Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۹ برابر با  ۱۴ جولای ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۹  برابر با ۱۴ جولای ۲۰۱۰
۲۲تير : بيکاری دختران روستا و رواج ازدواج با مردان متاهل، معتاد

ایران در آئینه آمار(۴۴)

تهیه و تنظیم: مریم اسکوئی

۲۲ تیرماه ۱۳۸۹ـ۱۳ژوئیه ۲۰۱۰

 

 

 ۲۲ تير : بيکاری دختران روستا و رواج ازدواج با مردان متاهل، معتاد...

خبرگزاری مهر

بالا رفتن سن ازدواج مقوله ای مختص شهرنشينی نيست بلکه امروز سن ازدواج در روستاها نيز بالا رفته و بسياری از گلايه های پسران و دختران مجرد شهری به روستاها هم رسيده است.

به گزارش خبرنگار مهر در اراک، دورانی که در فرهنگ عاميانه ايران از آن به دوران" دختر خانه بودن" ياد می شود اغلب جزو راحت ترين دورانهايی است که زنان پيش از ازدواج می گذرانند اما وقتی اين دوران طولانی می شود با مخاطراتی برای دختران همراه است که از آن طراوت و راحتی می کاهد.

۱۵

هزار دختر روستايی چشم به راه ايجاد زمينه های اشتغال

 

بر اساس آمارهای موجود اکنون بيش از 15 هزار دختر بزرگسال تنها در روستاهای استان مرکزی زندگی می کنند.

بر اساس مطالعات صورت گرفته فقدان شغل مناسب و محل درآمد کافی برای هزاران نفر از دختران روستايی در سطح استان آسيب و بحرانهای جدی اجتماعی ايجاد کرده است.

تن دادن به ازدواج های ناخواسته، افزايش سن ازدواج، مهاجرت به مناطق حاشيه ای شهرهای بزرگ، بروز مشکلات روحي، روانی و عاطفی از جمله اين مشکلات است.

به جز دختران روستاهای استان مرکزی بيش از يک ميليون دختر در روستاهای کشور در معرض انواع آسيب ها از جمله، اجبار به ازدواج با افراد کهنسال و معتادان، بروز مشکلات اخلاقی و بهداشت روانی و ... هستند.

 

کميته امداد پيشرو در طرح مسئله

 

در ميان دستگاههای مدعی توجه به زنان و ايجاد اشتغال در جامعه، کميته امداد امام استان مرکزی اولين ارگانی بود که بحث کثرت دختران بزرگسال و بيکار را مطرح کرد و به فکر چاره افتاد.

 

اشتغال نياز اول و حرف آخر

 

توجه به دختران بزرگسال به عنوان پاره ای از جامعه و توجه به توانمندی آنان در توسعه اشتغال گرچه در وهله اول امری اقتصادی است اما جستجو در آن اثبات می کند، ايجاد اشتغال می تواند از بروز بسياری از تبعات اجتماعی منفی و ناخواسته جلوگيری کند تبعاتی که نه خوشايند دختران است و نه جامعه و می تواند آنان را از حقوق انسانی محروم کند.

 

۲۲تير : ايران در آمادگی الکترونيکی از آخر سوم شد!

مهر

مديرعامل شرکت فناوری اطلاعات رتبه ايران را براساس رتبه بندی جهانی سال 2009 از حيث شاخص آمادگی الکترونيکی 68 از 70 کشور جهان عنوان کرد و گفت: طبق رتبه بندی جهانی که توسط اتحاديه جهانی مخابرات اعلام شده ايران تا سال 2006 رتبه 105 را در ميان 181 کشور جهان از لحاظ شاخص فرصت ديجيتالی داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سعيد مهديون صبح امروز سه شنبه در همايش بررسی وضعيت شاخصهای فناوری اطلاعات در کشور با اشاره به سند چشم انداز توسعه که ايران 1404 را کشوری توسعه يافته با جايگاه اول علمی فناوری در سطح منطقه ديده است به رتبه بندی انجام شده از سوی اتحاديه حهانی مخابرات تا سال 2007 اشاره کرد و گفت: رتبه ايران از حيث دسترسی فناروی اطلاعات و ارتباطات در خاورميانه 11 است و کشور ما براساس سبد هزينه فناوری اطلاعات و ارتباطات رتبه هشتم منطقه خاورميانه را دارا است.

مديرعامل شرکت فناوری اطلاعات ملاک بررسی وضعيت موجود کشور در حوزه فناوری اطلاعات را شاخص‌های بين‌المللی ندانست و گفت: اين شاخص ها برای بررسی وضعيت موجود می تواند تنها به عنوان برنامه تلقی شود اما ما بايد اهداف خود را دنبال کنيم.

مهديون با اشاره به فناوری اطلاعات در برنامه چهارم توسعه که بر مبنای دو سند بخشی و فرابخشی با 44 شاخص تعريف شد افزود: نقدی بر اين برنامه وارد است که از آن جمله می توان به قابليت مديريتی پايين و اندازه گيری کم برخی شاخصها اشاره کرد که اميد می رود اين نکات در برنامه پنجم توسعه مدنظر قرار گيرد.

وی آسيب شناسی برنامه چهارم توسعه که به ايجاد اهداف خاص حوزه فناوری اطلاعات و راهبردهای اصلی و پشتيبان آن منجر شد را از جمله اقدامات عمل آمده در دولت دهم عنوان کرد و ادامه داد: هماهنگ نبودن بين بخشها از نکات کليدی است که در پنج سال گذشته بسيار کم به آن بها داده شده است.

مهديون، نبود متولی ملی ICT در دوران برنامه چهارم، ضعف نهادهای فناوری اطلاعات، نداشتن استراتژی مصوب ICT و ضعفهايی در صنعت را از جمله نتايج آسيب شناسی برنامه چهارم توسعه در اين حوزه برشمرد و خاطرنشان کرد: چابک‌ سازی دولت عدالت محور با توسعه خدمات الکترونيکی مطمئن از جمله اهدافی است که با ساختارهای مديريت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور محقق می شود.

مديرعامل شرکت ديتا اضافه کرد: پياده سازی ساختار منسجم مديريت فناوری اطلاعات در کشور به ماندگاری توسعه اين صنعت کمک کرده و خلق ثروت مي‌کند. همچنين اين اقدام کشور را به اهداف ايران 1404 سوق مي‌دهد که اين مهم تنها با توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و با رويکرد کسب سهم مناسب در بازارهای منطقه و جهان و نيز گسترش فرهنگ و آموزش حرفه‌ای IT امکانپذير خواهد بود.

وی با اشاره به تاکيداتی چون سند امنيت فضای تبادل اطلاعات (افتا) در برنامه چهارم تو

سعه که تاکنون اتفاق نيافتاده است افزود: حمايت از صنعت نرم افزارهای داخلی و ساخت سخت افزارهای خاص و نيز حمايت از صادرات آن و استفاده از توان حداکثری بخش خصوصی از ديگر اهداف مهم حوزه IT است.

 

به گفته وی توسعه دولت الکترونيک، توسعه زيرساختهای IT، توسعه سلامت و تجارت الکترونيک، گسترش IT، فرهنگ ايرانی اسلامی در فضای مجازی و گسترش حقوق و قوانين حوزه از ديگر اقدامات اساسی فناوری اطلاعات کشور است.

 

۲۱تير : ضريب بيکاری در ايران سال به سال افزايش مي‌يابد.

 

صدای آلمان:ضريب بيکاری در ايران سال به سال افزايش مي‌يابد. مجله اکونوميست نرخ بيکاری در ايران را ۲ / ۱۳ درصد اعلام کرده و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نيز، دو رقمی بودن نرخ بيکاری را تاييد کرده است.

آمارهای رسمي، از آنجا که بيکاری پنهان يا ثبت نشده را نشان نمي‌دهند، هيچوقت نمي‌توانند بيانگر درصد واقعی بيکاری باشند. اما در بررسي‌های اقتصادی نقش مهمی دارند. همين آمارهای رسمی نشان ‌مي‌دهند که نرخ بيکاری در ايران، سال به سال رو به افزايش است و اين روند در سال‌های آينده نيز بهبود نخواهد يافت.

مجله اکونوميست در تازه‌ترين گزارش خود اعلام کرده که در سال‌جاری نرخ بيکاری در ايران به ۲ / ۱۳ درصد رسيده، در دو سال آينده به ۱۵ درصد و در سال ۱۳۹۲ حتی به ۱۵ و نيم درصد خواهد رسيد.

 

تاييد مرکز پژوهش‌ها

 

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نيز، تاييد کننده بحران بيکاری است. مرکز پژوهش‌ها در گزارشی تاييد مي‌کند که نرخ بيکاری در سال‌های اخير همواره دورقمی بوده است. در چارچوب برنامه پنجم اقتصادي، از دولت خواسته شده که نرخ بيکاری را به ۷ درصد کاهش دهد. اما با توجه به اوضاع اقتصادی فعلی ايران، عملی شدن اين توصيه غيرممکن به نظر مي‌رسد.

 

بيشتر کارشناسان ايراني، رشد بيکاری را برآيند "سياست‌های اقتصادی غلط دولت احمدي‌نژاد" مي‌دانند. بدهي‌های دولت احمدي‌نژاد به بانک‌ها و نهادهای داخلی و خارجی در حا ل‌حاضر به ۱۲۷ ميليارد دلار رسيده است. نبا به داده‌های کارشناسان دولت، در پنج سال اخير از محل فروش نفت نيز بيش از ۲۵۰ ميليارد دلار درآمد داشته، اما به جای تقويت زيرساخت‌های اقتصادي، با ريخت‌وپاش‌های کنترل نشده، منابع ملی را هدر داده است.

در برنامه چهارم اقتصادی که عمر آن به سر آمده، ۸ تا ۵ / ۸ درصد رشد برای اقتصاد ايران پيش‌بينی شده بود. اما مراکز رسمی مي‌گويند که رشد اقتصادی جمهوری اسلامی در آخرين سال برنامه چهارم تنها ۵ / ۱ درصد بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نايب‌رئيس اول مجلس از سياست‌های دولت در مورد اجرای برنامه چهارم و همچنين نحوه اجرای اصل ۴۴ به شدت انتقاد کرده و گفته است:«با رشد ۸ درصدی پيش‌بينی شده در برنامه چهارم فاصله معناداری پيدا کرده ايم که گفتن دلايل آن جانکاه و دردآور است

ابوترابی فرد که در مراسم گشايش پروژه "سافت ژل مينو" سخنرانی مي‌کرد، ضمنا فاش ساخت که تجهيزات اين پروژه ۱۲ ميليارد تومانی از آمريکا خريداری شده است. دولت جمهوری اسلامی ادعا مي‌کند که هيچگونه مناسبات بازرگانی با آمريکا ندارد. پروژه "سافت ژل مينو" به گفته ابوترابی فرد مي‌تواند ۲۳ نوع دارو توليد کند و متعلق به موسسه اقتصادی و خودکفائی آزادگان (اسيران سابق جنگ ۸ ساله ايران و عراق) است

.

۲۱تير:  سه برابر شدن حضور بسيجيان در اينترنت/فيلترشدن 5 ميليون وبلاگ و وبسايت

 

جرس

رئيس سازمان بسيج از برنامه ريزی اين نهاد شبه نظامی برای "حضور تا 3 برابری در فضای اينترنت تا پايان امسال" خبر داد. سردار محمدرضا نقدی که اخيرا به استان کردستان سفر کرده است در گفتگويی با خبرنگار خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، با اعلام اين خبر گفته است که " آموزش يک شبکه بزرگ از نيروهای بسيج به منظور تقويت، گسترش و ايجاد سايت‌های اينترنتی اين شبکه تا پايان امسال محقق مي‌شود و اين مهم، قدرت ايران در اين زمينه را تا 3 برابر افزايش مي‌دهد."

 

فيلتر شدن 5 ميليون وبلاگ و وبسايت

 

بر طبق آمارهای سال 2006 بيش از 18 ميليون ايرانی به اينترنت دسترسی دارند گرچه درصد عمده اين کاربران را کسانی تشکيل می دهد که تنها با سرعت بسيار پائين اينترنت می توانند وارد اين شبکه بزرگ اجتماعی شوند اما با همين وجود ايران چهارمين کشور دنيا از لحاظ تعداد بلاگر را دارد اما رتبه بندی ايران به همين جا ختم نمی شود، فيلترينگ بيش از 5 ميليون وبلاگ در ايران که عبدالصمد خرم آبادی مشاور قضايی دادستان کل کشور از آن خبر داده است موجب شده است تا "سازمان گزارشگران بدون مرز" طی بيانيه ای ايران را "در صدر کشورهای سرکوبگر آزادی بيان بر روی اينترنت در خاورميانه" معرفی کند. به بيانی ديگر شدت سانسور و مقابله با اينترنت در ايران به حدی بود که ايران بتواند رقيبان سرسختی چون سوريه، مصر و عربستان سعودی را پشت سر گذارد. همچنين اين آمار نشان دهنده ميزان بالای نارضايتی ها و انتقادها به عملکرد نامطلوب دولت جمهوری اسلامی دارد.

 

 

۱۹تير : در بهار امسال؛ واردات شكر نزديك به ۳برابر توليد آن بود

ايسنا

آمار نشان مي‌دهد كه در سه ماهه نخست امسال واردات شكر به كشور به حدود 308 هزار تن رسيده است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس آخرين آمار رسمى منتشر شده، در سه ماهه نخست امسال 108 هزار تن شكر در كشور توليد و در همين مدت 308 هزار تن شكر نيز توسط بخش خصوصى وارد كشور شد.

به اين ترتيب در فصل بهار واردات شكر نزديك به سه برابر توليد داخلى اين كالا بود.

در نخستين ماه سال جارى نيز 69 هزار تن شكر وارد كشور شده بود. ضمن اين‌كه در ارديبهشت ماه نيز 107 هزار تن شكر وارد كشور شده بود كه نسبت به واردات فروردين افزايش 55 درصدى را نشان داد.

به اين ترتيب مي‌توان نتيجه گرفت كه در خرداد ماه امسال حدود 132 هزار تن شكر وارد شكر شده است كه اين ميزان واردات نسبت به رقم مربوط به ماه ارديبهشت افزايش 23.4 درصدى را نشان مي‌دهد.

همچنين در فروردين امسال توليد داخلى شكر صفر اعلام شده بود و به اين ترتيب كل توليد شكر در سال جارى مربوط به ماه ارديبهشت بوده است.

ضمن اين‌كه كل توليد شكر كشور در سه ماهه اول امسال مربوط به ارديبهشت ماه بوده و توليد در ماه‌هاى فروردين و خرداد صفر بوده است.

در سال گذشته در مجموع 877 هزار تن شكر وارد كشور شده بود كه كل فرآيند واردات نيز توسط بخش خصوصى انجام شده بود.

واردات شكر در سال گذشته نسبت به سال 1387 و 1386 به ترتيب حدود 20 و 25 درصد كاهش را نشان داد.

از سوى ديگر در سال گذشته 450 هزار تن شكر در كشور توليد شد كه نسبت به سال‌ 1387 و 1386 به ترتيب حدود 18 و 57 درصد كاهش را نشان داد.

از سال 1382 تاكنون بيشترين واردات شكر به كشور مربوط به سال 1385 به حجم دو ميليون 481 هزار تن بوده است.

اين در حاليست كه در همين دوره بيشترين ميزان توليد داخلى شكر نيز مربوط به سال 1385 به حجم يك ميليون و 258 هزار تن بوده است.

هم‌اكنون برزيل، هند، چين‌، آمريكا، تايلند، مكزيك، استراليا، فرانسه، پاكستان و آلمان جز بزرگترين توليدكنندگان شكر در جهان و كشورهاى برزيل، تايلند، استراليا، فرانسه، امارات متحده عربي، هند و گواتمالا جزو بزرگترين صادركنندگان شكر در جهان محسوب مي‌شوند.

نگاهى به آمار نشان مي‌دهد كه ايران هم‌اكنون يكى از 10 واردكننده بزرگ شكر در جهان به شمار مي‌رود. كشورهاى روسيه، اندونزي، آمريكا، امارات متحده عربي، ‌اوكراين، كره‌جنوبي، چين، ژاپن و نيجريه از ديگر واردكنندگان عمده شكر در جهان هستند.

۱۴تير : ۲۶۰هزار کشته در ده سال در جاده های ايران

بی بی سی

 

در يک دهه گذشته بيش از ۲۶۰ هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و بيش از دوميليون نفر نيز مصدوم شده اند.

تعداد تلفات حوادث رانندگی در ايران، سالانه حدود ۲۳ هزار نفر اعلام شده است، اين در حاليست که آمار کشته شدگان سه زلزله تکان دهنده سه دهه اخير ايران در طبس، رودبار و بم در حدود ۹۵ هزار نفر است.

آقای مومنی با اشاره به اين که استفاده از نهادهای فرهنگ ساز مانند آموزش و پرورش می تواند مفيد باشد، اظهار اميدواری کرد با همکاری آموزش و پرورش، به کارگيری فرهنگياران پليس در ساير استان های کشور نيز آغاز شود تا از ظرفيت بيش از ۸۰۰ هزار معلم ايرانی استفاده شود.

بنابر آمار پليس ايران در کشورهای توسعه يافته هر سال در مقابل هر هزار نفر جمعيت، سه نفر در اثر تصادفات جاده ای خود را از دست می دهند. اما در ايران اين آمار ۳۲ نفر به ازای هر هزار نفر است.

سالانه حدود۸۰۰ هزار تصادف در ايران روی می دهد و ايران در رديف اول حوادث مرگبار جاده ای جهان قرار دارد.

 

۱۴تير : نرخ بيکاری جوانان دو برابر نرخ بيکاری کشور

خبر آنلاين:نرخ بيکاری جوانان در آستانه 25 درصد

 

سيد ابراهيم عليزاده: فعالان کارگری کشور مانند رييس فراکسيون کارگری مجلس اعتقادی به نرخ بيکاری اعلام شده از سوی دولت ندارند و عنوان می کنند که نرخ بيکاری ملموس اعلام نمی شود.

 

عليرضا محجوب در اين مورد معتقد است: «اگر دولتمردان و مقامات سياسی و راديو و تلويزيون و مطبوعات به آمار بيکاری رجوع می کنند، لطف کنند صحيح رجوع کنند. مردم جوانان خود را در منزل می بينند و لزوما انتظارشان اين است که عددی که داده می شود با واقعيت نزديک باشد. چرا ميان آمارهای در زمينه اشتغال و بيکاری با آن چه مردم مشاهده می کنند اختلاف وجود دارد؟ پاسخ صحيحی که مرکز آمار در اين مورد به من داده اين بود که گفتند ما همه آمارها را به دولتمردان می دهيم. آن ها اگر مايل باشند آمار بزرگتر را اعلام می کنند

ساين سخنان محجوب، نشان می دهد تاکنون دولت ها در ارائه نرخ بيکاری توجه ای به نرخ بيکاری گروه هايی چون 15 تا 24 ساله ها که هميشه طی 30 سال اخير بيش از دو برابر نرخ بيکاری اعلام شده، بوده است، ندارند. اين گروه همان هايی هستند که متقاضيان ورود به بازار کار محسوب می شوند و حجم عمده آن ها هم همان فارغ التحصيلان دانشگاهی محسوب می شوند که رييس موسسه کار نسبت به وضعيت اشتغال آن ها تذکراتی داد.

نرخ بيکاری اين جوانان که ورودی های به بازار کار کشور محسوب می شوند طی دوران فعاليت دولت نهم به بيش از 24 درصد افزايش يافته اما نکته قابل توجه تر بالاتر بودن اين نرخ نسبت به نرخ بيکاری اعلام شده برای کل کشور طی سه دهه اخير است و شايد به همين دليل هم باشد که اين آمارها يا اصلا منتشر نمی شوند و يا کمتر به آن توجه می شود.

طبق آمارهای موجود مرکز آمار از سال 55 تا 88 بيشترين اختلاف اين دو آمار 19.4 درصد در سال 84 و کمترين اختلاف آمار معادل 3 درصد در سال 55 بوده است. در سال 75 که کمترين نرخ بيکاری طی اين 33 سال ثبت شده و نرخ بيکاری کل آن 9.1 درصد بوده ميزان اختلاف نرخ بيکاری جوانان 15 تا 24 ساله با اين نرخ بيکاری اعلام شده در رسانه ها، بيش از 10 درصد بود و آن زمان که در سه سال 65 ، 79 و 80 نرخ بيکاری 14.2 درصد به عنوان بيشترين نرخ طی اين 33 سال اعلام شد، ميزان اختلاف آمار نرخ بيکاری جوانان 15 تا 24 ساله با اين نرخ اعلام شده در رسانه ها به ترتيب بيش از 10 ، 18 و 19 درصد بود. نرخ بيکاری کل کشور و نرخ بيکاری جوانان 15 تا 24 ساله در پايان سال 88 نيز به ترتيب 11.9 و 24.7 درصد بود.

 

۱۳تير :وضعيت پيشرفت ۴٠ طرح پتروشيمی در ايران؛ از صفر تا ۲٠ درصد

 

مهر:از مجموع 40 طرح پتروشيمی در دست اجرای باقيمانده از برنامه چهارم، 18 طرح از پيشرفت صفر درصدي،7 واحد از پيشرفت کمتر از 4 درصد، 8 واحد از پيشرفت کمتر از 10 درصد و تنها 7 واحد از پيشرفت بيش از 20 درصدی در دو سال اخير برخوردار بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اهداف چشم انداز توسعه صنايع پتروشيمي، ايران بايد با کنار زدن رقبای منطقه ای به جايگاه بزرگترين توليد کننده محصولات پتروشيمی خاورميانه دست يابد.

اما بررسی روند ساخت و توسعه واحدهای جديد پتروشيمی حاکی از آن است که با ادامه روند فعلي، امکان دستيابی به اهداف تعيين شده کمی دور از دسترس خواهد بود.

بررسی جزئيات بيشتر ساخت واحدهای پتروشيمی نشان می دهد که تکميل و بهره برداری از حداقل 12 واحد نيمه تمام پتروشيمی از برنامه چهارم به برنامه پنجم توسعه انتقال يافته است.

بر اين اساس،ساخت واحدهای پتروشيمی اميرکبير (پلی اتيلن سبک) و پرديس (اوره و آمونياک ششم) تا پايان سال 1387 و پتروشيمی های کاويان، اروند، فجر 2، اسکله دوم مايعات ماهشهر، کارون، توسعه مبين، PVC هگمتانه همدان و پلی استايرن مقاوم تبريز بايد تا پايان سال گذشته تکميل و در مدار بهره برداری قرار می گرفت.

همچنين با وجود آغاز و کلنگ زنی عمليات اجرايی 16 واحد جديد پتروشيمی شامل واحدهای ونيران، هنگام، لاوان، مرجان، هرمز، بوشهر (خليج فارس سابق)، PVC مياندوآب، پلی اتيلن سبک انديمشک، پلی اتيلن سنگين و سبک خطی کازرون، پلی اتيلن سنگين ممسني، پلی اتيلن سنگين دهدشت، پلی اتيلن سنگين چهارمحال و بختياری و وينيل استات و اتيلن وينيل استان همدان، اوره و آمونياک لارستان، متانول نودان و واحد اوره و آمونياک فراشبند از سال 87 و 88، اما تاکنون عمليات ساخت هيچ کدام از اين مجتمع های پتروشيميايی به صورت عملی آغاز نشده است.

 

جزئيات پيشرفت پتروشيمی های عسلويه و ماهشهر

 

به گزارش مهر، بررسی جزئيات پيشرفت 5 طرح نيمه تمام پتروشيمی در منطقه ويژه اقتصادی انرژی پتروشيمی (ماهشهر) حاکی از آن است که فاز دوم پتروشيمی ايزوسيانت ها (کارون) 1.2 درصد، پلی اتيلن سبک امير کبير صفر درصد، کلر آلکالی و PVC پتروشيمی اروند 4 درصد، NF سوم پتروشيمی بندرامام خمينی (ره) 24 درصد، پتروشيمی فجر دو حدود 42 درصد در 2 سال گذشته پيشرفت اجرايی داشته اند.

در اين ميان، ساخت 11 طرح پتروشيمی در منطقه ويژه اقتصادی انرژی پارس شامل پتروشيمی کاويان (الفين 11) 20.7 درصد، پرديس (اوره و آمونياک ششم) 1.3 درصد، اتيلن گلايکول عسلويه 8 درصد، توسعه پتروشيمی مبين 23 درصد، پتروشيمی دماوند 4 درصد، ونيران (مشارکت با ونزوئلا) صفر درصد، اوره و آمونياک اندونزی (هنگام) صفر درصد، اوره و آمونياک هشتم (لاوان) صفر درصد، متانول هفتم (مرجان) صفر درصد، اوره و آمونياک عمان (هرمز) صفر درصد و الفين 12 ( خليج فارس سابق و بوشهر فعلی) صفر درصد پيشرفت در دو سال اخير داشته اند.

 

آخرين وضعيت ساخت 23 طرح پراکنده پتروشيمی

 

از سوی ديگر بررسی ميزان پيشرفت اجرای 23 واحد پتروشيمی در استانهای مختلف کشور حاکی از آن است که پتروشيمی ايلام (الفين 13 ) 8.5 درصد، PVC هگمتانه همدان 8 درصد، اوره و آمونياک شيراز 20 درصد، پلی استايرن مقاوم تبريز 6.5 درصد، خط لوله اتيلن غرب و منطقه دنا 7.8 درصد، پلی اتيلن سنگين کرمانشاه 6 درصد، پلی اتيلن سنگين سبک خطی لرستان 16.5 درصد، پلی اتيلن سبک کردستان 3 درصد، پلی اتيلن سنگين و سبک خطی مهاباد 8.5 درصد، PVC مياندوآب صفر درصد از اسفند ماه دو سال گذشته تاکنون پيشرفت اجرايی داشته اند.

همچنين ميزان پيشرفت ساخت پتروشيمی الفين گچساران 0.5 درصد، پلی اتيلن سنگين و سبک خطی کازرون صفر درصد، پلی اتيلن سنگين ممسنی صفر درصد، پلی اتيلن سنگين دهدشت صفر درصد، پلی اتيلن سنگين چهارمحال و بختياری صفر درصد، اوره و آمونياک دهم (زنجان) 1.9 درصد، اوره و آمونياک يازدهم (لردگان) 2 درصد، اوره و آمونياک دوازدهم (گلستان) 10 درصد، وينيل استات و اتيلن وينيل استات همدان صفر درصد، اوره و آمونياک لارستان صفر درصد، متانول نودال صفر درصد و اوره و آمونياک فراشبند صفر درصد در 2 سال گذشته تاکنون بوده است.

 

مشکل تاخير پتروشيمی ها

 

به گزارش مهر، ساخت مجتمع پلی اتيلن سنگين کرمانشاه در موعد مقرر و بدون کوچکترين تاخيری ( آغاز ساخت 1384 - تکميل پايان 1389) نشان می دهد که تحريمهای خارجی نمی تواند مانع بزرگی برای ساخت و توسعه واحدهای پتروشيمی باشد زيرا اگر اين تحريمها اثر گذار بود بايد در روند ساخت پتروشيمی پلی اتيلن کرمانشاه نيز تاخير ايجاد می کرد.

در همين حال، در حالی هنوز ساخت واحدهای باقيمانده و نيمه تمام پتروشيمی با موانع اجرايي، فنی و مالی روبرو است که شرکت ملی صنايع پتروشيمی در سال جاری ساخت حداقل 4 واحد جديد پتروشيمی شامل پتروشيمی سلمان فارسي، استحصال اتان، اتيلن و متانول بوشهر، پارک پلی استايرن عسلويه، استحصال اتان، اتيلن و پلی اتيلن دهلران را در دستور کار خود قرار داده است.

 

۱۳تير : بيش از ۲۵ درصد بيکاران کشور دارای تحصيلات عالی هستند

 

کلمه

براساس گزارش سالنامه آماری ۱۳۸۷ که از سوی مرکز آمار ايران انتشار يافته است ۹۶٫۸ درصد از بيکاران کشور باسواد هستند در حاليکه اين ميزان برای شاغلان ۸۷٫۳ درصد است.

به گزارش کلمه به نقل از خبرگزاری ايرنا، براساس آمارهای اعلام شده در سال ياد شده ۳۷۳ هزار و ۵۱۳ نفر از بيکاران کشور دارای تحصيلات عالی بودند که ۴۵٫۲ درصد آن را مردان و ۵۴٫۸ درصد را زنان به خود اختصاص داده بودند.

بررسی سال‌های گذشته نشان می دهد در سال ۸۰ نسبت شاغلان تحصيلکرده به بيکاران ۱۰٫۷ به ۱۰٫۳ درصد بود. اين ميزان در سال ۸۳ روند معکوس يافت و درصد بيکاران با تحصيلات عالی در مقابل شاغلان به همين ميزان تحصيلات به ۲۱٫۸ در مقابل ۱۲٫۱ درصد رسيد.

روند افزايش درصد تعداد بيکاران با تحصيلات عالی در سالهای ۸۵ و ۸۶ ادامه داشت و به ۲۰٫۹ و ۲۳٫۴ درصد درمقابل ۱۴٫۱ و ۱۴٫۴ درصد رسيد. افزايش تحصيلات عالی در کشور بيش از آنکه خود را در ميان شاغلان نشان دهد انعکاس بيشتری در ميان بيکاران کشور داشته بطوری که به همراه افزايش ميزان تحصيلات همواره بر تعداد آنها در ميان جويندگان کار افزوده شده است.

آمارهای اعلام شده در خصوص زنان چشمگيرتر از مردان است به طوری که از ميان تعداد بيکاران با تحصيلات عالی ۵۴٫۸ درصد متعلق به زنان و ۴۸٫۲ درصد را مردان به خود اختصاص داده بودند. در حاليکه ورودی های دانشگاههای کشور بيش از ۶۰ درصد را زنان به خود اختصاص داده اند اما شرايط بازار کار به گونه ای تنظيم شده که برای مردان مهياتر از زنان است.

با توجه به اينکه در سالهای آتی با ورود زنان در مقياس بيشتر از مردان به بازار کار کشور مواجه خواهيم شد بنابراين بازار کار کشور بايد خود را به گونه ای تنظيم کند که بتواند پاسخگوی نيازهای شغلی زنان هم باشد. دست اندرکاران بازار کار می گويند معضلات و مشکلات بازار کار کشور اندک نيست و از نارسايی های متعددی رنج می برد لذا يکی از اين مشکلات عدم جذب فارغ التحصيلان دانشگاهی است که در صورت ادامه اين روند در آينده با خيل عظيم جمعيت بيکار دارای تحصيلات عالی مواجه خواهيم شد.

 

۱۱تير: ۳٠٠ هزار معتاد بي‌بضاعت در حال تبديل شدن به معتادان خيابانى هستند

 

ايلنا:رئيس جمعيت خيريه تولدى دوباره با اشاره به عدم توانايى پرداخت 400 هزار تومان هزينه درمان توسط معتادان بي‌بضاعت گفت: اين معتادان در صورت عدم حمايت و افزايش يارانه‌هاى درمانشان به معتادان خيابانى و كارتن‌خواب تبديل مي‌شوند.

عباس ديلمي‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با اعلام اينكه مطابق با آمارهاى سال 86 ،RSA (ارزيابى وضعيت اعتياد در كشور) ،هفت درصد از جامعه معتادان، رفتارهاى پرخطر دارند، تاكيد كرد: معتادانى كه جاى اقامتى مشخصى ندارند مي‌توانند براى جامعه دردسرساز شده و هزينه‌هاى سنگينى را به جامعه تحميل كنند.

رئيس جمعيت تولدى دوباره افزود: يكى از استراتژي‌هايى كه در نظام بهداشتى پيشرفته طراحى شده آن است كه الگوى مصرفى كم‌خطر در ميان معتادان به سمت الگوهاى پرخطر نرود. اين در حالى است كه استراتژى فوق در كلمات و جملات سياست‌گذاري‌ها در كشور به نمايش گذاشته مي‌شود اما در عمل كارها به كندى پيش مي‌رود.

ديلمي‌زاده خطاب به مجلس شوراى اسلامى يادآور شد: اميدواريم كه براى يارانه درمان معتادان بي‌بضاعت اقدامى كنند، تا اين يارانه چند برابر شود.

او ادامه داد: معتادان بي‌بضاعت در حال حاضر 50 تا 100 هزار تومان براى درمان مي‌پردازند، اما با حذف يارانه‌ها توانايى پرداخت 400 هزار تومان بابت درمان ندارند و به طور حتم از راه‌هاى خلاف چنين پولى را به دست مي‌آورند.

رئيس جمعيت خيريه تولدى دوباره با اشاره به اينكه در حال حاضر ظرفيت درمانى برنامه‌هاى اقامتى در كشور ساليانه 200 هزار نفر است، تصريح كرد: اميدواريم كه تا پايان سال جارى اين ظرفيت، 50 درصد افزايش يابد.

او افزود: در حال حاضر بين 200 تا 300 هزار معتاد بي‌بضاعت در كشور وجود دارد كه در برنامه‌هاى درمانى اقامتى شركت كرده و به طور مستقيم تحت تاثير اثرات منفى حذف يارانه‌ها قرار دارند كه بايد براى آنها اقدام عاجلى صورت گيرد.

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©