Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ برابر با  ۱۱ اکتبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳  برابر با ۱۱ اکتبر ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

 

ایران در آئینه آمار(۱۷۹)

جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ برابر با ۱۰ اکتبر ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

کاهش چشمگیر سهم زنان در بازار کار ایران

 

سال گذشته تعداد ۱۱۰۱ نفر به علت مسمومیت با سم جان خود را از دست داده‌اند

 

افزایش طلاق و کاهش ازدواج در کشور

 

حدود ۱۰ میلیون بی‌سواد در کشور وجود دارد

 

بیکاری در ایران بیشتر می‌شود تنزل ۲۰رتبه‌ای ایران در اقتصادهای آزاد جهان

آخرین آمارهای جرایم جنسی، قتل و… درکشور

 

سیل ۸ میلیونی بیکاران در راه بازار کار

 

۱۳ درصد کودکان خیابانی مدرسه نمی‌روند

 

سرطان هر سال سراغ ۱۰۰هزار ایرانی می رود

 

سالانه ۱۸ هزار ایرانی در تصادفات رانندگی کشته‌ می‌شوند

 

مصرف سالانه ۲۰۰  میلیون لیتر مشروبات الکلی در ایران

 

یک سوم جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می کند

 

دستگیری ۳۰۰ معتاد کارتن‌خواب در قزوین

 

واردات ۵۰ هزار تن پارچه بی‌کیفیت توسط یک نهاد نظامی/ ورود ۱۳۰ هزار تن پارچه قاچاق به کشور

 

دو سوم” بیسوادان کشور زن هستند

 

۱۳ درصد جمعیت کشور مبتلا به آسم هستند

 

 

 

 

 

۱۸ مهر :کاهش چشمگیر سهم زنان در بازار کار ایران

 

در یک سال گذشته بیش از ۵۵۳ هزار نفر از زنان ایرانی از چرخه فعالیت های اقتصادی خارج شده اند

مرکز آمار ایران گزارش داده که نرخ بیکاری در تابستان امسال به ۹.۵ درصد رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به یک درصد کاهش پیدا کرده است. در تابستان سال گذشته نرخ بیکاری ۱۰.۴ درصد بود.

 

تعداد بیکاران در تابستان امسال بیشتر از ۲ میلیون و ۲۵۷ هزار نفر اعلام شده است در حالی که تعداد بیکاران در تابستان سال گذشته دو میلیون و ۵۶۳ هزار نفر بودند.

 

این آمار نشان می دهد که بیش از ۳۰۶ هزار نفر از تعداد بیکاران کم شده است.

 

این در حالی است که نرخ فعالیت اقتصادی (ترکیب شاغلان و بیکاران) در تابستان امسال ۳۷.۲ درصد بوده است یعنی ۲۳ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۹۶۶ از نظر اقتصادی فعال بوده اند در حالی که در تابستان سال گذشته نرخ مشارکت اقتصادی ۳۹.۱ درصد بوده و ۲۴ میلیون و ۷۵۴ هزار نفر از نظر اقتصادی فعال بودند.

 

این یعنی در یک سال گذشته بیشتر از ۹۹۷ هزار نفر از کسانی که از نظر اقتصادی فعال بودند و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار داشتند، از فهرست متقاضیان کار خارج شده اند.

 

بیش از ۴۰ میلیون ایرانی با اینکه در سن کار هستند اما جزء جمعیت غیرفعال اقتصاد ایران محسوب می‌شوند

این در شرایطی است که هر ساله نزدیک به همین رقم از دانشگاهها فارغ التحصیل می شوند و به قاعده این افراد باید جزو کسانی باشند که در ردیف متقاضیان شغل قرار می گیرند. با این حساب باید در یک سال اخیر نه تنها از تعداد متقاضیان شغل و شاغلان کم نمی شد بلکه به تعداد آنها دستکم یک میلیون نفر اضافه می شد.

 

کاهش سهم زنان در فعالیت های اقتصادی

 

بخش عمده کاهش فعالیت اقتصادی مربوط به زنان است. آمار نشان می دهد که در یک سال گذشته بیش از ۵۵۳ هزار نفر از زنان از چرخه فعالیت های اقتصادی خارج شده اند و تعدادشان از چهار میلیون و ۳۰۲ هزار نفر در تابستان سال گذشته به سه میلیون و ۷۴۹ هزار نفر در تابستان امسال کاهش پیدا کرده است.

 

بنابر این گزارش، میزان بیکاری زنان بیشتر از دو برابر مردان است و این در حالی است که از ۲۳ میلیون و ۷۵۶ هزار نفر از کسانی که از نظر اقتصادی در شرایط فعالیت اقتصادی (مشارکت اقتصادی) قرار دارند بیشتر از ۲۰ میلیون نفر مرد و بیش از سه میلیون و ۷۴۹ هزار نفر زن هستند.

 

به این ترتیب، سهم زنان در فعالیت های اقتصادی ایران کمتر از سه میلیون و ۷۵۰ هزار نفر و سهم مردان بیشتر از ۲۰ میلیون نفر است.

 

این در حالی است که در سالهای اخیر زنان سهم برابر و گاه بیشتری را در دانشگاهها به خود اختصاص داده اند و ظاهرا تعداد کمی از این افراد هر ساله به عنوان متقاضیان کار وارد بازار می شوند و در مقابل گروهی از شاغلان بیکار می شوند.

 

یکی دیگر از دلایلی که به عنوان کاهش حضور زنان در ترکیب جمعیت فعال عنوان می‌شود، ازدواج و صرف‌نظر از پیدا کردن شغل است.

 

در سالهای اخیر میزان جمعیت فعال کشور کاهش پیدا کرده است و برخی دلیل اصلی آن را گرایش به ادامه تحصیل و عدم تمایل زنان به فعالیت های اقتصادی عنوان می کنند.

 

سهم زنان در فعالیت های اقتصادی ایران کمتر از سه میلیون و ۷۵۰ هزار نفر و سهم مردان بیشتر از ۲۰ میلیون نفر است

بنابر این گزارش، سهم جوانان در میان بیکاران همچنان بسیار بالاست و حدود دو سوم از مجموع دو میلیون و ۲۵۷ هزار بیکار کشور، جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند. این یعنی فقط حدود ۸۰۰ هزار از بیکاران کشور را افراد بالای ۳۰ ساله تشکیل می دهند.

 

بررسی وضعیت اشتغال در بخش های عمده اقتصادی نشان می دهد که بخش خدمات تقریبا نیمی از شغل های موجود در ایران را تشکیل می دهد و بعد از آن صنعت قرار دارد که کمی بیشتر از ۳۳ درصد از شاغل ایرانی در آن کارمی کنند و حدود ۱۹ درصد از شاغلان نیز در بخش کشاورزی مشغولند.

 

مفهوم مشارکت اقتصادی

 

افزایش اشتغال باید با افزایش میزان مشارکت اقتصادی همراه باشد در حالی که چنین روندی در اقتصاد ایران به چشم نمی خورد

نرخ فعالیت یا مشارکت اقتصادی به این معنی است که چه تعداد از افراد بالای ده سال از نظر اقتصادی فعال بودند و در گروه بیکاران یا شاغلان قرار دارند. البته باید توجه داشت که افرادی که تحصیل می کنند یا خانه دار هستند، جزو جمعیت غیرفعال به حساب می آیند و در این فهرست جای نمی گیرند.

 

به بیان دیگر نرخ مشارکت اقتصادی نسبت جمعیت فعال اقتصادی (بیکار و شاغل) به کل جمعیت کشور است و گزارش مرکز آمار نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی که در سال ۱۳۸۵ بیشتر از ۴۰.۴ درصد بود در تابستان امسال به ۳۷.۲ درصد رسیده است.

 

کارشناسان اقتصادی می گویند چون میزان مشارکت اقتصادی نسبت جمعیت فعال (شاغل و جویای کار) به کل جمعیت بالای ده سال است، انتظار می رود که افزایش اشتغال با افزایش میزان مشارکت اقتصادی همراه باشد در حالی که چنین روندی در اقتصاد ایران به چشم نمی خورد.

 

از مجموع جمعیت ۷۷ میلیون ایرانی بیشتر از ۲۳ میلیون نفر فعال بوده اند یعنی یا شغل داشته یا به دنبال پیدا کردن شغل هستند و بیش از ۴۰ میلیون ایرانی با اینکه در سن کار هستند اما جزء جمعیت غیرفعال اقتصاد ایران محسوب می‌شوند.

 

شاغل کیست؟

 

§         بنابر تعریف مرکز آمار، هر کس در هفته یک ساعت کار کند، شاغل است و در غیر این صورت در ردیف بیکاران جای می گیرد.

 

§         از نظر مرکز آمار، بیکار کسی است که هفت روز پیش از مراجعه مامور سرشماری حداقل یک ساعت کار نکرده و دارای شغلی نیز نبوده باشد.

 

§         گزارشهای رسمی نشان می دهد که تا سال ۱۳۸۵ که دولت محمود احمدی نژاد تصمیم به تغییر محاسبه نرخ بیکاری گرفت، هیچگاه یک ساعت کار در هفته ملاک سنجش میزان بیکاری نبوده است.

 

§         در سرشماری های سالهای ۱۳۴۵ و ۱۳۵۵ کسی شاغل به حساب می آمد که در هفته هشت ساعت و بیشتر کار کرده باشد.

 

§         در سرشماری های عمومی سالهای ۱۳۶۵ و ۱۳۷۵ مبنای محاسبه میزان بیکاری تغییر کرد و هر کسی که در هفته دو روز یا بیشتر کار می کرد، شاغل حساب شد.

 

 

 

۱۸ مهر : سال گذشته تعداد ۱۱۰۱ نفر به علت مسمومیت با سم جان خود را از دست داده‌اند

 

 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، پزشکی قانونی در سالنامه آماری خود که به تازگی منتشر شده است اعلام کرد که در سال ۹۲ تعداد ۱۱۰۱ نفر به علت مسمومیت با سم جان خود را از دست داده‌اند.

طبق این آمار تعداد کشته شدگان با سم در سال ۸۰ تنها ۶۰۰ نفر بوده است و اکنون بعد از گذشت ۱۰ سال تقریبا ۲ برابر شده است.

این آمار نشان می‌دهد که در سال ۸۲ تعداد ۶۰۵ نفر، سال ۸۳ تعداد ۷۱۳ نفر، سال ۸۴ تعداد ۷۰۰ نفر، سال ۸۵ تعداد ۷۴۹ نفر، سال ۸۶ تعداد ۷۳۶ نفر سال ۸۷ تعداد ۸۶۶ نفر، سال ۸۸ تعداد ۸۰۵ نفر، سال ۸۹ تعداد ۱۰۴۶ نفر، سال ۹۰ تعداد ۹۹۱ نفر و سال ۹۱ تعداد ۱۰۶۲ نفر بوسیله سم کشته شده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد که تا سال ۸۸ نیز استفاده از سم در قتل رشد مختصر و کمی داشته و حتی در برخی موارد نسبت به سال قبل نیز کاهش داشته است اما متاسفانه این آمار در سال ۸۹ با یک جهش چشمگیر به بالای هزار نفر رسیده است.

تعداد کشته‌شدگان با سم در ۳ ماه نخست امسال نیز ۲۷۹ نفر اعلام شده که از این میزان ۱۰۶ نفر را خانم‌ها و ۱۷۳ نفر را آقایان تشکیل می‌دهند.

همچنین با مقایسه آمار ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۳ با مدت مشابه سال گذشته متوجه می‌شویم که این تعداد ۱۳ نفر در سال ۹۳ افزایش داشته است

 

 

۱۸ مهر : افزایش طلاق و کاهش ازدواج در کشور

 

 

معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ازدواج‌های ثبت شده ۶ درصد کاهش داشته و تعداد طلاق ها نسبت به سال قبل دو درصد افزایش داشته است.

 

به گزارش مهر، احمد تویسرکانی ظهر پنجشنبه در نشست خبری و در محل اداره ثبت اسناد و املاک مشهد، با اشاره به ازدواج های ثبت شده در ۵ ماهه سال ۹۳ گفت: در این مدت ازدواج‌های ثبت شده ۶ درصد کاهش داشته و تعداد طلاق ها ۶۳ هزار مورد بوده که نسبت به سال قبل دو درصد افزایش داشته است.

 

۱۷ مهر : حدود ۱۰ میلیون بی‌سواد در کشور وجود دارد

 

 

کلمه .معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه ۵۰ درصد روستائیان کشور کشاورز هستند، گفت: عمده این افراد سن بالایی دارند، ضمن اینکه بیشتر آنان نیز کم‌سواد و یا بی‌سواد هستند.

 

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد روستائیان کشور، کشاورز هستند، افزود: عمده این کشاورزان سن بالایی دارند و همچنین اکثر آنها کم سواد یا بیسواد هستند. ما حدود ۱۰ میلیون بی‌سواد در کشور داریم که این اصلا زیبنده جامعه ما نیست و عمده این بیسوادان در بخش کشاورزی حضور دارند.

 

 

۱۶ مهر : بیکاری در ایران بیشتر می‌شود تنزل ۲۰رتبه‌ای ایران در اقتصادهای آزاد جهان

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود رشد اقتصادی و نرخ تورم ایران برای سال‌جاری میلادی را به‌ترتیب ۱/۵درصد و ۱۹/۸درصد برآورد و پیش‌بینی کرد اقتصاد ایران در سال آینده رشد ۲/۲درصدی داشته باشد. همزمان بر اساس تحقیقات موسسه فریزر، ایران بین ۱۵۲کشور جهان به‌عنوان ششمین اقتصاد بسته دنیا شناخته شد.

 

 

بیکاری در ایران بیشتر می‌شود تنزل ۲۰رتبه‌ای ایران در اقتصادهای آزاد جهان

 

منبع : حرس

 

شرق نوشت: صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود رشد اقتصادی و نرخ تورم ایران برای سال‌جاری میلادی را به‌ترتیب ۱/۵درصد و ۱۹/۸درصد برآورد و پیش‌بینی کرد اقتصاد ایران در سال آینده رشد ۲/۲درصدی داشته باشد. به گزارش تسنیم، در جدیدترین گزارش صندوق بین‌المللی پول آمار مربوط به شاخص‌های اقتصادی کشورهای جهان از جمله ایران ارایه ‌شده است. صندوق بین‌المللی پول در این گزارش رشد اقتصادی ایران برای سال‌جاری میلادی را که سه‌ماه دیگر تمام می‌شود ۱/۵درصد برآورد کرده است. این نهاد بین‌المللی در گزارش پیشین خود که پنج‌ماه پیش در آوریل۲۰۱۴ منتشر شد رشد اقتصادی ایران برای سال۲۰۱۴ را نیز ۱/۵درصد پیش‌بینی کرده بود که بر این اساس در گزارش جدید خود پیش‌بینی‌اش از رشد اقتصادی ایران در سال۲۰۱۴ را تغییری نداده است. بانک‌مرکزی ایران رشد اقتصادی کشور در فصل بهار مصادف با سه‌ماهه دوم۲۰۱۴ را ۴/۶درصد اعلام کرده است که به عقیده برخی کارشناسان شرایط حاکم بر اقتصاد کشور چنین رقمی را منعکس نمی‌کند.

 

در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی این نهاد از نرخ تورم ایران در سال۲۰۱۴ اصلاح شده است. در حالی که در گزارش ماه آوریل نرخ تورم ایران برای امسال ۲۳درصد پیش‌بینی شده بود، در گزارش جدید نرخ تورم ایران برای سال۲۰۱۴ بالغ بر ۱۹/۸درصد برآورد شده است.

 

بر اساس پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی، نرخ بیکاری ایران در سال‌جاری میلادی به ۱۱/۶درصد خواهد رسید‌ که نسبت به سال قبل افزایش خواهد داشت. نرخ بیکاری ایران در سال۲۰۱۳ بالغ بر ۱۰/۴درصد اعلام شده بود. نرخ بیکاری ایران برای سال۲۰۱۵ نیز ۱۲/۲درصد و میزان تراز حساب‌های جاری معادل ۱/۷درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی ‌شده است. همچنین پیش‌بینی‌ شده است تراز حساب‌های جاری ایران در سال۲۰۱۴ به معادل ۴/۲درصد تولید ناخالص داخلی ایران برسد. صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرده است اقتصاد ایران در سال۲۰۱۵ رشد بیشتری را تجربه کند و در عین حال نرخ تورم در این سال افزایش یابد. این نهاد بین‌المللی رشد اقتصادی ایران برای سال۲۰۱۵ را ۲/۲درصد و نرخ تورم در این سال را ۲۰درصد پیش‌بینی کرده است. در گزارش ماه آوریل رشد اقتصادی ایران برای سال آینده میلادی ۲/۴درصد و نرخ تورم در این سال ۲۲درصد پیش‌بینی شده بود.

 

اقتصاد ۱/۲۸تریلیون‌دلاری ایران در سال۲۰۱۴

این صندوق در ادامه گزارش خود به بررسی چشم‌انداز ۱۵شاخص کلان اقتصاد ایران پرداخته و پیش‌بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران در این سال به ۴۰۲میلیارددلار افزایش یابد. این در حالی است که در سال۲۰۱۳ تولید ناخالص داخلی ایران ۳۶۷میلیارددلار اعلام شده بود.

 

بر اساس این گزارش رشد اقتصادی ایران که در سال۲۰۱۳ منفی ۱/۹درصد بوده است در سال‌جاری که کمتر از سه‌ماه دیگر تمام می‌شود به مثبت ۱/۴۵درصد خواهد رسید. تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال میلادی گذشته بالغ بر هزارو۲۴۴میلیارددلار بوده که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌جاری ۳۹میلیارددلار افزایش یابد و به هزارو۲۸۳میلیارددلار برسد. سرانه تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید نیز که در سال۲۰۱۳ بالغ بر ۱۶هزارو۱۶۴دلار بوده در سال‌جاری به ۱۶هزارو۴۶۳دلار افزایش خواهد یافت. با وجود بزرگ‌ترشدن اقتصاد ایران، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است سهم ایران از اقتصاد جهانی در سال۲۰۱۴ کاهش یابد و به ۱/۲درصد برسد. این رقم برای سال قبل ۱/۲۲درصد اعلام شده بود. این نهاد بین‌المللی همچنین پیش‌بینی کرده کل سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در اقتصاد ایران طی امسال به معادل ۴۳درصد تولید ناخالص داخلی برسد در حالی که این رقم طی سال گذشته ۴۴/۷درصد بوده است. کل پس‌اندازهای ملی نیز نسبت به تولید ناخالص داخلی کاهش خواهد یافت و از ۵۲/۲درصد جی‌‌دی‌پی در سال گذشته به ۴۷/۲درصد در سال‌جاری می‌رسد. واردات ایران در سال گذشته میلادی افت هشت‌درصدی داشته اما انتظار می‌رود واردات ایران در سال۲۰۱۴ رشد ۱۱/۳درصدی داشته باشد.

 

صادرات نیز که سال گذشته ۳/۴درصد کاهش یافته بود امسال ۲/۳درصد رشد می‌کند. رشد صادرات در این سال حدودا یک‌پنجم رشد واردات خواهد بود. این نهاد بین‌المللی کل درآمد دولت برای سال‌جاری را معادل ۱۳درصد تولید ناخالص داخلی و کل هزینه‌های دولت را معادل ۱۵/۲درصد تولید ناخالص داخلی در این سال پیش‌بینی کرده است. درآمد دولت در سال گذشته معادل ۱۴/۵درصد تولید ناخالص داخلی و هزینه‌های آن معادل ۱۵/۵درصد برآورد شده است. پیش‌بینی شده بدهی ناخالص دولت ایران در سال‌جاری به ۱۲۰هزارمیلیاردتومان افزایش یابد. این رقم برای سال قبل ۱۰۲هزارمیلیاردتومان گزارش شده است. تراز حساب‌های جاری ایران نیز که در سال گذشته بالغ بر ۲۷/۴میلیارددلار بوده، در سال‌جاری به ۱۷میلیارددلار کاهش می‌یابد.

 

تنزل ۲۰رتبه‌ای ایران در اقتصادهای آزاد جهان

همزمان تحقیقات موسسه فریزر اعلام کرد که ایران بین ۱۵۲کشور جهان به‌عنوان ششمین اقتصاد بسته دنیا شناخته شد. اگرچه رتبه ایران بنابرگفته این موسسه در سال۲۰۱۲، ۲۰پله نسبت به سال قبل از آن سقوط کرده است اما به اعتقاد صاحبنظران ملاک‌های تحقیق این موسسات نشان‌دهنده باز یا بسته‌بودن اقتصاد کشورها نیست ضمن آنکه موسسات مطالعه‌کننده بر این شاخص، متعدد هستند و نتایج به‌دست‌آمده از هریک متفاوت.

 

بر همین اساس فرشاد مومنی، اقتصاددان به «شرق» گفت: مبنای بررسی این موسسات، اطلاعاتی است که از ارگان‌های داخلی کشورها اخذ می‌کنند بنابراین درصورت عدم دسترسی هر یک از آنها به اطلاعات موردنیازشان، مبنا را بر بسته‌بودن اقتصاد آن کشور می‌گذارند.

 

موسسه تحقیقاتی فریزر نیز برپایه اطلاعات گردآوری‌شده‌اش از سقوط ۲۰پله‌ای ایران در رده‌بندی اقتصادهای آزاد جهان خبر داد و اعلام کرد ایران ششمین اقتصاد بسته دنیا را دارد. موسسه تحقیقاتی فریزر در جدیدترین گزارش خود ۱۵۲کشور جهان را از نظر میزان آزادی اقتصادی موردبررسی قرار داد و اعلام کرد آزادی اقتصادی در ایران به‌شدت کاهش یافته است. بر اساس این گزارش که برپایه آمار مربوط به سال۲۰۱۲ (۱۳۹۱) تهیه شده است ایران از نظر آزادی اقتصادی نمره ۵/۱ را به دست آورده و با سقوط ۲۰پله‌ای در رده‌بندی اقتصادهای آزاد جهان مواجه شده است. ایران در گزارش سال قبل این موسسه نمره ۶/۰۵ در شاخص آزادی اقتصادی را کسب کرده و در میان ۱۵۲کشور جهان رتبه۱۲۷ را به دست آورده بود. رتبه آزادی اقتصادی ایران در سال گذشته نیز ۱۶پله کاهش یافته بود.

 

شاخص آزادی اقتصادی برپایه پنج‌محور حجم و اندازه دولت، ساختارهای قانونی و حقوق مالکیت، نقدینگی، آزادی تجارت بین‌المللی و قوانین اعتبارات، بازار کار و تجارت تعریف شده است. نمره صفر تا ۱۰ برای هر کشور در این شاخص در نظر گرفته شده است که هرچه بیشتر باشد دلالت بر آزادی اقتصادی بیشتر آن کشور دارد. بر این اساس آزادی اقتصادی ایران در سال۲۰۱۲ تنها از کشورهای ونزوئلا، جمهوری دموکراتیک کنگو، زیمبابوه، آرژانتین و الجزایر بیشتر بوده است. موسسه فریزر، هنگ‌کنگ را آزادترین اقتصاد جهان معرفی کرده، این کشور نمره ۸/۹۸ در شاخص آزادی اقتصادی را به دست آورده است. هنگ‌کنگ سال پیش نیز در رتبه نخست جهان قرار گرفته بود. سنگاپور با نمره ۸/۵۴ در رتبه دوم و نیوزیلند با نمره۸/۲۵در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. سوییس، موریتوس، امارات، کانادا، استرالیا، اردن و شیلی به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته‌اند. ونزوئلا نیز با کسب نمره ۳/۸۹ به‌عنوان بسته‌ترین اقتصاد جهان معرفی شده و در رتبه آخر قرار گرفته است. برخی کشورها که آزادی اقتصادی بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: انگلیس رتبه۱۲، آمریکا رتبه۱۲، کویت رتبه۵۹، ژاپن رتبه۲۳، قطر رتبه۱۵، عربستان رتبه۸۷، مصر رتبه۱۲۲، نروژ رتبه۳۰ و چین رتبه۱۱۵. امتیاز ایران در آزادی اقتصادی برابر با ۴۰/۳ است که آن را از میان ۱۸۶کشور در جایگاه۱۷۳ در رتبه‌بندی جهانی نشانده است. امتیاز ایران در مقایسه با سال گذشته ۲/۹ کاهش یافته است که از افت عملکرد آن در شش حوزه از ۱۰ حوزه آزادی اقتصادی حکایت دارد. از جمله می‌توان به افت آزادی بازار نیروی کار، آزادی پولی، آزادی تجاری و آزادی از فساد اشاره کرد.

 

 

 

۱۷ مهر : آخرین آمارهای جرایم جنسی، قتل و… درکشور

 

 

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا با تشریح آخرین وضعیت «مائده آبکناری» و «محمدامین» آمار و جزئیاتی را از وضعیت جرایم جنایی در کشور تشریح کرد.

 

 

آخرین آمارهای جرایم جنسی، قتل و… درکشور

 

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سرهنگ هادی مصطفایی در نشست خبری که در چهارمین روز از هفته ناجا برگزار شد، با بیان اینکه کمتر از پنج درصد جرایم پلیس آگاهی به حوزه جرایم جنایی مرتبط می‌شود، گفت: در بحث قتل شاهد کاهش ۶.۷ درصدی نسبت به شش ماهه سال ۹۲ بوده‌ایم و در حوزه کشف نیز افزایشی ۸۸ درصدی داشتیم.

 

وی با اشاره به جرایم جنسی خاطرنشان کرد: در حوزه این جرایم نیز کاهشی ۱۸ درصدی داشتیم ضمن اینکه رقم کشفیات این جرایم نیز ۸۸ درصد افزایش داشته است.

 

مصطفایی اغفال و فریب قربانی را شایع ترین شیوه در حوزه جرایم جنسی دانست و افزود: در۸ درصد این موارد نیز عمل مجرمانه همراه با فیلم برداری رخ داده که مجرم بنا داشته با سوء استفاده از آن قربانی را مورد تهدید قرار دهد که البته این موضوع نیز سوای جرم جنسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه در دو جرم سرقت مسلحانه و آدم ربایی نسبت به شش ماهه اول سال گذشته کاهش یا افزایش محسوسی نداشتیم، تصریح کرد: در بحث سرقت‌های مسلحانه نیز بیشترین سرقت‌ها شامل سرقت خودرو و سرقت‌های خرد بوده و سرقت بانک و سرقت از طلافروشی نیز سهمی ۳.۸ درصدی را به خود اختصاص داده است و در مجموع درصد کشفیات پلیس آگاهی در حوزه سرقت مسلحانه از بانک و طلافروشی حدود ۹۰ درصد است.

 

سهم ۳۰ درصدی نزاع در وقوع قتل‌ها

 

وی با بیان اینکه نزاع بین ۲۰ تا ۳۰ درصد در وقوع قتل‌ها سهم داشته است، اظهار کرد: در ۳۴ درصد از قتل‌های کشور نیز بین قاتل و مقتول نسبت فامیلی وجود داشته است که البته در ارتکاب آن انگیزه‌های مختلفی بوده است.

 

به گفته معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس کشور در بین قتل‌های فامیلی نیز بیشترین نسبت میان قتل‌هایی بوده که زن و شوهر یا در آن دخیل بوده یا مستقیما اقدام به قتل کرده‌اند.

 

 

 

۱۶ مهر : سیل ۸ میلیونی بیکاران در راه بازار کار

 

 

مهر.وزیر اقتصاد دولت تدبیر و امید می‌گوید دولت اشتغال زایی را به عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه های فعلی خود در دستور کار دارد و بزودی و در سال‌های آینده باید برای ۸ میلیون متقاضی کار، شرایط اشتغال فراهم شود. با وجود دستیابی دولت به توفیقاتی در مهار نرخ تورم و بهبود وضعیت رشد اقتصادی؛ اما بازار کار همچنان در رکود شدید به سر می‌برد.

 

مقامات ارشد دولتی می گویند تا قفل های بسته شده بر دست و پای اقتصاد ایران باز نشود، خبری از اشتغال زایی نخواهد بود. در واقع قرار گرفتن اقتصاد ایران در طول یکی دو دهه اخیر در شرایط نامناسب اقتصادی، باعث انباشت صدها هزار تقاضای شغل در کشور شده است.

 

طبق آخرین اعلام مرکز آمار ایران، تعداد بیکاران مطلق کشور ۲ میلیون و ۵۳۰ هزارنفر است، اما برخی مقامات ارشد دولت تدبیر و امید خبر از بیکاری ۶ میلیون نفری نیز می دهند. هشدارهای فراوانی در طول یکسال گذشته در اینباره داده شده و بسیاری از مقامات دولت از احتمال وقوع بیکاری بزرگ در کشور ابراز نگرانی کرده اند.

 

برخی مقامات ارشد دولت مانند وزیر کشور به تازگی عنوان کرده اند در صورت ادامه شرایط فعلی، اقتصاد ایران در ۷ سال آینده و در آستانه سال ۱۴۰۰ با ۱۱ میلیون نیروی فارغ التحصیل دانشگاهی متقاضی کار روبرو خواهیم بود.

 

مسئولان وزارت کار نیز عنوان کرده اند تعداد جمعیت فعال کشور از ۲۲ میلیون نفر فعلی در سال ۱۴۰۰ به ۳۵ میلیون نفر بالغ خواهند شد که این موضوع به صورت بالقوه ۱۳ میلیون تقاضا برای شغل را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین در یک دوره چند ساله اقتصاد کشور باید برای ورود میلیون ها نیروی جدید به بازار کار مهیا شود.

 

در تازه ترین اظهارنظر، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی یکی از مهم ترین اهداف دولت در شرایط فعلی را تأمین اشتغال مولد برای نیروی جوان کشور عنوان کرد و گفت: در آینده نزدیک باید برای ۸ میلیون نفر شغل ایجاد کنیم.

 

 

 

۱۶ مهر : ۱۳ درصد کودکان خیابانی مدرسه نمی‌روند

 

 

 

کودکان کار و خیابان سالهاست در معرض انواع آسیبهای جسمی و روحی قرار دارند اما دولتمردان هنوز اندر خم بازنگری آیین نامه‌ای هستند که ۹ سال قبل تصویب شده است. با تغییر دولت بار دیگر داستان ساماندهی این گروه از کودکان از سر گرفته شده و مسئولان مجددا قصد بازنگری این آیین نامه را دارند. حال آنکه که در مقایسه با برخی کشورها مانند ترکیه، آذربایجان و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس که در گذشته اوضاع بدتری نسبت به کشورمان داشتند وضعیت کودکان کار ایران بدتر شده و نسبت به کشوری مانند افغانستان وضعیت بهتری داریم.

 

بازگشت مجدد کودکان کار به خیابان

 

براساس آمارهای سازمان بهزیستی ۷۵ درصد کودکان کار و خیابان دارای سرپرست هستند و برهمین اساس نمی تواند مدت زیادی این کودکان را نگه داشت و مجددا با بازگشت به خانواده درصد زیادی از آنان به خیابان باز می گردند و این چرخه باطل ادامه پیدا می کند. البته بهزیستی طرحی آموزشی را با عنوان کودک و خانواده در ۵ استان کشور اجرایی کرده که طی آن علاوه بر تقویت هویت اجتماعی و گروهی کودکان با همکاری تشکلهای غیر دولتی زمینه توانمند سازی کودک و خانواده آنان فراهم و امکان بازگشت به خیابان برای این کودکان کم شده است که البته تعداد زیادی از کودکان کار و خیابان مشمول این طرح نمی شوند.

 

مدیر کل آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی به تحقیقی که در مورد کودکان خیابانی انجام شده اشاره و عنوان کرد تحقیقات نشان می دهد حدود ۳۰ درصد از کودکان کار و خیابانی به مدرسه نمی روند همچنین حدود ۳۱ درصد کودکان خیابانی ۶ تا ۱۱ سال و ۹ درصد نیز زیر ۶ سال سن دارند .

 

این آمارها نشان دهنده این است که سیستم آموزشی کشورمان نتوانسته زمینه تحصیل رایگان این کودکان را در مراکز آموزشی فراهم کند و با توجه به اینکه درصد زیادی از این کودکان در سن مدرسه قرار دارند به همین دلیل مسولان نهادهای مربوطه باید این امکان را برای کودکان کار و خیابان فراهم کنند.

 

ولی الله نصر همچنین عنوان کرد که سال گذشته ۵ هزار کودک خیابانی و کار ساماندهی شده اند و چنانچه موردی در میان کودکان خیابانی از اعتیاد مشاهده شود به مراکز ترک اعتیاد داخل سازمان و یا وزارت بهداشت فرستاده می شود و با توجه به اینکه وزارت بهداشت یک عضو از ستاد ساماندهی کودکان خیابانی است انتظار ما این است که کمی بیشتر در رابطه با درمان اعتیاد کودکان به سازمان بهزیستی کمک کند.

 

از سوی دیگر شرایط اقتصادی بد و نابسامانی خانواده ها ، بدسرپرستی و معضلات و آسیبهای اجتماعی نیز باعث شده که ۶۰ درصد کودکان کار و خیابان نان آور خانواده خود باشند و یا اینکه به کمک والدین خود بیایند این درحالی است که این موضوع نیز براساس قوانین بین المللی کار درست نیست و کودک زیر ۱۸ سال نباید کار کند.

 

۴۰ درصد کودکان از اتباع بیگانه هستند

 

همچنین با توجه به اینکه براساس گفته مسئولان بهزیستی ۶۵درصد کودکان کار و خیابانی در کل کشور و همچنین ۴۰ درصد کودکان کار و خیابان در تهران اتباع بیگانه هستند متاسفانه در آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان هیچ صحبتی از اتباع بیگانه به میان نیامده است و همین موضوع مشکلاتی را برای جمع آوری ساماندهی و تحصیل کودکان ایجاد کرده است.

 

تحقیقی که در تهران برای کودکان کار و خیابان انجام شده نشان می دهد که حدود ۶۰ درصد کودکان خیابان ایرانی هستند. همچنین ۴۵ درصد کودکان بین ۱۰ تا ۱۴ سال سن داشته و ۳۴ درصد از کودکان خیابانی در حال تحصیل بوده و ۴۰ درصد ترک تحصیل کرده اند و  ۲۴ درصد از کودکان نیز اصلا به مدرسه نرفته اند.همچنین اغلب کودکان کار در اقداماتی مانند دستفروشی و باربری مشغول به کار هستند.

 

 

 

۱۶ مهر : سرطان هر سال سراغ ۱۰۰هزار ایرانی می رود

 

 

تهران- ایرنا- رییس نهمین کنگره کلینیکال آنکولوژی ایران گفت: بر اساس آمار به دست آمده، سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر به شمار مبتلایان به سرطان در ایران افزوده می شود و درحال حاضر نیز بیش از نیم میلیون نفر با این بیماری در کشور زندگی می کنند.

 

وی افزود: همچنین بر اساس روند رو به افزایش ابتلا به سرطان، انتظار می رود شمار موارد ابتلا به سرطان های حاد تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۱۵ میلیون نفر افزایش یابد به طوری که حدود ۶۰ درصد این موارد در کشورهای کمتر توسعه یافته مانند ایران بروز می کند.

 

علیدوستی ادامه داد: سرطان پس از بیماری های قلبی عروقی و حوادث، سومین علت مرگ و میر در ایران است و چهارمین جایگاه را از نظر شمار مبتلایان در بین بیماری ها دارد اما پیش بینی می شود در آینده نه چندان دور سرطان به دومین علت مرگ تبدیل شود.

 

وی گفت: در ایران ۵۰ درصد از سرطان های شایع مربوط به دستگاه گوارش است و از میان سرطان های دستگاه گوارش، سرطان معده شیوع بیشتری دارد.

 

علیدوستی با بیان اینکه مردان سه برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش هستند، افزود: ۳۵ تا ۴۰ درصد سرطان ها با تغییر روش زندگی قابل کنترل است و با کاهش آلودگی هوا، داشتن تغذیه مناسب و مراقبت های محیطی می توان از بروز آنها پیشگیری کرد.

 

 

 

۱۵ مهر : سالانه ۱۸ هزار ایرانی در تصادفات رانندگی کشته‌ می‌شوند

 

 

به گزارش فارس، سردار موسی امیری جانشین پلیس راهور ناجا عصر امروز در همایش راهوران محله و تجلیل از دست‌اندرکاران ترافیک در اسلام‌شهر اظهار داشت: در کشور ما سالانه ۱۸ هزار نفر در اثر وقوع تصادفات رانندگی در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

 

امیری افزود: بر اساس آمار موجود در سال ۸۴ قریب به ۲۸ هزار نفر از هموطنان ما در تصادفات رانندگی کشته شدند که با تلاش‌ها و دلسوزی‌های همه مردم و مسئولین دستگاه‌های اجرایی کشور خوشبختانه در سال ۹۲ این میزان تلفات به ۱۸ هزار نفر رسید.

 

جانشین پلیس راهور ناجا با اشاره به آمار تلفات در کشور بیان داشت: در کشور ما روزانه به طور متوسط ۵۰ نفر در اثر تصادفات رانندگی می‌میرند که این یک مرگ خاموش است و باید به عنوان یک درد ملی و دغدغه مهم در کشور به آن نگریست.

 

وی با انتقاد از عدم وجود یک مدیریت واحد در حوادث جاده‌ای بیان داشت: ‌ما هنوز نتوانستیم در کشور یک مدیریت واحد برای رسیدگی به حوادث جاده‌ای به وجود آوریم و به همین علت با وجود تاکید قانون توسعه کشور مبنی بر کاهش حداقل ۱۰ درصدی تصادفات در سال، ما سالانه ۴ تا ۵ درصد کاهش تصادفات را شاهد هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه در صحنه تصادفات ۵۱ درصد کشته داریم و خارج از صحنه ۴۹ درصد، افزود: عدم وجود یک سیستم جامع امداد و نجات در تصادفات جاده‌ای مانع از خدمات‌رسانی و امدادرسانی سریع‌تر به مجروحین شده است که با وجود قانون و راهکار، متاسفانه به علت عدم وجود الزامات قانونی برای اطفای حریق در جاده‌ها و جمع‌آوری کشته‌ها شاهد افزایش تلفات هستیم.

 

سردار امیری بیان داشت: سالانه بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر در حوادث رانندگی مجروح می‌شوند و تاسف‌بارتر از آن این است که هیچ خدمات حمایتی، درمانی و توانبخشی برای معلولین این قبیل حوادث وجود ندارد. بیمه‌ها و دستگاه‌های حمایتی هیچ خدماتی ارائه نمی‌کنند.

 

 

 

۱۴ مهر : مصرف سالانه ۲۰۰  میلیون لیتر مشروبات الکلی در ایران

 

 

عصر ایران

 

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم، ضمن ارائه آماری درخصوص افزایش مصرف مشروبات الکلی در برخی نقاط کشور، گفت: بر اساس اعلام مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت متاسفانه در بسیاری از مناطق مصرف الکل افزایش داشته به گونه ای که بیش از ۲۰۰ میلیون لیتر انواع مشروبات الکلی ساخت داخل و قاچاق در کشور مصرف می‌شود.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان، الکل را به دو شکل تولید و عرضه می کنند، تصریح کرد: اول به شکل فله ای است که در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد و دوم به شکل بسته بندی شده بین مراکز درمانی و بیمارستان ها توزیع شده که  مواد اولیه آن نیز از چغندر یا نیشکر است .

 

 

 

۱۴ مهر : آمار ایدز زنان در حال رسیدن به مردان

 

 

دکتر مینو محرز در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه روند شیوع ایدز در میان زنان رو به افزایش است، گفت: طبق آمار تجمعی که وزارت بهداشت در گذشته اعلام کرده به دلیل تعداد بیشتر مردان در اعتیاد،‌ میزان ابتلا به ایدز در آنها بیشتر و حدود ۹۲ درصد و در بین زنان حدود هشت درصد بوده است.

 

وی افزود: اما در حال حاضر در میان جامعه مبتلایان به ایدز کشور حدود ۶۵ درصد مردان و ۳۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. نزدیک شدن آمار زنان به مردان نشان دهنده افزایش ابتلا به ایدز میان زنان است.

 

محرز درباره شیوه‌های ابتلا به این بیماری در زنان، ضمن اشاره به بیشتر بودن خطر ابتلا به دلیل روابط جنسی محافظت نشده در زنان، گفت: ابتلا به ایدز میان زنان بیشتر از طریق روابط جنسی محافظت نشده و بعد از آن از طریق اعتیاد است.

 

 

 

۱۳ مهر : یک سوم جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می کند

 

 

خبرآنلاین

 

محمد سعید ایزدی مدیرعامل سازمان عمران و بهسازی شهری ایران گفت:در حال حاضر این محلات(فرسوده) هم به لحاظ وسعت که ۱۳۰ هزار هکتار هستند بسیار زیاد است و ۱۸ میلیون نفر از جمعیت کشور یعنی یک سوم از جمعیت شهری کشور در این محدوده‌ها زندگی می‌کنند.خوشبختانه تمام مسئولان کشور این موضوع را به عنوان ضرورت پذیرفته‌اند که توجه به این مقوله و استفاده از این فرصت برای اینکه به تهدید تبدیل نشود در اولویت‌ برنامه تأمین مسکن است.

 

 

 

۱۲ مهر : دستگیری ۳۰۰ معتاد کارتن‌خواب در قزوین

 

 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان قزوین از دستگیری ۳۰۰ معتاد کارتن‌خواب در این استان خبر داد.

 

وی افزود: در این راستا تا پایان سال ۹۲ تعداد ۵۰۰ معتاد کارتن‌خواب و پرخطر دستگیر شد و این امر به کاهش ۳۰ درصدی سرقت‌های خرد طی ایام تعطیلات نوروز سال ۹۳ انجامید.

 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان قزوین ادامه داد: در سال جاری نیز در ادامه اجرای این طرح از یکم مرداد ماه به طور ویژه ۳۰۰ نفر معتاد کارتن‌خواب از قزوین و پیرامون آن جمع‌آوری و دستگیر شدند.

 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان قزوین یادآور شد: در دنیا با وجود استفاده از امکانات و دانش روز برای ترک اعتیاد، درمان آن، طی یک دوره دو ساله فقط ۲۰ درصد ماندگاری دارد؛ به این معنا که تنها ۲۰ درصد معتادان پس از گذشت دو سال از ترک اعتیاد می‌توانند سالم باقی بمانند.

 

وندایی ادامه داد: در صورتی که دستگاه‌های مربوطه دست به دست یکدیگر دهند می‌توان مدت مانایی را از ۲۰ درصد نیز بالاتر بود.

 

 

 

۱۱ مهر : واردات ۵۰ هزار تن پارچه بی‌کیفیت توسط یک نهاد نظامی/ ورود ۱۳۰ هزار تن پارچه قاچاق به کشور

 

 

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی “از واردات ۲۲۰ هزار تن “پارچه ” و ۲۵ هزار تن نخ بی‌کیفیت هندی به جای “بدهی‌های نفتی” خبر داد و گفت: از ۲۲۰ هزار تن پارچه وارد شده ۵۰ هزار تن توسط یک شرکت وابسته به نهاد نظامی و ۱۳۰ هزار تن از طریق قاچاق وارد کشور شده است.

محمد مروج حسینی، رئیس هیات مدیره صنایع نساجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به رکود در بازار “نساجی” گفت: انتظار می‌رفت که نیمه دوم سال همزمان با شروع فصل مدارس بازار کالاهای نساجی رونق گیرد اما با توجه به اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده است این اتفاق نیفتاد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی نهادهای دولتی و نظامی اقدام به واردات نخ و پارچه به جای بدهی نفتی هندوستان به ایران می‌کنند.

رئیس هیات مدیره صنایع نساجی در این خصوص توضیح داد: ۴۵ درصد مطالبه نفتی ایران از هند به روپیه است و دولت و تصمیم گیران بابت بازگشت پول نفت به کشور خوشحالند اما در واقع به تولید داخل ضربه وارد می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۲۰ هزار تن پارچه به اندازه ۸ ماه مصرف کل کشور و ۲۵ هزار تن نخ وارد شده است.

رئیس هیات مدیره صنایع نساجی تصریح کرد: از ۲۲۰ هزار تن پارچه‌ای که از هند وارد کشور شده ۵۰ هزار تن توسط شرکت وابسته به نهاد نظامی و ۸۰ هزار تن بصورت رسمی از مناطق آزاد و ۹۰ هزار تن باقیمانده از طریق قاچاق بوده است.

 

 

 

۱۰ مهر : دو سوم” بیسوادان کشور زن هستند

 

 

خبرآنلاین

 

نسیم آنلاین نوشت: رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اعلام این خبر گفت: جامعه هدف سازمان نهضت سوادآموزی افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله هستند. بخشداران، فرمانداران، ائمه جمعه و سایر افراد با نفوذ برای تشویق بیسوادان به سوادآموزی کمک کنند.

 

علی باقرزاده در هم‌اندیشی دستگاه‌های مشارکت‌کننده در سوادآموزی در سالن غدیر آموزش و پرورش خوزستان، به تشریح آثار سوء بیسوادی در جامعه و خانواده پرداخت و گفت: افراد بیسواد با مسائل اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی دچار مشکل شده و معمولاً توانایی حل مشکلات را ندارد. بیسوادی در بسیاری از حوزه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اثرات زیان‌باری دارد..

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: جامعه هدف سازمان نهضت سوادآموزی افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله است. عمده جمعیت بیسواد کشور بالای ۵۰ سال سن دارند، “یک سوم” بیسوادان کشور مرد و “دو سوم” زن هستند.

باقر زاده در پایان گفت: با توجه به اینکه دولت به مسأله سوادآموزی بسیار حساس است، امسال در سایر ارگان‌ها ۱۱ درصد افزیش بودجه داشته‌ایم، اما این افزایش بودجه با وجود کمبود اعتبارات در نهضت سوادآموزی ۲۵ درصد بوده است.

 

 

۱۰مهر : ۱۳ درصد جمعیت کشور مبتلا به آسم هستند

 

سنندج – ایرنا – دبیر علمی همایش منطقه ای آسم و آلرژی گفت: ۱۳ درصد جمعیت کشور به بیماری آسم مبتلا هستند اما این آمار در استان ها تحت تاثیر عوامل مختلف متفاوت است.

 

 

وی اظهار کرد: عوامل مختلفی مانند گرد و غبار، عوامل آلاینده، دود سیگار، مواد شیمیایی و شوینده ها و عوامل آلرژی زا مانند حیوانات خانگی در بروز بیماری های آسم و آلرژی موثر هستند.

 

وی عوامل ژنتیکی و استعداد ابتلاء به عفونت های ویروسی در ابتلا به بیماری آسم در کودکان را موثر دانست و گفت: ۲۷ درصد کودکان شهری در استان کردستان مبتلا به علایم آسم هستند.

 

به گفته وی، وجود آلاینده ها و دود سیگار زمینه ساز ابتلا به آسم در بزرگسالان است.

 

نصیری یادآورشد: افرادی که در برخی مشاغل خاص مانند کارخانجات لاستیک سازی، خبازی ها، کارگران معادن، مراکز تولید لنز و نجاری ها که تحت تاثیر عوامل آلاینده شیمیایی قرار دارند، کار می کنند در معرض خطر آسم قرار دارند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©