Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ برابر با  ۰۲ دسامبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳  برابر با ۰۲ دسامبر ۲۰۱۴
بیانیه ی کانون نویسندگان ایران به مناسبت ۱۳ آذر روز مبارزه با سانسور

 

بیانیه ی کانون نویسندگان ایران به مناسبت ۱۳ آذر روز مبارزه با سانسور

 

۱۳ آذر، روز مبارزه با سانسور را گرامی بداریم

 

سیزده آذر امسال هفتمین سالی است که دوست¬داران آزادی بیان به پیشنهاد کانون نویسندگان ایران روز مبارزه با سانسور را گرامی می¬دارند.

مایه¬ی تاسف است که هر گاه کانون نویسندگان ایران به مناسبت روز ۱۳ آذر بیانیه ای منتشر می کند ناچار است از تداوم سیطره¬ی سانسور دولتی بر جامعه بگویدِ. در یک سال اخیر نیز، به رغم وعده¬های انتخاباتی دولت جدید، مانند سالهای گذشته چه در عرصه¬ی کتاب و چه در عرصه¬ی هنر و مطبوعات و اینترنت شاهد حضور این پدیده¬ی ضد آزادی بیان بوده¬ایم. انتشار کتاب همچنان در گرو دریافت "مجوز چاپ" است. طرفه آن که برخی آثار نویسندگان در خارج کشور ترجمه و منتشر شده¬ است اما در داخل به آن¬ها "مجوز چاپ" نداده¬اند . این گونه سانسور البته به اشکال دیگر بر سایر عرصه¬های هنرو ادبیات حکم¬رانی می¬کند؛ کاربران ، وبلاگ¬نویسان و فعالان اینترنتی همچنان مورد هجوم ، دستگیری و بازداشت هستند ؛ فیلترینگ سایت¬ها و شبکه¬های اجتماعی مجازی به قوت خود باقی است و حاکمیت بنا دارد در آینده¬ی نزدیک با راه اندازی فیلترینگ هوشمند و به کار بردن سانسور نظام¬مندتر استفاده از فضای مجازی را برای مردم دشوارتر و پر هزینه¬تر کند؛ روزنامه نگاران بسیاری در زندان بسر می¬برند و شغل روزنامه نگاری در ایران با خطر مضاعف همراه است. در تازه ترین نمونه، عکاس و خبرنگار یک خبرگزاری رسمی به جرم بازتاب اخبار اسید پاشی¬های زنجیره¬ای بازداشت شدند. ارسال پارازیت به منظور جلوگیری از فعالیت ماهواره¬ها نه تنها حق مردم برای دیدن و شنیدن آن¬چه دوست می¬دارند را پایمال کرده بلکه سلامت آنها را نیز به خطر انداخته است.

از رهگذر اعمال سانسور دولتی بر بیان شهروندان، هنر و ادبیات آسیب های جدی دیده ، خلاقیت های بسیار بی¬ثمر یا ناشکفته مانده و استعدادهای فراوان تباه شده است. جامعه نیز از داشتن ادبیات و هنر شایسته¬ی انسان مدرن قرن بیست و یکم محروم مانده است.

با رشد روزافزون تکنولوژی ارتباطات راه¬های تازه¬ای برای ابراز وجود انسان¬ها پیدا شده است و بسیاری از شیوه¬های سانسور کارایی گذشته¬ی خود را از دست داده ¬اند. بازتاب این وضعیت را می-توان در رفتار و گفتار گاه متناقض متولیان سانسور در یک سال اخیر مشاهده کرد. با وجود این سانسور همچنان بر عرصه¬های رسمی جامعه حاکم است .

کانون نویسندگان ایران آزادی بیانِ بی¬هیچ حصر و استثناء را حق همگان می¬داند و خواهان لغو هر گونه سانسور است. در چارچوب همین هدف بود که این تشکلِ نویسندگانِ مستقل و آزادی¬خواهِ ایران روز سیزده آذر را به عنوان روز مبارزه با سانسور اعلام کرد. کانون امسال نیز به استقبال این روز می¬رود و از همه¬ی مدافعان آزادی بیان انتظار دارد که سیزده آذر را به واکاوی در پدیده¬ی شوم سانسور و اعتراض بیشتر به آن اخثصاص دهند. گرامی داشت چنین روزی معنایی جز آن ندارد که موضوع مبارزه با سانسور، چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی، بحث روز جامعه شود. امید که در سیزدهم آذر سال آینده بیانیه¬ی این روز شادباش پیروزی آزادی بیان باشد.

کانون نویسندگان ایران سیزدهم آذر روز مبارزه با سانسور را گرامی می¬دارد و آن را به همه¬ی سانسور ستیزان تبریک می¬گوید.

کانون نویسندگان ایران

۹ آذر ۱۳۹۳

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©