Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۳ برابر با  ۰۳ جولای ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۳  برابر با ۰۳ جولای ۲۰۱۴
موج واگذاری دارايی های دولتی

موج واگذاری دارايی های دولتی

به بخش خصوصی در راه است!

 

دولت جمهوری اسلامی بر اثر مبارزات و استقامت كارگران معدن سنگ آهن مركزی بافق از واگذاری اين معدن به بخش خصوصی عقب نشست، اما واگذاری دارايی هاي دولت به بخش خصوصی جزو برنامه عمل دولت است و آن را در عرصه های ديگری به پيش می برد. تازه ترين آن واگذاری معادن زغال سنگ البرز شرقی در استان سمنان به بخش خصوصی است. سازمان خصوصی سازی، سهام شرکت زغال سنگ البرز شرقی را به به صورت صد در صد به بخش خصوصی ذوب آهن اصفهان واگذار کرده است که این موضوع سرنوشت بيش از ١٤٠٠ كارگر اين معدن را در ابهام قرار داده است.  امنیت شغلی کارگران بيش از بيش در خطر قرار گرفته است. شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی (سهامی خاص- مالکیت سهامی دولتی) یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان کنسانتره زغال سنگ به منظور استفاده در کوره‌های کک سازی ذوب آهن اصفهان به شمار می‌رود. حوزه فعالیت آن در شرق سلسله جبال البرز (از شمال شهرستان دامغان در استان سمنان تا جنوب شهرستان مینودشت واقع در استان گلستان) به طول ۲۲۰ کیلومتر گسترش دارد. اداره مرکزی این حوزه در شهرستان شاهرود و استان سمنان جای گرفته است.

 

با اين حال خصوصی سازی معادن زغال سنگ البرز آخرين دست اندازی دولت سرمايه داری به حقوق وهستی بلافاصله كارگران نيست، زيرا واگذاری های گسترده تازه در آغاز راهند.  در بودجه دولت احمدی نژاد، ٣٧ هزار ميليارد تومان واگذاری دارايی هاي دولتی به بخش خصوصی تصويب شده بود و توسط شورای نگهبان تائيد گشته بود. اين ثروت هنگفت چنان ابعادی دارد كه حتی دولت روحانی آن را غير قابل تحقق ناميد، هم اكنون مجلس شورای اسلامی و دولت روحانی بر سر رقم ٢٥ هزار ميليارد تومان واگذاری اموال دولت توافق كرده اند.

 

سازمان خصوصی سازی در ارديبهشت ١٣٩٣ اعلام كرد، ١٨٦ شركت قابل واگذاری در قالب ٢٧شرکت بسیار بزرگ، ٧٦ شرکت بزرگ، ٣١ شرکت متوسط و ٣١ شرکت دیگر به همراه سهام خرد دولت در ٩ شرکت بورسی و ١٢ شرکت (بورسی و غیربورسی) را در فهرست واگذاریهای امسال  گنجانده شده است. اين فهرست از پالایشگاههای نفت بندرعباس، لاوان و کرمانشاه و نیز شرکتهای ملی حفاری، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، پتروشیمی دماوند را در برمی گيرد تا هيلدینگ گاز ایران، مهاب قدس، صبا و نیروگاه‌های شهید رجایی، سهند، زاهدان، مفتح، خلیج فارس و آذربایجان!

 

چنين كارزار گسترده ای در راستای خصوصی سازی سرمايه ها، به معنای دست اندازی بيشتر و بيشتر به سطح معشيت و هستی طبقه كارگر است، به معنای قرار دادن كارگران در شرايط ضعف فزونتر، برای تحميل آن چه كه به سود كارفرماست.  كارگران ناچارند برای دفاع از هستی بلاواسطه شان، آن هم در شرايطی كه از تشكلات مستقل خود محرومند، دست به مقاومت بزنند.

الگوی مقاومت و مبارزه ی كارگران معدن سنگ آهن، الگويی كه دولت را به عقب نشينی وادار نموده است، سرمشق مناسبی است كه كارگران می توانند با كاربست آن صفوف خود را در مقابل تعرضات سرمايه مستحكم نگه دارند.

جون 2014 - تیر 1393

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران – خارج کشور

nhkommittehamahangi@gmail.com

http://nahadha.blogspot.com/

boltanxaberi@gmail.com

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©