت‌ها در مذاکرات، افزود: «همچنان اختلافات اساسي در بين مذاکره‌کنندگان وجود دارد.»دو روزي بود که خبرنگاران خارجي، خبر تمديد مذاکرات را زمزمه مي‌کردند اما منابع ايراني، خبر را تاييد نمي‌کردند و می‌گفتند به‌دنبال تمديد مذاکره نيستند. از عصر يکشنبه ديدارها و نشست‌ها شکلي متفاوت به خود گرفت، ديدار دوجانبه وزيران خارجه ايران و آمريکا برگزار شد؛ مذاکره‌اي که احتمال داده مي‌شد تاثير زیادی در مذاکره به جا بگذارد. حوالي ظهر دوشنبه هم مذاکره ديگري بين دو وزير خارجه برگزار شد. بعد از آن هم مذاکره اعضاي 1+5 با يکديگر برگزار شد که در بخشي از آن، ظريف هم به آنها پيوست. ديدار دوجانبه ظريف با همتايان روسي و چيني‌اش و همچنين ديدار کري و لاوروف، هيچ‌کدام نتوانست گره را باز کند.

فيصل؛ ميهمان ناخوانده

وين بعدازظهر يکشنبه، ميهمان ناخوانده‌اي داشت که در همان فرودگاه، نقش خود را ايفا کرد و به خانه بازگشت. سعودالفيصل، وزير خارجه عربستان، براي ديدار با جان کري به وين آمد؛ ديداري که برخي منابع مي‌گويند تاثير منفي در روند دستيابي به توافق گذاشت. برخي منابع نزديک به تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي گفته‌اند که تيم مذاکره‌کننده آمريکايي پس از برگزاري انتخابات کنگره نيز مواضع سخت‌تري در مذاکرات اتخاذ کرده‌اند، اين‌بار هم بعد از ديدار با سعود‌الفيصل. با وجود این، برخي ديگر از ناظران، محوري‌دانستن نقش عربستان در اين ميان را، متناسب با وزن واقعي رياض نمي‌دانند. جان کري از عصر پنجشنبه به وين آمد و مشغول مذاکره با ظريف، اشتون و همتايانش در گروه 1+5 شد. عصر يکشنبه و صبح دوشنبه بين وزير خارجه ايران و آمريکا مذاکره‌اي به صورت دوجانبه برگزار شد و حتي بعد از اعلام خبر تمديد مذاکرات هم يک مذاکره دوجانبه ديگر بين اين دو وزير برگزار شد. وزراي دو کشوري که سه‌دهه مقابل هم ننشسته‌‌ بودند، اکنون در قالب دور آخر مذاکرات وين، کمتر از 10ساعت گفت‌وگو بدون حضور کاترين اشتون را تجربه کردند. اولين‌بار يک‌سال پيش در حاشيه مجمع‌عمومي سازمان‌ملل دو وزير خارجه ديدار کوتاهي داشتند. اما وزير خارجه آمريکا با چند وزير از شيخ‌نشين‌هاي خليج‌فارس و نخست‌وزير اسراييل و وزير خارجه کانادا هم تلفني گفت‌وگو کرد. در اين دور از مذاکرات حتي يوسف بن‌علوي، وزير خارجه عمان هم براي ميانجيگري تمام تلاش خود را کرد اما مذاکره به توافق نرسيد. برخي معتقدند براي پيشگيري از اعلام شکست، مذاکره تمديد شد. هفت‌روز مذاکره در وين منجر به توافق نشد، علاوه بر عوامل منطقه‌اي که اين‌بار بسيج شده‌ بودند تا دستيابي به توافق را سخت کنند، بحث ديگري هم قابل طرح است. موارد مورد اختلاف باقي‌مانده روي ميز آنقدر زياد هست که هنوز براي نزديک‌کردن ديدگاه‌ها نياز به مذاکره وجود دارد. مذاکره‌کنندگان 1+5 به‌دنبال اين بودند که با استفاده از فشار ساعات پاياني مذاکره، تيم ايران را به نقطه‌اي برسانند که مجبور به کوتاه‌آمدن از خط قرمزها و خواست‌هايش شود. در اين دعوا، جنگ رواني رسانه‌اي شديدي هم به راه افتاد که تلاش داشت مذاکره‌کنندگان ايراني را علاقه‌مند به تمديد مذاکره نشان دهد. مذاکره‌کنندگان ايراني اعلام کردند که در توافق نهايي از وضع موجودي که کشور در وضعيت هسته‌اي دارد، کوتاه نخواهند آمد. در حال حاضر ايران 20هزار سانتريفيوژ دارد که 10هزار آن فعال است. در گرماگرم مذاکرات وين6 بود که مقام‌معظم‌‌رهبري ظرفيت غني‌سازي مورد نياز ايران را 190هزار سو (SWU) اعلام کرد؛ به علاوه آنکه تيم مذاکره‌کننده ايراني دنبال لغو کامل تحريم‌ها در دورنماي توافق نهايي است. ايرانيان و بسياري از مردم جهان، بي‌صبرانه منتظر آمدن سوم‌آذر بودند. سوم آذر گذشت، اما بي‌درنگ شمارش معکوس براي رسيدن به 10 تير 94 آغاز شده است.

------------------

حمله ناکام جاسوسان اینترنتی به دیپلمات‌های هسته‌ای ایران

هیات‌ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات 1+5 مورد حملات جاسوسی قرار گرفته است. یک‌منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران دیروز در گفت‌وگو با «شرق» با تایید این خبر گفت: «حملات جاسوسی هکرها به «رایانه»های هیات‌ایرانی را رصد می‌کردیم.» او افزود: «این حملات برای برداشتن اطلاعات و پرونده‌هایی از «رایانه‌»های مذاکره‌کنندگان ایرانی صورت می‌گرفت و ما می‌توانستیم با تکنولوژی‌ای که در اختیار داریم آنها رصد کنیم.» این «منبع آگاه» که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به این پرسش که آیا جاسوسان اینترنتی توانسته‌اند به اطلاعات و پرونده‌های مذاکره‌کنندگان ایرانی دست یابند یا خیر، گفت: «خوشبختانه همه پیش‌بینی‌ها از قبل انجام شده بود و همه اعضای هیات در این‌باره به‌طور کامل توجیه بودند؛ بنابراین هیچ‌کدام از اعضا با «رایانه‌»های کاریشان به اینترنت متصل نمی‌شدند و برای استفاده عام از اینترنت از «رایانه‌»های هتل استفاده می‌کردند.» او توضیح داد که «از قبل تمام تمهیدات برای مقابله با جاسوسان اینترنتی و فعالیت‌های احتمالی جاسوسی اتخاذ شده بود، بنابراین هیچ صدمه‌ای از این بابت به هیات ایرانی و مدارکشان وارد نشده است.» «وین» به «شهر جاسوس‌ها» مشهور است. براساس گزارش‌های رسیده، فعالیت‌های جاسوسی فقط معطوف به هیات ایرانی نبوده و سایر هیات‌ها هم احتمالا مورد حمله‌های جاسوسان اینترنتی بوده‌اند.

لینک خبر :  http://sharghdaily.ir/?News_Id=48937

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جان‌کری: به توافق با ایران نزدیک شده‌ایم

هفت روزمذاکره هفت ماه تمدید

آرمان ـ چهارم آذر 1393

آرمان- رضا رئیسی: آفتاب روز هفتم هنوز سایه خود را بر وین نیفکنده و هوا گرگ و میش بود که جان کری وزیر خارجه آمریکا در توئیتر خود نوشت: ما در مذاکرات وین بسیار آرام (آهسته، آهسته) ادامه می‌دهیم. روز واقعه فرا رسیده و تقویم عدد 24 نوامبر را نشان می‌داد. هفتمین روز از دهمین دور مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به توافق جامع و نهایی، نگاه همگان را به سمت و سوی خود معطوف داشته بود. وزیر خارجه چین که به وین رسید همه چیز برای پرده نهایی آماده و طرفین برای جلسه مشترک آماده شدند. اخبار ضد و نقیض و بازار گمانه‌زنی در رسانه‌ها داغ داغ پیش می‌رفت. خبرگزاری رویترز از تمدید مذاکرات تا دسامبر و در عمان خبر می‌داد، خبرگزاری شینهوا از تمدید مذاکرات تا ماه جولای 2015 خبر داده و خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی نیز لحظه به لحظه آخرین شنیده‌های خود را توئیت می‌کردند. همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار داشت اما شاید بهترین پاسخ به سوالات پرشمار را سحرگاه دوشنبه به وقت وین جان فوربس کری داده بود. پیشرفت آرام، آرام و رخنه در دیوار بلند بی‌اعتمادی 36 ساله، آن هم با وجود معارضین منطقه‌ای فراوان و کارشکنی شرکای راهبردی، بی‌شک زمان‌بر و نیازمند تعاملات بسیار و چانه‌زنی‌های پرشمارتر است. وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای فرانسوی و پیش از ورود به مذاکرات وین با اشاره به روند یک ساله طی شده گفته بود که تحولات شگرف و غیرمنتظره‌ای در یک سال گذشته رخ داده و این روند مثبت نباید از دست برود، سخن تازه او نیز موید همان معناست. بی‌شک هیچ ناظر منصفی نمی‌تواند منکر این حقیقت بدیهی باشد که روند گذار از چالش‌های بزرگ و چند دهه‌ای به سادگی ممکن و میسر نیست و پیشرفت‌های خوبی طی یک سال گذشته در روند مذاکرات بوقوع پیوسته است. لحظات آخر دو طرف دو راهکار بیشتر نداشتند. تمدید مذاکرات با توجه به فرصت اندک باقیمانده و حفظ روند موجود یا اعلام شکست و انقطاع. ظریف و کری که یک روز پیشتر به دیدار یکدیگر رفته و دوبار به رایزنی مستقیم پرداخته بودند زمینه را برای حفظ و دوام امیدواری‌ها مهیا کرده و در نهایت خبر تمدید مذاکرات روی خروجی خبرگزاری‌های داخلی و خارجی قرار گرفت.

 

نیمروز طوفانی مذاکرات

 

صبحگاه آنانی که خواب به چشم‌هایشان راه یافته و توانسته بودند لمحه‌ای استراحت کنند با مداقه فراوان آخرین ساعات مذاکرات یک ساله را با بیم و امید دنبال می‌کردند، توئیت‌های لحظه به لحظه خبرنگاران سکوت خبری را شکسته و هم منتظر اتفاق‌های بزرگ بودند. کری و ظریف یکبار دیگر صبحگاه دوشنبه با یکدیگر دیدار کردند، وزیر خارجه آمریکا با همتای تازه آمده چینی دیدار کرده و ظریف نیز به دیدار وی رفت. ظریف و اشتون نیز آخرین رایزنی‌ها را به انجام رساندند. سخنگوی وزارت خارجه انگلیس از پیشرفت در مذاکرات و البته وجود فاصله در دیدگاه‌های طرفین خبر داد. باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز در گفت و گو با شبکه خبری «ان بی‌سی» ضمن اشاره به شکاف‌های عمیق در دیدگاه طرفین، تاکید کرد: من اطمینان دارم که اگر به یک توافق قابل راستی آزمایی برسیم که تضمین کند ایران ظرفیت گریز هسته‌ای نخواهد داشت نه تنها می‌توانم کنگره را متقاعد کنم بلکه می‌توانم به مردم آمریکا نیز بگویم که این یک کار صحیح بوده است. ادعای گریز هسته‌ای و انحراف در برنامه اتمی ایران که از سوی اوباما و مقامات غربی مطرح شده، همواره از سوی ایران بلاموضوع و فاقد وجاهت عنوان شده است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز همانند همیشه با گارد منفی به استقبال مذاکرات آمد و تاکید کرد: این رژیم هر کاری که بتواند در تاثیرگذاری بر روند مذاکرات انجام دهد، انجام می‌دهد. وزیر خارجه انگلیس نیز از وجود اختلافات بسیار اما تلاش برای رسیدن به توافق گفته و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز در توئیترش نوشت: در وین برای به دست آوردن یک توافق مثبت بر سر مساله هسته‌ای ایران کار می‌کنیم تا برای صلح قدمی برداشته باشیم. در چنین فضایی بالاخره ظهرگاه 24 نوامبر 8 دیپلمات برجسته با چهره‌های خندان در بربر دوربین خبرنگاران قرار گرفته و عکس یادگاری مذاکرات را ثبت کردند، وزرای خارجه1+5 به همراه کاترین اشتون و محمد جواد ظریف. آخرین مذاکرات پشت درهای بسته آغاز شده و همه منتظر خبر پایانی بودند.

 

تمدید مذاکرات هسته‌ای

 

ساعتی از آغاز مذاکرات وزرای خارجه نگذشته بود که طی خبری فوری نتیجه چانه‌زنی‌های فشرده با عنوان خبر غیررسمی روی خروجی خبرگزاری‌های داخلی و خارجی قرار گرفت. یک مقام مطلع و نزدیک به مذاکره کنندگان هسته‌ای خبر از تمدید مذاکرات به مدت 7 ماه تا 9تیر ماه 1394 (30 ژوئن سال آینده) داد. این مقام آگاه همچنین تاکید کرد که موضوع آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران بر اساس برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) از مفاد توافق موقت جدید است. مبلغ اعلام شده برای اقساط ماهانه 700 میلیون دلار عنوان شده است. از طرف دیگر نیز تاکید شده که مذاکرات تازه به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت. پس از اعلام این خبر اولین مقام رسمی که بر تمدید مذاکرات صحه گذاشت، فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا بود. وی در جمع خبرنگاران خاطر نشان کرد: ما نتیجه گرفتیم امکانی وجود ندارد که تا پایان ضرب‌الاجل که امروز است به توافق دست یابیم. بر همین اساس ما برنامه اقدام مشترک را تا سی‌ام ژوئن 2015 تمدید می‌کنیم. به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه انگلیس افزود: ایران و قدرت‌های جهانی در آخرین دور از مذاکرات توانستند به برخی پیشرفت‌های قابل توجه دست یابند. وی ادامه داد: یک هدف بسیار روشن مبنی بر دستیابی به سرفصل‌های توافق تا سه ماه آینده وجود دارد و مذاکرات ماه آینده از سرگرفته می‌شود. لورن فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز پس از پایان مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت: تصمیم گرفتیم مذاکرات را برای دست یافتن به یک توافق معتبر تمدید کنیم. وی در ادامه نیز تاکید می‌کند که ایده‌های تازه‌ای در روزهای انتهایی مذاکرات ارائه شد که نیازمند نظرات کارشناسی دقیق و زمانبر بود چراکه این مسائل پیچیده به راحتی قابل بررسی و حل و فصل نیست.

 

مذاکرات بسیار سازنده بود

 

علاوه بر وزیر خارجه انگلیس، وزیر خارجه آلمان نیز تاکید دارد که مذاکرات چند روز گذشته مثبت و راهگشا بوده است. فرانک اشتاین‌مایر پس از خروج از هتل کوبورگ در جمع خبرنگاران خاطر نشان کرد: مذاکرات بسیار سازنده بود و دو طرف در چند ماه آینده سعی می‌کنند به یک تفاهم برای چارچوب همکاری برسند و سپس جزییاتی را به آن اضافه کنند. وی همچنین افزود: از نظر ما پیشرفت در مذاکرات حاصل شده است. وی خبر از ارائه ایده‌های تازه در مذاکرات هم داده و افزوده که برای بررسی آنها نیاز به زمان داشتیم. وزیر خارجه روسیه نیز تاکید کرده است که پیشرفت‌های قابل توجهی در مذاکرات رخ داده و بسیاری از مسائل حل شده است اما برای رسیدن به توافق نهایی باید زمان بیشتری صرف شود.

 

سومین دیدار مستقیم کری و ظریف

 

خبرنگاران و همه رسانه‌های جهانی منتظر دو نفر اصلی مذاکرات بودند تا سوالات خود را بعد از ساعت‌ها رایزنی و چانه‌زنی از آنان جویا شده و از ارزیابی نهایی آنان مطلع شوند. در همین رابطه اعلام شد که جان کری وزیر خارجه آمریکا ساعت 16 به وقت محلی در جمع خبرنگاران حاضر خواهد شد اما تاخیر کری خبرنگاران را به دنبال علت ماجرا فرستاد و مشخص شد وزرای خارجه ایران و آمریکا برای سومین بار طی 24 ساعت گذشته به گفت‌وگوی مستقیم و رودررو پرداخته اند و علت تاخیر جان کری نیز معطوف به همین نکته بوده است. دیداری که بیش از یک ساعت به درازا انجامیده و خبرنگاران منتظر پایان آن و اظهار نظر این دو مقام عالیرتبه پیرامون روند مذاکرات و نتایج آن ماندند.

 

به توافق هسته‌ای با ایران نزدیک شده‌ایم

 

در حالی که تمدید مذاکرات از سوی تندروهای مخالف به مثابه شکست در مذاکرات تعبیر شده و مانورهای تبلیغاتی در حال آغازیدن بود، جان کری به جمع خبرنگاران آمده و از پیشرفت‌های اساسی در مذاکرات هسته‌ای خبر داد. وزیر امور خارجه آمریکا که پس از مذاکره با جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به جمع خبرنگاران آمده بود بوضوح رویکرد مثبتی نسبت به مذاکرات از خود نشان داده و تاکید کرد: امروز به توافق هسته‌ای با ایران نزدیک شده‌ایم. در موضوع راکتورها نیز تا حدودی نگرانی‌های آمریکا رفع شده است. جان کری همچنین تاکید کرد که مذاکرات از ماه دسامبر و با حضور کارشناسان دوباره آغاز خواهد شد و این نکته را هم افزود که هدف رسیدن به یک توافق سیاسی طی چهار ماه است. وزیر امورخارجه آمریکا تاکید کرد که از جزئیات نمی تواند چیزی بگوید اما بر این نکته نیز پای فشرد که در موضوعات جدی پیشرفت رخ داده است. غربی‌ها همواره مدعی شده‌اند که می‌خواهند از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری به عمل بیاورند و این ادعا نیز توسط کری تکرار شد اما جالب آن بود که وی با صراحت تاکید کرد یک توافق معتبر شامل زدودن تحریم‌ها علیه ایران نیز خواهد بود و البته از کنگره آمریکا نیز خواست که به حمایت از ادامه مذاکرات بپردازد. کری از محمدجواد ظریف نیز تشکر کرده و تصریح داشت که به گواهی آژانس ایران به تعهدات خود در توافق ژنو عمل کرده و در مذاکرات وین پیشرفت‌های مهمی رخ داده است.

 

در نهایت...

 

شاید سخت باشد قضاوت پیرامون بازندگان و برندگان روند مذاکرات. از اساس با تمدید مذاکرات می‌توان گفت گزاره بازنده در این میانه معنی و مفهومی ندارد چرا که هر دو طرف بدون بازگشت به روند تخاصمی پیشین برای حفظ دستاوردها به تمدید مذاکرات رهنمون شده اند اما اگر بخواهیم برنده‌ای برای مذاکرات بیابیم بی‌گمان مذاکره کنندگان ایرانی پیروز این میدان‌اند؛ پیروزی که البته معطوف به شکست طرف مقابل نیست. طرف ایرانی ضمن پای فشاری بر اصول اساسی و حقوق حقه هسته‌ای دربرابر زیاده خواهی و فشار طرف غربی و دشمنان منطقه‌ای سر تسلیم فرود نیاورده و ضمن حفظ برنامه هسته‌ای خود این مزیت را دارد که با گذشت زمان هر روز دیوار تحریم‌ها دچار رخنه و شکاف بیشتر شود. از طرف دیگر بر همگان ثابت شده که دشمنانی در منطقه تا چه میزان عداوت و خصومت با ایران و ایرانی دارند و به دنبال حرکت معقولانه و مثبت نبوده و تنها در مسیر تخریب گام برمی‌دارند. مذاکره کنندگان ایرانی با سربلندی پس از کارزاری سخت به ایران باز می‌گردند و با سری افراشته در برابر هموطنان و جهانیان از مقاومت و ایستادگی در عین تدبیر و تعامل خود سخن‌ها برای گفتن دارند.

لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=97354

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

یک‌سال از توافق ژنو گذشت؛ مذاکرات هسته‌ای برای لغو تحریم‌ها به نتیجه نرسید؛ توافق ژنو 7 ماه دیگر تمدید شد...

وطن امروز ـ شماره : 1472 / سه شنبه ۴ آذر۱۳۹۳

هیچ!

جان کری: تحریم‌ها ماند و ایران نیز به تعهداتش عمل کرد

سید عابدین نورالدینی: توافق سیاسی هم تنها یک گمانه‌زنی بود. وین این بار نیز همانند 4 ماه قبل آبستن یک خبر بزرگ نبود. شاید اگر در میان مذاکره‌کنندگان کسی به خرافات اعتقاد داشته باشد؛ پیشنهاد برگزاری مجدد مذاکرات در ژنو را مطرح کند. وین طلسم شده است. از 3 آذر 1392 (24 نوامبر 2013) تا روز گذشته دقیقا یک سال گذشت و 10 دور مذاکره میان ایران و 1+5 در وین برگزار شد اما هر 10 بار مذاکره منجر به گشایشی برای تحقق توافق جامع نشد. براساس توافق ژنو، گام نخست این توافق باید6 ماه به طول می‌انجامید. 4 ماه قبل این 6 ماه به پایان رسید. اما طرفین که 6 دور مذاکره را در وین انجام داده بودند؛ نتوانستند به توافق جامع برسند. نهایتا توافق ژنو با اضافه کردن تعهدات جدیدی برای ایران، 4 ماه دیگر تمدید شد. در این 4 ماه نیز 4 دور مذاکره دیگر در وین انجام شد. البته در این میان مذاکراتی در نیویورک و مسقط هم برگزار شد اما در مجموع دیروز، 3 آذر 1393 یعنی 24 نوامبر 2013 که روز پایانی توافق 4 ماهه بود؛ باز هم دود سفید از دودکش مذاکرات بیرون نیامد. باز هم مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع به شکست انجامید و باز هم طرفین به توافق ژنو پناه بردند چون هیچکدام مایل به اعلام شکست مذاکرات نبودند. به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته و پس از 7 روز مذاکره میان نمایندگان دولت‌های ایران و 1+5، اختلافات اساسی باقی ماند و طرفین درنهایت توافق کردند توافق ژنو را باز هم و این بار 7 ماه دیگر تمدید کنند. مهم‌ترین موضوع اختلافی میان طرفین، موضوع «لغو تحریم‌ها» بود. لغو تحریم‌ها هدف اصلی تیم روحانی برای انجام مذاکرات هسته‌ای بود. مجوز مذاکره تیم ایرانی با همتایان آمریکایی نیز برای تحقق همین هدف صادر شد. اما پس از 14 ماه مذاکره و یک سال پس از توافق ژنو، همین موضوع یعنی درخواست ایران برای لغو تحریم‌ها از سوی آمریکایی‌ها با مخالفت روبه‌رو شد. جان کری این موضوع را در مسقط صراحتا به جواد ظریف گفت و در واقع مذاکرات از همانجا گره خورد. آمریکایی‌ها حاضر به لغو فوری تحریم‌ها پس از آغاز توافق جامع نیستند. اوباما هم روز یکشنبه 2 آذر این موضع را اعلام کرد. او به‌ ای‌بی‌سی‌نیوز گفت آمریکایی‌ها درخواست ایران برای لغو فوری تحریم‌ها پس از آغاز توافق جامع را برآورده نمی‌کنند و آمریکا درباره این موضع خود مذاکره نمی‌کند. سرانجام نیز آمریکایی‌ها از این موضع خود عقب‌نشینی نکردند. عدم لغو تحریم‌ها یعنی بی‌نتیجه بودن تلاش برای لغو تحریم‌ها! یعنی شکست دوباره مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع. ولی در هر صورت دیروز خبر شکست مذاکرات اعلام نشد و مدت زمان برای مذاکرات بر پایه توافق ژنو 7 ماه و 7 روز دیگر تمدید شد. اما براساس این توافق، طرفین باید تا 10 اسفندماه امسال (اول مارس 2015) مذاکرات کارشناسی را ادامه داده و چارچوب یک توافق کلی را تثبیت کنند، پس از آن نیز ایران و 1+5 تا 10 تیر سال آینده شمسی (اول جولای 2015) درباره جزئیات توافق جامع به نتیجه برسند. به عبارتی باز هم مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع بدون نتیجه بود و باز هم یک بازه زمانی 7 ماهه در نظر گرفته شد تا طرفین باز هم شانس خود را برای رسیدن به توافق جامع آزمایش کنند. قرار است در این 7 ماه نیز همانند گام نخست توافق ژنو و توافق 4 ماهه، ماهانه 700 میلیون دلار از درآمدهای بلوکه شده ایران که ماحصل فروش نفت بوده، به ایران پرداخت شود.

چرا تمدید؟!

اگرچه روز یکشنبه بیشتر خبرگزاری‌های دنیا از احتمال یک توافق سیاسی میان ایران و 1+5 خبر دادند اما در نهایت باز هم این تمدید بود که مانع اعلام شکست مذاکرات شد. اما مذاکرات ایران و 1+5 درحالی براساس توافق ژنو 7 ماه دیگر تمدید می‌شود که تیم مذاکره‌کننده ایران پیش‌تر صراحتا اعلام کرده بود تمدید مذاکرات در دستور کار ایران نیست. جواد ظریف پیش از این اعلام کرده بود که درباره تمدید مذاکرات، مذاکره هم نخواهد کرد و ضرورتی برای آن کار نخواهد بود. عباس عراقچی نیز بارها صراحتا از در دستور کار نبودن سناریوی تمدید مذاکرات گفت. با این حال مذاکرات تمدید شد. شاید این تصور وجود داشته باشد که این قبیل موضع‌گیری‌ها یک روال معمول دیپلماتیک است اما به نظر می‌رسد این بار حقیقتا در ایران نظرات کارشناسان با تمدید مذاکرات موافق نبوده است. براساس اخبار دریافتی «وطن امروز»، موافقت با تمدید مذاکرات، تصمیم دولت بوده است. اگرچه صراحتا مخالفت‌ها با تمدید مذاکرات به دولت اعلام شد اما به نظر می‌رسد دولت با تمدید مذاکرات، عملا مسؤولیت عواقب این اقدام را بر عهده گرفته است. هزینه‌های تمدید مذاکرات کاملا مشخص است و به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری برای قبول تمدید مذاکرات، یک ریسک بزرگ بود. از سوی دیگر برخی رسانه‌ها نیز گزارش دادند سناریوی تمدید، با فشار آمریکایی‌ها مطرح شد. خبرگزاری‌ها گزارش دادند که در دیدار کری و ظریف، تمدید از سوی وزیر خارجه آمریکا مطرح شد. به هر حال آنچه واضح است اینکه هم تیم مذاکره‌کننده دولت ایران و هم تیم مذاکره‌کننده دولت اوباما بشدت با اعلام شکست مذاکرات مخالفند و به همین دلیل شاید تمدید تنها راه چاره طرفین برای تداوم مذاکرات باشد. مذاکراتی که به نظر می‌رسد روز به روز مسیر آن باریک‌تر می‌شود.

هزینه‌های تمدید

منتقدان نحوه رفتار تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات هسته‌ای بارها انتقادات خود را مطرح کرده‌اند. درباره توافق ژنو بارها اعلام شد عدم رعایت توازن در این توافق ضعیف، قطعا برای ایران هزینه‌ساز خواهد شد. ایران در گام نخست توافق ژنو درباره توقف و عقبگرد برنامه هسته‌ای خود 27 مورد تعهد داده و در مقابل 11 تعهد از طرف مقابل گرفت. این تعهدات به هیچ عنوان هم‌وزن نبود و براساس اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی‌های رسانه‌های منتقد، طی یک سال گذشته افکار عمومی ایران در جریان این عدم توازن قرار گرفت به‌گونه‌ای که عموم مردم ایران می‌دانند ایران امتیازات بسیار بزرگی مانند از بین بردن اورانیوم 20 درصد خود را به طرف آمریکایی داد اما در مقابل در ده‌ها نوبت و برخلاف توافق ژنو، تحریم‌ها بیشتر شد. متاسفانه در ماجرای آزادسازی دارایی‌ها نیز به مرور همه از کلاهبرداری آمریکایی‌ها باخبر شدند. آنها ماهانه 700 میلیون دلار از دارایی‌های ایران را آزاد کردند اما اجازه ورود این مقدار ارز به خاک ایران را ندادند و تنها اجازه دادند در مواردی که آنها تایید می‌کنند، این مبالغ هزینه شود(!) موارد دیگری مانند تعهدات پتروشیمی و هواپیمایی نیز با انتقادات گسترده‌ای در داخل مواجه شد اما در کنار مباحث مادی، بزرگ‌ترین انتقاد دلسوزان، از بین رفتن حقوق هسته‌ای ایران مندرج در ماده 4 ان‌پی‌تی بود. براساس توافق ژنو، بسیاری از حقوق ایران در ان‌پی‌تی، نادیده گرفته شده است و به عبارتی تعهدات ایران در توافق ژنو، جایگزین حقوق هسته‌ای ایران در ان‌پی‌تی شده بود. در مجموع، توافق ضعیف و هزینه‌ساز ژنو تنها با این توجیه تحمل شد که مقدمه‌ای برای تحقق هدف بزرگ‌تر یعنی «لغو تحریم‌ها» است. در ابتدا قرار بود توافق ژنو 6 ماهه باشد اما با اضافه شدن 3 تعهد جدید دیگر، ایران 4 ماه دیگر نیز توافق ژنو را اجرا کرد. به عبارت دقیق‌تر، ایران 4 ماه دیگر هم توافق ژنو را به جای ان‌پی‌تی به عنوان سند مشخص‌کننده مختصات فناوری هسته‌ای ایران پذیرفت. اکنون 10 ماه از اجرای توافق ژنو گذشته است و طرف آمریکایی نیز به هدف خود که توقف برنامه هسته‌ای ایران است، تاحدودی رسیده است. این را باراک اوباما، روز یکشنبه هم گفت. او در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی‌نیوز گفت خبر خوب آن است که توافق ژنو برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده است و البته به کنایه هم گفت این روند ادامه خواهد داشت. اکنون توافق ژنو 7 ماه دیگر نیز تمدید شده است بنابراین گام نخست توافق ژنو که قرار بود تنها 6 ماه به طول بینجامد و به لغو تحریم‌ها منتهی شود؛ در عمل 17 ماه و با اضافه شدن تعهدات جدید اجرا می‌شود و از همه مهم‌تر اینکه، تحریم‌ها هنوز دست نخورده است! اما یک نکته مهم در این میان آن است که آیا ایران برای تمدید 7ماهه توافق ژنو، تعهدات جدید پذیرفته است؟ هنوز خبری درباره تعهدات جدید ایران در این 7 ماه منتشر نشده اما آنچه مشخص است در ایران، در کنار تداوم وفاداری به تعهدات گام نخست توافق ژنو،  تنها کاهش ذخایر اورانیوم 5/3 تا 5 درصد است که می‌تواند به عنوان تعهد ایران در این 7 ماه درنظر گرفته شده باشد. نگرانی‌های دیگری هم وجود دارد؛ مانند اینکه آیا تیم مذاکره‌کننده حفره‌های گام نخست توافق ژنو را برطرف کرده است؟ حالا که قرار است 7 ماه دیگر برنامه هسته‌ای ایران متوقف و در برخی حوزه‌ها عقب نگه داشته شود، آیا چاره‌ای برای وارد کردن ماهانه 700 میلیون دلار به درون خاک ایران شده است؟ آیا ضمانت‌های اجرایی لازم برای اجرای تعهدات طرف مقابل اخذ شده است یا همانند 10 ماه گذشته باید بارها شاهد آزرده شدن روح توافق ژنو(!) بود؟ سوالات مهم دیگری نیز برای این تصمیم دولت مطرح است. به نظر می‌رسد این تصمیم، باز هم خسارت‌بار است و مهم‌تر از همه اینکه نمودار محاسباتی طرف مقابل درباره رفتار تیم ایرانی را تقویت می‌کند. به مرور این واقعیت در حال تثبیت است که «تمدید» یک سناریوی بسیار پرسود و منفعت برای طرف آمریکایی و شرکای آنها بویژه در سرزمین‌های اشغالی است.  نکته مهم در این‌باره، ماهیت «تمدید» در عرف مذاکرات است. در روزهایی که آقای اوباما دوران افول خود را در آمریکا با شیب تند سپری می‌کند، تمدید 7 ماهه مذاکرات آن هم بر مبنای توافق ژنو، یک پیروزی بزرگ برای او است. او توانسته 7 ماه دیگر تعهدات سنگینی را در حوزه هسته‌ای ایران اعمال کند بدون آنکه تحریم‌ها لغو شود. این یک پیروزی بزرگ برای اوباماست. از سوی دیگر تشکیل کنگره جدید آمریکا با اکثریت جمهوریخواهان نیز دغدغه دیگری است که حصول توافق را در 7 ماه آینده هم دشوار می‌کند.

المیادین: روسیه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را لغو می‌کند

یک منبع دیپلماتیک روسیه به المیادین گفت: مسکو آمادگی دارد تحریم‌ها را یکجانبه علیه ایران لغو کند و چین را به انجام این کار ترغیب خواهد کرد. به گزارش تسنیم، این منبع افزود: مسکو با توجه به همکاری آشکار ایران، حق کاهش تحریم‌ها علیه ایران را محفوظ می‌دارد.

تردید ندارم مذاکرات به توافق‌ نهایی منجر می‌شود

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور  پس از پایان مذاکرات هفت روزه ایران با گروه 1+5 گفت: آنچه امروز توافق شده بر این مبناست که شرایط توافق ژنو برای چند ماه دیگر باقی بماند تا برای ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی فرصت وجود داشته باشد. این چیزی است که مورد اتفاق همه است. به گزارش تسنیم، وی افزود: ملت ما در این مذاکرات موفق و پیروز بوده و به پیروزی نهایی خواهد رسید. هیچ تردیدی ندارم برای توفیق این راه. روحانی بیان کرد: هیچ راهی برای دنیا وجود ندارد جز مذاکره با ملت ایران و این مذاکره به توافق نهایی منجر خواهد شد؛ حالا امروز یا فردا به توافق خواهیم رسید. وی خاطرنشان کرد: در مذاکرات پشت‌پرده منطق‌ها به هم نزدیک می‌شود که اینجا پیشرفت‌های خوبی بوده است ولی در روی کاغذ آمدن و توافق قطعی، مقداری با هم فاصله داریم.

http://www.vatanemrooz.ir/

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ضرورت تجدیدنظر روند مذاکرات

وطن امروز ـ شماره : 1472 / سه شنبه ۴ آذر۱۳۹۳

سیروس محمودیان: 1- برخلاف بزرگنمایی‌های صورت گرفته و مشروط به حسن‌نیت طرف غربی، دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای و حل و فصل مناقشه پیش رو میان ایران و 1+5 بسیار ساده و سهل‌الوصول به نظر می‌رسید، چراکه محتوای کیفی توافق نهایی باید مشتمل بر بنیان توافقات قبلی می‌بود که بر همین مبنا توافقات هسته‌ای در 2 موضوع «رفع تحریم‌های ضدانسانی علیه ملت ایران در مقابل حصول اطمینان طرف غربی از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران» قابل خلاصه‌سازی است. غیرقابل کتمان است که مابقی موضوعات مطروحه در مذاکرات، حاشیه‌سازی بوده و اساسا یک بهانه‌جویی بی‌شرمانه و سندسازی ظالمانه علیه ملت ایران است.

2- مذاکرات به دلیل تداوم فزون‌خواهی آمریکا و نپذیرفتن شرط ایران مبنی بر رفع کامل تحریم‌ها، بار دیگر بدون دستیابی به توافق، تمدید شد. به‌طور روشن ایرادات حقوقی بین‌المللی متعدد و غیرقابل اغماضی بر متن توافقات گذشته و اصل خواسته نامشروع غربی‌ها مبنی بر حصول اطمینان از صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران وارد است که مذاکراتی که برگزار شد را از حیّز انتفاع قراردادی مطلقا ساقط می‌کند. در این میان حتی با فرض محال مشروعیت این توافقات و در چارچوب همان توافقات مبهم و پرایراد، تنها نهاد رسمی که قادر به تایید صلح‌آمیز بودن و انطباق فعالیت‌های هسته‌ای ایران با موازین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، همین آژانس است که اتفاقا بارها و بارها بر این موضوع تاکید مستند کرده است. بر همین اساس اصرار نامعقول کنونی غربی‌ها بر صلح‌آمیز نبودن برنامه هسته‌ای ایران زاییده توهمات و بهانه‌جویی‌های قلدرمآبانه آنان است. در عین حال تقاضای غربی‌ها از ایران مبنی بر اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای یک توقع نابجای حقوقی - فنی است، چراکه درخواست اثبات یک موضوع عدمی، عین جهالت و نادانی است.

3- مستند بر گزارشات دوره‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تنها مرجع بین‌المللی قانونی برای اظهارنظر در رابطه با سلامت فعالیت هسته‌ای کشورها به‌شمار می‌رود، ایران در مجموع فعالیت‌های هسته‌ای 2 دهه گذشته خویش از هیچ‌یک از موازین بین‌المللی هسته‌ای کمترین تخطی‌ای نداشته است.

همکاری کامل و جامع‌الاطراف ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متقابلا مقایسه رفتار دوگانه غربی‌ها با فعالیت‌های دانش‌بنیان هسته‌ای ایران و مجموعه فعالیت‌های مخرب هسته‌ای رژیم نژادپرست صهیونیستی موید آن است که اصل اتهام هسته‌ای ایران و در نهایت تحمیل یک تحریم غیرانسانی خارج از قواعد بین‌المللی فقط یک ستیز و عقده‌گشایی تاریخی است که غربی‌ها نسبت به ملت ایران روا داشتند. غرب استعمار‌گر به‌طور واضح تلاش معنادار و سازمان یافته‌ای دارد تا در قالب مذاکرات هسته‌ای زمینه را برای استیلای بی‌چون و چرا بر کل منابع مادی و معنوی ملت ایران فراهم کند. تسلیم بی‌قید و شرط ملت ایران در برابر غربی‌ها تنها نتیجه مطلوب آنان به حساب می‌آید.

4- از سوی دیگر با توجه به اینکه همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به‌طور کامل تحت نظارت فنی آژانس صورت می‌گیرد لذا در حال حاضر و مشخصا به‌واسطه دلایل متقن فنی و حقوقی، ادامه مذاکرات ایران با طرف غربی؛ که با زیاده‌خواهی‌های پایان‌ناپذیر غرب، 7 ماه دیگر تمدید شد، ماهیتا فاقد اعتبار مذاکراتی بوده و چنین مذاکراتی اساسا شأنیت خویش را از دست داده است. به‌طور اختصاصی ضرورت دارد طرف ایرانی در صورت اصرار غربی‌ها بر همان مواضع غیراصولی استکباری خویش با اقتدار انقلابی در روند مذاکرات تجدیدنظر کند. غربی‌ها باید متوجه باشند ملت نجیب ایران در رابطه با بومی‌سازی دانش هسته‌ای و دستیابی به حقوق مسلم هسته‌ای خویش کمترین اغماضی نخواهد کرد؛ هرقدر هم مذاکرات تمدید شود.

5- اگر چه تلاش برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای جامع و پایدار، استراتژی مشخص طرف ایرانی در مذاکرات هسته‌ای بود اما آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در وین در شرایطی دیشب پایان یافت که به دلیل زیاده‌خواهی‌های طرف آمریکایی دستیابی به یک توافق جامع برد – برد بسیار دور از دسترس است. تجربه 36 سال اقتدار انقلاب اسلامی موید آن است هرگونه عقب‌نشینی ولو تاکتیکی در برابر آمریکا فی‌نفسه بر گستره مطالبات استکباری آمریکا بیش از گذشته خواهد افزود. باید پذیرفت هرگونه سکوت و اهمال و در نهایت عدم اتخاذ مواضع انقلابی در برابر آمریکا نتیجه‌ای جز پذیرش یک شکست بین‌المللی برای ایران در بر ندارد.

6- تمدید دوباره مذاکرات تا 10 تیر 94 و اصرار خارج از قاعده طرف آمریکایی بر گسترش موضوعات متعدد خارج از چارچوب توافقات گذشته بر متن مذاکرات هسته‌ای از جمله برنامه‌های موشکی و راداری ایران نشان می‌دهد طرف غربی هیچ اراده مشخصی بر امر توافق هسته‌ای با ایران ندارد. آنها صرفا به دنبال بهانه‌جویی‌های سیاسی هستند. این بهانه‌جویی‌ها در حالی روند صعودی به خود می‌گیرد که آمریکایی‌ها به خوبی از غیرنظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران آگاه بوده و جالب آنکه عینا نیز از پیامدهای مثبت حاصل از توافق هسته‌ای بر سیاست‌های داخلی آن کشور و حتی جهان مطلع هستند.

7- استنتاجات میدانی و تحلیل‌های مبتنی بر حقایق حاکمیتی دولت آمریکا گویای این واقعیت است که آمریکا محور توافق جامع هسته‌ای با ایران را تامین امنیت رژیم نامشروع صهیونیستی قرار داده است. همراهی ایران با طرح آمریکایی ایجاد خاورمیانه جدید، محدودسازی سیاست‌ها و اقدامات عملی ایران در حمایت از محور مقاومت، تضمین منافع نامشروع غربی‌ها در غرب آسیا و مشخصا رفع نگرانی شدید رژیم صهیونیستی در رابطه با پیشگیری هدفمند از گسترش و توسعه برنامه موشکی و هوافضایی ایران در قالب طرح مفتضح «اقدام مشترک» از دغدغه‌های اصلی آمریکایی‌ها است.

8- الزام ایران به ارائه تضمین‌های بین‌المللی برای گردن نهادن به سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا در عراق، سوریه، افغانستان، لبنان، بحرین، یمن و سودان از عمده خواست‌های تحمیلی آمریکا در دور نهایی مذاکرات هسته‌ای وین به‌شمار می‌رفت. همچنین گرفتن تضمین‌های لازم با قابلیت‌های بین‌المللی درباره اجبار ایران به سکوت عملی در برابر همکاری‌های منطقه‌ای همپیمانان آمریکا در تسلیح و تجهیز گروه‌های تروریستی از راهبرد‌های مذاکرات هسته‌ای آمریکا در دور نهایی مذاکرات بود. ضرورت دارد دولتمردان ایران با هوشیاری بیشتر در ادامه مذاکرات در چارچوب آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی عمل کنند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ایران و 1+5 امضای توافق جامع را 7 ماه و 7 روز به تاخیر انداختند

توقف برای توافق

روزنامه فرهیختگان ـ شماره : 1532تاریخ :چهار آذر 1393/9/

حسن روحانی: گام اول توافق برداشته شده‌است

قرار است طی این هفت ‌ماه هفت قسط از دارایی‌های بلوکه شده ایران به‌صورت ماهانه به مبلغ700 میلیون دلار به بانک مرکزی ایران پرداخت شود ... سانتریفوژها هرگز متوقف نمی‌شوند،چرخ زندگی مردم نیز بهتر خواهد چرخید

وین- محمدرضا احمدی‌نیا| روز آخر از وین هشتم، هم زودتر آغاز شد و هم زودتر به پایان رسید. دیدارهایی که از 7:30 صبح 24 نوامبر (3آذر) در هتل کوبورگ آغاز شده بودند در آخر راس ساعت 13:55 به وقت محلی (15:25 به وقت تهران) پایان یافت و قرار بر این شد که این دیدارها تا 7 ماه و 7 روز آینده هر از گاهی تحت چارچوب توافق سال قبل ژنو تازه شود تا شاید در جولای (10 تیرماه) سال آینده پرونده آن برای همیشه بسته شود.

صبح آخر در وین مه‌آلود و  ابری و سرد، بدون اخبار موثق و تنها مبتنی‌بر شایعاتی که حکایت از تمدیدهای مختلفی داشتند، آغاز شد. پس از اعلام ورود یانگ جیه چی، وزیر امور خارجه چین که آخرین وزیر گروه 1+5 بود و خبر مذاکره دوجانبه او با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای برنامه کاری دوشنبه، رفت‌وآمدهای افراد نزدیک به مذاکرات به چادر محل استقرار خبرنگاران بیشتر شد و جمع 300 نفره خبرنگارانی که در این چادر به دنبال هر قطره از اخبار بودند، در یک شوخی کاری که با توییت خبرنگار گاردین آغاز شد آشوب فضای رسانه‌ها را تا ظهر فراگرفت.

جمله‌ای به این مضمون در توییتر دست به دست شد که دور بعدی مذاکرات برای 15 دسامبر در مسقط عمان برنامه‌ریزی شده است، این جمله در بین خبرنگاران شناخته شده از رسانه‌های معتبر به‌عنوان یک شوخی رد و بدل می‌شد که رویترز آن را به خبر تبدیل کرد و درنهایت ظهر دیروز به وقت وین از سوی تیم مذاکرات هسته‌ای ایران رسما تکذیب شد.

روند مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 دیروز تقریبا یکنواخت بود و آنچه به خارج از اتاق درز پیدا می‌کرد حکایت از وجود اختلافات اساسی در زمینه تعداد سانتریفوژها و سازوکار لغو تحریم‌ها در کنار رآکتور آب سنگین اراک داشت و هر دو طرف تاکید مضاعفی بر این موضوع داشتند که تمایلی به تمدید توافق اولیه ژنو ندارند.

ساعات پایانی دیشب به وقت وین، جان کری در یک توییت گفت: «جایی برای اینکه زمان بیشتری به ساعت میز مذاکرات بیفزاییم وجود ندارد.»

پیش از این نیز دیپلمات‌های ارشد هسته‌ای ایران بارها اعلام کرده بودند که کشورمان تمایلی به ارائه پیشنهاد تمدید ندارد و به لحاظ سیاسی و اقتصادی نیز، تمدید مذاکرات برای هیچ یک از طرف‌های حاضر، مطلوب و منطقی به نظر نمی‌رسید اما گزینه دیگر در کنار این تنها اعلام شکست مذاکرات و پایان آن بود. آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا نیز که روزهای گذشته هر چند ساعت یک‌بار در جمع خبرنگاران حاضر می‌شد و گپ‌های کوتاه و خارج از اظهارنظر با آنها داشت، دیروز اصلا به این سوی خیابان نیامد اما نگاه میز مذاکرات آنقدر به رسانه‌ها بود که برخی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها در ارائه اخبار ضدونقیض و بعضا عجیب از یکدیگر سبقت می‌گرفتند. یکی از مباحث عمده که در بین کارشناسان رسانه‌ای مطرح بود، بحث اعلام توافق سیاسی کلی در کنار تمدید مذاکرات به مدت 3 ماه برای بررسی جزئیات بود که چون با روح توافق ژنو که چارچوب اصلی مذاکرت است در تعارض بود امکان آن کمتر می‌نمود. اما آنچه محتمل‌تر از دیگر سناریوها برآورد می‌شد بحث ادامه رایزنی‌ها برای بررسی جزئیات برنامه اقدام مشترک، پس از اعلام یک توافق کلی بود. در این حالت دو طرف توافق جامع نهایی را به صورت کلی و سیاسی اعلام می‌کردند و سپس وضع فعلی را برای مدت محدودی برای بررسی جزئیات اجرایی آن ادامه می‌دادند. گزینه دیگر نیز که میان بحث‌های رسانه‌ای جای خود را داشت، بحث اعلام شکست مذاکرات و سپس ترک میز مذاکرات بود که چون شرایط موهوم و غیرقابل پیش‌بینی را ایجاد می‌کرد، موضوع مورد علاقه برخی رسانه‌ها برای گمانه‌زنی درباره آنچه ممکن است رخ دهد شد. اکنون که نشست نهایی 1+5 به پایان رسیده است و تمدید توافق اولیه ژنو نیز به مدت 7 ماه رسما اعلام شده، همچنان بازار گمانه‌زنی‌ها گرم است و افق‌های روشن نشده از این تمدید تازه، زمینه‌ای برای حدس و گمان‌‌های تازه ایجاد کرده است. تا زمان تنظیم این خبر هنوز بیانیه رسمی تمدید خوانده نشده است و خبرنگاران منتظر هستند که ابتدا جان کری روی صحنه نشست خبری حاضر و پس از آن نشست خبری مشترک ظریف و اشتون برای اعلامیه تمدید برگزار شود.

عصر سرد وین که می‌توانست با خبر گرم توافق قابل تحمل شود، با سوز سرما و پشت مه نه‌چندان غلیظی ادامه دارد، شاید اندکی از آنچه واقعیت دارد را بتوان دید. تردید‌ها درباره متن آنچه در توافق تازه آمده است زیاد هستند اما منابعی که به تیم مذاکرات نزدیک هستند به صورت قطعی تا این لحظه گفته‌اند که قرار است طی این هفت ‌ماه هفت قسط از دارایی‌های بلوکه شده ایران به بانک مرکزی پرداخت شود و احتمال این وجود دارد که این اقساط به مبلغ 700 میلیون دلار باشند. اکنون جان کری و محمدجواد ظریف پس از پایان نشست 1+5 مجددا پشت درهای بسته به مذاکره دوجانبه نشسته‌اند تا احتمالا روی متن اعلامیه پایانی به توافق برسند.

................................................................................................................................

حسن روحانی: گام اول توافق، برداشته شده‌است

هنوز ساعاتی از پایان مذاکرات وین نگذشته بود که حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در گفت‌وگویی تلویزیونی با ایرانیان سخن گفت. او در این گفت‌وگو اعلام کرد: «از حقوق هسته‌ای ایران کوتاه نیامده و نخواهیم آمد.» حسن روحانی با اشاره به تمدید هفت ماهه مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی تصریح کرد: «ملت ایران پیروز خواهد شد و به پیروزی نهایی خواهد رسید و من در توفیق راهی که انتخاب کرده‌ایم هیچ تردیدی ندارم و هیچ راهی برای دنیا جز مذاکره با نمایندگان ملت ایران وجود ندارد و این راه مذاکره به توافق نهایی منجر خواهد شد.» حسن روحانی با اشاره ضمنی به شعار انتخاباتی خود مبنی‌بر اینکه چرخش سانتریفوژها نباید مانع از چرخیدن چرخ زندگی شهروندان شود، خطاب به ملت ایران تاکید کرد: «سانتریفوژها هرگز متوقف نمی‌شوند، چرخ زندگی مردم نیز بهتر خواهد چرخید.» او با مرور وضعیت پرونده هسته‌ای ایران و موفقیت‌های یک سال گذشته تیم هسته‌ای تاکید کرد: «تردیدی در فعال ماندن فناوری و تاسیسات هسته‌ای ایران وجود ندارد. امروز طرف‌های مذاکره باور دارند که فشار و تحریم در برابر ایران بی‌نتیجه است.»

رئیس‌ شورای عالی امنیت ملی همچنین با قدردانی از حضور مردم در صحنه و پیگیری مستمر و لحظه به لحظه مسائل مهم کشور، گفت: «هر چه ما موفقیت داریم در سایه حضور مردم، اجماع ملی و حمایت‌های مقام معظم رهبری است. ما یک پیروزی بزرگ مهم‌تر از آنچه که در این مذاکرات روی داد، داریم و آن پیروزی بزرگ این است که امروز شرایط مثل سال‌های قبل نیست، امروز در جایگاهی هستیم که هیچ‌کس در دنیا نمی‌گوید برای اینکه ایران حرف 1+5 را بپذیرد، باید تحریم‌ها افزایش یابد و هیچ‌کس نمی‌گوید برای رسیدن به توافق باید به ایران فشار بیشتری وارد شود بلکه می‌گویند که باید برای دستیابی به توافق، زمان بیشتری گذاشته و بحث‌های بیشتری انجام دهیم و این یک موفقیت بزرگ برای راهی است که ملت بزرگ ایران از ۲۴ خرداد پارسال شروع کرد و آن حماسه سیاسی را آفرید.» روحانی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با مردم ایران با اعلام اینکه توافق دو مرحله دارد، خبرداد: «یک مرحله مباحث پشت پرده است که در آن منطق‌ها به هم نزدیک می‌شود و در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. یک مرحله دیگر هم این است که این تفاهم‌ها روی کاغذ وارد شده و به توافق قطعی و نوشته شده تبدیل می‌‌شود. ما با این مرحله دوم هنوز فاصله داریم ولی در مرحله اول گام‌های خوبی برداشتیم، مطمئن هستم که شرایط پیش روی ما به‌طور مرتب از آن حالت خاکستری به سمت سپیدی و روز روشن رو به پیش می‌رود و گام‌های ما تاکنون در این راستا بوده و در آینده نیز اینچنین ادامه خواهد یافت.» رئیس‌جمهوری در پایان این گفت‌وگو با تایید اقدامات تیم مذاکره‌کننده ایران در یک سال گذشته بر تداوم سیاست‌های دیپلماتیک ایران در این پرونده تاکید و ابراز امیدواری کرد: «راه مذاکره به توافق نهایی منجر خواهد شد.» سخنان آرام و امیدبخش رئیس‌جمهوری به احتمال زیاد می‌تواند بخشی از دلهره و التهاب ایجاد شده در جامعه به‌ویژه در بازار مالی و کسب و کار ایران پس از تمدید مذاکرات را مهار کرده و مجددا روح امید و شادابی را به بخش‌های مختلف اقتصادی ایران تزریق کند.

http://www.farheekhtegan.ir/

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مردم سالاری:  شماره 3628 - 1393/09/04 -

 مذاکرات وزراي خارجه 1+5 با ايران در وين پايان يافت

 تـمديد موافـقتنامه ژنـو تـا 10 تيـر 94

گروه سياسي: مذاکرات هسته‌اي ايران و کشورهاي 1+5 در وين تا 10تيرماه 1394 تمديد شد.سال گذشته در همين روزها بود که ژنو خبرساز شد و در مذاکرات آن روزهاي ايران با قدرت‌هاي جهاني توافقي تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» امضا شد.در توافقنامه مذکور ضرب‌الاجل يک ساله‌اي براي به نتيجه رسيدن مذاکرات اعلام شد و موعد آن 3 آذر 93(ديروز) بود. ضرب‌الاجلي که در آن عجله اي از طرف غربي ديده نشد. هيات مذاکره‌کننده ايران در اين دوره از مذاکرات بسيار تلاش داشت تا مذاکرات را به سرانجام برساند اما موضع طرف مقابل (1+5 ) از همان ابتدا «تمديد» مذاکرات بود. حضور وزيران خارجه هفت کشور مهم و بزرگ دنيا يعني ايران، آمريکا، انگليس، فرانسه‌، آلمان، روسيه و چين ديروز در وين همه نگاه‌ها را به شهر کافه‌ها وسمفوني‌هاي موسيقي دوخته بود. 500خبرنگار ميهمان وين بودند تا خبري که مبني بر توافقي که در صورت وقوع، بزرگترين توافق قرن مي‌شد را از هتل کوبورگ مخابره کنند؛اما نتيجه همان شد که در ژنو رخ داده بود.تمديد بجاي توافق نتيجه 1سال ماراتن هسته‌اي بود.دوئل هسته‌اي ايران در حالي وارد فاز تمديد شد که دو پيام مهم از آن به ذهن‌ها مخابره شد که عبارتند از:کوتاه نيامدن مردان ديپلماسي ايران از حقوق هسته‌اي کشورمان و زياده خواهي‌هاي طرف غربي.

 

هيات مذاکره‌کننده جمهوري اسلامي ايران به رياست محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان در 7 روز گذشته در وين براي دستيابي به توافق جامع تلاش کرد ليکن طرف مقابل به دليل فشارهاي داخلي به ويژه پس از انتخابات اخير کنگره آمريکا، آمادگي رسيدن به توافق را در اين مهلت قانوني نداشت ودر نهايت تمديد جايگزين توافق شد. پس از پايان مذاکرات در ايستگاه دهم قرار شد مذاکرات بزودي آغاز و طي هفته‌هاي آينده براي دستيابي به توافق ادامه يابد. گزارش‌ها حاکي از اين است که مذاکرات هسته‌اي بعدي در 15 دسامبر (24 آذر) در مسقط در سطح معاونين وزراي خارجه و کارشناسان برگزار خواهد شد.عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران اعلام کرد: وزيران امور خارجه ايران و 1+5 تصميم گرفتند مذاکرات خود را بزودي و طي هفته‌هاي آينده براي دستيابي به توافق جامع ادامه دهند اين عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران در گفت‌و‌گو با ايرنا اظهار داشت: توافق ژنو نيز تا 10 تير ماه 1394/ اول جولاي 2015 تمديد خواهد شد. وي تصريح کرد: بر اين اساس مذاکرات جامع نيز تا اين زمان ادامه خواهد يافت و حتي ممکن است زودتر به اتمام برسد.گفتني است در اين مدت قرار است به طور متوسط ماهانه 700 ميليون دلار و در مجموع2/4 ميليارد دلار از دارايي‌هاي بلوکه شده ايران بابت فروش نفت آزاد و در اختيار کشورمان قرار گيرد. يک عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران نيز گفت: آزادسازي دارايي‌هاي مسدود شده ايران طبق توافق ژنو همچنان ادامه خواهد يافت. اين عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي روز دوشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: آزادسازي دارايي‌هاي مسدود شده ايران در دوره تمديد جديد توافق ژنو يعني تا 10 تير 94/اول جولاي 2015 ادامه پيدا خواهد کرد. وي تصريح کرد: جزييات زمانبندي آزاد‌سازي دارايي‌هاي ايران در دست تنظيم است. پس از هفت روز مذاکرات فشرده و جدي ايران و گروه 1+5 در وين‌، عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران اعلام کرد: وزيران امور خارجه ايران و 1+5 تصميم گرفتند مذاکرات خود را بزودي و طي هفته‌هاي آينده براي دستيابي به توافق جامع ادامه دهند.

 

جان کري با اشاره به مذاکرات هسته اي با ايران گفت: اوباما شفاف گفته است که انجام اين کار فقط از طريق ديپلماسي امکان پذير است. هرچيز غير از ديپلماسي اطمينان را مخدوش مي کند.

 

وزير خارجه آلمان نيز پس از پايان يافتن نشست وزاري خارجه ايران و گروه 1+5 با حضور در جمع خبرنگاران در سخناني گفت که شش قدرت بزرگ جهان ايده‌هاي جديد را در مورد توافق بر سر برنامه هسته‌اي ايران مطرح کرد. فرانک والتر اشتاين‌ماير وزير خارجه ايران پس از پايان يافتن نشست وزاري خارجه ايران و گروه 1+5 با حضور در جمع خبرنگاران در مقابل هتل پله کوبورگ وين در سخناين اعلام کرد: «گروه 1+5 ايده‌هاي جديد را در مورد توافق با ايران مطرح کرد.» وي همچنين گفت: «گفت‌وگوها براي چند ماه به منظور کار بر ايده‌هاي نوين تمديد خواهد شد.»

 

اشتاين‌ماير در ادامه افزود: «پيشرفت خوبي در گفت‌وگوها داشتيم ولي نتوانستيم به نتيجه برسيم، اما به زودي مذاکرات را از سر مي‌گيريم.» وزير خارجه روسيه نيز با اشاره به عدم دستيابي به توافق نهايي گفت که با اين حال «پيشرفت قابل توجهي» صورت گرفته است. سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در وين، به صحبت درباره مذاکرات هسته‌اي پرداخت. وي اعلام کرد که گفت‌وگوهاي هسته‌اي بين ايران و گروه 1+5 «پيشرفت قابل توجهي» داشته است اما نتوانستيم به توافق نهايي دست پيدا کنيم. «ايران پذيرفته که با گروه 1+5 همکاري کند، بخش اعظمي از کار انجام شده است.» وزير خارجه روسيه در ادامه گفت که انتظار دارد طرفين مذاکرات بر روي تمام «اصول اصلي» يک توافق طي يک بازه 3 الي 4 ماه کار کنند. وزير خارجه فرانسه نيز پس از پايان نشست 1+5 و ايران مقابل هتل محل مذاکرات گفت به زمان بيشتري نياز داريم زيرا ايده‌هاي جديدي مطرح شده است. وزير خارجه فرانسه ادامه داد: براي فرانسه هدف رسيدن به توافقي واقعي براي صلح است. وزير امور خارجه چين نيز گفت: زمان بيش‌تري براي مذاکرات هسته‌اي لازم است.

 

به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، وانگ‌يي، وزير امور خارجه چين که صبح امروز به منظور شرکت در مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 وارد وين شده است، اظهار کرد: به دليل وجود دشواري‌هاي فني زمان بيش‌تري براي مذاکرات هسته‌اي ايران لازم است.

 

اين سخنان در شرايطي بيان شد که دور نهايي مذاکراتي که با انعقاد توافقنامه ژنو در 3 آذر سال گذشته بين ايران و گروه 1+5 آغاز شده بود، پايان يافت. وزراي خارجي که طي روزهاي اخير در وين گرد هم آمده بودند در نهايت تصميم گرفتند با توجه به آنچه «پيشرفت در مذاکرات» خوانده مي‌شود توافق «برنامه مشترک اقدام» را براي چندين ماه ديگر تمديد کنند تا اميدها براي دستيابي به توافقي جامع زنده باقي بماند.

 

ديپلمات‌ها مي‌گويند که بر اساس اين توافق که تمديد توافقنامه موقت ژنو محسوب مي‌شود طرفين بايد چارچوب کلي توافق را تا 10 اسفند ماه سال جاري (1 مارس 2015) و توافق نهايي را تا 10 تير سال آتي شمسي (1 جولاي 2015) منعقد کنند. در اين بين ماهيانه 700 ميليون دلار از دارايي‌هاي مسدود شده ايران يعني در مجموع 4/2 ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران آزاد شود. از آنجا که تهران در موضوع هسته‌اي بيشترين اختلافات را با آمريکا داشته، طي روزهاي گذشته نيز بيشترين ديدارها و مذاکرات را با طرف آمريکايي داشته تا طرفين بتوانند به راه حل‌هاي مشترکي دست يابند و به اين بحران غيرضروري پايان دهند.جمهوري اسلامي ايران که با سردمداري آمريکا ذيل فصل هفتم منشور ملل متحد قرار گرفته و 6 قطعنامه در شوراي امنيت سازمان ملل عليه برنامه هسته‌اي کشورمان و نيز قطعنامه‌هايي از سوي اتحاديه اروپا، رييس‌جمهوري آمريکا و کنگره اين کشور عليه آن صادر شده است، با به نتيجه رسيدن اين مذاکرات، نخستين کشور در جهان خواهد بود که از طريق مذاکره از ذيل اين فصل خارج خواهد شد. از اين رو، طبيعي است که مخالفان جمهوري اسلامي ايران و آنان که منافع خود را در اين زمينه در خطر احساس مي‌کنند بخواهند در مسير اين مذاکرات سنگ‌اندازي کنند. موضوع بحث ايران و کشورهاي 1+5 هرچه باشد، وقتي بخواهيد آن را در يک کلمه خلاصه کنيد، بايد بنويسيد: زمان. يکي از اختلافات، دوره غني‌سازي است. طرف غربي، غني‌سازي صنعتي ايران را به عنوان يک واقعيت پذيرفته است. اکنون بحث بر سر اين است که حرکت به سمت غني‌سازي از چه نقطه اي شروع شود؟ چه مقدار طول بکشد و با چه شيبي حرکت کند. طبيعي است که آنها دنبال فاصله طولاني تر هستند. بحث ديگر اين است که از هر نقطه اي که غني‌سازي را شروع کنيم، وضع موجود ما چقدر ادامه پيدا مي‌کند؟ يعني کي به سمت غني‌سازي صنعتي حرکت کنيم؟ محور ديگر اختلاف‌ها، تحريم‌ها است. حل اين اختلاف، نياز به ترسيم جدول زماني دارد. آنها اصرار دارند برداشته شدن تحريم‌ها از «تعليقي» شروع و به «لغو» منتهي شود. درمقابل، ايران هم مي‌گويد اقدامات ما براي غني‌سازي نيز دو مرحله‌اي خواهد بود: برگشت پذير و برگشت ناپذير. با اين حال، اينکه فاصله زماني تعليق تا لغو چقدر باشد، محل اختلاف است. آنها اصرار دارند کارهاي ايران سريع تر انجام شود و تحريم‌ها طولاني تر برداشته شود. در اينجا هم بحث اصلي«زمان» است. هرچند که اوضاع هر لحظه تغيير مي‌کند و شرايط‌، شکننده است ولي ديپلمات‌ها مي‌گويند هنوز اختلاف‌ها و فاصله‌ها زياد است. ايراني‌ها تاکنون فعال تر از طرف مقابل بوده اند. يکي از ديپلمات‌ها مي‌گفت به طرف مقابل مي‌گوييم ما مرتب Solution مي‌دهيم و شما Position. ما مرتب پيشنهاد و راه حل مي‌دهيم و شما اعلام موضع مي‌کنيد. همه اين پيشنهادها درشرايطي بوده که مذاکره‌کنندگان از «خطوط قرمز» کوتاه نيامده‌اند و به کمتر از حفظ وضع موجود به لحاظ سانتريفيوژها رضايت نمي‌دهند. ايران خواهان آن است که تحريم‌هاي کنگره و رييس‌جمهوري آمريکا و نيز شوراي امنيت سازمان ملل لغو شود و اعلام کرده تا که لغو کامل آنها يکسري اقدامات را انجام نمي‌دهد.

 

ادامه مذاکرات اواسط دسامبر در عمان

 

خبرگزاري رويترز مدعي شد: مذاکرات هسته‌اي اواسط ماه دسامبر احتمالا در عمان از سر گرفته مي‌شود. به گزارش ايسنا، خبرگزاري رويترز در گزارشي مدعي شد که مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 که تا امروز (دوشنبه) 24 نوامبر در وين در حال برگزاري است به وقت ديگري موکول و اواسط دسامبر (ماه آينده ميلادي) احتمالاً در عمان از سرگرفته خواهد شد. اين منبع در ادامه افزود که ايران نبايد در اين برهه زماني انتظار تسهيل تحريم‌ها را داشته باشد. گفتني است جن ساکي سخنگوي وزارت خارجه آمريکا به سي‌ان‌ان گفته است تيم‌هاي کارشناسي و مذاکراتي ماه دسامبر گردهم مي‌آيند. وي تاکيد کرد که مکان برگزاري اين نشست‌ها هنوز مشخص نشده است.

 

خوانده شدن دست آمريکا توسط ايران

 

گفتني است آمريکن اسپکتيتر نوشت: در حالي که مطمئناً باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا اين هفته در جشن شکرگزاري شرکت خواهد کرد، مي‌دانيم که بزرگترين دستاورد ديپلماتيک وي توافق هسته‌اي با ايران است. تا زمان نگارش اين مقاله هيچ خبري از تمديد اجتناب ناپذير مذاکرات هسته‌اي منتشر نشده است. اما امروز توافق موقت با ايران به انقضا رسيد. آن چه که ما از اين مذاکرات فهميده ايم اين است که نه تنها بن بست ادامه خواهد يافت بلکه حتي با وجود دستيابي به توافق ما از توانايي ايران در زمينه ساخت مخفيانه سلاح هسته‌اي اطمينان نداريم. اين مسئله فراتر از توانايي نهادهاي اطلاعاتي ما است. محتمل ترين نتيجه مذاکرات تمديد مهلت توافق موقت از شش ماه تا يک سال است. از 24 نوامبر سال گذشته نتايج حداقلي بوده است و بر سر هيچ کدام از مسائل اصلي از جمله توانايي غني‌سازي اورانيوم در حد ساخت سلاح، توافقي صورت نگرفته است. هنوز بازرسي‌هاي نامحدود از تاسيسات هسته‌اي صورت نمي‌گيرد و برخي از آنها هنوز براي غرب ناشناخته هستند. فعاليت براي ساخت مواضع دفاعي در اينگونه تاسيسات به گونه‌اي که با هيچگونه حمله‌اي تخريب نشوند، متوقف نشده و حتي سرعت آن کم هم نشده است. ديپلماسي ايراني به نقل از آمريکن اسپکتيتر نوشت: ايراني‌ها بيشتر از آن که ما آنها را زير نظر داريم، رفتار ما را بررسي مي‌کنند. مقامات ايران مي‌دانند که روساي جمهور آمريکا از زمان جورج بوش پدر اعلام کرده اند که داشتن سلاح هسته‌اي براي ايران غيرقابل قبول است، ولي در عين حال هيچ اقدام قاطعي براي جلوگيري از توسعه اين فرآيند انجام نداده اند. تاريخ در سمت آنها است و زمان مهمترين سلاح براي آنها است. ايران با افشاگري رسانه‌ها از تفکر کاخ سفيد آگاهي دارد و مي‌داند که اوباما به توافق با ايران هم سطح قانون بيمه درماني اش، به عنوان ميراث دوران رياست جمهوري اش نگاه مي‌کند. ايران از رفتار اوباما از زمان تحليفش مي‌داند که وي به طور کامل آماده قرباني کردن توانايي ما در مواجهه با تهديدات امنيتي در قبال رسيدن به اهداف سياسي خودش است. همچنين اين واقعيت را هم مي‌دانند که وي منافع متحدين ما را هم قرباني مي‌کند. ايران با دقت به سخنراني بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسرائيل در سازمان ملل در سال 2012 گوش داده است. نتانياهو در آن سخنراني گفته بود که ايران در حال رسيدن به نقطه اي است که برنامه تسليحاتي هسته‌اي‌اش با استفاده از حمله نظامي نابود نخواهد شد. جد بابين معاون دستيار وزير دفاع آمريکا در دولت جورج بوش پدر در اين يادداشت نوشت: نتانياهو هشدار داده بود که جهان بايد در اين رابطه خط قرمزي ترسيم کند، چون برخلاف کشورهاي هسته‌اي پس از جنگ جهاني دوم، ايران در معرض استراتژي بازدارندگي نيست. آن گونه که وي مي‌گويد بازدارندگي درباره اتحاد جماهير شوروي کار مي‌کرد، چون آنها در انتخاب بين بقا و ايدئولوژي، هميشه بقا را انتخاب کرده‌اند. در عوض وي نيازي نديد که اضافه کند ايران ايدئولوژي را انتخاب مي‌کند. ايراني‌ها مي‌دانند که ايالات متحده و کشورهاي ناتو هشدارهاي نتانياهو را ناديده گرفته‌اند.

 

مذاکره به توافق نهايي منجر خواهد شد

 

رئيس‌جمهور کشورمان هم پس از پايان مذاکرات هفت روزه ايران با گرئه 1+5 گفت: مذاکره به توافق نهايي منجر خواهد شد. به گزارش خبرگزاري تسنيم، حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور گفت: آنچه امروز توافق شده بر اين مبناست که شرايط توافق ژنو براي چند ماه ديگر باقي بماند تا براي ادامه مذاکرات و رسيدن به توافق نهايي فرصت وجود داشته باشد.او اين چيزي است که مورد اتفاق همه است. وي افزود: ملت ما در اين مذاکرات ملت موفق و پيروز بوده و به پيروزي نهايي خواهد رسيد. هيچ ترديدي ندارم براي توفيق اين راه. روحاني با بيان اينکه هيچ راهي براي دنيا وجود ندارد جز مذاکره با ملت ايران و اين مذاکره به توافق نهايي منجر خواهد شد حالا امروز يا فردا به توافق خواهيم رسيد، خاطرنشان کرد: در مذاکرات پشت پرده منطق‌ها به هم نزديک مي‌شود که اينجا پيشرفت‌هاي خوبي بوده است در روي کاغذآمدن و توافق قطعي مقداري با هم فاصله داريم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نگاهي جامع به مذاکراتي جامع

مردم سالاری : شماره 3628 - 1393/09/04 -

نويسنده : دکتر رضا جلالي

1- تمام راهبردهاي اتخاذ شده در چارچوب سياست خارجي يک کشور فصل مشترک تمام امور برآورد شده توسط دستگاه سياست خارجي و قبل از آن نهادهاي سياست سازي در آن کشور است و مي‌توان گفت که هيچ گاه نمي‌شود تمامي سرفصل‌هاي مهم و تاثيرگذار در تعيين يک راهبرد و آنچه در آينده دور و نزديک در کمين آن سياست اتخاذي در چارچوب منافع کوتاه مدت و بلند مدت يک بازيگر نشسته است را تعيين کرد. مهمترين درس يک سياست خارجي موفق اين است که سياستگذاران و بازيگران صحنه، اصل اساسي کنش خود را مبتني بر حرکت مداوم براساس مقتضيات زماني گردانند.اين امر (يعني مذاکره براساس مقتضيات زمان) مذاکره و موارد مورد اختلاف يا مورد توافق دو جانبه يا سه جانبه و حتي توافق در بين کشورها و سازمان‌هاي بيشتر را مطرح مي‌سازد و در چارچوب خود مديريت مي‌کند.

 

2- ماراتن مذاکرات هسته‌اي ايران با کشورهاي 1+5 در وين به نقطه انتهايي خود رسيد.هرچند که در همين دور از مذاکرات نيز شاهد نهايي شدن سند توافق جامع هسته‌اي نبوديم اما به هرحال بايد اذعان کرد که تنشها و موارد اختلافي به کمترين حد خود طي 8سال گذشته رسيده است.

 

به نظر مي‌رسد اختلافات باقي مانده بيشتر از اين امر نشات مي‌گيرد که مذاکره کنندگان اصلي نمي‌توانند به راحتي آنچه که در طول مذاکرات به زبان مي‌آورند را بر روي کاغذ نيز به راحتي تحرير نمايند که اين امر بيشتر بخاطر نگراني دست اندرکاران اين توافق از واکنش‌هايي است که در داخل کشورهاي آنان در انتظارشان است.

 

اين که محمد جواد ظريف وزير امورخارجه کشورمان متن توافق نامه را پر از پرانتز و موارد تشريحي دانست و عباس عراقچي عضو تيم مذاکره کننده ايران، در اين دور از مذاکرات وين عنوان کرد که سعي طرفين تماما اين است که از ابهامات متن تا به آنجا که مي‌شود بکاهند و پرانتز‌هاي بيشتري را از متن اصلي حذف کنند، نشانه ايست از نگراني‌ها پيرامون تفسيرهايي که امکان دارد (گاهي به راحتي مي‌توان برخي از اين تفسرها را هرمونيکي ناميد) از متن توافق نامه نهايي شود.بايد دانست که در هر صورت با احتساب تمامي موارد حساسيت زا باز هم ما شاهد انتقادات از توافقنامه خواهيم بود امري که بيشتر بر آمده از برآورده نشدن خواست‌هاي سياسي گروه‌هاي تندرو است تا نتيجه ناراحتي ساختاري طرف‌هاي اصلي مذاکره کننده در مذاکرات.

 

3- با احتساب اصل زمان و لحاظ نمودن شرايطي که اکنون در طي آن، مذاکرات درحال انجام شدن است بازيگران صحنه مذاکرات مي‌توانند به راحتي بسياري از موارد مورد مباحثه را به کناري گذاشته و پرونده مسائل جديد را بگشايند. از نخستين زماني که پرونده توان هسته‌اي ايران در زمان سکانداري نئوکان‌ها بر کاخ سفيد بازشد تا به امروز هر شخص آگاه نسبت به مسائل جاري در امور بين‌الملل مي‌تواند به راحتي به کنه اين مساله پي ببرد که مشکل اصلي ايالات متحده آمريکا نه صرفا توان هسته‌اي است که مي‌تواند تبديل به تواني نظامي شود، بلکه مساله اساسي توان و قدرت ايران نيرومندي است که در نبود نيروهاي جهاني تنها اوست که مي‌تواند با مهار نيروهاي گريز از مرکزي که در حال ظهور و بروز هرچه بيشتر هستند ثبات را در منطقه حساس خاورميانه حفظ کند. ايران امروز تنها کشوري است که داراي بافت اجتماعي مدرن و منسجم، اقتصاد ملي خودبنياد (و هر چند نه چندان قدرتمند)، نيروهاي مسلح آموزش ديده، آماده و خودکفا(لااقل در توليد مهمات و امکانات حداکثري)، بروکراسي دولتي واحد و ثبات سياسي است. همچنين به غير از اين امور ايران داراي معادن، منابع،عمق راهبردي و عمق استراتژيک نيز هست. اينها فاکتورهايي هستند که در حال حاضر کمتر ساختار سياسي در خاورميانه را مي‌توان نام برد که به آنها دسترسي داشته باشد.

 

ايالات متحده آمريکا در سال‌هاي 2001الي2003 با لشکرکشي‌هاي نظامي خود در راستاي ايجاد خاورميانه بزرگ و بر اساس تعريف نوين از آنچه که بايد سازمان دهنده ساختار اجتماعي،اقتصادي،سياسي و امنيتي اين منطقه باشد خواست تا خلاء نبود شکل‌هاي مورد نظر خود در خاورميانه را با توان نظامي و سياسي خويش برطرف کند که نتيجه مستقيم آن ايجاد يک خلاء قدرت در عراق و گشودن در جعبه پاندوراي وحشت جهاديون در منطقه بود چراکه حکومت عراق با کمک به نيروهاي حامي تغيير نيز مي‌توانست به شکلي ديگر به نوع جديدي از حاکميت دست پيدا کند که هزينه و آشوب سياسي آن مي‌توانست بسيار کمتر از آنچه که امروز ما شاهد آن هستيم باشد. سياست مهار ايران که از آن تاريخ به بعد در دستور کار سياستگذاران ايالات متحده قرار گرفت تا به امروز به امري بر ضد خود تبديل شده است.خاورميانه با تمام نقاط جهان فرق دارد چراکه اينجا قلب تپنده اقتصاد جهان و نقطه ايست که در صورت آشوب خود جهاني به تکاپو خواهد افتاد و پايتختي نيست که خواب آرام از چشمان آن گرفته نشود. 4- برخي از منتقدين يکي از ايرادهاي تيم مذاکره کننده اسبق را گره زدن بحث هسته‌اي کشورمان به مسائل سياسي مورد نظر تهران در باب تحولات سياسي خاورميانه مي‌دانستند که باعث مي‌شد مذاکرات هرچه بيشتر از بنياد مورد نظر خود دور و به بيراهه هدايت شود. در جواب اين منتقدين مي‌توان گفت که نفس افزودن اين سرفصل‌ها به مذاکره کار راهبردي و خوبي است اما نحوه اين مذاکره و سياست‌هاي اتخاذي شرطي است که به نظر مي‌رسد توسط تيم سابق لحاظ نشد و آن مذاکرات را به جاي آنکه محل چانه زني براي گرفتن امتيازات کند به محلي براي اعلام مواضع ايدئولوژيک و فلسفي تبديل کرد. طرف‌هاي غربي طي سال‌هاي گذشته با اتخاذ سياست‌هاي مختلف اقدام به بين‌المللي نمودن مشکل هسته‌اي ايران کردند و تحريم‌هاي جهاني که با ايجاد اهرم‌هاي فشار توسط واشنگتن بر ضد منافع ملي ايران اعمال شد تنها گوشه‌اي از اين نحو بين‌المللي شدن مساله هسته‌اي ايران است. ايران نيز مي‌تواند امروز باتوجه به اتفاقات رخ داده در خاورميانه از پيروزي‌هاي ارتش سوريه در برابر مخالفان تا ظهور خلافت داعش در شمال عراق و تهديد منطقه و اکثر دولت‌هاي ورشکسته در اين منطقه مانند اردن،عربستان و...تا رمضان خونين غزه و بحران سياسي در شرق اروپا، پرونده‌هاي جديدي را در دستور کار خود در اين دور از مذاکرات قرار دهد. اگر غرب در فراي توان هسته‌اي ايران توان سياسي ما را نشانه گرفته است ما نيز مي‌توانيم باتوجه به توان و قدرت راهبردي خود و محاسبه امکانات امروز بالاخره به آنچه مورد نظر و تامين کننده منافع ملي ماست دست يابيم. بايد گفت که ايران مي‌تواند با فشار بر شرايط دردناکي که امروز غرب به خصوص کشورهاي اروپايي را تحت تاثير خود قرار داده از گازانبر وحشتي که يک ضلع آن توان روسيه و ضلع ديگر آن جهاديون است استفاده کند و غرب را به سوي خواست‌هاي واقع بينانه تهران سوق دهد. مسلما در صورت همراهي پايتخت‌هاي غربي در زمان خصمانه بودن رابطه با مسکو و سنجش چيني منافع توسط پکن، آمريکا مجبور به پذيرش شرايط نوين اين بازي خواهد شد. آنچنان که جان آيکنبري در رساله خود (نهادها، خويشتن داري راهبردي،و جان سختي نظم آمريکايي پس از جنگ) به درستي مطرح کرده ايالات متحده آمريکا بر خلاف ديگر قدرت‌هاي جهاني ماقبل خود و بخاطر شرايط سياسي داخلي خويش اقدام به ايجاد نهادهاي جهاني کرد تا از طريق ساز و کارهاي همکاري و هماهنگي بين قدرت‌هاي متوسط و بزرگ به حفظ هژموني خود در بلند مدت نائل گردد. اين امر مستلزم آن است که قدرت هژمون مقداري از قدرت برتر خود را به ساختارهاي ايجاد شده تزريق کند و در برخي از مسايل به داوري اين نهادها تمکين گذارده و از مواضع مورد نظر خود عقب نشيني کند. آنچنان که ساز و کار 1+5 براي همين مسئله و ايجاد يک اتحاد از کشورهاي بزرگ براي جلوگيري از خطر ساختگي ايران ساخته شد که تمامي اعضاي آن به غير از ايالات متحده (که دشمني ديرينه و اختلافات فکري و سياسي عديده دارد) با ايران داراي اختلافات راهبردي و منافع استراتژيک هماهنگ نيز هستند. ايران با اتخاذ يک سياست اصولي مي‌تواند اين نهاد را به سوي اتخاذ يک تصميم نهايي به سود خود سوق دهد آن هم باتوجه به اختلافات جهاني منافع اعضاي 1+5 و سازهاي ناکوک آنان براي يکديگر که هم اکنون نيز با توجه به شرايط موجود بر مسئله هسته‌اي ايران نيز تاثيرگذار بوده و بروز اختلافات تازه بين روسيه و طرف‌هاي غربي نشاني از اين ماجراست. 5- به نظر مي‌رسد با داشتن نگاهي واقع بينانه بايد به اين امر اشاره کرد که در صورتي ايران مي‌تواند به يک توافق پايدار (مهمتر از جامع و مانع بودن) دست يابد که بتواند موازنه بين قواي سياسي را که در امر پرونده هسته‌اي ما دخيل هستند ايجاد کند و از شرايط سياسي ايجاد شده در زمان حاضر بهره کافي را ببرد. مساله داعش بخصوص امري است که نبايد باز شدن پرونده آن به بعد از توافق هسته‌اي با غرب موکول گردد چراکه امروز اگر نفس پرونده هسته‌اي مهار نفوذ قدرت فزاينده ايران در منطقه خاورميانه است غرب با وجود مشکلات خود و ضعف تصميم گيران امروز ايالات متحده بايد بداند اين تنها ايران است که از پس آنان برمي‌آيد. پس فلسفه وجودي مهار ايران از طريق فشار بر توان هسته‌اي آن به متناقض خود تبديل شده،راه حل درست پذيرش ايران به عنوان نيرويي مهار کننده است و نه نيرويي که بايد مهار شود.بهتر است غرب تادير نشده به اين امر پي ببرد.

http://mardomsalari.com/Template1/Article.aspx?AID=30907

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

چرا توافق نهايي رخ نداد؟

رسالت

1393/09/04

حنيف غفاري

سرانجام سوم آذرماه نيز مانند ديگر روزهاي سال فرا رسيد و سپري شد! امروز ، در روز چهارم آذرماه خبري از امضاي " توافق نهايي" ميان ايران و اعضاي 1+5 نيست و حتي "توصيف شرايط موجود " نيز با توجه به روند سينوسي و التهاب آميزي که طي يک هفته اخير در وين گذشت چندان آسان به نظر نمي رسد. پس از پايان مذاکرات وين 6 ،طرفين بر پيشرفتهاي صورت گرفته در مذاکرات تاکيد کرده و به اين ترتيب

" تمديد مذاکرات براي رسيدن به توافق جامع" را اعلام کردند.در بازه زماني چهارماهه اخير بسياري از فرصتها به دليل کارشکني طرف غربي از دست رفت! در مذاکرات نيويورک ،مذاکرات وين 7 و مذاکرات مسقط ،واشنگتن به طرف اصلي مذاکره کننده با تهران تبديل شد و ديگر اعضاي 1+5 به مانند 5 تماشاچي ،منفعلانه به تماشاي ماراتن ديپلماتيک و سياسي ايران و آمريکا پرداختند. با وجود گذشت 4 ماه، طرفين عملا به همان نقطه وين 6 رسيدند،يعني فاصله اي مابين "توافق" و " شکست"! بايد اذعان کرد که دوباره در نوعي برزخ هسته اي گرفتار شده ايم، با اين تفاوت که اين بار برزخ ايجاد شده کمي نسبت به شرايط ايجاد شده پس از توافق وين 6 شکيل تر و چارچوب مند تر است.  به راستي چه اتفاقي در جريان مذاکرات وين 8 ( دور اخير مذاکرات هسته اي ) افتاد و چرا "توافق نهايي"در نهايت عينيت پيدا نکرد؟دراين خصوص لازم است به 6 نکته مهم  اشاره کنيم:

1-اصلي ترين عامل عدم رسيدن طرفين به توافق قطعي و تداوم حرکت در برزخ هسته اي، ناتواني ايالات متحده آمريکا و تروئيکاي اروپايي در اتخاذ " تصميم تعيين کننده" در مذاکرات بود. اين تصميم سياسي ، "پذيرش واقعي حقوق حقه ايران" مطابق اساسنامه هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي و اسناد حقوقي معتبر و مرجع در زمينه حقوق هسته اي اعضاي آژانس

بين المللي انرژي اتمي بوده است.اگر اين تصميم همان فرداي روز توافقنامه ژنو و حتي قبل از آن اتخاذ مي شد، اساسا توافقنامه جامع هسته اي در همان زمان به امضا مي رسيد. با اين حال دولت آمريکا و ديگر اعضاي 1+5 در دو مبحث مهم و تعيين کننده يعني " تعيين نيازهاي اساسي " و " نحوه برداشته شدن تحريمها" به زياده خواهي هاي خود ادامه دادند.اين روند در جريان مذاکرات اخيروين نيز ادامه داشت. روند سينوسي مذاکرات به خوبي نشاندهنده عدم اتخاذ تصميمي قاطع از سوي غرب جهت رسيدن توافق نهايي بود.

روند سينوسي مذاکرات معلول " تزلزل مواضع اعضاي 1+5" و در راس آنها ايالات متحده آمريکا بوده است.

2-دومين عاملي که مانع از امضاي توافق قطعي و جامع ميان ايران و اعضاي 1+5 شد، به تاثيرگذاري بازيگران مخرب خارجي بر ميز مذاکرات باز مي گردد . ديدارهاي صورت گرفته ميان مقامات آمريکايي و صهيونيستي از يک سو و حضور شتابزده سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان سعودي در وين و ديدار فوري او با جان کري وزير امور خارجه آمريکا نشان از بسط مذاکرات محرمانه و پشت ميز به آن سوي ديوارهاي هتل کوبورگ ( محل برگزاري مذاکرات وين ) بود.

البته در مقابل بازيگران مخرب، "واسطه گران" در صدد کاهش دادن شکافهاي موجود ميان طرفين و تلاش براي امضاي توافق نهايي و قطعي برآمدند.يکي از اين افراد يوسف بن علوي وزير امورخارجه عمان بود. عمان در اين برهه سعي کرد به عنوان يک واسطه گر وارد معادله شود و در نقش يک کاتاليزور، "معادله ساکن" را به " معادله ديناميک" تبديل کند. افراد ديگري مانند خاويرسولانا مسئول سابق سياست خارجي اتحاديه اروپا و کوفي عنان دبير کل سابق سازمان ملل متحد نيز در اين خصوص سعي کردند نقش شتاب دهنده اي ايفا کنند. با اين وجود زور اين واسطه گران به بازيگران پشت پرده سياست خارجي آمريکا مانند ديويد آلبرايت و ديگر افراد وابسته به لابي هاي آمريکايي- صهيونيستي نرسيد. 

3-حضور وزير امور خارجه چين در آخرين روز مذاکرات هسته اي  تعيين کننده در وين و انفعال ملموس روسيه در آخرين دور مذاکرات نقش به سزايي در به نتيجه نرسيدن مذاکرات داشته است."مهار سرکشي غرب" آزموني بزرگ بود که متاسفانه پکن و مسکو از عهده آن بر نيامده و خود نيز در مواردي با اين سرکشي همراه شدند. بايد اذعان کرد که نقش آفريني و تحرک " واسطه ها" در مذاکرات وين نسبت به تحرک روسيه و چين بيشتر بوده است. نقش منفي کشور فرانسه را نيز در اين برهه نبايد ناديده انگاشت. لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه در دوره اخير مذاکرات نيز به مانند مذاکرات هسته اي ژنو در سال گذشته نقش بازدارنده اي ايفا كرد. نفوذ رژيم صهيونيستي بر حزب سوسياليست فرانسه و کليدداران کاخ اليزه در اين مسير به شدت تاثيرگذار بوده است.

4-يکي از اصلي ترين شاخصه هاي مذاکرات اخير وين، مانور  رسانه هاي غربي و پيشقراول شدن آنها در نبرد تبليغاتي عليه ايران بود. در حالي که وزراي امور خارجه آمريکا و سه کشور اروپايي پشت ميز مذاکرات در حال نبرد سياسي با تيم مذاکره کننده هسته اي  کشورمان بودند، رسانه هاي غربي در آن سوي ميدان به فضا سازي مستمري عليه فعاليتهاي هسته اي ايران مي پرداختند. در اين خصوص ميان بازي و رفتار  غرب در دو حوزه " ديپلماسي عمومي" و" ديپلماسي رسمي " ارتباط مستمري وجود داشت. اين ارتباط بايد به صورتي دقيق مورد توجه و تحليل قرار گيرد. در بازي رسانه هاي غربي نوعي توازن ملموس وجود داشت. از  همان روز نخست مذاکرات، شبکه بي بي سي به صورتي علني و صريح روند شکست مذاکرات را هدايت و تبليغ کرد و از " تمديد مذاکرات" به عنوان نتيجه اي غير قابل اجتناب سخن گفت! ديگر رسانه هاي غربي مانند رويترز ، نيويورک تايمز و واشنگتن پست  نيز ضمن انتشار اخبار پارادوکسيکال( در راستاي ايجاد تلاطم در افکار عمومي) ،اين گونه القا کردند که عامل به نتيجه نرسيدن مذاکرات خواسته هاي بيش از حد ايران بوده است!

از اين رو لازم است در عرصه ديپلماسي عمومي و حوزه رسانه اي

بازي ما در برابر غرب تقويت شود. در اين راستا بايد ضمن " رصد هوشمندانه بازي غرب" در حوزه ديپلماسي عمومي، خود نيز در اين حوزه داراي سبک و مهارت شويم. اين سبک سازي و مهارت ورزي بايد با همکاري توامان دستگاه سياست خارجي کشور و رسانه ها صورت گيرد. مرور  تجربه مذاکرات چند ماهه اخير در اين خصوص بدون شک در تنظيم اين رفتار ، مهم و تعيين کننده خواهد بود.

اين دومين باري است که فرمول " موکول کردن بازي به  دقيقه 90" شکست مي خورد! در جريان مذاکرات وين 6 نيز طرفين در انتظار تغيير مواضع خود تا آخرين لحظات مذاکرات ماندند اما اين تغيير تعيين کننده صورت نگرفت. عدم تغيير مواضع اصولي ما در مذاکرات هسته اي و پايبندي به خطوط قرمز هسته اي توسط تيم مذاکره کننده هسته اي قابل تقدير است. با اين حال طرف مقابل نيز تا دقيقه 90 بازي خود را تغيير نداد تا در عمل بر همگان  اثبات شود که شناسايي حقوق حقه هسته اي ايران در دستور کار غرب قرار ندارد.به عبارت بهتر، مذاکرات اخير وين نشان داد که بي اعتمادي نسبت به غرب بايد در افکار عمومي از يک "حقيقت " با يک " باور " تبديل شود.در سايه همين باور است که استقامت و ايستادگي ايران در برابر غرب معنا و مصداق پيدا مي کند.

5-بدون شک در برهه فعلي بيش از هر زمان ديگري نياز به شفاف سازي عمومي در خصوص فضاي مذاکرات داريم. به عبارت بهتر، با عدم به نتيجه رسيدن نهايي مذاکرات عملا تاريخ مصرف تاکتيک " محرمانه ماندن مذاکرات" نيز بايد به پايان برسد. هم اکنون افکار عمومي خواستار شفاف سازي در خصوص رفتار تک تک اعضاي 1+5  در مذاکرات هسته اي با ايران است. در اين خصوص بايد رفتار بازيگران " مخرب"و " منفعل" بايد براي افکار عمومي تبيين شود.همچنين در خصوص نتيجه مذاکرات اخير نيز بايد به سئوالاتي مهم و تعيين کننده پاسخ داد. بديهي است که با پايان يافتن مذاکرات،لازم است رويکردها و ملاحظات دستگاه سياست خارجي کشورمان در قبال اعضاي 1+5 نيز تغيير يابد. اين تغيير بايد همراه با محاسبه و دورانديشي باشد .

6-جابه جايي قدرت ميان دو حزب دموکرات و جمهوريخواه نه تنها منجر به تنظيم رفتار تيم مذاکره کننده آمريکا پاي ميز مذاکره نشد، بلکه زياده خواهي واشنگتن را در اين ماراتن هسته اي و ديپلماتيک افزايش داد. اين مسئله ، نشان دهنده همگوني بازي استراتژيک کبوترها و بازهاي آمريکايي عليه ايران است. اين همساني و همگوني تا کنون از سوي برخي افکار عمومي و حتي تحليلگران درک نشده بود. با اين حال مذاکرات اخير وين فرصت بسيار مناسبي براي درک ثوابت و متغيرهاي سياست خارجي آمريکا بود. " ثوابت غير قابل تغيير سياست خارجي آمريکا" در نهايت مانع از ظهور و بروز رفتار  منطقي و عقلاني  طرف آمريکايي پشت ميز مذاکرات شد و از سوي ديگر، "متغيرات رفتاري" و لبخندهاي ظاهري افرادي مانند جان کري و اوباما نيز وزانت و تاثير لازم و کافي براي امضاي توافقنامه اي نهايي را نداشت! اصلي ترين درس مذاکرات هسته اي اخير ، ايجاد همگوني و همسان سازي ميان دو حزب اصلي ايالات متحده آمريکا در نزد افکار عمومي کشورمان است. از اين پس تقابل جمهوري اسلامي ايران با کاخ سفيد ( محل تجمع دموکراتها) و کنگره( محل مانور جمهوريخواهان) ادامه خواهد داشت. تقابلي که نبايد هيچ گاه به فراموشي سپرده شود.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=190795

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ضرب‌الاجل «توافق سیاسی» تا 10 اسفند و «توافق جامع» تا 10تیر تعیین شد

تمدید دو مرحله‌ای مذاکرات

روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۳۵۴ تاریخ چاپ: ۱۳۹۳/۰۹/۰۴    

دنیای اقتصاد: ضرب‌الاجل مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5 ديروز در شرايطي پايان يافت كه دو طرف با تاكيد بر «پيشرفت‌هاي قابل‌توجه»، تصميم گرفتند كه براي رسيدن به يك توافق جامع، مهلت ديگري تعيين كنند. به اين ترتيب دو طرف تصميم گرفتند دو ضرب‌الاجل جديد را براي ادامه مذاكرات در نظر بگيرند. دو طرف قرار است تا 10 اسفندماه بر سر چارچوب سياسي با يكديگر به توافق برسند و پس از آن تا 10 تيرماه سال آينده به يك توافق جامع هسته‌اي برسند. محمدجواد ظريف وزير خارجه ايران هم با توجه به تصميم جديد مذاكرات هسته‌اي تاكيد كرد كه روز سوم آذرماه «روز ملی پیروزی ایرانیان» است؛ چون تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل عقب‌نشینی نکرد. وزير خارجه بريتانيا هم با اشاره به «پيشرفت» در مذاكرات تاكيد كرد اين مذاكرات ارزش تمديد را داشت. وزير خارجه آلمان هم گفت كه «پيشرفت‌هايي به دست آورديم» و «ايده‌هاي جديدي» مطرح شد كه بايد آن را در ماه‌هاي آينده بررسي كنيم. وزير خارجه فرانسه هم تاكيد كرد كه تصمیم گرفتیم مذاکرات را برای دست یافتن به یک توافق معتبر تمدید کنیم و با توجه به ايده‌هاي جديد نیاز به وقت داشتیم تا همه چیز را بررسی کنیم.

 

گروه دیپلماسی، کامران کرمی، خبرنگار اعزامی «دنیای اقتصاد» به وین: تمدید 7 ماهه توافق ژنو پس از 7 روز مذاکرات فشرده در قلعه کوبورگ. این راز نهفته در اتاق محل مذاکرات بود که بیش از یک هفته کانون گمانه‌زنی‌های بی‌پایان میان چادر خیمه شکل خبرنگارانی بود که دیروز به مرز 500 نفر رسیده بودند. اگرچه اعلام تمدید چند ماهه برای خبرنگاران سرمازده وین خبر خوشایندی نبود، اما تحلیلگران و ناظران سیاسی آن را یک دستاورد مثبت در مقابل گزینه شکست مذاکرات می‌دانند. قرار است طرفین به‌زودی و طی هفته‌های آینده در مکانی که اکنون مشخص نیست، مجددا رایزنی‌های خود را برای دستیابی به توافق جامع ادامه دهند. گزارش‌ها حاکی است که مذاکرات هسته‌ای بعدی در 15 دسامبر (24 آذر) در مسقط در سطح معاونان وزرای خارجه و کارشناسان برگزار خواهد شد.

 

دیپلمات‌ها می‌گویند که بر اساس این توافق که تمدید توافقنامه موقت ژنو محسوب می‌شود، طرفین باید چارچوب کلی توافق را تا 10 اسفندماه سال جاری (1 مارس 2015) و توافق نهایی را تا 10 تیر سال آینده شمسی (1 ژوئیه 2015) منعقد کنند. در همین ارتباط یک ديپلمات آشنا به مذاکرات به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت، بنا بر توافقنامه جديد، تا ۱۰ اسفندماه توافق گسترده‌ای بايد حاصل و جزئيات آن تا ۱۰ تيرماه مشخص شود. در این بین ماهیانه 700 میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران؛ یعنی در مجموع 2/4 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شود.

در این ارتباط، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با اعلام اینکه طرفین تصمیم گرفتند که مذاکرات خود را به‌زودی و طی هفته‌های آینده مجددا از سر بگیرند، گفت که بر این اساس مذاکرات جامع نیز تا این زمان ادامه خواهد یافت و حتی ممکن است زودتر به اتمام برسد. این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران همچنین گفت که آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران طبق توافق ژنو همچنان ادامه خواهد یافت. او همچنین گفت که آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در دوره تمدید جدید توافق ژنو؛ یعنی تا 10 تیر 94 / اول جولای 2015 ادامه پیدا خواهد کرد. جزییات زمان بندی آزاد‌سازی دارایی‌های ایران در دست تنظیم است.

پیش‌تر برخی منابع گزارش دادند که احتمال دارد طرفین روز دوشنبه توافقی سیاسی اعلام کرده و مذاکرات برای مشخص کردن جزئیات را به مدت چند ماه تمدید کنند. روز یکشنبه با نزدیک شدن به ساعات پایانی ضرب‌الاجل چهار ماهه توافق ژنو، بازار شایعات هم داغ شد؛ از یک سو برخی رسانه‌ها از حصول توافق سخن به میان ‌آوردند و عده‌ای هم از حضور حسین فریدون در وین خبر دادند. برخی منابع غربی هم گزارش دادند که ایران و 1+5 روز دوشنبه موافقتنامه‌ شفاهی را تحت‌عنوان «توافق سیاسی» اعلام کرده و سپس زمانی دو ماهه برای تعیین جزئیات توافق جامع، اختصاص می‌دهند.

وزرای خارجه که طی روزهای اخیر در وین گرد هم آمده بودند، در نهایت تصمیم گرفتند با توجه به آنچه پیشرفت در مذاکرات خوانده می‌شود، توافق برنامه اقدام مشترک را برای چندین ماه دیگر تمدید کنند تا امیدها برای دستیابی به توافقی جامع زنده باقی بماند. اشتون، کری، ظریف، فابیوس،‌ هاموند، لاوروف، اشتاین مایر و وانگ‌یی این تصمیم را در بعد از ظهر دوشنبه اتخاذ کردند. بلافاصله به خبرنگاران گفته شده که کنفرانس خبری جان‌کری ساعت 4 به وقت وین برگزار می‌شود که البته با یک ساعت تاخیر و در ساعت 5 برگزار شد.

پس از اعلام این اخبار، فابیوس، وزیر خارجه فرانسه اولین مقامی بود که پس از پایان نشست 1+5 و ایران مقابل هتل کوبورگ گفت که به زمان بیشتری نیاز داریم، چرا که ایده‌های جدیدی مطرح شده است. اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان نیز پس از سوت پایان مذاکرات، با حضور در جمع خبرنگاران در مقابل هتل پله کوبورگ وین در سخنانی اعلام کرد که گروه 1+5 ایده‌های جدید را در مورد توافق با ایران مطرح کرده و بر این اساس گفت‌وگوها برای چند ماه به منظور کار روی ایده‌های نوین تمدید خواهد شد. اشتاین‌مایر در ادامه افزود: «پیشرفت خوبی در گفت‌وگوها داشتیم، ولی نتوانستیم به نتیجه برسیم، اما به زودی مذاکرات را از سر می‌گیریم.»

لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز با اشاره به عدم دستیابی به توافق نهایی گفت که با این حال «پیشرفت قابل‌توجهی» صورت گرفته است. او اعلام کرد که ایران پذیرفته که با گروه 1+5 همکاری کند، بخش اعظمی از کار انجام شده است. وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت که انتظار دارد طرفین مذاکرات روی تمام اصول اصلی یک توافق طی یک بازه 3 الی 4 ماه کار کنند. ‌هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز گفت که در دور اخیر مذاکرات پیشرفت‌های مهمی به دست آمده که باعث شده این مذاکرات ارزش تمدید شدن را پیدا کند. به گفته ظریف در آغاز سفرش به وین، سوم آذر ماه «روز ملی پیروزی ایرانیان» است، چرا که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل ایستادگی کرد و از خط قرمزها و حقوق حقه ملت ایران عقب‌نشینی نکرد.

هیات مذاکره‌کننده ایران به ریاست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه از روز 18 نوامبر (27آبان) تا 24 نوامبر (3آذر) در وین برای دستیابی به توافق جامع تلاش کرد، اما طبق آنچه برخی خبرگزاری‌ها می‌گویند طرف مقابل به دلیل فشارهای داخلی به‌ویژه پس از انتخابات اخیر کنگره آمریکا، آمادگی رسیدن به توافق، در این مهلت قانونی را نداشت. همچنین سفر ناگهانی و غیرمنتظره سعود الفیصل به وین و دیدار با وزیر خارجه آمریکا نیز در این زمینه قابل اشاره است.

از این رو وین 8، شاهد روندی بود که پیش از این و در دوره‌های قبلی گفت‌و‌گوهای هسته‌ای سابقه نداشت. این روند عبارت بود از ملاقات‌ها و گفت‌و‌گوهای علنی وزیر خارجه آمریکا با وزرای خارجه برخی کشورهای عرب منطقه خلیج فارس که موضوع برنامه هسته‌ای ایران و چشم‌انداز توافق هسته‌ای، محور و دستور کار اصلی آن را تشکیل می‌داد.

مهم‌ترین دیدار روز گذشته، ملاقات وزرای خارجه ایران و آمریکا برای اولین بار طی چند روز اخیر بود که به‌صورت دوجانبه به گفت‌وگو پرداختند. این سومین ملاقات دوجانبه وزرای خارجه آمریکا و ایران بود که حتی بعد از اعلام تمدید چند ماهه توافق ژنو نیز ادامه پیدا کرد. در ملاقات ظریف و کری در خصوص موضوعات مختلف هسته‌ای و همچنین راه‌حل‌های مربوط به آنها گفت‌وگو و سناریوهای مختلف نیزمورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت که موضوع نحوه ادامه مذاکرات یکی از آنها بود.

بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس میان ایران و گروه موسوم به 1+5 به‌دست آمد، طرفین باید ظرف 6 ماه به توافق جامع می‌رسیدند. این دوره پس از عدم توافق طرفین برای 4 ماه، تا سوم آذر، تمدید شد.

از ظرفیت غنی‌سازی در ایران و نیز جدول زمان‌بندی و چگونگی لغو تحریم‌های ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش‌های مذاکرات نام برده می‌شود. در حالی که ایران بر ضرورت برخورداری از غنی‌سازی صنعتی در پایان دوره توافق نهایی (که خود محل مجادله است) تاکید دارد،‌ آمریکایی‌ها، به‌عنوان طرف اصلی مذاکره با ایران، خواهان محدود شدن توان غنی‌سازی ایران هستند.

در حوزه تحریم‌ها نیز تهران اصرار دارد که برچیده شدن آنها به‌صورتی موثر و محسوس انجام شود، اما هدف غربی‌ها این است که تا حداکثر زمان ممکن ساختار تحریم‌ها را حفظ کنند، خواسته‌ای که با مخالفت مذاکره‌کنندگان ایران روبه‌رو شد. اختلافات در حوزه‌های دیگر چون مدت زمان توافق نهایی، رآکتور اراک، تحقیق و توسعه و نیز بازرسی‌ها از دیگر مسائلی هستند که در مذاکرات جاری به آنها پرداخته خواهد شد.

با این شرایط، باید منتظر هفته‌های آینده بود و دید که طرفین رایزنی‌های دوباره خود را در چه مکانی (وین، ژنو یا مسقط) مجددا از سر بگیرند. مذاکراتی که با توجه به کنگره در چنبره جمهوری‌خواهان تا حد زیادی می‌تواند مسیر نه چندان هموار توافق جامع را دشوارتر نماید.

 

  آژانس: ایران به تعهداتش عمل کرده است

از سوی دیگر همزمان با آخرین روز مهلت تعیین شده ایران و 1+5 برای رسیدن به توافق جامع هستهای، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید ماهانه خود تاکید کرد که ایران برای اجرای توافق هسته‌ای سال گذشته با گروه 1+5 اقدامات بیشتری انجام داده است. به گزارش «ایرنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، گزارش ماهانه آژانس درخصوص اجرای توافق ژنو روز دوشنبه و همزمان با تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 منتشر شد. نهاد ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد در این گزارش تاکید کرد که ایران به تعهدات خود در قالب توافق ژنو پایبندی نشان داده است.

 

  ابراز خشنودی نتانیاهو

همچنين بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژيم صهيونيستي، ديروز از اینکه ایران و کشورهای 1+5 نتوانستند در مذاکرات هسته ای به توافق نهایی دست یابند ابراز خشنودی کرد.

نتانیاهو که پیش از اعلام رسمی تمدید مذاکرات برای هفت ماه دیگر، به گزارش ها در اینباره واکنش نشان می داد با تكرار ادعا‌هاي بي‌اساس خود گفت: «نرسیدن به توافق بسیار بهتر است، چون موافقت با آنچه که ایران می خواست، به این کشور توانایی ادامه غنی سازی اورانیوم برای ساخت بمب اتمی می داد درحالی که تحریم ها لغو می شد.» نخست وزیر اسرائیل همچنین مدعي شد که این رژيم «همیشه حق دفاع از خود را محفوظ می داند».

 

تاثیر مواضع عربستان و اسرائیل بر مذاکرات

همزمان با اعلام تمدید توافق ژنو تا دهم تیرماه 94 برخی خبرها از تاثیرگذاری مواضع اسرائیل و عربستان بر مذاکرات هسته‌ای حکایت می‌کند.

 این خبری بود که روز گذشته خبرگزاری ایتارتاس به نقل از منابع آگاه اعلام کرد. روز یکشنبه نیز جولیان برگر، خبرنگار گاردین به نقل از یک مقام ایرانی (بدون ذکر نامش) در توییتی از تغییر رویکرد اعضای 1+5 در مذاکرات خبر داده بود. تغییری که مقامات ایرانی به گفته او دلیل آن را نمی‌دانستند. پیش از این هم خبرها از نارضایتی اسرائیل و عربستان از روند مثبت و رو به جلو مذاکرات وین حکایت می‌کرد. از این رو روز گذشته پس از پایان مذاکرات وین بنیامین نتانیاهو از نرسیدن ایران و 1+5 به توافق جامع ابراز خرسندی کرد. از سوی دیگر بسیاری بر این نظرند که سفر نابهنگام سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان به وین و گفت‌وگو با جان کری روی باند فرودگاه وین هم در نرسیدن ایران و 1+5 به توافق جامع موثر بوده است.

http://www.donya-e-eqtesad.com/news/843377/

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سرویس کیهان » سه شنبه چهارم آذر 1393

نتیجه یک‌سال مذاکره با 5+1

کدخدا قابل اعتماد نبود تحریم‌ها تمدید شد

مذاکرات هسته‌ای وین در حالی خاتمه یافت که پس از رایزنی‌های فشرده نمایندگان ایران و گروه 1+5، توافقنامه ژنو تا 10 تیرماه سال 1394 تمدید شد و بر پایه این توافق مبهم، تحریم‌ها و تعلیق هسته‌ای ایران نیز تمدید شد.

سرویس سیاسی- روز گذشته دهمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 طی یک سال گذشته در هتل «کوبورگ» شهر وین به پایان رسید.

عدم دستیابی به یک توافق جامع پس از یکسال مذاکره و البته اعتمادسازی یکطرفه ایران، موجب شده است تا طرفین عملا به سمت تمدید غیررسمی توافق پیشین در قالب یک توافقنامه کلی حرکت کنند؛ توافقی که باعث توقف برنامه هستهای ایران بدون هزینه‌ای خاص از سوی غرب منجر شده است. البته تمدید توافق پیشین موضوع غیرمنتظره‌ای نبود و کیهان در تحلیل‌های خود طی روزهای اخیر با ارائه اسنادی محکم چنین روندی را پیش‌بینی کرده بود؛ آمریکایی‌ها حاضر به توافق نیستند و با بهانه‌جویی و زیاده‌خواهی مانع از بسته شدن این پرونده خواهند کرد چرا که اساسا مسئله آنها با جمهوری اسلامی چیز دیگری است و در چنین شرایطی، ادامه توافق مبهم و بد ژنو بهترین گزینه برای آنهاست.

چنان که اوباما دو روز پیش در گفتگو با شبکه «ای بی‌سی» گفت: خبر خوب این است که توافق موقتی[ژنو] که ما وارد آن شدیم، بطور قطع پیشروی برنامه هستهای ایران را متوقف کرده؛ بنابراین یک توافق موفق بوده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم روز گذشته از تمدید توافق ژنو حمایت کرده و آن را بهتر از توافق بد عنوان و ابراز امیدواری کرد فشار به جمهوری اسلامی افزایش یابد.

بی بی‌سی هم در نتیجه مشارکت وین اعلام کرد؛ آزاد شدن 5/3 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در مدت باقیمانده در مقابل 100 میلیارد دلار اموال بلوکه شده، بسیار ناچیز است.

روز آخر وین

صبح دیروز، وزیر امور خارجه کشورمان در یک صبحانه کاری با وزیر خارجه چین دیدار کرد. پس از این دیدار، وزرای خارجه چین و روسیه درباره روند مذاکرات هسته‌ای در وین گفت‌وگو کردند. وزیر خارجه چین بعد از این دیدار تصریح کرد که به واسطه مشکلات فنی، زمان بیشتری را باید به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اختصاص داد.

ﻇﺮﻳﻒ در ادامه نشست‌های دو جانبه، با اﺷﺘﻮﻥ به گفتگو نشست و پس از آن برای دومین بار با جان کری دیداری یکساعته برگزار کرد. بعد از نشست دو جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا، نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 به ریاست «کاترین اشتون» برگزار شد.

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی روز دوشنبه همزمان با ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: تمدید گفت‌وگوها گزینه مورد ترجیح تل‌آویو است و این رژیم امیدوار است که فشار بر ایران ادامه یابد.

روز گذشته،خبرگزاری ریانووستی روسیه به نقل از یک مقام نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی اعلام کرد: «ضرب‌الاجل می‌تواند تنها برای چند ساعت یا چند روز تمدید شود و قطعا نمی‌تواند برای چند ماه تمدید گردد. سی‌ان‌ان نیز در خبری اعلام کرد: گروه 1+5 حاضر به تغییر موضع خود نیست. ساعاتی بعد از اعلام این اخبار، پس از پایان نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+5، طرفین، توافقنامه ژنو را تا 10 تیر ماه سال 1394 تمدید کردند و قرار شد مذاکرات به زودی آغاز و طی هفته‌های آینده برای دستیابی به توافق ادامه یابد. برخی خبرنگاران اعلام کردند ایران در این مدت بطور متوسط ماهیانه 700 میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود بابت فروش نفت را دریافت خواهد کرد. یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای نیز در پایان این مذاکرات اعلام کرد ترتیبات آزادی دارایی‌های ایران براساس توافق ژنو ادامه پیدا خواهد کرد و برخی جزئیات زمان‌بندی در دست تنظیم است.

دیپلمات‌ها می‌گویند که براساس این توافق که تمدید توافقنامه موقت ژنو محسوب می‌شود طرفین باید چارچوب کلی توافق را تا 10 اسفند ماه سال جاری (1 مارس 2015) و توافق نهایی را تا 10 تیر سال آتی شمسی (1 جولای 2015) منعقد کنند.

حال با توجه به توافق صورت گرفته، همان بندهای کلی توافقنامه ژنو تکرار خواهد شد. متأسفانه باید گفت که ایران متضرر این توافق خواهد بود، چرا که بدون آنکه آوردهای داشته باشد، مجبور به ادامه توافق مبهم و یکطرفه ژنو خواهد بود و طرف غربی نیز با وعده‌های نسیه درخصوص رفع تحریم‌ها، بدون آنکه نیاز باشد امتیاز خاصی بدهد، همچون یکسال گذشته نظارهگر عملکرد ایران در توقف فعالیتهای هستهای خود است.

تماس تلفنی روحانی و پوتین

روز گذشته «ولادیمیر پوتین» و «حسن روحانی» روسای جمهور روسیه و ایران با یکدیگر تماس تلفنی برقرار کردند. شبکه المیادین گزارش کرد که پوتین به روحانی اطمینان خاطر داد که مسکو اجازه نخواهد داد که مذاکرات هسته‌ای تا بی‌نهایت ادامه داشته باشد و در رفع تحریم‌ها علیه ایران تعلل صورت گیرد.

طبق این گزارش، مسکو پیشنهاد کرد که تحریم‌ها علیه ایران را به صورت تدریجی و یکجانبه حذف کند و در این موضوع چین را با خود هم‌راستا کند.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 در وین به اتمام رسید و توافقنامه ژنو تا تیرماه سال آینده تمدید شد.

 

تمدید تحریم‌ها

خبرگزاری رویترز، پیش از پایان نشست وزرای امور خارجه طی گزارشی از احتمال تمدید مذاکرات بین ایران و کشورهای 1+5 خبر داده بود. رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شده است که در مدت تمدید توافقنامه، ایران انتظار برداشته شدن هیچ تحریمی را نباید داشته باشد.

تسنیم در گزارشی تصریح کرد که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای در 15 دسامبر (24 آذر) در مسقط در سطح معاونین وزرای خارجه و کارشناسان برگزار خواهد شد.

جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: تیم‌های کارشناسی و مذاکراتی ماه دسامبر گردهم می‌آیند. وی تاکید کرد که مکان برگزاری این نشست‌ها هنوز مشخص نشده است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که مذاکرات طی هفته‌های آینده در سطحی پایین‌تر ادامه خواهد یافت.

«فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان پس از پایان یافتن نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 با حضور در جمع خبرنگاران در مقابل هتل پله کوبورگ وین در سخنانی اعلام کرد: «گروه 1+5 ایده‌های جدید را در مورد توافق با ایران مطرح کرد.» وی همچنین گفت: «گفت‌وگوها برای چند ماه به منظور کار بر ایده‌های نوین تمدید خواهد شد.» «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس نیز پس از پایان نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 گفت: اکنون که تفاهمات شروع شده است نمی‌توانیم مذاکرات را متوقف کنیم.

جان کری: ایران در واقع تعلیق  فعالیت‌ها را پذیرفته است

جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با وزیر خارجه کشورمان  و وزیران خارجه 1+5 در نشست خبری در وین گفت: در این دور از مذاکرات توانستیم به پیشرفت‌های واقعی و محکمی درباره توافق بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران دست یابیم.

 وی در بخشی از سخنانش تاکید کرد که امروز به توافق هسته‌ای با ایران نزدیک شده‌ایم. در موضوع راکتورها نیز تا حدودی نگرانی‌های آمریکا رفع شده است.

وزیرخارجه آمریکا ادامه داد: زمان بیشتری نیاز است تا بتوانیم به توافق جامع دست یابیم. این مذاکرات زمان‌بر است و مسائل پیچیده و تکنیکی است. همچنین مذاکرات هسته‌ای زمان بیشتری می‌طلبد زیرا ما نمی‌خواهیم که صرفا هر توافقی را انجام بدهیم بلکه ما به دنبال توافق درست هستیم.

جان کری اظهار داشت: قدرت‌های جهان نمی‌توانند تنها تا ابد به مذاکرات با ایران ادامه دهند بدون اینکه پیشرفت جدی حاصل شود.

وی افزود: در این دوران تمدید شده هیچ تعلیق تحریم بیشتری نخواهیم داشت.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره جزئیات مذاکرات ایران و 1+5 گفت: من قصد ندارم در مورد تمام چیزهایی که به‌ توافق رسیدیم صحبت کنم. شکاف‌ها هنوز وجود دارد و باید نظرات را نزدیک کرد. باید به سرعت به یک راه‌حل امن‌تر و منطقی‌تر در ارتباط با نتایج توافق‌نامه (ژنو) به نتیجه برسیم.

وی در ادامه اظهار داشت: ایران در گذشته 200 کیلو اورانیوم غنی شده تا 20 درصد داشت اما امروز آن را ندارد و پیشرفت پروژه اراک امروز متوقف شده است. یک سال پیش برنامه هسته‌ای ایران با سرعت داشت به سمت غنی شدن پیش می‌رفت اما امروز ایران این روند را متوقف کرده و به عقب برگشته است.

وزیر خارجه آمریکا ابراز داشت: ایران فعالیت هسته‌ای خود را کندتر کرده و دنیا امن‌تر شده است. سال گذشته بحث غنی‌سازی 20 درصد بود اما الان در ایران غنی‌سازی بین صفر تا 5 درصد انجام می‌شود. ایران در واقع تعلیق  فعالیت‌ها را پذیرفته است.  جان کری ادامه داد: امروز با توافق هسته‌ای  با ایران بسیار  نزدیک شده‌ایم، دنبال توافقی هستیم که امنیت اسرائیل را هم فراهم کند، تصمیمات سختی باید گرفته شود و در پایان  ماه دسامبرگفت‌وگو را ادامه می‌‌دهیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرانی مبنی بر اینکه شما می‌خواهید همه‌چیز را از جمله پلوتونیوم، غنی‌سازی و غیره صفر کنید پس کی تحریم‌ها را صفر می‌کنید؟ گفت: هنوز که توافق جامع امضا نشده است و ایران به سمت توافق حرکت کرده است و ما هم مقداری از تحریم‌ها را برداشته‌ایم. اگر ایران توافق جامع را امضا کند، ما هم نگرانی‌های ایران را درباره تحریم‌ها رفع می‌کنیم. وی  تصریح کرد: ما هنوز سوال‌های بزرگی درباره برنامه هسته‌ای ایران داریم.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

از ژنو آرزو تا وین واقعیت(یادداشت روز)

کیهان ـ سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۳ -

محمد ایمانی

بامداد سوم آذر 1392 در همان ساعاتی که رئیس جمهور در حال نگارش نامه به محضر رهبر معظم انقلاب بود، وزیرخارجه آمریکا به جمع خبرنگاران رفت. ساعتی از اعلام توافق ژنو سپری نشده بود. دکتر روحانی به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای ایران را مرقوم می‌کرد و اینکه «فروپاشی سازمان تحریم‌ها آغاز شده است» اما در ژنو جان‌کری معطل نکرد که در جمع خبرنگاران بگوید «ایران دیگر تأسیسات هسته‌ای و سانتریفیوژهای جدید نخواهد ساخت. هیچ جای توافقنامه به حق غنی‌سازی ایران اشاره نشده و پس از توافق دو طرف معلوم می‌شود که غنی‌سازی ادامه داشته باشد یا نه. ایران پذیرفت همه غنی‌سازی بالای 5 درصد را متوقف و ذخایر آن را در 6 ماه آینده به صفر برساند. آقای ظریف به شدت تلاش کرد و ما بابت این از او متشکریم... ساختار و مهندسی اصلی تحریم‌ها همچنان ادامه خواهد داشت که شامل نفت و خدمات مالی است». مقتدای حکیم انقلاب با وجود آن که افق را به روشنی می‌دیدند، از تیم مذاکره کننده به عنوان فرزندان نظام در جبهه دیپلماسی پشتیبانی کردند و به اقتضای مرقومه رئیس جمهور، از هیئت مذاکره کننده تشکر کردند و راه را نشان دادند. «ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌ها همواره باید شاخص خط مستقیم حرکت مسئولان این بخش باشد».

سوم آذر 93 فرا رسید. وین یک هفته شلوغ بود. این آخری آن قدر شلوغی و ازدحام در گرفت که حتی خانم اشتون- اسباب محرمیت و حلیت مذاکرات!- از ملاقات دکتر ظریف با جان‌کری جاماند. احساس دوگانه‌ای در این میان وجود دارد. حس نخست نگاهی تأثرآمیز است به سختی کار آقای ظریف و دست‌دادن او با دست نماینده رژیمی که آلوده به خون ده‌ها میلیون انسان بی‌گناه در چهار گوشه منطقه است. تعطیلی بسیاری از کارها و 10-12 دور مذاکره ظرف یک سال با طرفی که هیچ جور حرف حساب و منطق و تفاهم و احترام حالی‌اش نمی‌شود، انصافاً کار پر زحمتی است. حس دوم، آن است که آیا طرف آمریکایی با همین کارنامه خباثت یک سال اخیر، سزاواری و شایستگی‌اش را داشت که طرف ملاقات وزیر خارجه ما قرار بگیرد و در عین حال همان ادبیات خصمانه را تکرار ‌کند؟ این پرسش، پاسخ خود را به مرور زمان و به شکل روشن‌تر خواهد گرفت. اما اکنون موضوع مهم این است که پس از یک سال اعتمادسازی یک طرفه به کجا رسیده‌ایم؟ آیا دیروز در وین اتفاقی متفاوت از ژنو رقم خورد؟ تکلیف توافق جامع و نهایی به نحوی که هم حقوق هسته‌ای ما محترم شمرده شود، هم نگرانی ادعایی آمریکا و غرب برطرف شود و هم تحریم‌ها پایان پذیرد به کجا انجامید؟ بالاخره ما هدفی از این مذاکرات داشتیم. آن هدف چه شد؟ آیا می‌توان درباره اتفاق پشت درهای بسته این روزها و هفته‌ها گمانه‌زنی کرد و به پیش‌بینی آینده پرداخت؟ آخرش چه؟ اگر هدف، آن گونه که برخی اصحاب حزب و مطبوعات- به واسطه روی زیاد و شرم کم- ادعا می‌کنند خود مذاکره بود و مذاکره اصالت و موضوعیت داشت نه طریقیت، که بحث دیگری است و در این صورت مرحوم عرفات با همه تحقیرهایی که شد به جماعت حزبی و مطبوعاتی مورد اشاره در رکوردداری‌، شأن پیش‌کسوتی دارد. اما اگر بپذیریم که مذاکره- صرف نظر از رفتارهای نابه‌جا یا به جا در متن آن- تاکتیک و ابزار و راه است، آنگاه پرسش از هدف و نتایج موضوعیت پیدا می‌کند. و در این صورت در کنار ارزیابی نتایج، پای پرسش دیگری به میان می‌آید و آن اینکه مذاکره و حتی توافق دور از دسترس چه قدر تاب دارد که بتوان همه مسئولیت‌های دولتمردان را بر آن بار کرد؟ آیا آن نگاه جبرگرا و دترمینیستی یک سال پیش که القا می‌کرد کلید معجزه‌آسا برای قفل همه مشکلات در مذاکره - به ویژه مذاکره با آمریکا- است اکنون هم در میان افکار عمومی پیگیر، خریدار دارد یا باید در سبد تکالیف و برنامه‌های دولت محترم، چیزهای به مراتب مهم‌تر دیگری را گذاشت و برایش تدبیر کرد؟

دیروز وزرای 5+1 در وین حاضر شدند تا... این «تا» که هدف را بازگو می‌کند، محل تأملات جدی است. با وجود انعطاف‌های متعدد هیئت ایرانی در زمینه محدودسازی حجم غنی‌سازی زیر 5 درصد، کاهش تعداد سانتریفیوژها، (احتمالاً) کاهش حجم ذخایر اورانیوم 3/5 درصد و... آمریکا- و دو متحدش- حاضر نیستند تکلیف لغو تحریم‌ها را که برای دولت آقای روحانی اولویت داشته معلوم کنند. 7، 10، 15 و 25 سال، عددهای مختلفی بوده که به عنوان بازه زمانی مورد نظر غرب برای دوره اعتمادسازی ایران و سپس تشخیص اینکه تحریم‌ها را می‌توان لغو کرد یا نه، در رسانه‌ها مطرح شده است! معنای واقعی این اتفاق، بن‌بست در مذاکرات است. اما چون طرفین نمی‌خواهند به دلایل مختلف این مسئله را - که زیر سر آمریکا و انگلیس و فرانسه است- اعلام کنند، بنابراین توافق می‌شود که مذاکرات تا ماه مارس (اسفند و فروردین) ادامه پیدا کند و توافق ژنو نیز تا تیر 94 تمدید شود. تعهدات جدید ما هنوز معلوم نیست. آیا نام چنین کاری تمدید مذاکرات است؟ در پاسخ برخی دیپلمات‌های حاضر در مذاکره می‌گویند چون بخشی از توافقات درباره کلیات صورت گرفته و برخی جزئیات در پرانتز مانده، در واقع مسئله فراتر از تمدید مذاکره نوعی «تفاهم سیاسی نانوشته» (شفاهی) است.

برخی کلمات در مذاکرات، مبهم و تعریف ناشده و بعضاً غلط‌انداز و تحریف‌آمیز ادا می‌شوند. از جمله اینکه گفته شده در کلیات توافق حاصل شده و در جزئیات اختلافاتی وجود دارد. درباره اهمیت فناوری هسته‌ای و نسبت آن با اقتصاد کشور و اینکه ساختار این فناوری (به عنوان سمبل عزت و استقلال ملی و نه حتی صرف فناوری) قابل معامله هست یا نه، بحث‌هایی در میان برخی محافل بوده است اما اینکه در مذاکرات باید تحریم‌ها لغو شود، حداقل توقع از مذاکرات است. بنابراین جای شگفتی است که موضوع لغو تحریم‌ها در مذاکرات بلاتکلیف بماند و آمریکا و اقمارش اصرار داشته باشند این موضوع را مسکوت بگذارند یا به آینده موهوم حوالت دهند و در عین حال گفته شود در کلیات توافق حاصل شده و جزئیات مانده است!! یا مثلاً عدم تعیین تکلیف ضمانت اجرای تعهدات آمریکا و غرب در حالی که به 90 درصد تعهدات توافق موقت ژنو درباره عدم افزایش تحریم‌ها و لغو تحریم‌های هواپیمایی و خودرو و... پایبند نماندند، جزو مبانی و کلیات است یا مسائل جزئی که می‌شود در پرانتز باقی گذاشت یا از صورت مسئله پاک کرد؟! آیا صورت مسئله گم شده؟! هیئت ایرانی پای میز مذاکره نرفت که مثلاً غنی‌سازی 20 درصد را تعطیل کند یا از غنی‌سازی صنعتی زیر 5 درصد بکاهد!

بالاخره چه؟ فقط 4 سال از عمر دکتر روحانی در مذاکرات هسته‌ای سپری شده است. رژیم‌هایی که حداقل 60 سال - و برخی از آنها 200 سال- سابقه دشمنی با ملت ایران را دارند در همین دهه با رفتار خود گواهی دادند اولاً با پیشرفت و استقلال و اقتدار ایران سر ستیزه‌جویی دارند و ثانیاً تصور می‌کنند با انواع تحریم‌ها باید به ایران ضربه بزنند. از نگاه آنها ایران جدید و قدرتمند، در تحولات غرب آسیا (خاورمیانه) حتی بالاتر از آمریکا و متحدانش حرف اول را می‌زند و می‌تواند الگوسازی کند. و باز در چشم‌انداز آنها، کشوری که برای 70-80 سال به مسیر وابستگی و اتکا به اقتصاد نفتی- وارداتی عادت کرده، می‌تواند در حوزه اقتصاد آسیب‌پذیر باشد. با این پیش‌فرض‌ها چرا آمریکا و متحدان خاصش - غیر از کشورهای اروپایی مشتاق معامله با ایران- باید حاضر شوند اهرم فشار اقتصادی خود را کنار بگذارند؟ حتی اگر آمریکا دیروز در وین امضا می‌کرد که همه تحریم‌ها را لغو می‌کند، قابل اعتماد نبود همچنان که «ری‌ست» کردن (تجدید) روابط به دعوت هیلاری کلینتون میان آمریکا و روسیه در سال 2009 مانع از شبیخون کاخ سفید به کرملین در حوادث اوکراین نشد و همچنان که تنش‌زدایی آمریکا با شوروی و چین مانع از شبیخون سال 1991 به روس‌ها یا به چینی‌ها (میدان تیان‌آن‌من) نشد. تا مستکبران خبیث عالم در ملتی ضعفی را سراغ داشته باشند، از آزاررسانی دریغ نمی‌کنند و اگر هم ادای طبیبان را در بیاورند، استخوان لای زخم همان ملت‌ها می‌گذارند همچنان که در قبال اقتصاد شرق آسیا و فروپاشی بعدی اقتصادی کردند. آمریکا اگر معجزه‌گر بود، اقتصاد شرق آسیا را کور نمی‌ساخت.

با این وصف ایده‌آل آمریکا و غرب از مذاکرات 1- بازسازی حیثیت و اعتبار ابرقدرتی به هزیمت کشیده در طول 15 سال گذشته 2- کوچک‌سازی و تقطیع و لاغرسازی تدریجی برنامه هسته‌ای ایران 3- اثرگذاری روانی بر محیط سیاسی داخلی ایران و اخذ نتایج مطلوب در مقاطعی نظیر انتخابات و... است. دقیقاً به همین دلیل سرنیگل شینوالد سفیر انگلیس در آمریکا 7 بهمن 86 (در آستانه انتخابات مجلس هشتم) در انستیتو خاور نزدیک واشنگتن گفت «چند واقعه سیاسی مهم طی 18 ماه آینده در ایران رخ خواهد داد از جمله انتخابات مجلس و ریاست جمهوری [سال 88‌[ بنابراین ما باید همچنان به تلاش خود جهت سخت‌تر کردن انتخاب برای ایران ادامه دهیم. گام بعدی قطعنامه است که سیگنالی به تهران می‌فرستد مبنی بر اینکه گرفتاری هنوز تمام نشده است. ما در داخل ایران شاهد انتقاد برخی محافل از تحریم‌ها هستیم. ما به خاطر داشتن سفارت در ایران، ابزاری متفاوت‌تر از آمریکا در اختیار داریم».

حد فاصل سال 86 تا 90 که دشمن برای ایجاد تنش سیاسی در داخل و سپس فشار اقتصادی مکمل آن نقشه می‌کشید، بسیاری از همت‌ها در داخل صرف ایجاد تنش و درگیری یا مهار آن شد. سال 86 رهبر معظم انقلاب هشدار دادند دشمن مسئله فشار اقتصادی را پیگیری می‌کند. ایشان سال 75 نیز از دولت وقت خواسته بودند خروج از وابستگی به درآمد نفتی را در اولویت قرار دهند. مقتدای انقلاب فروردین 91 مجدداً هشدار 17-18 سال پیش را تکرار کردند. «من به آقایانی که سرکار بودند گفتم باید کاری کرد که بتوانیم هر وقت اراده کردیم، در چاه‌های نفت را ببندیم اما آن آقایان که به زعم خودشان تکنوکرات هم بودند گفتند مگر می‌شود چنین کرد». حرف همان است که در ادبیات امام خمینی(ره) آمد و در کلام امام خامنه‌ای بسط داده شد؛ باید خود و شعار ما می‌توانیم را باور کرد، به ظرفیت‌های داخلی اعتماد داشت و ساخت درونی قدرت ملی را هر چه استوارتر کرد.

اولین و آخرین استراتژی همان است که حضرت روح‌الله 26 بهمن 1359 با منطق اقتصاد مقاومتی در دیدار کفیل و مدیران وزارت نفت فرمودند: «من اعتقادم است که اگر ما در محاصره اقتصادی یک ده پانزده سال واقع بشویم، شخصیت خودمان را پیدا می‌کنیم یعنی همه مغزهایی که راکد بودند در آن وقت و نمی‌توانستند فعالیت بکنند، به فعالیت می‌افتند. این طبیعی است که اگر یک نفر آدم یک جایی نشسته و همه چیز او را می‌آورند تقدیمش می‌کنند، این فکرش به کار نمی‌افتد، حتی کاسب هم نمی‌تواند بشود. اگر یک آدمی بود که اول صبح چایش را و نانش را بیاورند، ظهر هم همین طور، شب هم همین‌طور، هر احتیاجی هم داشت برآورده کردند، این نمی‌تواند دیگر هیچ کاری بکند، یک مرد فلجی می‌شود... آن روزی که این ملت فهمید که اگر ما جدیت نکنیم برای کشاورزی‌مان، جدیت نکنیم برای صنعت نفتمان، جدیت نکنیم برای کارخانه‌های خودمان، از بین خواهیم رفت و کسی نیست که به ما بدهد، وقتی این احساس پیدا شد در یک ملتی که من خودم باید هر چیز می‌خواهم تهیه کنم، دیگران به من نمی‌دهند، این احساس اگر پیدا شد، مغزها به راه می‌افتد و متخصص پیدا می‌شود در هر رشته‌ای... این ابتکارات از برکات محاصره اقتصادی بود... این محاصره اقتصادی را که خیلی‌ها از آن می‌ترسند، من یک هدیه‌ای می‌دانم برای کشور خودمان، برای اینکه معنایش این است که مایحتاج ما را به ما نمی‌دهند، وقتی که مایحتاج را به ما ندادند، خودمان می‌رویم دنبالش... مغزهای اروپایی با مغزهای ایرانی فرقی ندارند جز این معنا که آنها آن طوری تربیت شدند و خودشان را آن جوری درست کردند و ماها را این طوری تربیت کردند. ما را یک موجود مهملی بار آوردند. خب، تا کی ما باید این را تحمل بکنیم که ما یک موجودات مهملی هستیم و باید از ارباب‌ها پیش ما برسد... عمده این است که ما باور کنیم خودمان را».

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

نکته ای که در حاشیه تمدید مذاکرات کمتر به آن پرداخته شد

رجانیوز ـ چهارم آذرماه 1393

آیا ایران همانند وین 6 برای تمدید مذاکرات امتیاز داده است؟/ باز هم پای یک سند غیر رسمی (non-paper) در میان است؟

کمیل نقی پور – رجانیوز: درحالی 10 دور مذاکرات گام نهایی ختم به تمدید 7 ماهه توافق ژنو شد که برخی رسانه ها خبری و کارشناسان اذعان کردند تیم ایرانی برای تمدید مذاکرات امتیازاتی را به طرف مقابل ارائه داده است.

به گزارش رجانیوز، نتیجه یک هفته مذاکرات وین و 9 دور مذاکره گام نهایی، یک جمله بود : «مذاکرات تا اوایل تابستان سال آینده تمدید شد و قرار است ماهانه 700 میلیون دلار از پولهای بلوکه شده فروش نفت به حساب ایران واریز شود»

البته آن چه که مشخص است توافق روز گذشته وزاری امور خارجه ایران و 1+5 بیش از این یک جمله بوده است ولی بنابر رویکردی که پیش از این نیز در جریان توافق ژنو از آن استفاده شده است طرفین موضوعات مورد توافق را در یک non-paper گردآوردی کرده و بنا به دلایلی از انتشار آن خودداری کردند.

اما بر اساس برخی اخبار منتشر شده در رسانه های خبری تیم مذاکره کننده ایران در ازای دریافت ماهانه حدود 700 میلیون دلار پول بلوکه شده فروش نفت خود و همچنین موافقت با ادامه محدودیت های جدی در برنامه هسته ای برخی محدودیت های بیشتر از آنچه که در توافق ژنو تعهد کرده را پذیرفته است.

در همین زمینه خبرگزاری ایسنا، نزدیک به تیم هسته ای کشور در گزارشی درباره توافق صورت گرفته میان ایران و 1+5 در وین نوشت:

«طبق توافق صورت گرفته میان دو طرف هر ماه 700 میلیون دلار از سرمایه‌های ایران در بانک‌های خارجی آزاد می‌شود. اما هنوز مشخص نیست در ازای این مبلغ ایران چه اقدامات هسته‌ای را علاوه بر آن چه در 10 ماه گذشته صورت گرفته است انجام خواهد داد.»

ایسنا به صورت تلویحی اشاره کرده که احتمال پذیرفتن تعهدات جدید بیش از تعهدات توافق ژنو از سوی تیم ایرانی وجود دارد.

پیش از این و در جریان امضای توافق ژنو، یک سند چهار صفحه ای با عنوان برنامه مشترک اقدام (Joint Plan of Action) منتشر شد، اما پس از آنکه مشخص شد متن توافق ژنو به مواردی اشاره دارد که بیانگر وجود یک سند دیگر مورد توافق است(+)، عباس عراقچی ، مذاکره کننده ارشد ایران بالاخره (40 روز پس از امضای توافق ژنو) اعلام کرد علاوه بر متن توافق ژنو یک سند غیررسمی -  (non-paper) وجود دارد که طرفین تصمیم گرفتند محتوای آن را منتشر نکنند.

عراقچی تاکید کرد که در این سند تنها برخی از جزییات اشاره شده و سند مهمی به حساب نمی آید. با این حال 4 روز پس از اظهارات آقای عراقچی کاخ سفید بندهای non-paper را منتشر کرد. آنچه در non-paper آمده بود تمامی تعهدات ایران را به صورت جزیی مشخص کرده بود. (+)

 

حال بار دیگر شواهد نشان می دهد پای یک non-paper دیگری در میان است. انتشار بندهای non-paper می تواند مشخص کند که مذاکرات اخیر وین چه دستاوردی برای ایران و آمریکا داشته است؟ با منتشر شدن بندهای توافق اخیر وین مشخص می شود آیا اظهار خوشحالی بی سایقه مقامات آمریکایی واقعی است و یا آنکه ژست تبلیغاتی برای مصارف داخلی و فرار از فشار کنگره است؟

 

تیم مذاکره کننده ایرانی اگر آنچه که در مذاکرات اخیر وین توافق کرده را قابل دفاع می داند بهتر است برای آگاهی مردم، نمایندگان مجلس و کارشناسان بندهای مورد توافق را منتشر کند البته این بهانه که طرفین مذاکره تصمیم گرفتند محتوای توافق وین محرمانه بماند نیز دلیل مناسبی برای عدم انتشار non-paper به حساب نمی آید چرا که

 

اولا) انتشار non-paper پیش از این و در جریان توافق ژنو سابقه داشته است ، علی رغم اینکه گفته می شد non-paper توافق ژنو محرمانه است با این حال با انتشار سند غیررسمی توسط آمریکایی ها واکنش هیچ مقامی را به دنبال نداشت و هیچ تاثیری بر روند مذاکرات نگذاشت.

 

دوم) مقامات آمریکایی از جمله جان کری و وندی شرمن ، با حضور در سنای آمریکا و یا حتی در دیدار با مقامات اسراییلی و خبرنگاران رسانه های غربی جزییات مورد توافق را طی روزهای آتی با قرائت خود اعلام خواهند کرد. به همین دلیل بهتر است مقامات وزارت امور خارجه پیش از جوسازی مقامات کاخ سفید آنچه که در وین مورد توافق قرار گرفته را اعلام کند.

 

سوم) از سوی دیگر با انتشار گزارش آتی مدیرکل سازمان انرژی اتمی و مقایسه آن با گزارش های پیشین می توان به این نکته دست یافت که تیم ایرانی در جریان توافق اخیر وین چه تعهداتی را فراتر از توافق ژنو پذیرفته است.

 

نگرانی ها از این مساله که تیم ایرانی برای تمدید مذاکرات هسته ای به طرف مقابل امتیازاتی را واگذار کرده است زمانی بیشتر می شود که در جریان مذاکرات وین 6 (تیرماه 1393) که به تمدید 4 ماهه توافق ژنو منجر شد تیم ایرانی سه تعهد جدید را فراتر از توافق ژنو پذیرفته بود.

 

در چنین شرایطی مقامات وزارت امور خارجه که تمدید مذاکرات را یک دستاورد دیپلماتیک می دانند برای جلوگیری از سواستفاده طرف مقابل همچنین آگاهی نمایندگان مجلس و مردم،شایسته است بندهای توافق تمدید مذاکرات را منتشر کنند تا کارشناسان بدور از جنجال های رسانه های بتوانند آنچه توافق شده را بر مبنای منفعت ملی کشور بسنجند.

http://www.rajanews.com/detail.asp?id=211752

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عصر ایران ـ  تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱

4 نکته درباره تمدید مذاکرات

به دو ، سه یا چهار سال قبل برمی گردیم. در آن زمان ، صحبت بر سر چه بود؟ آیا جز این بود که گزینه ای به نام حمله نظامی به ایران همواره مطرح بود و تنها نحوه حمله و این که محدود خواهد بود یا نه و نیز واکنش ایران چه خواهد بود محل اختلاف بود؟

عصرایران ؛ جعفر محمدی - مذاکرات ایران و 1+5 برای 7 ماه دیگر تمدید شد و بدین ترتیب محمدجواد ظریف و تیم مذاکرات هسته ای ، سخت ترین روزها را پیش رو خواهند داشت تا بلکه در این مدت، توافق جامع حاصل شود.

در این میان، همراستا با بینامین نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، برخی دلواپسان نیز در داخل از این که مذاکرات در سوم آذر به توافق نهایی منجر نشد، ابراز خرسندی می کنند. یکی از روزنامه های این طیف ، در تیتر یک خود ، تعبیر "هیچ" را برای این مذاکرات به کار برده است و آن دیگری، به جای تمدید مذاکرات، از عبارت "تمدید تحریم ها" در تیتر اول خود استفاده کرده است و ... .

4 نکته درباره تمدید مذاکرات

کاملاً مشخص است که اینان در صدد هستند زحمات تیم مذاکره کننده کشورمان را زیر سؤال ببرند و نتیجه تلاش هایشان را "هیچ" انگاری کنند و چنین القا نمایند که آنها موجب "تمدید تحریم ها" هستند، اما ذکر نکات زیر از باب تذکر و توجه ، خالی از فایده نیست ، هر چند که بیدار کردن کسی که خود را به خواب زده است، مشقت فراوان دارد:

1 - تا دیروز با ذوق زدگی -همانند آن رئیس جمهوری که رفته است- تیتر می زدند که تحریم ها کاغذ پاره است و امروز داد و قال راه انداخته اند که چرا نتوانستید تحریم ها را لغو کنید؟

تکلیف تان را مشخص کنید! اگر تحریم ها کاغذ پاره است، به خاطر مشتی کاغذ پاره، این قدر خودتان را اذیت نکنید ولی اگر بالأخره شما هم فهمیده اید که تحریم ها، نه کاغذ پاره که گلوله باران پیکر اقتصاد ایران است، اصلاح مواضع تان را صریحاً اعلام کنید چرا که مردم ، حرکت های شتر مرغی را خوب می شناسند: یا مرغ باش و بپر ، یا شتر باش و ببر!

2 - وقتی رفیق شفیق خودشان رئیس تیم مذاکرات بود، نه تنها هیچ نتیجه ای از مذاکرات عاید کشور نمی شد ، بلکه مرحله به مرحله بر تعداد مصوبات و قطعنامه های ضد ایرانی افزوده می شد و تحریم ها ، نه تمدید که تشدید می شدند.

در آن زمان هیچ کدام تان ، "هیچ" را تیتر نمی کردید و با فونت درشت در صفحه اول روزنامه هایتان نمی نوشتید: تشدید تحریم ها.

نه تنها این ها را نمی نوشتید، که از حماسه هایی که در مذاکرات خلق شده(!) سخن می گفتید و از این که منطق ما بر منطق آنها چربید. گاهی هم می نوشتید که جلیلی در سفرها، چمدان خودش را خودش حمل می کند و خیلی متواضع است.

انصاف باید داشت که کدام یک موفق تر بوده اند: تیمی که نتیجه مذاکراتش تشدید تحریم ها بود یا تیمی که توانسته است بخشی از تحریم ها را بشکند؟ تیمی که نتیجه مذاکراتش این بود که کشورها پول نفت ایران را ندهند یا تیمی که توانسته بخشی از پول بلوکه شده نفت ایران در دوران تیم قبلی را به کشور برگرداند؟

قرار شده است ماهانه 700 میلیون دلار از پول های بلوکه شده ایران را پس دهند. دلواپسان این دستاورد را هیچ انگاری می کنند و می گویند: از جیب خودشان که نمی دهند، پول خودمان است که دارند به خودمان می دهند.

راست می گویند، پول خودمان است. اما این ها که توانستند پول خودمان را برگردانند کارشان تحسین دارد یا آنان که باعث شدند پول خودمان در حساب های دیگران بماند؟ اگر "بازگرداندن پول" خودمان ، هیچ است، "نگرفتن پول" نفت مان چه بود؟

3 - به دو ، سه یا چهار سال قبل برمی گردیم. در آن زمان ، صحبت بر سر چه بود؟ آیا جز این بود که گزینه ای به نام حمله نظامی به ایران همواره - حتی اگر بلوف - مطرح بود و تنها نحوه حمله و این که محدود خواهد بود یا نه و نیز واکنش ایران چه خواهد بود محل اختلاف بود؟ اینک اما دیپلماسی توانسته اند جنگ احتمالی را به عقب براند و سخن درباره چگونگی و زمان بندی لغو تحریم هاست نه در این باره که اگر بزنی ، می زنم.

این فضا بهتر است یا فضایی که سایه جنگ بر سر کشور باشد؟ کما این که بود اینک به لطف دیپلماسی جدید، نیست.

 

4 - نتیجه مذاکرات تیم قبلی چه بود؟ جز تشدید مستمر تحریم ها؟ می گویید در آن زمان زمان انرژی هسته ای داشتیم؟ مگر الان نداریم؟ آن زمان که حتی توان حفاظت از جان دانشمندان هسته ای را هم نداشتید!

وانگهی چه در آن زمان و چه اکنون، این انرژی اتمی که این همه رویش مانور داده می شود و این همه هزینه برایش داده ایم و می دهیم، چه کارکرد ملموسی برای کشور داشته است؟ قطعاً انرژی اتمی حق مسلم ماست اما هزینه هایش را باید سنجید و با توجه به واقعیت ها ، در بازه زمانی مناسبی ، ولو دیرتر ، بدان رسید نه این که همه بخش های کشور را فدای یک بخش کرد و با هزینه ای به مراتب بالاتر، به انرژی هسته ای رسید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عصر ایران :  تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰

دو سناریوی تندروها برای مواجهه با نتایج مذاکرات وین

تندروها وقتی می گویند تحریم ها همچنان باقی مانده در مورد بخش قابل توجهی از تحریم ها که پس از توافق ژنو به حالت تعلیق در آمد و روند افزایش آنها متوقف شد ، خود را به تجاهل زده اند و اساسا به این نکته اشاره نمی کنند که بخشی از تحریم ها با توافق ژنو به حالت تعلیق در آمد.

 عصر ایران ؛  مازیار آقازاده - مذاکرات هسته ای در وین بدون رسیدن به توافق نهایی بار دیگر برای مدت 7 ماه دیگر تمدید شد و قرار بر این شد تا 10 اسفند ماه جاری روی قالب سیاسی توافق جامع کار شود و تا 10 تیر ماه سال آینده توافق نهایی به امضای ایران و گروه 1+5 برسد.

 

این نتیجه هر چند برای بسیاری از مردم و ناظران قابل پیش بینی  بود اما برای تندروهای داخلی در ایران و برخی طرف ها از جمله اسراییل خوشایند و دلچسب بود ؛چرا که آنها را امیدوار می کند در 7 ماه باقی مانده تلاش های خود را بیشتر کنند تا بلکه بتوانند چرخ توافق هسته ای را از حرکت بیندازند.

 

از سوی دیگر با توجه به اینکه کمتر از دو ماه دیگر کنگره آمریکا در اختیار جمهوریخواهان مخالف دولت اوباما قرار می گیرد، تندروها امیدوارند سرسختی کنگره آمریکا در برابر توافق هسته ای با ایران و ساز مخالف نمایندگان جمهوریخواه در کنگره که از 3 ژانویه سال جاری میلادی (13 دی ماه) دست بالا را در نهاد قانونگذاری آمریکا خواهند داشت، جبهه مخالفان توافق را تقویت کند.

 

دو سناریوی تندروها برای مواجهه با نتایج مذاکرات وین

واقعیت این است که به نظر می رسد وسواس بیش از حد روی برخی موضوعات در دو طرف مذاکره و نیز نبود جسارت کافی برای گرفتن تصمیمات سخت، گره اصلی مذاکرات باشد وگرنه "یک سال" زمان کمی برای رسیدن به توافق نهایی نبود و بهتر بود با استفاده از فرصت یک ساله (نوامبر 2013 تا نوامبر 2014) توافق نهایی صورت می گرفت، اما به هر جهت نبود جسارت کافی ، عدم اعتماد متقابل ، شرایط دست و پا گیر و وسواس گونه برای دو طرف مذاکره (به ویژه دو طرف اصلی آن یعنی ایران و آمریکا) و از سوی دیگر تحرکات مخالفان توافق و... همه و همه دست به دست هم دادند تا زمان توافق نهایی 7 ماه دیگر به عقب بیفتد.

 

در این نوشتار اما مخاطب اصلی نحوه رفتار مخالفان داخلی توافق هسته ای است. آنها شادمان شده اند و این شادمانی از تیترها و مطالبی که آنها در رسانه های خود بازتاب داده اند کاملا آشکار است؛ رسانه ای با خط درشت تنها در صفحه نخست خود نوشته است : "هیچ ! "و دیگری از "غیر قابل اعتماد بودن کدخدا " داد سخن داده است!

گویی دولت یازدهم که علم مذاکرات هسته ای را برداشته به کدخدا(بخوانید آمریکا) اعتماد تام داشته است! که اگر چنین بود شاید نتیجه مذاکرات اخیر در وین چیز دیگری می بود ؛ در حالی که بر خلاف ادعای این مدعیان "پرمدعا و خالی انبان" به گمان بسیاری از ناظران این سرسختی و وسواس تیم مذاکره کننده هسته ای روی مواضع و خطوط قرمز بوده که یکی از علل عدم توافق نهایی در موعد مقرر (3 آذر) بوده است.

 

مخالفان تندرو توافق هسته ای خود را برای دو نوع مواجهه با مذاکرات وین آماده کرده بودند و به زعم خود در هر دو حالت آنها استدلال خود را موجه می دانند:

 

1- سناریوی نخست تندروها برای احتمال حصول به توافق نهایی در مذاکرات وین آماده شده بود. در این صورت رسانه ها و محافل سیاسی مخالف توافق هسته ای داد " وادادگی " سر می دادند و تیم مذاکره هسته ای را به دادن امتیاز به طرف مذاکره متهم می ساختند و برای " از دست رفتن دستاوردهای هسته ای کشور" نوحه سرایی می کردند.

 

2- سناریوی دوم اما برای احتمال تمدید دوباره مذاکرات و عدم حصول به توافق نهایی و جامع آماده شده بود که از عصرگاه روز دوشنبه سوم آذر 1393 اجرای این سناریو و شانتاژ رسانه ای با عدم حصول به توافق نهایی کلید خورد و رسانه های وابسته به جریان تندرو ساز " هیچ!" را کوک کرده اند و این گونه می خواهند وانمود کنند که دولت در استراتژی خود در مذاکرات هسته ای شکست خورده و هیچ دستاوردی نداشته و در حالی که تحریم ها همچنان پابرجا است، دولت به توافق ژنو پای بند بوده و روند فعالیت های هسته ای کشور را در یک سال گذشته متوقف کرده است.

این تکنیک رسانه ای تندروها را باید کناری گذاشت و همچنان امیدوارانه به مذاکرات ادامه داد چرا که انتهای این دالان پر پیچ و خم کور سویی از امید پیداست در حالی که تندروهای منتقد هیچ رویکردی را تجویز نمی کنند و تنها در کنار گود نشسته و منتظرند تا شاهد شکست همه تلاش های خیرخواهانه و تفاهم "برد - برد" باشند.

شاید بسیاری این گفته "آنتوان چخوف" نویسنده مشهور روسی را که منتقدان ادبی را بر نمی تابید و سخنان و نوشته های آنها را بی مصرف و نیش زدن می دانست، نپسندند و این اظهار نظر چخوف را در اغلب موارد نابردبارانه و خلاف رویکرد متساهلانه بدانند ؛ اما این روزها مصداق این گفته چخوف را می توان در برخی منتقدان که تنها نیش می زنند و هیچ راهکاری برای ارایه به جای دیپلماسی و مذاکره در موضوع هسته ای  ندارند، به عینه دید.

منتقدانی که هیچ چیری برای ارایه و تجویز در چنته ندارند و بدون توجه به نتایج مخالفت هایشان تنها لجبازانه به دنبال اثبات روش های غلط و افکار  پریشان خود هستند.

 

آنها وقتی می گویند تحریم ها همچنان باقی مانده در مورد بخش قابل توجهی از تحریم ها که پس از توافق ژنو به حالت تعلیق در آمد و روند افزایش آنها متوقف شد ، خود را به تجاهل زده اند و اساسا به این نکته اشاره نمی کنند که بخشی از تحریم ها با توافق ژنو به حالت تعلیق در آمد و ایران موفق شد بیش از 8 میلیارد دلار از حساب های بلوکه شده خود بگیرد، تحریم های هوایی لغو شد، تحریم های پتروشیمی برداشته شد و اجرای تحریم های بیمه حمل و نقل دریایی نیز متوقف کردید و تحریم های نفتی نیز تا حدودی شل تر شد و دولت  توانست در یک سال اخیر جلوی روند رو به افزایش تحریم هارا بگیرد و همین خود یک دستاورد محسوب می شود.

وانگهی همه طرف ها می دانستند که برداشته شدن تحریم ها اقدامی یک روزه و یک ماهه و یک ساله نیست . ایران هر چند این تحریم ها را ظالمانه می خواند و خواهان برداشته شدن کلی آنهاست اما در روند مذاکرات و توافق هسته ای که به صورت مرحله به مرحله و لایه به لایه و بر مبنای اعتماد سازی متقابل و به صورت بسیار بطئی و کند جلو می رود، هیچ صحبتی از برداشته شدن همه تحریم ها به صورت یکباره در میان نیست.

اما تندروها اساسا در اظهار نظرها و نوشته هایشان به این مساله اشاره نمی کنند و تنها با گفتن بخشی از حقایق و پنهان کردن بخش بزرگی از آن، با تجاهل می خواهند به مردمی که یک سال و نیم پیش در انتخابات 24 خرداد 1392 به طور واضح و مشخص با رای معنادار خود به رییس جمهور روحانی، دست رد به سینه آنها زدند، منطق پوشالی ، مغالطات و آسمان ریسمان های خود را بقبولانند؛ غافل از اینکه حنای این جماعت دیر سالی است بین اکثریت مردم ایران رنگ ندارد.

پس باید گذاشت اینها با تیترها و خبرهای نصفه نیمه ، پرمغلطه و وارونه شان خوش باشند و در ظاهر ژست حق به جانب بگیرند ، در حالی که در واقع نتیجه سیاست های دولت مورد حمایت آنها در 8 سال گذشته بود که کشور را به وضعیتی که امروز با آن مواجهیم رسانده است.

شکست نهایی تندروهای داخلی و خارجی با توافق نهایی حاصل می شود و از همین رو بر جبهه عقلا است که امید خود را از دست ندهد و تسلیم نشود و دیپلماسی هسته ای کشور را با تمام توان جلو ببرد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مشرق تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳

سیاسی » سیاسی

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛

عبور سرد اصلاح‌طلب ها از کنار تمدید توافق/حمله هکری به تیم مذاکره کننده هسته‌ای

«تردیدها» با «تمدید» پایان یافت؛ اصلاح‌طلبان که تمام تمرکز خبری – تحلیلی خود را بر «توافق» معطوف کرده بودند، بازهم برای «تمدید» کارناوال شادی رسانه‌ای برپا ساختند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

 

****

 

«تردیدها» با «تمدید» پایان یافت؛ اصلاح‌طلبان که تمام تمرکز خبری – تحلیلی خود را بر «توافق» معطوف کرده بودند، بازهم برای «تمدید» کارناوال شادی رسانه‌ای برپا ساختند. ارمغان مسافران وین نه «تعلیق» تحریم‌ها بود و نه «توافق نهایی» اما رئیس‌جمهور نوید توافق نهایی و پیروزی ملت ایران را در آینده نزدیک داد. از سوی دیگر روزنامه شرق در صفحه سیاست خود خبر مهمی را به نقل از منبع آگاه درج کرده است؛ این روزنامه نوشت «هیات ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات 1+5 مورد حملات جاسوسی قرارگرفته است. منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران دیروز در گفت‌وگو با «شرق» با تأیید این خبر گفت «حملات جاسوسی هکرها به رایانه‌های هیات ایرانی را رصد می‌کردیم» او افزود: «این حملات برای برداشتن اطلاعات و پرونده‌هایی از رایانه‌های مذاکره‌کنندگان ایرانی صورت می‌گرفت و ما می‌توانستیم با تکنولوژی‌ای که در اختیارداریم آن‌ها را رصد کنیم» این «منبع آگاه» که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به این پرسش که آیا جاسوسان اینترنتی توانسته‌اند به اطلاعات و پرونده‌های مذاکره‌کنندگان ایرانی دست یابند یا خیر، گفت «خوشبختانه همه پیش‌بینی‌ها از قبل انجام‌شده بود و همه اعضای هیات دراین‌باره به‌طور کامل توجیه بودند؛ بنابراین هیچ‌کدام از اعضا با رایانه‌های کاریشان به اینترنت متصل نمی‌شدند و برای استفاده عام از اینترنت از رایانه‌های هتل استفاده می‌کردند»

 

عبور سرد روزنامه‌های زنجیره‌ای از کنار تمدید توافق/ حمله هکری به تیم مذاکره کننده هسته‌ای/ ساختمان فاطمی زیر تیغ شورای مشورتی خاتمیروزنامه مردم‌سالاری

 

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری سه‌شنبه را با تیتر «تمدید موافقت‌نامه ژنو تا 10 تیر 94» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

 

· سخنان احمدی‌نژاد فتنه‌انگیز بود

 

روزنامه مردم‌سالاری در صفحه سیاسی خود به بازتاب سخنان علی مطهری در دانشگاه فردوسی مشهد پرداخت؛ نماینده مردم تهران در این جلسه دانشجویی گفت «این صحیح نیست که ما بگویم در سال 88 هر فردی که اعتراض کرد، فتنه‌گر است و یا اینکه هر فردی زیر نامه‌ای را در سال 88 امضا کرده فتنه‌گر است، ما باید حق حرف زدن داشته باشیم و حتی این مسئله را نیز در حادثه کوی دانشگاه تهران نیز مشاهده می‌کنیم که کسانی که اعتراض و یا تحصن کردند نیز با عنوان فتنه‌گر شناخته شدند، نباید فضا را طوری نمایش دهیم که بگویند در جمهوری اسلامی حق اظهارنظر وجود ندارد و آزادی بیان نیست.» وی سپس به نقش محمود احمدی‌نژاد در شکل‌گیری فتنه 88 اظهار داشت «به نظر من حضور و سخنرانی احمدی‌نژاد در جشن پیروزی سبب تحریک طرف مقابل بوده و سبب دوقطبی شدن جامعه شد. وی ادامه داد:‌ چنین وقایعی که سبب تحریک طرف مقابل می‌شود فضا را متشنج کرده و حتی مسئله دیگر این است که نحوه اعلام نتیجه انتخابات نیز شبهه تقلب را تقویت کرد، حتی عامل دیگر در وقایع 88 این بود که موسوی پیشاپیش اعلام کرده بود من برنده انتخاباتم و تمامی این عوامل سبب ایجاد حوادث سال 88 شد.»

 

عبور سرد روزنامه‌های زنجیره‌ای از کنار تمدید توافق/ حمله هکری به تیم مذاکره کننده هسته‌ای/ ساختمان فاطمی زیر تیغ شورای مشورتی خاتمیروزنامه ابتکار

 

روزنامه ابتکار سه‌شنبه را به تیترهای «بدون تردید مذاکرات به توافق نهایی منجر می‌شود» و «تمدید» اختصاص داد.

 

· آن هفت سال و این هفت ماه

 

سید علی محقق در سرمقاله روزنامه ابتکار به مقایسه تطبیقی روند مذاکرات در دوره گذشته و دوره دولت یازدهم پرداخته است، وی در بخشی از سرمقاله خود به بیان موانع موجود در روند توافق مذاکرات هسته‌ای می‌پردازد و سپس درباره جشن سوم آذر نوشت «ظریف یکی دو روز پیش‌تر تلویحاً گفته بود که ما در پایان روز سوم آذر جشن می‌گیریم؛ حالا اگر برای توافق جشن نگیریم برای مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌ها جشن خواهیم گرفت. تا همین جای کار هم باید به او و دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده خسته نباشید گفت، هرچند برای حصول نتیجه نهایی باید هفت ماه دیگر هم صبر کرد. هفت ماهی که هر یک ماه از آن نتیجه دیوار تحریم‌ها و بی‌اعتمادی‌هایی است که در آن دوران هفت‌ساله کذایی شکل گرفت و از میان برداشتن آن‌ها انگار قرار است همچنان زمان ببرد. هرچند تا هفت ماه دیگر هم در ایران و هم در اروپا و آمریکا اتفاقات جدید بسیاری درراه است و هیچ‌چیز معلوم نیست، اما قطعاً وقتی پای منافع ملی و مطالبات منطقی ایران در میان باشد هم روحانی و ظریف و هم مردم ایران هفت ماه که سهل است هفتاد ماه و حتی بیشتر هم می‌توانند مذاکرات را دنبال کنند و سختی‌ها را به جان بخرند...»

 

عبور سرد روزنامه‌های زنجیره‌ای از کنار تمدید توافق/ حمله هکری به تیم مذاکره کننده هسته‌ای/ ساختمان فاطمی زیر تیغ شورای مشورتی خاتمیروزنامه اعتماد

 

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم تای بالای صفحه اول خود را به تیتر «تمدید دیپلماسی» اختصاص داده است.

· تمدید دیپلماسی

سارا معصومی خبرنگار اعزامی روزنامه اعتماد به محل مذاکرات هسته‌ای در گزارشی خبری به روند چگونگی تمدید توافق‌نامه پرداخته است؛ این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با علی واعظ، تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران نوشت «مشکلاتی که باعث به وجود آمدن این بن‌بست شده است، مشکلاتی است که شش ماه پیش نیز وجود داشتند و آن نیز این است که غرب تأکید دارد که نمی‌تواند همه تحریم‌ها را لغو کند و ایران نیز تأکید دارد که شما باید همه تحریم‌ها را لغو کنید. آن‌ها می‌گویند شما باید ظرفیت غنی‌سازی‌تان را پایین آورید و ایران نیز این مسئله را قبول نمی‌کند. واعظ در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی وجود دارد که دو طرف در این مدت به توافق برسند، گفت: مسئله اینجاست که طرف ایرانی پیش‌ازاین گمان می‌کرد که زمانی که ۱+۵ می‌گوید نمی‌تواند یا نمی‌خواهد همه تحریم‌ها را بردارد اغراق می‌کند اما مسئله اینجاست که این موضع اروپایی‌ها همان اندازه در این خصوص حداکثری است که موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تعداد سانتریفیوژها. در حقیقت آنچه امروز مشخص‌شده است دیگر مواضع حداکثری نیست بلکه موضع واقعی طرفین است. تحلیلگر گروه بحران در پاسخ به این سؤال «اعتماد» که مواضع طرفین باهم فاصله پس از یک سال مذاکره فشرده فاصله بسیار زیادی دارد، گفت: بله فاصله دارد ولی الآن مشخص‌شده است که هر کس به‌طرف مقابل چه امتیازهایی باید بدهد. دیگر اینجا بحث چانه‌زنی مطرح نیست بلکه به لحظه تصمیم‌گیری رسیده‌ایم و فکر می‌کنم شانس این مسئله قبل از آنکه کنگره بر سرکار بیاید و تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کند و پروسه مذاکرات را از ریل خارج کند، بیشتر است ولی از بهار به بعد این پروسه تحت‌فشارهای شدیدی قرار می‌گیرد و ممکن است از هم بپاشد.»

 

· اصولگرایی در آستانه انهدام تاریخی

 

«انهدام» یا «بازسازی» کدام‌یک فرجام اصولگرایان خواهد بود؛ محسن رضایی از «انهدام» و امیر محبیان از «بازسازی» سخن می‌گویند؛ محمدحسین مهرزاد در صفحه احزاب روزنامه اعتماد به ارزیابی آتیه سیاسی اردوگاه اصولگرایان پرداخته است؛ وی در همین راستا نوشت «حالا اصولگرایان از یک‌سو برای جایگزینی آیت‌الله مهدوی کنی با مشکل مواجه شده‌اند و از سوی دیگر برای یکپارچگی در این جریان باید با نظرات متفاوت و بعضاً متضاد چالش‌های جدیدی را تجربه کنند. مکانیزم‌های در پیش‌گرفته تاکنون توسط اصولگرایان ‌همراه با پیروزی تمام‌عیار نبوده و حالا در شرایطی باید سازوکار جدید انتخاب شود که چهره‌های اثرگذار در این جریان که نقش پدری برای همه ایفا کنند نیز حضور ندارند. شاید به همین دلیل است که محسن رضایی چندی پیش هشدار داد این جریان در آستانه انهدام است و امیر محبیان، تحلیلگر اصولگرا نیز از به‌روزرسانی گفتمان اصولگرایی سخن گفت. راه پیش روی اصولگرایان مسیر صعب دارد که اگر بخواهند با شیوه‌های پیشین به استقبالش بروند تنها با امداد غیبی شیخ سالخورده در شورای نگهبان ممکن است امکان توفیق بیابند. این در شرایطی است که رقیب اصلاح‌طلب هرروز به مدل اجرایی وحدت موجود نزدیک‌تر می‌شد و اتفاقاً برخلاف اصولگرایان از اتحاد رقیب استقبال می‌کند.»

 

روزنامه شرق

 

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیتر «تمدید امید» اختصاص داد.

 

· حمله جاسوسان به دیپلمات‌های ایرانی

 

روزنامه شرق در صفحه سیاست خود خبر مهمی را به نقل از منبع آگاه درج کرده است؛ این روزنامه نوشت «هیات ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات 1+5 مورد حملات جاسوسی قرارگرفته است. منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران دیروز در گفت‌وگو با «شرق» با تأیید این خبر گفت «حملات جاسوسی هکرها به رایانه‌های هیات ایرانی را رصد می‌کردیم» او افزود: «این حملات برای برداشتن اطلاعات و پرونده‌هایی از رایانه‌های مذاکره‌کنندگان ایرانی صورت می‌گرفت و ما می‌توانستیم با تکنولوژی‌ای که در اختیارداریم آن‌ها را رصد کنیم» این «منبع آگاه» که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به این پرسش که آیا جاسوسان اینترنتی توانسته‌اند به اطلاعات و پرونده‌های مذاکره‌کنندگان ایرانی دست یابند یا خیر، گفت «خوشبختانه همه پیش‌بینی‌ها از قبل انجام‌شده بود و همه اعضای هیات دراین‌باره به‌طور کامل توجیه بودند؛ بنابراین هیچ‌کدام از اعضا با رایانه‌های کاریشان به اینترنت متصل نمی‌شدند و برای استفاده عام از اینترنت از رایانه‌های هتل استفاده می‌کردند» او توضیح داد که «از قبل تمام تمهیدات برای مقابله با جاسوسان اینترنتی و فعالیت‌های احتمالی جاسوسی اتخاذشده بود، بنابراین هیچ صدمه‌ای از این بابت به هیات ایرانی و مدارکشان وارد نشده است»

 

· ساختمان فاطمی زیر تیغ شورای مشورتی خاتمی

 

مرتضی مبلغ معاون سیاسی دولت اصلاحات و از اعضای شورای مشورتی خاتمی در انتقاد از رویکرد دولت نسبت به سیاست داخلی گفت «دولت از بدو کار به دو مشکل سیاست خارجی و اقتصاد اهتمام بیشتری داشته است و به مشکل سوم یعنی سیاست داخلی، نهادهای مردمی، احزاب و...کمتر توجه کرده و حتی بعضاً مغفول واقع‌شده است. درصورتی‌که حل مشکلات سیاست داخلی پاشنه آشیل موفقیت دولت است» وی همچنین بدون درنظرگرفتن فشارهای جریان اصلاحات به وزیر کشور برای معرفی معاون سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت «جریان‌هایی خارج از دولت به وزارت کشور فشار می‌آورند تا معاون سیاسی کسی باشد که تحول آنچنانی ای در کشور ایجاد نکند تا همان سبک و سیاق گذشته ادامه پیدا کند.» به نظر می‌رسد به نزدیک شدن به فضای انتخابات بهارستان دهم فشار جریان اصلاح‌طلب به وزارت کشور برای تصدی معاونت سیاسی این وزارت خانه افزایش یابد و این سخنان در جهت زمینه‌سازی این پروژه است.

 

عبور سرد روزنامه‌های زنجیره‌ای از کنار تمدید توافق/ حمله هکری به تیم مذاکره کننده هسته‌ای/ ساختمان فاطمی زیر تیغ شورای مشورتی خاتمیروزنامه آرمان

 

روزنامه آرمان صفحه اول خود را به تیترهای «هفت روز مذاکره؛ هفت ماه تمدید» و «روحانی: ما پیروزیم» اختصاص داد.

 

· اختلاف در شوراهای اصلاحات یا پروژه اصولگرایان

 

موسوی لاری، مرعشی و مبلغ از شورای مشورتی آقای خاتمی در جلسه با اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای وحدت در این اردوگاه سیاسی حضور پیدا کردند تا رنگ «اختلاف» در اصلاحات به «وحدت» تغییر کند؛ اما گروه سیاسی روزنامه آرمان معتقد است که اختلاف در بدنه اصلاحات، پروژه جریان اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات آتی است و در همین راستا نوشت «پروژه دیگری آغازشده است و آن‌هم وجود چندین نهاد تصمیم گیر در اردوگاه اصلاحات است. اصولگرایان می‌کوشند این‌گونه القا کنند که عدم وحدت در میان نیروهای اصلاح‌طلب منجر به ناکامی آن‌ها در انتخابات مجلس دهم است که از طرح این شایعه 3 هدف را دنبال می‌کنند. اول اینکه به‌نوعی می‌خواهند به حامیان خود که طی سال‌های اخیر ریزش چشمگیری داشته القا کنند اصلاح‌طلبان سهمی در مجلس دهم ندارند و کرسی‌های این مجلس به نام اصولگرایان است. دومین گمانه هم از طرح چنین موضوعی، کاهش از تلخی شکست در 24 خرداد 1392 است چراکه برخی از اصولگرایان هنوز نتوانسته‌اند از شوک آن شکست خارج شوند و شنیدن اخبار اختلاف در اردوگاه رقیب مرهمی بر غم‌هایشان است. گمانه آخر تأثیرگذاری بر روحیه اصلاح‌طلبان و حامیان آن‌هاست. بدین شکل که درصدد هستند با کوبیدن بر طبل اختلاف میان اصلاح‌طلبان، این شایعه را واقعی جلوه دهند تا حامیان اصلاحات از رفتن پای صندوق‌های رأی ناامید شوند و اصلاح‌طلبان تازه‌کار هم با باور چنین موضوعی از میزان تلاش خود برای به مجلس فرستادن هم طیف‌های خود بکاهند»

 

· یک‌قدم تا مجلس اصلاحات

 

مرتضی الویری از اعضای برجسته حزب منحله مجاهدین در گفت‌وگو با روزنامه آرمان پیرامون استمرار فعالیت‌های جریان اصلاحات در سپهر سیاسی کشور بار دیگر بر تشکیل مجلس اصلاحات تأکید کرد، وی در این گفت‌وگو درباره عدم تشکیل این مجلس سیاسی اظهار داشت «دلیلش سیاست احمدی‌نژاد در قبال احزاب به‌ویژه اصلاح‌طلبان بود. فضای نامساعدی که در آن دوره حاکم بود، اجازه هرگونه نشست و جلسه‌ای حتی برای برگزاری مجمع عمومی احزاب، داده نمی‌شد، پس طبیعی است چنین شرایطی، برگزاری چنین گردهمایی ناممکن بود.» وی همچنین با رد مسئله حل اختلافات در بدنه اصلاحات پیش از تشکیل مجلس اصلاحات گفت «شکل‌گیری مجلس اصلاحات علی‌القاعده در درون خود مکانیزم هایی را ارائه خواهد داد که اصلاح‌طلبان مقابل یکدیگر قرار نگیرند. البته کارکرد اصلی مجلس اصلاحات تصویب منشور اصلاح‌طلبی و مشخص کردن سیاست‌های کلی اصلاح‌طلبان در قبال مسائل روز ازجمله انتخابات است. در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی در دوره انتخابات تعدادی دوستان اصلاح‌طلب کاندیدا می‌شوند و به‌جای آنکه مدد و کمک‌کننده یکدیگر باشند، در مقابل هم قرار می‌گیرند. یکی از اهدافی که می‌توان از مجلس اصلاحات یا کنگره بزرگ اصلاح‌طلبان انتظار داشت آن است که مکانیزمی قرار دهد برای آنکه اگر در حوزه‌ای چند کاندیدای اصلاح‌طلب حضور پیدا کردند با چه روشی باید این کاندیداهای متعدد به اتحاد برسند و فردی را برگزینند که بیشترین احتمال را برای پیروزی دارد یا حتی به یک اصولگرا رأی دهند تا مانع ورود یک تندرو به مجلس شوند»

 

عبور سرد روزنامه‌های زنجیره‌ای از کنار تمدید توافق/ حمله هکری به تیم مذاکره کننده هسته‌ای/ ساختمان فاطمی زیر تیغ شورای مشورتی خاتمیروزنامه شهروند

 

روزنامه اصلاح‌طلب شهروند صفحه اول خود را به تیترهای «تمام نشد» و «وجود 178 منبع ثابت آلودگی هوا در کشور» اختصاص داد.

 

· اصولگرایان به دنبال اعتدال

 

هشدار نسبت به استیلای «تندروها» نصیحت اصلاح‌طلبان برای رقیب سیاسی خود است؛ روزنامه شهروند در صفحه سیاسی خود به بررسی آینده اصولگرایی پرداخته است؛ گروه سیاسی این روزنامه با هشدار نسبت به تلاش گروه‌های تندرو برای رهبری و استیلای گفتمانی بر اردوگاه اصولگرایان نوشت «به نظر می‌رسد انتخاب دبیر کل برای جامعه روحانیت مبارز که به‌زودی صورت خواهد گرفت تا اندازه زیادی می‌تواند اصولگرایان را از خطر افتادن به دام تندروها نجات دهد پروسه‌ای که ظاهراً بیشتر طیف‌های این جریان با آن موافقت کرده‌اند. دبیر کل حزب موتلفه اسلامی دراین‌باره می‌گوید: معتقد هستیم که درهرصورت سرنوشت اصولگرایان به یکدیگر گره‌خورده است. علاوه بر این اگر بپذیریم که وحدت با محور قرار دادن خطی میانه که بتواند خواسته‌های متعارف همه گروه‌های سیاسی اصولگرایی را به دنبال داشته باشد، حاصل خواهد شد، بنابراین اصولگرایان راهی جز این ندارند که رویه اعتدال را در وحدت میان خود پیشه کنند.»

 

عبور سرد روزنامه‌های زنجیره‌ای از کنار تمدید توافق/ حمله هکری به تیم مذاکره کننده هسته‌ای/ ساختمان فاطمی زیر تیغ شورای مشورتی خاتمیروزنامه ایران

 

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «راهی جز توافق و پایان تحریم وجود ندارد» و «فرصت دوباره رأی دیپلماسی» اختصاص داد.

 

· ارمغان مسافران وین

 

محمد نوری در یادداشت صفحه اول روزنامه ایران به ارزیابی ارمغان‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برای ملت ایران پرداخت؛ وی در بخشی از یادداشت خود این‌گونه از ارمغان این تیم یاد نمود «کار بزرگ دیپلمات‌ها در 16 ماه گذشته ازجمله در هفت روز مذاکره وین این بود که چراغ مذاکره میان ایران و غرب را فروزان نگه‌داشته‌اند. آن‌ها با تکیه‌بر توان و تجربه خویش در امر دیپلماسی موفق شده‌اند غول بی‌رحم تحریم را از معرکه هسته‌ای دور سازند، نکته‌ای که مخالفان از اقرار به آن می‌گریزند این است که ظرف یک سال اخیر روابط ایران و غرب از آستانه جنگ به آستانه صلح و همکاری کشیده شده است و هر گامی از ژنو تا نیویورک و از مسقط تا وین طرفین را به این هدف نزدیک‌تر ساخته است، اجلاس وین مهر تأیید تازه‌ای بر این مسیر انتخابی زد و طرفین هم‌پیمان شدند تا این مناقشه را جز از راه مذاکره دنبال نکنند.» و سپس با هشدار نسبت به وارونه‌سازی مذاکرات از سوی طیفی که آنان را تندرو می‌خواند، نوشت «این گروه از هر فرصتی برای زیر سؤال بردن برنامه مذاکرات و تضعیف تیم دیپلماسی دولت اعتدال بهره می‌جوید، این جریان از چند روز قبل در رسانه‌های خود دو سناریو برای وین ساخته‌وپرداخته کرد و حتی تیتر جراید خویش را نیز از قبل مهیا ساخته است. سناریو اول آن‌ها این بود که چنان‌که طرفین به توافق نهایی دست یافتند این اتفاق را نوعی سازش و عقب‌نشینی از اصول انقلاب معرفی کند، در سناریو دوم که امروز محور مطالب رسانه تندروها قرارگرفته است ادعا می‌شود که امضا نشدن توافق نهایی نشانه ادامه دشمنی طرف مقابل و حجتی است بر تعطیلی مذاکره.»

 

· سردبیر روزنامه‌های زنجیره‌ای؛ تخریب‌ها جواب نمی‌دهد

 

ماشاءالله شمس‌الواعظین سردبیر روزنامه‌های زنجیره‌ای عصر اصلاحات که بارها به دلیل تخلف، اهانت و تخریب به آموزه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران محکوم‌شده است؛ در گفت‌وگو با روزنامه دولتی ایران بر وجود رانت قدرت از سوی برخی از رسانه‌های ایران تأکید کرد؛ وی با مشابهت‌سازی عدم اثربخشی آنچه تخریب‌های دولت خاتمی با دولت فعلی می‌خواند، اظهار داشت «اگر دولتی موردعلاقه مردم باشد، معرفت پیشینی اجازه ورود یا موفقیت عملیات تخریبی علیه دولت را نمی‌دهد. مقابله‌به‌مثل از سوی دولت ورود در دامی است که حریف گسترانده و کاملاً غلط است و باید اقدامات توضیحی پیرامون فلان مسئله متوقف شود. دولت می‌تواند باکار خودش قضاوت مردم را نسبت به خود تغییر دهد یا اگر در جای موفقی هست تثبیت کند.»

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 مشرق ـ تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ -

واکنش‌ها به توافقی به نام تمدید؛

از تیتر روزنامه‌های منتقد تا تنها دلیل عدم توافق از دید معاون ظریف

تمدید توافقی که انتظار می رفت به توافق جامع منجر شود، واکنش های زیادی را برانگیخت. خصوصا طیف منتقد سیاست های دیپلماسی دولت نگاه متفاوتی به این موضوع داشتند.

گروه بین‌الملل مشرق - تمدید توافقی که انتظار می رفت به توافق جامع منجر شود، واکنش های زیادی را برانگیخت. خصوصا طیف منتقد سیاست های دیپلماسی دولت نگاه متفاوتی به این موضوع داشتند.

 

در مهمترین این واکنش ها کیهان تیتر صفحه اول خود را به این عنوان اختصاص داد: «کدخدا قابل اعتماد نبود/ تحریم ها تمدید شد» و روزنامه وطن امروز که یک از منتقدان اصلی دولت در مساله هسته ای است و هنوز خاطره صفحه اول این روزنامه بعداز توافق ژنو که آن را با رنگ مشکی عزا منتشر کرد از یاد نرفته با قراردادن یک «هیچ» بزرگ به این توافق واکنش نشان داد. امیرمحبیان نیز با نوشتن یادداشت کوتاهی نسبت به خوشحالی برخی و تمسخر تیم مذاکره کننده واکنش نشان داد و از آن انتقاد کرد.

روزنامه جوان نیز با تیتر «هفت ماه تنفس مصنوعی به دیپلماسی هسته ای» عنوان داشت که تحریم ها به طور قطعی تا تابستان آینده ادامه خواهد داشت.

 

واکنش به توافق* مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه درپایان مذاکرات هسته ای وین میان ایران و ۱+۵ گفت که سطح و محل مذاکرات بعدی هنوز تعیین نشده است.

 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اجازه صادرات بیشتر نفت در تمدید به ایران داده شده است، اظهار داشت : توافق ژنو ادامه پیدا می کند و چیز بیشتری هم اضافه نشده است .

 

روانچی در پاسخ به سئوال خبرنگار در این باره چطور امکان دارد موارد اختلافی که ظرف یک سال حل شده اند در مدت چند ماهه تمدید قابل حل شوند، بیان کرد : ما خوش بین هستیم و فکر می کنیم می نوانیم در مدت خیلی کوتاهی به نتیجه برسیم .

 

وی ادامه داد: در موضوعات مختلف نظراتمان به هم نزدیک شده است . تنها دلیلی که به توافق نرسیدیم محدودیت زمان بود و شاید اگر زمان بیشتری داشتیم می توانستیم توافق کنیم .تلاش برای دست یابی به توافق بود.

 

روانچی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا بر این اساس مذاکرات را چند هفته دیگر برای توافق ادامه ندادید، گفت: اینکه چند روز یا چند هفته به مذاکرات افزوده شود، تصمیم جمع بود تا فرصتی باشد که بتوانیم بررسی عمیقی کنیم و زمانی که دوباره دور هم جمع می شویم مشکلات را حل کنیم .

 

وی در این باره که گفته می شود با برخی کارشکنی‌ها مذاکرات تمدید شده و حتی دیدار جان کری با سعود الفیصل در این زمینه موثر بوده است، بیان کرد : صحبت کارشکنی را نمی توانیم به این نحو بیان کنیم . موضوعات پیچیده است و اگر بخواهیم در مورد موضوعات ریز تفاهم کنیم یک فرآیند زمان بر نیاز داریم .

 

واکنش به توافق* حمید رسایی با اشاره به مذاکرات وین گفت: نمی‌دانیم در مذاکرات وین چه توافقی شده که طرف آمریکایی از آن راضی است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس با اشاره به سالگرد توافق ژنو گفت: عدم توافق در وین حرف تازه‌ای نبود و همه چیز به توافق سال گذشته در ژنو بازمی‌گردد که ما اعتراض داشتیم که چرا موارد این توافق محرمانه است و امروز هم نمی‌دانیم چه چیزی در وین توافق شده که آمریکایی‌ها از آن راضی‌اند.

 

رسایی تصریح کرد: توافق ژنو انجام شد که چرخ کارخانه‌ها بچرخد، گرانی‌ها کم شود و توهین‌ها به ملت ایران تمام شود ولی پس از این توافق 100 مورد تحریم جدید داشتیم، کارخانه‌ها پلمپ شد و گرانی بیشتر شد.

 

وی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور درباره منتقدان طی یک سال گذشته افزود: آقای روحانی طی یک سال گذشته منتقدین خود را بی‌سواد و ترسو خواند و ما را به جهنم حواله داد و ما منتظر بودیم که شب گذشته در نطق تلویزیونی از منتقدین عذرخواهی شود.

 

واکنش به توافق* «محمدنبی حبیبی»، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در پایان نشست ویژه دبیران حزب متبوعش گفت: دولت یکسال است بر اساس توافق ژنو همه گام‌های اعتماد‌سازی را برداشته است اما نتیجه مذاکرات را که دریافت نموده این است که «هرگز به غرب و به ویژه آمریکا اعتماد نکنید».

 

حبیبی ادامه داد: این پاسخ را دولت به خوبی باید دریافت کند و متناسب با آن دیپلماسی خارجی جمهوری‌اسلامی در باب هسته‌ای را مدیریت کند.

 

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با تشکر از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده بیان داشت: ملت ما به فرزندان انقلابی خود در مذاکرات هسته‌ای اعتماد دارد. آ‌ن‌ها به خوبی در این یکسال ثابت کردند که غرب جز زیاده‌خواهی کاری نکرده است. آمریکا در این مدت نه تنها گامی در تعلیق یا لغو تحریم‌ها برنداشته بلکه بر حجم آن‌ها افزوده است. بنابر این مذاکرات در صورتی مفید است که امکان توافق و تمکین به حقوق حقه ملت ایران میسر گردد، از این رو لحن دولت باید در ادامه مذاکرات تغییر کند.

 

وی در ادامه با اشاره به مصاحبه رئیس‌جمهور در مورد توافق هسته‌ای اظهار داشت: مردم انتظار دارند دولت به سؤالات آن‌ها درباره اساس مذاکرات و این یکسال مذاکره توضیحات لازم را بدهد تا مردم در حمایت خود از رئیس‌جمهور خویش بتوانند با آگاهی کامل اقدام کنند.

 

واکنش به توافق* علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پی تمدید توافق ژنو به مدت 7 ماه و 7 روز گفت:  ایستادگی و مقاومت تیم مذاکره کننده هسته‌ای از یک طرف و زیاده‌خواهی‌های آمریکا از طرف دیگر موجب شد توافق نهایی شکل نگیرد. 

 

* فابیوس، وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که مذاکرات هسته‌ای در مسائل کلیدی به پیشرفتهای خوبی رسیده است.

 

وی به یک شبکه رادیویی فرانسوی گفت که در زمینه محدود کردم غنی سازی ایران حرکت خوبی صورت گرفته است.

 

واکنش به توافق* محمود واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما با آقای ظریف ارتباط نزدیکی دارید آیا جزئیات بیشتری از توافقات شب گذشته در اختیار دارید، گفت: از این توافق بسیار خوشحالم و بدانید توفیقاتی که دکتر ظریف و تیم همراه به دست آوردند بسیار بالاست.

 

وی گفت: همین‌قدر مطمئنم که این توافق توفیقات زیادی داشته و توافق شب گذشته را تبریک می‌گویم.

 

 

* محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، درباره مذاکرات هسته‌ای، گفت: ما به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم.

 

وی افزود:البته باید تاکید کنیم که علت عدم توافق در مذاکرات هسته‌ای، زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل بود.

 

باهنر با تقدیر از تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای افزود: در مذاکرات، توان مذاکره‌کنندگان هسته‌ای به رخ جهانیان کشیده شد؛ اگر قرار باشد کسی زیر میز بزند ما زیر میز نمی‌زنیم سانترافیوژ‌ها باید بچرخد و البته برای چرخیدن چرخ اقتصاد هم باید تلاش کنیم.

 

* خبرگزاری رویترز مدعی شد تعدادی از قانون‌گذاران جمهوری خواه آمریکا روز دوشنبه پس از اعلام تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تاکید کردند که ادامه مذاکرات هسته‌ای باید با افزایش تحریم‌ها علیه ایران همراه باشد.

 

واکنش به توافق* جف راتکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تاکید کنگره برای اعمال تحریم‌های جدید پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای علیه ایران، گفت: همان‌طور که می‌دانید وزیر امور خارجه در کنفرانس خبری روز دوشنبه‌اش از کنگره خواست تا زمانی که مذاکرات در جریان است تحریم جدیدی تصویب نکند. ما معتقدیم که کنگره در این مذاکرات نقش دارد و آن هم تحریم‌هاست.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد: شکی وجود ندارد که ما به دلیل تاثیر تحریم‌ها در این نقطه قرار داریم اما از طرف دیگر تحریم‌ها به تنهایی ما را به یک توافق جامع نخواهد رساند و این دلیلی است که ما مذاکره می‌کنیم.

 

* همچنین گروه صهیونیستی «آیپک» که از بازوهای فشار اسرائیل بر نهادهای آمریکایی به شمار می‌آید، دوشنبه شب پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، به نمایندگان کنگره توصیه کرد تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران به تصویب برسانند

 

* این درحالیست که روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از به نقل از یک منبع آگاه نوشت فردا اتحادیه اروپا تمدید کاهش تحریم های ایران را در دستور کار قرار خواهد داد. این روند ، در بروکسل رخ خواهد داد و قرار است سران اتحادیه اروپا  ادامه کاهش تحریم های ایران را تصویب کنند.

 

* بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پی دست نیافتن ایران و گروه 1+5 به توافق جامع هسته ای از این اتفاق استقبال کرد.

 

وی در مصاحبه ای با شبکه بی بی سی گفت: ما از این مسئله استقبال می کنیم زیرا دست نیافتن به توافق بهتر از یک توافق بد است.

 

این مقام رژیم اسرائیل همچنین گفت: ایران حق غنی سازی ندارد.

 

* نیویورک تایمز مدعی شد: آمریکا در مذاکرات هسته‌ای خواستار پیشنهاد جدیدی از سوی ایران بود ولی چون پیشنهادات جدید ارائه نشد، این گفتگوها بدون دستیابی به توافق مورد نظر پایان یافت.

 

* خبرنگار روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» دوشنبه شب در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 پایان یافته بود، گزارش داد که «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان همچنان در وین پایتخت اتریش به سر می‌برد.

 

روز یکشنبه بود که به صورت غیرمنتظره اعلام شد فیصل در وین حضور یافته و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در هواپیمای او، با وی دیدار کرده است. کری در این دیدار فیصل را در جریان روند مذاکرات هسته‌ای قرار داد.

 

ساعتی بعد خبرگزاری تاس روسیه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که مواضع عربستان و رژیم‌صهیونیستی بر روند مذاکرات هسته‌ای تأثیر منفی گذاشته است.

 

واکنش به توافق* حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن ابوترابی فرد در نطق پیش‌ از دستور خود در صحن علنی امروز مجلس (4 آذرماه 93) گفت: امروز تنها با زبان قدرت می‌توان با آمریکا و متحدانش صحبت کرد و باید برای افزایش اقتدار ملی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از تمام ظرفیت درون نظام بهره گرفت. آنچه که بر اقتدار ملت ایران می‌افزاید و راه را برای پاسداری از منافع ملی آنان هموار می‌کند افزایش اقتدار ملی است و مسیر این حرکت را بهره‌گیری شایسته از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل متراکم درون نظام است.

 

وی افزود: درس دیگری که از مذاکرات هسته‌ای می‌توان آموخت این است که به دلایل گوناگون و به معنای واقعی کلمه آمریکا قابل اعتماد نیست. چگونه می‌توان به دولتمردانی که منافع ملی ملت آمریکا و سایر ملت‌های جهان را قربانی منافع نامشروع یک مشت صهیونیت می‌کنند اعتماد کرد. ما اولا به ملت خود اعتماد داریم و ثانیا به امدادهای خداوند سبحان و دعای مستجاب حضرت ولیعصر امام زمان (عج) و به ملت‌های آزادی‌خواه جهان اعتماد داریم و با اعتماد به این سرمایه‌های بزرگ نقشه راه پیش روی خود را تعریف می‌کنیم و با قدرت در این راه قدم برمی‌داریم.

 

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: اینکه وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه خود عنوان می‌کند تحریم‌ها بر سر جای خود باقی مانده‌اند و ایران به توافق ژنو متعهد است جایگاه و شخصیت منطقی و هوشمندانه ملت و دولت و مسئولین ایران و زیادی‌خواهی و گستاخی دولتمردان آمریکایی را فراروی هوشمندان تبیین می‌کند. اولا همگان می‌دانند که تحریم‌ها سر جای خود باقی نمانده است. ایستادگی ملت ایران آمریکا را وادار کرد که برای برون‌رفت از تنگنایی که خلق کرده است راهی جز مذاکره پیش خود نبیند و با قبول ایران هسته‌ای در پای میز مذاکره بنشیند.

از تیتر روزنامه‌های منتقد تا تنها دلیل عدم توافق از دید معاون ظریف

* فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در استراتسبوگ و پس از پایان نشست جامع پارلمان اروپا گفت: "مذاکرات با ایران نباید مختل شود... پیشرفت‌های اندکی بوجود آمده است."

 

وی در ادامه افزود که "یأس کمی بوجود آمده است اما در عین حال علائم امیدوار کننده‌ای درباره گام‌هایی که می‌توان رو به جلو و نه تنها به سوی هر توافق بلکه یک توافق خوب، طی هفته‌ها و ماه‌های آتی برداشت، را مشاهده می‌کنیم."

http://www.mashreghnews.ir/

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©