Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ برابر با  ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳  برابر با ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۴
رئیس مشترک کودار: اگر نتوانیم کوبانی را حفظ کنیم آینده کردستان را از دست می‌دهیم

حمله به کوبانی، اعلان جنگ ترکیه به کردها بود

 

سایت خبری راه کارگر ـ تهاجم نیروهای داعش در سوریه به مناطق خودمختار کردهای سوریه اکنون ابعاد گسترده ای بخود گرفته است. دولت ترکیه که از قدرت گیری مناطق کردنشین سوریه در مناظق مرزی با این کشور به شدت هراسان بود با  کمک های بی دریغ و حمایت از نیروهای جهادی و بویژه داعش  تلاش کرد تا شکل گیری خودمختاری های محلی کردهای سوریه را د رنطفه خفه کند.ازهمین رو مناطق خودمختار سه گانه از آغاز شکل گیری مرتباً در معرض تهاجم  و دست اندازی نیروهای مرتجع اسلامی نظیر داعش ، جبهه النصره و سایر دستجات آدمکش اسلامی قرار داشته اند.  در طی سال گذشته داعش موقعیت خود را به مثابه نیروهای اصلی اپوزسیون مسلح سوریه تثبیت کرده ویک سوم سوریه را به تصرف خود در آورد و امسال با سوار شدن بر موج نارضائی توده ای سنی های عراق، توانست با سرعت برق آسا تکریت، موصل و در مجموع یک چهارم خاک عراق را نیزتحت کنترل خود قرار دهد. پول و به ویژه سلاح های سنگین و مدرن آمریکائی به دست آمده از ارتش فراری عراق اکنون داعش را به یک ارتش مجهز تهاجمی مبدل ساخته است. بنابراین اکنون برخلاف یک سال پیش، خودمختاری های محلی کردهای سوریه با ارتشی از جانیان حرفه ای مواجه اند که به لحاظ اسلحه و تجهیزات و امکانات تدارکاتی در موقعیت بسیار برتر از آن ها قرار دارد. در چنین شرایطی منطقه خودمختار کوبانی از یک منطقه مطمئن برای کردها و پناهگاه امن برای بسیاری از فراریان جنگ داخلی از جمله اقلیت های مذهبی و قومی سوریه خارج شده و به منطقه رویاروئی مرگ و زندگی میان "نیروهای حفاظت از خلق" و تمامی مردم منطقه خودمختار کوبانی با آدمکشان داعش مبدل شده است. حملات داعش به کوبانی و به محاصره درآوردن آن به نظر می رسد بدون چراغ سبز دولت ترکیه آسان نبود. از این همین روست که نقش ترکیه در این تحولات، خشم کردهای ترکیه و سوریه و جوانان کرد در سراسر منطقه را برانگیخته است. این وضعیت، سیاست مماشات  مسعود بارزانی که ترکیه را تنها شریک قابل اتکای اقلیم قلمداد می کرد با چالش های جدی روبرو ساخته است. واکنش های مسئولان پ ک ک و همچنین احزاب کردی در سوریه نشان از وضعییت جدی در کل منطقه دارد.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بیانیه تند اوجالان و مسولان پ ک ک علیه آ ک پ و دولت ترکیه

و تهدید به توقف پروسه صلح در صورت ادامه وضع موجود

- سیاست ترکیه درقبال غرب کردستان [کردستان سوریه]، در واقع سیاستی در راستای جنگ علیه کردها است. چه بسا داوداوغلو دو، سه سال پیش به این مسئله اقرار کرده و گفته بود غرب کردستان و خودمدیریتی آن را به رسمیت نمی‌شناسند. به رسمیت نشناختن یعنی جنگ. به این معنا است که اجازه نمی دهند در غرب کردستان خودمدیریتی شکل گیرد و برای نابودی آن به هرکاری دست می‌زنند.

- با سدسازی‌ها، احداث پایگاه نظامی جدید و جاده‌ها برای ارتش، از موقعیت آتش‌بس سوء استفاده می‌کنند. اوضاع کنونی غرب کردستان [کردستان سوریه] به معنای نقض آتش‌بس است. هم‌اکنون جنگ در غرب کردستان جریان دارد

-من حاضرم سلاح را کنار بگذاریم، از کوهستان هم پایین بیاییم، اما بازهم مذاکرات را آغاز نمی‌کنند. در مورد مسئله آزادی گروگان‌ها از دست داعش، گفتند ما با داعش مذاکره سیاسی کردیم؛ اما حاضر نیستند با ما [جهت حل مسئله کرد] مذاکره کنند. حتی زندانیان بیمار را آزاد نمی‌کنند تا در سلول‌ها بمیرند. اسرائیل در قبال یک سرباز خود هزاران زندانی را آزاد می‌کند. تاکنون پ.ک.ک 50 نفر را آزاد کرده است، اما آنها در راه انسانیت هم باشد، یک زندانی بیمار را هم آزاد نمی‌کنند. می‌گویند مخموری‌ها بازخواهند گشت و برای آنها قانونی تصویب خواهند کرد. اگر بازگردند، نباید به زندان بیافتند و بازجویی شوند. همچنین اگر گریلاها بازگردند، نباید بازجویی و یا زندانی شوند. آنها برای زندانی شدن بازنمی‌گردند. باید این هم قانونی داشته باشد. باید امضایی وجود داشته باشد.

- من از همه ملت کرد می‌خواهم بصورت همه‌جانبه به مقاومت دست زنند.

----

مراد کارایلان رهبر شاخه نظامی پ ک ک: با حمایت ترکیه از داعش و حمله به کوبانی باید گفت، پروسه صلح در ترکیه دیگر بی معنا شده. حمله به کوبانی، اعلان جنگ ترکیه به کردها بود

کارا سو: آ ک پ یا با کردها در پروسه صلح وارد میشود و یا به اتحادش با داعش ادامه خواهد داد.نمیتواند ادعا کند که هر دو را هم زمان پیش میبرد.اگر هم بگوید در صورت لزوم فورا جوابش را خواهد گرفت.زمان برای آ ک پ در حال از دست رفتن است.رهبر ملت کرد تاریخ 30 سپتامبر مشخص کرده است.اگر به اتحاد با داعش پایان ندهد و به دشمنی اش با انقلاب روژوا ادامه بدهد هیچ حرفی ارزش و اعتبار نخواهد داشت . معیار نحوه برخورد با انقلاب روژوا است.حفظ یا رها کردن اتحاد با داعش است. این انتخاب،دوران سیاسی پیش روی مان و نحوه عمل مان را مشخص خواهد کرد

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سامان رسول پور

مواضع عبدالله اوجالان همیشه مهم است. چون سرنوشت ساز است. و سمت و سوی «جنگ و صلح» را تعیین می کند. تحلیل من از اظهارات اخیر او این است که اگر دولت ترکیه، دست به یک اقدام اورژانسی و جسورانه و نیز تجدیدنظراساسی در خصوص کردهای سوریه و ترکیه نزند، حزب کارگران کردستان نه تنها پروسه صلح را تمام شده خواهد دانست، بلکه جنگی همه جانبه و تعیین کننده در روزها و هفته های آینده در دستور کار قرار میگیرد. بخش هایی از مواضع عبدالله اوجالان:

 

- وضعیتی که هم‌اکنون ادامه دارد، در واقع جنگی سنگین در بالاترین سطح است. پیشتر من در دفاعیات خود گفته بودم: جنگ غیرفعال، نیمه‌فعال و همه‌جانبه. آنچه هم‌اکنون روی می‌دهد، جنگ همه‌جانبه و تمام عیار است. پیشتر هم به این مسایل اشاره کرده‌ام، باید همه خلقمان مطابق آن، زندگی روزانه خود را تنظیم کند. همانطور که مردم غزه فلسطین زندگی خود را مطابق جنگ تنظیم می‌کنند، باید ملت کرد هم چنین کاری کند. نباید به آن سطحی نگاه کرد. باید ملت کرد بصورت همه‌جانبه علیه آن حملات مقاومت کند.

 

- سیاست ترکیه درقبال غرب کردستان [کردستان سوریه]، در واقع سیاستی در راستای جنگ علیه کردها است. چه بسا داوداوغلو دو، سه سال پیش به این مسئله اقرار کرده و گفته بود غرب کردستان و خودمدیریتی آن را به رسمیت نمی‌شناسند. به رسمیت نشناختن یعنی جنگ. به این معنا است که اجازه نمی دهند در غرب کردستان خودمدیریتی شکل گیرد و برای نابودی آن به هرکاری دست می‌زنند.

 

- چه بسا حملات تبهکاران داعش با اسرائیل ارتباط دارد. می‌خواهند در این سرزمین اسرائیلی دیگر ایجاد کنند. در این سرزمین، نام‌هایی متعارف وجود دارد: مثلا پرسوس در عبرانی سروچ است. سروچ، پدربزرگ حضرت ابراهیم و موسی است. حران هم (منطقه‌ای در اورفا) از نام هارون برادر موسی برگرفته شده است. در تورات به آن اشاره شده است. مرتبا در نظر داشته‌ و دارند در این سرزمین اسرائیلی دیگر ایجاد کنند. چه بسا پروژه «گاپ» به این مهم خدمت می‌کند. در سال ۷۸ که در اورفا بودم، آن موقع اولین فعالیت‌های پروژه گاپ آغاز شده بود. آن پروژه برای غصب آب و خاک ما در آنجا تهیه شده است. هیچ کس علیه سیاست‌های اسرائیل مقاومت نمی‌کند. بولنت اجویت (نخست‌وزیر سابق ترکیه) تاحدی خواست علیه آن مقاومت کند، اما او را فلج کردند. داعش پروژه اسرائیل است. آ.ک.پ هم نمی‌تواند علیه آن مقاومت کند. آنها را تهدید کردند، کم مانده بود دولت آن را ساقط کنند.

 

- در اینجا، یعنی زندان انفرادی، حقیقتا به لحاظ فلسفی از من انتقام می‌گیرند. اگر کتابی نوشتم، به آن خواهم پرداخت. عنوان آن خواهد بود: «انتقام از آپو». جرم من چیست؟ جرم من، دعوت از انسانها برای حیات آزاد است. انتقام از من این است که می‌گویند «چرا انسان‌ها را از این حیات نجات می‌دهیم و به حیات آزاد دعوت می‌کنیم». حال آنکه کوچکترین حق حیات را به من نمی‌دهند. من را برده می‌دانند. هم‌اکنون 500 هزار نفر در «اورفا» برده محسوب می‌شوند. وقتی آنجا بودم، مردم برای چیدن پنبه به «چوکوروا» می‌رفتند. روزی 20 ساعت کار می‌کردند. حق تندرستی, آموزش و امنیت به آنها داده نمی‌شد. حق زندگی وجود ندارد. به تو این حق را نمی‌دهند. من یک بار رفتم و توبه کردم. گفتم چنین زندگی‌ای را قبول نخواهم کرد. راضی هستم در این سلول انفرادی بسر برم، اما زندگی برده گونه را نپذیرم.

 

- با سدسازی‌ها، احداث پایگاه نظامی جدید و جاده‌ها برای ارتش، از موقعیت آتش‌بس سوء استفاده می‌کنند. اوضاع کنونی غرب کردستان [کردستان سوریه] به معنای نقض آتش‌بس است. هم‌اکنون جنگ در غرب کردستان جریان دارد. تا یک کتاب را به شما می‌دهم، در زندان باید در پنج مرحله پنج امضا بدهم. برای حل مسئله تاریخی کرد حتی یک بار هم امضایی نمی دهند. من حاضرم سلاح را کنار بگذاریم، از کوهستان هم پایین بیاییم، اما بازهم مذاکرات را آغاز نمی‌کنند. در مورد مسئله آزادی گروگان‌ها از دست داعش، گفتند ما با داعش مذاکره سیاسی کردیم؛ اما حاضر نیستند با ما [جهت حل مسئله کرد] مذاکره کنند. حتی زندانیان بیمار را آزاد نمی‌کنند تا در سلول‌ها بمیرند. اسرائیل در قبال یک سرباز خود هزاران زندانی را آزاد می‌کند. تاکنون پ.ک.ک 50 نفر را آزاد کرده است، اما آنها در راه انسانیت هم باشد، یک زندانی بیمار را هم آزاد نمی‌کنند. می‌گویند مخموری‌ها بازخواهند گشت و برای آنها قانونی تصویب خواهند کرد. اگر بازگردند، نباید به زندان بیافتند و بازجویی شوند. همچنین اگر گریلاها بازگردند، نباید بازجویی و یا زندانی شوند. آنها برای زندانی شدن بازنمی‌گردند. باید این هم قانونی داشته باشد. باید امضایی وجود داشته باشد.

 

- من از همه ملت کرد می‌خواهم بصورت همه‌جانبه به مقاومت دست زنند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

رئیس مشترک کودار: اگر نتوانیم کوبانی را حفظ کنیم آینده کردستان را از دست می‌دهیم

فرات 24.09.2014 12:50:14

زیلان تانیا در گفتگویی با تلویزیون ما به ارزیابی اوضاع کردستان و یورش تبهکاران داعش به کوبانی پرداخت. رئیس مشترک کودار از جوانان کرد خواست تا به صفوف مبارزاتی در کوبانی بپیوندند.

زیلان تانیا از روسای مشترک جامعە آزاد و دمکراتیک شرق کردستان در گفتگو با برنامە هورامی روچن در تلویزیون نوروز اوضاع کلی کردستان و یورش تبهکاران داعش به کوبانی را مورد ارزیابی قرار داد.

وی با اشارە به پروژە قدرتهای جهانی برای آرایش مجدد خاور میانە، تصریح کرد کە این نیروها درصدد دیزاین جدید بر مبنای منافع سیاسی و اقتصادی خود در این منطقە هستند.

به گفتە رئیس مشترک کودار ، ملت کرد نیز به عنوان یکی از کهن ترین ملتهای این منطقە از همە سو مورد تهدید واقع شده و بسیاری از جناحهای درگیر در منطقە نیز در تلاشند تا از آنها در جهت مصالح خود استفادە کنند، اما ملت کرد هم اکنون از خط مشی و موضع خاص خود برخوردار است و حاضر نیست در کشمکشهای منفعت خواهی و قدرت طلبی جناحها، طرف هیچیک از آنها باشد.

وی در رابطە با آخرین تحولات در روند چارەیابی مسئلە کرد در شمال کردستان با بیان اینکە ترکیە هنوز حاضر به حل مسالمت آمیز مسئلە کرد نیست، اما تصریح کرد کە دولت ترکیە دیگر قادر به ممانعت از پیشرفت روند مبارزات در شمال کردستان نبودە و خلقمان نیز حآضر به دست برداشتن از اردە سیاسی خود نیست.

زیلان تانیا در ادامە گفتگو به اوضاع گرب کردستان و کوبانی پرداخت و گفت : کردها در غرب کردستان بر اساس رهنمودها و فلسفە رهبر آپو خود را سازماندهی کردە و نمونە کاملا جدید و متفاوتی را طرح و بنمایش گذاشتە است. اما جناحهایی کە در واقع اردە تعیین سرنوست از سوی ملت کرد و دیگر خلقها را در تعارض با نیات خود می بینند، در تلاش برای نابودی دستاوردهای غرب کردستان و تجربەی موفق آن هستند.

رئیس مشترک کودار در خاتمە سخنان خود از عموم جوانان ، بویژە پسران و دختران کرد در شرق کردستان خواست تا ضمن حمایت همە جانبە از مقاومت غرب کردستان به صفوف این مبارزات بپیوندند. به گفتە زیلان تانیا : اگر امروز نتوانیم کوبانی را حفظ  کنیم، یقینا فردا نیز نخواهیم توانست آینده شرق کردستان را تأمین کنیم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ک.ج.ک: ترکیه می‌خواهد با ایجاد منطقه حائل حلقه حملات داعش را تکمیل کند

فرات 23.09.2014 11:18:45

 ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان در بیانیه ای با اعلام آنکه ترکیه بدنبال تخلیه انسانی مناطق روژاوا است ،چنین سیاستی را تهدیدی معادل نسل کشی عنوان کرده و گفته است طرح ایجاد منطقه حائل در مرزهای روژاوا برای تقویت حملات داعش است .

 

در بیانیه ریاست مشترک ک.ج.ک ضمن اشاره به اینکه واحدهای مدافع خلق و واحدهای مدافع زن از نه روز پیش در برابر فاشیسم داعش مقاومتی قهرمانانه از خود نشان داده و ضربات مهلکی به این گروه وارد کرده اند به جنگ روانی رسانه های نزدیک به دولت ترکیه و برخی رسانه های عربی که به داعش گرایش دارند می پردازد و می گوید کوبانی امروز یک استالینگراد است و به همان اندازه که مقاومت استالینگراد در جنگ جهانی دوم در شکست فاشیسم موثر بود مقاومت امروز کوبانی نیز چنین نقشی دارد و یقینا داعش و ترکیه و حامیان آنها به هدفشان نخواهند رسید .

 ک.ج.ک بار دیگر عموم جوانان چهار بخش کردستان را به مشارکت در مقاومت روژاوا فراخوانده و با تأکید بر آنکه نیرو و اراده ملی کردها برای درهم کوبیدن حملات کافی است می گوید همانطور که قهرمانی های اخیر در کوبانی نشان داد تروریست های داعش و حامیان آنها هرگز قادر به پیروزی نخواهند بود، باید به مبارزه ادامه داد و طرف هایی که قصد حمایت دارند نیز می توانند با رساندن کمک های تسلیحاتی و لجستیکی مسئولیت خود را انجام دهند .

این بیانیه انتقال کودکان و سالمندان و افراد بیمار به اماکن امن توسط خودمدیریتی کانتون کوبانی را اقدامی درست عنوان می کند ولی نسبت به سیاست های ترکیه برای تخلیه انسانی کوبانی هشدار داده و چنین سیاستی را معادل نسل کشی دانسته است .

 ریاست مشترک ک.ج.ک همچنین در اشاره به تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در نوار مرزی روژاوا شدیدا به این موضوع واکنش نشان داده و آنرا دشمنی آشکار برای حمله به کردهای روژاوا توصیف کرده است . ک.ج.ک مردم شمال کردستان را به قیام سراسری و جلوگیری از اجرایی شدن طرح های شوم ترکیه فراخوانده است .

 در انتهای این بیانیه ضمن اشاره به اینکه ملت کرد اکنون بیش از هر زمانی از سازمان یافتگی و انسجام برخوردار است خاطرنشان می شود که موقعیتی تاریخی برای کسب آزادی و دمکراسی پیش روی کردهاست که راه آن از مقاومت می گذرد .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

داعش و امید برباد رفته‌ کردهای عراق به‌ ترکیه‌

 ریبین عمر

مسئول روابط خارجی حزب گوران «حزب تغییر»

 

«برای افکار عمومی کُردها چنان تفسیر و تحلیل می شد که کُردها در عراق دوستی واقعی و قدرتمند یافته اند و آن دوست؛ دولت ترکیه می باشد. اینگونه به مردم القاء می شد که «ترکیه دوست» همچون دشمن دیرین به کُردها نمی نگرد بلکه...»

در طول چند سال گذشته، راه آنکارا و کاخ چانکایای جمهوری ترکیه و نهاد نخست وزیری این کشور، به راهی همیشگی و آشنا برای حاکمان اقلیم کردستان تبدیل شده بود.

در این مدت، حاکمان اقلیم کردستان عراق، رئیس و نخست وزیر این اقلیم، بازیگران اصلی در خدمت کردن به توفیق برنامه های رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه بودند و روزهای آغازین سال 2011 شروع این ماه عسل و رویکرد اینچنینی رهبران اقلیم در قبال ترکیه بود. حاکمان بلامنازع اقلیم کردستان در محافل و مجالس سلطان (رجب طیب اردوغان) جزو میهمانان ویژه و مهم به شمار می رفتند. حتی بسیاری اوقات برای تفسیر رویاها و آمالشان خود را به عرش سلطان جدید این کشور (ترکیه) می رساندند. همزمان در اقلیم کردستان عراق برای افکار عمومی کُردها چنان تفسیر و تحلیل می شد که کُردها در عراق دوستی واقعی و قدرتمند یافته اند و آن دوست؛ دولت ترکیه می باشد. اینگونه به مردم القاء می شد که «ترکیه دوست» همچون دشمن دیرین به کُردها نمی نگرد بلکه آنها تصمیم گرفته اند که در همه مشکلات و مسائلی که کُردهای عراق با آن دست به گریبان است با آنها هماهنگ و حامیشان باشند و همچنین حامی و پشتیبان کُردهای عراق باشند در هر تصمیم و سیاستی که در پیش می گیرند؛ حتی در مسئله «استقلال» که پیش از حملات داعش و در هنگام اشغال موصل بحث روز محافل قدرت در اقلیم کردستان بود.

سیاسیون اقلیم و به ویژه طرف خاصی، با عقلانیت و ایده آل های ویژه خود برای آینده کُردهای عراق، دچار اشتباه بزرگ تاریخی شدند. زیرا آن هایی که نمایندگی این رویکرد را می کردند بدون توجه به پیشینه، نگرش و آمال سلطان (اردوغان) و بدون پند گرفتن از رویدادهای گذشته های دور و نزدیک، خود را مشغول تفسیر و تحلیل آینده سیاسی اردوغان و خدمت به برنامه های نخست وزیر ترکیه در کردستان عراق و ترکیه کردند.

در این ماه عسل کوتاه، این طیف سیاسی در اقلیم کردستان عراق همه تخم مرغ های خود را در سبد حزب عدالت و توسعه گذاشت و حتی سرنوشت ایده خام استقلال را نیز به تصمیمات و سرنوست این حزب بستند. این اقدامات مبهم، سادگی کُردها و بی تجربگی آن ها در عرصه سیاسی، عاملی شد برای اینکه ترکیه به شریکی برای ثروت و سرمایه های کردستان و درآمدها و عایدات نفتی اقلیم کردستان تبدیل شود، که نتیجه این سیاست به ویژه در زمینه نفتی و صادرات و فروش آن و تلاش برای استقلال اقتصادی، ایجاد بزرگترین مشکل اقتصادی برای مردم کردستان شد و جیب های خالی کارمندان کم درآمد این اقلیم را قربانی پر کردن جیب برادران میانه‌رو ترک کرد. حتی مسئله فروش نفت اقلیم کردستان به فاکتوری اصلی در عمیق شدن اختلافات میان اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق و شدیدتر شدن کشمکش های میان کُردها و حاکمان بغداد شد و فصل تازه ای از بی اعتمادی میان کُردها و اعراب آغاز گردید، به ویژه با شیعیان که پس از سال 2003 زمام امور در بغداد را در دست دارند. مناقشات و کشمکش های سیاسی در عراق چنان شدت گرفت که طرح ها و نقشه های منطقه ای، داعش را از سوریه وارد عراق کرد. داعش پس از سازماندهی خود در منطقه نینوا به مناطق کردستانی در عراق تعرض کرد و از این جاست که مرحله جدید و خلاف ماه عسل پیشین میان کُردهای عراق و دولت ترکیه آغاز گردید که نمودهای آن بر همگان آشکار گردید.

در طول سه ماه گذشته و در جنگ و درگیری میان نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان و دولت اسلامی عراق و شام (داعش) تا نزدیک شدن داعش به پایتخت اقلیم کردستان عراق، حاکمان ترکیه و شرکای جدید در ثروت و سرمایه های ملی کردستان، هیچ گونه موضع گیریی نداشتند و در برابر همه رویدادهای تلخ و ناگوار که بر سر کُردها در عراق آمد، سکوت محض اختیار کردند.

ترکیه؛ این دوست کارتونی کُردهای عراق هیچ وقعی به فریادها و درخواست ها برای کمک شریک اقتصادی خود در اقلیم نگذاشت و در مقابل خطراتی که سرنوشت این شریکش در کردستان عراق را به صورت جدی تهدید می کرد به تمام معنا با بی تفاوتی عمل کرد.

هم اکنون نیز و پس از آن همه مکنت و بدبختی که بر سر کُردهای عراق آمد، پس از آوارگی و نسل کشی ایزدی ها و فروش دختران و زنان کُرد در بازارهای موصل عراق و رقه سوریه از سوی گروه های تندرو، تازه سر نخ های اثبات دست داشتن ترکیه؛ این دوست و همپیمان خیالی دیروز کُردها در حمایت و دادن تسلیحات نظامی به داعش، دشمن کُردها، آشکار می گردد.

منبع: پایگاه لوین پرس

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جوانان کوبانی واحدهای نظامی برای دفاع ذاتی تشکیل دادند

سدات سور ـ کوبانی 25.09.2014 09:19:20

مقاومت کوبانی غیر از سه جبهه جداگانه, در مرکز شهر هم ادامه دارد. جوانان شهر کوبانی در محلات مختلف واحدهای نظامی دفاع ذاتی تشکیل دادند.

سازمان جوانان حزب «پ.ی.د» هم همانند خلق کوبانی علیه حملات تبهکاران داعش که از 15 سپتامبر آغاز شده است, به سازماندهی خود پرداختند. جوانان پ.ی.د نخست در محله بوتان در غرب شهر کوبانی واحدی نظامی تشکیل داد. بخاطر بودن گورستان «شهید دجله» در محله بوتان که در آن پیکر مبارزان ی.پ.گ بخاک سپرده شده, اهمیت زیادی دارد. جوانان می‌گویند:«دست پلید تبهکاران داعش هیچگاه به گورستان شهدایمان نخواهد رسید».

آزادی محمد, سخنگوی سازمان جوانان کوبانی بیان کرد که واحدهای دفاع ذاتی در تمامی محلات مستقر خواهند شد و از جوانانی که به کشورهای همسایه پناه برده‌اند, خواست که به نبرد برای دفاع بپیوندند.

 

بازگشت شماری از جوانان

 

یکی از جوانان به نام حمود حسن که قبل از آغاز حملات در سازمان جوانان پ.ی.د مشغول فعالیت بود, تصمیم گرفت به جبهه جنگ بپیوندد. وی بیان کرد که نخست با پیشاهنگی جوانان پ.ی.د در محله بوتان واحدی مسلح تشکیل داده‌اند و افزود:«جوانان این محله که برای کار به ترکیه رفته بودند, با آغاز حملات به کوبانی, بازگشته و به صفوف دفاعی ما پیوستند. ما این جوانان را در نیروی دفاع ذاتی جای داده‌ایم.

ما از محلات خود دفاع خواهیم کرد. هنوز درگیری‌ها به اینجا نرسیده است, اما اگر مرکز شهر مورد هدف قرار گیرد, از محلات و شهر خود دفاع خواهیم کرد. اگر لازم باشد به جبهه‌های جنگ و صفوف ی.پ.گ خواهیم پیوست».

آزاد محمد هم گفت واحدهای دفاع ذاتی جوانان در سراسر شهر کوبانی مستقر خواهند شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ملاقات با زنان پر صلابتی که علیه داعش می جنگند

 

توضیح مترجم: آوستا که نام و تصویر او در این گزارش وبسایت فارن پالیسی آمده است، یکی از سه گریلایی بود که اخیرا در جریان یک عمیات مشترک نیروهای پیشمرگه و گریلا علیه گروه داعش در منطقه مخمور جان باختند. در واقع در تصادفی ناخوشایند، انتشار این گزارش در "فارن پالیسی" با انتشار خبر جان باختن فرمانده آوستا و دو تن دیگر از همقطارانش همزمان شد.

گریلاهای حزب کارگران کردستان در شمال عراق [جنوب کردستان. م] در خطوط مقدم نبرد حضور دارند. بسیاری از فرماندهان این سازمان، از جمله "آوستا"ی 24 ساله، زن هستند.

 

محمد علی صالح/ فارن پالیسی

ترجمه: عارف سلیمی

 

آوستا به اتاق تنگ و باریکی در یک ساختمان مخصوص معلمان که موقتا به مقری نظامی تبدیل شده است، وارد می شود. او به همراه رزمندگان تحت فرمانش برای مصاحبه آماده است. شش کماندو از جایشان برمی خیزند تا با او دست بدهند. او با تک به تک آنها خوش و بش می کند. می گوید: "سلام، هَەڤال"؛ آنها را با واژه ای کردی که معادل "رفیق" است، مورد خطاب قرار می دهد. سپس تفنگ تک تیرانداز روسی اش را زمین می گذارد و متعاقب آن چای و قهوه سرو می شود.

 

جنگجویان ترسناک "دولت اسلامی" [داعش] تنها ده مایل دورتر هستند. اما تک تیراندازان کرد، که برخی شان هنوز زیر بیست ساله هستند، اغلب آرام و با طمانینه اند. آنها برسر اینکه قهوه بهتر است یا چای بحث می کنند، درباره وضعیت کمپ سخن می گویند و سر به سر همدگیر می گذارند. "تو خیلی خوش عکس (فوتوژنیک) هستی"، یکی از مبارزان هنگامی که "آوستا" برای عکس انداختن ژست می گیرد، با خنده به او می گوید. وقتی که بقیه خنده سر می دهند، او نیز از سر حجب می خندد.

 

آوستا تنها 24 سال دارد، اما با آن چشمان خاکستری اش، سنش بسیار بیشتر به نظر می رسد. صورتی دراز، پُرچین و چروک و خش، و دستانی زمخت دارد. تفنگش را همواره با خود حمل می کند: یا بر دوش یا در دست؛ نشانه ای از زندگی پرمخاطره او به عنوان یک گریلای کُرد.

 

آوستا، که نام  سازمانی اش از کتاب مقدس زرتشتیان برگرفته است (آیینی که کردها معتقدند به آن تعلق داشته اند)، یک گروه سیزده نفره از گریلاها را فرماندهی می کند. هشت نفر آز آنها زن و عضو حزب کارگران کردستان، پ.ک.ک، هستند؛ گروهی شورشی که در سه دهه گذشته بر سر حقوق کردها با دولت ترکیه جنگیده است. آنها یونیفورمهای خاکستری و زیتونی و شلوارهای گشاد به تن دارند، به همراه یک جلیقه و نیز شال عریضی که به دور کمر بسته اند.

 

اعضای یگان[اسکادران] تحت فرمان آوستا روز ششم اوت با اتوبوس از کوهستان قندیل (منطقه ای در حد فاصل مرزهای ترکیه، عراق و ایران) به شهر مخمور، شهری غبارآلود در کردستان عراق، رسیدند. آنها جزو صدها داوطلبی بودند که به منظور دفع جهادیهای شریر داعش، [از کوهستان قندیل] به سمت کردستان عراق پایین آمدند.

 

پس از نبردی چهار روزه که در دهم اوت پایان یافت، گریلاهای کرد، مواضع اصلی خویش را که کمپی بود که تا قبل از ماه اوت بالغ بر ده هزار آواره کرد ترکیه ای اکثرا هوادار پ.ک.ک، در آن ساکن بودند، دوباره بارپس گرفتند.

 

در خلال آن درگیری، آوستا با تفنگ تک تیراندازش به جنگجویان داعش شلیک می کرد تا رفقایش را که در حال پیشروی به سمت سنگرهای جهادیها بودند، پوشش دهد. او می گوید: "آنها آنگونه که در تبلیغاتشان ادعا می کنند، جنگجویان چندان ماهری نیستند. آنها اغلب از فاصله دور و به وسیله تسلیحات سنگینی مانند توپ و خمپاره جنگیده اند.

 

آوستا با سلاح سنگین ناآشنا نیست. پ.ک.ک در سه دهه گذشته علیه ارتش ترکیه، دومین ارتش بزرگ "ناتو" جنگیده است. آوستا در بیشتر جنگهایی که پ.ک.ک در سالهای 2005، 2008 و 2012 با ترکیه داشته، شرکت کرده است. او می گوید که رزمنده های پ.ک.ک در صف اول رزمندگانی هستند که جهادیها را به چالش کیشده اند. "داعش به سختی می جنگید، اما نه به آن اندازه که ما در گذشته با ارتش ترکیه جنگیده ایم. ترکها هواپیماهای جنگی و نیروی هوایی هم دارند."

 

آوستا می گوید که او و یگان تحت امرش با دیدن قساوتی که جهادیها در شنگال و مناطق دیگر علیه کردها به خرج دادند، جزو اولین گروه از داوطلبان پ.ک.ک بودند که به مخمور اعزام شدند. او در عین حال تصریح می کند که یگان آنها در صحنه نبرد در مخمور، هماهنگیهای "محدودی" با نیروهای پیشمرگه کردستان عراق هم دارند.

 

او نیز همانند بسیاری از کسانی که به پ.ک.ک ملحق شده اند، در سنین جوانی افکار رادیکال پیدا کرده است. جرقه اش زمانی زده شد که جسد مثله شده برادرش را به چشم دید. برادرش نیز عضو پ.ک.ک بود که در سال 2005 در جریان یک درگیری با نیروهای امنیتی ترکیه کشته شده بود. اندک زمانی پس از آن واقعه، او از دیارش، شهر وان درجنوب شرقی ترکیه، رفت و به کوهها روی آورد تا سلاح به دست بگیرد. آن زمان او 15 ساله بود.

 

آوستا در یک دوره آموزشی فشرده که در آن در مباحث ایدئولوژیک، عقاید چپ و انقلابی حزب و نیز مباحث مربوط به نقش زنان در جامعه غوطه ور شده بود، شرکت کرد و همزمان نحو کار با اسلحه را نیز آموزخت.

 

در کوهستان، نیروهای پ.ک.ک به صورتی ایزوله در کمپهایی سخت و طاقت فرسا مستقر هستند. مقررات سازمانی روابط عاطفی را منع کرده است و رزمنده ها روابط محدودی با خانواده هایشان دارند.

آوستا می گوید که به عنوان یک زن جوان در کوستانهای سرکش جنوب شرق ترکیه و شمال عراق بود که خودش را شناخت. "در کوهها بود که پی بردم زنها نیز می توانند قدرمتند باشند". در مقایسه با فرهنگهای محافظه کار جوامع مسلمان، زنان در رده های مختلف پ.ک.ک به مثابه یک سازمان مارکسیست، حضوری پررنگ دارند. حدود نیمی از رهبران سازمان زن هستند. به ویژه گریلاهای کرد، در نقطه مقابل با بنیادگرایی اسلامی داعش که نقش زنان را بیشتر به وظایفی از قبیل نگهداری بچه، پخت و پز، شست و شو و خشنود ساختن شوهرانشان محدود کرده است، می باشند.

 

کندال، یک پسر رزمنده نوزده ساله عضو یگان تحت امر آوستا می گوید: "فرمانبری از زنی همچون آوستا به ما قدرت و انگیزه می بخشد. او در حین نبرد هم اوامر صادر می کند و هم تاکتیکها را به ما آموزش می داد."

 

پ.ک.ک و گروه وابسته به آن یعنی "ی.پ.گ" نقش بسیار مهمی در تامین امنیت  یک کریدور نجات از کوهستان شنگال، واقع در غرب استان نینوا در عراق، به طرف سوریه ایفا کردند. هزاران نفر از اقلیت دینی ایزدی که از ترس داعش به کوهستان پناه برده بودند، با ایجاد این کریدور توانستند جان سالم به در برند و از طریق منطقه تحت کنترل کردهای سوریه به کردستان عراق بازگردند. نیروهای پ.ک.ک همچنین برای تقویت پیشمرگه ها در کرکوک واقع در شمال عراق نیز مستقر شده اند.

 

با وجود این حتی اگر حضور آوستا و رفقایش در عراق تاحدودی به عقب راندن داعش نیز کمک کرده باشد، باز چالشهای دیگری در پیش خواهد بود. یک مورد آن، تنشهایی است که با کردهای عراق دارند. دو طرف برای مدتها روابط تیره و تاری باهم داشته اند. پ.ک.ک و نیروهای کرد عراق، در فاصله بین سالهای پایانی دهه 1980 تا سال 2000 بارها باهم درگیر شده اند. در حالی که آوستا می گوید که این پ.ک.ک بود کمپ آوارگان را آزاد کرد و نقش اصلی را در تصرف شهر مخمور داشت، مقامات کرد عراقی تاکید می کنند که نبرد اصلی را نیروهای پیشمرگه انجام داده اند.

 

مشارکت پ.ک.ک در جنگ علیه داعش هنوز واکنشی جدی از سوی کشور همسایه ترکیه به دنبال نداشته است. اما با توجه به اینکه ترکیه پ.ک.ک را دشمن خود می داند و همزمان از روابط سیاسی و اقتصادی نزدیکی با کردهای عراق سود می برد، این احتمال وجود دارد که اگر پ.ک.ک بخواهد حضوری دراز مدت در کردستان عراق داشته باشد، آنکارا واکنش خوبی به آن نشان ندهد. حضور طولانی مدت پ.ک.ک در کردستان عراق- به ویژه در صورت شکست داعش در شمال عراق- می تواند موجب تضعیف اقتدار حکومت اقلیم کردستان در مناطق تحت کنترلش بشود و متعاقبا تنشهایی میان ترکیه، کردهای و پ.ک.ک به همراه داشته باشد.

 

در صورتی که جنگ با داعش بخواهد گسترش بیابد، حضور پ.ک.ک همچنین می تواند خط قرمزی برای غرب، متحد حیاطی کردها، قلمداد شود. پ.ک.ک از سوی ایالات متحده و بیشتر کشورهای اروپایی به عنوان گروهی تروریستی شناخته می شود.

 

آوستا در واکنش به این نوع نامگذاریها شانه هایش را بالا می اندازد و می گوید: "ما سالهاست که به عنوان تروریست شناخته می شویم. اما ما خطاب آن کشورها می گویم که بیایید و از نزدیک این جنگ را ببینید آنگاه به قضاوت بنشینید.... داعش غیرنظامیان را سر می برد... ما غیرنظامیان را نجات داده ایم." او این سخنان را حین راه رفتن در داخل کمپ و هنگام بازگشت یک بازرسی سریع از یک پست نگهبانی به منظور کسب اطمینان از استحکام آن در برابر حمله احتمالی داعش، بر زبان می راند.

 

با عقب راندن جهادیهای داعش از مناطق کردنشین اطراف مخمور، گریلاهای مستقر در کمپ مخمور هنوز هیچ برنامه ای برای بازگشت به قرارگاه هایشان در کوهستان قندیل ندارند. در حال حاضر آنها سرگرم آموزش گروهی از صدها ساکن کمپ هستند که اخیرا بازگشته اند تا یاد بگیرند چگونه از خود دفاع کنند.

 

تجارب گذشته به این رزمنده ها آموخته است که به هیچ شانسی متکی نباشند. آنها پس از بیرون راندن داعش وقت خود را صرف تقویت سنگرهای دفاعی شان در داخل کمپ و مواضع اطراف آن در نزدیکی کوه "قره چوغ" کرده اند.

 

اعضای پ.ک.ک به نوبت در پستهای بازرسی و سنگرها می ایستند. آوستا در پایان ملاقات با رفقایش تفنگش را برمی دارد و با آنها خداحافظی می کند. او به همراه یکی از رفقای مردش وارد یک خودرو خاکی می شود و به یک پست نگهبانی در نقطه ورودی کمپ سر می زند. او از آنجا می تواند افق غبارآلود جنوب مخمور، جایی که هنوز ردپای داعش در آن به چشم می خورد، را مشاهده کند.

 

آپدیت نهایی (13 سپتامبر): آوستا روز دوازدهم سپتامبر کشته شد. به گفته یک سخنگوی پ.ک.ک در شمال عراق، او هنگامی که فرماندهی یک واحد مشترک از پ.ک.ک و پیشمرگه را در عملیات بازپس گیری روستایی در نزدیکی مخمور را به عهده داشت که از ناحیه گردن مورد اصابت گلوله یکی از شبه نظامیان داعش قرار گرفت. او در یک خودرو نظامی نیروهای پیشمرگه قرار گرفت تا به بیمارستان مخمور که مورد اصابت بمب دست ساز قرار گرفته است، انتقال داده شود. او در راه انتقال به اربیل، پایتخت کردستان عراق، به منظور مداوای بیشتر، جان باخت.

http://nnsroj.com/fa/detiles.aspx?id=7614&ID_map=19

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©